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市場調査レポート
商品コード
1693433

中東の鶏肉市場シェア分析、産業動向、統計、成長動向予測(2025~2030年)

Middle East Poultry Meat - Market Share Analysis, Industry Trends & Statistics, Growth Forecasts (2025 - 2030)


出版日
ページ情報
英文 226 Pages
納期
2~3営業日
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中東の鶏肉市場シェア分析、産業動向、統計、成長動向予測(2025~2030年)
出版日: 2025年03月18日
発行: Mordor Intelligence
ページ情報: 英文 226 Pages
納期: 2~3営業日
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概要

中東の鶏肉市場規模は2025年に162億5,000万米ドルと推定・予測され、2030年には178億3,000万米ドルに達し、予測期間(2025~2030年)のCAGRは1.87%で成長すると予測されます。

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高いインターネット普及率、ソーシャルメディアマーケティングが市場の成長を後押ししています。

  • 鶏肉の流通チャネルはオントレードセグメントが支配的で、国内では鶏肉製品のほぼ3分の2がオントレードセグメントを通じて消費されています。外食産業の成長が、オンチャネルにおける鶏肉の販売を後押ししています。2021年には中東の消費者の約76%が健康的な食品の摂取を好みました。多くの消費者が、中東の外食産業のいくつかのオンチャネルでテストされ、発明された新しい食品を試し始め、それが鶏肉の市場シェアを増加させました。外食産業は、パンデミックの影響後に店舗で失われた客足を補うためにデリバリープラットフォームに頼っていました。
  • 最も急成長している流通セグメントはオフトレードセグメントであり、予測期間中に金額ベースでCAGR 2.20%を記録すると予測されています。このセグメントの成長を後押しするのは、eコマースの大規模な拡大に伴って活況を呈しているオンライン取引チャネルの普及です。同地域ではインターネットの普及が急速に進んでいます。2022年現在、中東のインターネットユーザーは2億人を超え、総人口の79%に達しています。このうち、ソーシャルメディアプラットフォームの利用者は1億4,544万1,000人で、ほとんどのオンライン食肉宅配アプリがデジタルマーケティングを通じてサービスを販売し、顧客を獲得しています。
  • スーパーマーケットとハイパーマーケットは、2017~2022年までの金額ベースのCAGRが6.21%という調査成長を示しました。スーパーマーケットとハイパーマーケットは、販促キャンペーンと割引を記載しています。同セグメントの成長は、輸入品を含む幅広い品揃えの存在によるもので、これらは地元産品と比較すると価格競合があります。

鶏肉の自給率達成に向けた政府の投資

  • 鶏肉市場は近年成長を続けています。過去の期間中、中東では金額ベースで5.40%のCAGRを記録しました。外国人駐在員の増加による鶏肉の需要増に伴い、政府は鶏肉の生産拡大に向けた支援を行い、市場の成長につながりました。中東鶏肉博覧会は、サウジアラビア王国で開催される鶏肉産業最大の展示会です。養鶏産業への投資機会を高め、養鶏産業の発展と自給自足達成のために、地元の投資家、サプライヤー、世界の専門家を一堂に集める理想的な取引プラットフォームを記載しています。
  • この地域では、特にアラブ首長国連邦、クウェート、サウジアラビアにおいて、アジアや欧米諸国からの外国人駐在員の流入が見られます。サウジアラビアの外国人駐在員人口は約41.6%であるのに対し、アラブ首長国連邦は2022年時点で約90%の外国人駐在員人口を抱えています。外国人駐在員の増加により、食の嗜好はより国際的になり、ハンバーガーやフライドチキンなどの食品がこの地域の消費者に人気となっています。
  • サウジアラビアでは鶏肉が主に消費されています。予測期間中、金額ベースで1.84%の成長率を記録すると予測されています。サウジアラビアの鶏肉生産における自給率は、2016年の45%から2022年には68%に増加します。サウジアラビアの環境大臣は、2025年までに同国の鶏肉自給率を80%まで引き上げることを計画しています。サウジアラビアの鶏肉生産部門への新規投資は2025年までに45億米ドルとなり、生産能力をブロイラー鶏肉年間130万トンに引き上げる計画です。

