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市場調査レポート
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1687415

イタリアの外食産業:市場シェア分析、産業動向、成長予測(2025年~2030年)

Italy Foodservice - Market Share Analysis, Industry Trends & Statistics, Growth Forecasts (2025 - 2030)


出版日
ページ情報
英文 201 Pages
納期
2~3営業日
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適宜更新あり
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イタリアの外食産業:市場シェア分析、産業動向、成長予測(2025年~2030年)
出版日: 2025年03月18日
発行: Mordor Intelligence
ページ情報: 英文 201 Pages
納期: 2~3営業日
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概要

イタリアの外食市場規模は2025年に1,094億米ドルと推定・予測され、2030年には1,751億米ドルに達し、予測期間(2025年~2030年)のCAGRは9.86%で成長すると予測されます。

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観光客の増加と商業用不動産の拡大が同国の売上を促進

  • イタリアの外食産業市場は、2022年には金額ベースで欧州の外食産業市場全体の13.67%のシェアを占める。イタリア市場は2017年から2022年にかけて金額ベースでCAGR 1.65%の成長を遂げました。市場を牽引しているのはフルサービスレストランとカフェ&バーのサブセグメントで、同国の観光と商業不動産の開拓に依存しています。
  • フルサービスレストランがイタリア市場を独占しています。料理別では、このセグメントは主に欧州料理レストランで構成され、アジア料理レストランと北米料理レストランがこれに続きます。イタリア料理を中心とする欧州系レストランが市場の大半のシェアを占めているため、イタリアにおけるFSR市場の開拓を理解するための良い指標は、同国におけるイタリア特産チーズの生産量と消費量です。イタリアのPDOチーズは、本格的なイタリア料理の大半の料理に使用されています。イタリアには42種類のPDOチーズ(原産地呼称保護)があり、その生産量は2021年に596.67トンに達し、2016年の生産量から11.1%増加しました。イタリアにおける一人当たりのチーズ消費量は、過去10年間で22~23キログラムの間で変動しています。
  • カフェ&バーのサブセグメントは大きな進展が見込まれ、予測期間中に金額ベースでCAGR 4.51%を記録すると予想されます。イタリア市場は、コーヒー、アルコール飲料、デザートなどの飲料消費が牽引しています。イタリアのバーでは、カクテルやさまざまなリキュールがよく飲まれています。イタリアには、アマーロ・フェルネ・ブランカ、アマレット・ディ・サロンノ、カンパリ、グラッパ・ナルディーニ、リモンチェッロ、サンブーカ・モリナーリなど、リキュールのカテゴリーで人気の高い銘柄が多数あります。

イタリアの外食産業市場動向

イタリアではバー&パブが外食産業の大半を占め、ロンバルディア州の店舗比率が最も高いです。

  • イタリアのクイックサービスレストランの店舗数は2019年から2020年にかけて4.90%減少したが、これは主にパンデミックによる営業上の制約が原因。ピザ、パスタ、麺類、ハンバーガー、寿司などの人気メニューがイタリア市場を独占しており、これらのメニューに特化したファーストフードブランドが大きな存在感を示しています。特にピッツァは、イタリアの外食産業においてかなりのシェアを占めており、国内では約4万軒のレストラン(QSRとFSRの両方を含む)が様々な種類のピッツァを提供しています。2022年には、バール・ピッツェリアがこのうち36,300店舗を占めました。
  • カフェ&バーは、2022年の全外食産業業態の中で最も店舗数が多くなりました。バーとパブは店舗数の74%以上を占め、カフェは25%近くを占めました。ミラノのある北イタリアのロンバルディア州は、バーのシェアが17.21%と国内で最も高かったです。この地域は、活気あるナイトライフとグルメシーンで有名です。ローマを含むラツィオ州はバーの10.53%で2位、エミリア=ロマーニャ州(9.19%)、カンパニア州(8.9%)、ヴェネト州(8.55%)と続きます。これらの地域は、豊かな文化と料理の伝統でも知られています。カフェやスペシャルティコーヒーショップもイタリア市場で重要な役割を果たしています。2022年、イタリアには約64,200のカフェと560のスペシャルティコーヒーショップがありました。クラウドキッチンは、予測期間中に店舗数でCAGR 1.23%を記録すると予測されています。現在、クラウドキッチンはイタリアの外食産業店舗総数のわずか0.11%にすぎないです。しかし、オンライン・デリバリー市場の成長に伴い、クラウドキッチンの数は今後大幅に増加すると予想されます。

