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市場調査レポート
商品コード
1687177

ドイツの貨物輸送およびロジスティクス:市場シェア分析、産業動向・統計、成長予測(2025年~2030年)

Germany Freight and Logistics - Market Share Analysis, Industry Trends & Statistics, Growth Forecasts (2025 - 2030)


出版日
ページ情報
英文 354 Pages
納期
2~3営業日
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ドイツの貨物輸送およびロジスティクス:市場シェア分析、産業動向・統計、成長予測(2025年~2030年)
出版日: 2025年03月18日
発行: Mordor Intelligence
ページ情報: 英文 354 Pages
納期: 2~3営業日
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概要

ドイツの貨物輸送およびロジスティクス市場規模は2025年に2,214億米ドルと推定され、2030年には2,570億米ドルに達すると予測され、予測期間中(2025-2030年)のCAGRは3.03%で成長する見込みです。

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電気トラックの発売と、あらゆる輸送手段のための新しいインフラの建設が増加しています。

  • ドイツは持続可能な輸送を積極的に追求しており、現在、複数の非公開会社が電気トラックを導入しています。例えば、2023年、著名な企業であるマースクは、地方配送用にドイツで25台の最新鋭のボルボFH電気トラックを調達しました。これらのトラックは、2023年第4四半期から2024年第1四半期にかけて納入される予定です。さらに、ドイツはデジタル化された都市モビリティ・システムを推進しており、2030年までにハンブルクの路上で自律走行トラック輸送を可能にするという目標を掲げています。2023年には、イヴェコと自律走行技術の世界的リーダーであるプラスとの協業により、自律走行トラックの走行試験が開始されました。
  • 2024年2月、DHLとフランクフルト空港(FRA)を所有・運営するフラポート社は、新たな航空貨物施設の建設に着工しました。この拡張工事は、空港ゲート31に隣接するフラポートのカーゴシティ・サウスで行われます。約55,000平方メートルに及ぶこの施設の建設には、約12カ月を要する見込みです。DHLは、2025年半ばまでに航空貨物センターを開設する予定です。

ドイツの貨物輸送およびロジスティクス市場の動向

ドイツは欧州のロジスティクスと輸送をリードし、環境に優しい輸送モードに焦点を当てた投資イニシアティブが高まっています。

  • 2024年7月、ドイツ政府は大型車向けの急速充電ネットワークを構築する全国プロジェクトを開始しました。このイニシアチブは、2045年までにカーボンニュートラルな輸送部門を達成するというベルリンの野心的な目標に沿ったものです。2023年には温室効果ガス排出量が顕著に減少し、欧州最大の経済国としては70年ぶりの低水準を記録するもの、運輸部門は環境ベンチマークを達成するのに苦労しています。ドイツは、2030年までに大型道路輸送のおよそ3分の1を電動式にするか、合成メタンや水素のような電動式燃料を利用することを目標としています。
  • ドイツ政府は、環境保護、持続可能性、効率的な輸送を促進するため、道路よりも鉄道に投資する意向です。2022年、ドイツ鉄道、連邦政府、地方政府は、鉄道インフラにおよそ136億ユーロ(145億1,000万米ドル)を投資しました。ニーダーザクセン州、ハンブルク州、ブレーメン州、メクレンブルク=西ポメラニア州、シュレースヴィヒ=ホルシュタイン州はドイツ鉄道とともに、2030年までに鉄道網の近代化に投資しました。

欧州の整備シーズン終了によりドイツのE5ガソリン価格が急落

  • 2024年5月末、E5ガソリン価格は4月に比べ大幅に下落し、最終週には4.91米ドル/100L値下がりしました。この下落は、欧州でメンテナンス・シーズンが終了し、製油所の生産が増加し、輸入が増加したためです。アムステルダム・ロッテルダム・アントワープからドイツへのガソリン輸入は着実に増加しており、ドイツの港湾では5月に8,500b/dを受け入れたが、輸出は3,700b/dに減少しました。供給過剰とメンテナンス・シーズンの終了が、ドイツのE5ガソリン価格を押し下げています。一方、南部と東部ではディーゼル価格が市場の混乱を引き起こしています。
  • ドイツの消費者は最も急速な物価上昇に直面し、年間インフレ率の高さは主にロシア・ウクライナ戦争以降のエネルギーと食料品の極端な値上がりに起因します。ドイツは世界有数の天然ガス輸入国です。ガス消費量の約95%を輸入で賄っています。2022年には、ガス輸入の55%がロシアから、30%がノルウェーから、13%がオランダから輸入されます。さらにドイツは、2027年のEU排出権取引から燃料価格が跳ね上がると予想しています。2026年に比べ、2027年初頭にはガソリンが1リットル当たり38セント、天然ガスが1キロワット時当たり約3セント上昇します。

