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市場調査レポート
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1687844

フランスのフードサービス:市場シェア分析、産業動向・統計、成長予測(2025年~2030年)

France Foodservice - Market Share Analysis, Industry Trends & Statistics, Growth Forecasts (2025 - 2030)


出版日
ページ情報
英文 222 Pages
納期
2~3営業日
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フランスのフードサービス:市場シェア分析、産業動向・統計、成長予測(2025年~2030年)
出版日: 2025年03月18日
発行: Mordor Intelligence
ページ情報: 英文 222 Pages
納期: 2~3営業日
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概要

フランスのフードサービス市場規模は2025年に820億6,000万米ドルと推定され、2030年には1,085億米ドルに達すると予測され、予測期間中(2025-2030年)のCAGRは5.74%で成長します。

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国内でのコーヒー消費量が多く、多数の国際的なプレーヤーがカフェの成長を牽引しています。

  • 2022年にはクイックサービスレストランが最大の市場シェアを占めました。市場の拡大は、同国におけるファーストフード嗜好の継続的な成長に起因しています。ハンバーガーはフランス人の間で最も人気のある料理のひとつであり、年間約10億個のハンバーガーが食べられています。ハンバーガーの消費量はフランスで毎年10%ずつ増加しています。国民のピザ志向も、クイックサービスレストランの著しい成長により、ピザ店の成長につながっています。同分野は予測期間中、金額ベースでCAGR 6.57%を記録すると予想されます。
  • 同国のカフェ&バー分野は、予測期間中に金額ベースでCAGR 7.53%を記録すると予測されます。同国では一般的にコーヒーの消費量が多く、2022年にはフランス人の約68%がコーヒーを常飲しています。様々な料理に対する消費者の嗜好の高まりが、同国の国内外のプレーヤーを含むF&Bサプライチェーンを引き付けています。観光産業の発展も、ワイン、シーフード、牛肉、チーズの需要増加をもたらした重要な要因です。
  • フルサービス・レストランもまた、この国の主要なフードサービス産業のひとつです。2022年には、アジア料理と欧州料理が合わせて66.69%の主要シェアを占めました。アジア料理はフランスで最も人気のある外国料理のひとつであり、フランス全土に多くのアジア料理レストラン(日本料理、中華料理、タイ料理など)が存在します。シリル・リニャックやジョエル・ロブションなど、多くの有名フランス人シェフがアジア料理やアジアと欧州のフュージョン・レストランをオープンしており、有名なアジア風タルタルなど、フランス料理にアジアの味をミックスしています。

フランスのフードサービス市場動向

フランスのQSR業界はフードトラックと多様なメニューオプションへの需要を原動力に成長しています。

  • フランスのクイックサービスレストランの店舗数は2017年から2022年にかけて約12.69%の成長を遂げたが、これは特に都心部での屋台料理オプションに対する需要の高まりに起因しています。ハンバーガー、ピザ、フライドポテトといった伝統的なメニューに加え、サラダ、寿司、サンドイッチ、ラップ、ブッダボウルなど、選択肢の幅が広がっています。ベジタリアン、ビーガン、グルテンフリー、ラクトースフリーの選択肢の人気が高まっていることも、フードトラックの成功に貢献しています。特筆すべきは、スターバックス、マクドナルド、ピザハットのような老舗QSRチェーンが国内で大きな存在感を示していることで、2023年1月現在、それぞれ2,277店舗、1,382店舗、1,194店舗、544店舗を展開しています。
  • クラウドキッチンの店舗は現在最も速い成長率を示しており、予測期間中にCAGR 7.36%を記録すると予測されています。この成長は、特にパンデミック後の時代におけるオンライン食品配達の需要の増加に起因しています。フランスにおけるインターネット普及率の高まりによって促進されたオンライン食品配達サービスの広範な採用が、クラウドキッチン市場の拡大を促進する上で重要な役割を果たしています。テクノロジーの継続的な進歩により、クラウドキッチンの人気は今後も堅調に推移すると予想されます。
  • 2022年には、カフェとバーが27.56%と第2位の市場シェアを占めました。フランスのコーヒー消費者は、より高品質で持続可能な方法で生産されたコーヒーを好む傾向が強まっています。フランスのコーヒー消費者の約65%は、熟練したバリスタが淹れるコーヒーは購入に付加価値を与えると考え、約40%の消費者は高品質のコーヒーにプレミアム価格を支払うことを望んでいます。フランスへのコーヒーの輸入も、2017年から2021年にかけて年平均6.4%の成長率を記録しました。

フランスのフルサービス・レストランは、キヌア・ボウル、プーレ・タンドーリ、ブイヤベースなどの郷土料理や特別な体験を提供しています。

  • フランスでは、2022年のフルサービス・レストラン(FSR)の平均注文価格は34.17米ドルと、様々なフードサービス業態の中で最も高いことが観察されました。フランスの消費者は地元企業を支援することに強い嗜好を持っており、特に地元産の食材を優先的に使用する小規模な店舗を好みます。企業の監視が少ないため、FSRはメニューや販促、地域支援プログラムを自由に試すことができ、地域住民の長期的な顧客ロイヤルティ形成に役立っています。競合に差をつけるため、FSRは独自のメニュー、ダイニングエリア、その店だけの体験を開発する傾向が強いです。フランスでFSRが提供する人気料理には、キヌアボウル、プーレ・タンドリー、ブイヤベースなどがあり、価格はそれぞれ300g当たり16米ドル、10.5米ドル、25米ドルです。
  • フランスでは、人々の多忙なスケジュールやeコマース・チャネルの浸透により、クラウド・キッチンの需要が増加すると予想されます。Uber Eats、Deliveroo、Just Eat、Glovoのようなオンラインフードデリバリープラットフォームの台頭により、オンラインフードデリバリーの需要が高まり、クラウドキッチンのニーズが高まっています。ハンバーガーとピザは、2022年に全国のクラウドキッチンを通じて注文された人気のメニューです。これらの人気メニューの価格は平均注文額のほぼ半分です。近年のファーストフード人気により、フランスのクイックサービスレストラン(QSR)チェーンはメニューの品揃えを拡大しています。国内のQSRチェーンのトップは、マクドナルド、バーガーキング、ドミノ、サブウェイで、それぞれ1530店、467店、431店、406店を展開しています。ハンバーガー、ピザ、チーズケーキ、バゲットといった人気のファストフードは、需要の高まりにより、QSRとクラウドキッチンの両方で成長を遂げています。同国では、ハンバーガーとピザの1人前の価格はそれぞれ12.5米ドルと13.8米ドルです。

フランスのフードサービス産業の概要

フランスのフードサービス産業市場は断片化されており、上位5社で4.35%を占めています。この市場の主要企業は以下の通りです。 Areas SAU, Domino's Pizza Enterprises Ltd, Groupe Bertrand, Groupe Le Duff and McDonald's Corporation(sorted alphabetically).

その他の特典

  • エクセル形式の市場予測(ME)シート
  • 3ヶ月のアナリストサポート

目次

第1章 エグゼクティブサマリーと主な調査結果

第2章 レポートのオファー

第3章 イントロダクション

  • 調査の前提条件と市場定義
  • 調査範囲
  • 調査手法

第4章 主要産業動向

  • 店舗数
  • 平均注文額
  • 規制の枠組み
    • フランス
  • メニュー分析

第5章 市場セグメンテーション

  • フードサービスタイプ
    • カフェ&バー
      • 料理別
      • バー&パブ
      • カフェ
      • ジュース/スムージー/デザートバー
      • コーヒー&ティー専門店
    • クラウドキッチン
    • フルサービスレストラン
      • 料理別
      • アジア料理
      • 欧州料理
      • ラテンアメリカ料理
      • 中東料理
      • 北米料理
      • その他のFSR料理
    • クイックサービスレストラン
      • 料理別
      • ベーカリー
      • ハンバーガー
      • アイスクリーム
      • 肉料理
      • ピザ
      • その他QSR料理
  • 店舗
    • チェーン店
    • 独立店舗
  • ロケーション
    • レジャー
    • 宿泊施設
    • 小売
    • 独立型
    • 旅行

第6章 競合情勢

  • 主要な戦略動向
  • 市場シェア分析
  • 企業情勢
  • 企業プロファイル.
    • Agapes Restauration
    • AmRest Holdings SE
    • Areas SAU
    • Carrefour SA
    • Doctor's Associates Inc.
    • Domino's Pizza Enterprises Ltd
    • Groupe Bertrand
    • Groupe Delineo
    • Groupe Le Duff
    • Hana Group
    • La Mie Caline
    • Lagardere Group
    • McDonald's Corporation
    • QSR Platform Holding SCA
    • Soleo
    • Starbucks Corporation
    • The Blachere Group
    • Yum!Brands Inc.

第7章 CEOへの主な戦略的質問

第8章 付録

  • 世界概要
    • 概要
    • ファイブフォース分析フレームワーク
    • 世界のバリューチェーン分析
    • 市場力学(DROs)
  • 情報源と参考文献
  • 図表一覧
  • 主要洞察
  • データパック
  • 用語集
目次
Product Code: 66453

The France Foodservice Market size is estimated at 82.06 billion USD in 2025, and is expected to reach 108.5 billion USD by 2030, growing at a CAGR of 5.74% during the forecast period (2025-2030).

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High coffee consumption in the country, attracts a large number of international players driving the growth of cafes.

  • Quick service restaurants held the largest market share in 2022. The market expansion can be attributed to the continuous growth in the preference for fast food in the country. Burgers are among the most popular cuisines among the French, with around 1 billion burgers eaten yearly. Their consumption is increasing annually by 10% in France. The inclination of the population toward pizza is also leading to the growth of pizza establishments, owing to the significant growth of quick service restaurants. The segment is expected to record a CAGR of 6.57%, by value, during the forecast period.
  • The cafes & bars segment in the country is projected to record a CAGR of 7.53%, by value, during the forecast period. The consumption of coffee is generally high in the country, and around 68% of French people were regular coffee drinkers in 2022. The increasing consumer preference for various cuisines is attracting F&B supply chains, including domestic and international players in the country. The progress of the tourism industry has been another important factor that has led to the rise in the demand for wine, seafood, beef, and cheese, which are primary ingredients for several international cuisines.
  • Full service restaurants are also one of the major foodservice types in the country. Asian and European cuisines together accounted for a major share of 66.69% in 2022. Asian cuisine is one of the most popular foreign cuisines in France, with the presence of many Asian restaurants (Japanese, Chinese, Thai, etc.) across the country. Many renowned French chefs have opened Asian or Asian-Europe fusion restaurants, such as Cyril Lignac and Joel Robuchon, where French meals are mixed with Asian flavors, such as the famous Asian tartar.

France Foodservice Market Trends

France's QSR industry is growing, driven by demand for food trucks and diverse menu options

  • The number of quick service restaurant outlets in France experienced a growth of approximately 12.69% from 2017 to 2022, attributed to the increasing demand for street food options, particularly in urban centers. In addition to the traditional offerings of hamburgers, pizzas, and fries, there has been an expansion in the variety of choices available, including salads, sushi, sandwiches, wraps, and Buddha bowls. The rising popularity of vegetarian, vegan, gluten-free, and lactose-free options has also contributed to the success of food trucks. Notably, well-established QSR chains like Starbucks, McDonald's, and Pizza Hut have a significant presence in the country, with 2,277, 1,382, 1,194, and 544 outlets, respectively, as of January 2023.
  • Cloud kitchen outlets are currently experiencing the fastest growth rate and are projected to register a CAGR of 7.36% during the forecast period. This growth can be attributed to the increased demand for online food deliveries, especially in the post-pandemic era. The widespread adoption of online food delivery services, facilitated by the growing internet penetration in France, has played a significant role in driving the expansion of the cloud kitchen market. With the continuous advancement of technology, the popularity of cloud kitchens is expected to remain strong in the future.
  • In 2022, cafes and bars held the second-largest market share at 27.56%. Coffee consumers in France have shown a growing preference for higher-quality and sustainably produced coffees. Around 65% of coffee consumers in France believe that coffee prepared by skilled baristas adds value to their purchase, while about 40% of consumers are willing to pay a premium price for high-quality coffee. The import of coffee to France also registered an average annual growth rate of 6.4% between 2017 and 2021.

French full service restaurants offer local cuisines and exclusive experiences, such as quinoa bowls, poulet tandoori, and bouillabaisse

  • In France, the average order price for full service restaurants (FSR) was observed to be the highest among different foodservice types in 2022, at USD 34.17. Consumers in France have a strong preference for supporting local businesses, particularly small establishments that prioritize local sourcing. With less corporate oversight, FSRs have the freedom to experiment with menu items, promotions, and community outreach programs, helping build long-term customer loyalty among local residents. To stand out from the competition, FSRs are more inclined to develop unique menus, dining areas, and experiences exclusive to their business. Popular dishes offered by FSR cuisines in France include the Quinoa Bowl, Poulet Tandoori, and Bouillabaisse, priced at USD 16, USD 10.5, and USD 25 per 300 g, respectively.
  • The demand for cloud kitchens is expected to increase in France due to people's busy schedules and the growing penetration of e-commerce channels. The rise of online food delivery platforms like Uber Eats, Deliveroo, Just Eat, and Glovo has led to an increased demand for online food delivery, thereby driving the need for cloud kitchens. Burgers and pizza were popular dishes ordered through cloud kitchens across the country in 2022. These popular menu items are priced at almost half the average order value. The popularity of fast food in recent years has prompted quick service restaurant (QSR) chains in France to expand their menu selections. The top QSR chains in the country include McDonald's, Burger King, Domino's, and Subway, with 1530, 467, 431, and 406 outlets, respectively. Popular fast-food items such as burgers, pizzas, cheesecake, and baguettes have experienced growth in both QSRs and cloud kitchens due to rising demand. Burgers and pizza are priced at USD 12.5 and USD 13.8 per serving, respectively, in the country.

