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市場調査レポート
商品コード
1692564

ASEANの道路貨物輸送:市場シェア分析、産業動向・統計、成長予測(2025年~2030年)

ASEAN Road Freight Transport - Market Share Analysis, Industry Trends & Statistics, Growth Forecasts (2025 - 2030)


出版日
ページ情報
英文 261 Pages
納期
2~3営業日
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ASEANの道路貨物輸送:市場シェア分析、産業動向・統計、成長予測(2025年~2030年)
出版日: 2025年03月18日
発行: Mordor Intelligence
ページ情報: 英文 261 Pages
納期: 2~3営業日
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概要

ASEANの道路貨物輸送市場規模は2025年に1,194億米ドルと推定され、2030年には1,601億米ドルに達し、予測期間中(2025~2030年)のCAGRは6.04%で成長すると予測されます。

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タイは電気自動車政策により、2030年までに自動車生産台数の30%を電気自動車にすることを目指しています。

  • インドネシアの製造業は2022年に5.01%成長しました。同国の経済成長において、生産性の面で最も強力な構成要素でした。さらに、タイは東南アジア最大の自動車メーカーのひとつで、さまざまな家庭用ブランド向けに年間200万台以上の自動車を生産しています。同国の電気自動車政策は、2030年までに自動車生産台数の30%を電気自動車にすることを目指しています。タイ政府は、日本、欧州、米国などの大手自動車メーカーを誘致し、タイに生産・輸出拠点を設けることに成功しました。
  • 2023年から2027年にかけて、ASEANのeコマース市場はCAGR 11.11%を記録すると予測されています。eコマース市場のこの成長は、卸売・小売業のエンドユーザー・セグメントを押し上げると予想されます。さらに、探査・生産活動の増加は、石油・ガス、鉱業、採石セグメントの成長を促進すると予想されます。例えば、インドネシアは2030年までに原油出荷量を100万B/Dまで増加させ、投資を呼び込む努力を強化することを目指しています。

トラック輸送サービスの開発需要は、eコマースの売上増と業界のインフラ開発によって支えられています。

  • インドネシアは貿易量においてASEAN地域のリーダーです。2023年6月、DHL Expressはインドネシアで24台の電動輸送バンを導入し、電動車両を拡大しました。この新しい電動配送バンは、首都ジャカルタとバンドンで使用されます。配送車両はこの先も電動化される予定です。24台の電動トランスポーターは、ロジスティクス会社のインドネシアにおける最初の電動車両ではないです。これまでのところ、DHL Expressはインドネシアで4台の電気バンと6台の電気バイクを稼働させており、ジャカルタとスラバヤでサービスを提供しています。
  • マレーシアの貿易量は、ASEAN地域で第3位です。2021年から2025年にかけての第12次マレーシア計画(12MP)では、マレーシアの輸送インフラとロジスティクスサービスがさらに強化される予定です。同計画では、輸送・物流産業の競争力強化の一環として、政府は2025年までに世界コンテナ港湾報告書の上位10位、世界銀行ロジスティクス・パフォーマンス・インデックスの上位30位に入ることを目指しています。プトラジャヤ(マレーシアの都市)は、同国の北部、中部、南部地域で鉄道経由の貨物量を10%増加させることを目指しています。

ASEANの道路貨物輸送市場の動向

各国政府によるインフラ建設プロジェクトに支えられたASEAN諸国への直接投資の増加が経済成長を牽引

  • 2024年5月、日本政府はインドネシアのジャカルタに高速鉄道を建設するため、約1,407億円(9億米ドル)の融資を発表しました。この東西鉄道プロジェクトは84.1kmをカバーし、2026年から2031年までの2期に分けて完成させる。この新しい鉄道路線には、列車や信号システムに日本の技術が採用されます。このような取り組みにより、運輸・倉庫部門からのGDP貢献が期待されます。
  • 2024年2月、運輸省はタイのインフラを強化するため、2025年末までに約150の運輸プロジェクトに188億3,000万米ドルを投資する計画を発表しました。2024年には64のプロジェクトが開始され、さらに31のプロジェクト(112億3,000万米ドル相当)が進行中です。2025年には57の新規プロジェクトが計画されており、その総額は75億9,000万米ドルにのぼる。これらの構想には、18の高速道路プロジェクト、9の鉄道プロジェクト、地域港湾開発計画が含まれ、これらはすべて、将来の輸送・貯蔵部門のGDPへの貢献を強化することを目的としています。

