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市場調査レポート
商品コード
1692552

スペインの道路貨物輸送:市場シェア分析、産業動向と統計、成長予測(2025年~2030年)

Spain Road Freight Transport - Market Share Analysis, Industry Trends & Statistics, Growth Forecasts (2025 - 2030)


出版日
ページ情報
英文 263 Pages
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2~3営業日
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スペインの道路貨物輸送:市場シェア分析、産業動向と統計、成長予測(2025年~2030年)
出版日: 2025年03月18日
発行: Mordor Intelligence
ページ情報: 英文 263 Pages
納期: 2~3営業日
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概要

スペインの道路貨物輸送市場規模は2025年に366億6,000万米ドルと推定され、2030年には429億2,000万米ドルに達すると予測され、予測期間中(2025~2030年)のCAGRは3.20%で成長する見込みです。

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eコマース産業は2023~2027年にCAGR 10%で拡大し、市場成長を牽引すると予測される

  • スペインの製造業は同国の経済に大きく貢献しており、運送事業者の需要を生み出しています。スペインは自動車、機械、繊維といった輸出志向の産業で知られています。これらの産業は、国内と国際市場への商品輸送に道路貨物サービスに大きく依存しています。2024年7月のスペインの製造業生産は、非耐久消費財(8.3%)、中間財(6.6%)、耐久消費財(2.8%)の増加に牽引され、4.4%増加しました。これは、6月の4.3%減からの回復を意味します。
  • eコマース産業は、2023~2027年の間にCAGR10%を記録し、2027年には476億3,000万米ドルに達すると予測されています。eコマースの増加は、卸売・小売業のエンドユーザーセグメントの成長を促進すると予想されます。さらに、スペインにおける石油・ガス消費の増加は、石油・ガス、鉱業、採石のエンドユーザーセグメントをサポートすると予想されます。消費量に関しては、スペインでは石油が依然として最も広く使用されており、全体の43.8%を占め、次いで天然ガスが21.8%となっています。

スペインの道路貨物輸送市場動向

スペイン政府によるインフラ投資の拡大で発展する輸送・保管部門

  • 2024年5月、スペインとモロッコを結ぶジブラルタル海峡下の鉄道トンネル建設計画が復活しました。スペイン政府は、国営エンジニアリング会社イネコを雇い、このプロジェクトの実現可能性調査とコスト見積もりを更新させました。当初の見積もりでは、トンネルの建設費は53億3,000万米ドルから106億7,000万米ドルで、欧州とアフリカの融資機関からの資金調達が見込まれています。スペインとモロッコを結ぶ最短ルートは14kmだが、そこは海が約1,000m深く、建設が難しいです。代替案として検討されているのは全長約28kmだが、水深は300m以下と扱いやすいです。現在の計画では単孔トンネルで、将来的には並行して2本目のトンネルを追加するオプションがあります。このトンネルは、旅客列車と貨物列車の両方が利用することになります。
  • スペインは2024年6月、スペイン北部の鉄道インフラ強化に24億7,000万米ドルを割り当てたが、これはアストゥリアス州への30億9,000万米ドルの大規模投資の一部です。このうち23億5,000万米ドルは、2030年までに完成予定のEUプロジェクトに充てられます。一方、スペイン運輸省が監督する7億4,495万米ドルの予算による開発は、2050年の完成を目指しています。2024年10月、スペインはバルセロナ港への新しい南側鉄道出入口を建設する三者協定を承認し、その費用は8億565万米ドルを超えました。

燃料価格の高騰を受け、スペイン政府は2022年に補助金として1リットル当たり0.2米ドルの割引を小売価格に適用しました。

  • スペインでは燃料価格が一貫して上昇傾向にあり、ガソリン1リットルの平均価格は2024年4月までに1.78米ドルに上昇し、10月中旬の水準を彷彿とさせる0.96%の上昇を3ヶ月連続で記録しました。一方、ディーゼル価格は1リットル当たり1.66米ドルで、第4週には0.6%近く上昇しました。さらに、ガソリン価格は2024年に入ってから9.25%急騰しているが、ディーゼルは4.5%近い小幅な上昇にとどまっています。
  • 燃料価格は最近、食費とともに大きな懸念材料となっており、スペイン人の家計に大きな影響を与えています。2024年末までには、1リットルの95オクタン価ガソリンは約1.49米ドル、ディーゼルは約1.38米ドルになると予想されています。このような燃料価格の下落が予想される主要理由は、需給ともに減少している石油市場にあります。国際エネルギー機関(IEA)は、石油消費量が2023年第3四半期の日量280万バレルから2024年には110万バレルに激減すると予測しています。

スペインの道路貨物輸送産業概要

スペインの道路貨物輸送市場はセグメント化されており、この市場の主要企業はDACHSER、DHLグループ、Grupo Sese、Primafrio、XPO, Inc.の5社です。

