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市場調査レポート
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1685794

イタリアの貨物・ロジスティクス:市場シェア分析、産業動向、成長予測(2025年~2030年)

Italy Freight and Logistics - Market Share Analysis, Industry Trends & Statistics, Growth Forecasts (2025 - 2030)


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ページ情報
英文 343 Pages
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2~3営業日
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イタリアの貨物・ロジスティクス:市場シェア分析、産業動向、成長予測(2025年~2030年)
出版日: 2025年03月18日
発行: Mordor Intelligence
ページ情報: 英文 343 Pages
納期: 2~3営業日
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概要

イタリアの貨物・ロジスティクス市場規模は2025年に1,176億米ドルと推定され、2030年には1,409億米ドルに達すると予測され、予測期間(2025年~2030年)のCAGRは3.67%で成長する見込みです。

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貿易、雇用機会、投資額の増加が同国の貨物輸送需要を牽引

  • 2023年12月までに、イタリアのアンコーナ港は、1億800万ユーロ(1億1,528万米ドル)の新しい輸送リンクの完成により、大幅なアップグレードが予定されています。BESIXとDonatiのジョイント・ベンチャーが受注したこのプロジェクトは、イタリアの道路会社Anasが委託した3.3kmの道路を含みます。この道路は2つのトンネルと高架橋で構成され、完成までに3年を要する見込み。開通後は、アンコーナの国際港とTorretteラウンドアバウトのStrada Statale 16 Adriaticaを結ぶことになります。
  • 2050年までに気候変動による中立性を達成するというEUの戦略では、鉄道へのモーダルシフトが重視されており、国境を越えた輸送はEUのグリーンディール目標を実現する上で極めて重要な役割を果たしています。しかし、イタリアの鉄道輸送は、その競争力を妨げる欠落したリンクやさまざまな障壁などの課題に直面しています。こうしたハードルにもかかわらず、イタリアの鉄道部門は10%のモーダルスプリットを維持しています。注目すべきは、FSグループのような企業が野心的な投資計画を立てていることで、2030年までにインフラに1,600億ユーロ(1,707億9,000万米ドル)、陸上輸送に1,900億ユーロ(2,028億2,000万米ドル)の投資を予定しています。

イタリアの貨物・ロジスティクス市場の動向

イタリアでは2026年までに超重量貨物輸送車両のオーバーホールが計画され、将来性が高まる

  • 2024年7月、イタリア運輸省は、ミラノとボローニャの中間に位置するピアチェンツァに鉄道貨物駅を設置するプロジェクトを承認しました。今度の駅はピアチェンツァの東部、特にレ・モーゼ地区に設置されます。さらに、レ・モーゼにはすでに、Hupacが監督するピアチェンツァ・インターモーダル・ターミナルがあります。この既存のターミナルは現在、大幅な拡張工事が行われており、完成は2024年末か2025年初頭の予定です。こうした開発により、ピアチェンツァの鉄道貨物輸送の将来は有望です。
  • 2024年、イタリアは、条件の悪さとEU基準を満たさないことを理由に、超重量貨物輸送車両のアップグレードを計画しています。ロシアとウクライナの紛争やEUの規制強化が課題となるなか、荷主や輸送業者は政府に対し、公的インセンティブ・プランの実施を強く求めています。この計画では、2026年までに7億4,724万米ドルを投資し、3年間で最も古く、汚染度が高く、安全性の低い車両の25~30%を段階的に廃止することが求められています。イタリアの貨物分野への支援はフランスやドイツに遅れをとっているが、早ければ2024年後半にも変化が予想されます。

2022年末に燃料関連の物品税の割引が終了した後、イタリアでは燃料価格が急上昇しました。

  • 過去3年間、イタリアは欧州の主要市場の中で最も高い卸電力平均価格の記録を常に保持してきました。これは主に、発電を天然ガスに大きく依存していることによるもので、欧州の他の市場とは一線を画す戦略です。2023年、イタリアの卸電力価格は1メガワット時当たり平均137.80米ドルで、ドイツとフランスの平均を3分の1、スペインを50%以上上回りました。2024年に向けて、イタリアの電力コストは高騰を続けており、最近の卸売価格はフランスを40%近く、スペインを60%も上回っています。
  • 2024年3月現在、イタリアの電力・ガス規制当局であるアレラは、2025年から2027年にかけての新規容量オークションにおける支払額の上限を86,466.7米ドル/MWに引き上げています。2022年から2024年にかけて実施された前回のオークションでは、新規容量に対して最大74,724.3米ドル/MW、既存容量に対して最大35,227.2米ドル/MWが支払われ、15年間で支払われました。今後数年間、イタリアの電力需要は、電気自動車、ヒートポンプ、電解槽による電化の増加により増加すると思われます。

