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市場調査レポート
商品コード
1430583

日本の貨物・物流:市場シェア分析、産業動向と統計、成長予測(2024年~2029年)

Japan Freight and Logistics - Market Share Analysis, Industry Trends & Statistics, Growth Forecasts (2024 - 2029)

出版日: | 発行: Mordor Intelligence | ページ情報: 英文 295 Pages | 納期: 2~3営業日

● お客様のご希望に応じて、既存データの加工や未掲載情報(例:国別セグメント)の追加などの対応が可能です。  詳細はお問い合わせください。

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日本の貨物・物流:市場シェア分析、産業動向と統計、成長予測(2024年~2029年)
出版日: 2024年02月15日
発行: Mordor Intelligence
ページ情報: 英文 295 Pages
納期: 2~3営業日
ご注意事項 :
本レポートは最新情報反映のため適宜更新し、内容構成変更を行う場合があります。ご検討の際はお問い合わせください。
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  • 概要
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概要

日本の貨物・物流市場規模は2024年に3,200億9,000万米ドルと推定され、2029年には3,936億6,000万米ドルに達すると予測され、予測期間中(2024年~2029年)のCAGRは4.22%で成長する見込みです。

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eコマース販売の増加と日本の構造変化に起因する道路貨物サービスの需要増加

  • 世界中の商品や材料の輸出入の急増により、予測期間中、日本の道路貨物輸送市場を牽引すると予想されます。日本の道路貨物輸送業界は、増大する需要に対応するため、急速な発展と構造変化を遂げつつあります。トラック運送事業者の90%以上が中小企業です。eコマース・サイトの需要が伸びているため、貨物輸送に使われる軽自動車やバンの数は間もなく増加すると予想されます。現金収入が増加し、労働力人口が増加しているにもかかわらず、 促進要因の高齢化が急速に進んでいるため、eコマースと低価格の国内市場全体を維持するために必要な労働力の供給が依然として脅かされています。
  • 日本のeコマース輸送業界のパターンは、国内宅配便市場の90%以上を支配する3つの拡大組織によって支配されています。最大手のヤマト運輸は毎年18億個以上の荷物を配送しています。拮抗する佐川急便はアマゾンを含む大手顧客に物流サービスを提供しています。日本郵便は第3位です。
  • 2019年度、建設と維持のための公道への投資額は約617億1,000万米ドルとなり、前年度の563億米ドルから増加しました。建設費が維持費を119億2,000万米ドル以上上回った。国土交通省によると、インフラの老朽化対策のため、国土交通省の公共インフラへの年間支出だけは、2044年度ごろまで2018年度比で約40%増加する見込みです。
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日本の貨物・物流市場の動向

宅配需要の拡大と労働力不足により、MILTは自動貨物輸送道路と物流トンネルの建設に注力しています。

  • 輸送・保管部門は、レビュー期間中GDPに占める割合が大きいです。2022年時点の建設投資総額は68兆8,000億円(5,216億3,000万米ドル)に達し、東南アジアのインフラ投資では依然トップです。さらに、国土交通省は2023年10月、自動貨物輸送専用道路の整備を柱とする中間案を発表しました。宅配需要の高まりと労働力不足のため、国はさらに、自動運転カートが物流専用の地下トンネルを走るシステムの構築を目指しています。
  • 日本の輸送・保管分野は大幅な伸びを示し、2021年の前年比0.57%増から2022年には同4.94%増となった。これは主に、輸送と物流における技術革新と、自動化、人工知能、ロボットへの投資によるもので、物流業務の効率を高め、コストを削減し、サービス品質を向上させました。日本は、その大規模な製造業部門と、その結果としての効率的な商品の保管と配給の必要性によって、堅固な物流産業に大きく依存しています。2021年、日本の国内貨物取扱量は約47億1,000万トン、外国貿易による貨物取扱量はさらに9億トン増加します。
  • 2021年には、集積回路および関連半導体品目を含むデジタル商品の貿易は、前年比21.3%増の4兆3,400億米ドルに達します。コンピューターや周辺機器のような電気・電子製品の貿易も成長を牽引しました。
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日本政府は、補助金制度が打ち切られた場合のガソリン価格の上昇を懸念し、2023年末までガソリン補助金制度を延長しました。

