|
市場調査レポート
商品コード
1507965
自動車用LEDの世界市場:照明・ディスプレイ製品の動向 (2024年)2024 Global Automotive LED Market- Lighting and Display Product Trend |
||||||
自動車用LEDの世界市場:照明・ディスプレイ製品の動向 (2024年) |
出版日: 2024年06月30日
発行: TrendForce
ページ情報: 英文 180 Page PDF and Two Excels
納期: 即日から翌営業日
|
市場競争とコスト削減圧力に直面して、自動車メーカー各社は、ADBヘッドライトや小型LEDテールライト、全幅テールライト、グリルランプ/全幅フロントストリップ、 (インテリジェント) アンビエント照明、小型LEDバックライトディスプレイ、その他の先進デバイスを付加価値製品として積極的に採用しており、2024年には、自動車用照明の需要は373億9,500万米ドル、自動車LEDの需要は34億4,500万米ドルと、自動車市場全体の出荷実績を上回る堅調な伸びを示しています。
自動車用照明は今後、パーソナライゼーション、通信用ディスプレイ、ドライバーアシスト、安全性向上に集中します。
世界の従来型・乗用車用LEDヘッドライトの普及率は2023年に72%に達しますが、電気自動車向けLEDヘッドライトの普及率はなんと94%に達します。この2つの普及率は、2024年にはそれぞれ75%と96%に上昇すると予想されています。
マトリクスLEDは、ADBヘッドライトの主流設計です。高性能LEDの独立制御により、マトリックス・レイアウトはドライバーの夜間の視野を広げ、障害物を見たときの反応時間を短縮し、より良い道路照明を実現します。まぶしさを感じさせないハイビームは、先行車や対向車のドライバーの不快感を軽減し、ヘッドライトによる歩行者の眩惑を防ぎます。マイクロLEDピクセルアレイを使用することで、ADBヘッドライトの正確で独立したデジタル制御が可能なピクセル数を100,000まで増やすことができます。ピクセル数が多ければ多いほど、照明領域の自由度が増すため、運転安全性が向上し、さまざまな地域や市場の規制要件に柔軟に対応できるようになります。このように、自動車照明メーカーは地域や市場ごとに開発・製造・物流コストを削減することができます。ADBヘッドライトの普及率は、2028年に21.7%に跳ね上がる可能性が高いです。
マイクロ/ミニLEDピクセルモジュールがADBヘッドライトに一層使用されるようになり、ピクセルの独立式デジタル制御により、より良い運転安全のために照射面積を調整することができます。2028年、マイクロ/ミニLEDピクセルモジュールの市場規模は9億米ドル以上に達する可能性があり、ヘッドライトLEDの市場規模は32億3,500万米ドル、ヘッドライトの市場規模は311億100万米ドルに達する見込みです。
テールライトのスタイルは大きく変化しており、全幅 (フルワイド)、小型LED、OLEDのようなモデルがほとんどの自動車メーカーと消費者に広く支持されています。スタイリングやデザインに関する特定の規制や制限がないため、自動車メーカーは車両の仕様や特徴を強調するためにテールライトを積極的に活用しており、そのため、テールライトのデザインをより制御し、積極的に関与できるLED光源プロバイダーの革新的なソリューションへの依存度が高まっています。
さらにams OSRAMは、ミニLEDテールライト「ALYOS」を開発しました。この小型LEDは、スリムで柔軟な透明ホイール上に配置された目立たない金属ワイヤーで接続されています。ALYYOSは、小型LEDアレイの配置の自由度が高いだけでなく、ブロックベースの光制御を特徴とし、シンボル、単語、画像、抽象的な絵を動的に表示することができます。ams OSRAMは現在、世界の主要な自動車用照明メーカーおよび自動車メーカーと協力し、2025年末までに車両の品質と安全性、および互換性の認証を取得し、実際に車種に搭載することを目指しています。
グリルランプ/全幅フロントストライプは、主にMercedes Benz (EQS)、Volkswagen (ID.3/ID.4)、BYD、Xpeng (P5)、Changan Ford (Mondeo)、Sony (VISION-S 02)、BMW (i7)、Rolls-Royce (Spectre)、Ford、General Motors、Stellantis、Lucid、Li Autoなどの自動車メーカーが採用しています。数多くの電気自動車モデルがグリルランプを積極的に採用し、直線的な光源から全幅フロントストライプのデザインへとトレンドを押し上げています。
室内照明の一部であるアンビエント照明は、主に暗い環境下で車内の雰囲気を改善し、独特の照明環境とムードを高めるために使用されます。また、車内の配色を柔軟に変えることができ、完璧な仕上げを加えることができます。特筆すべきは、アンビエント照明の色が運転の安全性に影響を及ぼさないことです。アンビエント照明は、センターコンソール、ルーフトップ、ドアハンドル、ドアトリム、ドア敷居、ウェルカムライト、足元照明に採用されています。また、アンビエント照明は、警告 (死角検知や車線変更支援)、ドライバー用ウェルカムライト、ディスプレイや通信などの機能的な照明としても機能します。
アンビエント照明は、欧州や中国の自動車メーカーで何年も前から採用されています。インテリジェント・アンビエント照明は、ドライバICを内蔵したRGB LEDで駆動されます。ISELED Allianceアライアンスの下で発表されたLEDに加え、ams OSRAMはOSP (Open System Protocol) を使用したインテリジェントアンビエント照明LEDのリリースに成功しており、アンビエント照明の市場価値を押し上げる可能性が高いです。
HDR (ハイダイナミックレンジ)、ローカルディミング、広色域、曲面スクリーンを特徴とするデザインの動向を受け、小型LED/HDR車載ディスプレイを採用する自動車メーカーが増えています。その中には、NIO、Roewe、General Motors、Li Auto、Rising Auto、Jidu、BYD、Ford、Geely、Stellantis、Hyundai、BMW、Mercedes-Benz、BAIC、GWMなどが含まれます。次世代車載ディスプレイ分野では、小型LED POB/POG/COBディスプレイとOLEDディスプレイが競合することが確認されています。
パノラマHUD (P-HUD) は、直感的な視線レベルの画像表示と高解像度の品質で最もよく知られており、運転の安全性と快適性を向上させます。P-HUDは反射型ディスプレイを採用しています。例えば、Continentalの小型LEDバックライトモデルやBMWのRGB小型LEDディスプレイなどです。一方、マイクロLED透明ディスプレイは、シースルーアプローチで運転情報を表示し、より高い輝度と彩度を特徴とします。
