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市場調査レポート
商品コード
1632103

中東・アフリカの決済市場:市場シェア分析、産業動向・統計、成長予測(2025年~2030年)

Middle East and Africa Payments - Market Share Analysis, Industry Trends & Statistics, Growth Forecasts (2025 - 2030)


出版日
ページ情報
英文 100 Pages
納期
2~3営業日
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本日の銀行送金レート: 1USD=144.06円
中東・アフリカの決済市場:市場シェア分析、産業動向・統計、成長予測(2025年~2030年)
出版日: 2025年01月05日
発行: Mordor Intelligence
ページ情報: 英文 100 Pages
納期: 2~3営業日
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概要

中東・アフリカの決済市場は予測期間中にCAGR 16.2%を記録する見込み

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主要ハイライト

  • 世界経済の急速な発展に伴い、携帯電話(特にスマートフォン)は各個人の生活に欠かせないものとなっています。さらに、インターネットは世界中のほとんどの人々の日常生活に欠かせないものとなっています。その結果、スマートフォンやインターネットの利用者数は世界中で飛躍的に増加し、決済産業は大きく拡大しました。
  • 2022年1月、南アフリカの有線・無線通信プロバイダーであるTelkomは、Telkom Kenyaが同社のモバイルマネー製品であるT-Kashのアプリを発表しました。T-Kashアプリは使いやすいアプリケーションで、顧客は同社のデジタル金融サービスプラットフォームで提供される幅広いサービスにアクセスできるようになります。
  • Worldpayによると、2020年現在、中東・アフリカのPOS取引では現金が最も普及しており、全POS取引の52.6%を占めています。2位と3位はクレジットカードとデビットカードで、同年の市場シェアは16.6%と10.6%でした。2024年までには、現金が最も一般的な決済手段になると予想されています。モバイルマネーを含むデジタルウォレットの利用は大きく伸び、2020年のシェアは8.3%であったが、2024年には16.8%となります。
  • モバイル決済市場は、スマートフォンなどのワイヤレスデバイスを利用したオンライン商取引を含むMコマースセグメントの受け入れ拡大により、予測期間中に発展する見込みです。
  • さらに、Mコマースでは無線インターネットさえあれば、消費者はどこからでも取引ができます。例えば、GoogleやAppleはすでにモバイルショッピングシステムを立ち上げています。顧客は、Apple PayやGoogle Payのようなデジタルウォレットを使えば、カードを通す代わりに店頭で素早く買い物ができます。
  • プリペイドカードは中東・アフリカ全域で、現金の代わりとしてかなり利用が増えています。技術主導の製品やサービスの台頭が、この地域でのプリペイドカード決済オプションの人気を後押ししています。さらに、この地域の政府は、デジタルウォレットやモバイルウォレットなどのキャッシュレス決済手段を利用するよう顧客に促しており、この地域でのプリペイドカードの利用を後押ししています。
  • COVID-19の発生は、現金決済の削減、店頭からオンライン決済への移行、迅速決済の採用など、決済プラクティスの大幅な転換をもたらしました。こうした変化は、シンガポールの決済プロバイダーに新たな可能性をもたらしています。

