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市場調査レポート
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1686286

スペインの貨物・物流:市場シェア分析、産業動向と統計、成長予測(2025年~2030年)

Spain Freight and Logistics - Market Share Analysis, Industry Trends & Statistics, Growth Forecasts (2025 - 2030)


出版日
ページ情報
英文 333 Pages
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2~3営業日
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スペインの貨物・物流:市場シェア分析、産業動向と統計、成長予測(2025年~2030年)
出版日: 2025年03月18日
発行: Mordor Intelligence
ページ情報: 英文 333 Pages
納期: 2~3営業日
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概要

スペインの貨物・物流市場規模は2025年に743億8,000万米ドルと推定・予測され、2030年には876億2,000万米ドルに達し、予測期間(2025年~2030年)のCAGRは3.33%で成長すると予測されます。

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インフラ開発の進展が国内でのスムーズな荷動きにつながり、自動車販売につながる

  • スペインは2024年6月、大西洋回廊基本計画の一環として、北部地域の鉄道インフラ強化に24億7,000万米ドルを割り当てた。この構想は、リスボン、マドリード、パリ、ストラスブール、マンハイム、ル・アーブルといった西欧の主要都市を結ぶことを目的としています。この資金は、アストゥリアス州への30億9,000万米ドルの投資の一部であり、2030年までに完了するEUプロジェクトに23億5,000万米ドル、2050年までの完成を目指すインフラ開発に7億4,495万米ドルがスペイン運輸省によって監督されています。
  • スペインはまた、2030年の「持続可能な開発目標」の達成に向け、1,168億4,000万米ドルの投資目標を掲げています。貨物輸送の重要な担い手であるスペインの海運業界は、環境問題への取り組みを積極的に進めています。例えば、2022年11月、マースク・スペインは将来の船舶の動力源となるクリーン燃料の開発に着手し、世界の脱炭素化への取り組みと歩調を合わせた。重要な動きとして、マースク・スペインはスペイン政府と協力協定を結び、同国での大規模なグリーン燃料の生産を目指しました。グリーンメタノールの生産には106億7,000万米ドルが投資されます。

スペインの貨物・物流市場の動向

スペイン政府によるインフラ投資の拡大で発展する輸送・保管部門

  • 2024年5月、スペインとモロッコを結ぶジブラルタル海峡下の鉄道トンネル建設計画が復活しました。スペイン政府は、国営エンジニアリング会社イネコを雇い、このプロジェクトの実現可能性調査とコスト見積もりを更新させました。当初の見積もりでは、トンネルの建設費は53億3,000万米ドルから106億7,000万米ドルで、欧州とアフリカの融資機関からの資金調達が見込まれています。スペインとモロッコを結ぶ最短ルートは14kmだが、そこは海が約1000m深く、建設が難しいです。代替案として検討されているのは全長約28kmだが、水深は300m以下と扱いやすいです。現在の計画では単孔トンネルで、将来的には並行して2本目のトンネルを追加するオプションがあります。このトンネルは、旅客列車と貨物列車の両方が利用することになります。
  • スペインは2024年6月、スペイン北部の鉄道インフラ強化に24億7,000万米ドルを割り当てたが、これはアストゥリアス州への30億9,000万米ドルの大規模投資の一部です。このうち23億5,000万米ドルは、2030年までに完成予定のEUプロジェクトに充てられます。一方、スペイン運輸省が監督する7億4,495万米ドルの予算による開発は、2050年の完成を目指しています。2024年10月、スペインはバルセロナ港への新しい南側鉄道出入口を建設する三者協定を承認し、その費用は8億565万米ドルを超えました。

燃料価格の高騰を受け、スペイン政府は2022年に補助金として1リットル当たり0.2米ドルの割引を小売価格に適用しました。

  • スペインでは燃料価格が一貫して上昇傾向にあり、ガソリン1リットルの平均価格は2024年4月までに1.78米ドルに上昇し、10月中旬の水準を彷彿とさせる0.96%の上昇を3ヶ月連続で記録しました。一方、ディーゼル価格は1リットル当たり1.66米ドルで、第4週には0.6%近く上昇しました。さらに、ガソリン価格は2024年に入ってから9.25%急騰しているが、ディーゼルは4.5%近い小幅な上昇にとどまっています。
  • 燃料価格は最近、食費とともに大きな懸念材料となっており、スペイン人の家計に大きな影響を与えています。2024年末までには、1リットルの95オクタン価ガソリンは約1.49米ドル、ディーゼルは約1.38米ドルになると予想されています。このような燃料価格の下落が予想される主な理由は、需給の両方が減少している石油市場にあります。国際エネルギー機関(IEA)は、石油消費量が2023年第3四半期の日量280万バレルから2024年には110万バレルに激減すると予測しています。

