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市場調査レポート
商品コード
1687137

ベトナムの貨物輸送およびロジスティクス:市場シェア分析、産業動向・統計、成長予測(2025年~2030年)

Vietnam Freight and Logistics - Market Share Analysis, Industry Trends & Statistics, Growth Forecasts (2025 - 2030)


出版日
ページ情報
英文 430 Pages
納期
2~3営業日
カスタマイズ可能
適宜更新あり
価格
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ベトナムの貨物輸送およびロジスティクス:市場シェア分析、産業動向・統計、成長予測(2025年~2030年)
出版日: 2025年03月18日
発行: Mordor Intelligence
ページ情報: 英文 430 Pages
納期: 2~3営業日
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概要

ベトナムの貨物輸送およびロジスティクス市場規模は2025年に520億6,000万米ドルと推定・予測され、2030年には718億8,000万米ドルに達し、予測期間(2025-2030年)のCAGRは6.67%で成長すると予測されます。

Vietnam Freight and Logistics-Market-IMG1

貿易の流れに伴うGDP寄与率の上昇が貨物輸送およびロジスティクス市場の需要を牽引

  • 2023年12月、ベトナムは全国に包括的な高速鉄道網を構築するために700億米ドルを投資すると発表しました。ベトナムの現在の鉄道インフラは東南アジアの諸国に比べて遅れているため、この動きは極めて重要です。提案されている全国ネットワークは、最高時速350kmの複線システムを特徴とします。軌間は1,435ミリメートル、軸重は22.5トンとなります。
  • ベトナムは、東南アジアにおける国際的な旅行者のための主要な地域ハブとしての地位を確立することを目的として、空港の改修と建設に多額の資金を投入しています。交通運輸省(MoT)による2023年の計画では、ベトナムは2030年までに30の空港を持つ予定であり、その数は2050年までに33まで増加すると予測されています。ハノイとホーチミンは、ベトナムの主要な航空ハブになる準備が整っています。政府は、ハノイのノイバイ国際空港の拡張に40億米ドル以上を充て、2030年までに現在の2.5倍となる6,000万人の旅客に対応できるようにする予定です。

ベトナムの貨物輸送およびロジスティクス市場の動向

政府は2025年末までに高速道路の総延長を3,000kmにすることを目標としています。

  • 2023年、政府は道路、鉄道、海洋・内陸水路、空港を含む近代的交通インフラへの投資を優先しました。2023年には12の南北高速道路プロジェクトが着工し、9つの新規交通プロジェクトが開通、4つのプロジェクトが完成しました。この年、約475kmの高速道路が追加されました。2023年に着工されたその他の主要な交通プロジェクトには、3つの東西高速道路、ロンタイン国際空港、フーバイ空港、ディエンビエン空港、盻トゥエン2号橋、ブントゥイ2号橋などがあります。2023年に主要な交通インフラが完成するため、2024年と2025年には交通部門のGDP成長率が上昇すると推定されます。
  • ベトナム交通運輸省は、南北高速道路の主要部分を含む14のインフラプロジェクトを着工し、2025年までにさらに50を完成させる計画です。これは、ベトナムの高速道路を現在の2021kmから2025年までに3000kmに拡大するという目標の一環です。さらに、ドンナイ省の141億2,000万米ドルのプロジェクトであるロンタイン国際空港は、2025年の完成を目指しています。完成すれば国内最大の空港となり、ホーチミン市のタンソンニャットの混雑が緩和されます。