中東の鶏肉市場の動向

国内鶏肉生産の増加が市場の成長を牽引

  • サウジアラビアは中東最大の鶏肉生産国で、2022年の同地域の鶏肉生産量の約22.93%を占めます。同国の国内鶏肉生産は、2022年には自給率60%以上に達します。サウジアラビアの環境・水・農業省(MEWA)は、2030年までにこのレベルを85%以上に引き上げるため、民間セクタと協力する計画を発表しました。政府はまた、生産者が鶏肉生産用の土地を取得し使用するための障害を取り除き、設備購入のための融資を提供し、飼料、家畜、鶏肉に対する補助金制度を改革するために積極的に取り組んでいます。
  • 2022年、サウジアラビアの地鶏肉生産量は113万トンに達し、2020年から25.56%増加したが、これは主にアル・ワタニア養鶏場やアリョウム養鶏場といった最大の鶏肉生産者の生産施設の拡大によるものです。この拡大プロジェクトにより、これらの農場の1日あたりの生産量は85万羽から100万羽に増加します。
  • アラブ首長国連邦の鶏肉生産量は2022年に5万2,573トン(MT)に達しました。飼料価格やその他の投入資材の高騰と、小売店での生鮮鶏肉の価格上限を政府が設定したことで、これ以上の増産は止まっています。さらに、同国の限られた農業はアブダビに集中しており、そこではほとんどの鶏肉生産が行われています。地元の養鶏業者、特に大・中規模の養鶏業者は、伝染性家禽疾病のリスクを減らすため、バイオセキュリティ手順の改善を実施しています。管理の行き届いた養鶏業者の中には、死亡率2.5%以下を達成し、生産量を増加させる一方で、生産コスト全体を大幅に削減しているところもあります。

生産コストの上昇が鶏肉価格に影響を与えている

  • 中東では、2022年に鶏肉のコストが0.92%上昇しました。同地域では現地生産が増加しています。現地生産の鶏肉は大半がチルドで高価であり、主に地元住民によって消費されています。価格統制は意図せずして、安価で新鮮でない輸入鶏肉製品を優遇してきました。アラブ首長国連邦政府は、主にアラブ首長国連邦の地域住民に販売する地域生協やその他の小売企業に価格上限を課しました。この価格上限は養鶏場の収益性にも影響を及ぼし、養鶏場はコスト上昇に追いつくために価格を引き上げることができなかりました。アラブ首長国連邦内で販売されるすべての生鮮鶏肉には、政府が設定した5.85米ドル+付加価値税という価格上限が適用され、店舗はこの上限を超えることができないです。
  • クウェートでは10年来、鶏肉製品の不足に悩まされており、同国の鶏肉価格はさらに上昇することになります。鶏肉不足は、2022年6月に20%上昇した価格を引き上げるために、地元の鶏肉会社が意図的にスーパーマーケットへの製品供給を控えたことが原因です。注目すべきは、サウジアラビアの鶏肉輸出が2022年になっても増加していないことで、バーレーンの輸出は激減しています。両国とも飼料コストの上昇に直面しているためです(両国とも輸入飼料やその他の投入物に依存している)。
  • ロシアとウクライナの戦争も2022年の価格上昇の原因であり、飼料コストの上昇により価格を引き上げる養鶏会社もありました。クウェート政府の支援はトウモロコシのみを対象としており、大豆、ビタミン、塩類など他の飼料は対象外であり、これらの価格は世界的に上昇しています。世界的に見ると、大豆1トンの価格は2022年3月のわずか1ヵ月間で450米ドルから900米ドルに上昇しました。したがって、こうした要因がこの地域の鶏肉価格を押し上げています。

