デフォルト表紙
市場調査レポート
商品コード
1632026

スペインの決済-市場シェア分析、産業動向と統計、成長予測(2025年~2030年)

Spain Payments - Market Share Analysis, Industry Trends & Statistics, Growth Forecasts (2025 - 2030)


出版日
ページ情報
英文 100 Pages
納期
2~3営業日
カスタマイズ可能
適宜更新あり
価格
価格表記: USDを日本円(税抜)に換算
本日の銀行送金レート: 1USD=145.06円
スペインの決済-市場シェア分析、産業動向と統計、成長予測(2025年~2030年)
出版日: 2025年01月05日
発行: Mordor Intelligence
ページ情報: 英文 100 Pages
納期: 2~3営業日
GIIご利用のメリット
  • 全表示
  • 概要
  • 目次
概要

スペインの決済市場は予測期間中にCAGR 9.6%を記録する見込み

Spain Payments-Market-IMG1

主要ハイライト

  • スペインを含む世界のさまざまな新興経済国や成長国では、取引の容易さやスマートフォンの普及、技術によって提供される金融包摂機能により、モバイル決済の導入率が顕著に増加しています。
  • 観光はスペイン経済にとって不可欠な要素であり、スペイン国民や海外からの旅行者にCOVID-19以降に航空券や宿泊施設を予約してもらうことは、スペインのeコマースの成長にとって不可欠です。オンライン購入の最も重要な動機として、時間の節約が挙げられるようになっています。これとは対照的に、価格への配慮はそれほど重要ではなくなってきており、スペイン人が時間をかけなくなるにつれて、オンラインショッピング・バスケットの価値が高まる可能性があることを示唆しています。
  • 最近の傾向として、多くのベンダーが、モバイルアプリでバーチャルカードを発行するBNPL(Buy Now, Pay Later)サービスを開発しています。このサービスは、カード決済が可能な加盟店での店舗内決済やオンライン取引に広く利用できます。近年スペインでBNPLの利用が急増しているのは、こうしたサービスを便利で安価な買い物方法と考える人が増えていることを示しています。BNPLサービスの販売者は、オンライン取引と店頭取引の両方に対応するようになってきています。
  • 国際貿易の増加、生産の国際化、国境を越えたeコマースは、国境を越えたデジタル決済の需要が世界的に拡大し続けていることを示しています。しかし、ある国からによる国へのデジタル決済は、複雑なプロセスのため、国内決済よりもコストや時間がかかり、透明性が低い場合があります。そのため、現地企業、特に中小企業間のクロスボーダー取引におけるデジタル決済の普及が妨げられる可能性があります。
  • COVID-19以降、デジタル決済の受け入れ態勢は改善され、長期的にはより重要な役割を果たします。現金はウイルスを媒介する可能性があると考えられており、政府や規制機関はその使用を控えるよう勧告しています。例えば、欧州では政府による封鎖後、ここ数日で現金の使用は半減し、必要不可欠な商店はますます現金取引を避けるようになっています。