スペインの貨物・物流産業の概要

スペインの貨物・物流市場は断片化されており、同市場の主要企業はドイツ鉄道AG(DBシェンカーを含む)、DHLグループ、Grupo Sese、Kuehne+Nagel、Rhenus Groupの5社である(アルファベット順)。

その他の特典:

  • エクセル形式の市場予測(ME)シート
  • 3ヶ月間のアナリストサポート

目次

第1章 エグゼクティブサマリーと主な調査結果

第2章 レポートのオファー

第3章 イントロダクション

  • 調査の前提条件と市場定義
  • 調査範囲
  • 調査手法

第4章 主要産業動向

  • 人口動態
  • 経済活動別GDP分布
  • 経済活動別GDP成長率
  • インフレ率
  • 経済パフォーマンスとプロファイル
    • eコマース産業の動向
    • 製造業の動向
  • 運輸・倉庫業のGDP
  • 輸出動向
  • 輸入動向
  • 燃料価格
  • トラック輸送コスト
  • タイプ別トラック保有台数
  • 物流実績
  • 主要トラックサプライヤー
  • モーダルシェア
  • 海上貨物輸送能力
  • 定期船の接続性
  • 寄港地とパフォーマンス
  • 運賃動向
  • 貨物トン数の動向
  • インフラ
  • 規制の枠組み(道路と鉄道)
    • スペイン
  • 規制の枠組み(海上・航空)
    • スペイン
  • バリューチェーンと流通チャネル分析

第5章 市場セグメンテーション

  • エンドユーザー産業
    • 農業、漁業、林業
    • 建設業
    • 製造業
    • 石油・ガス、鉱業、採石業
    • 卸売・小売業
    • その他
  • 物流機能
    • クーリエ、エクスプレス、小包(CEP)
      • 仕向地別
      • 国内
      • 国際
    • 貨物輸送
      • 輸送モード別
      • 航空
      • 海上・内陸水路
      • その他
    • 貨物輸送
      • 輸送手段別
      • 航空
      • パイプライン
      • 鉄道
      • 道路
      • 海上・内陸水路
    • 倉庫保管
      • 温度管理
      • 温度管理なし
      • 温度管理
    • その他のサービス

第6章 競合情勢

  • 主要な戦略動向
  • 市場シェア分析
  • 企業情勢
  • 企業プロファイル.
    • Across Logistics
    • Alfil Logistics
    • Careers Logistics Group
    • Deutsche Bahn AG(including DB Schenker)
    • DHL Group
    • DSV A/S(De Sammensluttede Vognmaend af Air and Sea)
    • FedEx
    • Grupo Sese
    • Kuehne+Nagel
    • Marcotran
    • Rhenus Group
    • Salvesen Logistica SA
    • TSB Trans

第7章 CEOへの主な戦略的質問

第8章 付録

  • 世界概要
    • 概要
    • ファイブフォース分析フレームワーク
    • 世界のバリューチェーン分析
    • 市場力学(市場促進要因、抑制要因、機会)
    • 技術の進歩
  • 情報源と参考文献
  • 図表リスト
  • 主要洞察
  • データパック
  • 用語集
  • 為替レート
目次
Product Code: 51626

The Spain Freight and Logistics Market size is estimated at 74.38 billion USD in 2025, and is expected to reach 87.62 billion USD by 2030, growing at a CAGR of 3.33% during the forecast period (2025-2030).

