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市場調査レポート
商品コード
1636560

東南アジアの二次電池:市場シェア分析、産業動向・統計、成長予測(2025~2030年)

Southeast Asia Rechargeable Battery - Market Share Analysis, Industry Trends & Statistics, Growth Forecasts (2025 - 2030)


出版日
ページ情報
英文 130 Pages
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2~3営業日
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東南アジアの二次電池:市場シェア分析、産業動向・統計、成長予測(2025~2030年)
出版日: 2025年01月05日
発行: Mordor Intelligence
ページ情報: 英文 130 Pages
納期: 2~3営業日
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概要

東南アジアの二次電池市場規模は2025年に47億9,000万米ドルと推定され、予測期間(2025~2030年)のCAGRは10.06%で、2030年には77億3,000万米ドルに達すると予測されます。

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主要ハイライト

  • 中期的には、リチウムイオン電池価格の下落、電気自動車の普及拡大、再生可能エネルギーセグメントの拡大が、予測期間中の東南アジアの二次電池市場を牽引すると予想されます。
  • 一方、電池の現地生産に必要な原料の埋蔵量が不足していることが、予測期間中の市場成長の妨げになるとみられます。
  • 新しい電池技術や先進的な電池化学品の開発が進んでいることから、東南アジアの二次電池市場には大きなビジネス機会が生まれる可能性が高いです。
  • 中でもタイは予測期間中に大きな成長を遂げると考えられます。

東南アジアの二次電池市場動向

自動車セグメントが市場を独占する見込み

  • 東南アジアでは、近い将来、自動車用途が二次電池、特にリチウムイオン電池の支配的なセグメントとして台頭する展望です。同地域では電気自動車(EV)の普及が進んでおり、二次電池の需要を大幅に押し上げると見られています。このシフトは、ガソリンや天然ガスなどの燃料価格の変動や、さまざまな国で排ガス規制がますます重視されるようになり、従来型自動車からの移行が促されていることが主要要因です。
  • さらに、鉛蓄電池は自動車産業の始動、照明、点火(SLI)付属品で重要な役割を果たしています。これらのSLIバッテリーは、自動車のエンジン始動に不可欠な強力な初期始動を実現します。ディープサイクルバッテリーよりも小型で軽量であるため、その需要は持続すると予測され、短期的には東南アジアの二次電池市場を強化します。
  • ASEAN Automotive Federationのデータでは、インドネシア、マレーシア、タイが自動車販売で東南アジアをリードしています。2023年の自動車販売台数は、インドネシアが100万台超でトップ、マレーシアが約80万台、タイが約77万5,000台でこれに続きます。このような堅調な自動車販売は、二次電池の普及を促進すると予想されます。
  • 最近、東南アジアでは電気自動車(EV)の人気が高まっています。いくつかの主要国では、2025~2050年にかけてのEV義務化を設定または更新しています。例えばフィリピンは、公共交通を重視し、2030年までに全車両の21%をEVに、2040年までに50%をEVにすることを目指しています。フィリピン電気自動車協会(EVAP)は、2030年のEV普及台数予測を30万台から100万台に引き上げ、セクターのインセンティブ、規制の明確化、EVの利点に対する意識の高まりに期待しています。
  • インドネシアは、2025年までに自動車販売台数の20%をEVにすることを目標としており、2030年までに60万台のEVを国内で生産することを目標としています。こうした目標は、販売、生産、充電ステーションなど、EVのサプライチェーン全体におけるマイルストーンとなり、二次電池の需要に拍車をかけると考えられます。
  • マレーシアはEV製造部門を積極的に育成しており、EVバッテリー生産への注目すべき投資を誘致しています。例えば、Eve Energy Malaysiaは2023年8月、国際円筒形電池工業団地の一部であるケダ州クリムで、4億2,230万米ドル(19億3,000万MYR)の電池製造施設に着工しました。電動二輪車用の21700フォーマットの円筒形リチウムイオン電池を生産する予定で、2026年の稼働を目指しています。
  • 2023年8月、インドネシアは、米国の電気自動車大手Teslaが同国でのリチウム電池材料生産への投資を検討していることを明らかにしました。近日中に正式発表される予定です。インドネシアは、EVバッテリーに不可欠な豊富なニッケル埋蔵量を活用し、バッテリー製造と自動車生産への投資を呼び込むことを目指し、Teslaと協議を進めています。
  • こうした新興国市場の開拓により、東南アジアでは今後数年間、自動車産業が二次電池市場を牽引することになりそうです。

