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市場調査レポート
商品コード
1687851

日本の貨物輸送およびロジスティクス:市場シェア分析、産業動向・統計、成長予測(2025年~2030年)

Japan Freight and Logistics - Market Share Analysis, Industry Trends & Statistics, Growth Forecasts (2025 - 2030)


出版日
ページ情報
英文 330 Pages
納期
2~3営業日
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適宜更新あり
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日本の貨物輸送およびロジスティクス:市場シェア分析、産業動向・統計、成長予測(2025年~2030年)
出版日: 2025年03月18日
発行: Mordor Intelligence
ページ情報: 英文 330 Pages
納期: 2~3営業日
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概要

日本の貨物輸送およびロジスティクス市場規模は2025年に3,358億米ドルと推定・予測され、2030年には4,067億米ドルに達し、予測期間(2025-2030年)のCAGRは3.90%で成長すると予測されます。

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eコマース売上の増加と日本の構造変化による道路貨物サービスの需要増加

  • 2023年12月、DHL Expressと日本航空(JAL)は、JALのボーイング767-300型貨物機を中心とした長期的なパートナーシップを締結しました。今回の提携は、東アジアを中心とした国際エクスプレス輸送やeコマース輸送の分野で急増する需要を取り込むことを目的としています。DHLと提携することで、JALはボーイング767-300ER型貨物機を活用し、日本、ソウル、上海、台北間の重要な接続を確立する取り組みを強化します。特に、DHLは2024年2月からJALが導入する路線を活用して東アジア域内ネットワークを拡大する計画です。
  • 2023年10月、日本政府は、電気航空機システムに306億円(2億1,689万米ドル)を充当し、2024年に研究開発活動を開始する意向を明らかにしました。この決定は、2050年までにカーボンニュートラルの達成を目指す航空事業者と政府を後押しする世界の取り組みと一致しています。政府は、航空機用水素燃料電池システムの開発に173億円(1億2,262万米ドル)、低燃費エンジン制御システムの強化に133億円(9,427万米ドル)を充てる計画です。

日本の貨物輸送およびロジスティクス市場の動向

宅配需要の増大と労働力不足により、MILTは自動貨物輸送道路と物流トンネルの建設に注力しています。

  • 2024年5月17日、東京駅で開催された見本市では、高速旅客列車の軽貨物への利用が拡大していることが強調されました。このシフトは、業務用運転手の不足と新しい時間外労働法に後押しされ、道路配送コストを最大20%増加させています。JR東日本は2023年8月から、12両編成のE系専用車両を使った新潟発東京行きの当日配送サービスを実施しています。輸送品目は生鮮食品、菓子類、飲料、花、精密部品、医療品など。2023年9月、JR東日本は東北新幹線で貨物専用サービスを開始し、現在は高速および特急ネットワーク全体で「はこBYUN」ブランドの貨物サービスを提供しています。
  • 2024年3月、JR東海は、静岡県での環境問題への反対運動が続いているため、2027年までに東京-名古屋間で高速磁気浮上式鉄道を運行する計画を断念し、この計画は2034年以降まで延期される可能性があります。リニア中央新幹線は、時速500キロの列車で東京と大阪を結ぶことを目指しているが、静岡の小さな区間が大きな障害となっています。

2024年7月、政府補助金にもかかわらず燃料価格が上昇、2023年10月以来の高値に

  • 資源エネルギー庁は2024年7月、レギュラーガソリンの小売価格が1リットル当たり1.33米ドルに達したと発表しました。この価格は、2023年10月以来、約9ヵ月ぶりの高値です。小売価格の上昇は卸売価格の高騰によるものです。これに対抗するため、政府は石油精製業者に補助金を支給し、卸売価格の抑制を図っています。さらに、補助金の額は上昇し、6月27日から7月3日の間に0.19米ドルと、前週から0.01米ドル増加しました。
  • 日本のガス会社各社は、2023年から24年にかけての異常な暖かさによる使用量の減少に続き、2024年4月から2025年3月までの会計年度には都市ガス需要が増加すると予想しています。日本最大のガス小売事業者である東京ガスは、都市ガス販売量が2025年までに1.1%増の114億2,200万立方メートルになると予測しています。家庭用は3.4%増の28億立方メートル、産業用・業務用は0.3%増の86億立方メートルになると予想されます。

