デフォルト表紙
市場調査レポート
商品コード
1692553

イタリアの道路貨物輸送:市場シェア分析、産業動向・統計、成長予測(2025年~2030年)

Italy Road Freight Transport - Market Share Analysis, Industry Trends & Statistics, Growth Forecasts (2025 - 2030)


出版日
ページ情報
英文 249 Pages
納期
2~3営業日
カスタマイズ可能
適宜更新あり
価格
価格表記: USDを日本円(税抜)に換算
本日の銀行送金レート: 1USD=144.06円
イタリアの道路貨物輸送:市場シェア分析、産業動向・統計、成長予測(2025年~2030年)
出版日: 2025年03月18日
発行: Mordor Intelligence
ページ情報: 英文 249 Pages
納期: 2~3営業日
GIIご利用のメリット
  • 全表示
  • 概要
  • 目次
概要

イタリアの道路貨物輸送市場規模は2025年に398億3,000万米ドルと推定・予測され、2030年には473億8,000万米ドルに達し、予測期間(2025~2030年)のCAGRは3.53%で成長すると予測されます。

Italy Road Freight Transport-Market-IMG1

イタリアの製造業輸出は2022年に前年比17.9%の成長を遂げ、道路貨物サービスの需要を牽引しました。

  • イタリアは欧州第2位の製造国です。2023年、イタリアの製造企業の収益は、2019年を2億6,687万米ドル上回る12億3,000万米ドルを記録すると推定されます。さらに2022年、イタリアの製造業輸出は前年比17.9%増の5,680億米ドルに達しました。イタリアでは製造品の輸出が増加したため、これらの商品を国際市場や港に輸送して出荷するための道路貨物サービスの需要も増加しました。イタリアの輸出成長率は、衣料品と皮革を除くすべての製造部門でドイツとフランスを上回っています。
  • イタリアのeコマース部門は成長し、2023~2027年のCAGRは11.59%を記録すると予想されます。eコマースの増加は、卸売・小売業のエンドユーザーセグメントの成長を促進すると予想されます。さらに、イタリアにおける建設活動の増加は、建設エンドユーザーセグメントをサポートすると予想されます。イタリアの建設セクターの中長期的成長は、特定の建設セクターにおける目先の課題にもかかわらず、依然として維持されています。政府出資の建設プロジェクトがイタリアの建設セクターを支えることが期待されます。

イタリアの道路貨物輸送市場動向

イタリアでは2026年までに超重量貨物輸送船隊のオーバーホールが計画されており、将来性が高まる

  • 2024年7月、イタリア運輸省は、ミラノとボローニャの間に戦略的に位置するピアチェンツァに鉄道貨物駅を設置するプロジェクトを承認しました。今度の駅はピアチェンツァの東部、特にレ・モーゼ地区に設置されます。さらに、レ・モーゼにはすでに、Hupacが監督するピアチェンツァ・インターモーダル・ターミナルがあります。この既存のターミナルは現在、大幅な拡張工事が行われており、完成は2024年末か2025年初頭の予定です。こうした開発により、ピアチェンツァの鉄道貨物の将来は有望です。
  • 2024年、イタリアは、条件の悪さとEU基準を満たさないことを理由に、超重量貨物輸送車両のアップグレードを計画しています。ロシアとウクライナの紛争やEUの規制強化が課題となるなか、荷主や輸送会社は政府に対し、公的インセンティブ・プランの実施を強く求めています。この計画では、2026年までに7億4,724万米ドルを投資し、3年間で最も古く、汚染度が高く、安全性の低い車両の25~30%を段階的に廃止することが求められています。イタリアの貨物部門への支援はフランスやドイツに遅れをとっているが、早ければ2024年後半にも変化が予想されます。