著しい成長を遂げるタイ

  • タイは自動車セグメントへの投資先として傑出しています。過去50年間、タイは単に自動車部品を組み立てるだけの国から、東南アジア随一の自動車生産・輸出拠点へと発展してきました。電気自動車(EV)の生産が急増する中、タイの二次電池産業は、自動車メーカーからの投資の高まりに後押しされ、着実な成長を遂げようとしています。
  • タイ電気自動車協会(EVAT)の報告によると、タイではバッテリー式電気自動車(BEV)の登録台数が顕著に急増し、2023年には約10万219台に達し、2022年から380%という驚異的な伸びを記録しました。この勢いは続き、2024年2月末までにタイでは約2万2,278台のBEVが新規登録され、二次電池の需要がさらに高まっています。
  • EV購入者に対する政府の優遇措置とメーカーに対する支援策が、タイでのEV導入に大きく拍車をかけています。例えば、新たに導入された国産EVの購入補助金制度は、タイが東南アジアのEV生産ハブになるという野心を強調しています。2024~2027年まで実施されるEV3.5計画では、政府は1台当たり5万バーツ(1,397.02米ドル)から10万バーツ(2,794.04米ドル)の補助金を提供し、EV産業の育成と外国投資の誘致に力を入れていることを強調しています。
  • タイは、2030年までに自動車販売台数の30%をEVにすることを目指しており、地域のEV生産大国になるというビジョンと一致しています。このような野心は、タイを二次電池市場の将来のハブとして位置づけ、電池メーカーに有利な機会を記載しています。
  • さらに、タイ政府は「タイランド4.0計画」の下、クラウドコンピューティングやビッグデータといった先端技術の統合を進めており、データセンター、ひいては電池の需要が高まることを示唆しています。
  • 電池メーカーはタイでの事業を積極的に拡大しています。注目すべき例はBMW Groupで、2024年3月、ラヨーンに「第5世代」高電圧バッテリー施設の建設を開始しました。BMWの既存の自動車工場に統合されたこの4,000平方メートルの組立工場は、同社の電動化戦略、特に2025年後半に計画されているBEVの展開を強化します。BMWはこの事業に4,200万ユーロ以上を投じています。
  • こうした力学を踏まえると、タイは今後数年間、東南アジアの二次電池市場をリードしていく構えです。

東南アジアの二次電池産業概要

アジア太平洋の二次電池市場は半分断されています。同市場の主要企業(順不同)には、Panasonic Corporation、BYD Company Ltd.、GS Yuasa Corporation、East Penn Manufacturing Co.、LiRON LIB Power Pte Ltd.などがあります。

その他の特典

  • エクセル形式の市場予測(ME)シート
  • 3ヶ月間のアナリストサポート

目次

第1章 イントロダクション

  • 調査範囲
  • 市場の定義
  • 調査の前提

第2章 エグゼクティブサマリー

第3章 調査手法

第4章 市場概要

  • イントロダクション
  • 2029年までの市場規模と需要予測(単位:米ドル)
  • 最近の動向と開発
  • 政府の規制と施策
  • 市場力学
    • 促進要因
      • 電気自動車の普及拡大
      • リチウムイオン電池コストの低下
    • 抑制要因
      • 電池の現地生産に必要な原料の不足
  • サプライチェーン分析
  • 産業の魅力-ポーターのファイブフォース分析
    • 供給企業の交渉力
    • 消費者の交渉力
    • 新規参入業者の脅威
    • 代替品の脅威製品・サービス
    • 競争企業間の敵対関係
  • 投資分析

第5章 市場セグメンテーション

  • 技術
    • 鉛蓄電池
    • リチウムイオン
    • その他の技術(NiMh、Nicdなど)
  • 用途
    • 自動車用バッテリー
    • 産業用バッテリー(動力用、据置型(テレコム、UPS、エネルギー貯蔵システム(ESS)など))
    • ポータブルバッテリー(民生用電子機器製品など)
    • その他
  • 地域
    • タイ
    • インドネシア
    • ベトナム
    • マレーシア
    • フィリピン
    • シンガポール
    • ミャンマー
    • その他の東南アジア地域

第6章 競合情勢

  • M&A、合弁事業、提携、協定
  • 主要企業の戦略
  • 企業プロファイル
    • Panasonic Corporation
    • BYD Co.Ltd.
    • GS Yuasa Corporation
    • East Penn Manufacturing Co.
    • LiRON LIB Power Pte Ltd.
    • Samsung SDI Co. Ltd
    • LG Chem Ltd.
    • Clarios, LLC.
    • Exide Industries Ltd
    • Tianjin Lishen Battery Joint-Stock Co. Ltd.
    • Leoch International Technology Limited
  • その他の著名な企業一覧(会社名、本社所在地、関連製品とサービス、連絡先など)
  • 市場ランキング/シェア(%)分析

第7章 市場機会と今後の動向

  • 新しい電池技術と先進電池化学の開発の進展
目次
Product Code: 50004066

The Southeast Asia Rechargeable Battery Market size is estimated at USD 4.79 billion in 2025, and is expected to reach USD 7.73 billion by 2030, at a CAGR of 10.06% during the forecast period (2025-2030).