ベトナムは2030年までに、最大114億米ドルを投資して、国家燃料貯蔵能力を拡大することを目指しています。

  • 2023年12月、ベトナムはガソリンとその他の石油製品の小売価格を4回連続で引き下げました。E5 RON 92の価格は1リットル当たり509ドン(0.021米ドル)引き下げられ21,290ドン(0.9米ドル)となり、RON95-IIIガソリン価格は1リットル当たり22,322ドン(0.944米ドル)に引き下げられました。これらの調整を担当した財務省、工業省、貿易省は、ガソリン・石油価格安定化基金を利用しないことを選択しました。今年に入ってから、ベトナムは35回のガソリン価格調整を行っています。
  • 2022年、ベトナムのRON95ガソリンの小売価格は過去8年間で最高値を記録し、1リットルあたり26,287ドン(1.14米ドル)に達しました。ベトナムの燃料価格の上昇は、国内最大の製油所であるギソン製油所が、財政上の課題から2022年1月から20%の減産を行ったことによる国内ガソリン不足によって悪化しました。同製油所は一時的な投資を得ているもの、クウェート産原油を調達するための十分な流動性や融資を確保できなければ、操業停止に追い込まれる可能性があります。さらにベトナムは、2030年までに最大114億米ドルを投資して国家燃料貯蔵能力を拡大する計画を承認しました。この投資により、ベトナムの原油および精製燃料の貯蔵能力は、現在の純輸入量の65日分から75~80日分に引き上げられることになります。

ベトナム貨物輸送およびロジスティクス産業の概要

ベトナムの貨物輸送およびロジスティクス市場は断片化されており、同市場の主要企業はビーロジスティクス、DHLグループ、ペトロベトナム輸送公社(PVTrans)、ベトナム海事公社(Vinalines)、ベトテルポスト(ベトテルロジスティクスを含む)の5社である(アルファベット順)。

その他の特典:

  • エクセル形式の市場予測(ME)シート
  • 3ヶ月間のアナリストサポート

目次

第1章 エグゼクティブサマリーと主な調査結果

第2章 レポートのオファー

第3章 イントロダクション

  • 調査の前提条件と市場定義
  • 調査範囲
  • 調査手法

第4章 主要産業動向

  • 人口動態
  • 経済活動別GDP分布
  • 経済活動別GDP成長率
  • インフレ率
  • 経済パフォーマンスとプロファイル
    • eコマース産業の動向
    • 製造業の動向
  • 運輸・倉庫業のGDP
  • 輸出動向
  • 輸入動向
  • 燃料価格
  • トラック輸送コスト
  • タイプ別トラック保有台数
  • 物流実績
  • 主要トラックサプライヤー
  • モーダルシェア
  • 海上貨物輸送能力
  • 定期船の接続性
  • 寄港地とパフォーマンス
  • 運賃動向
  • 貨物トン数の動向
  • インフラ
  • 規制の枠組み(道路と鉄道)
    • ベトナム
  • 規制の枠組み(海上・航空)
    • ベトナム
  • バリューチェーンと流通チャネル分析

第5章 市場セグメンテーション

  • エンドユーザー産業
    • 農業、漁業、林業
    • 建設業
    • 製造業
    • 石油・ガス、鉱業、採石業
    • 卸売・小売業
    • その他
  • 物流機能
    • クーリエ、エクスプレス、パーセル(CEP)
      • 仕向地別
      • 国内
      • 国際
    • 貨物輸送
      • 輸送モード別
      • 航空
      • 海上・内水道
      • その他
    • 貨物輸送
      • 輸送手段別
      • 航空
      • パイプライン
      • 鉄道
      • 道路
      • 海上・内陸水路
    • 倉庫保管
      • 温度管理別
      • 温度管理なし
      • 温度管理
    • その他のサービス

