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市場調査レポート
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1636176

中東・アフリカの電気自動車用リチウムイオンバッテリー:市場シェア分析、産業動向、成長予測(2025~2030年)

Middle East And Africa Lithium-ion Battery For Electric Vehicle - Market Share Analysis, Industry Trends & Statistics, Growth Forecasts (2025 - 2030)


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英文 100 Pages
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2~3営業日
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中東・アフリカの電気自動車用リチウムイオンバッテリー:市場シェア分析、産業動向、成長予測(2025~2030年)
出版日: 2025年01月05日
発行: Mordor Intelligence
ページ情報: 英文 100 Pages
納期: 2~3営業日
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概要

中東・アフリカの電気自動車用リチウムイオンバッテリーの市場規模は2025年に6億9,000万米ドル、2030年には17億1,000万米ドルに達すると推定・予測、予測期間(2025-2030年)のCAGRは19.73%です。

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主なハイライト

  • 中期的には、リチウムイオンバッテリー価格の低下と政府のイニシアティブに支えられた電気自動車の普及拡大が、予測期間中の中東・アフリカの電気自動車用リチウムイオンバッテリー市場を牽引すると予想されます。
  • 一方、代替電池技術の台頭や原材料の需給ミスマッチが、予測期間中の市場成長の妨げになる可能性が高いです。
  • とはいえ、急速な都市化とスマートシティ構想が相まって、EVを新たな都市モビリティ・ソリューションに統合する機会を提供しており、中東・アフリカの電気自動車用リチウムイオンバッテリー市場には大きなビジネスチャンスが生まれる可能性が高いです。
  • アラブ首長国連邦(UAE)は、同国で電気自動車の導入が増加しているため、中東・アフリカの電気自動車用リチウムイオンバッテリー市場で大きな成長が見込まれています。