イタリアの貨物・ロジスティクス産業の概要

イタリアの貨物・ロジスティクス市場は断片化されており、DHLグループ、DSV A/S(De Sammensluttede Vognmaend af Air and Sea)、フェデックス、Kuehne+Nagel、Savino Del Bene SpA(アルファベット順)が主要5社となっています。

その他の特典

  • エクセル形式の市場予測(ME)シート
  • 3ヶ月間のアナリスト・サポート

目次

第1章 エグゼクティブサマリーと主な調査結果

第2章 レポートのオファー

第3章 イントロダクション

  • 調査の前提条件と市場定義
  • 調査範囲
  • 調査手法

第4章 主要産業動向

  • 人口動態
  • 経済活動別GDP分布
  • 経済活動別GDP成長率
  • インフレ率
  • 経済パフォーマンスとプロファイル
    • eコマース産業の動向
    • 製造業の動向
  • 運輸・倉庫業のGDP
  • 輸出動向
  • 輸入動向
  • 燃料価格
  • トラック輸送コスト
  • タイプ別トラック保有台数
  • 物流実績
  • 主要トラックサプライヤー
  • モーダルシェア
  • 海上貨物輸送能力
  • 定期船の接続性
  • 寄港地とパフォーマンス
  • 運賃動向
  • 貨物トン数の動向
  • インフラ
  • 規制の枠組み(道路と鉄道)
    • イタリア
  • 規制の枠組み(海上・航空)
    • イタリア
  • バリューチェーンと流通チャネル分析

第5章 市場セグメンテーション

  • エンドユーザー産業
    • 農業、漁業、林業
    • 建設業
    • 製造業
    • 石油・ガス、鉱業、採石業
    • 卸売・小売業
    • その他
  • 物流機能
    • クーリエ、エクスプレス、小包(CEP)
      • 仕向地別
      • 国内
      • 国際
    • 貨物輸送
      • 輸送モード別
      • 航空
      • 海上・内水道
      • その他
    • 貨物輸送
      • 輸送手段別
      • 航空
      • パイプライン
      • 鉄道
      • 道路
      • 海上・内陸水路
    • 倉庫保管
      • 温度管理
      • 温度管理なし
      • 温度管理
    • その他のサービス

第6章 競合情勢

  • 主要な戦略動向
  • 市場シェア分析
  • 企業情勢
  • 企業プロファイル.
    • Arcese Trasporti SpA
    • Deutsche Bahn AG(including DB Schenker)
    • DHL Group
    • DSV A/S(De Sammensluttede Vognmaend af Air and Sea)
    • FedEx
    • Fercam SpA
    • GRUBER Logistics SpA
    • Italsempione
    • Italtrans
    • Kuehne+Nagel
    • Savino Del Bene SpA
    • Transmec Group
    • United Parcel Service of America, Inc.(UPS)

第7章 CEOへの主な戦略的質問

第8章 付録

  • 世界の概要
    • 概要
    • ファイブフォース分析フレームワーク
    • 世界のバリューチェーン分析
    • 市場力学(市場促進要因、抑制要因、機会)
    • 技術の進歩
  • 情報源と参考文献
  • 図表リスト
  • 主要洞察
  • データパック
  • 用語集
  • 為替レート
目次
Product Code: 47630

The Italy Freight and Logistics Market size is estimated at 117.6 billion USD in 2025, and is expected to reach 140.9 billion USD by 2030, growing at a CAGR of 3.67% during the forecast period (2025-2030).