その他の特典

  • エクセル形式の市場予測(ME)シート
  • 3ヶ月間のアナリストサポート

目次

第1章 エグゼクティブサマリーと主要調査結果

第2章 レポートのオファー

第3章 イントロダクション

  • 調査の前提条件と市場定義
  • 調査範囲
  • 調査手法

第4章 主要産業動向

  • 経済活動別GDP分布
  • 経済活動別GDP成長率
  • 経済パフォーマンスとプロファイル
    • eコマース産業の動向
    • 製造業の動向
  • 運輸・倉庫業のGDP
  • 物流実績
  • 道路の長さ
  • 輸出動向
  • 輸入動向
  • 燃料価格動向
  • トラック輸送コスト
  • タイプ別トラック保有台数
  • 主要トラックサプライヤー
  • 道路貨物トン数の動向
  • 道路貨物価格動向
  • モーダルシェア
  • インフレ率
  • 規制の枠組み
  • バリューチェーンと流通チャネル分析

第5章 市場セグメンテーション

  • エンドユーザー産業
    • 農業、漁業、林業
    • 建設業
    • 製造業
    • 石油・ガス、鉱業、採石業
    • 卸売・小売業
    • その他
  • 輸出先
    • 国内
    • 国際貨物
  • トラック積載量
    • 全トラック積載(FTL)
    • 小口貨物(LTL)
  • コンテナ輸送
    • コンテナ輸送
    • コンテナなし
  • 輸送距離
    • 長距離輸送
    • 短距離輸送
  • 商品構成
    • 流体商品
    • 固体商品
  • 温度制御
    • 非温度制御
    • 温度制御

第6章 競合情勢

  • 主要な戦略動向
  • 市場シェア分析
  • 企業情勢
  • 企業プロファイル
    • A.P. Moller-Maersk
    • DACHSER
    • Deutsche Bahn AG(DB Schenkerを含む)
    • DHL Group
    • DSV A/S(De Sammensluttede Vognmaend af Air and Sea)
    • Grupo Sese
    • International Distributions Services(GLSを含む)
    • La Poste Group(Seur Geopost SLを含む)
    • Marcotran
    • Primafrio
    • XPO, Inc.

第7章 CEOへの主要戦略的質問

第8章 付録

  • 世界の物流市場概要
    • 概要
    • ファイブフォース分析フレームワーク
    • 世界バリューチェーン分析
    • 市場力学(市場の促進要因、抑制要因、機会)
  • 情報源と参考文献
  • 図表一覧
  • 主要な洞察
  • データパック
  • 用語集
  • 為替レート
目次
Product Code: 92369

The Spain Road Freight Transport Market size is estimated at 36.66 billion USD in 2025, and is expected to reach 42.92 billion USD by 2030, growing at a CAGR of 3.20% during the forecast period (2025-2030).

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The e-commerce industry is projected to expand at a CAGR of 10% from 2023-2027, driving the market's growth

  • The manufacturing sector in Spain is one of the major contributors to the country's economy and generates demand for freight operators. Spain is known for its export-oriented industries, such as automotive, machinery, and textiles. These industries rely heavily on road freight services to transport their goods to domestic and international markets. In July 2024, Spain's manufacturing production grew by 4.4%, driven by increases in non-durable consumer goods (8.3%), intermediate goods (6.6%), and durable consumer goods (2.8%). This marks a recovery after a 4.3% decline in June.
  • The e-commerce industry is projected to register a CAGR of 10% during the period 2023-2027 and reach USD 47.63 billion by 2027. The rise in e-commerce is expected to drive the growth of the wholesale and retail trade end-user segment. Moreover, rising oil and gas consumption in Spain is expected to support the oil and gas, mining, and quarrying end-user segment. In terms of consumption, oil remains the most widely used fuel in Spain, accounting for 43.8% of the total, followed by natural gas at 21.8%.

Spain Road Freight Transport Market Trends

Developing transport and storage sector fueled by growing infrastructure investments by Spanish Government

  • In May 2024, plans to build a rail tunnel under the Strait of Gibraltar to connect Spain and Morocco were revived. The Spanish government hired state-owned engineering firm Ineco to update the feasibility study and cost estimates for the project. Initial estimates suggest the tunnel could cost between USD 5.33 billion and USD 10.67 billion, with funding expected from European and African lending institutions. The shortest route between Spain and Morocco is 14 km, but the sea is about 1000 m deep there, making construction difficult. Alternatives being considered are around 28 km long but at a more manageable depth of less than 300 meters. The current plan is for a single-bore tunnel, with the option to add a second parallel tunnel in the future. This tunnel would be used by both passenger and freight trains.
  • In June 2024, Spain allocated USD 2.47 billion to enhance rail infrastructure in northern Spain, part of a broader USD 3.09 billion investment in Asturias. Out of this total, USD 2.35 billion is earmarked for EU projects slated for completion by 2030. Meanwhile, developments overseen by Spain's Ministry of Transport, with a budget of USD 744.95 million, are targeted for a 2050 finish. In October 2024, Spain greenlit a tripartite agreement to construct a new southern rail entrance to the Port of Barcelona, with expenses exceeding USD 805.65 million.