中東・アフリカの電気自動車用リチウムイオンバッテリー市場動向

電池式電気自動車(BEV)セグメントが成長を牽引

  • バッテリー電気自動車(BEV)は、一般的に電気モーターを搭載した電気自動車とも呼ばれます。BEVは完全な電気自動車であり、内燃機関(ICE)、燃料タンク、排気管を含まず、推進力を電気に依存するのが一般的です。車両のエネルギーはバッテリーパックから供給され、グリッドから充電されます。BEVはゼロ・エミッション車であり、従来のガソリン車による有害な排気ガスや大気汚染を発生させないです。
  • 中東・アフリカ(MEA)地域の自動車産業は、欧米やアジア諸国など他の地域に比べ、まだ新興地域です。しかし近年、中東・アフリカ地域のEV、特にバッテリー電気自動車(BEV)は、政府の政策、技術の進歩、環境意識の高まりが相まって、緩やかな成長を遂げています。
  • 国際エネルギー機関(IEA)によると、アラブ首長国連邦や南アフリカなどの国々では、ここ数年、BEV車の販売台数が顕著な伸びを記録しています。例えば、アラブ首長国連邦のBEV車販売台数は、2023年には約2万3,000台となり、2022年の約1万5,000台から53%以上増加しました。同様に、南アフリカのBEV車販売台数は2023年に約810台に達し、2022年の約500台から増加しました。このようなBEV車の増加傾向は今後も続くとみられ、リチウムイオン電池市場の需要は予測期間中に増加すると思われます。
  • この地域の政府は、バッテリー電気自動車の普及を促進するための政策やインセンティブを実施しています。例えば、アラブ首長国連邦(UAE)は、連邦・地方両レベルでのEV登録料金の引き下げ、EV専用の無料駐車スペース、無料サリックタグ、ドバイ電気・水道局(DEWA)の公共EV充電ネットワークによる無料充電など、さまざまなイニシアチブを導入しました。
  • 同様に、サウジアラビアも「ビジョン2030」プログラムの一環として、充電インフラを整備し、電気自動車の現地生産を促進する計画を発表しています。サウジアラビアは、2030年末までに首都の道路を走る自動車の30%を電気自動車にするという目標も掲げています。これらの政策は、消費者の初期コストの障壁を減らし、BEVの採用を促進する上で極めて重要です。これにより、リチウムイオン電池市場が今後数年間で成長するための好環境が整うことが期待されます。
  • 最近では、2023年にサウジアラビアが中国企業と56億米ドルの契約を結び、電気自動車を製造することになった。サウジアラビアはアラブ諸国をリードして北京との経済関係を拡大する意向です。首都リヤドで開催されている大規模なビジネス会議の初日に署名された100億米ドルの投資額の半分以上を、電気自動車・自動運転車メーカーのHuman Horizonsとの間で締結された自動車の開発・製造・販売に関する覚書(MoU)が占めています。さらに、サウジアラビアは「シーア」と呼ばれる電気自動車の国産ブランドを発表し、現在建設中の製造工場で2025年までに電気自動車のSUVとセダンを製造する見込みです。こうした開発は、予測期間中、リチウムイオン電池のような電気自動車用電池の採用を後押しすると思われます。
  • モロッコのようなアフリカ諸国は、ルノーやステランティスのような世界的に有名な自動車メーカーを含め、活気ある自動車製造業を誇っています。同国は、2025年までにあらゆるタイプの自動車を100万台生産することを目標としています。さらに、2030年までに自動車輸出の最大60%をEVにするという計画もあります。しかし、現在進行中のバッテリー製造への投資は、こうした野望を加速させる可能性があります。
  • モロッコ政府は2024年6月、中国のゴティオン・ハイテックがモロッコ初のEVバッテリー・ギガ工場を総工費約13億米ドルで建設する計画であることを明らかにしました。ゴティオン・ハイテックは、モロッコでEVバッテリー製造に投資する最新の企業であり、成長する自動車部門を電気自動車の需要増に適応させようとしています。モロッコ政府とゴティオン・ハイテックはギガファクトリーへの投資契約に調印し、当初のバッテリー容量は毎時20ギガワット(GWh)となります。このような取り組みにより、同地域は今後数年間、リチウムイオン電池の主要市場となる可能性が高いです。
  • したがって、上記の要因から、中東・アフリカのEV用リチウムイオン電池市場では、予測期間中、BEV分野が顕著な成長を遂げる可能性が高いです。

アラブ首長国連邦(UAE)が著しい成長を遂げる見込み

  • アラブ首長国連邦(UAE)の電気自動車用リチウムイオンバッテリーは、予測期間中に大きな成長を示し、地域をリードすると予想されます。この背景には、急速な工業化、EVセクターの台頭、技術の進歩、同地域における同国の戦略的な経済的位置付けといった要因があります。これらは、UAEにおけるEVバッテリーの採用と技術革新にとって有望な状況を作り出しています。
  • 近年、UAEでは電気自動車(EV)の導入が急速に進んでいます。例えば、国際エネルギー機関(IEA)によると、UAEにおける電気自動車(BEVとPHEVを含む)の総販売台数は、2023年には約2万8,900台に達し、2022年の約1万8,900台から50%以上増加しています。EV普及の拡大は、EV市場におけるリチウムイオン電池の成長に寄与すると考えられます。
  • また、UAEは、2050年までにUAEの道路を走る自動車全体の50%を電気自動車とハイブリッド車が占めることを目標としています。UAEがEVインフラに多額の投資を行い、気候変動に対抗して化石燃料への依存を減らすためにEVの導入を推進しているため、高容量で長寿命のEVバッテリーの需要が高まっています。
  • EV用バッテリーの需要拡大に伴い、同国ではバッテリーのリサイクルも進んでいます。例えば、2023年12月、インドを拠点とするLOHUM Cleantech社は、UAEエネルギー・インフラ省および中東の持続可能性とデジタル化のパイオニアである中東とのパートナーシップ契約を通じて、UAE初のEVバッテリーリサイクル工場を建設するため、UAE市場への進出を発表しました。このパートナーシップは、UAEのCOP28アジェンダを考慮したもので、UAEのNet Zero by 2050戦略イニシアチブと循環経済政策に沿ったもので、未来に対応したソリューションで排出のないモビリティをサポートします。このベンチャーは、UAEに80,000平方フィートのリチウム電池再生・リサイクル施設を設立します。この施設では、年間3,000トンのリチウムイオン電池をリサイクルし、年間15MWhの電池容量をエネルギー貯蔵システム(ESS)に再利用します。これは、現在予想されるEVバッテリー管理需要の80%以上を占めると思われます。
  • リチウムイオン電池とは別に、国内ではEV用の先進的な電池技術も進展しています。例えば、2024年4月、米国を拠点とする電池メーカーでリチウムイオン電池セル開発企業のStatevolt社は、2026年末までにアラブ首長国連邦(UAE)で固体電池セルを製造する計画を発表しました。同社は、ラスアルハイマに32億米ドルのギガファクトリーを建設する準備を進めています。最大40GWhの年間生産能力を持つこのプロジェクトは、アフリカやインドを含む中東地域の電動モビリティの新興輸出市場を開拓することを目的としています。このような取り組みにより、同国はEVの需要に応えるため、他のバッテリー技術を模索することが可能になると思われます。
  • また、EV製造の急増も期待されています。例えば、アブダビは、工業地帯から年間数千台の自動車を製造するEV組立施設の建設計画を発表し、自動車のハブになることを目指して、スマートエレクトリック企業NWTNを誘致しました。カリファ工業地帯アブダビ(KIZAD)は2022年、NWTNが電気自動車の製造、研究開発、車両テストのために運営する2万5000平方メートルの施設を建設することを明らかにしました。このような取り組みは、同国のリチウムイオン電池市場を誘致・支援する可能性が高いです。
  • したがって、上記の要因を考慮すると、アラブ首長国連邦(UAE)は、予測期間中に中東・アフリカのEV用リチウムイオン電池市場で大きな成長を示すと予想されます。