中東・アフリカの決済市場の動向

デジタルの導入が中東・アフリカの決済市場を加速させる

  • GSMAによると、スマートフォンアプリを提供している中東・アフリカのモバイルマネー・プロバイダーの3社に1社は、アクティブな顧客ベースの20%以上がアプリを通じて取引を行っています。中東では、スマートフォンアプリを通じて取引の半分以上が完了する導入事例が増えています。
  • 2020年以降、中東・アフリカのオンライン決済産業は加速しています。COVID-19の流行が重要な要因のひとつとなりました。デジタル決済は迅速かつ安全で、非接触型であるため、この地域の消費者は導入に前向きで、ビットコインや生体認証、QRコードなどの新しい決済手段も模索していました。
  • ペイタブは中東・北アフリカ地域全体で複数の決済プロセスをサポートしており、企業はデジタル取引を行い、顧客から決済を受けることができます。ペイタブは49業種168通貨の取引を処理し、Mastercardやビザカードなど様々な決済手段を提供しています。
  • アラブ首長国連邦では、銀行がデジタル決済会社と提携し、バーチャルな「今買って後で払う」プリペイドカードを提供しています。例えば、2021年9月、イスラム金融機関のアブダビ・イスラム銀行(ADIB)は、デジタル決済プラットフォームのSpotiiと提携し、アラブ首長国連邦初のバーチャルBNPLプリペイドカードを導入しました。
  • 2020年時点で、中東・北アフリカ(MENA)のラピッド・コマース(qコマース)市場は90億米ドル規模に達しています。Blink Co Technologieの予測によると、市場は2020~2024年の間に24%上昇し、総額200億米ドルに達するといいます。2019年、MENA地域には2億人以上のデジタル買い物客がいた。
  • 進化するアフリカの決済エコシステムでは、イノベーションが常識となっています。エコバンクの消費者決済部門責任者によると、通信事業者主導のモバイルマネーの台頭からビジネス全体の自動化の成長まで、アフリカ大陸は過去20年間で大きな変化を遂げてきました。
  • ナイジェリアのような新興市場では、暗号通貨やブロックチェーン技術が爆発的に普及しています。また、アフリカにおけるベンチャーキャピタル投資の増加により、起業家はユーザーエクスペリエンスを向上させ、摩擦を減らしながら、決済の機会を活用できるようになっています。

市場成長を牽引する小売産業

  • アフリカのB2Bコマース企業であるMarketforceは、シリーズA資金調達ラウンドで4,000万米ドルを調達し、アフリカにおける消費財の小売流通とデジタル金融サービスのためのチームとプラットフォームを拡大しました。この資金は、小売業者が動きの速い消費財(FMCG)の信用を獲得し、新たな市場に成長できるようにするため、BNPL(Buy Now, Pay Later)サービスを利用するために使われます。
  • 消費者行動は決済市場を大きく変えつつあります。キャッシュレス経済、モバイルバンキング、高速決済、デジタルコマース、規制当局の影響力拡大などは、決済ビジネスに影響を与える動向のほんの一例に過ぎないです。
  • 非接触型決済は決済プロセスをよりスムーズで便利なものにするため、消費者は列に並ぶ時間が短縮され、手持ち現金の問題が解消され、動きの速い列に並ぶことができます。
  • サウジアラビア中央銀行によると、2021年にはリテール電子決済がサウジアラビアのビジョン目標を上回るといいます。Saudi Vision 2030の中核プログラムの一つである金融セクター開発プログラム(FSDP)では、小売業における電子決済の目標を55%に設定しています。2020年には72万1,000台のPOS端末が設置されたのに対し、2021年末までに100万台以上のPOS端末が設置されました。
  • また、eコマース、「SADAD」システムによる決済、「Sarie」システムによる新しい即時送金など、その他の電子決済手段の中でも、非接触型決済が2021年のPOS取引全体の95%を占めました。

中東・アフリカの決済産業概要

中東・アフリカの決済市場は適度に集中しています。市場内の競争企業間の敵対関係は緩やかです。同市場には複数の企業が進出しているため、企業はライバルに対して持続的な競合を獲得し、製品の差別化を図るため、製品の革新を続けなければならないです。

  • 2022年5月-OPayとMastercardは、中東・アフリカ全域でデジタル商取引を拡大し、金融包摂を推進するために提携しました。また、英国の中小企業に1億2,500万米ドルを融資するMarketFinanceのイニシアチブはドイツ銀行の支援を受け、SmartCash Payment Service Bankはナイジェリアで銀行口座を持たない顧客の開拓に取り組んでいます。
  • 2022年2月-南アフリカのFinTech企業であるLipa Paymentsは、自社のソフトウェアプラットフォームを通じてアフリカの「インフォーマル」部門にTap to Payサービスを提供し、企業が携帯電話からの非接触決済を利用できるようにしようとしています。ナイジェリアと南アフリカでは、デジタル決済システムの導入準備が整っています。Lipaプラットフォームは、銀行やFinTech企業がPOSハードウェアを購入することなく、消費者に非接触型携帯電話間決済を提供することを可能にします。

