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市場調査レポート
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1693652

中東・アフリカの一般航空市場:市場シェア分析、産業動向、統計、成長予測(2025年~2030年)

Middle East and Africa General Aviation - Market Share Analysis, Industry Trends & Statistics, Growth Forecasts (2025 - 2030)


出版日
ページ情報
英文 199 Pages
納期
2~3営業日
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中東・アフリカの一般航空市場:市場シェア分析、産業動向、統計、成長予測(2025年~2030年)
出版日: 2025年03月18日
発行: Mordor Intelligence
ページ情報: 英文 199 Pages
納期: 2~3営業日
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概要

中東・アフリカの一般航空市場規模は2025年に19億2,000万米ドルと推定され、2030年には28億7,000万米ドルに達すると予測され、予測期間中(2025~2030年)のCAGRは8.36%で成長する見込みです。

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同地域における富裕層の増加が、ビジネスジェット機やピストン固定翼機の調達を後押ししています。

  • 中東・アフリカは、2022年の世界の一般航空市場の約3.5%を占めます。中東・アフリカ市場全体のうち、その他が約52%、ピストン固定翼機が約34%、ビジネスジェットが約14%を占めています。
  • 各地域の観光セクタの成長に伴い、多くのチャーター・オペレーターや観光会社は、新しいピストンエンジン機、ターボプロップ機、ヘリコプターを導入することで、保有機の拡大を計画しています。この動向は、世界的プレゼンスのさらなる拡大に貢献しています。
  • HNWIやUHNWIは、個人旅行や出張にプライベートジェット機やヘリコプターを好みます。この地域におけるHNWIの増加は、一般航空セグメントにおける航空機の調達を後押ししています。UHNWI人口は、アフリカでは2016年の2,146人から2022年には2,489人に、中東諸国では2016年の4,452人から2022年には9,717人に増加しました。
  • 航空機納入数では、ガルフストリームが約29機でOEMの首位となり、次いでエンブラエルが14機、ボンバルディアが13機で、2017~2022年に中東で納入されました。同様にアフリカでは、ボンバルディアが9機の納入で突出しており、次いでダッソーが約7機、ガルフストリームが約5機、セスナが約5機となっています。
  • 石油が豊富な経済圏におけるビジネス航空サービスへの需要の高まりは、中東・アフリカの一般航空セクタを後押しすると予想されます。同地域では予測期間中、ビジネスジェット機、ヘリコプター、ターボプロップ機、ピストン機から成る1,200機以上の航空機が納入される見込みです。

HNWIが同地域の市場成長を牽引

  • 中東・アフリカは、2022年の世界のビジネスジェット機納入台数の約3%を占めています。同様に、ターボプロップ機とピストン機は、それぞれ世界の納入機数の6.3%と2.3%を占めています。
  • 2022年には、中東・アフリカ全域でビジネス航空の新規会員が急増し、エア・チャーターサービスプロバイダは高い需要を目の当たりにしました。HNWIやUHNWIは、個人旅行や出張にプライベートジェットやヘリコプターを好みます。中東・アフリカのHNWI個人数の増加は、一般航空セクタの航空機調達に役立っています。2017~2022年にかけて、中東のHNWI人口は2017年の176,000人から2022年には754,000人に増加し、アフリカでは2017年の4万5,000人から2022年には12万8,000人に増加しました。
  • パンデミック後、この地域のビジネスジェット需要は2021年に113%急増し、特に大型ビジネスジェットセグメントで急増しました。現在の運航機材を見ると、中東・アフリカでは大型ジェット機がより普及しているため、2022年7月現在、中東のビジネスジェット機全体の約50%、アフリカでは36%を大型ジェット機が占めています。エア・チャーターサービスプロバイダは、パンデミックの間、中東・アフリカで高い需要を目の当たりにしました。
  • 石油が豊富な経済圏におけるビジネス航空サービスの需要拡大は、中東・アフリカの一般航空セクタの需要を押し上げると予想されます。中東・アフリカでは、予測期間中にビジネスジェット機、ヘリコプター、ターボプロップ機、ピストン機で構成される約1,160機の航空機が納入される見込みです。

中東・アフリカの一般航空市場の動向

石油・ガスと不動産が中東のHNWIの成長を後押しする主要産業だった

  • 2017~2022年にかけて、同期間にUHNWIの数が約4.4%しか急増しなかったアフリカと比較して、中東ではUHNWIの人口が約118%急増しました。2022年、中東のUHNWI数は8%増加したが、アフリカは2021年比で0.8%減少しました。
  • 中東のHNWIに優しい施策により、多くのHNWIがこれらの国々に移住しました。例えば、2022年にはアラブ首長国連邦が最も多くの富裕層を惹きつけると予想されました。同国には約4,000人の億万長者が流入すると予想されています。富裕層の多くは、インド、ロシア、アフリカ、その他の中東諸国に属しています。サウジアラビア、アラブ首長国連邦、トルコはUHNWI人口の点で主要国であり、2017~2022年の成長率はそれぞれ98%、57%、59%でした。
  • 中東では、ハイテク産業への関心の高まりにより、HNWI人口の伸びは主にアラブ首長国連邦とイスラエルが牽引しました。原油価格の回復も中東・北アフリカのGDP成長を後押しし、2021年の3.9%の縮小に対し、2022年は4.3%に達しました。金融サービス、基礎材料、不動産、運輸、物流は、この地域で多くのHNWIを占める主要産業でした。アフリカでは、南アフリカ、エジプト、ケニア、ナイジェリア、モロッコが地域全体の富裕層(HNWI)の55%以上を占めています。