中東・アフリカの電気自動車用リチウムイオンバッテリー産業概観

中東・アフリカの電気自動車用リチウムイオンバッテリー市場は半固体化しています。同市場の主要企業(順不同)には、パナソニック株式会社、Contemporary Amperex Technology Co.Ltd.、Samsung SDI、BYD Company Limited、LG Energy Solution Ltd.などがあります。

その他の特典:

  • エクセル形式の市場予測(ME)シート
  • 3ヶ月間のアナリスト・サポート

目次

第1章 イントロダクション

  • 調査範囲
  • 市場の定義
  • 調査の前提

第2章 エグゼクティブサマリー

第3章 調査手法

第4章 市場概要

  • イントロダクション
  • 2029年までの市場規模および需要予測(単位:米ドル)
  • 最近の動向と開発
  • 政府の規制と政策
  • 市場力学
    • 促進要因
      • リチウムイオン電池価格の下落
      • 政府のイニシアティブに支えられた電気自動車の普及拡大
    • 抑制要因
      • 代替電池技術の台頭
      • 原材料の需給ミスマッチ
  • サプライチェーン分析
  • 業界の魅力度-ポーターのファイブフォース分析
    • 供給企業の交渉力
    • 消費者の交渉力
    • 新規参入業者の脅威
    • 代替品の脅威製品・サービス
    • 競争企業間の敵対関係

第5章 市場セグメンテーション

  • 自動車タイプ別
    • 乗用車
    • 商用車
    • その他(バイク、スクーターなど)
  • 推進タイプ別
    • バッテリー電気自動車(BEV)
    • プラグインハイブリッド車(PHEV)
    • ハイブリッド電気自動車(HEV)
  • 地域別
    • アラブ首長国連邦
    • サウジアラビア
    • 南アフリカ
    • エジプト
    • その他中東とアフリカ

第6章 競合情勢

  • M&A、合弁事業、提携、協定
  • 主要企業の採用戦略とSWOT分析
  • 企業プロファイル
    • Panasonic Corporation
    • Samsung SDI Co. Ltd
    • Contemporary Amperex Technology Co. Ltd(CATL)
    • BYD Company Limited
    • LG Energy Solution Ltd
  • その他主要企業一覧(会社名、本社、関連製品・サービス、連絡先等)
  • 市場ランキング分析

第7章 市場機会と今後の動向

  • リチウムイオン電池の国内製造能力と提携の必要性
  • 急速な都市化とスマートシティ構想が、EVを新たな都市モビリティ・ソリューションに統合する機会を提供
目次
Product Code: 50002585

The Middle East And Africa Lithium-ion Battery For Electric Vehicle Market size is estimated at USD 0.69 billion in 2025, and is expected to reach USD 1.71 billion by 2030, at a CAGR of 19.73% during the forecast period (2025-2030).