2022年末に燃料関連の物品税の割引が終了した後、イタリアでは燃料価格が急上昇しました。

  • 過去3年間、イタリアは欧州の主要市場の中で最も高い卸電力平均価格の記録を常に保持してきました。これは主に、発電を天然ガスに大きく依存していることによるもので、欧州の他の市場とは一線を画す戦略です。2023年、イタリアの卸電力価格は1メガワット時当たり平均137.80米ドルで、ドイツとフランスの平均を3分の1、スペインを50%以上上回りました。2024年に向けて、イタリアの電力コストは高騰を続けており、最近の卸売価格はフランスを40%近く、スペインを60%も上回っています。
  • 2024年3月現在、イタリアの電力・ガス規制当局であるアレラは、2025年から2027年にかけての新規容量オークションにおける支払額の上限を86,466.7米ドル/MWに引き上げています。2022年から2024年にかけて行われた前回の入札では、新規容量に対して最大74,724.3米ドル/MW、既存容量に対して最大35,227.2米ドル/MWが支払われ、15年間で支払われました。今後数年間、イタリアの電力需要は、電気自動車、ヒートポンプ、電解槽による電化の増加により増加すると思われます。

イタリアの道路貨物輸送産業の概要

イタリアの道路貨物輸送市場は断片化されており、この市場の主要企業は、Arcese Trasporti SpA、DACHSER、Deutsche Bahn AG(DB Schenkerを含む)、DSV A/S(De Sammensluttede Vognmaend af Air and Sea)、La Poste Group(BRTを含む)の5社である(アルファベット順)。

その他の特典:

  • エクセル形式の市場予測(ME)シート
  • 3ヶ月のアナリストサポート

目次

第1章 エグゼクティブサマリーと主な調査結果

第2章 レポートのオファー

第3章 イントロダクション

  • 調査の前提条件と市場定義
  • 調査範囲
  • 調査手法

第4章 主要産業動向

  • 経済活動別GDP分布
  • 経済活動別GDP成長率
  • 経済パフォーマンスとプロファイル
    • eコマース産業の動向
    • 製造業の動向
  • 運輸・倉庫業のGDP
  • 物流実績
  • 道路の長さ
  • 輸出動向
  • 輸入動向
  • 燃料価格動向
  • トラック輸送コスト
  • タイプ別トラック保有台数
  • 主要トラックサプライヤー
  • 道路貨物トン数の動向
  • 道路貨物価格動向
  • モーダルシェア
  • インフレ率
  • 規制の枠組み
  • バリューチェーンと流通チャネル分析

第5章 市場セグメンテーション

  • エンドユーザー産業
    • 農業、漁業、林業
    • 建設業
    • 製造業
    • 石油・ガス、鉱業、採石業
    • 卸売・小売業
    • その他
  • 輸出先
    • 国内
    • 国際貨物
  • トラック積載量
    • 全トラック積載(FTL)
    • 小口貨物(LTL)
  • コンテナ輸送
    • コンテナ輸送
    • コンテナなし
  • 輸送距離
    • 長距離輸送
    • 短距離輸送
  • 商品構成
    • 流体商品
    • 固体商品
  • 温度制御
    • 非温度制御
    • 温度制御

第6章 競合情勢

  • 主要な戦略動向
  • 市場シェア分析
  • 企業情勢
  • 企業プロファイル
    • Arcese Trasporti SpA
    • DACHSER
    • Deutsche Bahn AG(including DB Schenker)
    • DHL Group
    • DSV A/S(De Sammensluttede Vognmaend af Air and Sea)
    • Expeditors International of Washington, Inc.
    • Fercam SpA
    • La Poste Group(including BRT)
    • United Parcel Service of America, Inc.(UPS)

第7章 CEOへの主な戦略的質問

第8章 付録

  • 世界の物流市場の概要
    • 概要
    • ファイブフォース分析フレームワーク
    • 世界バリューチェーン分析
    • 市場力学(市場促進要因、抑制要因、機会)
  • 情報源と参考文献
  • 図表一覧
  • 主要洞察
  • データパック
  • 用語集
  • 為替レート
目次
Product Code: 92370

The Italy Road Freight Transport Market size is estimated at 39.83 billion USD in 2025, and is expected to reach 47.38 billion USD by 2030, growing at a CAGR of 3.53% during the forecast period (2025-2030).

