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市場調査レポート
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1692544

アジア太平洋の道路貨物輸送:市場シェア分析、産業動向・統計、成長予測(2025年~2030年)

Asia Pacific Road Freight Transport - Market Share Analysis, Industry Trends & Statistics, Growth Forecasts (2025 - 2030)


出版日
ページ情報
英文 283 Pages
納期
2~3営業日
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アジア太平洋の道路貨物輸送:市場シェア分析、産業動向・統計、成長予測(2025年~2030年)
出版日: 2025年03月18日
発行: Mordor Intelligence
ページ情報: 英文 283 Pages
納期: 2~3営業日
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概要

アジア太平洋の道路貨物輸送市場規模は2025年に1兆300億米ドルと推定され、2030年には1兆3,900億米ドルに達し、予測期間(2025-2030年)のCAGRは6.14%で成長すると予測されます。

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オーストラリア政府は、15億米ドル以上を投資して近代製造戦略プロジェクトに注力しています。

  • 製造業は、オーストラリア国民に強く近代的で強靭な経済を提供するというオーストラリア政府の計画の重要な要素です。15億米ドルを投じる「現代製造業戦略」プロジェクトは、ビジネスのための適切な経済条件を整え、産業のための科学技術を促進し、製造業の優位分野に焦点を当て、より強い経済のための国家の強靭性を構築することにより、高品質で持続可能な製造業国家としてのオーストラリアの評判を確立することを目的としています。
  • インドでは、2022-23年の食糧穀物総生産量が3億1,560万トンから過去最高の3億3,050万トンに増加すると推定されています。政府は、農産物を輸送するための信頼性の高い全国的な農業物流ネットワークを構築するため、多くのイニシアティブをとっています。政府は「Kisan Rath」スマートフォンアプリを導入し、農家、FPO、業者が農産物を輸送するための車両を簡単にレンタルできるようにしました。

トラックデジタル化の強化とトラック積載量セグメントの成長がこの地域の市場を押し上げる

  • オーストラリアは、アジア太平洋地域の貿易量において、僅差で第3位です。オーストラリアのeコマース部門は力強い成長を示しており、eコマース市場は2024年までに427億米ドルに達します。このような市場の急成長により、倉庫施設のニーズが高まっています。この動向に対応して、DHL Supply Chainのような大手企業は大規模な投資を行っています。例えばDHLは、オーストラリアの倉庫の自動化とロボティクスに1億186万米ドルを計上し、2025年までに新たに1,000台のアシストピッキングロボット導入を計画しています。
  • インドでは、2023年7月に著名企業15社が提携し、ZEV-EMI(Zero Emission Vehicles Emerging Markets Initiative)とインド政府のE-FAST(Electric Freight Accelerator for Sustainable Transport)イニシアチブの両方と足並みを揃えました。この提携は、G20とクリーン・エネルギー大臣会合で発表され、いくつかのパイロット・プロジェクトが発表されました。こうした取り組みが勢いを増す中、インドにおける電気トラック(Eトラック)の需要は、2027年までに5,000台を超え、2030年までに約7,700台に達すると予測されています。

アジア太平洋の道路貨物輸送市場動向

アジア太平洋の貨物需要は世界の海上貿易に牽引され、これが輸送部門への投資を促進

  • 2024年5月17日、日本の東京駅で開催された見本市では、高速旅客列車による軽貨物輸送の拡大が強調されました。このシフトは、商業運転手の不足と新しい時間外労働法に後押しされ、道路配送コストを最大20%増加させました。2023年8月より、JR東日本は12両編成のE系専用車両を使用し、新潟から東京への当日配送サービスを実施しています。輸送品目は生鮮食品、菓子類、飲料、花、精密部品、医療品など。2023年9月、JR東日本は東北新幹線で貨物専用サービスを開始し、現在は高速および特急ネットワークで「はこBYUN」ブランドの貨物サービスを提供しています。
  • 第14次5ヵ年計画(2021~2025年)において、中国は交通網拡大の目標を明らかにしました。2025年までに、高速鉄道は2020年の38,000kmから50,000kmに延長され、人口50万人以上の都市の95%が250kmの路線でカバーされます。2025年までに、鉄道を165,000km、民間空港を270以上、都市部の地下鉄を10,000km、高速道路を190,000km、高水準内陸水路を18,500kmにすることを目指しています。主な目標は、2025年までに総合開発を達成することであり、交通システムの変革とGDPへの貢献の進展を重視しています。