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Key Highlights

  • Over the medium term, declining lithium-ion battery prices and the increasing adoption of electric vehicles supported by government initiatives are expected to drive the Middle East and African lithium-ion battery for the electric vehicle market during the forecast period.
  • On the other hand, the emerging alternative battery technologies and the demand-supply mismatch of raw materials are likely to hinder the market's growth during the forecast period.
  • Nevertheless, rapid urbanization, coupled with smart city initiatives, offers the opportunity to integrate EVs into new urban mobility solutions, which will likely create vast opportunities for the Middle East and African lithium-ion batteries for the electric vehicle market.
  • United Arab Emirates (UAE) is expected to witness significant growth for the Middle East and African lithium-ion batteries for the electric vehicle market due to the increasing adoption of electric vehicles in the country.

Middle East And Africa Lithium-ion Battery for Electric Vehicle Market Trends

Battery Electric Vehicle (BEV) Segment to Witness Growth

  • Battery electric vehicles (BEVs) are also commonly referred to as electric vehicles with an electric motor. BEVs are fully electric vehicles that typically do not include an internal combustion engine (ICE), fuel tank, or exhaust pipe and rely on electricity for propulsion. The vehicle's energy comes from the battery pack, which is recharged from the grid. BEVs are zero-emission vehicles, as they do not generate harmful tailpipe emissions or air pollution hazards caused by traditional gasoline-powered vehicles.
  • The automotive industry in the Middle East and Africa (MEA) region is still emerging compared to other parts of the world, such as Western and Asian countries. However, in recent years, EVs, particularly battery electric vehicles (BEVs), in the MEA region have experienced modest growth, driven by a combination of government policies, technological advancements, and growing environmental awareness.
  • According to the International Energy Agency (IEA), countries such as the United Arab Emirates and South Africa have recorded notable sales growth of BEV cars over the years. For example, the UAE's BEV car sales stood at around 23,000 units in 2023, recording over 53% from around 15000 units of BEV cars sold in 2022. Similarly, the BEV car sales in South Africa reached around 810 units in 2023, increasing from around 500 BEV cars sold in 2022. Such increasing trends in BEV cars are likely to continue, and the demand for the lithium-ion battery market will increase during the forecast period.
  • The governments in the region are implementing policies and incentives to accelerate the adoption of battery-electric vehicles. For example, the United Arab Emirates (UAE) introduced various initiatives, such as reduced registration fees for EVs on both the federal and local levels, dedicated free EV parking spaces, free Salik tag, and free charging through the public EV charging network of the Dubai Electricity and Water Authority (DEWA).
  • Similarly, Saudi Arabia has also announced plans to establish charging infrastructure and promote the local manufacturing of electric vehicles as part of its Vision 2030 program. Saudi Arabia has also set a target of ensuring that 30% of the cars on its capital city's roads are electric by the end of 2030. These policies are crucial in reducing the initial cost barrier for consumers and promoting the adoption of BEVs. This, in turn, is expected to create a positive environment for the lithium-ion battery market to grow in the coming years.
  • More recently, in 2023, Saudi Arabia signed a USD 5.6 billion deal with a Chinese company to manufacture electric vehicles. The Kingdom intends to lead the Arab world in expanding economic ties with Beijing. The memorandum of understanding (MoU) signed with electric and self-driving car maker Human Horizons on the development, manufacture, and sale of vehicles accounted for over half of the USD 10 billion in investments signed on the first day of a major business conference being held in the capital, Riyadh. In addition, Saudi Arabia has unveiled its homegrown brand of electric cars, called Ceer, which it expects to make electric SUVs and sedans by 2025 through a manufacturing plant that is now under construction. These developments are likely to boost the adoption of EV batteries like lithium-ion batteries during the forecast period.
  • African countries like Morocco boast a vibrant vehicle manufacturing industry, including world-renowned car makers such as Renault and Stellantis. The country is targeting the production of one million cars of all types by 2025. In addition, part of the plan is to have EVs represent up to 60% of car exports by 2030. However, the ongoing investments in battery manufacturing could expedite these ambitions.
  • In June 2024, the Moroccan government revealed that China's Gotion High Tech plans to build Morocco's first EV battery gigafactory for a total cost of around USD 1.3 billion. Gotion High Tech is the latest company to invest in EV battery manufacturing in Morocco, and it seeks to adapt its growing automotive sector to the rising demand for electric vehicles. The Moroccan government and Gotion High Tech signed an investment deal for the gigafactory, which will have an initial battery capacity of 20 gigawatts per hour (GWh). Such initiatives are likely to make the region a key market for lithium-ion batteries in the coming years.
  • Therefore, due to the factors mentioned above, the BEV segment is likely to witness notable growth in the Middle East and African lithium-ion battery for EV market over the forecast period.