  • 2021年12月現在、日本国内の軽油小売価格は月平均で1リットル当たり約1.06米ドルと、2020年12月の0.95米ドルから低下しました。2022年第1四半期の平均軽油価格は1.07米ドルで、最低は2022年5月の1.04米ドル、最高は2022年6月の1.09米ドルでした。これに対し、この期間の世界のディーゼル平均価格は1リットル当たり1.93米ドルでした。
  • 過去数ヶ月間の原油価格の高騰は、インフレの拡大に対する懸念を引き起こし、世界経済の不確実性をかき立てた。日本は生産国に増産を要請し、2022年1月に臨時補助金制度を開始しました。その後、1リットル当たり50円(0.37米ドル)の上限を達成するため、2倍の引き上げを行っています。世界の原油価格の高騰を反映し、日本のガソリン小売平均価格は2022年に過去7年間で最高値を記録しました。2022年第2四半期のレギュラーガソリンの平均価格は1リットル当たり1.4米ドルで、2014年10月以来の高水準に達し、2021年10月から25セント(0.25米ドル)の上昇を示しました。
  • インフレ率の上昇と世界の景気不透明感から、ガソリン価格と原油価格は高止まりし、小売価格に影響を与えると予想されます。円安と政府補助金の段階的削減により、日本全国でレギュラーガソリン価格が記録的な高値となっています。全国のガソリンスタンドでの平均ガソリン価格は、2022年には1リットル当たり185.6円(1.27米ドル)だった。2023年6月以降、政府は30%に達していた補助率を段階的に引き下げ、原油市場が落ち着きを取り戻した9月末にプログラムを終了しました。日本は、補助金制度が打ち切られればガソリン価格が上昇するとの懸念に応えて、年末のガソリン補助金制度を延長しました。
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日本の貨物・物流業界の概要

日本の貨物・物流市場は断片化されており、上位5社で11.49%を占めています。この市場の主要企業は、近鉄エクスプレス、商船三井、日本通運、ヤマトホールディングス、郵船物流である(アルファベット順)。

その他の特典

  • エクセル形式の市場予測(ME)シート
  • 3ヶ月間のアナリスト・サポート

目次

第1章 エグゼクティブサマリーと主な調査結果

第2章 レポートのオファー

第3章 イントロダクション

  • 調査の前提条件と市場定義
  • 調査範囲
  • 調査手法

第4章 主要産業動向

  • 人口動態
  • 経済活動別GDP分布
  • 経済活動別GDP成長率
  • インフレ率
  • 経済パフォーマンスとプロファイル
    • eコマース産業の動向
    • 製造業の動向
  • 運輸・倉庫業のGDP
  • 輸出動向
  • 輸入動向
  • 燃料価格
  • トラック輸送コスト
  • タイプ別トラック保有台数
  • 物流実績
  • 主要トラックサプライヤー
  • モーダルシェア
  • 海上貨物輸送能力
  • 定期船の接続性
  • 寄港地とパフォーマンス
  • 運賃動向
  • 貨物トン数の動向
  • インフラ
  • 規制の枠組み(道路と鉄道)
    • 日本
  • 規制の枠組み(海上・航空)
    • 日本
  • バリューチェーンと流通チャネル分析

第5章 市場セグメンテーション(1.全セグメントの市場セグメンテーション、 2.貨物輸送、CEP(クーリエ、エクスプレス、小包)、倉庫・保管といった特定セグメントの市場規模3. 2029年までの予測と成長見込みの分析)