その他の特典

  • エクセル形式の市場予測(ME)シート
  • 3ヶ月間のアナリストサポート

目次

第1章 イントロダクション

  • 調査の前提条件と市場の定義
  • 調査範囲

第2章 調査手法

第3章 エグゼクティブサマリー

第4章 市場洞察

  • 市場概要
  • 産業利害関係者分析
  • 産業の魅力-ポーターのファイブフォース分析
    • 供給企業の交渉力
    • 買い手・消費者の交渉力
    • 新規参入業者の脅威
    • 代替品の脅威
    • 競争企業間の敵対関係の強さ
  • 当地域における決済環境の進化
  • 同地域におけるキャッシュレス取引の拡大に関連する主要市場動向
  • COVID-19が同地域の決済市場に与える影響

第5章 市場力学

  • 市場促進要因
    • デジタルの普及が中東・アフリカの決済市場を加速
    • 主要小売企業と政府が活性化プログラムを通じて市場のデジタル化を推進
    • リアルタイム決済、特にBuy Now Pay Laterの増加
  • 市場課題
    • 地域全体でのeコマース詐欺
  • 市場機会
    • キャッシュレス社会への移行
    • 新規参入企業によるイノベーションが普及を促進
  • デジタル決済産業における主要規制と基準
  • 主要事例と使用事例の分析
  • 地域の決済産業に関連する主要な人口動向とパターンの分析(人口、インターネット普及率、銀行普及率/非銀行人口、年齢・所得などを網羅)
  • 当地域における顧客満足度重視の高まりと世界の動向の融合に関する分析
  • 同地域における現金離れと非接触決済の台頭に関する分析

第6章 市場セグメンテーション

  • 決済モード別
    • 販売時点情報管理(POS)
      • カード決済(デビットカード、クレジットカード、銀行融資プリペイドカードを含む)
      • デジタルウォレット(モバイルウォレットを含む)
      • 現金
      • その他
    • オンライン販売
      • カード決済(デビットカード、クレジットカード、銀行融資プリペイドカードを含む)
      • デジタルウォレット(モバイルウォレットを含む)
      • その他(代金引換、銀行振込、Buy Now, Pay Laterを含む)
  • エンドユーザー産業別
    • 小売
    • エンターテインメント
    • 医療
    • ホスピタリティ
    • その他
  • 国別
    • 南アフリカ
    • アラブ首長国連邦
    • サウジアラビア
    • その他の中東・アフリカ

第7章 競合情勢

  • 企業プロファイル
    • Interswitch Ltd
    • Jumia
    • Network International Holdings Plc
    • Opay
    • PalmPay Technology Co Ltd
    • Paytabs
    • Safaricom Plc
    • Visa Inc
    • Apple Inc
    • Amazon.com, Inc.

第8章 投資分析

第9章 市場の将来展望

目次
Product Code: 91318

The Middle East and Africa Payments Market is expected to register a CAGR of 16.2% during the forecast period.

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Key Highlights

  • As the global economy has evolved fast, mobile phones (particularly smartphones) have become vital to each individual's life. Furthermore, the internet has become an integral part of most people's daily lives worldwide. As a result, the number of smartphone and internet users has increased dramatically worldwide, resulting in a significant expansion of the payments industry.
  • In January 2022, Telkom, a South African wireline and wireless telecommunications provider, announced that Telkom Kenya had launched an app for its mobile money product, T-Kash. T-Kash App is an easy-to-use application that will enable its customers to access a wider service offering on its digital financial services platform.
  • According to Worldpay, as of 2020, cash was the most prevalent payment option for POS transactions in the Middle East and Africa (MEA), accounting for 52.6% of all POS transactions. Credit and debit cards came in second and third, with 16.6% and 10.6% of the market share in the same year. Cash is expected to be the most popular payment method by 2024. Digital wallets, including mobile money, will see large growth in use, with a share of 8.3% in 2020 rising to 16.8% in 2024.
  • The mobile payments market is expected to develop over the projected period, owing to the growing acceptance of the M-commerce sector, which involves online commercial transactions using wireless devices such as smartphones.
  • Furthermore, M-commerce allows consumers to trade from anywhere as long as wireless internet is available. Google and Apple, for example, have already launched their mobile shopping systems. Customers may make in-store purchases quickly using digital wallets like Apple Pay and Google Pay instead of swiping their cards.
  • Prepaid cards have considerably increased use as a cash substitute across Middle East and Africa. The rise in technology-driven products and services is driving the popularity of prepaid card payment options in this region. Furthermore, governments in the region are urging customers to utilize cashless payment methods such as digital and mobile wallets, boosting the use of prepaid cards in the region.
  • The Covid-19 outbreak has resulted in a substantial shift in payment practice, including reducing cash payments, moving from in-store to online payment options, and adopting rapid settlements. These changes have opened up new possibilities for payment providers in Singapore.