中東の鶏肉産業概要

中東の鶏肉市場はセグメント化されており、上位5社で5.88%を占めています。この市場の主要企業は、Al-Watania Poultry、Almarai Food Company、BRF S.A.、Tanmiah Food Company、The Savola Groupなどです。

その他の特典

  • エクセル形式の市場予測(ME)シート
  • 3ヶ月のアナリストサポート

目次

第1章 エグゼクティブサマリーと主要調査結果

第2章 イントロダクション

  • 調査の前提条件と市場定義
  • 調査範囲
  • 調査手法

第3章 主要産業動向

  • 価格動向
    • 鶏肉
  • 生産動向
    • 食鳥
  • 規制の枠組み
    • バーレーン
    • クウェート
    • オマーン
    • カタール
    • サウジアラビア
    • アラブ首長国連邦
  • バリューチェーンと流通チャネル分析

第4章 市場セグメンテーション

  • 形態
    • 生鮮/冷蔵
    • 冷凍
    • 加工品
      • 加工タイプ別
      • デリミート
      • マリネ/テンダー
      • ミートボール
      • ナゲット
      • ソーセージ
      • その他加工鶏肉
  • 流通チャネル
    • 非売品
      • コンビニエンスストア
      • オンラインチャネル
      • スーパーマーケットとハイパーマーケット
      • その他
    • オントレード
  • 国名
    • バーレーン
    • クウェート
    • オマーン
    • カタール
    • サウジアラビア
    • アラブ首長国連邦
    • その他の中東

第5章 競合情勢

  • 主要な戦略的動き
  • 市場シェア分析
  • 企業情勢
  • 企業プロファイル
    • Al-Watania Poultry
    • Almarai Food Company
    • Arabian Agricultural Services Company
    • BRF S.A.
    • Emirates National Food CC LLC
    • JBS SA
    • Tanmiah Food Company
    • The Savola Group

第6章 CEOへの主要戦略的質問

第7章 付録

  • 世界概要
    • 概要
    • ファイブフォース分析フレームワーク
    • 世界のバリューチェーン分析
    • 市場力学(DROs)
  • 情報源と参考文献
  • 図表一覧
  • 主要な洞察
  • データパック
  • 用語集
目次
Product Code: 92494

The Middle East Poultry Meat Market size is estimated at 16.25 billion USD in 2025, and is expected to reach 17.83 billion USD by 2030, growing at a CAGR of 1.87% during the forecast period (2025-2030).

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High internet penetration, social media marketing is boosting the growth of the market

  • The distribution channels for poultry meat are dominated by the on-trade segment, through which almost two-thirds of the poultry meat products are consumed in the country. The growing food service industry is boosting sales of poultry meat in on-trade channels. Around 76% of consumers in the Middle East preferred to consume healthy food in 2021. Many consumers started trying new foods that were tested and invented by several on-trade channels across Middle Eastern food service establishments, which increased the market share of poultry meat. Food service businesses resorted to delivery platforms to make up for the foot traffic lost in their stores after the effect of the pandemic.
  • The fastest-growing distribution segment is the off-trade segment, which is projected to record a CAGR of 2.20% by value during the forecast period. The growth of this segment will be fueled by the proliferation of the online trade channel, which has been booming in line with the large-scale expansion of e-commerce. Internet penetration has been increasing rapidly in the region. As of 2022, the Middle East had more than 200 million internet users, which amounted to 79% of the total population. Of this, 145.441 million were users of social media platforms, which is where most online meat delivery apps market their service and acquire customers through digital marketing.
  • Supermarkets and hypermarkets witnessed a study growth with a CAGR of 6.21% by value from 2017 to 2022. Supermarkets and hypermarkets provide promotional offers and discounts. The growth in the segment is due to the presence of a wide range of products, including imported products, which are price-competitive when compared to local products.