  • エンドユーザー産業
    • 農業、漁業、林業
    • 建設業
    • 製造業
    • 石油・ガス、鉱業、採石業
    • 卸売・小売業
    • その他
  • 物流機能
    • クーリエ、エクスプレス、小包(CEP)
      • 仕向地別
      • 国内
      • 国際
    • 貨物輸送
      • 輸送モード別
      • 航空
      • 海上・内水道
      • その他
    • 貨物輸送
      • 輸送手段別
      • 航空
      • パイプライン
      • 鉄道
      • 道路
      • 海上・内陸水路
    • 倉庫保管
      • 温度管理
      • 非温度管理
      • 温度管理
    • その他のサービス

第6章 競合情勢

  • 主要な戦略動向
  • 市場シェア分析
  • 企業情勢
  • 企業プロファイル(世界レベルの概要、市場レベルの概要、主要事業セグメント、財務、従業員数、主要情報、市場ランク、市場シェア、製品・サービス、最近の発展に関する分析を含む)。
    • DB Schenker
    • Deutsche Post DHL Group
    • DSV A/S(De Sammensluttede Vognmand af Air and Sea)
    • Hanjin Shipping
    • Kintetsu World Express
    • Kuehne+Nagel
    • Mitsui O.S.K. Lines, Ltd.
    • Nippon Express
    • United Parcel Service
    • Yamato Holdings Co. Ltd
    • Yusen Logistics

第7章 CEOへの主な戦略的質問

第8章 付録

  • 世界の概要
    • 概要
    • ファイブフォース分析フレームワーク
    • 世界・バリューチェーン分析
    • 市場力学(市場促進要因、抑制要因、機会)
    • 技術の進歩
  • 情報源と参考文献
  • 図表リスト
  • 主要洞察
  • データパック
  • 用語集
  • 為替レート
目次
Product Code: 66498

The Japan Freight and Logistics Market size is estimated at USD 320.09 billion in 2024, and is expected to reach USD 393.66 billion by 2029, growing at a CAGR of 4.22% during the forecast period (2024-2029).

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Rising demand for road freight services witnessed owing to increasing ecommerce sales and structural changes in Japan

  • The surge in imports and exports of goods and materials worldwide is expected to drive the Japanese road freight transport market during the forecast period. Japan's road freight industry is undergoing rapid development and structural changes to meet the growing demand. Over 90% of truck carriers are small- and medium-sized enterprises (SMEs). Because of the growing demand for e-commerce sites, the number of mini cars and vans used for cargo transportation is expected to increase soon. Despite increasing cash income and a growing labor force, as drivers age rapidly, the supply of labor needed to maintain e-commerce and the overall low-price domestic market is still under threat.
  • Japan's e-commerce transportation industry pattern is dominated by three expansion organizations, which control more than 90% of the domestic parcel delivery market. The largest transporter, Yamato Transport Company, delivers more than 1.8 billion packages each year. Close competitor Sagawa Express provides logistics services to major customers, including Amazon. Japan Post is the third-largest player.
  • In FY 2019, investments in public roads for construction and maintenance amounted to approximately USD 61.71 billion, up from USD 56.3 billion in the previous fiscal year. Construction expenditures exceeded maintenance costs by more than USD 11.92 billion. According to the Ministry of Land, Infrastructure, Transport and Tourism (MLIT), only the Ministry's yearly expenditures on public infrastructure are expected to increase by roughly 40% until around FY 2044 compared to 2018 to counter infrastructure deterioration.
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Japan Freight and Logistics Market Trends

With growing demand for home deliveries & labour shortages, the MILT is focusing on construction of automatic cargo transport roads and logistics tunnels