Italy Road Freight Transport - Market - IMG1

Manufacturing exports in Italy experienced a YoY growth of 17.9% in 2022 and drove the demand for road freight services

  • Italy is the second-largest manufacturing country in Europe. In 2023, revenues of Italian manufacturing companies are estimated to reach a record USD 1.23 billion, USD 266.87 million more than in 2019. Moreover, in 2022, manufacturing exports in Italy experienced a YoY growth of 17.9% and reached USD 568 billion. As Italy saw an increase in exports of manufactured goods, the demand for road freight services also increased to transport these goods to international markets and ports for shipment. Italy's export growth is higher than Germany's and France's in all manufacturing sectors except clothing and leather.
  • The e-commerce sector in Italy is anticipated to grow and register a CAGR of 11.59% during 2023-2027. The rise in e-commerce is expected to drive the growth of the wholesale and retail trade end-user segment. Moreover, rising construction activities in Italy are expected to support the construction end-user segment. The medium- to long-term growth of the construction sector in Italy remains intact despite near-term challenges in certain construction sectors. Government-funded construction projects are expected to support the sector in Italy.

Italy Road Freight Transport Market Trends

Growing future prospects due to planned overhaul of superheavy cargo transport fleet by 2026 in Italy

  • In July 2024, the Italian Ministry of Transport greenlit a project to establish a rail freight station in Piacenza, strategically placed between Milan and Bologna. The upcoming station will be situated in the eastern part of Piacenza, specifically in the Le Mose area. Moreover, Le Mose already hosts the Piacenza Intermodal Terminal, overseen by Hupac. This existing terminal is currently undergoing significant enhancements, with completion slated for late 2024 or early 2025. These developments paint a promising future for Piacenza's rail freight prospects.
  • In 2024, Italy plans to upgrade its superheavy cargo transport fleet due to poor conditions and failure to meet EU standards. Shippers and carriers are urging the government to implement a public incentive plan amid challenges from the Russian-Ukrainian conflict and stricter EU regulations. The plan requires a USD 747.24 million investment by 2026 to phase out 25-30% of the oldest, most polluting, and least safe vehicles over three years. Italy's support for the freight sector has lagged behind France and Germany, but changes are expected as early as late 2024.

Fuel prices surged in Italy after the discount on fuel-related excise duties expired at the end of 2022

  • For the last three years, Italy has consistently held the record for the highest average wholesale power prices among major European markets. This is primarily due to its heavy reliance on natural gas for electricity generation, a strategy that sets it apart from its European counterparts. In 2023, Italy's wholesale power prices stood at an average of USD 137.80 per megawatt hour, a figure that was a third higher than both Germany's and France's averages, and over 50% more than Spain's. Moving into 2024, Italy's power costs have continued to surge, with recent wholesale prices sitting nearly 40% above France's and a striking 60% higher than Spain's.
  • As of March 2024, Italy's power and gas regulator, Arera, has increased the maximum payments in capacity auctions for 2025-2027 to USD 86,466.7/MW for new capacity. Previous auctions for 2022-2024 offered maximum payments of USD 74,724.3/MW for new capacity and USD 35,227.2/MW for existing capacity, payable over 15 years. In coming years, Italian power demand will rise due to increased electrification from electric vehicles, heat pumps, and electrolyzers.

Italy Road Freight Transport Industry Overview

The Italy Road Freight Transport Market is fragmented, with the major five players in this market being Arcese Trasporti SpA, DACHSER, Deutsche Bahn AG (including DB Schenker), DSV A/S (De Sammensluttede Vognmaend af Air and Sea) and La Poste Group (including BRT) (sorted alphabetically).