ドイツの貨物輸送およびロジスティクス産業の概要

ドイツの貨物輸送およびロジスティクス市場は断片化されており、この市場の主要企業はDACHSER、Deutsche Bahn AG(DBシェンカーを含む)、DHLグループ、Kuehne+Nagel、United Parcel Service of America, Inc.(UPS)の5社である(アルファベット順)。

その他の特典:

  • エクセル形式の市場予測(ME)シート
  • 3ヶ月間のアナリスト・サポート

目次

第1章 エグゼクティブサマリーと主な調査結果

第2章 レポートのオファー

第3章 イントロダクション

  • 調査の前提条件と市場定義
  • 調査範囲
  • 調査手法

第4章 主要産業動向

  • 人口動態
  • 経済活動別GDP分布
  • 経済活動別GDP成長率
  • インフレ率
  • 経済パフォーマンスとプロファイル
    • eコマース産業の動向
    • 製造業の動向
  • 運輸・倉庫業のGDP
  • 輸出動向
  • 輸入動向
  • 燃料価格
  • トラック輸送コスト
  • タイプ別トラック保有台数
  • 物流実績
  • 主要トラックサプライヤー
  • モーダルシェア
  • 海上貨物輸送能力
  • 定期船の接続性
  • 寄港地とパフォーマンス
  • 運賃動向
  • 貨物トン数の動向
  • インフラ
  • 規制の枠組み(道路と鉄道)
    • ドイツ
  • 規制の枠組み(海上・航空)
    • ドイツ
  • バリューチェーンと流通チャネル分析

第5章 市場セグメンテーション

  • エンドユーザー産業
    • 農業、漁業、林業
    • 建設業
    • 製造業
    • 石油・ガス、鉱業、採石業
    • 卸売・小売業
    • その他
  • 物流機能
    • クーリエ、エクスプレス、パーセル(CEP)
      • 仕向地別
      • 国内
      • 国際
    • 貨物輸送
      • 輸送モード別
      • 航空
      • 海上・内水道
      • その他
    • 貨物輸送
      • 輸送手段別
      • 航空
      • パイプライン
      • 鉄道
      • 道路
      • 海上・内陸水路
    • 倉庫保管
      • 温度管理別
      • 温度管理なし
      • 温度管理
    • その他のサービス

第6章 競合情勢

  • 主要な戦略動向
  • 市場シェア分析
  • 企業情勢
  • 企業プロファイル.
    • A. Hartrodt
    • BLG Logistics Group AG & Co. KG
    • DACHSER
    • Deutsche Bahn AG(including DB Schenker)
    • DHL Group
    • DSV A/S(De Sammensluttede Vognmaend af Air and Sea)
    • Emons
    • FedEx
    • Hellmann Worldwide Logistics
    • Kuehne+Nagel
    • Rhenus Logistics
    • Rohlig Logistics GmbH & Co. KG
    • United Parcel Service of America, Inc.(UPS)

第7章 CEOへの主な戦略的質問

第8章 付録

  • 世界概要
    • 概要
    • ファイブフォース分析フレームワーク
    • 世界のバリューチェーン分析
    • 市場力学(市場促進要因、抑制要因、機会)
    • 技術の進歩
  • 情報源と参考文献
  • 図表リスト
  • 主要洞察
  • データパック
  • 用語集
  • 為替レート
目次
Product Code: 56072

The Germany Freight and Logistics Market size is estimated at 221.4 billion USD in 2025, and is expected to reach 257 billion USD by 2030, growing at a CAGR of 3.03% during the forecast period (2025-2030).

