デフォルト表紙
市場調査レポート
商品コード
1692123

マレーシアの決済:市場シェア分析、産業動向・統計、成長予測(2025年~2030年)

Malaysia Payments - Market Share Analysis, Industry Trends & Statistics, Growth Forecasts (2025 - 2030)


出版日
ページ情報
英文 118 Pages
納期
2~3営業日
カスタマイズ可能
適宜更新あり
価格
価格表記: USDを日本円(税抜)に換算
本日の銀行送金レート: 1USD=144.06円
マレーシアの決済:市場シェア分析、産業動向・統計、成長予測(2025年~2030年)
出版日: 2025年03月18日
発行: Mordor Intelligence
ページ情報: 英文 118 Pages
納期: 2~3営業日
GIIご利用のメリット
  • 全表示
  • 概要
  • 目次
概要

マレーシアの決済市場は予測期間中にCAGR 11.4%を記録すると予想されます。

Malaysia Payments-Market-IMG1

マレーシアの決済市場は成長を続けており、その主な要因は同国のデジタル決済への移行です。インターチェンジフィーの上限設定、PINや非接触型決済に対応したペイメントカードへの移行、POS端末の普及など、政府の取り組みが市場のデジタル化を促進しています。

主なハイライト

  • マレーシアがキャッシュレス社会に近づき、デジタル決済の普及が進む中、加盟店や企業が将来のビジネスに対応し、顧客の期待に応えられるよう、市場プレーヤーは決済オプションを増やしています。しかし、中小企業は依然として現金取引に大きく依存しています。また、キャッシュレス化は特定の小規模ビジネスにとって困難であり、露天商はデジタル通貨を保管するための設備取得の支援を必要としています。
  • マレーシアがカード決済を採用した主な理由は、オンラインストアでの消費支出が徐々に増加していること、POS(販売時点情報管理)、政府の金融包摂策、カードの利便性と使いやすさによる非接触型決済への嗜好の高まりなどです。
  • ここ数年、決済技術の開発が急激に加速しています。現金はこの国の主要な決済手段のひとつとなっているが、多くの取引が電子的に行われるようになっています。このシステムを効率的に運用するためのインフラが政府によって整備されました。
  • 小規模小売店や露天商は、この国の生活必需品や食料品のニーズを満たす中心的存在であり、これらの小売店や露天商は基本的に現金での支払いを受け付けています。また、零細・小規模小売企業は、大企業や中堅企業よりも経済的ショックに弱く、デジタルに最も疎いグループです。
  • ここ数年、マレーシアではショッピングの人気が高まっています。最近の技術動向により、マレーシアのブロードバンド普及率は非常に高いです。COVID-19の大流行により、顧客はますますモバイル機器を使用してオンラインで商品やサービスを購入するようになっています。

マレーシアの決済市場動向

成長が見込まれるカード決済

  • マレーシアの決済市場では、デビットカード、クレジットカード、銀行出資のプリペイドカードが店頭での支払いに利用されています。マレーシアでは近年、店頭でのデビットカードやクレジットカードによるカード決済取引が普及しています。インターチェンジ手数料の上限設定やPOSインフラの普及拡大など、政府のさまざまな取り組みが同国におけるカード決済の成長を支えています。
  • さらに、ここ2年間で、EFTPOS端末の数が全国的に著しく増加しています。全国にある多くの端末が、小売店でのカード利用を拡大することが予想されます。
  • POSでは、小売店でのデビットカードやクレジットカードによる決済が増え続けているため、ベンダーはこの国の特定の市場を獲得するため、継続的に製品を革新しています。
  • さらに、ペイメント・カードはマレーシアで最も広く利用されている決済手段のひとつです。近年ペイメントカードの利用が持続的に伸びていることから、予測期間中も拡大が見込まれます。ペイメントカードの使用と普及を促進するため、加盟店が受け入れコストをより適切に管理し、ペイメントカードのエコシステム内のその他の摩擦に対処することを可能にする措置を提供するペイメントカード・フレームワークのような有利な政策が、この成長をさらに後押しすると思われます。