日本の貨物輸送およびロジスティクス業界の概要

日本の貨物輸送およびロジスティクス市場は断片化されており、この市場の主要5社は、Mitsui O.S.K. Lines, Ltd., Nippon Express Holdings, NYK (Nippon Yusen Kaisha) Line, SG Holdings and Yamato Holdingsです(アルファベット順)。

その他の特典:

  • エクセル形式の市場予測(ME)シート
  • 3ヶ月間のアナリストサポート

目次

第1章 エグゼクティブサマリーと主な調査結果

第2章 レポートのオファー

第3章 イントロダクション

  • 調査の前提条件と市場定義
  • 調査範囲
  • 調査手法

第4章 主要産業動向

  • 人口動態
  • 経済活動別GDP分布
  • 経済活動別GDP成長率
  • インフレ率
  • 経済パフォーマンスとプロファイル
    • eコマース産業の動向
    • 製造業の動向
  • 運輸・倉庫業のGDP
  • 輸出動向
  • 輸入動向
  • 燃料価格
  • トラック輸送コスト
  • タイプ別トラック保有台数
  • 物流実績
  • 主要トラックサプライヤー
  • モーダルシェア
  • 海上貨物輸送能力
  • 定期船の接続性
  • 寄港地とパフォーマンス
  • 運賃動向
  • 貨物トン数の動向
  • インフラ
  • 規制の枠組み(道路と鉄道)
    • 日本
  • 規制の枠組み(海上・航空)
    • 日本
  • バリューチェーンと流通チャネル分析

第5章 市場セグメンテーション

  • エンドユーザー産業
    • 農業、漁業、林業
    • 建設業
    • 製造業
    • 石油・ガス、鉱業、採石業
    • 卸売・小売業
    • その他
  • 物流機能
    • クーリエ、エクスプレス、小包(CEP)
      • 仕向地別
      • 国内
      • 国際
    • 貨物輸送
      • 輸送モード別
      • 航空
      • 海上・内水道
      • その他
    • 貨物輸送
      • 輸送手段別
      • 航空
      • パイプライン
      • 鉄道
      • 道路
      • 海上・内陸水路
    • 倉庫保管
      • 温度管理別
      • 温度管理なし
      • 温度管理
    • その他のサービス

第6章 競合情勢

  • 主要な戦略動向
  • 市場シェア分析
  • 企業情勢
  • 企業プロファイル.
    • Deutsche Bahn AG(including DB Schenker)
    • DHL Group
    • DSV A/S(De Sammensluttede Vognmaend af Air and Sea)
    • Kintetsu Group Holdings Co., Ltd.
    • Kuehne+Nagel
    • Mitsui O.S.K. Lines, Ltd.
    • Nippon Express Holdings
    • NYK(Nippon Yusen Kaisha)Line
    • SG Holdings Co., Ltd.
    • United Parcel Service of America, Inc.(UPS)
    • Yamato Holdings Co., Ltd.

第7章 CEOへの主な戦略的質問

第8章 付録

  • 世界概要
    • 概要
    • ファイブフォース分析フレームワーク
    • 世界のバリューチェーン分析
    • 市場力学(市場促進要因、抑制要因、機会)
    • 技術の進歩
  • 情報源と参考文献
  • 図表リスト
  • 主要洞察
  • データパック
  • 用語集
  • 為替レート
目次
Product Code: 66498

The Japan Freight and Logistics Market size is estimated at 335.8 billion USD in 2025, and is expected to reach 406.7 billion USD by 2030, growing at a CAGR of 3.90% during the forecast period (2025-2030).

