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市場調査レポート
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マレーシアのフードサービス産業:市場シェア分析、産業動向、成長予測(2025年~2030年)

Malaysia Foodservice - Market Share Analysis, Industry Trends & Statistics, Growth Forecasts (2025 - 2030)


出版日
ページ情報
英文 206 Pages
納期
2~3営業日
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適宜更新あり
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マレーシアのフードサービス産業:市場シェア分析、産業動向、成長予測(2025年~2030年)
出版日: 2025年03月18日
発行: Mordor Intelligence
ページ情報: 英文 206 Pages
納期: 2~3営業日
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概要

マレーシアのフードサービス市場規模は2025年に147億5,000万米ドルと推定され、2030年には275億米ドルに達すると予測され、予測期間中(2025~2030年)のCAGRは13.26%で成長する見込みです。

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本格的な料理への嗜好が高いため、フルサービスレストランが市場の主要シェアを占める

  • フードサービス市場全体は大きく成長し、2017~2022年のCAGRは1.93%を記録しました。これは、ファーストフードチェーンの拡大と観光客の増加が、セグメントの成長を牽引したためです。フードサービス店舗数は2020年の8,706店舗から2022年には8,718店舗に増加しました。
  • フルサービスレストラン(FSR)セグメントが34.58%の主要市場シェアを占めています。予測期間中のCAGRは金額ベースで13.03%と予測されます。本格的なアジア料理を求める観光客の増加、特にビジネスでの訪問が予測期間の成長を支えます。例えば、2022年現在、この地域では210万人以上の移民労働者が働いています。この地域で人気のある料理は、ロティ・カナイ、ナシ・レマッ、海南チキンライス、ナシ・ゴレン・カンポン、チャー・クウェイ・ティウなどです。
  • しかし、クラウドキッチンセグメントはこの地域で最も急速に成長しているセグメントであり、予測期間中に15.82%のCAGRで推移すると予測されています。この成長は、スマートフォンアプリケーションを通じたオンライン食品配達の増加によって後押しされると予想されます。2022年1月現在、マレーシアのインターネットユーザーは2,951万人です。
  • カフェ&バーに続くのはフルサービスレストランで、アジア系の独立型フルサービスレストランが市場を独占しており、2022年のシェアは48.37%でした。マレーシア人が頻繁にフードサービスをし、本格的な料理を探求する傾向が、このセグメントの成長を大きく後押ししています。2022年時点では、都市部に住む人々の57%近くが非常に頻繁にフードサービスをします。ミーゴレン・ママック(Mee Goreng Mamak)、餃子、ワンタン、バナナ・リーフ・ライス(Banana Leaf Rice)は人気のアジア料理です。Zega、Lai Po Heen、Marini's On 57は、本格的なアジア料理を提供するマレーシアで人気の高級レストランです。