スペインの決済市場動向

小売産業が大きく成長

  • 決済市場は消費者の行動とともに変化しています。キャッシュレス経済、モバイルバンキング、即時決済、デジタルコマース、規制の影響力の増大が、主に小売産業の決済市場に影響を与えています。また、非接触型決済はチェックアウトプロセスを簡素化し、出番が短く、現金の煩わしさがなく、出番が早いというメリットを享受する消費者にとって利便性が高いです。
  • eコマースの決済設定は、現金やクレジットカードからデジタルウォレット、BNPL(Buy Now and Pay Later)へと移行し続けています。クレジットカードのシェア低下の要因としては、代替決済手段の台頭、クレジットやデビットと連動したデジタルウォレットへのボリュームシフト、消費者がBNPLの形で無利息クレジットを選択することなどが挙げられます。また、人気が高まっている旅行も、パンデミックの影響から回復途上にあります。
  • 今後数ヶ月の間に、スペインはパンデミック中に見られた動向の統合で成長すると予想されています。小売業者は、新たな目標を達成するために、新たな商品ラインや新たな計画を追加することが注目されます。本業とは異なる商品ラインは、最新の非接触型ショッピング技術を利用して、店舗を体験型の目的地に変え、オンラインチャネルを買い物や注文を受けるための特定のエリアと統合しています。
  • さらに、予約システム、オンラインチケット、メニューや決済のためのQRコードなどは、物理的な接触を最小限にするために生み出された技術の一部です。特に、消費者向けアプリを使用してQRコードを生成し、会計時にスキャンして決済情報を転送することができます。このような決済方法は、国内の決済市場を活性化させると考えられます。
  • しかし、現金は歴史的に小売店での決済を支配しており、現在でも同国で好まれる決済手段となっています。カードに対する認識と利益が高まったため、消費者は徐々にデジタル決済に移行しつつあります。同国では、カード決済を中心としたデジタル決済サービスの導入が急速に進み、取引がより便利でわかりやすくなっています。

非接触決済とデジタル決済の採用拡大が市場を牽引

  • 現金からデジタルモードへの取引方法の主流として、決済のデジタル化が調査対象市場の成長を牽引しています。デビットカードやクレジットカードなど、カード決済の多い国は特定できます。非接触型カード決済への需要の高まりも重要な市場促進要因です。非接触型決済は、パンデミック以前から存在していました。COVID-19パンデミックはこの動向に拍車をかけた。
  • スペインのデジタルウォレットPayPalとローカルウォレットBBVA walletが2021年に大きな市場シェアを持ち、クレジットカードがそれに続くこの地域の主要eコマース決済手段となっています。スペインでは、デジタルウォレット、クレジットカード、BNPLは増加しているが、デビットカード、銀行振込、代金引換の在庫は2025年までに減少すると予想されています。
  • 非接触型決済の急速な普及により、スペインは重要な決済市場となりました。同国の人々はこうした方法に熱心で、特に現金利用減少のピークを迎えた2020年に市場が急拡大しました。ペイメントカードを受け入れる小売店の増加や非接触技術の採用拡大も、カード決済を促進し、それによって今後数年間の経済における現金依存度を低下させると予想されます。
  • 非接触型決済の導入を促進するため、国内の非接触型決済限度額が引き上げられました。さらに、トランジットの利用を拡大するため、2021年9月、運輸省とRenfeは、Mastercardとサンタンデールの支援のもと、Cercanias駅にPOS端末を設置し、非接触型決済を可能にするCronosプロジェクトの開始を発表することで、旅行者が非接触型決済にカードを利用できるようにしました。
  • 2021年12月、BNP Paribasは、欧州全域でSEPA Instant Paymentsプランを継続的に展開し、再生可能エネルギーセグメントの主要企業であるEDPRを含む法人顧客向けに、スペインでSEPA Instantクレジット送金を有効化したと発表しました。

スペインの決済産業概要

スペインの決済市場は、さまざまな決済サービスプロバイダーが存在し、競争は緩やかです。同地域では、既存と新規参入企業による新たなイノベーションと技術の導入により、競争が激化しています。

  • 2022年1月-Ford Motor CompanyとStripeは、自動車メーカーのeコマース機能を加速し、Fordとリンカーンの顧客に常時接続のエクスペリエンスを提供するため、5年間の契約を締結しました。StripeとFordは、北米と欧州市場の顧客と加盟店にサービスを提供するため、オンラインの決済インフラの拡大に協力します。
  • 2020年9月-PayPalとMastercardは、好評のPayPal Business Debit Mastercardを世界的に拡大し続けると発表。デビットカードがあれば、中小企業はPayPalの残高に素早くアクセスでき、0.5%のキャッシュバックを無制限に受けることができます。PayPal Business Debit Mastercardは、新たに欧州5カ国、オーストリア、フランス、アイルランド、イタリア、スペインでご利用いただけるようになりました。