United Arab Emirates (UAE) is Expected to Witness Significant Growth

  • The lithium-ion batteries for electric vehicles in the United Arab Emirates (UAE) are expected to witness significant growth and lead the region during the forecast period. This is driven by factors like rapid industrialization, the rising EV sector, technological advancements, and the country's strategic economic positioning in the region. These are creating a promising landscape for EV battery adoption and innovation in the UAE.
  • In recent years, the UAE has been seeing a rapid adoption of electric vehicles (EVs). For example, according to the International Energy Agency (IEA), the total number of electric vehicle car sales (including BEV and PHEV) in the UAE reached about 28,900 units in 2023, up over 50% from around 18,900 units in 2022. Increasing EV adoption will likely contribute to the growth of lithium-ion batteries in the EV market.
  • In addition, the UAE is targeting electric and hybrid vehicles to account for 50% of total vehicles on UAE roads by 2050. As the UAE invests heavily in EV infrastructure and promotes the adoption of EVs to combat climate change and reduce reliance on fossil fuels, the demand for high-capacity and long-lasting EV batteries is on the rise.
  • With the growing demand for EV batteries, the country is also seeing progress in battery recycling. For example, in December 2023, India-based LOHUM Cleantech announced its expansion into the UAE market to build the UAE's first EV battery recycling plant through a partnership agreement with the Ministry of Energy & Infrastructure, UAE, and BEEAH, the Middle East's sustainability and digitalization pioneer. The partnership comes with considering UAE's COP28 agenda, aligning with the UAE's Net Zero by 2050 Strategic Initiative and Circular Economy Policy, and supporting emissions-free mobility with future-ready solutions. The venture will entail setting up an 80,000 sq. ft refurbishing and recycling Lithium batteries facility in the UAE. The facility will annually recycle 3000 tons of lithium-ion batteries and repurpose 15 MWh battery capacity into Energy Storage Systems (ESS) per annum. This is likely to account for over 80% of the current expected EV battery management demands.
  • Apart from lithium-ion batteries, there is also growing progress in some of the advanced battery technologies for EVs in the country. For example, in April 2024, a US-based battery producer and a lithium-ion battery cell developer, Statevolt, announced plans to manufacture solid-state battery cells in the United Arab Emirates (UAE) by the end of 2026. The company is preparing to build a USD 3.2 billion gigafactory in Ras Al Khaimah. With an annual production capacity of up to 40 GWh, the project aims to tap into the emerging export markets for electric mobility in the Middle East region, including Africa and India. Such efforts are likely to allow the country to explore other battery technologies to cater to the demand for EVs.
  • The country is also expected to see a surge in EV manufacturing. For example, Abu Dhabi announced plans to build an EV assembly facility that will manufacture thousands of cars annually from its industrial zone and has brought in smart electric firm NWTN as it looks to become an auto hub. Khalifa Industrial Zone Abu Dhabi (KIZAD) revealed in 2022 that it will construct a 25,000-square-meter facility, which NWTN will operate for the manufacturing, research and development, and vehicle testing of electric vehicles. Such initiatives are likely to attract and support the country's lithium-ion batteries market.
  • Therefore, given the above-mentioned factors, the United Arab Emirates (UAE) is expected to witness significant growth in the Middle East and African lithium-ion batteries for the EV market during the forecast period.