イタリアでは観光と革新的メニューによりFSRの需要増加が見込まれる

  • イタリアでは、クラウドキッチンの2022年の平均注文額は他の外食産業タイプに比べて上昇し、平均価格は12.41米ドルでした。2019年、イタリアのデジタル市場ではフードデリバリーサービスが主要セクターとなりました。ミラノは、人々がオンラインで宅配食品を最も頻繁に注文する都市にランクされ、ローマとトリノがこれに続きます。クラウドキッチンの平均注文額は2020年から2022年にかけて約8.83%増加したが、これはJust Eat、Deliveroo、Glovo、Getriといった食事宅配アプリの存在感が強く、クラウドキッチンモデルが大幅に拡大したことに起因します。例えば、Deliverooは2021年に200万ダウンロードを記録し、Just Eatは同年に約170万ダウンロードを記録しました。
  • イタリアのフルサービス・レストラン(FSR)の需要は、郷土料理の探求を熱望する観光客の増加により高まると予想されます。FSR施設では、専門的な訓練を受けたシェフが革新的なメニュー、各国料理、独自のレシピを提供し、観光客と健康志向の個人の両方の好みに対応しています。2022年にイタリアで提供された人気料理は、スパゲッティ・アッラ・カルボナーラとリゾットで、それぞれ300g当たり9.5米ドルと13米ドルでした。イタリアの消費者の郷土料理への食欲が高まり続けているため、FSRの平均注文額は23.63米ドルと高水準を維持しています。イタリアのクイックサービスレストラン(QSR)セグメントは、近年平均注文額が大きく伸びています。2019年から2022年にかけて、QSRは同国で8.55%の平均注文額の伸びを記録しました。イタリアのファーストフード店は、利便性、スピード、そしてハンバーガー、フライドポテト、ラップといった馴染みのあるハンドヘルドメニューを提供することで知られています。ピザやパスタなど、イタリアで最も人気のあるファーストフード料理の2022年の価格は、1食あたりそれぞれ8.6米ドルと8.5米ドルでした。

イタリアの外食産業の概要

イタリアの外食産業市場は断片化されており、上位5社で3.01%を占めています。この市場の主要企業は以下の通りです。 Autogrill SpA, Compagna Generale Ristorazione SpA, Cremonini SpA, La Piadineria Group and McDonald's Corporation(sorted alphabetically).

その他の特典

  • エクセル形式の市場予測(ME)シート
  • 3ヶ月のアナリストサポート

目次

第1章 エグゼクティブサマリーと主な調査結果

第2章 レポートのオファー

第3章 イントロダクション

  • 調査の前提条件と市場定義
  • 調査範囲
  • 調査手法

第4章 主要産業動向

  • アウトレット数
  • 平均注文額
  • 規制の枠組み
    • イタリア
  • メニュー分析

第5章 市場セグメンテーション

  • 外食産業タイプ
    • カフェ&バー
      • 料理別
      • バー&パブ
      • カフェ
      • ジュース/スムージー/デザートバー
      • コーヒー&ティー専門店
    • クラウドキッチン
    • フルサービスレストラン
      • 料理別
      • アジア料理
      • ヨーロピアン
      • ラテンアメリカ料理
      • 中東料理
      • 北米料理
      • その他のFSR料理
    • クイックサービスレストラン
      • 料理別
      • ベーカリー
      • ハンバーガー
      • アイスクリーム
      • 肉料理
      • ピザ
      • その他QSR料理
  • アウトレット
    • チェーン店
    • 独立店舗
  • ロケーション
    • レジャー
    • 宿泊施設
    • 小売
    • 独立型
    • 旅行

第6章 競合情勢

  • 主要な戦略動向
  • 市場シェア分析
  • 企業情勢
  • 企業プロファイル.
    • Alice Pizza SpA
    • Autogrill SpA
    • Camst Group
    • Compagna Generale Ristorazione SpA
    • Cremonini SpA
    • Gruppo Sebeto
    • La Piadineria Group
    • Lagardere Group
    • McDonald's Corporation
    • QSR Platform Holding SCA
    • Starhotels SpA
    • Yum!Brands Inc.