  • The transportation and storage sector has captured a significant percentage of GDP over the review period. The country still leads in Southeast Asian infrastructure investment with total construction investment reaching JPY 68.8 trillion (USD 521.63 billion) as of 2022. Moreover, Ministry of Land, Infrastructure, Transport and Tourism (MILT) published an interim draft in October 2023, with a focus on developing a dedicated road for automatic cargo transportation. Owing to rising home delivery demands and labour shortages, the country is further aiming to build a system where self-driving carts run through underground tunnels dedicated to logistics.
  • The transportation and storage sector in Japan saw a significant increase, rising from 0.57% YoY growth in 2021 to 4.94% YoY in 2022. This was primarily due to technological innovations in transportation and logistics and investments in automation, artificial intelligence, and robotics, which enhanced the efficiency of logistics operations, reducing costs and improving service quality. Japan relies heavily on a robust logistics industry, driven by its sizable manufacturing sector and the resulting need for efficient goods storage and distribution-consequently, shipping firms like Yamato Holdings rank among the world's top logistics companies. In 2021, Japan handled approximately 4.71 billion tons of domestic freight and an additional 900 million tons of cargo through foreign trade.
  • In 2021, the trade in digital commodities, including integrated circuits and related semiconductor items, experienced a notable 21.3% increase compared to the previous year, reaching a substantial value of USD 4.34 trillion. The trade of electrical and electronic goods like computers and peripheral equipment also drove the growth.
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Japan's government extended the gasoline subsidy program till 2023 year-end in response to concerns that gasoline prices will rise if the subsidy program is terminated

  • As of December 2021, the monthly average domestic retail price of diesel fuel in Japan stood at around USD 1.06 per liter, a decrease from USD 0.95 in December 2020. The average diesel price during the Q1 of 2022 was USD 1.07, with a minimum of USD 1.04 in May 2022 and a maximum of USD 1.09 in June 2022. In comparison, the average price of diesel in the world for this period was USD 1.93 per liter.
  • The surge in crude oil prices over the past few months raised concerns regarding increasing inflation and stirred uncertainty in the global economy. Japan requested producer nations to increase their output and launched a temporary subsidy program in January 2022. It has since raised twice the amount to hit a cap of JPY 50 (USD 0.37) per liter. Japan's average retail gasoline price reached its highest level in seven years in 2022, reflecting a global surge in crude oil prices. The average price for regular gasoline was USD 1.4 per liter in Q2 2022, reaching its highest level since October 2014 and indicating an increase of 25 cents (USD 0.25) from October 2021.
  • Gasoline and crude oil prices are expected to remain high and influence retail prices due to increasing inflation and economic uncertainty globally. A weak Yen and a gradual reduction in government subsidies have led to record-high prices of regular gasoline across Japan. The average gasoline price at the nation's gasoline stands was JPY 185.6 (USD 1.27) per liter in 2022. Since June 2023, the government has gradually reduced the subsidy rate, which stands at 30%, to terminate the program at the end of September, as the crude oil market has regained calm. Japan extended the year-end gasoline subsidy program in response to concerns that gasoline prices will rise if the subsidy program is terminated.
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Japan Freight and Logistics Industry Overview

The Japan Freight and Logistics Market is fragmented, with the top five companies occupying 11.49%. The major players in this market are Kintetsu World Express, Mitsui O.S.K. Lines, Ltd., Nippon Express, Yamato Holdings Co. Ltd and Yusen Logistics (sorted alphabetically).

Additional Benefits:

  • The market estimate (ME) sheet in Excel format
  • 3 months of analyst support

TABLE OF CONTENTS

1 EXECUTIVE SUMMARY & KEY FINDINGS

2 REPORT OFFERS

3 INTRODUCTION

  • 3.1 Study Assumptions & Market Definition
  • 3.2 Scope of the Study
  • 3.3 Research Methodology