その他の特典

  • エクセル形式の市場予測(ME)シート
  • 3ヶ月間のアナリストサポート

目次

第1章 イントロダクション

  • 調査の前提条件と市場の定義
  • 調査範囲

第2章 調査手法

第3章 エグゼクティブサマリー

第4章 市場洞察

  • 市場概要
  • 産業利害関係者分析
  • 産業の魅力-ポーターのファイブフォース分析
    • 供給企業の交渉力
    • 買い手・消費者の交渉力
    • 新規参入業者の脅威
    • 代替品の脅威
    • 競争企業間の敵対関係の強さ
  • 国内における決済環境の進化
  • 国内におけるキャッシュレス取引の拡大に関連する主要市場動向
  • COVID-19が同国の決済市場に与える影響

第5章 市場力学

  • 市場促進要因
    • 消費者の購買力向上に支えられたモバイル決済やオンラインの決済を含むeコマースの高い普及率
    • 市場のデジタル化と非接触決済を促進する主要小売企業と政府による支援プログラム
  • 市場課題
    • 特に国境を越えた取引の場合、標準的な法規制施策がないです。
  • 市場機会
    • キャッシュレス社会への移行
    • 新規参入企業によるイノベーションが普及を促進
  • デジタル決済産業における主要規制と基準
  • 主要事例と使用事例の分析
  • 国内の決済産業に関連する主要な人口動向とパターンの分析(人口、インターネット普及率、銀行普及率/非銀行人口、年齢・所得などを含む範囲)
  • 国内における顧客満足度重視の高まりと世界の動向の融合に関する分析
  • 国内における現金離れと非接触型決済モードの台頭の分析

第6章 市場セグメンテーション

  • 決済モード
    • 販売時点情報管理(POS)
      • カード決済(デビットカード、クレジットカード、銀行融資プリペイドカードを含む)
      • デジタルウォレット(モバイルウォレットを含む)
      • 現金
      • その他
    • オンライン販売
      • カード決済(デビットカード、クレジットカード、銀行融資プリペイドカードを含む)
      • デジタルウォレット(モバイルウォレットを含む)
      • その他(代金引換、銀行振込、Buy Now, Pay Laterを含む)
  • エンドユーザー産業別
    • 小売
    • エンターテインメント
    • 医療
    • ホスピタリティ
    • その他

第7章 競合情勢

  • 企業プロファイル
    • 2Checkout
    • Getswish AB
    • Braintree
    • Paymill
    • Stripe
    • WorldPay
    • Klarna Bank AB
    • QuickPay
    • Nochex
    • Wirecard

第8章 投資分析

第9章 市場の将来展望

目次
Product Code: 90886

The Spain Payments Market is expected to register a CAGR of 9.6% during the forecast period.

Spain Payments - Market - IMG1

Key Highlights

  • Various emerging economies and growing nations worldwide, including Spain, are following prominent increase rates in the adoption of mobile payments due to ease of performing transactions or penetration of smartphones and the financial inclusion features offered by the technology.
  • Tourism is an essential element of the Spanish economy, and encouraging citizens and international visitors to book flights and accommodations after COVID-19 is essential to the growth of Spanish e-commerce. Time savings are increasingly cited as the most important motivating factor for online purchases. In contrast, price considerations have become less critical, suggesting that the value of online shopping baskets can increase as Spaniards spend less and less time.
  • Recently, many vendors have developed Buy Now, Pay Later (BNPL) services that issue virtual cards via mobile apps. This service can be widely used for in-store payments and online transactions at merchants that accept card payments. The surge in BNPL usage in Spain in recent years indicates that more and more people see these services as a convenient and cheap way to shop. Sellers of BNPL services are increasingly accepting both online and over-the-counter transactions.
  • Increasing international trade, internationalization of production, and cross-border e-commerce show that the demand for digital cross-border payments continues to grow worldwide. However, digital payments from one country to another can be more costly, time-consuming, and less transparent than domestic payments due to the complex process. This can hinder the growth of the adoption of digital payments for cross-border transactions between local businesses, especially SMEs.
  • Acceptance of digital payment methods has improved post-COVID-19 and play a more critical role in the long run. Cash is considered a potential carrier of the virus, and governments and regulatory agencies have advised against its use. For example, cash use in Europe has been halved in the last few days after the government's blockade, and essential shops are increasingly avoiding cash transactions.