第7章 CEOへの主な戦略的質問

第8章 付録

  • 世界の概要
    • 概要
    • ファイブフォース分析フレームワーク
    • 世界のバリューチェーン分析
    • 市場力学(DROs)
  • 情報源と参考文献
  • 図表一覧
  • 主要洞察
  • データパック
  • 用語集
目次
Product Code: 62576

The Italy Foodservice Market size is estimated at 109.4 billion USD in 2025, and is expected to reach 175.1 billion USD by 2030, growing at a CAGR of 9.86% during the forecast period (2025-2030).

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Rising tourism and expansion in commercial real estate propelling sales in the country

  • The Italian foodservice market represented a share of 13.67%, by value, of the total foodservice market in Europe in 2022. The Italian market grew by CAGR of 1.65% in value from 2017 to 2022. The market is being driven by the full-service restaurants and cafes & bars sub-segments, which depend on developing tourism and commercial real estate in the country.
  • Full-service restaurants dominate the Italian market. By cuisine, the segment mainly consists of European restaurants, followed by Asian and North American restaurants. Since European restaurants, mostly Italian cuisine, hold a majority share in the market, a good indicator to understand the development of the FSR market in Italy is the production and consumption of Italian specialty cheese in the country. Italian PDO cheese is used in a majority of dishes in authentic Italian cuisine. There are 42 varieties of PDO cheeses (Protected Designation of Origin) in Italy, and their production volume reached 596.67 metric tons in 2021, an 11.1% growth from the volume produced in 2016. The per capita consumption of cheese in Italy fluctuated between 22 and 23 kilograms in the past decade.
  • The cafes & bars sub-segment is expected to see major progress and is anticipated to be register a CAGR of 4.51%, by value, during the forecast period. The Italian market is driven by the consumption of beverages like coffee, alcoholic drinks, and desserts. Italian bars mostly feature cocktails as well as a wide range of liqueurs. Italy has many popular names in the liqueur category, which include Amaro Fernet Branca, Amaretto di Saronno, Campari, Grappa Nardini, Limoncello, and Sambuca Molinari.

Italy Foodservice Market Trends

Bars & pubs dominate foodservice landscape in Italy, with Lombardy having the highest percentage of outlets

  • The number of quick service restaurant outlets in Italy experienced a decline by 4.90% from 2019 to 2020, primarily attributed to the operational restrictions imposed by the pandemic. Popular dishes like pizza, pasta, noodles, burgers, and sushi dominate the Italian market, with fast-food brands specializing in these items accounting for a significant presence. Pizza, in particular, holds a substantial share of the Italian restaurant landscape, with approximately 40,000 restaurants (including both QSR and FSR) in the country offering various kinds of pizza. Bar pizzerias accounted for 36,300 of these establishments in 2022.
  • Cafes & bars had the highest number of outlets among all foodservice types in 2022. Bars and pubs constituted over 74% of the outlets, while cafes represented nearly 25%. Lombardy, located in northern Italy and home to Milan, had the highest share of bars in the country at 17.21%. The region is renowned for its vibrant nightlife and culinary scene. Lazio, including Rome, ranked second with 10.53% of the bars, followed by Emilia-Romagna (9.19%), Campania (8.9%), and Veneto (8.55%). These regions are also known for their rich cultural and culinary traditions. Cafes and specialty coffee shops also play a significant role in the Italian market. In 2022, Italy had approximately 64,200 cafes and 560 specialty coffee shops. Cloud kitchens are projected to record a CAGR of 1.23% in terms of the number of outlets during the forecast period. Currently, cloud kitchens represent only 0.11% of the total number of foodservice outlets in Italy. However, with the growing online delivery market, the number of cloud kitchens is expected to increase significantly in the future.