Middle East And Africa Lithium-ion Battery For Electric Vehicle Industry Overview

The Middle East and African lithium-ion battery market for electric vehicles is semi-consolidated. Some of the key players in the market (not in any particular order) include Panasonic Corporation, Contemporary Amperex Technology Co. Limited, Samsung SDI Co. Ltd, BYD Company Limited, and LG Energy Solution Ltd.

Additional Benefits:

  • The market estimate (ME) sheet in Excel format
  • 3 months of analyst support

TABLE OF CONTENTS

1 INTRODUCTION

  • 1.1 Scope of the Study
  • 1.2 Market Definition
  • 1.3 Study Assumptions

2 EXECUTIVE SUMMARY

3 RESEARCH METHODOLOGY

4 MARKET OVERVIEW

  • 4.1 Introduction
  • 4.2 Market Size and Demand Forecast in USD, till 2029
  • 4.3 Recent Trends and Developments
  • 4.4 Government Policies and Regulations
  • 4.5 Market Dynamics
    • 4.5.1 Drivers
      • 4.5.1.1 Declining Lithium-ion Battery Prices
      • 4.5.1.2 Increasing Adoption of Electric Vehicles Supported by Government Initiatives
    • 4.5.2 Restraints
      • 4.5.2.1 Emerging Alternative Battery Technologies
      • 4.5.2.2 Demand-Supply Mismatch of Raw Materials
  • 4.6 Supply Chain Analysis
  • 4.7 Industry Attractiveness - Porter's Five Forces Analysis
    • 4.7.1 Bargaining Power of Suppliers
    • 4.7.2 Bargaining Power of Consumers
    • 4.7.3 Threat of New Entrants
    • 4.7.4 Threat of Substitutes Products and Services
    • 4.7.5 Intensity of Competitive Rivalry

5 MARKET SEGMENTATION

  • 5.1 Vehicle Type
    • 5.1.1 Passenger Vehicles
    • 5.1.2 Commercial Vehicles
    • 5.1.3 Others (Bikes, Scooters, etc.)
  • 5.2 Propulsion Type
    • 5.2.1 Battery Electric Vehicle (BEV)
    • 5.2.2 Plug-In Hybrid Electric Vehicle (PHEV)
    • 5.2.3 Hybrid Electric Vehicles (HEV)
  • 5.3 Geography
    • 5.3.1 United Arab Emirates
    • 5.3.2 Saudi Arabia
    • 5.3.3 South Africa
    • 5.3.4 Egypt
    • 5.3.5 Rest of Middle East and Africa

6 COMPETITIVE LANDSCAPE

  • 6.1 Mergers and Acquisitions, Joint Ventures, Collaborations, and Agreements
  • 6.2 Strategies Adopted & SWOT Analysis for Leading Players
  • 6.3 Company Profiles
    • 6.3.1 Panasonic Corporation
    • 6.3.2 Samsung SDI Co. Ltd
    • 6.3.3 Contemporary Amperex Technology Co. Ltd (CATL)
    • 6.3.4 BYD Company Limited
    • 6.3.5 LG Energy Solution Ltd
  • 6.4 List of Other Prominent Companies (Company Name, Headquarter, Relevant Products & Services, Contact Details, etc.)
  • 6.5 Market Ranking Analysis

7 MARKET OPPORTUNITIES AND FUTURE TRENDS

  • 7.1 Need for Domestic Lithium-ion Battery Manufacturing Capabilities and Collaborations
  • 7.2 Rapid Urbanization Coupled with Smart City Initiatives Offers the Opportunity to Integrate EVs into New Urban Mobility Solutions