小売部門が著しい成長を遂げる

  • マレーシア中央銀行によると、マレーシアの小売取引で最も一般的に使用されている支払方法は現金です。顧客、企業、政府間の支払いに関するあらゆる取引が、このシステムを利用して行われています。必要不可欠な金銭の支払いには、公共料金、バス料金、食料品、その他の買い物費用などが含まれます。紙を使わない他の決済メカニズムや電子決済方法が開発されているにもかかわらず、マレーシアでは現金が依然として重要な小売決済手段であり続けると予想されています。
  • さらに、スマートフォンの台数増加や消費者の海外での買い物意欲により、マレーシアのeコマースも数年前から加速度的に成長しています。この発展途上の分野でオンライン商取引を促進するための物理的なインフラや規制の枠組みが増加していることは、同国に新規参入する企業にとって活用できます。
  • さらに、マレーシアのeコマース・セクターの成長は、COVID-19関連のオンライン・サービスや、同国における携帯電話の利用増加によって刺激され始めています。マレーシアは、IT・通信が広く普及しているため、eコマース・ユーザーが多いです。オンライン・ショッピングは消費者の約50%を占め、82.9%が携帯電話をオンラインで購入しています。マレーシアの消費者は主に、製品の品質、価格の優位性、品揃え、レビューへのアクセスのしやすさによって動いています。特別割引、送料無料、使いやすさ、オンライン小売業者からのオファーが消費者に影響を与えています。
  • この地域におけるデジタル決済の普及の結果、小売業者はこうした変化に対応し、顧客により良い決済サービスオプションを提供する必要に迫られています。

マレーシアの決済業界の概要

マレーシアの決済市場は競争が激しく、国内外に多数のプレーヤーが存在します。市場をリードするプレーヤーは、戦略的提携やイノベーションを駆使して市場シェアを拡大し、収益性を高めています。

2023年4月、PayPal Holdings Inc.は、中小企業向けの完全な決済ソリューションに新機能を追加したと発表しました。このソリューションにより、中小企業はペイパル、ヴェンモ、ペイパル・ペイ・ラテー・プロダクツを含む様々な決済を利用できるようになります。ペイパルはまた、中小企業が決済の受け入れを促進し、ビジネスの運営方法を強化するのに役立つ4つの新機能を利用できるようにします。これには、チェックアウトオプションとしてのアップルペイ、顧客が支払い方法をペイパルボールトに保存して将来のチェックアウトを迅速化する機能、顧客が支払い方法を最新の状態に保つためのリアルタイムアカウントアップデーター、IC++価格へのアクセスなどが含まれます。

2023年3月、メイバンクはアメリカン・エキスプレスと提携し、アメリカン・エキスプレス・エクスプローラー・ビジネス・プラチナ・カードTMを発行しました。アメリカン・エキスプレス・エクスプローラー・ビジネス・プラチナ・カード(エクスプローラー・カード)は、ビジネスの経費管理を簡素化し、国内・海外を問わず様々な支出、特に旅行経費の支払いに最適なカードです。

その他の特典:

  • エクセル形式の市場予測(ME)シート
  • 3ヶ月間のアナリスト・サポート

目次

第1章 イントロダクション

  • 調査の前提条件と市場定義
  • 調査範囲

第2章 調査手法

第3章 エグゼクティブサマリー

第4章 市場洞察

  • 市場概要
  • 業界の利害関係者分析
  • 業界の魅力度-ポーターのファイブフォース分析
    • 供給企業の交渉力
    • 買い手の交渉力
    • 新規参入業者の脅威
    • 代替品の脅威
    • 競争企業間の敵対関係
  • マレーシアにおける決済環境の進化
  • マレーシアにおけるキャッシュレス取引の成長に関わる主要市場動向
  • COVID-19が市場に与える影響

第5章 市場力学

  • 市場促進要因
    • eコマースの成長、バスケット支出の増加、デジタル意識の高い人口の増加
    • カード決済の普及
  • 市場抑制要因
    • 小規模小売業者や路上ベンダーがキャッシュレス決済エコシステムに適応する際に直面する課題
  • 市場機会
    • 決済サービスのデジタル化
    • eコマース事業の拡大
  • デジタル決済業界における主な規制と基準
  • 主要事例と使用事例の分析
  • マレーシアの決済業界における主要な人口動向とパターンの分析
  • マレーシアにおける顧客満足度重視の高まりと世界の動向の融合に関する分析
  • マレーシアにおける現金離れと非接触決済の台頭の分析

第6章 市場セグメンテーション

  • 決済方法別
    • ポイントオブセール
      • カード決済
      • デジタルウォレット
      • 現金
      • その他のポイントオブセール決済
    • オンライン販売
      • カード決済
      • デジタルウォレット
      • その他オンライン決済
  • エンドユーザー業界別
    • 小売
    • エンターテイメント
    • ヘルスケア
    • ホスピタリティ
    • その他のエンドユーザー産業

第7章 競合情勢

  • 企業プロファイル
    • Maybank
    • Paypal Holdings Inc.
    • United Overseas Bank(Malaysia)Bhd
    • Ipay88(m)Sdn Bhd
    • Cimb Group Holdings Berhad
    • Samsung Pay(Samsung Electronics Co. Ltd)
    • Visa Inc.
    • Bank Islam Malaysia Berhad
    • Grab Pay(Grab Holdings Limited)
    • Huawei Pay(Huawei Technologies Co. Ltd)

第8章 投資分析

第9章 市場機会と今後の動向

目次
Product Code: 90750

The Malaysia Payments Market is expected to register a CAGR of 11.4% during the forecast period.