Government's investments to achieve self-sufficiency in poultry meat

  • The poultry meat market has been growing over recent years. During the historical period, it registered a CAGR of 5.40% by value in the Middle East. With the increased demand for poultry meat due to an increase in ex-pats, the government provided support to expand poultry production, leading to the growth of the market. The Middle East Poultry Expo is the largest exhibition in the poultry industry, organized in the Kingdom of Saudi Arabia. It enhances investment opportunities in the poultry industry and provides an ideal trading platform that brings local investors, suppliers, and global expertise houses together to develop the poultry industry and achieve self-sufficiency.
  • The region witnessed an influx of ex-pats from Asia and Western countries, especially in UAE, Kuwait, and Saudi Arabia. The ex-pat population in Saudi Arabia was around 41.6%, whereas the UAE had around 90% ex-pat population as of 2022. The increasing ex-pat population is resulting in food preferences becoming more international, and food such as hamburgers and fried chicken are becoming popular with consumers in the region.
  • Poultry meat is majorly consumed in Saudi Arabia. It is projected to register a growth rate of 1.84% by value during the forecast period. Saudi Arabia's self-sufficiency in poultry meat production increased from 45% in 2016 to 68% in 2022. Saudi Arabia's Minister of Environment plans to increase the Kingdom's self-sufficiency rate for poultry meat by 80% by 2025. The new investments into Saudi Arabia's poultry production sector will be valued at USD 4.5 billion by 2025, with plans to increase production capacity to 1.3 million metric tons of broiler chicken annually.

Middle East Poultry Meat Market Trends

Increased domestic poultry production is driving the market's growth

  • Saudi Arabia is the largest producer of poultry in the Middle East, accounting for about 22.93% of the region's total poultry production in 2022. Domestic poultry production in the country reached more than 60% self-sufficiency level in 2022. The Saudi Ministry of Environment, Water, and Agriculture (MEWA) announced plans to collaborate with the private sector to increase that level to more than 85% by 2030. The government has also been actively working to remove obstacles for producers to acquire and use the land for poultry production, provide loans for equipment purchases, and reform its subsidy system for feed, livestock, and poultry.
  • In 2022, Saudi's local chicken meat production reached 1.130,000 metric tons, an increase of 25.56% from 2020, mainly due to the expansion of production facilities of the largest chicken producers, such as Al Watania Poultry Farms and Alyoum Chicken Farm. The expansion project will increase these farms' daily production from 850,000 to one million chickens per day.
  • Poultry production in the United Arab Emirates reached 52,573 metric tons (MT) in 2022. Increasing feed prices and other inputs and a government-set price ceiling on fresh chicken at retail outlets have stopped further production increases. Moreover, the country's limited agriculture is concentrated in Abu Dhabi, where most poultry production occurs. Local poultry farmers, particularly larger and medium-sized producers, have implemented improved biosecurity procedures to reduce the risk of contagious poultry diseases. Some well-managed poultry producers have achieved a 2.5% or lower mortality rate, which has increased output while significantly reducing overall production costs.

Rising production costs are impacting poultry prices

  • In the Middle East, the cost of poultry increased by 0.92% in 2022. The region has seen an increase in local production. The majority of locally produced chicken meat is chilled, expensive, and consumed primarily by the local population. Price controls have unintentionally favored cheaper, non-fresh imported poultry products. The UAE government imposed a price ceiling on regional coops and other retail enterprises that sell primarily to the UAE community. The price cap also impacted the profitability of chicken farms because farms could not boost prices to keep up with the rising costs. All fresh chicken sold within the United Arab Emirates is subject to a price cap set by the government at USD 5.85 + VAT, which shops are not allowed to exceed.
  • For a decade, Kuwait has been dealing with a shortage of poultry products, which is set to increase the price of poultry in the country further. The shortage of poultry is caused by local poultry companies that deliberately refrained from providing supermarkets with their products in order to increase their prices, which rose by 20% in June 2022. Notably, Saudi Arabian poultry exports have not increased in 2022, while Bahraini exports have fallen dramatically, as both countries face higher feed costs (both are dependent on imported feed and other inputs).
  • The Russia-Ukraine war was also responsible for the price increase in 2022, with some poultry companies raising their prices due to rising feed costs. The Kuwaiti government's support only covers corn and does not cover other feeds, such as soy, vitamins, and salts, and these prices have risen globally. Globally, the price of a ton of soy increased from USD 450 to 900 in just a month in March 2022. Thus, these factors have boosted the price of poultry in the region.