4 KEY INDUSTRY TRENDS

  • 4.1 Demographics
  • 4.2 GDP Distribution By Economic Activity
  • 4.3 GDP Growth By Economic Activity
  • 4.4 Inflation
  • 4.5 Economic Performance And Profile
    • 4.5.1 Trends in E-Commerce Industry
    • 4.5.2 Trends in Manufacturing Industry
  • 4.6 Transport And Storage Sector GDP
  • 4.7 Export Trends
  • 4.8 Import Trends
  • 4.9 Fuel Price
  • 4.10 Trucking Operational Costs
  • 4.11 Trucking Fleet Size By Type
  • 4.12 Logistics Performance
  • 4.13 Major Truck Suppliers
  • 4.14 Modal Share
  • 4.15 Maritime Fleet Load Carrying Capacity
  • 4.16 Liner Shipping Connectivity
  • 4.17 Port Calls And Performance
  • 4.18 Freight Pricing Trends
  • 4.19 Freight Tonnage Trends
  • 4.20 Infrastructure
  • 4.21 Regulatory Framework (Road and Rail)
    • 4.21.1 Japan
  • 4.22 Regulatory Framework (Sea and Air)
    • 4.22.1 Japan
  • 4.23 Value Chain & Distribution Channel Analysis

5 MARKET SEGMENTATION (includes 1. Market value in USD for all segments 2. Market volume for select segments viz. freight transport, CEP (courier, express, and parcel) and warehousing & storage 3.Forecasts up to 2029 and analysis of growth prospects)

  • 5.1 End User Industry
    • 5.1.1 Agriculture, Fishing, and Forestry
    • 5.1.2 Construction
    • 5.1.3 Manufacturing
    • 5.1.4 Oil and Gas, Mining and Quarrying
    • 5.1.5 Wholesale and Retail Trade
    • 5.1.6 Others
  • 5.2 Logistics Function
    • 5.2.1 Courier, Express, and Parcel (CEP)
      • 5.2.1.1 By Destination Type
      • 5.2.1.1.1 Domestic
      • 5.2.1.1.2 International
    • 5.2.2 Freight Forwarding
      • 5.2.2.1 By Mode Of Transport
      • 5.2.2.1.1 Air
      • 5.2.2.1.2 Sea and Inland Waterways
      • 5.2.2.1.3 Others
    • 5.2.3 Freight Transport
      • 5.2.3.1 By Mode Of Transport
      • 5.2.3.1.1 Air
      • 5.2.3.1.2 Pipelines
      • 5.2.3.1.3 Rail
      • 5.2.3.1.4 Road
      • 5.2.3.1.5 Sea and Inland Waterways
    • 5.2.4 Warehousing and Storage
      • 5.2.4.1 By Temperature Control
      • 5.2.4.1.1 Non-Temperature Controlled
      • 5.2.4.1.2 Temperature Controlled
    • 5.2.5 Other Services

6 COMPETITIVE LANDSCAPE

  • 6.1 Key Strategic Moves
  • 6.2 Market Share Analysis
  • 6.3 Company Landscape
  • 6.4 Company Profiles (includes Global Level Overview, Market Level Overview, Core Business Segments, Financials, Headcount, Key Information, Market Rank, Market Share, Products and Services, and Analysis of Recent Developments).
    • 6.4.1 DB Schenker
    • 6.4.2 Deutsche Post DHL Group
    • 6.4.3 DSV A/S (De Sammensluttede Vognmand af Air and Sea)
    • 6.4.4 Hanjin Shipping
    • 6.4.5 Kintetsu World Express
    • 6.4.6 Kuehne + Nagel
    • 6.4.7 Mitsui O.S.K. Lines, Ltd.
    • 6.4.8 Nippon Express
    • 6.4.9 United Parcel Service
    • 6.4.10 Yamato Holdings Co. Ltd
    • 6.4.11 Yusen Logistics

7 KEY STRATEGIC QUESTIONS FOR FREIGHT AND LOGISTICS CEOS

8 APPENDIX

  • 8.1 Global Overview
    • 8.1.1 Overview
    • 8.1.2 Porter's Five Forces Framework
    • 8.1.3 Global Value Chain Analysis
    • 8.1.4 Market Dynamics (Market Drivers, Restraints & Opportunities)
    • 8.1.5 Technological Advancements
  • 8.2 Sources & References
  • 8.3 List of Tables & Figures
  • 8.4 Primary Insights
  • 8.5 Data Pack
  • 8.6 Glossary of Terms
  • 8.7 Currency Exchange Rate