Additional Benefits:

  • The market estimate (ME) sheet in Excel format
  • 3 months of analyst support

TABLE OF CONTENTS

1 EXECUTIVE SUMMARY & KEY FINDINGS

2 REPORT OFFERS

3 INTRODUCTION

  • 3.1 Study Assumptions & Market Definition
  • 3.2 Scope of the Study
  • 3.3 Research Methodology

4 KEY INDUSTRY TRENDS

  • 4.1 GDP Distribution By Economic Activity
  • 4.2 GDP Growth By Economic Activity
  • 4.3 Economic Performance And Profile
    • 4.3.1 Trends in E-Commerce Industry
    • 4.3.2 Trends in Manufacturing Industry
  • 4.4 Transport And Storage Sector GDP
  • 4.5 Logistics Performance
  • 4.6 Length Of Roads
  • 4.7 Export Trends
  • 4.8 Import Trends
  • 4.9 Fuel Pricing Trends
  • 4.10 Trucking Operational Costs
  • 4.11 Trucking Fleet Size By Type
  • 4.12 Major Truck Suppliers
  • 4.13 Road Freight Tonnage Trends
  • 4.14 Road Freight Pricing Trends
  • 4.15 Modal Share
  • 4.16 Inflation
  • 4.17 Regulatory Framework
  • 4.18 Value Chain & Distribution Channel Analysis

5 MARKET SEGMENTATION (includes market size in Value in USD, Forecasts up to 2030 and analysis of growth prospects)

  • 5.1 End User Industry
    • 5.1.1 Agriculture, Fishing, and Forestry
    • 5.1.2 Construction
    • 5.1.3 Manufacturing
    • 5.1.4 Oil and Gas, Mining and Quarrying
    • 5.1.5 Wholesale and Retail Trade
    • 5.1.6 Others
  • 5.2 Destination
    • 5.2.1 Domestic
    • 5.2.2 International
  • 5.3 Truckload Specification
    • 5.3.1 Full-Truck-Load (FTL)
    • 5.3.2 Less than-Truck-Load (LTL)
  • 5.4 Containerization
    • 5.4.1 Containerized
    • 5.4.2 Non-Containerized
  • 5.5 Distance
    • 5.5.1 Long Haul
    • 5.5.2 Short Haul
  • 5.6 Goods Configuration
    • 5.6.1 Fluid Goods
    • 5.6.2 Solid Goods
  • 5.7 Temperature Control
    • 5.7.1 Non-Temperature Controlled
    • 5.7.2 Temperature Controlled

6 COMPETITIVE LANDSCAPE

  • 6.1 Key Strategic Moves
  • 6.2 Market Share Analysis
  • 6.3 Company Landscape
  • 6.4 Company Profiles
    • 6.4.1 Arcese Trasporti SpA
    • 6.4.2 DACHSER
    • 6.4.3 Deutsche Bahn AG (including DB Schenker)
    • 6.4.4 DHL Group
    • 6.4.5 DSV A/S (De Sammensluttede Vognmaend af Air and Sea)
    • 6.4.6 Expeditors International of Washington, Inc.
    • 6.4.7 Fercam SpA
    • 6.4.8 La Poste Group (including BRT)
    • 6.4.9 United Parcel Service of America, Inc. (UPS)

7 KEY STRATEGIC QUESTIONS FOR ROAD FREIGHT CEOS

8 APPENDIX

  • 8.1 Global Logistics Market Overview
    • 8.1.1 Overview
    • 8.1.2 Porter's Five Forces Framework
    • 8.1.3 Global Value Chain Analysis
    • 8.1.4 Market Dynamics (Market Drivers, Restraints & Opportunities)
  • 8.2 Sources & References
  • 8.3 List of Tables & Figures
  • 8.4 Primary Insights
  • 8.5 Data Pack
  • 8.6 Glossary of Terms
  • 8.7 Currency Exchange Rate