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市場調査レポート
商品コード
1692144
欧州の中古車市場シェア分析、産業動向・統計、成長予測(2025年~2030年)Europe Used Car - Market Share Analysis, Industry Trends & Statistics, Growth Forecasts (2025 - 2030) |
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適宜更新あり
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欧州の中古車市場シェア分析、産業動向・統計、成長予測(2025年~2030年) |
出版日: 2025年03月18日
発行: Mordor Intelligence
ページ情報: 英文 100 Pages
納期: 2~3営業日
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欧州の中古車市場規模は2025年に623億9,000万米ドルと推定され、予測期間(2025年~2030年)のCAGRは4.12%で、2030年には763億5,000万米ドルに達すると予測されます。
経済的、技術的、消費者の嗜好的要因に後押しされ、欧州の中古車市場はダイナミックかつ急速に進化しています。年間数百万台の取引が行われており、ドイツ、英国、フランス、スペイン、イタリアが牽引しています。これらの国々は市場全体の規模に大きく貢献しているだけでなく、お手頃価格から高級車まで、多様な車種を提供しています。経済情勢はかなりの影響力を持っています。不確実な時期や不況期には、消費者は新車よりも手頃な中古車に引き寄せられることが多いです。
中古車は、購入価格だけでなく、減価償却費、保険料、登録料も節約できるコストパフォーマンスの高さが最大の魅力です。新車は減価償却が早く、購入後数年でその価値を大きく失うが、中古車は多くの購入者にとってより魅力的な選択肢です。さらに、高水準の品質と信頼性を保証する認定中古車(CPO)プログラムの台頭が、消費者の信頼と需要を高めています。
技術の進歩に後押しされたデジタル・プラットフォームやオンライン・マーケットプレースは市場に革命をもたらし、中古車の売買を簡素化しました。これらのプラットフォームは、広範なリスト、レビュー、車両履歴レポートを提供することで、透明性と信頼性を高めています。政府の優遇措置と運用コストの削減が後押しとなり、中古電気自動車(EV)の利用可能性が高まっていることは、市場が持続可能な方向にシフトしていることを裏付けています。
とはいえ、品質や信頼性への懸念、資金調達のハードル、欧州諸国間の規制の相違など、課題は山積しています。とはいえ、オンラインや非接触型取引の急増、CPOプログラムの人気上昇、持続可能性への包括的な注目といった動向によって、市場は形成されつつあります。テクノロジーの進化と消費者の嗜好の変化に伴い、欧州の中古車市場は適応と成長の態勢を整え、買い手と売り手の双方に多様な機会を提供しています。
欧州全域で、オンラインセグメントが消費者の中古車市場への関わり方を再構築し、業界の進化において極めて重要な力となっています。このセグメントには、無数のオンラインプラットフォーム、マーケットプレース、デジタルチャネルが含まれ、買い手と売り手の取引を合理化しています。これらのプラットフォームは利便性とアクセシビリティを高めるだけでなく、市場参入企業に多様な選択肢を提供します。
ショッピングから調査に至るまで、デジタル機器が日常生活を支配するようになるにつれ、オンライン・プラットフォームは中古車の下取りを希望する人々の主要な選択肢として浮上してきました。この変化は、AutoScout24、eBay Motors、Gumtreeのようなオンラインマーケットプレースの台頭に拍車をかけ、それぞれが欧州中の数十億人の膨大なニーズに応えています。
オンライン・プラットフォームは、買い手と売り手の双方に無数の利点をもたらし、欧州の中古車事情における存在感を高めています。買い手は、豊富な車種、包括的な検索フィルター、写真、説明、仕様が完備された詳細なリストを楽しむことができます。これにより、バイヤーは自宅にいながらにして、徹底的な調査と比較を行うことができます。
このデジタルの利便性は、時間を節約するだけでなく、プロセスを合理化し、バイヤーが複数のディーラーや個人販売者を訪問する手間をかけずに、競争価格で理想的な車を確保することを可能にします。
さらに、オンライン・セグメントは国境を越えた取引を促進し、国際取引を簡素化します。この機能により、中古車は欧州の様々な国で売買されるようになり、市場の幅が広がっています。買い手も売り手も、より幅広い車種を探せるようになり、新たなビジネス成長の機会をつかむことができます。例えば
2023年7月、STELLANTISはSpoticar部門を通じて、英国で中古車のオンライン直接販売を開始しました。STELLANTISは、社用車制度やファイナンス・パートナーから調達した100台以上の中古車でこのイニシアチブを開始しました。プジョー、シトロエン、フィアット、ボクスホールのモデルがラインナップされました。買い物客は、spoticar.co.ukを通じてコービーにあるステランティスの再生センターから直接購入することができ、配送料なしでどのSpoticarディーラーでも配送を手配することができました。さらに、同サイトはディーラー・ネットワークから認定された中古車を紹介しています。
こうした力学を考えると、中古車市場は今後数年で大きく成長する態勢が整っています。
ドイツの中古車市場は、電気自動車(EV)需要の急増を主な要因として、著しい変貌を遂げつつあります。2023年には、新車市場が混乱に直面する一方で、中古車セグメントは底堅く推移しました。2022年比で6.9%増となる60億3,000万台以上の自動車が流通し、ドイツ国内の自動車需要が堅調であることを裏付けています。