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The launches of electric trucks and the construction of new infrastructure for all modes of transport are increasing

  • Germany is actively pursuing sustainable transportation, with several private trucking companies now introducing electric trucks. For instance, in 2023, Maersk, a prominent player, procured 25 cutting-edge Volvo FH electric trucks in Germany for local deliveries. These trucks are set to be delivered between Q4 2023 and Q1 2024. Furthermore, Germany is pushing for a digitized urban mobility system, with a target of enabling autonomous trucking on Hamburg's streets by 2030. In 2023, road trials for autonomous trucks commenced through a collaboration between Iveco and Plus, a global leader in autonomous driving technology.
  • In February 2024, DHL and Fraport AG, the owner and operator of Frankfurt Airport (FRA), broke ground on a new air freight facility. This expansion is taking place at Fraport's CargoCity South, adjacent to Airport Gate 31. The construction of this facility, spanning approximately 55,000 square meters, is expected to take around twelve months. DHL plans to inaugurate the air cargo center by mid-2025.

Germany Freight and Logistics Market Trends

Germany leads European logistics and transportation, with rising investment initiatives focused on Eco-friendly mode of transport

  • In July 2024, the German government initiated a nationwide project to establish a fast-charging network tailored for heavy-duty vehicles. This initiative aligns with Berlin's ambitious goal to achieve a carbon-neutral transport sector by 2045. Despite a notable drop in greenhouse gas emissions in 2023, marking a 70-year low for Europe's largest economy, the transport segment has struggled to hit its environmental benchmarks. Germany is targeting that roughly one-third of its heavy road haulage will be electrically powered or utilize electrically produced fuels like synthetic methane or hydrogen by 2030.
  • The German government intends to invest more in rail than roads to promote environmental protection, sustainability, and effective transportation. In 2022, Deutsche Bahn, the federal government, and the local and regional governments invested roughly EUR 13.6 billion (USD 14.51 billion) in rail infrastructure. Lower Saxony, Hamburg, Bremen, Mecklenburg-Western Pomerania, and Schleswig-Holstein, together with DB, invested in modernizing their rail networks by 2030.

E5 gasoline prices in Germany dropped sharply due to end of maintenance season in Europe

  • At the end of May 2024, E5 gasoline prices dropped significantly compared to April, with prices USD 4.91/100L lower in the last week. This decline is due to the end of the maintenance season in Europe, leading to increased refinery production and rising imports. Gasoline imports from Amsterdam-Rotterdam-Antwerp to Germany have steadily risen, with German seaports receiving 8,500 b/d in May, while exports fell to 3,700 b/d. The oversupply and end of maintenance season are driving down E5 gasoline prices in Germany. Meanwhile, diesel prices in the south and east are causing market disruptions.
  • German consumers faced the fastest price rise, and the high annual inflation rate was primarily driven by extreme price increases for energy and groceries since the Russia-Ukraine War. Germany is among the world's biggest natural gas importers. Around 95% of its gas consumption is met by imports. In 2022, 55% of gas imports came from Russia, 30% from Norway, and 13% from the Netherlands. Moreover, Germany anticipates a fuel price jump from 2027 EU emissions trading. An increase of 38 cents per liter of petrol and around 3 cents per kilowatt hour of natural gas at the beginning of 2027 compared to 2026.

Germany Freight and Logistics Industry Overview

The Germany Freight and Logistics Market is fragmented, with the major five players in this market being DACHSER, Deutsche Bahn AG (including DB Schenker), DHL Group, Kuehne+Nagel and United Parcel Service of America, Inc. (UPS) (sorted alphabetically).

Additional Benefits:

  • The market estimate (ME) sheet in Excel format
  • 3 months of analyst support

TABLE OF CONTENTS

1 EXECUTIVE SUMMARY & KEY FINDINGS

2 REPORT OFFERS

3 INTRODUCTION

  • 3.1 Study Assumptions & Market Definition
  • 3.2 Scope of the Study
  • 3.3 Research Methodology