マレーシアのフードサービス市場動向

マレーシアのクイックサービスレストラン(QSR)は、クアラルンプール、コタバル、クランなど人口密度の高い都市の若者の間で人気が高まっています。

  • マレーシアのフードサービス市場の主役はカフェ&バーで、フルサービスレストランとクイックサービスレストランがこれに続きます。マレーシアにおけるカフェ&バーの増加により、2021~2022年までの前年比成長率は13.16%とプラスに転じた。これは主にビールなどのアルコール消費の増加によるものです。2022年現在、約69%の人々がビールを好んで飲んでいます。また、カフェやコーヒーショップの普及は、コーヒー消費の増加によるものです。2022年時点で、マレーシアでは約80万袋(60kg)のコーヒーが消費されています。
  • クラウドキッチンは最も急成長しているフードサービスタイプであり、予測期間中に金額ベースで15.82%のCAGRで推移すると予測されます。これはインターネットの普及が進み、オンラインフードデリバリーサービスの需要が高まっているためです。2022年現在、マレーシア国民の84.2%近くがインターネットを利用しています。パンデミック後の食品配達と持ち帰りは、85%以上がオンラインデリバリーチャネルから食品を注文する傾向があるため、成長しています。Foodpanda、GrabFood、DeliverEatは人気のフードデリバリーチャネルです。その結果、クラウドキッチンの店舗数は2020年と比較して2022年には12.43%増加しました。クイックサービスレストランの人気が高まっているのは、若者が頻繁にファーストフードを食べる傾向にあるためです。2022年現在、マレーシアの若い学生の約84%が、経済的で便利な昼食の選択肢としてファーストフードをよく食べています。マレーシアで最も店舗数の多い大手クイックサービスレストランチェーンは、KFC、ドミノ・ピザ、マクドナルド、サブウェイで、それぞれ600店、240店、320店、230店です。より多くの顧客を獲得するため、これらのレストランはクアラルンプール、コタバル、クランなどの人口密集都市に進出しています。このように、店舗数の増加に伴い、2022年のQSRセグメントの売上成長率は2021年と比較して11.72%増加しました。

マレーシアのカフェバーでは、観光産業の成長、可処分所得の増加、アルコール飲料の人気の高まりを背景に、観光客や地元の人々からの需要が増加しました。

  • マレーシアのフードサービス市場における2022年の平均受注額は、他のフードサービス業態と比べてクラウドキッチンの中で最も高く、4.18米ドルでした。COVID-19の大流行により、食品配達と持ち帰りサービスによる注文数は2020~2022年にかけて8.53%の増加を観察しました。同様に、平均注文額は2017~2022年にかけて約1.23%増加しました。しかし、より柔軟性があるため、ほとんどのレストランは、持ち帰り注文を増やすことによって収益を高めるために、倉庫をバーチャルキッチンに変えています。
  • 珍しい飲食品や高級アルコール飲料とともに、ダンス・ライブ・パフォーマンスを特徴とする同国のテーマカフェやナイトクラブを訪れる観光客が増えるにつれて、カフェやバーの需要は高まると予想されます。2022年、マレーシアには様々な地域から300万人以上の観光客が訪れました。バーやクラブでは、ビール、カクテル、モクテルなどのアルコール飲料が人気を集めています。2022年、マレーシアのビールの平均価格は300mL当たり3.6米ドルであったが、ノンアルコール飲料の平均価格は、コーヒーが150mL当たり1.7米ドル、紅茶が150mL当たり1.02米ドル、バニラ・ラテが300mL当たり3.27米ドルでした。フルサービスレストランは、主にアジア料理や北米料理などのエスニック料理の人気によって成長してきました。中華料理は地元の人々や中国系移民の間で人気となっています。中国からの移民の数も増加しており、2022年には8万2,000人近くが入国しました。FSRが提供する人気料理はチキン65、ワンタンミー、チキン照り焼きで、300g当たりの平均価格はそれぞれ4.5米ドル、5.2米ドル、5.42米ドルです。従って、2022年のFSRの平均注文額は2020年に比べ1.27%増加しました。

マレーシアのフードサービス産業概要

マレーシアのフードサービス市場はセグメント化されており、上位5社で6.62%を占めています。この市場の主要企業は、Domino's Pizza Enterprises Ltd.、Gerbang Alaf Restaurants Sdn Bhd、Oldtown Bhd、QSR Brands(M)Holdings Sdn Bhd、Texchem Resources Bhd.などです。