第6章 競合情勢

  • 主要な戦略動向
  • 市場シェア分析
  • 企業情勢
  • 企業プロファイル.
    • A.P. Moller-Maersk
    • Aviation Logistics Corporation
    • Bee Logistics Corporation
    • Deutsche Bahn AG(including DB Schenker)
    • DHL Group
    • DSV A/S(De Sammensluttede Vognmaend af Air and Sea)
    • Expeditors International of Washington, Inc.
    • FedEx
    • Gemadept
    • Giao Hang Nhanh
    • Hai Minh Corporation
    • Hop Nhat International Joint Stock Company
    • Indo Trans Logistics Corporation
    • Kuehne+Nagel
    • MACS Maritime Joint Stock Company
    • Noi Bai Express and Trading Joint Stock Company
    • NYK(Nippon Yusen Kaisha)Line
    • PetroVietnam Transportation Corporation(PVTrans)
    • Phuong Trang Bus Joint Stock Company-FUTA Bus Lines
    • Saigon Cargo Service Corporation(SCSC)
    • Samsung SDS
    • Sojitz Corporation
    • Transimex
    • U&I Logistics Corporation
    • United Parcel Service of America, Inc.(UPS)
    • Vietfracht HoChiMinh
    • Vietnam Foreign Trade Logistics Joint Stock Company(VINATRANS)
    • Vietnam Maritime Corporation(Vinalines)
    • ViettelPost(including Viettel Logistics)
    • Voltrans Logistics
    • ZIM Integrated Shipping Services Ltd.

第7章 CEOへの主な戦略的質問

第8章 付録

  • 世界概要
    • 概要
    • ファイブフォース分析フレームワーク
    • 世界のバリューチェーン分析
    • 市場力学(市場促進要因、抑制要因、機会)
    • 技術の進歩
  • 情報源と参考文献
  • 図表リスト
  • 主要洞察
  • データパック
  • 用語集
  • 為替レート
目次
Product Code: 55540

The Vietnam Freight and Logistics Market size is estimated at 52.06 billion USD in 2025, and is expected to reach 71.88 billion USD by 2030, growing at a CAGR of 6.67% during the forecast period (2025-2030).

Vietnam Freight and Logistics - Market - IMG1

Rising GDP contribution, along with trade flows, leading freight and logistics market demand

  • In December 2023, Vietnam announced a USD 70 billion investment to establish a comprehensive high-speed railway network across the country. This move is crucial as Vietnam's current railway infrastructure lags behind its Southeast Asian counterparts. The proposed national network will feature a double-track system capable of speeds up to 350 kilometers per hour. It will adhere to a standard gauge of 1,435 millimeters and support an axle load of 22.5 metric tons.
  • Vietnam is channeling substantial funds into airport renovations and constructions, with the aim of establishing itself as a leading regional hub for international travelers in Southeast Asia. As per the 2023 plan by the Ministry of Transport (MoT), Vietnam is on track to have 30 airports by 2030, and that number is projected to rise to 33 by 2050. Hanoi and Ho Chi Minh City are poised to become the country's major aviation hubs. The government is expected to allocate over USD 4 billion to expand Hanoi's Noi Bai International Airport, enabling it to handle 60 million passengers by 2030, a 2.5-fold increase from its current capacity.

Vietnam Freight and Logistics Market Trends

The government aims to increase the total length of expressways to 3,000 km by end of 2025

  • In 2023, the Government prioritized investment in modern transport infrastructure, including roads, railways, marine and inland waterways, and airports. In 2023, construction began on 12 North-South expressway projects, with nine new traffic projects inaugurated and four completed. Around 475 km of expressways were added that year. Other key transport projects initiated in 2023 included three east-west expressways, the Long Thanh International Airport, Phu Bai Airport, Dien Bien Airport, Mỹ Thuận 2 Bridge, and Vĩnh Tuy 2 Bridge. As major transport infrastructure is completed in 2023, the GDP growth of the transport sector is estimated to increase in 2024 and 2025.
  • Vietnam's Ministry of Transport plans to break ground on 14 infrastructure projects and complete 50 more by 2025, including key parts of the North-South Expressway. This is part of the goal to expand the country's expressways to 3,000 km by 2025, up from the current 2,021 km. Additionally, the Long Thanh International Airport, a USD 14.12 billion project in Dong Nai province, is on track to finish in 2025. Once completed, it will be the country's largest airport, easing congestion at Tan Son Nhat in Ho Chi Minh City.

