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市場調査レポート
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1692558

日本の道路貨物輸送:市場シェア分析、産業動向・統計、成長予測(2025年~2030年)

Japan Road Freight Transport - Market Share Analysis, Industry Trends & Statistics, Growth Forecasts (2025 - 2030)


出版日
ページ情報
英文 242 Pages
納期
2~3営業日
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日本の道路貨物輸送:市場シェア分析、産業動向・統計、成長予測(2025年~2030年)
出版日: 2025年03月18日
発行: Mordor Intelligence
ページ情報: 英文 242 Pages
納期: 2~3営業日
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概要

日本の道路貨物輸送市場規模は2025年に1,328億米ドルと推定され、2030年には1,597億米ドルに達すると予測され、予測期間中(2025-2030年)のCAGRは3.75%で成長する見込みです。

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自動車産業を筆頭とする日本の製造業が日本経済を牽引してきた

  • 日本の製造業は日本経済を牽引し、今やGDPで第3位の経済大国となり、"製造大国"のひとつとみなされています。さらに、2023年の日本の自動車輸出台数は前年比16%増の442万台、国内自動車販売台数は478万台近くに達しました。輸出の伸びが道路貨物サービスの需要を牽引しました。
  • 小売・卸売業も日本経済に大きく貢献しており、シェアは13.00%を超えます。この分野はコンビニエンスストアの売上増加により2022年に大きく成長しました。売上高は過去最高の971億米ドルに達し、前年比3.70%増となりました。2022年の買い物客数は前年比0.6%増加しました。こうした前向きな動向は、コンビニエンスストア業界の力強い回復を示しています。さらに、2023年から2027年にかけて、日本のeコマース市場はCAGR 9.75%を記録すると予想されます。今後数年間で、オンライン販売は小売販売の7倍から10倍の速さで増加すると予測されます。

日本の道路貨物輸送市場の動向

宅配需要の拡大&労働力不足で、国交省は自動貨物輸送道路と物流トンネルの建設に注力

  • 2024年5月17日、東京駅で開催された見本市では、高速旅客列車の軽貨物利用が拡大していることが強調されました。このシフトは、業務用運転手の不足と新しい時間外労働法に後押しされ、道路配送コストを最大20%増加させています。JR東日本は2023年8月から、12両編成のE系専用車両を使った新潟発東京行きの当日配送サービスを実施しています。輸送品目は生鮮食品、菓子類、飲料、花、精密部品、医療品など。2023年9月、JR東日本は東北新幹線で貨物専用サービスを開始し、現在は高速および特急ネットワーク全体で「はこBYUN」ブランドの貨物サービスを提供しています。
  • 2024年3月、JR東海は、静岡県での環境問題への反対運動が続いているため、2027年までに東京-名古屋間に高速磁気浮上式鉄道を導入する計画を断念し、この計画は2034年以降まで延期される可能性があります。リニア中央新幹線は、時速500キロの列車で東京と大阪を結ぶことを目指しているが、静岡の小さな区間が大きな障害となっています。

2024年7月、政府補助金にもかかわらず燃料価格が上昇、2023年10月以来の高値に

  • 資源エネルギー庁は2024年7月、レギュラーガソリンの小売価格が1リットル当たり1.33米ドルに達したと発表しました。この価格は、2023年10月以来、約9ヵ月ぶりの高値です。小売価格の上昇は卸売価格の高騰によるものです。これに対抗するため、政府は石油精製業者に補助金を支給し、卸売価格の抑制を図っています。さらに、補助金の額は上昇し、6月27日から7月3日の間に0.19米ドルと、前週から0.01米ドル増加しました。
  • 日本のガス会社各社は、2023年から24年にかけての異常な暖かさによる使用量の減少に続き、2024年4月から2025年3月までの会計年度には都市ガス需要が増加すると予想しています。日本最大のガス小売業者である東京ガスは、都市ガス販売量が2025年までに1.1%増の114億2,200万立方メートルになると予測しています。家庭用は3.4%増の28億立方メートル、産業用・業務用は0.3%増の86億立方メートルになると予想されます。

日本の道路貨物輸送業界の概要

日本の道路貨物輸送市場は細分化されており、福山通運、日立物流、ケー・アール・エス、三井倉庫ホールディングス、日本通運ホールディングス(アルファベット順)が主要5社となっています。

その他の特典:

  • エクセル形式の市場予測(ME)シート
  • 3ヶ月間のアナリスト・サポート

目次

第1章 エグゼクティブサマリーと主な調査結果

第2章 レポートのオファー

第3章 イントロダクション

  • 調査の前提条件と市場定義
  • 調査範囲
  • 調査手法

第4章 主要産業動向

  • 経済活動別GDP分布
  • 経済活動別GDP成長率
  • 経済パフォーマンスとプロファイル
    • eコマース産業の動向
    • 製造業の動向
  • 運輸・倉庫業のGDP
  • 物流実績
  • 道路の長さ
  • 輸出動向
  • 輸入動向
  • 燃料価格動向
  • トラック輸送コスト
  • タイプ別トラック保有台数
  • 主要トラックサプライヤー
  • 道路貨物トン数の動向
  • 道路貨物価格動向
  • モーダルシェア
  • インフレ率
  • 規制の枠組み
  • バリューチェーンと流通チャネル分析

