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市場調査レポート
商品コード
1693876

インドの代替乳製品:市場シェア分析、産業動向と統計、成長予測(2025~2030年)

India Dairy Alternatives - Market Share Analysis, Industry Trends & Statistics, Growth Forecasts (2025 - 2030)


出版日
ページ情報
英文 166 Pages
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2~3営業日
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インドの代替乳製品:市場シェア分析、産業動向と統計、成長予測(2025~2030年)
出版日: 2025年03月18日
発行: Mordor Intelligence
ページ情報: 英文 166 Pages
納期: 2~3営業日
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概要

インドの代替乳製品市場規模は2025年に1億1,700万米ドルと推定され、2030年には1億8,650万米ドルに達すると予測され、予測期間中(2025~2030年)のCAGRは9.77%で成長すると予測されます。

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市場は、スーパーマーケットやハイパーマーケットの変革の高まりと相まって、非売品小売が牽引する代替乳製品の持続的な売上拡大が牽引します。

  • インドにおける代替乳製品品の売上を牽引するのは非売品部門です。主にコンビニエンスストアが非売品チャネルの高い市場シェアを牽引しています。これらの店舗はインド市場において代替乳製品品の販売で常に強いリードを保っています。これらのチャネルは、大都市でも小都市(地方都市)でも近接しているため、市場で入手可能な多種多様な商品の中から消費者の購買決定に影響を与えるという付加的な強みを有しています。コンビニエンスストアは2023年に代替乳製品品の売上高の82.5%を占め、インドの非商業チャネル全体における代替乳製品品の売上高をリードすると予想されます。
  • スーパーマーケットとハイパーマーケットは、インドで代替乳製品品の流通チャネルとして2番目に多く選ばれています。2023年には、このセグメントの代替乳製品品販売におけるシェアは12.3%になると予想されます。都市化の進展とスマートシティ開発施策が、この地域におけるスーパーマーケットとハイパーマーケットの拡大を促進しています。インドの小売企業であるAvenue Supermarts Limitedは、2024年3月までに全国で135店舗のDMartの増設を目指しています。インド最大の食料品小売企業の一つであるリライアンス・リテールは、2021~2022年にかけて1,000店舗以上を新規出店し、総店舗数は2,400を超えました。
  • この地域は、オンチャネルの市場が小さく、成長段階にあります。消費者は家庭で代替乳製品を好み、レストランや外食店で食べることは少ないです。植物性ミルクと非乳製品バターは成長段階にあります。地方のレストランでは、植物性ミルクをカクテル、スムージー、コーヒー、エスプレッソベースのドリンクの材料として使っているところもあります。オフチャネルを通じた植物性ミルクの販売額は、2024~2027年の間に39%増加すると予測されます。

インドの代替乳製品市場動向

同国におけるヴィーガン運動がインド市場における代替乳製品消費を牽引

  • 菜食主義者の増加により、インド全土で過去数年間に様々なタイプの代替乳製品品の消費が増加しました。2020年には、インドには約5億人のベジタリアンと約500万人の厳格な菜食主義者がいた。ヴィーガンを目指す」ムーブメントを後押しする主要理由は、人々のライフスタイルに対する意識、技術の進歩、ライフスタイルにおける病気やアレルギー症状の増加、気候変動、持続可能性に対する認識の変化です。
  • 代替乳製品の中では、豆乳やオートミールのような植物性ミルクが全国で主に消費されており、2022年にはシェアの大半を占めました。サステイナブル原料調達に対する消費者の嗜好は、豆乳に含まれるホルモン(植物性エストロゲンまたはイソフラボン)に関するものです。豆乳には遺伝子組み換え作物不使用、低脂肪、アレルゲン不使用の表示もあり、消費者は食生活を多様化するために植物由来の選択肢を増やしています。そのため、豆乳の一人当たり消費量は2021年と比較して2022年には5.02%増加しました。
  • 乳製品以外のバターの一人当たり消費量は、2023~2024年にかけて8.64%増加すると推定されます。消費者が非乳製品バターへの適応を決定する主要因は、動物や持続可能性への配慮、食生活の変化です。ヨーグルト、チーズ、アイスクリームのような他の代替乳製品カテゴリーも依然として成長しています。
  • 非乳製品ヨーグルトの需要増加は、忙しいライフスタイルを送るミレニアル世代が牽引しており、レディトゥイート外出先でのスナックの消費を促進しています。各社は、消費者の嗜好の変化に対応するため、フレーバーや健康訴求の面でさまざまなバリエーションを投入しています。