ドイツの著名な自動車クラブであるADACは、中古EVが予算重視の購入者にとって「真の選択肢」になりつつあると強調しています。VW、テスラ、ヒュンダイといった人気EVブランドは、ここ数ヶ月で13~22%の値下げを行っています。
供給台数の減少が報告されているにもかかわらず、ドイツの中古車市場は、2023年11月に欧州の中古車広告の主要プラットフォームであるAutoscout24によって強調されたように、価格下落の顕著な傾向を目の当たりにしています。
AGPI指数によると、中古車の平均価格は前月から1ユーロ下落し、27,640ユーロとなりました。電気自動車の平均価格は1.2%と小幅な上昇を見せたもの、その需要は2023年に16%急落しました。
しかし、この価格下落はすべての車種で一貫しているわけではないです。高級車が最も急激な価格下落に直面したのは、消費者の嗜好の変化を示しています。さらに、新車も旧車も大幅な値下がりを経験しており、中古車市場の複雑な力学を浮き彫りにしています。
AGPI指数は、2023年3月をピークに7ヵ月連続で下落し、平均価格は29,180ユーロから27,640ユーロへと5.3%下落しました。この持続的な下落傾向は、需給を形成する根本的な要因を示唆しており、売り手が価格戦略を調整し、買い手の購入選択に影響を与えています。
こうした開発を踏まえると、ドイツの中古車市場は今後数年間で大きく成長する可能性があります。
欧州の中古車市場は、Lookers Plc、Pendragon PLC、AUTO ONE Group、Autorola Group Holding、Emil Frey AGといった主要企業によって支配されています。顧客の需要が急増するにつれて、組織化されたセクターと組織化されていないセクターの両方に中古車ディーラーが流入しています。これらのプレーヤーは、市場での存在感と収益を強化するために、事業拡大や提携などの成長戦略を採用するようになってきています。例えば
The Europe Used Car Market size is estimated at USD 62.39 billion in 2025, and is expected to reach USD 76.35 billion by 2030, at a CAGR of 4.12% during the forecast period (2025-2030).
Driven by economic, technological, and consumer preference factors, the used car market in Europe is both dynamic and rapidly evolving. Millions of transactions occur annually, with Germany, the UK, France, Spain, and Italy leading the charge. These nations not only contribute significantly to the market's overall size but also offer a diverse range of vehicles, from budget-friendly options to premium luxury cars. Economic conditions wield considerable influence; during uncertain or recessionary periods, consumers often gravitate towards more affordable used cars over new ones.
Used cars' cost-effectiveness is a primary allure, offering savings not just in purchase price but also in depreciation, insurance, and registration costs. While new cars experience swift depreciation, losing much of their value in the initial years, used cars present a more attractive option for many buyers. Additionally, the rise of certified pre-owned (CPO) programs, ensuring high standards of quality and reliability, has bolstered consumer trust and demand.
Digital platforms and online marketplaces, fueled by technological advancements, have revolutionized the market, simplifying the buying and selling of used cars. These platforms enhance transparency and trust by providing extensive listings, reviews, and vehicle history reports. The growing availability of used electric vehicles (EVs), spurred by government incentives and reduced operating costs, underscores the market's shift towards sustainability.