Owing to high fuel prices, a discount of USD 0.2 per liter was applied to the retail price as a subsidy by the Spanish government in 2022

  • Spain has witnessed a consistent uptrend in fuel prices, with the average cost of a liter of petrol climbing to USD 1.78 by April 2024, marking a 0.96% increase for three consecutive months, reminiscent of mid-October levels. Diesel prices, on the other hand, stood at USD 1.66 per liter, reflecting an uptick of nearly 0.6% in the fourth week of the month. Moreover, gasoline prices have surged by 9.25% since the start of 2024, while diesel has seen a more modest increase of close to 4.5%.
  • Fuel prices have been a major concern recently, along with food costs, significantly impacting Spaniards' budgets. By the end of 2024, the price of a liter of 95-octane gasoline is expected to be around USD 1.49, and diesel around USD 1.38. The main reason for this expected drop in fuel prices is the oil market, which is seeing a decline in both supply and demand. The International Energy Agency predicts that oil consumption will fall sharply, from 2.8 million barrels per day in the third quarter of 2023 to 1.1 million in 2024.

Spain Road Freight Transport Industry Overview

The Spain Road Freight Transport Market is fragmented, with the major five players in this market being DACHSER, DHL Group, Grupo Sese, Primafrio and XPO, Inc. (sorted alphabetically).

Additional Benefits:

  • The market estimate (ME) sheet in Excel format
  • 3 months of analyst support

TABLE OF CONTENTS

1 EXECUTIVE SUMMARY & KEY FINDINGS

2 REPORT OFFERS

3 INTRODUCTION

  • 3.1 Study Assumptions & Market Definition
  • 3.2 Scope of the Study
  • 3.3 Research Methodology

4 KEY INDUSTRY TRENDS

  • 4.1 GDP Distribution By Economic Activity
  • 4.2 GDP Growth By Economic Activity
  • 4.3 Economic Performance And Profile
    • 4.3.1 Trends in E-Commerce Industry
    • 4.3.2 Trends in Manufacturing Industry
  • 4.4 Transport And Storage Sector GDP
  • 4.5 Logistics Performance
  • 4.6 Length Of Roads
  • 4.7 Export Trends
  • 4.8 Import Trends
  • 4.9 Fuel Pricing Trends
  • 4.10 Trucking Operational Costs
  • 4.11 Trucking Fleet Size By Type
  • 4.12 Major Truck Suppliers
  • 4.13 Road Freight Tonnage Trends
  • 4.14 Road Freight Pricing Trends
  • 4.15 Modal Share
  • 4.16 Inflation
  • 4.17 Regulatory Framework
  • 4.18 Value Chain & Distribution Channel Analysis

5 MARKET SEGMENTATION (includes market size in Value in USD, Forecasts up to 2030 and analysis of growth prospects)

  • 5.1 End User Industry
    • 5.1.1 Agriculture, Fishing, and Forestry
    • 5.1.2 Construction
    • 5.1.3 Manufacturing
    • 5.1.4 Oil and Gas, Mining and Quarrying
    • 5.1.5 Wholesale and Retail Trade
    • 5.1.6 Others
  • 5.2 Destination
    • 5.2.1 Domestic
    • 5.2.2 International
  • 5.3 Truckload Specification
    • 5.3.1 Full-Truck-Load (FTL)
    • 5.3.2 Less than-Truck-Load (LTL)
  • 5.4 Containerization
    • 5.4.1 Containerized
    • 5.4.2 Non-Containerized
  • 5.5 Distance
    • 5.5.1 Long Haul
    • 5.5.2 Short Haul
  • 5.6 Goods Configuration
    • 5.6.1 Fluid Goods
    • 5.6.2 Solid Goods
  • 5.7 Temperature Control
    • 5.7.1 Non-Temperature Controlled
    • 5.7.2 Temperature Controlled

6 COMPETITIVE LANDSCAPE

  • 6.1 Key Strategic Moves
  • 6.2 Market Share Analysis
  • 6.3 Company Landscape
  • 6.4 Company Profiles
    • 6.4.1 A.P. Moller - Maersk
    • 6.4.2 DACHSER
    • 6.4.3 Deutsche Bahn AG (including DB Schenker)
    • 6.4.4 DHL Group
    • 6.4.5 DSV A/S (De Sammensluttede Vognmaend af Air and Sea)
    • 6.4.6 Grupo Sese
    • 6.4.7 International Distributions Services (including GLS)
    • 6.4.8 La Poste Group (including Seur Geopost SL)
    • 6.4.9 Marcotran
    • 6.4.10 Primafrio
    • 6.4.11 XPO, Inc.

7 KEY STRATEGIC QUESTIONS FOR ROAD FREIGHT CEOS

8 APPENDIX

  • 8.1 Global Logistics Market Overview
    • 8.1.1 Overview
    • 8.1.2 Porter's Five Forces Framework
    • 8.1.3 Global Value Chain Analysis
    • 8.1.4 Market Dynamics (Market Drivers, Restraints & Opportunities)
  • 8.2 Sources & References
  • 8.3 List of Tables & Figures
  • 8.4 Primary Insights
  • 8.5 Data Pack
  • 8.6 Glossary of Terms
  • 8.7 Currency Exchange Rate