2024年に向けて、自動車メーカーは市場競争とコスト削減要求による強い圧力に直面しています。この圧力を緩和するため、自動車メーカーは先進技術を採用し、ADBヘッドライト、小型LEDテールライト、全幅テールライト、グリルランプ、全幅フロントストライプ、 (インテリジェント) アンビエント照明などの高付加価値製品の生産と普及に力を入れています。自動車用照明市場は、2024年には373億9,500万米ドルに成長するとみられ、ヘッドライトの市場価値は全体の60%以上を占める見通しです。自動車照明メーカー上位5社には、Koito、Valeo、Forvia Hella、Marelli、SL Corporationが含まれ、2023年の市場シェアは合計60%に達します。自動車用照明メーカー上位10社の市場シェアは80%を超えています。
自動車用LEDメーカー上位5社は、ams OSRAM、Nichia、Lumileds、Seoul Semiconductor、Samsung LEDで、2023年の市場シェアは合計で80%を超えました。ams OSRAMは安定した品質、卓越した発光効率、優れた製品価値により、世界中の高級車メーカーやNEVメーカーに選ばれるサプライヤーとなっています。第2位のNichia (日亜化学工業) は、自動車用LEDの売上高が予想を上回り、主に日本と欧州の需要増加の恩恵を受けています。第4位のSeoul Semiconductorの自動車用LEDの売上高も予想を上回りましたが、これは主に韓国と中国での受注増によるものです。第5位のSamsung LEDはTeslaのModel 3とYにPixCell LEDを導入することで用途を拡大し、自動車用LEDの市場シェアを7%に押し上げました。
当レポートでは、世界の自動車用LED市場の動向を以下の6つの視点から分析しています:
According to "TrendForce 2024 Global Automotive LED Market- Lighting and Display Product Trend", confronting market competition and cost reduction pressure, automakers have been active in adopting ADB headlights, Mini LED taillights, full-width taillights, grille lamps / full-width front strips, (intelligent) ambient lights, Mini LED-backlit displays, and other advanced devices as value-added products for marketing, leading to steady growth in the automotive lighting / automotive LED demand for 2024 to USD 37.395 billion and USD 3.445 billion, respectively, higher than car market shipment performance.
Automotive Lighting Will Concentrate on Personalization, Communication Display, Driver Assistance, and Safety Upgrading in the Future.
A TrendForce analysis revealed that the global LED headlight penetration rate for conventional passenger cars reached 72% in 2023, while the global LED headlight penetration rate for electric cars hit a whopping 94%. The two rates are expected to grow to 75% and 96% in 2024, respectively.
Matrix LED is the mainstream design for ADB headlights. Through independent control of high-performance LEDs, the matrix layout helps expand drivers' nighttime field of view, reduce their reaction time when seeing an obstacle, and achieve better road lighting. Glare-free high beams help reduce discomfort for drivers of vehicles ahead, those of opposing vehicles, and prevent pedestrians from being dazzled by headlights. With the use of Micro LED pixel array, the number of pixels available for accurate and independent digital control in an ADB headlight can be elevated to 100,000. The greater the pixel number, the more flexible the illumination area can be, hence an improvement in driving safety and flexibility for compliance with regulatory requirements among different regions and markets. In this way, automotive lighting manufacturers can save development, manufacturing, and logistics costs for each region and market. As TrendForce analyzes, the penetration rate of ADB headlights will likely jump to 21.7% in 2028.