4 KEY INDUSTRY TRENDS

  • 4.1 Demographics
  • 4.2 GDP Distribution By Economic Activity
  • 4.3 GDP Growth By Economic Activity
  • 4.4 Inflation
  • 4.5 Economic Performance And Profile
    • 4.5.1 Trends in E-Commerce Industry
    • 4.5.2 Trends in Manufacturing Industry
  • 4.6 Transport And Storage Sector GDP
  • 4.7 Export Trends
  • 4.8 Import Trends
  • 4.9 Fuel Price
  • 4.10 Trucking Operational Costs
  • 4.11 Trucking Fleet Size By Type
  • 4.12 Logistics Performance
  • 4.13 Major Truck Suppliers
  • 4.14 Modal Share
  • 4.15 Maritime Fleet Load Carrying Capacity
  • 4.16 Liner Shipping Connectivity
  • 4.17 Port Calls And Performance
  • 4.18 Freight Pricing Trends
  • 4.19 Freight Tonnage Trends
  • 4.20 Infrastructure
  • 4.21 Regulatory Framework (Road and Rail)
    • 4.21.1 Germany
  • 4.22 Regulatory Framework (Sea and Air)
    • 4.22.1 Germany
  • 4.23 Value Chain & Distribution Channel Analysis

5 MARKET SEGMENTATION (includes 1. Market value in USD for all segments 2. Market volume for select segments viz. freight transport, CEP (courier, express, and parcel) and warehousing & storage 3. Forecasts up to 2030 and analysis of growth prospects)

  • 5.1 End User Industry
    • 5.1.1 Agriculture, Fishing, and Forestry
    • 5.1.2 Construction
    • 5.1.3 Manufacturing
    • 5.1.4 Oil and Gas, Mining and Quarrying
    • 5.1.5 Wholesale and Retail Trade
    • 5.1.6 Others
  • 5.2 Logistics Function
    • 5.2.1 Courier, Express, and Parcel (CEP)
      • 5.2.1.1 By Destination Type
      • 5.2.1.1.1 Domestic
      • 5.2.1.1.2 International
    • 5.2.2 Freight Forwarding
      • 5.2.2.1 By Mode Of Transport
      • 5.2.2.1.1 Air
      • 5.2.2.1.2 Sea and Inland Waterways
      • 5.2.2.1.3 Others
    • 5.2.3 Freight Transport
      • 5.2.3.1 By Mode Of Transport
      • 5.2.3.1.1 Air
      • 5.2.3.1.2 Pipelines
      • 5.2.3.1.3 Rail
      • 5.2.3.1.4 Road
      • 5.2.3.1.5 Sea and Inland Waterways
    • 5.2.4 Warehousing and Storage
      • 5.2.4.1 By Temperature Control
      • 5.2.4.1.1 Non-Temperature Controlled
      • 5.2.4.1.2 Temperature Controlled
    • 5.2.5 Other Services

6 COMPETITIVE LANDSCAPE

  • 6.1 Key Strategic Moves
  • 6.2 Market Share Analysis
  • 6.3 Company Landscape
  • 6.4 Company Profiles (includes Global Level Overview, Market Level Overview, Core Business Segments, Financials, Headcount, Key Information, Market Rank, Market Share, Products and Services, and Analysis of Recent Developments).
    • 6.4.1 A. Hartrodt
    • 6.4.2 BLG Logistics Group AG & Co. KG
    • 6.4.3 DACHSER
    • 6.4.4 Deutsche Bahn AG (including DB Schenker)
    • 6.4.5 DHL Group
    • 6.4.6 DSV A/S (De Sammensluttede Vognmaend af Air and Sea)
    • 6.4.7 Emons
    • 6.4.8 FedEx
    • 6.4.9 Hellmann Worldwide Logistics
    • 6.4.10 Kuehne+Nagel
    • 6.4.11 Rhenus Logistics
    • 6.4.12 Rohlig Logistics GmbH & Co. KG
    • 6.4.13 United Parcel Service of America, Inc. (UPS)

7 KEY STRATEGIC QUESTIONS FOR FREIGHT AND LOGISTICS CEOS

8 APPENDIX

  • 8.1 Global Overview
    • 8.1.1 Overview
    • 8.1.2 Porter's Five Forces Framework
    • 8.1.3 Global Value Chain Analysis
    • 8.1.4 Market Dynamics (Market Drivers, Restraints & Opportunities)
    • 8.1.5 Technological Advancements
  • 8.2 Sources & References
  • 8.3 List of Tables & Figures
  • 8.4 Primary Insights
  • 8.5 Data Pack
  • 8.6 Glossary of Terms
  • 8.7 Currency Exchange Rate