世界の不確実性に起因して、アジア諸国のほとんどが石油の純輸入国であるため、原油価格が高騰しています。

  • 2023年、中国の原油輸入量は11%増の5億6,399万MTとなったが、これはロシア・ウクライナ戦争による世界の原油価格の上昇が原因でした。2024年初頭には、中国が先の価格下落を利用したため、輸入量は前年比5.1%増の8,831万トンに達しました。ブレント先物は2023年9月に97.69米ドルでピークをつけ、12月には72.29米ドルまで下落し、2024年3月には84.05米ドルまで上昇しました。OPEC+が2024年3月に減産延長を決定したことで、価格はさらに上昇し、世界の需要に対する懸念が高まり、2024年下半期の中国の輸入が鈍化する可能性があります。
  • オーストラリア連邦政府は、2025年1月1日から乗用車と小型商用車の新燃費基準を導入します。これは、新法の起草に先立つ1ヶ月間の協議期間を経たものです。2023年予算の一部として発表され、2023年4月に発表されたEV戦略と連動するこの基準は、自動車メーカーに平均CO2目標を設定します。これらの目標は徐々に減少し、より燃費の良い低排出ガス車やゼロエミッション車の生産が求められます。

アジア太平洋の道路貨物輸送産業の概要

アジア太平洋の道路貨物輸送市場は断片化されており、この市場の主要企業はA.P. Moller-Maersk、CMA CGM Group(CEVA Logisticsを含む)、Expeditors International of Washington, Inc.、近鉄グループ・ホールディングス、日本通運ホールディングスの5社です。(アルファベット順)。

その他の特典:

  • エクセル形式の市場予測(ME)シート
  • 3ヶ月間のアナリスト・サポート

目次

第1章 エグゼクティブサマリーと主な調査結果

第2章 レポートのオファー

第3章 イントロダクション

  • 調査の前提条件と市場定義
  • 調査範囲
  • 調査手法

第4章 主要産業動向

  • 経済活動別GDP分布
  • 経済活動別GDP成長率
  • 経済パフォーマンスとプロファイル
    • eコマース産業の動向
    • 製造業の動向
  • 運輸・倉庫業のGDP
  • 物流実績
  • 道路の長さ
  • 輸出動向
  • 輸入動向
  • 燃料価格動向
  • トラック輸送コスト
  • タイプ別トラック保有台数
  • 主要トラックサプライヤー
  • 道路貨物トン数の動向
  • 道路貨物価格動向
  • モーダルシェア
  • インフレ率
  • 規制の枠組み
  • バリューチェーンと流通チャネル分析

第5章 市場セグメンテーション

  • エンドユーザー産業
    • 農業、漁業、林業
    • 建設業
    • 製造業
    • 石油・ガス、鉱業、採石業
    • 卸売・小売業
    • その他
  • 輸出先
    • 国内貨物
    • 国際貨物
  • トラック積載量
    • 全トラック積載(FTL)
    • 小口貨物(LTL)
  • コンテナ輸送
    • コンテナ輸送
    • コンテナなし
  • 距離
    • 長距離輸送
    • 短距離輸送
  • 商品構成
    • 流体商品
    • 固体商品
  • 温度制御
    • 非温度制御
    • 温度制御
  • 国名
    • オーストラリア
    • 中国
    • インド
    • インドネシア
    • 日本
    • マレーシア
    • タイ
    • ベトナム
    • その他アジア太平洋地域

第6章 競合情勢

  • 主要な戦略動向
  • 市場シェア分析
  • 企業情勢
  • 企業プロファイル
    • A.P. Moller-Maersk
    • C.H. Robinson
    • CMA CGM Group(including CEVA Logistics)
    • DHL Group
    • Expeditors International of Washington, Inc.
    • Kintetsu Group Holdings Co., Ltd.
    • Nippon Express Holdings.
    • Rhenus Group

第7章 CEOへの主な戦略的質問

第8章 付録

  • 世界の物流市場の概要
    • 概要
    • ファイブフォース分析フレームワーク
    • 世界バリューチェーン分析
    • 市場力学(市場促進要因、抑制要因、機会)
  • 情報源と参考文献
  • 図表一覧
  • 主要洞察
  • データパック
  • 用語集
  • 為替レート
目次
Product Code: 92361

The Asia Pacific Road Freight Transport Market size is estimated at 1.03 trillion USD in 2025, and is expected to reach 1.39 trillion USD by 2030, growing at a CAGR of 6.14% during the forecast period (2025-2030).