その他の特典

  • エクセル形式の市場予測(ME)シート
  • 3ヶ月のアナリストサポート

目次

第1章 エグゼクティブサマリーと主要調査結果

第2章 レポートのオファー

第3章 イントロダクション

  • 調査の前提条件と市場定義
  • 調査範囲
  • 調査手法

第4章 主要産業動向

  • アウトレット数
  • 平均注文額
  • 規制の枠組み
    • マレーシア
  • メニュー分析

第5章 市場セグメンテーション

  • フードサービスタイプ
    • カフェ&バー
      • 料理別
      • バー&パブ
      • カフェ
      • ジュース/スムージー/デザートバー
      • コーヒー&ティー専門店
    • クラウドキッチン
    • フルサービスレストラン
      • 料理別
      • アジア料理
      • ヨーロピアン
      • ラテンアメリカ料理
      • 中東料理
      • 北米料理
      • その他のFSR料理
    • クイックサービスレストラン
      • 料理別
      • ベーカリー
      • ハンバーガー
      • アイスクリーム
      • 肉料理
      • ピザ
      • その他QSR料理
  • アウトレット
    • チェーン店
    • 独立店舗
  • ロケーション
    • レジャー
    • 宿泊施設
    • 小売
    • 独立型
    • 旅行

第6章 競合情勢

  • 主要な戦略動向
  • 市場シェア分析
  • 企業情勢
  • 企業プロファイル
    • A& W(マレーシア)Sdn Bhd
    • Berjaya Corporation Bhd.
    • Craveat International Sdn Bhd
    • Doctor's Associate, Inc.
    • Domino's Pizza Enterprises Ltd.
    • Gerbang Alaf Restaurants Sdn Bhd
    • Marrybrown Sdn Bhd
    • Nando's Chickenland Malaysia Sdn Bhd.
    • Oldtown Bhd
    • QSR Brands(M)Holdings Sdn Bhd
    • Revenue Valley Sdn Bhd
    • San Francisco Coffee Sdn Bhd
    • Secret Recipe Cakes & Cafe Sdn Bhd
    • Texchem Resources Bhd.

第7章 CEOへの主要戦略的質問

第8章 付録

  • 世界概要
    • 概要
    • ファイブフォース分析フレームワーク
    • 世界のバリューチェーン分析
    • 市場力学(DROs)
  • 情報源と参考文献
  • 図表一覧
  • 主要な洞察
  • データパック
  • 用語集
目次
Product Code: 50000819

The Malaysia Foodservice Market size is estimated at 14.75 billion USD in 2025, and is expected to reach 27.5 billion USD by 2030, growing at a CAGR of 13.26% during the forecast period (2025-2030).

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Full service restaurants held the major share in the market owing to the higher preference for authentic cuisines

  • The overall foodservice market saw significant growth and registered a CAGR of 1.93% from 2017-2022. This was attributed to the expansion of fast-food chains and the rising number of tourists, driven by the growth of the segments. The number of foodservice outlets increased from 8,706 in 2020 to 8,718 in 2022.
  • The full-service restaurants (FSRs) segment holds the major market share with 34.58%. It is projected to register a CAGR of 13.03% by value during the forecast period. Increased visitors looking for authentic Asian cuisines especially for business visits will support the growth in the forecast period. For instance, as of 2022, more than 2.1 million immigrant workers in the region. Popular food dishes in the region are Roti Canai, Nasi Lemak, Hainanese Chicken Rice, Nasi Goreng Kampung, Char Kway Teow, among others.
  • However, the cloud kitchen segment is the fastest growing segment in the region and is anticipated to register a value CAGR of 15.82% during the forecast period. The growth is expected to be boosted by the rising online food deliveries through smartphone applications. As of January 2022, there were 29.51 million internet users in Malaysia.
  • Cafes & bars are followed by full-service restaurants, in which Asian full-service restaurants in standalone locations dominate the market, and they held a 48.37% share in 2022. The tendency of eating out frequently and exploring authentic cuisines by the Malaysians is majorly driving the growth of this segment. As of 2022, nearly 57% of the people living in urban areas ate outside food very frequently. Mee Goreng Mamak, Dumplings, Wontons, and Banana Leaf Rice are popular Asian cuisines. Zega, Lai Po Heen, and Marini's On 57 are popular fine dining restaurants in the nation that offer authentic Asian cuisines.