MEA Payments Market Trends

Digital adoption is Accelerating the Payments Market in Middle East and Africa

  • According to GSMA, one in three mobile money providers in the Middle East and Africa that offer a smartphone app sees 20% or more of their active client base transactions through the app. A growing number of deployments in the Middle East see over half of the transactions completed through smartphone apps.
  • Since 2020, the Middle East and Africa's online payment industry has accelerated. The COVID-19 pandemic was one of the key factors. Because digital payments are fast, safe, and contactless, consumers in this region were open to adopting them and even exploring new ones like bitcoin, biometrics, QR codes, and others.
  • Paytabs supports multiple payment processes across Middle Eastern and North African regions, allowing businesses to conduct digital transactions and receive payment from clients. The organization processes transactions in 168 currencies across 49 industries and offers a variety of payment alternatives, including MasterCard and Visa card schemes.
  • In the United Arab Emirates, banks are forming relationships with digital payment companies to provide virtual "buy now, pay later" prepaid cards. For instance, in September 2021, Abu Dhabi Islamic Bank (ADIB), an Islamic financial institution, joined Spotii, a digital payments platform, to introduce the UAE's first virtual BNPL prepaid card.
  • As of 2020, the Middle East and North Africa (MENA) rapid commerce (or q-commerce) market was worth 9 billion dollars. According to the prediction of Blink Co Technologie, the market would rise by 24% between 2020 and 2024, reaching a total value of USD 20 billion. In 2019, the MENA area had over 200 million digital shoppers.
  • Innovation is the norm in Africa's evolving payment ecosystem. From the rise of telco-led mobile money to the growth of automation across the business, the continent has undergone enormous shifts in the last two decades, according to Ecobank's head of consumer payments.
  • Cryptocurrencies and blockchain technology are exploding in emerging markets like Nigeria. In addition, a rise in venture capital investment in Africa enables entrepreneurs to take advantage of payment opportunities while improving user experience and lowering friction.

Retail Industry to Drive Market Growth

  • Marketforce, an African B2B commerce firm, has raised USD 40 million in a Series-A fundraising round to expand its team and platform for retail distribution of consumer goods and digital financial services in Africa. The funds will be used to avail buy now, pay later (BNPL) services to enable retailers to obtain credit for fast-moving consumer goods (FMCGs) and grow into new markets.
  • Consumer behavior is transforming the payments market. Cashless economies, mobile banking, fast payments, digital commerce, and regulatory agencies' expanding influence are just a few trends affecting the payments business.
  • Consumers benefit from shorter lines, the elimination of cash-on-hand issues, and faster-moving lineups since contactless payments make the payment process smoother and more convenient.
  • According to the Central Bank of Saudi Arabia, retail e-payments will exceed the Saudi Vision objective in 2021. The Financial Sector Development Program, FSDP, one of the core programs of Saudi Vision 2030, set a target of 55% for electronic payments in retail. By the end of 2021, more than a million Point of Sale terminals had been installed, compared to 721,000 terminals in 2020.
  • In addition, contactless payments accounted for 95% of all PoS transactions in 2021, among other electronic payment methods such as e-commerce, 'SADAD' system payments, and the new Instant Money Transfer through the 'Sarie' system, among others.

MEA Payments Industry Overview

The Middle East and Africa payments market is moderately concentrated. The competitive rivalry in the market is moderate. Due to several companies operating in the market, firms must keep innovating their products to gain a sustainable competitive edge over their rivals and provide product differentiation.

  • May 2022 - OPay and Mastercard have joined forces to drive financial inclusion by increasing digital commerce throughout the Middle East and Africa. Also, MarketFinance's initiative to lend USD 125 million to small businesses in the United Kingdom has been backed by Deutsche Bank, and SmartCash Payment Service Bank is working to reach unbanked customers in Nigeria.
  • February 2022 - Lipa Payments, a South African FinTech firm, is bringing its Tap to Pay service to Africa's "informal" sectors via its software platform, allowing businesses to accept contactless payments from a mobile phone. In Nigeria and South Africa, the business is ready to introduce its digital payment system. The Lipa platform allows banks and FinTechs to provide consumers contactless phone-to-phone payments without requiring merchants to purchase POS hardware.