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The Government of Australia is focusing on the Modern Manufacturing Strategy project by investing more than USD 1.5 billion

  • Manufacturing is a key component of the Government of Australia's plan to deliver a strong, modern, and resilient economy for the Australian people. The USD 1.5 billion Modern Manufacturing Strategy project aims to build Australia's reputation as a high-quality and sustainable manufacturing nation by setting the right economic conditions for business, promoting science and technology for industries, focusing on the areas of manufacturing advantage, and building national resilience for a stronger economy.
  • In India, the total foodgrain production in the country in 2022-23 was estimated to go up to a record 330.5 million tons (MT) from 315.6 million MT. The government has taken a lot of initiatives to create reliable and connected agri logistics networks across the country for transporting agricultural products. The government has introduced the "Kisan Rath" smartphone app to make it easy for farmers, FPOs, and traders to rent vehicles to transport agri-products.

Enhancement of truck digitalization and growth of truckload segments boosting the market in the region

  • Australia is a close third in terms of trade volumes in Asia-Pacific. The Australian e-commerce sector is witnessing robust growth, with the e-commerce market reaching USD 42.7 billion by 2024. This surge in the market is driving a heightened need for warehousing facilities. Responding to this trend, major players like DHL Supply Chain are making significant investments. DHL, for instance, has earmarked USD 101.86 million for automation and robotics in its Australian warehouses, with plans to deploy 1,000 new assisted picking robots by 2025.
  • In India, in a notable collaboration, 15 prominent companies joined forces in July 2023, aligning with both the Zero Emission Vehicles Emerging Markets Initiative (ZEV-EMI) and the Indian government's E-FAST (Electric Freight Accelerator for Sustainable Transport) initiative. This alliance, announced at the G20 and Clean Energy Ministerial event, unveiled several pilot projects. With these initiatives gaining momentum, the demand for electric trucks (e-trucks) in India is projected to surpass 5,000 by 2027 and reach approximately 7,700 by 2030.

Asia Pacific Road Freight Transport Market Trends

Asia-Pacific freight demand is driven by global seaborne trade, which is triggering transport sector investments

  • On May 17, 2024, a fair at Tokyo Station in Japan highlighted the growing use of high-speed passenger trains for light freight. This shift, driven by a shortage of commercial drivers and new overtime laws, has increased road delivery costs by up to 20%. Since August 2023, JR East has been running a same-day delivery service from Niigata to Tokyo using a dedicated 12-car Series E trainset. Items transported include fresh food, confectionery, drinks, flowers, precision components, and medical supplies. In September 2023, JR East launched a freight-only service on the Tohoku Shinkansen and now offers Hakobyun-branded freight services across its high-speed and Limited Express networks.
  • In the 14th Five-Year Plan (2021-2025), China revealed goals for expanding its transportation network. By 2025, high-speed railways will extend to 50,000 kms, up from 38,000 kms in 2020, with 95% of cities with populations above 500,000 covered by 250-km lines. The country aims to increase its railway length to 165,000 kms, civil airports to over 270, subway lines in cities to 10,000 kms, expressways to 190,000 kms, and high-level inland waterways to 18,500 kms by 2025. The primary objective is to achieve integrated development by 2025, emphasizing advancements in the transformation of the transportation system and its contribution to GDP.

Owing to global uncertainties, crude oil prices are soaring in the Asian economies as most of them are net oil importers

  • In 2023, China's crude oil imports rose by 11% to 563.99 MMT, driven by higher global oil prices due to the Russia-Ukraine War. In early 2024, imports increased by 5.1% YoY, reaching 88.31 MMT, as China capitalized on lower prices earlier. Brent futures peaked at USD 97.69 in September 2023, dropped to USD 72.29 in December, and rose to USD 84.05 by March 2024. OPEC+'s decision in March 2024 to extend output cuts has further boosted prices, raising concerns about global demand and potentially slowing China's imports in H2 2024.
  • Australia's federal government will introduce a new fuel efficiency standard for passenger and light commercial vehicles starting January 1, 2025. This follows a one-month consultation period before drafting the new laws. Announced as part of the 2023 budget and linked to the EV strategy released in April 2023, the standard sets average CO2 targets for vehicle manufacturers. These targets will gradually decrease, requiring the production of more fuel-efficient and low or zero-emissions vehicles.