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Rising trade, employment opportunities, and investment values are driving freight transport demand in the country

  • By December 2023, Italy's port of Ancona is slated for a significant upgrade with the completion of a new EUR 108 million (USD 115.28 million) transportation link. The project, awarded to a joint venture between BESIX and Donati, encompasses a 3.3 km road commissioned by Anas, an Italian road firm. This road, featuring two tunnels and a viaduct, is expected to take three years to finish. Once operational, it will connect the international port of Ancona to the Strada Statale 16 Adriatica at the Torrette roundabout.
  • The European Union's strategy to achieve climate neutrality by 2050 places a strong emphasis on a modal shift to rail, with cross-border transport playing a pivotal role in realizing the EU's Green Deal objectives. However, rail transport in Italy faces challenges, including missing links and various barriers that hinder its competitiveness. Despite these hurdles, Italy's rail sector holds a 10% modal split. Notably, companies like FS Group have ambitious investment plans, earmarking EUR 160 billion (USD 170.79 billion) for infrastructure and EUR 190 billion (USD 202.82 billion) for overland transport by 2030.

Italy Freight and Logistics Market Trends

Growing future prospects due to planned overhaul of superheavy cargo transport fleet by 2026 in Italy

  • In July 2024, the Italian Ministry of Transport greenlit a project to establish a rail freight station in Piacenza, strategically placed between Milan and Bologna. The upcoming station will be situated in the eastern part of Piacenza, specifically in the Le Mose area. Moreover, Le Mose already hosts the Piacenza Intermodal Terminal, overseen by Hupac. This existing terminal is currently undergoing significant enhancements, with completion slated for late 2024 or early 2025. These developments paint a promising future for Piacenza's rail freight prospects.
  • In 2024, Italy plans to upgrade its superheavy cargo transport fleet due to poor conditions and failure to meet EU standards. Shippers and carriers are urging the government to implement a public incentive plan amid challenges from the Russian-Ukrainian conflict and stricter EU regulations. The plan requires a USD 747.24 million investment by 2026 to phase out 25-30% of the oldest, most polluting, and least safe vehicles over three years. Italy's support for the freight sector has lagged behind France and Germany, but changes are expected as early as late 2024.

Fuel prices surged in Italy after the discount on fuel-related excise duties expired at the end of 2022

  • For the last three years, Italy has consistently held the record for the highest average wholesale power prices among major European markets. This is primarily due to its heavy reliance on natural gas for electricity generation, a strategy that sets it apart from its European counterparts. In 2023, Italy's wholesale power prices stood at an average of USD 137.80 per megawatt hour, a figure that was a third higher than both Germany's and France's averages, and over 50% more than Spain's. Moving into 2024, Italy's power costs have continued to surge, with recent wholesale prices sitting nearly 40% above France's and a striking 60% higher than Spain's.
  • As of March 2024, Italy's power and gas regulator, Arera, has increased the maximum payments in capacity auctions for 2025-2027 to USD 86,466.7/MW for new capacity. Previous auctions for 2022-2024 offered maximum payments of USD 74,724.3/MW for new capacity and USD 35,227.2/MW for existing capacity, payable over 15 years. In coming years, Italian power demand will rise due to increased electrification from electric vehicles, heat pumps, and electrolyzers.

Italy Freight and Logistics Industry Overview

The Italy Freight and Logistics Market is fragmented, with the major five players in this market being DHL Group, DSV A/S (De Sammensluttede Vognmaend af Air and Sea), FedEx, Kuehne+Nagel and Savino Del Bene SpA (sorted alphabetically).

Additional Benefits:

  • The market estimate (ME) sheet in Excel format
  • 3 months of analyst support

TABLE OF CONTENTS

1 EXECUTIVE SUMMARY & KEY FINDINGS

2 REPORT OFFERS

3 INTRODUCTION

  • 3.1 Study Assumptions & Market Definition
  • 3.2 Scope of the Study
  • 3.3 Research Methodology