Vietnam aims to expand its national fuel storage capacity by 2030, with an investment of up to USD 11.4 billion

  • In December 2023, Vietnam reduced retail prices of gasoline and other oil products for the fourth consecutive time. The price of E5 RON 92 per liter was decreased by VND 509 (USD 0.021) to VND 21,290 (USD 0.9), and RON95-III petrol price was lowered to VND 22,322 (USD 0.944) per liter. The ministries of finance, industry, and trade responsible for these adjustments opted not to utilize the petrol and oil price stabilization fund. Since the start of the year, Vietnam has adjusted petrol prices 35 times.
  • In 2022, the retail price of RON 95 gasoline in Vietnam reached its highest point in eight years, reaching VND 26,287 (USD 1.14) per liter. The increase in fuel prices in Vietnam was exacerbated by domestic gasoline shortages caused by the Nghi Son Oil Refinery, the country's largest refinery, reducing production by 20% from January 2022 due to financial challenges. Although the refinery has obtained temporary investment, it might be forced to cease operations if it fails to secure sufficient liquidity or loans to procure Kuwaiti crude oil. Moreover, Vietnam has approved a plan to expand its national fuel storage capacity by 2030, with an investment of up to USD 11.4 billion. The investment would raise the country's crude oil and refined fuel storage capacity to 75 to 80 days of net imports, from 65 days currently.

Vietnam Freight and Logistics Industry Overview

The Vietnam Freight and Logistics Market is fragmented, with the major five players in this market being Bee Logistics Corporation, DHL Group, PetroVietnam Transportation Corporation (PVTrans), Vietnam Maritime Corporation (Vinalines) and ViettelPost (including Viettel Logistics) (sorted alphabetically).

Additional Benefits:

  • The market estimate (ME) sheet in Excel format
  • 3 months of analyst support

TABLE OF CONTENTS

1 EXECUTIVE SUMMARY & KEY FINDINGS

2 REPORT OFFERS

3 INTRODUCTION

  • 3.1 Study Assumptions & Market Definition
  • 3.2 Scope of the Study
  • 3.3 Research Methodology

4 KEY INDUSTRY TRENDS

  • 4.1 Demographics
  • 4.2 GDP Distribution By Economic Activity
  • 4.3 GDP Growth By Economic Activity
  • 4.4 Inflation
  • 4.5 Economic Performance And Profile
    • 4.5.1 Trends in E-Commerce Industry
    • 4.5.2 Trends in Manufacturing Industry
  • 4.6 Transport And Storage Sector GDP
  • 4.7 Export Trends
  • 4.8 Import Trends
  • 4.9 Fuel Price
  • 4.10 Trucking Operational Costs
  • 4.11 Trucking Fleet Size By Type
  • 4.12 Logistics Performance
  • 4.13 Major Truck Suppliers
  • 4.14 Modal Share
  • 4.15 Maritime Fleet Load Carrying Capacity
  • 4.16 Liner Shipping Connectivity
  • 4.17 Port Calls And Performance
  • 4.18 Freight Pricing Trends
  • 4.19 Freight Tonnage Trends
  • 4.20 Infrastructure
  • 4.21 Regulatory Framework (Road and Rail)
    • 4.21.1 Vietnam
  • 4.22 Regulatory Framework (Sea and Air)
    • 4.22.1 Vietnam
  • 4.23 Value Chain & Distribution Channel Analysis

5 MARKET SEGMENTATION (includes 1. Market value in USD for all segments 2. Market volume for select segments viz. freight transport, CEP (courier, express, and parcel) and warehousing & storage 3. Forecasts up to 2030 and analysis of growth prospects)