第5章 市場セグメンテーション

  • エンドユーザー産業
    • 農業、漁業、林業
    • 建設業
    • 製造業
    • 石油・ガス、鉱業、採石業
    • 卸売・小売業
    • その他
  • 輸出先
    • 国内
  • トラックロード仕様
    • 全トラック積載(FTL)
    • 小口貨物(LTL)
  • コンテナ輸送
    • コンテナ輸送
    • コンテナなし
  • 輸送距離
    • 長距離輸送
    • 短距離輸送
  • 商品構成
    • 流体商品
    • 固体商品
  • 温度制御
    • 非温度制御
    • 温度制御

第6章 競合情勢

  • 主要な戦略動向
  • 市場シェア分析
  • 企業情勢
  • 企業プロファイル
    • DHL Group
    • Fukuyama Transporting Co., Ltd.
    • Hitachi Transport System
    • K R S Corporation
    • Konoike Group(including Konoike Transport Co., Ltd.)
    • Mitsui-Soko Holdings Co., Ltd.
    • Nippon Express Holdings
    • Sankyu Inc.
    • Seino Holdings Co., Ltd.
    • Trancom Co. Ltd.

第7章 CEOへの主な戦略的質問

第8章 付録

  • 世界の物流市場の概要
    • 概要
    • ファイブフォース分析フレームワーク
    • 世界バリューチェーン分析
    • 市場力学(市場促進要因、抑制要因、機会)
  • 情報源と参考文献
  • 図表一覧
  • 主要洞察
  • データパック
  • 用語集
  • 為替レート
目次
Product Code: 92375

The Japan Road Freight Transport Market size is estimated at 132.8 billion USD in 2025, and is expected to reach 159.7 billion USD by 2030, growing at a CAGR of 3.75% during the forecast period (2025-2030).

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The Japanese manufacturing sector, led by the automobile industry, has propelled the Japanese economy

  • The Japanese manufacturing sector has driven the country's economy to the point where it is now the third-largest economy in terms of GDP and is regarded as one of the "Manufacturing Superpowers." Furthermore, Japan exported 4.42 million vehicles in 2023, up 16% from a year earlier, while domestic auto sales totaled nearly 4.78 million vehicles. The growth in exports drove the demand for road freight services.
  • The retail and wholesale trade sector is another major contributor to the Japanese economy, with more than a 13.00% share. The segment grew significantly in 2022 due to increased sales in convenience stores. Sales reached a new high of USD 97.10 billion, representing a 3.70% increase over the previous year. The number of shoppers in 2022 rose by 0.6% compared to the previous year. These positive trends indicate a strong recovery of the convenience store industry. Moreover, during 2023-2027, the Japanese e-commerce market is expected to register a CAGR of 9.75%. Over the next few years, online sales are projected to increase seven to ten times faster than retail sales.

Japan Road Freight Transport Market Trends

With growing demand for home deliveries & labor shortages, the MLIT is focusing on construction of automatic cargo transport roads and logistics tunnels

  • On May 17, 2024, a fair at Tokyo Station highlighted the growing use of high-speed passenger trains for light freight. This shift, driven by a shortage of commercial drivers and new overtime laws, has increased road delivery costs by up to 20%. Since August 2023, JR East has been running a same-day delivery service from Niigata to Tokyo using a dedicated 12-car Series E trainset. Items transported include fresh food, confectionery, drinks, flowers, precision components, and medical supplies. In September 2023, JR East launched a freight-only service on the Tohoku Shinkansen and now offers Hakobyun-branded freight services across its high-speed and Limited Express networks.
  • In March 2024, Central Japan Railway Co. abandoned its plan to launch a high-speed maglev train between Tokyo and Nagoya by 2027 due to ongoing environmental opposition in Shizuoka Prefecture, possibly delaying the project until 2034 or later. The Linear Chuo Shinkansen aims to connect Tokyo and Osaka with trains reaching speeds of 500 kilometers per hour, but a small section in Shizuoka has been a major obstacle.