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Key Highlights

  • Over the medium term, declining lithium-ion battery prices, increasing adoption of electric vehicles, and the growing renewable energy sector are expected to drive the Southeast Asia rechargeable battery market during the forecast period.
  • On the other hand, the lack of raw material reserves required for the local production of batteries is likely to hinder the market's growth during the forecast period.
  • Nevertheless, the growing progress in developing new battery technologies and advanced battery chemistries will likely create vast opportunities for the Southeast Asia rechargeable battery market.
  • Among the countries, Thailand is likely to witness significant growth during the forecast period.

Southeast Asia Rechargeable Battery Market Trends

Automotive Segment is Expected to Dominate the Market

  • In Southeast Asia, automotive applications are poised to emerge as a dominant segment for rechargeable batteries, especially lithium-ion batteries, in the near future. The rising adoption of electric vehicles (EVs) in the region is set to significantly boost the demand for rechargeable batteries. This shift is largely driven by fluctuating fuel prices, including gasoline and natural gas, and an increasing emphasis on emission controls across various countries, prompting a move away from conventional vehicles.
  • Furthermore, lead-acid batteries play a crucial role in the automotive industry's starting, lighting, and ignition (SLI) accessories. These SLI batteries deliver a powerful initial burst, essential for starting a vehicle's engine. Being smaller and lighter than deep-cycle batteries, their demand is projected to persist, bolstering the rechargeable battery market in Southeast Asia in the short term.
  • Data from the ASEAN Automotive Federation highlights that Indonesia, Malaysia, and Thailand lead Southeast Asia in motor vehicle sales. In 2023, Indonesia topped the chart with over one million vehicle sales, trailed by Malaysia and Thailand with nearly 800,000 and 775,000 sales, respectively. Such robust vehicle sales are anticipated to bolster the uptake of rechargeable batteries.
  • Recently, electric vehicles (EVs) have gained traction in Southeast Asia. Several key nations have set or updated EV mandates for 2025 to 2050. The Philippines, for instance, aims for EVs to constitute 21% of its total vehicles by 2030, emphasizing public transport, and 50% by 2040. The Electric Vehicle Association of the Philippines (EVAP) has upped its e-vehicle adoption forecast from 300,000 units in 2030 to a million, banking on sector incentives, clearer regulations, and heightened awareness of EV benefits.
  • Indonesia targets 20% of car sales to be EVs by 2025, with a goal of producing 600,000 EVs domestically by 2030. These ambitions translate into milestones across the EV supply chain, including sales, production, and charging stations, likely spurring the demand for rechargeable batteries.
  • Malaysia is actively fostering its EV manufacturing sector, attracting notable investments in EV battery production. For example, in August 2023, Eve Energy Malaysia broke ground on a USD 422.3 million (MYR 1.93 billion) battery manufacturing facility in Kulim, Kedah, part of the International Cylindrical Battery Industrial Park. Set to produce 21700-format cylindrical lithium-ion batteries for electric two-wheelers, the facility aims for a 2026 commissioning.
  • In August 2023, Indonesia revealed that Tesla, the U.S. electric car giant, is contemplating an investment in lithium battery material production in the country. An official announcement is anticipated soon. Indonesia is in talks with Tesla, aiming to draw investments in battery manufacturing and automobile production, leveraging its rich nickel reserves, vital for EV batteries.
  • Given these developments, the automotive sector is set to lead the rechargeable battery market in Southeast Asia in the coming years.

Thailand to Witness a Significant Growth

  • Thailand stands out as a prime destination for investments in the automobile sector. Over the past 50 years, Thailand has evolved from merely assembling auto components to becoming Southeast Asia's foremost automotive production and export hub. With a surge in electric vehicle (EV) production, the Thai rechargeable battery industry is poised for steady growth, fueled by heightened investments from automakers.
  • As reported by the Electric Vehicle Association of Thailand (EVAT), Thailand saw a remarkable surge in battery electric vehicle (BEV) registrations, hitting approximately 100,219 units in 2023, marking an impressive 380% jump from 2022. Continuing this momentum, by the end of February 2024, Thailand registered around 22,278 new BEVs, further amplifying the demand for rechargeable batteries.
  • Government incentives for EV buyers and supportive measures for manufacturers have significantly spurred the adoption of EVs in Thailand. For instance, the newly introduced purchase subsidy scheme for domestically produced EVs underscores Thailand's ambition to be a Southeast Asian EV production hub. Under the EV3.5 scheme, running from 2024 to 2027, the government offers subsidies between THB 50,000 (USD 1,397.02) and THB 100,000 (USD 2,794.04) per vehicle, highlighting its commitment to nurturing the EV industry and drawing foreign investments.
  • Thailand aims to have EVs make up 30% of all vehicle sales by 2030, aligning with its vision of becoming a regional EV production powerhouse. Such ambitions position Thailand as a future hub for the rechargeable battery market, presenting lucrative opportunities for battery manufacturers.
  • Additionally, under the Thailand 4.0 Programme, the government is integrating advanced technologies like cloud computing and big data, signaling a rising demand for data centers and, consequently, batteries.
  • Battery manufacturers are actively expanding their operations in Thailand. A notable example is BMW Group, which in March 2024, began constructing its 'Gen-5' high-voltage battery facility in Rayong. This 4,000 square meter assembly, integrated into BMW's existing car plant, is set to bolster the company's electrification strategy, especially with BEV rollouts planned for the latter half of 2025. BMW has committed over EUR 42 million to this venture.
  • Given these dynamics, Thailand is poised to lead the rechargeable battery market in Southeast Asia in the coming years.