Additional Benefits:

  • The market estimate (ME) sheet in Excel format
  • 3 months of analyst support

TABLE OF CONTENTS

1 INTRODUCTION

  • 1.1 Study Assumptions and Market Definitions
  • 1.2 Scope of the Study

2 RESEARCH METHODOLOGY

3 EXECUTIVE SUMMARY

4 MARKET INSIGHTS

  • 4.1 Market Overview
  • 4.2 Industry Stakeholder Analysis
  • 4.3 Industry Attractiveness-Porter's Five Force Analysis
    • 4.3.1 Bargaining Power of Suppliers
    • 4.3.2 Bargaining Power of Buyers/Consumers
    • 4.3.3 Threat of New Entrants
    • 4.3.4 Threat of Substitute Products
    • 4.3.5 Intensity of Competitive Rivalry
  • 4.4 Evolution of the payments landscape in the region
  • 4.5 Key market trends pertaining to the growth of cashless transaction in the region
  • 4.6 Impact of COVID-19 on the payments market in the region

5 MARKET DYNAMICS

  • 5.1 Market Drivers
    • 5.1.1 Digital adoption is Accelerating the Payments Market in Middle East and Africa
    • 5.1.2 Key Retailers and the Government are Promoting Market Digitization Through Activation Programs
    • 5.1.3 Increase in Real-Time Payments, Particularly Buy Now Pay Later
  • 5.2 Market Challenges
    • 5.2.1 E-Commerce Scams Across the Region
  • 5.3 Market Opportunities
    • 5.3.1 Move towards Cashless Society
    • 5.3.2 New Entrants to Drive Innovation Leading to Higher Adoption
  • 5.4 Key Regulations and Standards in the Digital Payments Industry
  • 5.5 Analysis of Major Case Studies and Use-Cases
  • 5.6 Analysis of Key Demographic Trends and Patterns Related to Payments Industry in the Region (Coverage to include Population, Internet Penetration, Banking Penetration/Unbanking Population, Age & Income etc.)
  • 5.7 Analysis of the Increasing Emphasis on Customer Satisfaction and Convergence of Global Trends in the Region
  • 5.8 Analysis of Cash Displacement and Rise of Contactless Payment Modes in the Region

6 Market Segmentation

  • 6.1 By Mode of Payment
    • 6.1.1 Point of Sale
      • 6.1.1.1 Card Payments (Includes Debit Cards, Credit Cards, Bank Financing Prepaid Cards)
      • 6.1.1.2 Digital Wallet (Includes Mobile Wallets)
      • 6.1.1.3 Cash
      • 6.1.1.4 Others
    • 6.1.2 Online Sale
      • 6.1.2.1 Card Payments (Includes Debit Cards, Credit Cards, Bank Financing Prepaid Cards)
      • 6.1.2.2 Digital Wallet (Includes Mobile Wallets)
      • 6.1.2.3 Others (Includes Cash on Delivery, Bank Transfer, and Buy Now, Pay Later)
  • 6.2 By End-user Industry
    • 6.2.1 Retail
    • 6.2.2 Entertainment
    • 6.2.3 Healthcare
    • 6.2.4 Hospitality
    • 6.2.5 Other End-user Industries
  • 6.3 By Country
    • 6.3.1 South Africa
    • 6.3.2 United Arab Emirates
    • 6.3.3 Saudi Arabia
    • 6.3.4 Rest of MEA

7 Competitive Landscape

  • 7.1 Company Profiles
    • 7.1.1 Interswitch Ltd
    • 7.1.2 Jumia
    • 7.1.3 Network International Holdings Plc
    • 7.1.4 Opay
    • 7.1.5 PalmPay Technology Co Ltd
    • 7.1.6 Paytabs
    • 7.1.7 Safaricom Plc
    • 7.1.8 Visa Inc
    • 7.1.9 Apple Inc
    • 7.1.10 Amazon.com, Inc.

8 Investment Analysis

9 Future Outlook of the Market