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Rising infrastructure development leads to the smooth flow of goods in the domestic territory, leading to vehicle sales

  • In June 2024, Spain allocated USD 2.47 billion to enhance rail infrastructure in its northern regions as part of the Master Plan for the Atlantic Corridor. This initiative aims to connect major Western European cities, including Lisbon, Madrid, Paris, Strasbourg, Mannheim, and Le Havre. The funding is part of a broader USD 3.09 billion investment in Asturias, with USD 2.35 billion for EU projects to be completed by 2030, and USD 744.95 million overseen by Spain's Ministry of Transport for infrastructure developments, targeting completion by 2050.
  • Spain is also steadfast in its commitment to meeting the Sustainable Development Goals for 2030, with a targeted investment of USD 116.84 billion. A key player in freight transportation, Spain's maritime industry is actively embracing environmental initiatives. For instance, in November 2022, Maersk Spain embarked on developing a clean fuel to power future ships, aligning with global decarbonization efforts. In a significant move, Maersk Spain inked a collaboration pact with the Spanish government, aiming for large-scale green fuel production in the country. The production of green methanol will involve an investment of USD 10.67 billion.

Spain Freight and Logistics Market Trends

Developing transport and storage sector fueled by growing infrastructure investments by Spanish Government

  • In May 2024, plans to build a rail tunnel under the Strait of Gibraltar to connect Spain and Morocco were revived. The Spanish government hired state-owned engineering firm Ineco to update the feasibility study and cost estimates for the project. Initial estimates suggest the tunnel could cost between USD 5.33 billion and USD 10.67 billion, with funding expected from European and African lending institutions. The shortest route between Spain and Morocco is 14 km, but the sea is about 1000 m deep there, making construction difficult. Alternatives being considered are around 28 km long but at a more manageable depth of less than 300 meters. The current plan is for a single-bore tunnel, with the option to add a second parallel tunnel in the future. This tunnel would be used by both passenger and freight trains.
  • In June 2024, Spain allocated USD 2.47 billion to enhance rail infrastructure in northern Spain, part of a broader USD 3.09 billion investment in Asturias. Out of this total, USD 2.35 billion is earmarked for EU projects slated for completion by 2030. Meanwhile, developments overseen by Spain's Ministry of Transport, with a budget of USD 744.95 million, are targeted for a 2050 finish. In October 2024, Spain greenlit a tripartite agreement to construct a new southern rail entrance to the Port of Barcelona, with expenses exceeding USD 805.65 million.

Owing to high fuel prices, a discount of USD 0.2 per liter was applied to the retail price as a subsidy by the Spanish government in 2022

  • Spain has witnessed a consistent uptrend in fuel prices, with the average cost of a liter of petrol climbing to USD 1.78 by April 2024, marking a 0.96% increase for three consecutive months, reminiscent of mid-October levels. Diesel prices, on the other hand, stood at USD 1.66 per liter, reflecting an uptick of nearly 0.6% in the fourth week of the month. Moreover, gasoline prices have surged by 9.25% since the start of 2024, while diesel has seen a more modest increase of close to 4.5%.
  • Fuel prices have been a major concern recently, along with food costs, significantly impacting Spaniards' budgets. By the end of 2024, the price of a liter of 95-octane gasoline is expected to be around USD 1.49, and diesel around USD 1.38. The main reason for this expected drop in fuel prices is the oil market, which is seeing a decline in both supply and demand. The International Energy Agency predicts that oil consumption will fall sharply, from 2.8 million barrels per day in the third quarter of 2023 to 1.1 million in 2024.

Spain Freight and Logistics Industry Overview

The Spain Freight and Logistics Market is fragmented, with the major five players in this market being Deutsche Bahn AG (including DB Schenker), DHL Group, Grupo Sese, Kuehne+Nagel and Rhenus Group (sorted alphabetically).

Additional Benefits:

  • The market estimate (ME) sheet in Excel format
  • 3 months of analyst support

TABLE OF CONTENTS

1 EXECUTIVE SUMMARY & KEY FINDINGS

2 REPORT OFFERS

3 INTRODUCTION

  • 3.1 Study Assumptions & Market Definition
  • 3.2 Scope of the Study
  • 3.3 Research Methodology