4 KEY INDUSTRY TRENDS

  • 4.1 Demographics
  • 4.2 GDP Distribution By Economic Activity
  • 4.3 GDP Growth By Economic Activity
  • 4.4 Inflation
  • 4.5 Economic Performance And Profile
    • 4.5.1 Trends in E-Commerce Industry
    • 4.5.2 Trends in Manufacturing Industry
  • 4.6 Transport And Storage Sector GDP
  • 4.7 Export Trends
  • 4.8 Import Trends
  • 4.9 Fuel Price
  • 4.10 Trucking Operational Costs
  • 4.11 Trucking Fleet Size By Type
  • 4.12 Logistics Performance
  • 4.13 Major Truck Suppliers
  • 4.14 Modal Share
  • 4.15 Maritime Fleet Load Carrying Capacity
  • 4.16 Liner Shipping Connectivity
  • 4.17 Port Calls And Performance
  • 4.18 Freight Pricing Trends
  • 4.19 Freight Tonnage Trends
  • 4.20 Infrastructure
  • 4.21 Regulatory Framework (Road and Rail)
    • 4.21.1 Italy
  • 4.22 Regulatory Framework (Sea and Air)
    • 4.22.1 Italy
  • 4.23 Value Chain & Distribution Channel Analysis

5 MARKET SEGMENTATION (includes 1. Market value in USD for all segments 2. Market volume for select segments viz. freight transport, CEP (courier, express, and parcel) and warehousing & storage 3. Forecasts up to 2030 and analysis of growth prospects)

  • 5.1 End User Industry
    • 5.1.1 Agriculture, Fishing, and Forestry
    • 5.1.2 Construction
    • 5.1.3 Manufacturing
    • 5.1.4 Oil and Gas, Mining and Quarrying
    • 5.1.5 Wholesale and Retail Trade
    • 5.1.6 Others
  • 5.2 Logistics Function
    • 5.2.1 Courier, Express, and Parcel (CEP)
      • 5.2.1.1 By Destination Type
      • 5.2.1.1.1 Domestic
      • 5.2.1.1.2 International
    • 5.2.2 Freight Forwarding
      • 5.2.2.1 By Mode Of Transport
      • 5.2.2.1.1 Air
      • 5.2.2.1.2 Sea and Inland Waterways
      • 5.2.2.1.3 Others
    • 5.2.3 Freight Transport
      • 5.2.3.1 By Mode Of Transport
      • 5.2.3.1.1 Air
      • 5.2.3.1.2 Pipelines
      • 5.2.3.1.3 Rail
      • 5.2.3.1.4 Road
      • 5.2.3.1.5 Sea and Inland Waterways
    • 5.2.4 Warehousing and Storage
      • 5.2.4.1 By Temperature Control
      • 5.2.4.1.1 Non-Temperature Controlled
      • 5.2.4.1.2 Temperature Controlled
    • 5.2.5 Other Services

6 COMPETITIVE LANDSCAPE

  • 6.1 Key Strategic Moves
  • 6.2 Market Share Analysis
  • 6.3 Company Landscape
  • 6.4 Company Profiles (includes Global Level Overview, Market Level Overview, Core Business Segments, Financials, Headcount, Key Information, Market Rank, Market Share, Products and Services, and Analysis of Recent Developments).
    • 6.4.1 Arcese Trasporti SpA
    • 6.4.2 Deutsche Bahn AG (including DB Schenker)
    • 6.4.3 DHL Group
    • 6.4.4 DSV A/S (De Sammensluttede Vognmaend af Air and Sea)
    • 6.4.5 FedEx
    • 6.4.6 Fercam SpA
    • 6.4.7 GRUBER Logistics SpA
    • 6.4.8 Italsempione
    • 6.4.9 Italtrans
    • 6.4.10 Kuehne+Nagel
    • 6.4.11 Savino Del Bene SpA
    • 6.4.12 Transmec Group
    • 6.4.13 United Parcel Service of America, Inc. (UPS)

7 KEY STRATEGIC QUESTIONS FOR FREIGHT AND LOGISTICS CEOS

8 APPENDIX

  • 8.1 Global Overview
    • 8.1.1 Overview
    • 8.1.2 Porter's Five Forces Framework
    • 8.1.3 Global Value Chain Analysis
    • 8.1.4 Market Dynamics (Market Drivers, Restraints & Opportunities)
    • 8.1.5 Technological Advancements
  • 8.2 Sources & References
  • 8.3 List of Tables & Figures
  • 8.4 Primary Insights
  • 8.5 Data Pack
  • 8.6 Glossary of Terms
  • 8.7 Currency Exchange Rate