Malaysia Payments - Market - IMG1

The Malaysian payments market is growing, and the major factor behind it is the country's transition to digital payments. The ongoing digital transformation of the market has been facilitated by government efforts, such as the adoption of an interchange fee cap, the migration of payment cards to support PIN and contactless payments, and the growth of POS terminals.

Key Highlights

  • Market players are increasing their payment options to help merchants and businesses cope with the future of business and satisfy customers' expectations as Malaysia steps closer to becoming a cashless society and more widespread use of digital payments. However, small businesses continue to rely heavily on cash transactions. Getting cashless will also be difficult for certain small businesses, and street vendors need help acquiring the equipment to keep their digital currency.
  • The main reasons for Malaysia's adoption of card payments are the gradual increase in consumer spending on online stores, Point of sale, government financial inclusion measures, and increasing preference for contactless payments due to the cards' convenience and ease of use.
  • Over the past few years, there has been a sharp acceleration of developments in payment technology. Although cash has become one of the country's primary payment methods, many transactions are being made electronically. An infrastructure to ensure the efficient operation of this system has been put in place by the government.
  • Small retail shops and street vendors have been at the center of fulfilling the country's daily essentials and grocery needs, and these retailers and street vendors are essentially accepting payments in cash. In addition, micro and small retail businesses are more vulnerable to economic shocks than large and medium businesses and are the least digital-savvy group.
  • In the last few years, shopping has become increasingly popular in Malaysia. The country has an excellent broadband penetration rate due to recent technological developments. Customers increasingly use mobile devices to purchase goods and services online due to the COVID-19 pandemic.

Malaysia Payment Market Trends

Card Payments to Witness the Growth

  • Debit, credit, and bank-funded prepaid cards are used for payment at the point of sale in Malaysia's payments market. Card payment transactions via debit and credit cards at the point of sale have become popular in the country over recent years. Various government initiatives, such as the cap on interchange fees and the widespread expansion of point-of-sale infrastructure, support the growth of card payments in the country.
  • In addition, over the last two years, there has been a marked increase in the number of EFTPOS terminals across the country. Many terminals throughout the country are foreseen to increase the acceptance of cards at retail outlets.
  • In POS, vendors continuously innovate their products to capture the particular market in this country as debit and credit card payments at retail stores continue to grow.
  • Moreover, payment cards are still one of Malaysia's most widely used payment tools for physical transactions. The sustained growth in the use of payment cards over recent years is expected to grow over the forecast period. To encourage greater use and adoption of payment cards, favorable policies such as the Payment Cards Framework providing measures enabling merchants to manage their acceptance costs better and address other frictions within the payment card ecosystem will further support this growth.

Retail Sector to Witness Significant Growth

  • According to the Malaysian Central Bank, the most commonly used payment method is cash for retail transactions in Malaysia. All kinds of transactions relating to payments between customers, businesses, and the Government are carried out using this system. The essential monetary payments shall include utility bills, bus fares, groceries, and other shopping expenses. Despite the development of other non-paper-based payment mechanisms and electronic payment methods, It is still anticipated that cash will remain a significant retail payment method in Malaysia.
  • Furthermore, due to a rise in the number of smartphones and consumers' willingness to shop abroad, e-commerce in Malaysia has also been growing at an accelerated pace for several years. The increasing physical infrastructure and regulatory framework for facilitating online commerce in this evolving sector can be exploited by businesses new to the country.
  • In addition, the growth of Malaysia's e-commerce sector has begun to be stimulated by COVID-19-related online services and increased use of mobile phones in this country. Malaysia has many e-commerce users due to its widespread use of the Internet and telecommunications. Online shopping accounts for about 50% of consumers, with 82.9% buying their phones online. Malaysians are driven mainly by product quality, price advantages, selection, and accessibility of reviews. Exclusive discounts, free shipping, ease of use, and offers from online retailers impact consumers.
  • As a result of the growth of digital payments in the region, retailers are being forced to adapt to these changes and provide their customers with better payment service options, which could help them to increase their sales and expand their presence.