イラン・イスラエル紛争とウクライナ・ロシア戦争のASEAN諸国への影響は、燃料価格の上昇とサプライチェーンの混乱につながりました。

  • インドネシアは、シェルとシェブロンが最近撤退した後、掘削と探査を促進するため、2024年に石油・ガス部門への投資が29%増加すると予想しています。化石燃料プロジェクトに対する資金調達の課題が高まる中、インドネシアが長期的な生産量減少に対抗するためには、この推進が不可欠です。エニ、エクソンモービル、BPといった外資系企業は、2024年に予定されている投資の40%を拠出する予定です。また、2024年初頭、石油・ガス省は、イラン・イスラエル紛争によって原油価格が1バレルあたり100米ドルまで上昇する可能性があるにもかかわらず、ガソリンスタンドの燃料価格は少なくとも2024年6月まで安定すると発表しました。
  • マレーシアでは、アンワル・イブラヒム首相が長年にわたる燃料補助金制度の改革に取り組んだ一環として、2024年6月にディーゼル価格が50%以上高騰しました。この改革は、普遍的なエネルギー補助金を廃止し、援助を最も必要としている人々に集中させることで、国家財政の圧迫を緩和することを目的としていました。この動きはまた、補助金を受けた軽油が近隣諸国に密輸され、高値で取引されるといった問題に対処する狙いもあります。

ASEANの道路貨物輸送産業の概要

ASEANの道路貨物輸送市場は断片化されており、DHLグループ、鴻池グループ(鴻池運輸を含む)、SFエクスプレス(KEX-SF)、Tiong Nam Logistics Holdings Bhd、"K "Line Logistics, Ltd.の5社が主要企業です。(アルファベット順)です。

その他の特典:

  • エクセル形式の市場予測(ME)シート
  • 3ヶ月間のアナリスト・サポート

目次

第1章 エグゼクティブサマリーと主な調査結果

第2章 レポートのオファー

第3章 イントロダクション

  • 調査の前提条件と市場定義
  • 調査範囲
  • 調査手法

第4章 主要産業動向

  • 経済活動別GDP分布
  • 経済活動別GDP成長率
  • 経済パフォーマンスとプロファイル
    • eコマース産業の動向
    • 製造業の動向
  • 運輸・倉庫業のGDP
  • 物流実績
  • 道路の長さ
  • 輸出動向
  • 輸入動向
  • 燃料価格動向
  • トラック輸送コスト
  • タイプ別トラック保有台数
  • 主要トラックサプライヤー
  • 道路貨物トン数の動向
  • 道路貨物価格動向
  • モーダルシェア
  • インフレ率
  • 規制の枠組み
  • バリューチェーンと流通チャネル分析

第5章 市場セグメンテーション

  • エンドユーザー産業
    • 農業、漁業、林業
    • 建設業
    • 製造業
    • 石油・ガス、鉱業、採石業
    • 卸売・小売業
    • その他
  • 輸出先
    • 国内貨物
    • 国際貨物
  • トラック積載量
    • 全トラック積載(FTL)
    • 小口貨物(LTL)
  • コンテナ輸送
    • コンテナ輸送
    • コンテナなし
  • 輸送距離
    • 長距離輸送
    • 短距離輸送
  • 商品構成
    • 流体商品
    • 固体商品
  • 温度制御
    • 非温度制御
    • 温度制御
  • 国名
    • インドネシア
    • マレーシア
    • タイ
    • ベトナム
    • その他のASEAN諸国

第6章 競合情勢

  • 主要な戦略動向
  • 市場シェア分析
  • 企業情勢
  • 企業プロファイル
    • DHL Group
    • Gemadept
    • Konoike Group(including Konoike Transport Co., Ltd.)
    • Mitsui O.S.K. Lines, Ltd.
    • Profreight Group
    • SF Express(KEX-SF)
    • Tiong Nam Logistics Holdings Bhd
    • Yatfai
    • "K" Line Logistics, Ltd.

第7章 CEOへの主な戦略的質問

第8章 付録

  • 世界の物流市場の概要
    • 概要
    • ファイブフォース分析フレームワーク
    • 世界バリューチェーン分析
    • 市場力学(市場促進要因、抑制要因、機会)
  • 情報源と参考文献
  • 図表一覧
  • 主要洞察
  • データパック
  • 用語集
  • 為替レート
目次
Product Code: 92381

The ASEAN Road Freight Transport Market size is estimated at 119.4 billion USD in 2025, and is expected to reach 160.1 billion USD by 2030, growing at a CAGR of 6.04% during the forecast period (2025-2030).