Spain Payments Market Trends

Retail industry to see significant growth in the country

  • The payment market is changing with consumer behavior. Cashless economies, mobile banking, instant payments, digital commerce, and increasing regulatory influence affect the payments market, mainly in the retail industry. Contactless payments also simplify the checkout process and are more convenient for consumers who benefit from shorter cues, no cash hassles, and faster cues.
  • E-commerce payment settings continue to move from cash and credit cards to digital wallets, buy now and pay later (BNPL). Factors contributing to the decline in credit card share include the rise of alternative payment methods, volume shifts to credit and debit-linked digital wallets, consumers choosing interest-free credit in the form of BNPL, and so on. Also, travel, which is becoming more and more popular, is still recovering from the effects of the pandemic.
  • In the coming months, Spain is expected to witness the integration of trends observed during the pandemic. Retailers can be noted to add new product lines and new plans to reach new goals. Commercial lines that are not part of the core business use the latest contactless shopping technology to turn stores into experiential destinations and integrate online channels with specific areas to shop and receive orders.
  • Further, booking systems, online ticketing, and QR codes for menus and payments are some of the technologies created to minimize physical contact. One of the rapidly growing use cases for barcodes in the retail sector is in-store payment, specifically, using consumer apps to generate a QR code, which can then be scanned at checkout to transfer payment information. These kinds of payment options will leverage the payments market in the country.
  • However, cash has historically dominated retail payments and is still the preferred payment method in the country. Due to the increased awareness and profits associated with cards, consumers are gradually moving to digital payments. In this country, the adoption of digital payment services, mainly card payments, is increasing rapidly to make transactions more convenient and straightforward.

Increased adoption for contactless and digital payments is driving the market

  • Digitization of payments as the mainstream trading method from cash to digital mode is driving the growth of the markets studied. The country can be identified by heavy card payments such as debit cards and credit cards. Increasing demand for contactless card payments is also a significant market driver. Contactless payments have existed for some time, even before the pandemic. The COVID-19 pandemic fuelled this trend.
  • Spanish digital wallet PayPal and local wallet BBVA wallet have a significant market share in 2021, followed by credit cards as the region's leading e-commerce payment method. In Spain, digital wallets, credit cards, and BNPL are increasing, but debit cards, bank transfers, and cash on delivery stocks are expected to decline by 2025.
  • The rapid adoption of contactless payments has set Spain into a significant payment market. The country's people are enthusiastic about these methods and surged in recent years, especially in 2020, when the market peaked in cash usage declines. Increasing retailer acceptance of payment cards and increased adoption of contactless technology are also expected to facilitate card payments, thereby reducing cash dependence in the economy over the next few years.
  • The domestic contactless payment limit has been raised to facilitate the adoption of contactless payments. Further, to expand the use of transit, in September 2021, the Ministry of Transport and Renfe installed a POS terminal at Cercanias Station with the support of MasterCard and Santander, allowing travelers to use the card for contactless payment by announcing the launch of the Cronos Project, which enables contactless payments.
  • Furthermore, the country is anticipated to benefit from the rolling out of SCT Inst. In December 2021, BNP Paribas announced that it continues to roll out the SEPA Instant Payments plan across Europe and has now activated SEPA Instant credit transfers in Spain for its corporate customers, including EDPR a key player in the renewable energy sector.

Spain Payments Industry Overview

Spanish payments operate in a moderately competitive market with the presence of various payment service providers in the country. The competition is intensifying in the region with new innovations and technology adoptions made by the existing and new entrants.