  • 5.1 End User Industry
    • 5.1.1 Agriculture, Fishing, and Forestry
    • 5.1.2 Construction
    • 5.1.3 Manufacturing
    • 5.1.4 Oil and Gas, Mining and Quarrying
    • 5.1.5 Wholesale and Retail Trade
    • 5.1.6 Others
  • 5.2 Logistics Function
    • 5.2.1 Courier, Express, and Parcel (CEP)
      • 5.2.1.1 By Destination Type
      • 5.2.1.1.1 Domestic
      • 5.2.1.1.2 International
    • 5.2.2 Freight Forwarding
      • 5.2.2.1 By Mode Of Transport
      • 5.2.2.1.1 Air
      • 5.2.2.1.2 Sea and Inland Waterways
      • 5.2.2.1.3 Others
    • 5.2.3 Freight Transport
      • 5.2.3.1 By Mode Of Transport
      • 5.2.3.1.1 Air
      • 5.2.3.1.2 Pipelines
      • 5.2.3.1.3 Rail
      • 5.2.3.1.4 Road
      • 5.2.3.1.5 Sea and Inland Waterways
    • 5.2.4 Warehousing and Storage
      • 5.2.4.1 By Temperature Control
      • 5.2.4.1.1 Non-Temperature Controlled
      • 5.2.4.1.2 Temperature Controlled
    • 5.2.5 Other Services

6 COMPETITIVE LANDSCAPE

  • 6.1 Key Strategic Moves
  • 6.2 Market Share Analysis
  • 6.3 Company Landscape
  • 6.4 Company Profiles (includes Global Level Overview, Market Level Overview, Core Business Segments, Financials, Headcount, Key Information, Market Rank, Market Share, Products and Services, and Analysis of Recent Developments).
    • 6.4.1 A.P. Moller - Maersk
    • 6.4.2 Aviation Logistics Corporation
    • 6.4.3 Bee Logistics Corporation
    • 6.4.4 Deutsche Bahn AG (including DB Schenker)
    • 6.4.5 DHL Group
    • 6.4.6 DSV A/S (De Sammensluttede Vognmaend af Air and Sea)
    • 6.4.7 Expeditors International of Washington, Inc.
    • 6.4.8 FedEx
    • 6.4.9 Gemadept
    • 6.4.10 Giao Hang Nhanh
    • 6.4.11 Hai Minh Corporation
    • 6.4.12 Hop Nhat International Joint Stock Company
    • 6.4.13 Indo Trans Logistics Corporation
    • 6.4.14 Kuehne+Nagel
    • 6.4.15 MACS Maritime Joint Stock Company
    • 6.4.16 Noi Bai Express and Trading Joint Stock Company
    • 6.4.17 NYK (Nippon Yusen Kaisha) Line
    • 6.4.18 PetroVietnam Transportation Corporation (PVTrans)
    • 6.4.19 Phuong Trang Bus Joint Stock Company - FUTA Bus Lines
    • 6.4.20 Saigon Cargo Service Corporation (SCSC)
    • 6.4.21 Samsung SDS
    • 6.4.22 Sojitz Corporation
    • 6.4.23 Transimex
    • 6.4.24 U&I Logistics Corporation
    • 6.4.25 United Parcel Service of America, Inc. (UPS)
    • 6.4.26 Vietfracht HoChiMinh
    • 6.4.27 Vietnam Foreign Trade Logistics Joint Stock Company (VINATRANS)
    • 6.4.28 Vietnam Maritime Corporation (Vinalines)
    • 6.4.29 ViettelPost (including Viettel Logistics)
    • 6.4.30 Voltrans Logistics
    • 6.4.31 ZIM Integrated Shipping Services Ltd.

7 KEY STRATEGIC QUESTIONS FOR FREIGHT AND LOGISTICS CEOS

8 APPENDIX

  • 8.1 Global Overview
    • 8.1.1 Overview
    • 8.1.2 Porter's Five Forces Framework
    • 8.1.3 Global Value Chain Analysis
    • 8.1.4 Market Dynamics (Market Drivers, Restraints & Opportunities)
    • 8.1.5 Technological Advancements
  • 8.2 Sources & References
  • 8.3 List of Tables & Figures
  • 8.4 Primary Insights
  • 8.5 Data Pack
  • 8.6 Glossary of Terms
  • 8.7 Currency Exchange Rate