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Rising demand for road freight services due to increasing e-commerce sales and structural changes in Japan

  • In December 2023, DHL Express and Japan Airlines (JAL) forged a long-term partnership centered around JAL's Boeing 767-300 freighters. This collaboration aims to tap into the surging demand in the international express and e-commerce shipping sectors, particularly in East Asia. By teaming up with DHL, JAL is bolstering its efforts to establish key connections between Japan, Seoul, Shanghai, and Taipei, leveraging the Boeing 767-300ER freighters. Notably, DHL plans to expand its intra-East Asia network by leveraging the routes introduced by JAL starting in February 2024.
  • In October 2023, Japan's government unveiled its intention to allocate JPY 30.6 billion (USD 216.89 million) toward electric aircraft systems, initiating research and development activities in 2024. This decision aligns with global efforts to push aviation operators and governments toward achieving carbon neutrality by 2050. The government plans to allocate JPY 17.3 billion (USD 122.62 million) toward hydrogen fuel cell system development for aircraft and JPY 13.3 billion (USD 94.27 million) for the enhancement of fuel-efficient engine control systems.

Japan Freight and Logistics Market Trends

With growing demand for home deliveries & labour shortages, the MILT is focusing on construction of automatic cargo transport roads and logistics tunnels

  • On May 17, 2024, a fair at Tokyo Station highlighted the growing use of high-speed passenger trains for light freight. This shift, driven by a shortage of commercial drivers and new overtime laws, has increased road delivery costs by up to 20%. Since August 2023, JR East has been running a same-day delivery service from Niigata to Tokyo using a dedicated 12-car Series E trainset. Items transported include fresh food, confectionery, drinks, flowers, precision components, and medical supplies. In September 2023, JR East launched a freight-only service on the Tohoku Shinkansen and now offers Hakobyun-branded freight services across its high-speed and Limited Express networks.
  • In March 2024, Central Japan Railway Co. abandoned its plan to launch a high-speed maglev train between Tokyo and Nagoya by 2027 due to ongoing environmental opposition in Shizuoka Prefecture, possibly delaying the project until 2034 or later. The Linear Chuo Shinkansen aims to connect Tokyo and Osaka with trains reaching speeds of 500 kilometers per hour, but a small section in Shizuoka has been a major obstacle.

Rising prices of fuel in Japan witnessed in July 2024, highest since October 2023, despite government subsidies

  • In July 2024, the Agency for Natural Resources and Energy announced that the retail price of regular gasoline reached USD 1.33 per liter, marking an increase of USD 0.006 from June 2024. This price point is the highest observed in nearly nine months, dating back to October 2023. The uptick in retail prices is attributed to surging wholesale prices. To counteract this, the government has been subsidizing oil refiners, ensuring that wholesale prices remain subdued. Moreover, the subsidy amount saw an uptick, rising to USD 0.19 between June 27 and July 3, which is an increase of USD 0.01 from the week prior.
  • Japanese gas utilities expect city gas demand to rise in the fiscal year April 2024 to March 2025, following reduced usage in 2023-24 due to unusually warm weather. Tokyo Gas, Japan's largest gas retailer, forecasts city gas sales will increase by 1.1% to 11.422 billion cubic meters by 2025. Household sales are expected to grow by 3.4% to 2.8 billion cubic meters, while supplies to industry and commercial users are projected to rise by 0.3% to 8.6 billion cubic meters.

Japan Freight and Logistics Industry Overview

The Japan Freight and Logistics Market is fragmented, with the major five players in this market being Mitsui O.S.K. Lines, Ltd., Nippon Express Holdings, NYK (Nippon Yusen Kaisha) Line, SG Holdings Co., Ltd. and Yamato Holdings Co., Ltd. (sorted alphabetically).

Additional Benefits:

  • The market estimate (ME) sheet in Excel format
  • 3 months of analyst support

TABLE OF CONTENTS

1 EXECUTIVE SUMMARY & KEY FINDINGS

2 REPORT OFFERS

3 INTRODUCTION

  • 3.1 Study Assumptions & Market Definition
  • 3.2 Scope of the Study
  • 3.3 Research Methodology