  • January 2022 - Ford Motor Company and Stripe have signed a five-year contract to accelerate the e-commerce capabilities of automakers and provide Ford and Lincoln customers with an always-on experience. Stripe and Ford will work together to expand the online payment infrastructure to serve customers and merchants in the North American and European markets.
  • September 2020 - PayPal and Mastercard announced that it will continue to expand the popular PayPal Business Debit Mastercard worldwide. With a debit card, small businesses can quickly access their PayPal balance and get an unlimited 0.5% cash back. PayPal Business Debit Mastercard is now available in five new European countries: Austria, France, Ireland, Italy, and Spain.

Additional Benefits:

  • The market estimate (ME) sheet in Excel format
  • 3 months of analyst support

TABLE OF CONTENTS

1 INTRODUCTION

  • 1.1 Study Assumptions and Market Definitions
  • 1.2 Scope of the Study

2 RESEARCH METHODOLOGY

3 EXECUTIVE SUMMARY

4 MARKET INSIGHTS

  • 4.1 Market Overview
  • 4.2 Industry Stakeholder Analysis
  • 4.3 Industry Attractiveness-Porter's Five Force Analysis
    • 4.3.1 Bargaining Power of Suppliers
    • 4.3.2 Bargaining Power of Buyers/Consumers
    • 4.3.3 Threat of New Entrants
    • 4.3.4 Threat of Substitute Products
    • 4.3.5 Intensity of Competitive Rivalry
  • 4.4 Evolution of the payments landscape in the country
  • 4.5 Key market trends pertaining to the growth of cashless transaction in the country
  • 4.6 Impact of COVID-19 on the payments market in the country

5 MARKET DYNAMICS

  • 5.1 Market Drivers
    • 5.1.1 High adoption of e-commerce, including the rise of mobile and online payments, supported by increased consumer purchasing power
    • 5.1.2 Enablement Programs by Key Retailers and Government encouraging digitization and contactless payments in the market
  • 5.2 Market Challenges
    • 5.2.1 Lack of a standard legislative policy remains especially in the case of cross-border transactions
  • 5.3 Market Opportunities
    • 5.3.1 Move towards Cashless Society
    • 5.3.2 New Entrants to Drive Innovation Leading to Higher Adoption
  • 5.4 Key Regulations and Standards in the Digital Payments Industry
  • 5.5 Analysis of major case studies and use-cases
  • 5.6 Analysis of key demographic trends and patterns related to payments industry in the country (Coverage to include Population, Internet Penetration, Banking Penetration/Unbanking Population, Age & Income etc.)
  • 5.7 Analysis of the increasing emphasis on customer satisfaction and convergence of global trends in the country
  • 5.8 Analysis of cash displacement and rise of contactless payment modes in the country

6 Market Segmentation

  • 6.1 By Mode of Payment
    • 6.1.1 Point of Sale
      • 6.1.1.1 Card Payments (includes Debit Cards, Credit Cards, Bank Financing Prepaid Cards)
      • 6.1.1.2 Digital Wallet (includes Mobile Wallets)
      • 6.1.1.3 Cash
      • 6.1.1.4 Others
    • 6.1.2 Online Sale
      • 6.1.2.1 Card Payments (includes Debit Cards, Credit Cards, Bank Financing Prepaid Cards)
      • 6.1.2.2 Digital Wallet (includes Mobile Wallets)
      • 6.1.2.3 Others (includes Cash on Delivery, Bank Transfer, and Buy Now, Pay Later)
  • 6.2 By End-user Industry
    • 6.2.1 Retail
    • 6.2.2 Entertainment
    • 6.2.3 Healthcare
    • 6.2.4 Hospitality
    • 6.2.5 Other End-user Industries

7 Competitive Landscape

  • 7.1 Company Profiles
    • 7.1.1 2Checkout
    • 7.1.2 Getswish AB
    • 7.1.3 Braintree
    • 7.1.4 Paymill
    • 7.1.5 Stripe
    • 7.1.6 WorldPay
    • 7.1.7 Klarna Bank AB
    • 7.1.8 QuickPay
    • 7.1.9 Nochex
    • 7.1.10 Wirecard

8 Investment Analysis

9 Future Outlook of the Market