Malaysia Foodservice Market Trends

Quick service restaurants (QSR) in Malaysia observing increased popularity among young people in densely populated cities like Kuala Lumpur, Kota Bharu, and Klang

  • The Malaysian foodservice market is majorly driven by cafes & bars, followed by full service and quick service restaurants. The increasing number of cafes and bars in Malaysia indicated a positive Y-o-Y growth rate of 13.16% from 2021 to 2022. This was due to the increased consumption of alcohol, mainly beer. As of 2022, nearly 69% of people preferred to drink beer. Also, the penetration of cafes and coffee shops is due to the rise in coffee consumption. As of 2022, nearly 800,000 (60 kg) bags of coffee were consumed in Malaysia.
  • Cloud kitchen is the fastest-growing foodservice type, and it is projected to record a CAGR of 15.82%, by value, during the forecast period. This can be due to the increased penetration of the internet and the growing demand for online food delivery services. As of 2022, nearly 84.2% of Malaysian people used the internet. Post-pandemic food deliveries and takeaways have grown as more than 85% tend to order food from online delivery channels. Foodpanda, GrabFood, and DeliverEat are popular food delivery channels. As a result, the number of cloud kitchen outlets grew by 12.43% in 2022 compared to 2020. The increased popularity of quick service restaurants is due to young people's propensity to eat fast food frequently. As of 2022, approximately 84% of young students in Malaysia often ate fast food as they perceived it as an economical and convenient lunch option. The leading quick service restaurant chains in Malaysia with the highest number of stores are KFC, Domino's Pizza, McDonald's, and Subway, with 600, 240, 320, and 230 outlets, respectively. In order to reach more customers, these restaurants have expanded in densely populated cities like Kuala Lumpur, Kota Bharu, and Klang. Thus, with the rising number of outlet counts, the sales growth of the QSR segment increased by 11.72% in 2022 compared to 2021.

Malaysia's cafes and bars saw increased demand from tourists and locals, driven by the growing tourism industry, rising disposable incomes, and increasing popularity of alcoholic beverages

  • The average order value in the Malaysian foodservice market was the highest among cloud kitchens in 2022 compared to other foodservice types, with a price of USD 4.18. Due to the COVID-19 pandemic, the number of orders placed through food deliveries and takeaway services observed an 8.53% increase from 2020 to 2022. Similarly, the average order value increased by about 1.23% from 2017 to 2022. However, due to greater flexibility, most restaurants have converted their warehouses into virtual kitchens to boost their revenue by increasing takeaway orders.
  • The demand for cafes and bars is anticipated to rise as more tourists visit the country's themed cafes and nightclubs featuring live dance performances, along with unusual food and premium alcoholic beverages. In 2022, Malaysia had more than 3 million visitors from various regions. Alcoholic beverages, including beer, cocktails, and mocktails, are becoming popular in bars and clubs. In 2022, the average price of beer in Malaysia was USD 3.6 per 300 mL, whereas the average prices of non-alcoholic beverages included coffee at USD 1.7 per 150 mL, tea at USD 1.02 per 150 mL, and vanilla latte at USD 3.27 per 300 mL. Full service restaurants have grown due to the popularity of ethnic cuisines, mainly Asian and North American. Chinese cuisine is becoming popular among the locals and Chinese immigrants. The number of Chinese immigrants is also growing; in 2022, nearly 82,000 entered the country. The popular dishes offered by the FSRs are Chicken 65, Wonton Mee, and Chicken Teriyaki, with an average price per 300 gm of USD 4.5, USD 5.2, and USD 5.42, respectively. Thus, the average order value of FSRs grew by 1.27% in 2022 compared to 2020.

Malaysia Foodservice Industry Overview

The Malaysia Foodservice Market is fragmented, with the top five companies occupying 6.62%. The major players in this market are Domino's Pizza Enterprises Ltd., Gerbang Alaf Restaurants Sdn Bhd, Oldtown Bhd, QSR Brands (M) Holdings Sdn Bhd and Texchem Resources Bhd. (sorted alphabetically).