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Thailand aims for 30% of the total vehicle production to account for electric cars by 2030 through the Electric Vehicle Policy

  • Indonesia's manufacturing industry grew by 5.01% in 2022. It was the strongest component of the country's economic growth in terms of productivity. Moreover, Thailand is one of the largest automotive manufacturers in Southeast Asia, producing over 2 million vehicles annually for various household brands. The country's Electric Vehicle Policy aims for 30% of the total vehicle production to account for electric cars by 2030. The Thai government successfully attracted major automotive brands, such as Japanese, European, and US manufacturers, to set up production and export bases in Thailand.
  • During the period 2023-2027, the ASEAN e-commerce market is projected to register a CAGR of 11.11%. This growth in the e-commerce market is expected to boost the wholesale and retail trade end-user segment. Moreover, the increase in exploration and production activities is expected to drive the growth of the oil and gas, mining, and quarrying segment. For instance, Indonesia aims to increase its crude oil lifting to 1 million bpd by 2030 and boost efforts to attract investment.

Growing demand for trucking services is supported by rising e-commerce sales and infrastructure development in the industry

  • Indonesia is the leader in the ASEAN region in terms of trade volumes. In June 2023, DHL Express expanded its electric fleet in Indonesia with 24 electric transporter vans. The new electric delivery vans will be used in the capital, Jakarta and Bandung. The delivery fleet will also be electrified beyond this. The 24 electric transporters will not be the first electric vehicles in the logistics company's Indonesian fleet. So far, DHL Express has four electric vans and six electric bikes in operation in Indonesia, serving areas in Jakarta and Surabaya.
  • Malaysia comes third in the ASEAN region in terms of trade volumes. Malaysia's transport infrastructure and logistics services will be further strengthened under the 12th Malaysia Plan (12MP) during 2021-2025. Under the plan, as part of efforts to drive the transport and logistics industry toward competitiveness, the government aims to be in the top 10 rankings of the World Container Port's Report and top 30 ranks in the World Bank Logistics Performance Index by 2025. Putrajaya (a city in Malaysia) is aiming for a 10% increase in cargo volume via rail in the northern, central, and southern regions of the country.

ASEAN Road Freight Transport Market Trends

Rising FDI in ASEAN countries supported by infrastructure construction projects by country governments driving economic growth

  • In May 2024, the Japanese government announced a loan of about JPY140.7 billion (USD 900 million) to build a high-speed rail line in Jakarta, Indonesia. The East-West rail project will cover 84.1 km and be completed in two phases, starting in 2026 and finishing by 2031. The new rail line will feature Japanese technology for trains and signaling systems. Such initiatives are expected to boost GDP contribution from transport and storage sector.
  • In February 2024, the Transport Ministry announced plans to invest USD 18.83 billion in around 150 transport projects by the end of 2025 to enhance Thailand's infrastructure. In 2024, 64 projects will commence, with an additional 31 projects valued at USD 11.23 billion in the pipeline. For 2025, there are 57 new projects planned, totaling USD 7.59 billion. These initiatives include 18 motorway projects, 9 railway projects, and plans for regional port development, all aimed at bolstering the transport and storage sector's contribution to GDP in the future.

Impact of the Iran-Israel conflict and Ukraine-Russia war on ASEAN countries led to increased fuel prices and supply chain disruptions

  • Indonesia expects a 29% increase in oil and gas sector investments in 2024 to boost drilling and exploration after Shell and Chevron's recent exits. This push is vital for Indonesia to counter a long-term decline in output amid rising financing challenges for fossil fuel projects. Foreign companies like Eni, Exxon Mobil, and BP will contribute 40% of 2024's planned investments. Also, in early 2024, the Ministry of Oil and Gas announced that fuel prices at gas stations will stay stable until at least June 2024, despite the Iran-Israel conflict potentially raising oil prices to USD 100 per barrel.
  • Diesel prices in Malaysia surged by over 50% in June 2024 as part of Prime Minister Anwar Ibrahim's efforts to reform the country's long-standing fuel subsidy system. The restructuring aimed to alleviate pressure on national finances by eliminating universal energy subsidies and focusing assistance on those most in need. This move also aims to address issues like the smuggling of subsidized diesel to neighboring countries, where it fetches higher prices.