中東・アフリカの一般航空産業概要

中東・アフリカの一般航空市場はかなり統合されており、上位5社で87.80%を占めています。この市場の主要企業は、Airbus SE、Bombardier Inc.、Dassault Aviation、General Dynamics Corporation、Leonardo S.p.Aなどです。

その他の特典

  • エクセル形式の市場予測(ME)シート
  • 3ヶ月のアナリストサポート

目次

第1章 エグゼクティブサマリーと主要調査結果

第2章 レポートのオファー

第3章 イントロダクション

  • 調査の前提条件と市場定義
  • 調査範囲
  • 調査手法

第4章 主要産業動向

  • 富裕層(HNWI)
  • 規制の枠組み
  • バリューチェーン分析

第5章 市場セグメンテーション

  • サブ航空機タイプ
    • ビジネスジェット
      • 大型ジェット機
      • 小型ジェット機
      • 中型ジェット機
    • ピストン固定翼機
    • その他
  • 国名
    • アルジェリア
    • エジプト
    • カタール
    • サウジアラビア
    • 南アフリカ
    • アラブ首長国連邦
    • その他の中東・アフリカ

第6章 競合情勢

  • 主要な戦略動向
  • 市場シェア分析
  • 企業情勢
  • 企業プロファイル
    • Airbus SE
    • Bombardier Inc.
    • Dassault Aviation
    • General Dynamics Corporation
    • Leonardo S.p.A
    • Lockheed Martin Corporation
    • Pilatus Aircraft Ltd
    • Robinson Helicopter Company Inc.
    • Textron Inc.
    • The Boeing Company

第7章 CEOへの主要戦略的質問

第8章 付録

  • 世界概要
    • 概要
    • ファイブフォース分析フレームワーク
    • 世界のバリューチェーン分析
    • 市場力学(DROs)
  • 情報源と参考文献
  • 図表一覧
  • 主要な洞察
  • データパック
  • 用語集
目次
Product Code: 93043

The Middle East and Africa General Aviation Market size is estimated at 1.92 billion USD in 2025, and is expected to reach 2.87 billion USD by 2030, growing at a CAGR of 8.36% during the forecast period (2025-2030).

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The rising number of HNWIs in the region is boosting the procurement of business jets and piston fixed-wing aircraft

  • Middle East & Africa accounted for around 3.5% of the global general aviation market in 2022. Out of the overall Middle East & Africa market, around 52% accounted for others, 34% accounted for the piston-fixed wing, and 14% accounted for business jets.
  • With the growth in the tourism sector in various regions, many charter operators and tourism companies plan to expand their fleets by introducing new piston-engine aircraft, turboprop aircraft, and helicopters. This trend is helping them further expand their presence globally.
  • The HNWIs and UHNWIs prefer private jets and helicopters for personal or business travel. The rising number of HNWIs in the region is boosting the procurement of aircraft in the general aviation sector. The UHNWI population increased from 2,146 in 2016 to 2,489 in 2022 in Africa and from 4,452 in 2016 to 9,717 in 2022 in Middle Eastern countries.
  • Gulfstream was the leading OEM in terms of aircraft deliveries, with around 29 aircraft, followed by Embraer and Bombardier, with 14 and 13 deliveries in the Middle East during 2017-2022. Similarly, in Africa, Bombardier was the prominent player with nine deliveries, followed by Dassault, Gulfstream, and Cessna, with around seven, five, and five deliveries.
  • The growing demand for business aviation services in oil-rich economies is expected to boost the general aviation sector in the Middle East & Africa. More than 1200 aircraft comprising business jets, helicopters, turboprops, and piston aircraft are expected to be delivered in the region during the forecast period.

HNWIs emphasize growth of the market in the region

  • The Middle East & Africa accounted for around 3% of global business jet deliveries in 2022. Similarly, turboprop and piston aircraft accounted for 6.3% and 2.3% of the global deliveries in their category.
  • In 2022, air charter service providers witnessed high demand in the whole Middle East & Africa with the surge in new memberships for business aviation. The HNWIs and UHNWIs prefer private jets and helicopters for personal or business travel. The rise in the number of HNWI individuals in the Middle East & African region has aided in procuring aircraft in the general aviation sector. From 2017 to 2022, the HNWI population in the Middle East increased from 176,000 in 2017 to 754,000 in 2022, and in Africa, it increased from 45,000 in 2017 to 128,000 in 2022.
  • After the pandemic, business jet demand in this region surged 113% in 2021, specifically in the large business jet segment. In terms of the current operational fleet, large jets accounted for around 50% of the overall Middle East business jet fleet and 36% in Africa as of July 2022, as large jets are more prevalent in the Middle East & Africa. Air charter service providers witnessed high demand in the Middle East & Africa during the pandemic.
  • The growth in demand for business aviation services in oil-rich economies is expected to boost the demand for the general aviation sector in the Middle East & Africa. Around 1,160 aircraft comprising business jets, helicopters, turboprops, and piston aircraft are expected to be delivered in the Middle East & Africa during the forecast period.