4 KEY INDUSTRY TRENDS

  • 4.1 Demographics
  • 4.2 GDP Distribution By Economic Activity
  • 4.3 GDP Growth By Economic Activity
  • 4.4 Inflation
  • 4.5 Economic Performance And Profile
    • 4.5.1 Trends in E-Commerce Industry
    • 4.5.2 Trends in Manufacturing Industry
  • 4.6 Transport And Storage Sector GDP
  • 4.7 Export Trends
  • 4.8 Import Trends
  • 4.9 Fuel Price
  • 4.10 Trucking Operational Costs
  • 4.11 Trucking Fleet Size By Type
  • 4.12 Logistics Performance
  • 4.13 Major Truck Suppliers
  • 4.14 Modal Share
  • 4.15 Maritime Fleet Load Carrying Capacity
  • 4.16 Liner Shipping Connectivity
  • 4.17 Port Calls And Performance
  • 4.18 Freight Pricing Trends
  • 4.19 Freight Tonnage Trends
  • 4.20 Infrastructure
  • 4.21 Regulatory Framework (Road and Rail)
    • 4.21.1 Japan
  • 4.22 Regulatory Framework (Sea and Air)
    • 4.22.1 Japan
  • 4.23 Value Chain & Distribution Channel Analysis

5 MARKET SEGMENTATION (includes 1. Market value in USD for all segments 2. Market volume for select segments viz. freight transport, CEP (courier, express, and parcel) and warehousing & storage 3. Forecasts up to 2030 and analysis of growth prospects)

  • 5.1 End User Industry
    • 5.1.1 Agriculture, Fishing, and Forestry
    • 5.1.2 Construction
    • 5.1.3 Manufacturing
    • 5.1.4 Oil and Gas, Mining and Quarrying
    • 5.1.5 Wholesale and Retail Trade
    • 5.1.6 Others
  • 5.2 Logistics Function
    • 5.2.1 Courier, Express, and Parcel (CEP)
      • 5.2.1.1 By Destination Type
      • 5.2.1.1.1 Domestic
      • 5.2.1.1.2 International
    • 5.2.2 Freight Forwarding
      • 5.2.2.1 By Mode Of Transport
      • 5.2.2.1.1 Air
      • 5.2.2.1.2 Sea and Inland Waterways
      • 5.2.2.1.3 Others
    • 5.2.3 Freight Transport
      • 5.2.3.1 By Mode Of Transport
      • 5.2.3.1.1 Air
      • 5.2.3.1.2 Pipelines
      • 5.2.3.1.3 Rail
      • 5.2.3.1.4 Road
      • 5.2.3.1.5 Sea and Inland Waterways
    • 5.2.4 Warehousing and Storage
      • 5.2.4.1 By Temperature Control
      • 5.2.4.1.1 Non-Temperature Controlled
      • 5.2.4.1.2 Temperature Controlled
    • 5.2.5 Other Services

6 COMPETITIVE LANDSCAPE

  • 6.1 Key Strategic Moves
  • 6.2 Market Share Analysis
  • 6.3 Company Landscape
  • 6.4 Company Profiles (includes Global Level Overview, Market Level Overview, Core Business Segments, Financials, Headcount, Key Information, Market Rank, Market Share, Products and Services, and Analysis of Recent Developments).
    • 6.4.1 Deutsche Bahn AG (including DB Schenker)
    • 6.4.2 DHL Group
    • 6.4.3 DSV A/S (De Sammensluttede Vognmaend af Air and Sea)
    • 6.4.4 Kintetsu Group Holdings Co., Ltd.
    • 6.4.5 Kuehne+Nagel
    • 6.4.6 Mitsui O.S.K. Lines, Ltd.
    • 6.4.7 Nippon Express Holdings
    • 6.4.8 NYK (Nippon Yusen Kaisha) Line
    • 6.4.9 SG Holdings Co., Ltd.
    • 6.4.10 United Parcel Service of America, Inc. (UPS)
    • 6.4.11 Yamato Holdings Co., Ltd.

7 KEY STRATEGIC QUESTIONS FOR FREIGHT AND LOGISTICS CEOS

8 APPENDIX

  • 8.1 Global Overview
    • 8.1.1 Overview
    • 8.1.2 Porter's Five Forces Framework
    • 8.1.3 Global Value Chain Analysis
    • 8.1.4 Market Dynamics (Market Drivers, Restraints & Opportunities)
    • 8.1.5 Technological Advancements
  • 8.2 Sources & References
  • 8.3 List of Tables & Figures
  • 8.4 Primary Insights
  • 8.5 Data Pack
  • 8.6 Glossary of Terms
  • 8.7 Currency Exchange Rate