4 KEY INDUSTRY TRENDS

  • 4.1 Demographics
  • 4.2 GDP Distribution By Economic Activity
  • 4.3 GDP Growth By Economic Activity
  • 4.4 Inflation
  • 4.5 Economic Performance And Profile
    • 4.5.1 Trends in E-Commerce Industry
    • 4.5.2 Trends in Manufacturing Industry
  • 4.6 Transport And Storage Sector GDP
  • 4.7 Export Trends
  • 4.8 Import Trends
  • 4.9 Fuel Price
  • 4.10 Trucking Operational Costs
  • 4.11 Trucking Fleet Size By Type
  • 4.12 Logistics Performance
  • 4.13 Major Truck Suppliers
  • 4.14 Modal Share
  • 4.15 Maritime Fleet Load Carrying Capacity
  • 4.16 Liner Shipping Connectivity
  • 4.17 Port Calls And Performance
  • 4.18 Freight Pricing Trends
  • 4.19 Freight Tonnage Trends
  • 4.20 Infrastructure
  • 4.21 Regulatory Framework (Road and Rail)
    • 4.21.1 Spain
  • 4.22 Regulatory Framework (Sea and Air)
    • 4.22.1 Spain
  • 4.23 Value Chain & Distribution Channel Analysis

5 MARKET SEGMENTATION (includes 1. Market value in USD for all segments 2. Market volume for select segments viz. freight transport, CEP (courier, express, and parcel) and warehousing & storage 3. Forecasts up to 2030 and analysis of growth prospects)

  • 5.1 End User Industry
    • 5.1.1 Agriculture, Fishing, and Forestry
    • 5.1.2 Construction
    • 5.1.3 Manufacturing
    • 5.1.4 Oil and Gas, Mining and Quarrying
    • 5.1.5 Wholesale and Retail Trade
    • 5.1.6 Others
  • 5.2 Logistics Function
    • 5.2.1 Courier, Express, and Parcel (CEP)
      • 5.2.1.1 By Destination Type
      • 5.2.1.1.1 Domestic
      • 5.2.1.1.2 International
    • 5.2.2 Freight Forwarding
      • 5.2.2.1 By Mode Of Transport
      • 5.2.2.1.1 Air
      • 5.2.2.1.2 Sea and Inland Waterways
      • 5.2.2.1.3 Others
    • 5.2.3 Freight Transport
      • 5.2.3.1 By Mode Of Transport
      • 5.2.3.1.1 Air
      • 5.2.3.1.2 Pipelines
      • 5.2.3.1.3 Rail
      • 5.2.3.1.4 Road
      • 5.2.3.1.5 Sea and Inland Waterways
    • 5.2.4 Warehousing and Storage
      • 5.2.4.1 By Temperature Control
      • 5.2.4.1.1 Non-Temperature Controlled
      • 5.2.4.1.2 Temperature Controlled
    • 5.2.5 Other Services

6 COMPETITIVE LANDSCAPE

  • 6.1 Key Strategic Moves
  • 6.2 Market Share Analysis
  • 6.3 Company Landscape
  • 6.4 Company Profiles (includes Global Level Overview, Market Level Overview, Core Business Segments, Financials, Headcount, Key Information, Market Rank, Market Share, Products and Services, and Analysis of Recent Developments).
    • 6.4.1 Across Logistics
    • 6.4.2 Alfil Logistics
    • 6.4.3 Careers Logistics Group
    • 6.4.4 Deutsche Bahn AG (including DB Schenker)
    • 6.4.5 DHL Group
    • 6.4.6 DSV A/S (De Sammensluttede Vognmaend af Air and Sea)
    • 6.4.7 FedEx
    • 6.4.8 Grupo Sese
    • 6.4.9 Kuehne+Nagel
    • 6.4.10 Marcotran
    • 6.4.11 Rhenus Group
    • 6.4.12 Salvesen Logistica SA
    • 6.4.13 TSB Trans

7 KEY STRATEGIC QUESTIONS FOR FREIGHT AND LOGISTICS CEOS

8 APPENDIX

  • 8.1 Global Overview
    • 8.1.1 Overview
    • 8.1.2 Porter's Five Forces Framework
    • 8.1.3 Global Value Chain Analysis
    • 8.1.4 Market Dynamics (Market Drivers, Restraints & Opportunities)
    • 8.1.5 Technological Advancements
  • 8.2 Sources & References
  • 8.3 List of Tables & Figures
  • 8.4 Primary Insights
  • 8.5 Data Pack
  • 8.6 Glossary of Terms
  • 8.7 Currency Exchange Rate