Middle East and Africa General Aviation Market Trends

Oil and gas and real estate were the major industries that boosted the growth of HNWIs in the Middle East

  • From 2017 to 2022, there was a surge of around 118% in the UHNWI population in the Middle East compared to Africa, where the number of UHNWIs surged only by around 4.4% in the same period. In 2022, the number of UHNWIs in the Middle East increased by 8%, while Africa experienced a 0.8% decrease compared to 2021.
  • The HNWI-friendly policies of the Middle East led to the migration of a large number of HNWIs into these countries. For instance, in 2022, the United Arab Emirates was expected to attract the largest number of high-net-worth individuals. An inflow of around 4,000 millionaires is expected in the country. Most of the HNWIs belong to India, Russia, Africa, and other Middle Eastern countries. Saudi Arabia, the United Arab Emirates, and Turkey were the major countries in terms of the UHNWI population, witnessing growth rates of 98%, 57%, and 59%, respectively, during 2017-2022.
  • In the Middle East, the growth in the HNWI population was majorly led by the United Arab Emirates and Israel due to an increase in tech industrial focus. The recovery in oil prices also helped the GDP growth of the Middle East and North Africa, reaching 4.3% in 2022 compared to a contraction of 3.9% in 2021. Financial services, basic materials, real estate, transportation, and logistics were the major industries that accounted for a large number of HNWIs in the region. In Africa, South Africa, Egypt, Kenya, Nigeria, and Morocco account for over 55% of the overall region's high-net-worth individuals (HNWIs).

Middle East and Africa General Aviation Industry Overview

The Middle East and Africa General Aviation Market is fairly consolidated, with the top five companies occupying 87.80%. The major players in this market are Airbus SE, Bombardier Inc., Dassault Aviation, General Dynamics Corporation and Leonardo S.p.A (sorted alphabetically).

Additional Benefits:

  • The market estimate (ME) sheet in Excel format
  • 3 months of analyst support

TABLE OF CONTENTS

1 EXECUTIVE SUMMARY & KEY FINDINGS

2 REPORT OFFERS

3 INTRODUCTION

  • 3.1 Study Assumptions & Market Definition
  • 3.2 Scope of the Study
  • 3.3 Research Methodology

4 KEY INDUSTRY TRENDS

  • 4.1 High-net-worth Individual (hnwi)
  • 4.2 Regulatory Framework
  • 4.3 Value Chain Analysis

5 MARKET SEGMENTATION (includes market size in Value in USD and Volume, Forecasts up to 2030 and analysis of growth prospects)

  • 5.1 Sub Aircraft Type
    • 5.1.1 Business Jets
      • 5.1.1.1 Large Jet
      • 5.1.1.2 Light Jet
      • 5.1.1.3 Mid-Size Jet
    • 5.1.2 Piston Fixed-Wing Aircraft
    • 5.1.3 Others
  • 5.2 Country
    • 5.2.1 Algeria
    • 5.2.2 Egypt
    • 5.2.3 Qatar
    • 5.2.4 Saudi Arabia
    • 5.2.5 South Africa
    • 5.2.6 United Arab Emirates
    • 5.2.7 Rest of Middle East and Africa

6 COMPETITIVE LANDSCAPE

  • 6.1 Key Strategic Moves
  • 6.2 Market Share Analysis
  • 6.3 Company Landscape
  • 6.4 Company Profiles
    • 6.4.1 Airbus SE
    • 6.4.2 Bombardier Inc.
    • 6.4.3 Dassault Aviation
    • 6.4.4 General Dynamics Corporation
    • 6.4.5 Leonardo S.p.A
    • 6.4.6 Lockheed Martin Corporation
    • 6.4.7 Pilatus Aircraft Ltd
    • 6.4.8 Robinson Helicopter Company Inc.
    • 6.4.9 Textron Inc.
    • 6.4.10 The Boeing Company

7 KEY STRATEGIC QUESTIONS FOR AVIATION CEOS

8 APPENDIX

  • 8.1 Global Overview
    • 8.1.1 Overview
    • 8.1.2 Porter's Five Forces Framework
    • 8.1.3 Global Value Chain Analysis
    • 8.1.4 Market Dynamics (DROs)
  • 8.2 Sources & References
  • 8.3 List of Tables & Figures
  • 8.4 Primary Insights
  • 8.5 Data Pack
  • 8.6 Glossary of Terms