ASEAN Road Freight Transport Industry Overview

The ASEAN Road Freight Transport Market is fragmented, with the major five players in this market being DHL Group, Konoike Group (including Konoike Transport Co., Ltd.), SF Express (KEX-SF), Tiong Nam Logistics Holdings Bhd and "K" Line Logistics, Ltd. (sorted alphabetically).

Additional Benefits:

  • The market estimate (ME) sheet in Excel format
  • 3 months of analyst support

TABLE OF CONTENTS

1 EXECUTIVE SUMMARY & KEY FINDINGS

2 REPORT OFFERS

3 INTRODUCTION

  • 3.1 Study Assumptions & Market Definition
  • 3.2 Scope of the Study
  • 3.3 Research Methodology

4 KEY INDUSTRY TRENDS

  • 4.1 GDP Distribution By Economic Activity
  • 4.2 GDP Growth By Economic Activity
  • 4.3 Economic Performance And Profile
    • 4.3.1 Trends in E-Commerce Industry
    • 4.3.2 Trends in Manufacturing Industry
  • 4.4 Transport And Storage Sector GDP
  • 4.5 Logistics Performance
  • 4.6 Length Of Roads
  • 4.7 Export Trends
  • 4.8 Import Trends
  • 4.9 Fuel Pricing Trends
  • 4.10 Trucking Operational Costs
  • 4.11 Trucking Fleet Size By Type
  • 4.12 Major Truck Suppliers
  • 4.13 Road Freight Tonnage Trends
  • 4.14 Road Freight Pricing Trends
  • 4.15 Modal Share
  • 4.16 Inflation
  • 4.17 Regulatory Framework
  • 4.18 Value Chain & Distribution Channel Analysis

5 MARKET SEGMENTATION (includes market size in Value in USD, Forecasts up to 2030 and analysis of growth prospects)

  • 5.1 End User Industry
    • 5.1.1 Agriculture, Fishing, and Forestry
    • 5.1.2 Construction
    • 5.1.3 Manufacturing
    • 5.1.4 Oil and Gas, Mining and Quarrying
    • 5.1.5 Wholesale and Retail Trade
    • 5.1.6 Others
  • 5.2 Destination
    • 5.2.1 Domestic
    • 5.2.2 International
  • 5.3 Truckload Specification
    • 5.3.1 Full-Truck-Load (FTL)
    • 5.3.2 Less than-Truck-Load (LTL)
  • 5.4 Containerization
    • 5.4.1 Containerized
    • 5.4.2 Non-Containerized
  • 5.5 Distance
    • 5.5.1 Long Haul
    • 5.5.2 Short Haul
  • 5.6 Goods Configuration
    • 5.6.1 Fluid Goods
    • 5.6.2 Solid Goods
  • 5.7 Temperature Control
    • 5.7.1 Non-Temperature Controlled
    • 5.7.2 Temperature Controlled
  • 5.8 Country
    • 5.8.1 Indonesia
    • 5.8.2 Malaysia
    • 5.8.3 Thailand
    • 5.8.4 Vietnam
    • 5.8.5 Rest of ASEAN

6 COMPETITIVE LANDSCAPE

  • 6.1 Key Strategic Moves
  • 6.2 Market Share Analysis
  • 6.3 Company Landscape
  • 6.4 Company Profiles
    • 6.4.1 DHL Group
    • 6.4.2 Gemadept
    • 6.4.3 Konoike Group (including Konoike Transport Co., Ltd.)
    • 6.4.4 Mitsui O.S.K. Lines, Ltd.
    • 6.4.5 Profreight Group
    • 6.4.6 SF Express (KEX-SF)
    • 6.4.7 Tiong Nam Logistics Holdings Bhd
    • 6.4.8 Yatfai
    • 6.4.9 "K" Line Logistics, Ltd.

7 KEY STRATEGIC QUESTIONS FOR ROAD FREIGHT CEOS

8 APPENDIX

  • 8.1 Global Logistics Market Overview
    • 8.1.1 Overview
    • 8.1.2 Porter's Five Forces Framework
    • 8.1.3 Global Value Chain Analysis
    • 8.1.4 Market Dynamics (Market Drivers, Restraints & Opportunities)
  • 8.2 Sources & References
  • 8.3 List of Tables & Figures
  • 8.4 Primary Insights
  • 8.5 Data Pack
  • 8.6 Glossary of Terms
  • 8.7 Currency Exchange Rate