As Micro/Mini LED pixelated module is increasingly used for ADB headlights, the area of illumination can be adjusted for better driving safety through independent digital control of pixels. In 2028, the market value of Micro/Mini LED pixelated modules could reach USD >900 million, which is expected to drive market value of headlight LED and headlight to USD 3.235 billion and USD 31.101 billion, respectively.
Taillight styles have changed considerably, with full-width, Mini LED, and OLED-like models being widely favored by most automakers and consumers. As there is no specific regulations and restrictions on styling and design, car makers are actively utilizing taillights to highlight vehicle specifications and features, hence their increasing dependence on innovative solutions from LED light source providers, who could then gain more control over and actively engage in taillight design.
Additionally, ams OSRAM managed to develop its Mini LED taillight, the ALIYOS, in which the Mini LEDs are connected by unnoticeable metal wires that are arranged on a slim, flexible, and transparent foil. The ALIYOS not only offers great flexibility for the arrangement of Mini LED arrays but also features block-based light control, enabling the display of symbols, words, images, and abstract pictures dynamically. The taillight is applicable for presenting stylish design, information, and warning messages. ams OSRAM is currently cooperating with leading automotive lighting manufacturers and car makers worldwide, aiming to obtain the certification of vehicle quality and safety as well as compatibility by end of 2025 and to actually install the taillight in vehicle models.
Grille lamps/full-width front stripes are mainly adopted by car manufacturers such as Mercedes Benz (EQS), Volkswagen (ID.3/ID.4), BYD, Xpeng (P5), Changan Ford (Mondeo), Sony (VISION-S 02), BMW (i7), Rolls-Royce (Spectre), Ford, General Motors, Stellantis, Lucid, and Li Auto. According to TrendForce, numerous electric vehicle models have actively adopted grille lamps, pushing the trend away from linear light sources to full-width front stripe design.
As part of interior lighting, ambient lights are mainly used to improve the atmosphere and enhance the unique lighting environment and mood inside the car in dark settings. They also offer the flexibility to change the color scheme inside the car, adding the perfect finishing touch. Notably, the colors of ambient lights must not affect driving safety. Ambient lights have been applied to the center console, roof top, door handle, door trims, door sill, welcome light, and foot room illumination. Alternatively, ambient lights can serve for functional lighting, such as warning (Blind spot detection and lane change assist), welcome lighting for the driver, or display and communication.
Ambient lights have been adopted by European and Chinese automakers for years. Intelligent ambient lights are powered by RGB LEDs with built-in driver ICs. In addition to the LEDs announced under the ISELED alliance, ams OSRAM has successfully released an intelligent ambient light LEDs using the Open System Protocol (OSP), which will likely boost the market value of ambient lights.
More and more car makers are adopting Mini LED / HDR automotive displays to following the trend towards designs featuring HDR, local dimming, wide color gamut, and a curved screen. Car makers include NIO, Roewe, General Motors, Li Auto, Rising Auto, Jidu, BYD, Ford, Geely, Stellantis, Hyundai, BMW, Mercedes-Benz, BAIC, and GWM. A TrendForce survey confirms that Mini LED POB / POG / COB, and OLED displays will compete for the next-gen automotive display sector.
The panoramic HUD (P-HUD) is best known for its intuitive eye-level image display and high resolution quality for better driving safety and comfort. P-HUDs adopt reflective displays. For instance, Continental's Mini LED-backlit model and BMW's RGB Mini LED display. While, a Micro LED transparent display presents driving information through the see-through approach, featuring higher brightness and color saturation.
Entering 2024, automakers have faced strong pressure from market competition and cost reduction demand. To mitigate the pressure, they have turned to adopt advanced technologies to produce and promote products with high added value, such as ADB headlights, Mini LED taillights, full-width taillights, grille lamps, full-width front stripes, and (intelligent) ambient lights. The automotive lighting market is likely to grow to USD 37.395 billion in 2024, with the market value of headlights accounting for >60% of the total. The top five automotive lighting manufacturers include Koito, Valeo, Forvia Hella, Marelli, and SL Corporation, totaling a 60% market share in 2023. The top ten automotive lighting manufacturers together captured a dominant >80% market share.
The top five automotive LED manufacturers include ams OSRAM, Nichia, Lumileds, Seoul Semiconductor, and Samsung LED, totaling a >80% market share in 2023. Thanks to the stable quality, exceptional luminous efficacy, and good value of its products, ams OSRAM has become the preferred supplier for premium vehicle and NEV manufacturers worldwide. Secondly, Nichia's automotive LED revenue was higher than expectations, mainly benefiting from the rising demand in Japan and Europe. Fourthly, Seoul Semiconductor also achieved higher-than-expected revenue from automotive LEDs, mainly benefiting from order increases in Korea and China. Fifthly, Samsung LED expanded the use of the PixCell LED by introducing it to Tesla's Model 3 and Y, largely driving up the automotive LED market share increase to 7%.
TrendForce has analyzed the development in the automotive LED market from six perspectives: