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市場調査レポート
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インドネシアの中古車市場:シェア分析、産業動向、成長予測(2025年~2030年)

Indonesia Used Car - Market Share Analysis, Industry Trends & Statistics, Growth Forecasts (2025 - 2030)


出版日
ページ情報
英文 80 Pages
納期
2~3営業日
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適宜更新あり
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インドネシアの中古車市場:シェア分析、産業動向、成長予測(2025年~2030年)
出版日: 2025年03月18日
発行: Mordor Intelligence
ページ情報: 英文 80 Pages
納期: 2~3営業日
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概要

インドネシアの中古車市場は予測期間中にCAGR 5.79%を記録する見込みです。

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主なハイライト

  • 中古車市場は、COVID-19の発生とその後のロックダウンにより大きく落ち込みました。しかし、買い手の消極的な姿勢と新車購入のための可処分所得が少なかったため、新車販売に比べれば落ち込みはそれほど大きくありませんでした。しかし現在、生活が正常になるにつれて、インドネシアの中古車市場は次の数年でペースを取り戻すと予想されています。
  • パンデミックは、公共交通機関での移動が危険であったため、車を所有することが個人の生活にとって避けられないものとなりました。コビド以前の時代には公共交通機関を好んで利用していた人々が、今では中古車市場の潜在顧客となっています。
  • デジタル化が進み、企業が遠隔地から没入型の購入体験を提供できるようになったため、インドネシアの中古車市場は大きな成長が見込まれています。さらに、付加価値サービス提供の増加や、中古車向けクレジットを提供する金融業者の多様化も、同地域の中古車市場の成長に寄与すると思われます。しかし、金利の上昇が市場の成長を妨げる潜在的な顧客を振り向かせる可能性もあります。
  • 例えば、Mobil88は2021年9月、中古車の売買を容易にするMo88iアプリケーションを発表しました。Mo88iは、信頼され、簡単、迅速、効率的な中古車売買のためのプラットフォームであり、車検や推定落札価格から始まり、融資や車両保険の提出で終わる。
  • また、銀行に比べて低金利で、柔軟な分割払いオプションを提供する様々なノンバンク・ファイナンス会社の出現も、市場成長を後押しする大きな要因となっています。

インドネシアの中古車市場の動向

スポーツ用多目的車(SUV)販売の拡大が市場を後押し

  • スポーツ用多目的車(SUV)は近年、インドネシアの中古車購入者の間で人気が高まっています。消費者は常に市場に出回っているSUVの現行モデルを見たがる一方で、ディーラーはこの成長市場に向けて新しいSUVを提供しようと競い合っています。若者のSUV動向は、国内バイヤーのSUVセグメントを牽引しているのかもしれないです。
  • このような状況において、高級でスポーティな外観を持つSUVの存在は、一般的にハイクラスに対応しつつ、適度な快適性を提供しています。SUVは、このような悩みを持つ顧客に、より素晴らしいお買い得感を提供します。低予算でも、頑丈で最新のクルマというイメージを与える低価格のSUVがあります。このSUV部門は、中流経済圏ではお買い得です。
  • また、サブコンパクトSUVの出現は、これらのモデルが性能と予算の両方を兼ね備えていることから、ディーラーに多くの可能性を提供しています。売れ筋のSUVモデルには、ホンダBR-V、ダイハツTerios、トヨタRush、シボレーTrax、DFSK Glory 580などがあります。
  • OLX Autos Indonesiaの統計によると、中古車販売の動向は近年MPVからSUVにシフトしています。2020年まではMPVが自動車・中古車セグメントでトップの選択肢であり続けた。しかし、2022年にはSUVが市場シェアを占め、2021年の25%から31%上昇しました。
  • インドネシアでは、多目的車(MPV)が最も人気のある車の一つとなっています。中古のMPVは、予算が限られている個人にとって依然として人気のある選択肢です。MPVはボディ寸法が十分大きく、乗客定員が多く、荷物も多いため、依然として高い需要があります。
  • インドネシアの家族数の拡大による大型車需要の増加により、ここ数年の中古車販売台数はMPVがトップとなっています。現状によると、インドネシアではMPV車の動向は依然として強く、市場全体の販売台数の約45%を占めています。
  • ブランド認知度の向上と家族数の増加により、高級車とMPVの販売台数が増加し、市場が牽引される可能性が高いです。インドネシアでの中古車販売はMPVが主流であったが、最近ではハッチバック、シティカー、SUVの需要が急増しています。これらの車の需要は、大家族から核家族への社会的移行と、個々の要求に応じた車の購入が原動力となっています。

西ジャワが中古車市場を独占

  • 西ジャワ州はインドネシアで最も人口の多い州で、2020年の国勢調査によると人口は4,827万4,160人です。同州の主要都市であるブカシとバンドンは、それぞれインドネシアで3番目と4番目に人口の多い都市です。また、バンドンは世界で最も人口密度の高い都市のひとつです。ボゴールなどの大都市もあります。
  • 西ジャワ州はインドネシアの自動車販売台数の20%以上を占めており、毎年6,000台もの自動車が販売されています。西ジャワの中古車販売ではSUVが勢いを増しています。SUVが好まれる理由は、西ジャワの地域で、遠隔地でも運転できるからです。
  • トヨタ、ダイハツ、ホンダなどのブランドは、西ジャワ州の中古車販売で最も選ばれています。トヨタFortuner、ダイハツTerios、ホンダCR-Vのようなモデルは、中古車市場で最も販売されているSUVモデルであり、50,000kmのモデルで約2億-2億5,000万ルピア(14286-1万7,858米ドル)の平均価格で販売されています。
  • 台数と金額ベース。主なOEM認定ディーラーは、バンドンとその周辺、およびTier-2/Tier-3の都市に集中しています。しかし、マルチバンド・ディーラーは、オンラインでもオフラインでも、州内の至る所で見つけることができます。巨大な市場の可能性のため、Carmudi、OLX、Cars24、Carro、Mobil88など、多くの中古車プラットフォームやOEM認定ディーラーが主要都市に存在しています。
  • COVID-19のパンデミックにより、中古車市場は2020年に減少しました。ブカシ、バンドン、カラワンなどの都市がある西ジャワ州では、新型コロナウィルスの影響によりPSBB(大規模社会制限)が実施されました。
  • しかし、パンデミック以降、需給が停滞した結果、中古車価格が上昇しています。ディーラーは在庫一掃のため10~15%程度値上げし、需要は先行き不安による買い控えで減少しています。
  • 中古車産業が盛んなインドネシアでは、西ジャワ市場の中・下位クラスの日本車中古車価格は、コストパフォーマンスが良いため、好まれています。

インドネシアの中古車業界の概要

インドネシアの中古車市場は細分化されており、オンライン企業と企業が運営する中古車ディーラーによって占められています。主な企業は、Carsome、Caroline、Carro、OLX、iCarAsia、Diamond Smart Auto、PT Tunas Ridean Tbk、Toyota Trust、Suzuki Auto Valueなどです。

主要企業は、市場シェアを拡大するために、提携、買収、パートナーシップを結んでいます。例えば、2022年2月、CarsomeはCatchaグループからiCar Asiaを買収しました。主に2021年に19.9%の株式を取得し、さらに2022年2月に残りの株式(80.1%)をCatchaグループから譲り受けました。この買収における総投資額は約2億米ドルでした。

その他の特典:

  • エクセル形式の市場予測(ME)シート
  • 3ヶ月間のアナリスト・サポート

目次

第1章 イントロダクション

  • 調査の前提条件
  • 調査範囲

第2章 調査手法

第3章 エグゼクティブサマリー

第4章 市場力学

  • 市場促進要因
    • 流通チャネルの拡大
    • その他
  • 市場抑制要因
    • 信頼性と透明性の欠如
    • その他
  • ポーターのファイブフォース分析
    • 新規参入業者の脅威
    • 買い手・消費者の交渉力
    • 供給企業の交渉力
    • 代替品の脅威
    • 競争企業間の敵対関係の強さ

第5章 市場セグメンテーション

  • 自動車タイプ
    • ハッチバック
    • セダン
    • スポーツ・ユーティリティ・ビークル(SUV)
    • 多目的車(MPV)
  • 予約チャネル
    • オンライン
    • OEM認定/公認ディーラー
    • マルチブランドディーラー
  • ファイナンス・プロバイダー
    • OEM
    • 銀行
    • 非銀行系金融会社
    • 西ジャワ州
    • 東ジャワ州
    • 中部ジャワ
    • 北スマトラ州
    • バンテン州
    • その他の州

第6章 競合情勢

  • ベンダー市場シェア
  • 企業プロファイル
    • Mobil88
    • Toyota Astra Motor(Toyota Trust)
    • Pt Tunas Ridean Tbk.
    • Diamond Smart Auto
    • Suzuki Auto Value
    • Mercedes Certified
    • BMW Premium Selection
    • OLX Indonesia
    • Cars24
    • Caroline

第7章 市場機会と今後の動向

目次
Product Code: 91146

The Indonesia Used Car Market is expected to register a CAGR of 5.79% during the forecast period.

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Key Highlights

  • The used car market saw a significant dip due to the COVID-19 outbreak and subsequent lockdowns. Though the slump was not as significant when compared to the new car sales due to the buyer's reluctance and lower disposable cash in hand for new vehicle purchases. But now, as life comes to normalcy, the Indonesian Used Car Market is expected to gain back its pace in the following years.
  • The pandemic made owning a car an unavoidable aspect of an individual's life, as traveling via public transport was risky. People who preferred public transport during the pre-Covid times are now potential customers of the used cars market.
  • Due to the increasing digitization and the ability of companies to provide immersive purchase experiences remotely, the Indonesian used car market is expected to witness significant growth. Furthermore, the rise in the value-added service offering and the variety of finance providers offering credit for used cars will also contribute to the growth of the used car market in the region. However, the higher interest rates might turn around some potential customers hampering the market's growth.
  • For instance, in September 2021, Mobil88 launched the Mo88i application to make buying and selling used cars easier. Mo88i is a platform for buying and selling used cars that are trusted, easy, fast, and efficient, beginning with car inspections and estimated bid prices and ending with financing and vehicle insurance submissions.
  • Another major factor aiding the market growth is the emergence of various Non-Banking Finance Companies offering low-interest rates compared to banks and flexible installment options.

Indonesia Used Car Market Trends

Growing Sport Utility Vehicle (SUV) Sales Aiding the Market

  • Sport utility vehicles (SUVs) have become increasingly popular among Indonesian used car buyers in recent years. Consumers are always interested in looking at the current SUV models in the market, while dealers compete to offer new SUVs for this growing market. The SUV trend in the youth may be the driving force for the SUV segment among domestic buyers.
  • In this situation, the existence of SUVs with luxurious and sporty looks generally cater to the higher class while yet providing a reasonable level of comfort. SUVs offer more fantastic deals to customers who have these concerns. Even for a low budget, there is a low-cost SUV that nonetheless gives the image of a robust and latest vehicle. This SUV sector is a good value for money in the middle-class economy.
  • The emergence of the sub-compact SUVs has also offered dealers many possibilities as these models come with both performance and budget. The top-selling SUV models include Honda BR-V, Daihatsu Terios, Toyota Rush, Chevrolet Trax, DFSK Glory 580, etc.
  • According to OLX Autos Indonesia's statistics, the trend of used car sales shifting from MPV to SUV has been witnessed in recent years. Although MPVs remained the top choice in the automotive and used car segment until 2020. However, by 2022, SUVs had taken over the market share, which had climbed by 31% from the previous 25% in 2021.
  • In Indonesia, nulti-purpose vehicles (MPVs) have become one of the most popular vehicles. Used MPVs are still a popular choice for individuals on a tight budget. MPVs have large enough body dimensions to accommodate greater passenger capacity with significant luggage, which is why they are still in high demand.
  • Due to an increase in demand for larger cars due to Indonesia's expanding family sizes, MPVs topped the used car sales over the past few years. According to current conditions, the MPV car trend is still strong in Indonesia and occupies around 45% of total market sales.
  • Owing to the increased brand awareness and the growth of the number of families, the market is likely to be driven by rising sales of luxury cars and MPVs. Although MPVs have typically dominated used car sales in Indonesia, there has recently been a surge in demand for Hatchbacks, City Cars, and SUVs. The demand for these cars is driven by the societal transition from large families to nuclear families and the purchase of vehicles for individual requirements.

West Java Dominates the Used Car Market

  • West Java is Indonesia's most populated province, with a population of 48,274,160 people, according to the 2020 Census. Bekasi and Bandung, the province's two main cities, are Indonesia's third and fourth most populous cities, respectively. In addition, Bandung is one of the world's most densely populated cities. It is also home to major cities like Bogor, etc.
  • West Java accounts for more than 20 percent of the total car sales in Indonesia, with as many as 6 lakh units sold every year. SUVs are gaining momentum in used car sales in west java. SUVs are preferred because they can be driven in the region of West Java, even into remote areas.
  • Brands like Toyota, Daihatsu, and Honda are the most opted when it comes to used car sales in the province. Models like Toyota Fortuner, Daihatsu Terios, and Honda CR-V are the most sold SUV models in the used car market, selling at an average price of around Rp 200-250 million (USD 14286 - 17858) for models with 50000 km.
  • Based on volume and value. Major OEM-certified dealerships are centered in Bandung, its environs, and Tier-2/Tier-3 cities. However, multiband dealers may be found all around the province, both online and offline. Owing to the huge market potential, many used car platforms and OEM-certified dealerships are present in major cities such as Carmudi, OLX, Cars24, Carro, Mobil88, etc.
  • Due to the COVID-19 pandemic, the used car market witnessed a decline in 2020. PSBB (Massive Social Restriction) was imposed due to the impact of the novel coronavirus in West Java, the province where Bekasi, Bandung, Karawang, and other cities are located.
  • However, post-pandemic, the price of used cars has been increasing as a result of the stagnation of both supply and demand. Dealerships have hiked the priced around 10-15% in order to clear the inventory, and demand has decreased due to restrained buying due to uncertainty about the future.
  • The price of Japanese used cars in the medium and lower classes of the West Java market is most preferred as these cars come at good value for money readily in Indonesia, where the used car industry is quite active.

Indonesia Used Car Industry Overview

Indonesia used car market is fragmented and is occupied by online players and company-operated used car dealers. The major players include Carsome, Caroline, Carro, OLX, iCarAsia, Diamond Smart Auto, PT Tunas Ridean Tbk, Toyota Trust, Suzuki Auto Value, and others.

Key players are engaging in collaborations, acquisitions, and partnerships to gain market share. For instance, in February 2022, Carsome acquired iCar Asia from the Catcha group. Primarily, in 2021, the company acquired a 19.9% stake in the company, and further, in February 2022, the company took over the rest stake (80.1%) from the Catcha Group. The total investment in the acquisition was around USD 200 million.

Additional Benefits:

  • The market estimate (ME) sheet in Excel format
  • 3 months of analyst support

TABLE OF CONTENTS

1 INTRODUCTION

  • 1.1 Study Assumptions
  • 1.2 Scope of the Study

2 RESEARCH METHODOLOGY

3 EXECUTIVE SUMMARY

4 MARKET DYNAMICS

  • 4.1 Market Drivers
    • 4.1.1 Expanding Distribution Channels
    • 4.1.2 Others
  • 4.2 Market Restraints
    • 4.2.1 Lack Of Trust And Transparency
    • 4.2.2 Others
  • 4.3 Porter's Five Forces Analysis
    • 4.3.1 Threat of New Entrants
    • 4.3.2 Bargaining Power of Buyers/Consumers
    • 4.3.3 Bargaining Power of Suppliers
    • 4.3.4 Threat of Substitute Products
    • 4.3.5 Intensity of Competitive Rivalry

5 MARKET SEGMENTATION

  • 5.1 Vehicle Type
    • 5.1.1 Hatchback
    • 5.1.2 Sedan
    • 5.1.3 Sport Utility Vehicle (SUV)
    • 5.1.4 Multi-purpose Vehicle (MPV)
  • 5.2 Booking Channel
    • 5.2.1 Online
    • 5.2.2 OEM Certified/Authorized Dealerships
    • 5.2.3 Multi Brand Dealerships
  • 5.3 Financing Providers
    • 5.3.1 OEMs
    • 5.3.2 Banks
    • 5.3.3 Non-Banking Financial Companies
  • 5.4 Province
    • 5.4.1 West Java
    • 5.4.2 East Java
    • 5.4.3 Central Java
    • 5.4.4 North Sumatra
    • 5.4.5 Banten
    • 5.4.6 Other Provinces

6 COMPETITIVE LANDSCAPE

  • 6.1 Vendor Market Share
  • 6.2 Company Profiles
    • 6.2.1 Mobil88
    • 6.2.2 Toyota Astra Motor (Toyota Trust)
    • 6.2.3 Pt Tunas Ridean Tbk.
    • 6.2.4 Diamond Smart Auto
    • 6.2.5 Suzuki Auto Value
    • 6.2.6 Mercedes Certified
    • 6.2.7 BMW Premium Selection
    • 6.2.8 OLX Indonesia
    • 6.2.9 Cars24
    • 6.2.10 Caroline

7 MARKET OPPORTUNITIES AND FUTURE TRENDS