France Foodservice Industry Overview

The France Foodservice Market is fragmented, with the top five companies occupying 4.35%. The major players in this market are Areas SAU, Domino's Pizza Enterprises Ltd, Groupe Bertrand, Groupe Le Duff and McDonald's Corporation (sorted alphabetically).

Additional Benefits:

  • The market estimate (ME) sheet in Excel format
  • 3 months of analyst support

TABLE OF CONTENTS

1 EXECUTIVE SUMMARY & KEY FINDINGS

2 REPORT OFFERS

3 INTRODUCTION

  • 3.1 Study Assumptions & Market Definition
  • 3.2 Scope of the Study
  • 3.3 Research Methodology

4 KEY INDUSTRY TRENDS

  • 4.1 Number Of Outlets
  • 4.2 Average Order Value
  • 4.3 Regulatory Framework
    • 4.3.1 France
  • 4.4 Menu Analysis

5 MARKET SEGMENTATION (includes market size in Value in USD, Forecasts up to 2030 and analysis of growth prospects)

  • 5.1 Foodservice Type
    • 5.1.1 Cafes & Bars
      • 5.1.1.1 By Cuisine
      • 5.1.1.1.1 Bars & Pubs
      • 5.1.1.1.2 Cafes
      • 5.1.1.1.3 Juice/Smoothie/Desserts Bars
      • 5.1.1.1.4 Specialist Coffee & Tea Shops
    • 5.1.2 Cloud Kitchen
    • 5.1.3 Full Service Restaurants
      • 5.1.3.1 By Cuisine
      • 5.1.3.1.1 Asian
      • 5.1.3.1.2 European
      • 5.1.3.1.3 Latin American
      • 5.1.3.1.4 Middle Eastern
      • 5.1.3.1.5 North American
      • 5.1.3.1.6 Other FSR Cuisines
    • 5.1.4 Quick Service Restaurants
      • 5.1.4.1 By Cuisine
      • 5.1.4.1.1 Bakeries
      • 5.1.4.1.2 Burger
      • 5.1.4.1.3 Ice Cream
      • 5.1.4.1.4 Meat-based Cuisines
      • 5.1.4.1.5 Pizza
      • 5.1.4.1.6 Other QSR Cuisines
  • 5.2 Outlet
    • 5.2.1 Chained Outlets
    • 5.2.2 Independent Outlets
  • 5.3 Location
    • 5.3.1 Leisure
    • 5.3.2 Lodging
    • 5.3.3 Retail
    • 5.3.4 Standalone
    • 5.3.5 Travel

6 COMPETITIVE LANDSCAPE

  • 6.1 Key Strategic Moves
  • 6.2 Market Share Analysis
  • 6.3 Company Landscape
  • 6.4 Company Profiles (includes Global Level Overview, Market Level Overview, Core Business Segments, Financials, Headcount, Key Information, Market Rank, Market Share, Products and Services, and Analysis of Recent Developments).
    • 6.4.1 Agapes Restauration
    • 6.4.2 AmRest Holdings SE
    • 6.4.3 Areas SAU
    • 6.4.4 Carrefour SA
    • 6.4.5 Doctor's Associates Inc.
    • 6.4.6 Domino's Pizza Enterprises Ltd
    • 6.4.7 Groupe Bertrand
    • 6.4.8 Groupe Delineo
    • 6.4.9 Groupe Le Duff
    • 6.4.10 Hana Group
    • 6.4.11 La Mie Caline
    • 6.4.12 Lagardere Group
    • 6.4.13 McDonald's Corporation
    • 6.4.14 QSR Platform Holding SCA
    • 6.4.15 Soleo
    • 6.4.16 Starbucks Corporation
    • 6.4.17 The Blachere Group
    • 6.4.18 Yum! Brands Inc.

7 KEY STRATEGIC QUESTIONS FOR FOODSERVICE CEOS

8 APPENDIX

  • 8.1 Global Overview
    • 8.1.1 Overview
    • 8.1.2 Porter's Five Forces Framework
    • 8.1.3 Global Value Chain Analysis
    • 8.1.4 Market Dynamics (DROs)
  • 8.2 Sources & References
  • 8.3 List of Tables & Figures
  • 8.4 Primary Insights
  • 8.5 Data Pack
  • 8.6 Glossary of Terms