インドの代替乳製品産業概要

インドの代替乳製品市場はセグメント化されており、上位5社で6.88%を占めています。この市場の主要企業は、Danone SA、Nestle SA、ProSoya Foods、Raw Pressery、The Hershey Companyなどです。

その他の特典

  • エクセル形式の市場予測(ME)シート
  • 3ヶ月のアナリストサポート

目次

第1章 エグゼクティブサマリーと主要調査結果

第2章 レポートのオファー

第3章 イントロダクション

  • 調査の前提条件と市場定義
  • 調査範囲
  • 調査手法

第4章 主要産業動向

  • 一人当たりの消費量
  • 原料/商品生産
    • 代替乳製品-原料生産
  • 規制の枠組み
    • インド
  • バリューチェーンと流通チャネル分析

第5章 市場セグメンテーション

  • カテゴリー
    • 非乳製品バター
    • 非乳製品ミルク
      • 製品タイプ別
      • アーモンドミルク
      • カシューミルク
      • ココナッツミルク
      • ヘーゼルナッツミルク
      • オートミルク
      • 豆乳
  • 流通チャネル
    • オフトレード
      • コンビニエンスストア
      • オンライン小売
      • 専門小売店
      • スーパーマーケットとハイパーマーケット
      • その他(倉庫クラブ、ガソリンスタンドなど)
    • オントレード

第6章 競合情勢

  • 主要な戦略動向
  • 市場シェア分析
  • 企業情勢
  • 企業プロファイル
    • Blue Diamond Growers
    • Dabur India Ltd
    • Danone SA
    • Nestle SA
    • ProSoya Foods
    • Raw Pressery
    • Sanitarium Health and Wellbeing Company
    • The Hershey Company

第7章 CEOへの主要戦略的質問

第8章 付録

  • 世界概要
    • 概要
    • ファイブフォース分析フレームワーク
    • 世界のバリューチェーン分析
    • 市場力学(DROs)
  • 情報源と参考文献
  • 図表一覧
  • 主要な洞察
  • データパック
  • 用語集
目次
Product Code: 50000745

The India Dairy Alternatives Market size is estimated at 117 million USD in 2025, and is expected to reach 186.5 million USD by 2030, growing at a CAGR of 9.77% during the forecast period (2025-2030).

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Market is driven by sustainable growth in sales of dairy alternatives led by off-trade retail coupled with growing revolutionization of supermarkets and hypermarkets

  • The off-trade segment drives dairy alternatives sales in India. Convenience stores primarily drive the high market share of off-trade channels. These stores have always maintained a strong lead in selling dairy alternatives in the Indian market. The proximity factor of these channels, in large and small (rural) cities, provides them with an added advantage of influencing the consumer's decision to purchase among the large variety of products available in the market. Convenience stores are expected to lead the sales of dairy alternatives in overall off-trade channels in India, with a share of 82.5% of dairy alternatives' sales in 2023.
  • Supermarkets and hypermarkets are the second most opted channels for dairy alternatives sales in India. In 2023, the segment is expected to have a share of 12.3% in dairy alternatives sales. Rising urbanization and smart city development policies are promoting the expansion of supermarkets and hypermarkets in the region. Avenue Supermarts Limited, an Indian retail company, aims to add 135 DMart outlets across the country by March 2024. Reliance Retail, one of the largest grocery retailers in India, opened more than 1,000 new stores during 2021-2022 to reach a total store count of over 2,400.
  • The region has a small market for on-trade channels, which is at a growing stage. Consumers prefer dairy alternatives at home and are less likely to eat from a restaurant or food service outlet. Plant-based milk and non-dairy butter are in the growing stage. Some regional restaurants use plant-based milk as an ingredient option in cocktails, smoothies, coffees, and espresso-based drinks. The sales value of plant-based milk through off-trade channels is anticipated to increase by 39% during 2024-2027.

India Dairy Alternatives Market Trends

The vegan movement in the country drives dairy alternatives consumption in the Indian market

  • The consumption of different types of dairy alternative products across India increased during the past few years due to the growing vegan population. In 2020, India had around 500 million vegetarians and around five million strict vegans. The primary reasons driving the 'Going Vegan' movement were lifestyle awareness among people, technological advancements, increased lifestyle ailments and allergy conditions, climate changes, and the changing perception toward sustainability.
  • Among the dairy alternatives, plant-based milk, like soy and oat milk, was majorly consumed across the country and held the majority of the share in 2022. The consumer preference for sustainable ingredient sourcing concerns the hormones (plant estrogen or iso-flavones) in soy milk. Soy milk also comes with GMO-free, low-fat, and allergen-free claims, giving consumers more plant-based options to diversify their diets. Thus, the per capita consumption of soy milk increased by 5.02% in 2022 compared to 2021.
  • The per capita consumption of non-dairy butter is estimated to increase by 8.64% during 2023-2024. The key factors influencing consumers' decision to adapt to non-dairy butter are the concern for animals or sustainability and a change in dietary habits. Other dairy alternative product categories like yogurt, cheese, and ice cream are still growing.
  • The increasing demand for non-dairy yogurt is being led by millennials with busy lifestyles, promoting the consumption of ready-to-eat, on-the-go snacks. Companies are introducing different variants in terms of flavors and health claims to cater to the changing tastes and preferences of consumers.

India Dairy Alternatives Industry Overview

The India Dairy Alternatives Market is fragmented, with the top five companies occupying 6.88%. The major players in this market are Danone SA, Nestle SA, ProSoya Foods, Raw Pressery and The Hershey Company (sorted alphabetically).

Additional Benefits:

  • The market estimate (ME) sheet in Excel format
  • 3 months of analyst support

TABLE OF CONTENTS

1 EXECUTIVE SUMMARY & KEY FINDINGS

2 REPORT OFFERS

3 INTRODUCTION

  • 3.1 Study Assumptions & Market Definition
  • 3.2 Scope of the Study
  • 3.3 Research Methodology

4 KEY INDUSTRY TRENDS

  • 4.1 Per Capita Consumption
  • 4.2 Raw Material/commodity Production
    • 4.2.1 Dairy Alternative - Raw Material Production
  • 4.3 Regulatory Framework
    • 4.3.1 India
  • 4.4 Value Chain & Distribution Channel Analysis

5 MARKET SEGMENTATION (includes market size in Value in USD and Volume, Forecasts up to 2030 and analysis of growth prospects)

  • 5.1 Category
    • 5.1.1 Non-Dairy Butter
    • 5.1.2 Non-Dairy Milk
      • 5.1.2.1 By Product Type
      • 5.1.2.1.1 Almond Milk
      • 5.1.2.1.2 Cashew Milk
      • 5.1.2.1.3 Coconut Milk
      • 5.1.2.1.4 Hazelnut Milk
      • 5.1.2.1.5 Oat Milk
      • 5.1.2.1.6 Soy Milk
  • 5.2 Distribution Channel
    • 5.2.1 Off-Trade
      • 5.2.1.1 Convenience Stores
      • 5.2.1.2 Online Retail
      • 5.2.1.3 Specialist Retailers
      • 5.2.1.4 Supermarkets and Hypermarkets
      • 5.2.1.5 Others (Warehouse clubs, gas stations, etc.)
    • 5.2.2 On-Trade

6 COMPETITIVE LANDSCAPE

  • 6.1 Key Strategic Moves
  • 6.2 Market Share Analysis
  • 6.3 Company Landscape
  • 6.4 Company Profiles (includes Global Level Overview, Market Level Overview, Core Business Segments, Financials, Headcount, Key Information, Market Rank, Market Share, Products and Services, and Analysis of Recent Developments).
    • 6.4.1 Blue Diamond Growers
    • 6.4.2 Dabur India Ltd
    • 6.4.3 Danone SA
    • 6.4.4 Nestle SA
    • 6.4.5 ProSoya Foods
    • 6.4.6 Raw Pressery
    • 6.4.7 Sanitarium Health and Wellbeing Company
    • 6.4.8 The Hershey Company

7 KEY STRATEGIC QUESTIONS FOR DAIRY AND DAIRY ALTERNATIVE CEOS

8 APPENDIX

  • 8.1 Global Overview
    • 8.1.1 Overview
    • 8.1.2 Porter's Five Forces Framework
    • 8.1.3 Global Value Chain Analysis
    • 8.1.4 Market Dynamics (DROs)
  • 8.2 Sources & References
  • 8.3 List of Tables & Figures
  • 8.4 Primary Insights
  • 8.5 Data Pack
  • 8.6 Glossary of Terms