Rising prices of fuel in Japan witnessed in July 2024, highest since October 2023, despite government subsidies

  • In July 2024, the Agency for Natural Resources and Energy announced that the retail price of regular gasoline reached USD 1.33 per liter, marking an increase of USD 0.006 from June 2024. This price point is the highest observed in nearly nine months, dating back to October 2023. The uptick in retail prices is attributed to surging wholesale prices. To counteract this, the government has been subsidizing oil refiners, ensuring that wholesale prices remain subdued. Moreover, the subsidy amount saw an uptick, rising to USD 0.19 between June 27 and July 3, which is an increase of USD 0.01 from the week prior.
  • Japanese gas utilities expect city gas demand to rise in the fiscal year April 2024 to March 2025, following reduced usage in 2023-24 due to unusually warm weather. Tokyo Gas, Japan's largest gas retailer, forecasts city gas sales will increase by 1.1% to 11.422 billion cubic meters by 2025. Household sales are expected to grow by 3.4% to 2.8 billion cubic meters, while supplies to industry and commercial users are projected to rise by 0.3% to 8.6 billion cubic meters.

Japan Road Freight Transport Industry Overview

The Japan Road Freight Transport Market is fragmented, with the major five players in this market being Fukuyama Transporting Co., Ltd., Hitachi Transport System, K R S Corporation, Mitsui-Soko Holdings Co., Ltd. and Nippon Express Holdings (sorted alphabetically).

Additional Benefits:

  • The market estimate (ME) sheet in Excel format
  • 3 months of analyst support

TABLE OF CONTENTS

1 EXECUTIVE SUMMARY & KEY FINDINGS

2 REPORT OFFERS

3 INTRODUCTION

  • 3.1 Study Assumptions & Market Definition
  • 3.2 Scope of the Study
  • 3.3 Research Methodology

4 KEY INDUSTRY TRENDS

  • 4.1 GDP Distribution By Economic Activity
  • 4.2 GDP Growth By Economic Activity
  • 4.3 Economic Performance And Profile
    • 4.3.1 Trends in E-Commerce Industry
    • 4.3.2 Trends in Manufacturing Industry
  • 4.4 Transport And Storage Sector GDP
  • 4.5 Logistics Performance
  • 4.6 Length Of Roads
  • 4.7 Export Trends
  • 4.8 Import Trends
  • 4.9 Fuel Pricing Trends
  • 4.10 Trucking Operational Costs
  • 4.11 Trucking Fleet Size By Type
  • 4.12 Major Truck Suppliers
  • 4.13 Road Freight Tonnage Trends
  • 4.14 Road Freight Pricing Trends
  • 4.15 Modal Share
  • 4.16 Inflation
  • 4.17 Regulatory Framework
  • 4.18 Value Chain & Distribution Channel Analysis

5 MARKET SEGMENTATION (includes market size in Value in USD, Forecasts up to 2030 and analysis of growth prospects)

  • 5.1 End User Industry
    • 5.1.1 Agriculture, Fishing, and Forestry
    • 5.1.2 Construction
    • 5.1.3 Manufacturing
    • 5.1.4 Oil and Gas, Mining and Quarrying
    • 5.1.5 Wholesale and Retail Trade
    • 5.1.6 Others
  • 5.2 Destination
    • 5.2.1 Domestic
  • 5.3 Truckload Specification
    • 5.3.1 Full-Truck-Load (FTL)
    • 5.3.2 Less than-Truck-Load (LTL)
  • 5.4 Containerization
    • 5.4.1 Containerized
    • 5.4.2 Non-Containerized
  • 5.5 Distance
    • 5.5.1 Long Haul
    • 5.5.2 Short Haul
  • 5.6 Goods Configuration
    • 5.6.1 Fluid Goods
    • 5.6.2 Solid Goods
  • 5.7 Temperature Control
    • 5.7.1 Non-Temperature Controlled
    • 5.7.2 Temperature Controlled

6 COMPETITIVE LANDSCAPE

  • 6.1 Key Strategic Moves
  • 6.2 Market Share Analysis
  • 6.3 Company Landscape
  • 6.4 Company Profiles
    • 6.4.1 DHL Group
    • 6.4.2 Fukuyama Transporting Co., Ltd.
    • 6.4.3 Hitachi Transport System
    • 6.4.4 K R S Corporation
    • 6.4.5 Konoike Group (including Konoike Transport Co., Ltd.)
    • 6.4.6 Mitsui-Soko Holdings Co., Ltd.
    • 6.4.7 Nippon Express Holdings
    • 6.4.8 Sankyu Inc.
    • 6.4.9 Seino Holdings Co., Ltd.
    • 6.4.10 Trancom Co. Ltd.

7 KEY STRATEGIC QUESTIONS FOR ROAD FREIGHT CEOS

8 APPENDIX

  • 8.1 Global Logistics Market Overview
    • 8.1.1 Overview
    • 8.1.2 Porter's Five Forces Framework
    • 8.1.3 Global Value Chain Analysis
    • 8.1.4 Market Dynamics (Market Drivers, Restraints & Opportunities)
  • 8.2 Sources & References
  • 8.3 List of Tables & Figures
  • 8.4 Primary Insights
  • 8.5 Data Pack
  • 8.6 Glossary of Terms
  • 8.7 Currency Exchange Rate