Asia Pacific Road Freight Transport Industry Overview

The Asia Pacific Road Freight Transport Market is fragmented, with the major five players in this market being A.P. Moller - Maersk, CMA CGM Group (including CEVA Logistics), Expeditors International of Washington, Inc., Kintetsu Group Holdings Co., Ltd. and Nippon Express Holdings. (sorted alphabetically).

Additional Benefits:

  • The market estimate (ME) sheet in Excel format
  • 3 months of analyst support

TABLE OF CONTENTS

1 EXECUTIVE SUMMARY & KEY FINDINGS

2 REPORT OFFERS

3 INTRODUCTION

  • 3.1 Study Assumptions & Market Definition
  • 3.2 Scope of the Study
  • 3.3 Research Methodology

4 KEY INDUSTRY TRENDS

  • 4.1 GDP Distribution By Economic Activity
  • 4.2 GDP Growth By Economic Activity
  • 4.3 Economic Performance And Profile
    • 4.3.1 Trends in E-Commerce Industry
    • 4.3.2 Trends in Manufacturing Industry
  • 4.4 Transport And Storage Sector GDP
  • 4.5 Logistics Performance
  • 4.6 Length Of Roads
  • 4.7 Export Trends
  • 4.8 Import Trends
  • 4.9 Fuel Pricing Trends
  • 4.10 Trucking Operational Costs
  • 4.11 Trucking Fleet Size By Type
  • 4.12 Major Truck Suppliers
  • 4.13 Road Freight Tonnage Trends
  • 4.14 Road Freight Pricing Trends
  • 4.15 Modal Share
  • 4.16 Inflation
  • 4.17 Regulatory Framework
  • 4.18 Value Chain & Distribution Channel Analysis

5 MARKET SEGMENTATION (includes market size in Value in USD, Forecasts up to 2030 and analysis of growth prospects)

  • 5.1 End User Industry
    • 5.1.1 Agriculture, Fishing, and Forestry
    • 5.1.2 Construction
    • 5.1.3 Manufacturing
    • 5.1.4 Oil and Gas, Mining and Quarrying
    • 5.1.5 Wholesale and Retail Trade
    • 5.1.6 Others
  • 5.2 Destination
    • 5.2.1 Domestic
    • 5.2.2 International
  • 5.3 Truckload Specification
    • 5.3.1 Full-Truck-Load (FTL)
    • 5.3.2 Less than-Truck-Load (LTL)
  • 5.4 Containerization
    • 5.4.1 Containerized
    • 5.4.2 Non-Containerized
  • 5.5 Distance
    • 5.5.1 Long Haul
    • 5.5.2 Short Haul
  • 5.6 Goods Configuration
    • 5.6.1 Fluid Goods
    • 5.6.2 Solid Goods
  • 5.7 Temperature Control
    • 5.7.1 Non-Temperature Controlled
    • 5.7.2 Temperature Controlled
  • 5.8 Country
    • 5.8.1 Australia
    • 5.8.2 China
    • 5.8.3 India
    • 5.8.4 Indonesia
    • 5.8.5 Japan
    • 5.8.6 Malaysia
    • 5.8.7 Thailand
    • 5.8.8 Vietnam
    • 5.8.9 Rest of Asia Pacific

6 COMPETITIVE LANDSCAPE

  • 6.1 Key Strategic Moves
  • 6.2 Market Share Analysis
  • 6.3 Company Landscape
  • 6.4 Company Profiles
    • 6.4.1 A.P. Moller - Maersk
    • 6.4.2 C.H. Robinson
    • 6.4.3 CMA CGM Group (including CEVA Logistics)
    • 6.4.4 DHL Group
    • 6.4.5 Expeditors International of Washington, Inc.
    • 6.4.6 Kintetsu Group Holdings Co., Ltd.
    • 6.4.7 Nippon Express Holdings.
    • 6.4.8 Rhenus Group

7 KEY STRATEGIC QUESTIONS FOR ROAD FREIGHT CEOS

8 APPENDIX

  • 8.1 Global Logistics Market Overview
    • 8.1.1 Overview
    • 8.1.2 Porter's Five Forces Framework
    • 8.1.3 Global Value Chain Analysis
    • 8.1.4 Market Dynamics (Market Drivers, Restraints & Opportunities)
  • 8.2 Sources & References
  • 8.3 List of Tables & Figures
  • 8.4 Primary Insights
  • 8.5 Data Pack
  • 8.6 Glossary of Terms
  • 8.7 Currency Exchange Rate