Southeast Asia Rechargeable Battery Industry Overview

The Asia-Pacific rechargeable battery market is semi-fragmented. Some of the key players in the market (not in any particular order) include Panasonic Corporation, BYD Company Ltd., GS Yuasa Corporation, East Penn Manufacturing Co., and LiRON LIB Power Pte Ltd.

Additional Benefits:

  • The market estimate (ME) sheet in Excel format
  • 3 months of analyst support

TABLE OF CONTENTS

1 INTRODUCTION

  • 1.1 Scope of the Study
  • 1.2 Market Definition
  • 1.3 Study Assumptions

2 EXECUTIVE SUMMARY

3 RESEARCH METHODOLOGY

4 MARKET OVERVIEW

  • 4.1 Introduction
  • 4.2 Market Size and Demand Forecast in USD, till 2029
  • 4.3 Recent Trends and Developments
  • 4.4 Government Policies and Regulations
  • 4.5 Market Dynamics
    • 4.5.1 Drivers
      • 4.5.1.1 Increasing Adoption of Electric Vehicles
      • 4.5.1.2 Declining Lithium-ion Battery Cost
    • 4.5.2 Restraints
      • 4.5.2.1 Lack of Raw Material Reserves Required For Local Production Of Batteries
  • 4.6 Supply Chain Analysis
  • 4.7 Industry Attractiveness - Porter's Five Forces Analysis
    • 4.7.1 Bargaining Power of Suppliers
    • 4.7.2 Bargaining Power of Consumers
    • 4.7.3 Threat of New Entrants
    • 4.7.4 Threat of Substitutes Products and Services
    • 4.7.5 Intensity of Competitive Rivalry
  • 4.8 Investment Analysis

5 MARKET SEGMENTATION

  • 5.1 Technology
    • 5.1.1 Lead-Acid
    • 5.1.2 Lithium-Ion
    • 5.1.3 Other Technologies (NiMh, Nicd, etc.)
  • 5.2 Application
    • 5.2.1 Automotive Batteries
    • 5.2.2 Industrial Batteries (Motive, Stationary (Telecom, UPS, Energy Storage Systems (ESS), etc.)
    • 5.2.3 Portable Batteries (Consumer Electronics, etc.)
    • 5.2.4 Other Applications
  • 5.3 Geography
    • 5.3.1 Thailand
    • 5.3.2 Indonesia
    • 5.3.3 Vietnam
    • 5.3.4 Malaysia
    • 5.3.5 Philippines
    • 5.3.6 Singapore
    • 5.3.7 Myanmar
    • 5.3.8 Rest of Southeast Asia

6 COMPETITIVE LANDSCAPE

  • 6.1 Mergers and Acquisitions, Joint Ventures, Collaborations, and Agreements
  • 6.2 Strategies Adopted by Leading Players
  • 6.3 Company Profiles
    • 6.3.1 Panasonic Corporation
    • 6.3.2 BYD Co.Ltd.
    • 6.3.3 GS Yuasa Corporation
    • 6.3.4 East Penn Manufacturing Co.
    • 6.3.5 LiRON LIB Power Pte Ltd.
    • 6.3.6 Samsung SDI Co. Ltd
    • 6.3.7 LG Chem Ltd.
    • 6.3.8 Clarios, LLC.
    • 6.3.9 Exide Industries Ltd
    • 6.3.10 Tianjin Lishen Battery Joint-Stock Co. Ltd.
    • 6.3.11 Leoch International Technology Limited
  • 6.4 List of Other Prominent Companies (Company Name, Headquarter, Relevant Products & Services, Contact Details, etc.)
  • 6.5 Market Ranking/Share (%) Analysis

7 MARKET OPPORTUNITIES AND FUTURE TRENDS

  • 7.1 Progress in Developing New Battery Technologies and Advanced Battery Chemistries