Malaysia Payment Industry Overview

Malaysia's payment market is highly competitive, with many local and global players. The market's leading players use strategic cooperation actions and innovations to gain market share and increase profitability.

In April 2023, PayPal Holdings Inc. announced it had added new features to its complete payment solutions for small businesses. The solution enables small businesses to accept various payments, including Paypal, Venmo, and Paypal Pay Later Products. PayPal will also give small businesses access to four new features to help them drive payment acceptance and enhance how they run their business. This will include Apple Pay as a checkout option, the ability for customers to save payment methods with the PayPal vault for faster future checkout, a real-time account updater to help customers keep their payment methods up to date, and access to IC++ pricing.

In March 2023, Maybank collaborated with American Express and launched the American Express Explorer Business Platinum CardTM, which catered to small businesses, business banking, and corporate customers to help them better manage their cash flow while rewarding them for their spending. The American Express Explorer Business Platinum Card (Explorer Card) simplifies business expense management and is well-positioned to become the preferred payment tool for various types of expenditures, especially for travel, with a host of rewards for both local and overseas spending.

Additional Benefits:

  • The market estimate (ME) sheet in Excel format
  • 3 months of analyst support

TABLE OF CONTENTS

1 INTRODUCTION

  • 1.1 Study Assumptions and Market Definition
  • 1.2 Scope of the Study

2 RESEARCH METHODOLOGY

3 EXECUTIVE SUMMARY

4 MARKET INSIGHTS

  • 4.1 Market Overview
  • 4.2 Industry Stakeholder Analysis
  • 4.3 Industry Attractiveness - Porter's Five Forces Analysis
    • 4.3.1 Bargaining Power of Suppliers
    • 4.3.2 Bargaining Power of Buyers
    • 4.3.3 Threat of New Entrants
    • 4.3.4 Threat of Substitutes
    • 4.3.5 Intensity of Competitive Rivalry
  • 4.4 Evolution of the Payments Landscape in Malaysia
  • 4.5 Key Market Trends Pertaining to the Growth of Cashless Transaction in Malaysia
  • 4.6 Impact of COVID-19 on the Market

5 MARKET DYNAMICS

  • 5.1 Market Drivers
    • 5.1.1 E-commerce Growth, Rising Basket Spend, and Rise in Digitally-aware Population
    • 5.1.2 Adoption of Card-based Payments
  • 5.2 Market Restraints
    • 5.2.1 Challenges Faced by Small Retailers and Street Vendors while Adapting to the Cashless Payment Ecosystem
  • 5.3 Market Opportunities
    • 5.3.1 Digitalization of Payment Services
    • 5.3.2 Expansion of E-commerce Businesses
  • 5.4 Key Regulations and Standards in the Digital Payments Industry
  • 5.5 Analysis of Major Case Studies and Use Cases
  • 5.6 Analysis of the Key Demographic Trends and Patterns in the Payments Industry in Malaysia
  • 5.7 Analysis of the Increasing Emphasis on Customer Satisfaction and Convergence of the Global Trends in Malaysia
  • 5.8 Analysis of Cash Displacement and Rise of Contactless Payment Modes in Malaysia

6 MARKET SEGMENTATION

  • 6.1 By Mode of Payment
    • 6.1.1 Point of Sale
      • 6.1.1.1 Card Payments
      • 6.1.1.2 Digital Wallets
      • 6.1.1.3 Cash
      • 6.1.1.4 Other Point-of-sale Payments
    • 6.1.2 Online Sale
      • 6.1.2.1 Card Payments
      • 6.1.2.2 Digital Wallets
      • 6.1.2.3 Other Online Sale Payments
  • 6.2 By End-user Industry
    • 6.2.1 Retail
    • 6.2.2 Entertainment
    • 6.2.3 Healthcare
    • 6.2.4 Hospitality
    • 6.2.5 Other End-user Industries

7 COMPETITIVE LANDSCAPE

  • 7.1 Company Profiles
    • 7.1.1 Maybank
    • 7.1.2 Paypal Holdings Inc.
    • 7.1.3 United Overseas Bank (Malaysia) Bhd
    • 7.1.4 Ipay88 (m) Sdn Bhd
    • 7.1.5 Cimb Group Holdings Berhad
    • 7.1.6 Samsung Pay (Samsung Electronics Co. Ltd)
    • 7.1.7 Visa Inc.
    • 7.1.8 Bank Islam Malaysia Berhad
    • 7.1.9 Grab Pay (Grab Holdings Limited)
    • 7.1.10 Huawei Pay (Huawei Technologies Co. Ltd)

8 INVESTMENT ANALYSIS

9 MARKET OPPORTUNITIES AND FUTURE TRENDS