Yet, challenges persist in the form of quality and reliability concerns, financing hurdles, and regulatory discrepancies across European nations. Nevertheless, the market is being shaped by trends like the surge in online and contactless transactions, the rising popularity of CPO programs, and an overarching focus on sustainability. As technology evolves and consumer preferences shift, Europe's used car market is poised for adaptation and growth, presenting diverse opportunities for both buyers and sellers.
Across Europe, the online segment is reshaping how consumers engage in the used car market, becoming a pivotal force in the industry's evolution. This segment includes a myriad of online platforms, marketplaces, and digital channels, streamlining transactions between buyers and sellers. These platforms not only enhance convenience and accessibility but also present a diverse array of options to market participants.
As digital devices increasingly dominate daily activities, from shopping to research, online platforms have emerged as the primary choice for those looking to trade in used cars. This shift has spurred the rise of online marketplaces like AutoScout24, eBay Motors, and Gumtree, each catering to the vast needs of billions across Europe.
Online platforms present a myriad of benefits to both buyers and sellers, fueling their growing prominence in Europe's used car landscape. Buyers enjoy an expansive vehicle selection, comprehensive search filters, and detailed listings-complete with photos, descriptions, and specifications. This empowers them to conduct thorough research and make comparisons, all from the comfort of their homes.
This digital convenience not only saves time but also streamlines the process, allowing buyers to secure the ideal car at a competitive price without the hassle of visiting multiple dealerships or private sellers.
Moreover, the online segment champions cross-border trade, simplifying international transactions. This capability allows used cars to be bought and sold across various European nations, broadening the market's reach. Both buyers and sellers can now explore a wider vehicle selection and seize fresh business growth opportunities. For instance,
In July 2023, STELLANTIS, through its Spoticar division, rolled out online direct sales of pre-owned vehicles in the UK. STELLANTIS kicked off the initiative with over 100 used cars, sourced from its company car scheme and finance partners. The lineup featured models from Peugeot, Citroen, Fiat, and Vauxhall. Shoppers could purchase directly from Stellantis' reconditioning center in Corby via spoticar.co.uk, with delivery arranged at any Spoticar dealership-sans delivery fees. Additionally, the site showcased approved used cars from its dealer network.
Given these dynamics, the used car market is poised for significant growth in the coming years.
Germany's used car market is undergoing a notable transformation, driven largely by the surging demand for electric vehicles (EVs). In 2023, while the new-car market faced disruptions, the used-car segment stood resilient. Over 6.03 billion cars changed hands, marking a 6.9% uptick from 2022, underscoring the nation's robust demand for vehicles.
ADAC, Germany's prominent motorist club, highlights that second-hand EVs are becoming "a true alternative" for budget-conscious buyers. This shift is evident in the pricing landscape, with popular EV brands like VW, Tesla, and Hyundai seeing price reductions of 13 to 22 percent in recent months.
Despite a reported decline in supply, the German used car market is witnessing a notable trend of falling prices, as highlighted by Autoscout24, a leading European platform for used car advertising, in November 2023.
The AGPI index reveals that the average price of a used vehicle has dipped by 1 to 27,640 euros from the previous month. While the average price of electric cars saw a modest uptick of 1.2 percent, their demand plummeted by a striking 16% in 2023.
However, this price decline isn't consistent across all vehicle types. Luxury vehicles faced the steepest price drops, signaling shifts in consumer preferences. Moreover, both newer and older vehicles experienced significant price reductions, underscoring the intricate dynamics of the used car market.
Marking the seventh consecutive month of decline since peaking in March 2023, the AGPI index slid from 29,180 Euros to 27,640 Euros, a 5.3% dip in average prices. This persistent downward trend hints at underlying factors shaping supply and demand, leading sellers to adjust pricing strategies and influencing buyers' purchasing choices.
Given these developments, the German used car market is poised for significant growth in the coming years.
Europe's Used Car Market is dominated by key players like Lookers Plc, Pendragon PLC, AUTO ONE Group, Autorola Group Holding, and Emil Frey AG. As customer demand surges, both organized and unorganized sectors are seeing an influx of used car dealers. These players are increasingly adopting growth strategies, including expansions and partnerships, to bolster their market presence and revenue. For instance,