Middle East Poultry Meat Industry Overview

The Middle East Poultry Meat Market is fragmented, with the top five companies occupying 5.88%. The major players in this market are Al-Watania Poultry, Almarai Food Company, BRF S.A., Tanmiah Food Company and The Savola Group (sorted alphabetically).

Additional Benefits:

  • The market estimate (ME) sheet in Excel format
  • 3 months of analyst support

TABLE OF CONTENTS

1 EXECUTIVE SUMMARY & KEY FINDINGS

2 INTRODUCTION

  • 2.1 Study Assumptions & Market Definition
  • 2.2 Scope of the Study
  • 2.3 Research Methodology

3 KEY INDUSTRY TRENDS

  • 3.1 Price Trends
    • 3.1.1 Poultry
  • 3.2 Production Trends
    • 3.2.1 Poultry
  • 3.3 Regulatory Framework
    • 3.3.1 Bahrain
    • 3.3.2 Kuwait
    • 3.3.3 Oman
    • 3.3.4 Qatar
    • 3.3.5 Saudi Arabia
    • 3.3.6 United Arab Emirates
  • 3.4 Value Chain & Distribution Channel Analysis

4 MARKET SEGMENTATION (includes market size in Value in USD, Forecasts up to 2030 and analysis of growth prospects)

  • 4.1 Form
    • 4.1.1 Canned
    • 4.1.2 Fresh / Chilled
    • 4.1.3 Frozen
    • 4.1.4 Processed
      • 4.1.4.1 By Processed Types
      • 4.1.4.1.1 Deli Meats
      • 4.1.4.1.2 Marinated/ Tenders
      • 4.1.4.1.3 Meatballs
      • 4.1.4.1.4 Nuggets
      • 4.1.4.1.5 Sausages
      • 4.1.4.1.6 Other Processed Poultry
  • 4.2 Distribution Channel
    • 4.2.1 Off-Trade
      • 4.2.1.1 Convenience Stores
      • 4.2.1.2 Online Channel
      • 4.2.1.3 Supermarkets and Hypermarkets
      • 4.2.1.4 Others
    • 4.2.2 On-Trade
  • 4.3 Country
    • 4.3.1 Bahrain
    • 4.3.2 Kuwait
    • 4.3.3 Oman
    • 4.3.4 Qatar
    • 4.3.5 Saudi Arabia
    • 4.3.6 United Arab Emirates
    • 4.3.7 Rest of Middle East

5 COMPETITIVE LANDSCAPE

  • 5.1 Key Strategic Moves
  • 5.2 Market Share Analysis
  • 5.3 Company Landscape
  • 5.4 Company Profiles (includes Global level Overview, Market level overview, Core Business Segments, Financials, Headcount, Key Information, Market Rank, Market Share, Products and Services, and analysis of Recent Developments)
    • 5.4.1 Al-Watania Poultry
    • 5.4.2 Almarai Food Company
    • 5.4.3 Arabian Agricultural Services Company
    • 5.4.4 BRF S.A.
    • 5.4.5 Emirates National Food CC LLC
    • 5.4.6 JBS SA
    • 5.4.7 Tanmiah Food Company
    • 5.4.8 The Savola Group

6 KEY STRATEGIC QUESTIONS FOR MEAT INDUSTRY CEOS

7 APPENDIX

  • 7.1 Global Overview
    • 7.1.1 Overview
    • 7.1.2 Porter's Five Forces Framework
    • 7.1.3 Global Value Chain Analysis
    • 7.1.4 Market Dynamics (DROs)
  • 7.2 Sources & References
  • 7.3 List of Tables & Figures
  • 7.4 Primary Insights
  • 7.5 Data Pack
  • 7.6 Glossary of Terms