Additional Benefits:

  • The market estimate (ME) sheet in Excel format
  • 3 months of analyst support

TABLE OF CONTENTS

1 EXECUTIVE SUMMARY & KEY FINDINGS

2 REPORT OFFERS

3 INTRODUCTION

  • 3.1 Study Assumptions & Market Definition
  • 3.2 Scope of the Study
  • 3.3 Research Methodology

4 KEY INDUSTRY TRENDS

  • 4.1 Number Of Outlets
  • 4.2 Average Order Value
  • 4.3 Regulatory Framework
    • 4.3.1 Malaysia
  • 4.4 Menu Analysis

5 MARKET SEGMENTATION (includes market size in Value in USD, Forecasts up to 2030 and analysis of growth prospects)

  • 5.1 Foodservice Type
    • 5.1.1 Cafes & Bars
      • 5.1.1.1 By Cuisine
      • 5.1.1.1.1 Bars & Pubs
      • 5.1.1.1.2 Cafes
      • 5.1.1.1.3 Juice/Smoothie/Desserts Bars
      • 5.1.1.1.4 Specialist Coffee & Tea Shops
    • 5.1.2 Cloud Kitchen
    • 5.1.3 Full Service Restaurants
      • 5.1.3.1 By Cuisine
      • 5.1.3.1.1 Asian
      • 5.1.3.1.2 European
      • 5.1.3.1.3 Latin American
      • 5.1.3.1.4 Middle Eastern
      • 5.1.3.1.5 North American
      • 5.1.3.1.6 Other FSR Cuisines
    • 5.1.4 Quick Service Restaurants
      • 5.1.4.1 By Cuisine
      • 5.1.4.1.1 Bakeries
      • 5.1.4.1.2 Burger
      • 5.1.4.1.3 Ice Cream
      • 5.1.4.1.4 Meat-based Cuisines
      • 5.1.4.1.5 Pizza
      • 5.1.4.1.6 Other QSR Cuisines
  • 5.2 Outlet
    • 5.2.1 Chained Outlets
    • 5.2.2 Independent Outlets
  • 5.3 Location
    • 5.3.1 Leisure
    • 5.3.2 Lodging
    • 5.3.3 Retail
    • 5.3.4 Standalone
    • 5.3.5 Travel

6 COMPETITIVE LANDSCAPE

  • 6.1 Key Strategic Moves
  • 6.2 Market Share Analysis
  • 6.3 Company Landscape
  • 6.4 Company Profiles (includes Global Level Overview, Market Level Overview, Core Business Segments, Financials, Headcount, Key Information, Market Rank, Market Share, Products and Services, and Analysis of Recent Developments).
    • 6.4.1 A&W (Malaysia) Sdn Bhd
    • 6.4.2 Berjaya Corporation Bhd.
    • 6.4.3 Craveat International Sdn Bhd
    • 6.4.4 Doctor's Associate, Inc.
    • 6.4.5 Domino's Pizza Enterprises Ltd.
    • 6.4.6 Gerbang Alaf Restaurants Sdn Bhd
    • 6.4.7 Marrybrown Sdn Bhd
    • 6.4.8 Nando's Chickenland Malaysia Sdn Bhd.
    • 6.4.9 Oldtown Bhd
    • 6.4.10 QSR Brands (M) Holdings Sdn Bhd
    • 6.4.11 Revenue Valley Sdn Bhd
    • 6.4.12 San Francisco Coffee Sdn Bhd
    • 6.4.13 Secret Recipe Cakes & Cafe Sdn Bhd
    • 6.4.14 Texchem Resources Bhd.

7 KEY STRATEGIC QUESTIONS FOR FOODSERVICE CEOS

8 APPENDIX

  • 8.1 Global Overview
    • 8.1.1 Overview
    • 8.1.2 Porter's Five Forces Framework
    • 8.1.3 Global Value Chain Analysis
    • 8.1.4 Market Dynamics (DROs)
  • 8.2 Sources & References
  • 8.3 List of Tables & Figures
  • 8.4 Primary Insights
  • 8.5 Data Pack
  • 8.6 Glossary of Terms