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市場調査レポート
商品コード
1683845

日本の乳製品代替:市場シェア分析、産業動向・統計、成長予測(2025年~2030年)

Japan Dairy Alternatives - Market Share Analysis, Industry Trends & Statistics, Growth Forecasts (2025 - 2030)


出版日
ページ情報
英文 166 Pages
納期
2~3営業日
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日本の乳製品代替:市場シェア分析、産業動向・統計、成長予測(2025年~2030年)
出版日: 2025年03月18日
発行: Mordor Intelligence
ページ情報: 英文 166 Pages
納期: 2~3営業日
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概要

日本の乳製品代替の市場規模は2025年に14億8,000万米ドルと推定され、2030年には19億5,000万米ドルに達すると予測され、予測期間中(2025-2030年)のCAGRは5.73%で成長すると予測されます。

組織小売チャネルの強力な浸透が市場成長を促進

  • 日本の乳製品代替市場の流通チャネルでは、オフトレードセグメントが支配的な地位を占めています。オフトレードチャネルの中では、スーパーマーケットとハイパーマーケットが2022年に71.9%という大きな金額シェアを占めました。これらのチャネルは、特に大都市や発展した都市において消費者に近いという利点があり、入手可能な多種多様な商品で消費者の購買決定に影響を与えます。さらに、世界の主要スーパーマーケットおよびハイパーマーケット小売業者によるオムニチャネルアプローチの採用が、乳製品デザート市場を牽引しています。
  • 日本のオントレード・チャネルは市場での存在感が比較的小さく、まだ開発初期段階にあります。消費者は自宅で乳製品代替を摂取することを好み、レストランや外食店で食事をすることをあまり好まないです。植物性ミルクと非乳製品バターは成長を経験しており、この地域のいくつかのレストランでは、植物性ミルクをカクテル、スムージー、コーヒー、エスプレッソベースの飲料の原料オプションとして使用しています。その結果、オントレードチャネルを通じた植物性ミルクの販売額は、2021年と比較して2022年には5.43%増加しました。
  • オフトレード・セグメントでは、オンライン小売チャネルのサブセグメントが最も急成長を遂げており、予測期間のCAGRは15.6%と予測されています。eコマースの拡大により、企業はより広範なターゲット市場にリーチし、顧客のニーズに効果的に応える機会を得ています。日本の買い物客がオンライン食料品ショッピングに移行する主な動機は利便性です。すべての乳製品代替製品の中で、植物性ミルクはオフトレードチャネルで大半のシェアを占めています。2022年には、植物性ミルクは金額シェアの90%以上を占める。

日本の乳製品代替市場の動向

健康とウェルネスに対する意識の高まりが日本における植物性乳製品代替の採用を後押し

  • 菜食主義やベジタリアンを含む植物ベースの食事が日本で人気を集めています。日本におけるビーガンおよびベジタリアンの推定割合は約4~5%です。この数字は過去2~3年で大幅に増加しており、乳製品代替製品の消費の大きな原動力となっていると考えられています。
  • 倫理、政治、環境、宗教、経済などさまざまな要因が、植物由来の食生活やライフスタイルへの日本の傾倒に寄与しています。その結果、乳製品代替品の一人当たり消費量は予測期間中に大きく伸びると予想されます。さらに日本では、京都ビーガングルメフェスティバル、グリーンフードフェスタ、名古屋ビーガングルメフェスティバルのようなビーガンフェスティバルが毎年開催され、ビーガン食品を市場に広めています。こうしたイベントは、予測期間を通じて非乳製品バターの需要を刺激し続ける。
  • 日本の消費者の間で健康とウェルネスに対する意識が高まっていることは、日本の植物性乳製品代替の消費を促進する主な要因です。日本の消費者の多くは乳糖不耐症であるため、牛乳や乳製品を摂取しないです。このため、乳製品代替製品に対する消費者の需要が高まっています。乳製品代替の一人当たり消費量は、2023年から2024年にかけて5.41%増加すると推定されます。
  • 植物由来のミルクは、全国の乳製品代替の中で最も消費されているカテゴリーです。豆乳とアーモンドミルクは特に人気があり、2022年の日本における植物性乳全体の消費量の98.08%を占めています。
  • 非乳製品バターの一人当たり消費量は2021-2022年に1.71%増加しました。日本の個人が非乳製品バターを採用する主な動機は、動物や持続可能性への配慮であり、次いで食生活の変化です。

日本の乳製品代替産業の概要

日本の乳製品代替市場はかなり統合されており、上位5社で65.29%を占めています。この市場の主要企業は以下の通りです。Ezaki Glico, Kikkoman Corporation, MARUSAN-AI, Otsuka Holdings and Saputo Inc.(sorted alphabetically).

その他の特典:

  • エクセル形式の市場予測(ME)シート
  • 3ヶ月のアナリストサポート

目次

第1章 エグゼクティブサマリーと主な調査結果

第2章 レポートのオファー

第3章 イントロダクション

  • 調査の前提条件と市場定義
  • 調査範囲
  • 調査手法

第4章 主要産業動向

  • 一人当たり消費量
  • 原材料/商品生産
    • 乳製品代替-原材料生産
  • 規制の枠組み
    • 日本
  • バリューチェーンと流通チャネル分析

第5章 市場セグメンテーション

  • カテゴリー
    • 非乳製品バター
    • 非乳製品チーズ
    • 非乳製品牛乳
      • 製品タイプ別
      • アーモンドミルク
      • ココナッツミルク
      • ヘンプミルク
      • オートミルク
      • 豆乳
    • 非乳製品ヨーグルト
  • 流通チャネル
    • オフトレード
      • コンビニエンスストア
      • オンライン小売
      • 専門小売店
      • スーパーマーケットとハイパーマーケット
      • その他(倉庫クラブ、ガソリンスタンドなど)
    • オントレード

第6章 競合情勢

  • 主要な戦略動向
  • 市場シェア分析
  • 企業情勢
  • 企業プロファイル(世界レベルの概要、市場レベルの概要、主要な事業セグメント、財務、従業員数、主要情報、市場ランク、市場シェア、製品・サービス、最近の動向分析を含む)。
    • Blue Diamond Growers
    • Ezaki Glico Co. Ltd
    • Kikkoman Corporation
    • Marinfood Co. Ltd
    • MARUSAN-AI CO. LTD
    • Otsuka Holdings Co. Ltd
    • Sapporo Holdings Ltd(POKKA SAPPORO Food & Beverage Ltd)
    • Saputo Inc.

第7章 CEOへの主な戦略的質問

第8章 付録

  • 世界の概要
    • 概要
    • ファイブフォース分析フレームワーク
    • 世界のバリューチェーン分析
    • 市場力学(DROs)
  • 情報源と参考文献
  • 図表一覧
  • 主要洞察
  • データパック
  • 用語集
目次
Product Code: 50000751

The Japan Dairy Alternatives Market size is estimated at 1.48 billion USD in 2025, and is expected to reach 1.95 billion USD by 2030, growing at a CAGR of 5.73% during the forecast period (2025-2030).

Strong penetration of organized retail channels fueling the market growth

  • The off-trade segment holds a dominant position in the distribution channels of the Japanese dairy alternative market. Among the off-trade channels, supermarkets and hypermarkets occupied a significant value share of 71.9% in 2022. These channels benefit from their proximity to consumers, particularly in large and developed cities, influencing their purchasing decisions with the wide variety of products available. Furthermore, the adoption of an omnichannel approach by major supermarket and hypermarket retailers worldwide is driving the market for dairy desserts.
  • The on-trade channels in Japan have a relatively small market presence and are still in the early stages of development. Consumers prefer to consume dairy alternatives at home and are less inclined to eat at restaurants or food service outlets. Plant-based milk and non-dairy butter are experiencing growth, with some restaurants in the region using plant-based milk as an ingredient option in cocktails, smoothies, coffees, and espresso-based drinks. Consequently, the sales value of plant-based milk through on-trade channels increased by 5.43% in 2022 compared to 2021.
  • Within the off-trade segment, the online retail channel sub-segment is experiencing the fastest growth, projected to achieve a CAGR of 15.6% over the forecast period. The expansion of e-commerce has provided companies with the opportunity to reach a broader target market and effectively cater to customer needs. Convenience is the primary motivation for Japanese shoppers transitioning to online grocery shopping. Among all dairy alternative products, plant-based milk accounted for the majority share in off-trade channels. In 2022, plant-based milk represented over 90% of the value share.

Japan Dairy Alternatives Market Trends

Surging health and wellness consciousness propels the adoption of plant-based dairy alternatives in Japan

  • A plant-based diet, including veganism and vegetarianism, is gaining popularity in Japan. The estimated percentage of the vegan and vegetarian population in Japan is about 4-5%. This number has significantly increased over the past two to three years and is considered a major driving force behind the consumption of dairy alternative products.
  • Various factors, such as ethics, politics, environment, religion, and economics, contribute to Japan's inclination toward plant-based diets and lifestyles. As a result, the per capita consumption of dairy alternatives is expected to grow significantly during the forecast period. Additionally, Japan hosts annual vegan festivals like the Kyoto Vegan Gourmet Festival, Green Food Festa, and Nagoya Vegan Gourmet Festival to promote vegan foods in the market. These events continue to fuel the demand for non-dairy butter throughout the forecast period.
  • The rising awareness of health and wellness among Japanese consumers is a key factor driving the consumption of plant-based dairy alternatives in the country. Many Japanese consumers are lactose intolerant and, therefore, do not consume milk or milk products. This has led to increased consumer demand for dairy alternative products. The per capita consumption of dairy alternatives is estimated to increase by 5.41% in 2023-2024.
  • Plant-based milk is the most consumed category among all dairy alternatives across the country. Soy milk and almond milk are particularly popular and collectively accounted for a 98.08% share of the overall plant milk consumption in Japan in 2022.
  • The per capita consumption of non-dairy butter increased by 1.71% in 2021-2022. The primary motivations for Japanese individuals adopting non-dairy butter are a concern for animals or sustainability, followed by a change in dietary habits.

Japan Dairy Alternatives Industry Overview

The Japan Dairy Alternatives Market is fairly consolidated, with the top five companies occupying 65.29%. The major players in this market are Ezaki Glico Co. Ltd, Kikkoman Corporation, MARUSAN-AI CO. LTD, Otsuka Holdings Co. Ltd and Saputo Inc. (sorted alphabetically).

Additional Benefits:

  • The market estimate (ME) sheet in Excel format
  • 3 months of analyst support

TABLE OF CONTENTS

1 EXECUTIVE SUMMARY & KEY FINDINGS

2 REPORT OFFERS

3 INTRODUCTION

  • 3.1 Study Assumptions & Market Definition
  • 3.2 Scope of the Study
  • 3.3 Research Methodology

4 KEY INDUSTRY TRENDS

  • 4.1 Per Capita Consumption
  • 4.2 Raw Material/commodity Production
    • 4.2.1 Dairy Alternative - Raw Material Production
  • 4.3 Regulatory Framework
    • 4.3.1 Japan
  • 4.4 Value Chain & Distribution Channel Analysis

5 MARKET SEGMENTATION (includes market size in Value in USD and Volume, Forecasts up to 2030 and analysis of growth prospects)

  • 5.1 Category
    • 5.1.1 Non-Dairy Butter
    • 5.1.2 Non-Dairy Cheese
    • 5.1.3 Non-Dairy Milk
      • 5.1.3.1 By Product Type
      • 5.1.3.1.1 Almond Milk
      • 5.1.3.1.2 Coconut Milk
      • 5.1.3.1.3 Hemp Milk
      • 5.1.3.1.4 Oat Milk
      • 5.1.3.1.5 Soy Milk
    • 5.1.4 Non-Dairy Yogurt
  • 5.2 Distribution Channel
    • 5.2.1 Off-Trade
      • 5.2.1.1 Convenience Stores
      • 5.2.1.2 Online Retail
      • 5.2.1.3 Specialist Retailers
      • 5.2.1.4 Supermarkets and Hypermarkets
      • 5.2.1.5 Others (Warehouse clubs, gas stations, etc.)
    • 5.2.2 On-Trade

6 COMPETITIVE LANDSCAPE

  • 6.1 Key Strategic Moves
  • 6.2 Market Share Analysis
  • 6.3 Company Landscape
  • 6.4 Company Profiles (includes Global Level Overview, Market Level Overview, Core Business Segments, Financials, Headcount, Key Information, Market Rank, Market Share, Products and Services, and Analysis of Recent Developments).
    • 6.4.1 Blue Diamond Growers
    • 6.4.2 Ezaki Glico Co. Ltd
    • 6.4.3 Kikkoman Corporation
    • 6.4.4 Marinfood Co. Ltd
    • 6.4.5 MARUSAN-AI CO. LTD
    • 6.4.6 Otsuka Holdings Co. Ltd
    • 6.4.7 Sapporo Holdings Ltd (POKKA SAPPORO Food & Beverage Ltd)
    • 6.4.8 Saputo Inc.

7 KEY STRATEGIC QUESTIONS FOR DAIRY AND DAIRY ALTERNATIVE CEOS

8 APPENDIX

  • 8.1 Global Overview
    • 8.1.1 Overview
    • 8.1.2 Porter's Five Forces Framework
    • 8.1.3 Global Value Chain Analysis
    • 8.1.4 Market Dynamics (DROs)
  • 8.2 Sources & References
  • 8.3 List of Tables & Figures
  • 8.4 Primary Insights
  • 8.5 Data Pack
  • 8.6 Glossary of Terms