Demand for FSR in Italy expected to increase due to tourism and innovative menus

  • In Italy, cloud kitchens experienced a rise in average order value in 2022 compared to other foodservice types, with an average price of USD 12.41. In 2019, food delivery service was the leading sector in the Italian digital market. Milan ranks as the city where people most frequently order food online for home delivery, followed by Rome and Turin. The average order value for cloud kitchens increased by approximately 8.83% from 2020 to 2022, attributed to the strong presence of meal delivery apps such as Just Eat, Deliveroo, Glovo, and Getri, which significantly scaled the cloud kitchen model. For instance, Deliveroo recorded 2 million downloads in 2021, while Just Eat had around 1.7 million downloads in the same year.
  • The demand for full-service restaurants (FSR) in Italy is expected to rise due to the growing number of tourists who are eager to explore the local cuisine. Professionally trained chefs in FSR establishments offer innovative menus, international cuisine, and proprietary recipes to cater to the preferences of both tourists and health-conscious individuals. In 2022, popular dishes offered in the country included Spaghetti alla Carbonara and Risotto, priced at USD 9.5 and USD 13 per 300 g, respectively. As Italian consumers' appetites for local cuisine continue to grow, the average order value for FSR remains high at USD 23.63. The quick service restaurant (QSR) segment in Italy has experienced significant growth in average order value in recent years. From 2019 to 2022, QSR recorded an average order value growth of 8.55% in the country. Fast-food restaurants in Italy are known for offering convenience, speed, and familiar handheld menu items such as burgers, fries, and wraps. The most popular fast-food dishes in Italy, including pizza and pasta, were priced at USD 8.6 and USD 8.5 per serving, respectively, in 2022.

Italy Foodservice Industry Overview

The Italy Foodservice Market is fragmented, with the top five companies occupying 3.01%. The major players in this market are Autogrill SpA, Compagna Generale Ristorazione SpA, Cremonini SpA, La Piadineria Group and McDonald's Corporation (sorted alphabetically).

Additional Benefits:

  • The market estimate (ME) sheet in Excel format
  • 3 months of analyst support

TABLE OF CONTENTS

1 EXECUTIVE SUMMARY & KEY FINDINGS

2 REPORT OFFERS

3 INTRODUCTION

  • 3.1 Study Assumptions & Market Definition
  • 3.2 Scope of the Study
  • 3.3 Research Methodology

4 KEY INDUSTRY TRENDS

  • 4.1 Number Of Outlets
  • 4.2 Average Order Value
  • 4.3 Regulatory Framework
    • 4.3.1 Italy
  • 4.4 Menu Analysis

5 MARKET SEGMENTATION (includes market size in Value in USD, Forecasts up to 2030 and analysis of growth prospects)

  • 5.1 Foodservice Type
    • 5.1.1 Cafes & Bars
      • 5.1.1.1 By Cuisine
      • 5.1.1.1.1 Bars & Pubs
      • 5.1.1.1.2 Cafes
      • 5.1.1.1.3 Juice/Smoothie/Desserts Bars
      • 5.1.1.1.4 Specialist Coffee & Tea Shops
    • 5.1.2 Cloud Kitchen
    • 5.1.3 Full Service Restaurants
      • 5.1.3.1 By Cuisine
      • 5.1.3.1.1 Asian
      • 5.1.3.1.2 European
      • 5.1.3.1.3 Latin American
      • 5.1.3.1.4 Middle Eastern
      • 5.1.3.1.5 North American
      • 5.1.3.1.6 Other FSR Cuisines
    • 5.1.4 Quick Service Restaurants
      • 5.1.4.1 By Cuisine
      • 5.1.4.1.1 Bakeries
      • 5.1.4.1.2 Burger
      • 5.1.4.1.3 Ice Cream
      • 5.1.4.1.4 Meat-based Cuisines
      • 5.1.4.1.5 Pizza
      • 5.1.4.1.6 Other QSR Cuisines
  • 5.2 Outlet
    • 5.2.1 Chained Outlets
    • 5.2.2 Independent Outlets
  • 5.3 Location
    • 5.3.1 Leisure
    • 5.3.2 Lodging
    • 5.3.3 Retail
    • 5.3.4 Standalone
    • 5.3.5 Travel

6 COMPETITIVE LANDSCAPE

  • 6.1 Key Strategic Moves
  • 6.2 Market Share Analysis
  • 6.3 Company Landscape
  • 6.4 Company Profiles (includes Global Level Overview, Market Level Overview, Core Business Segments, Financials, Headcount, Key Information, Market Rank, Market Share, Products and Services, and Analysis of Recent Developments).
    • 6.4.1 Alice Pizza SpA
    • 6.4.2 Autogrill SpA
    • 6.4.3 Camst Group
    • 6.4.4 Compagna Generale Ristorazione SpA
    • 6.4.5 Cremonini SpA
    • 6.4.6 Gruppo Sebeto
    • 6.4.7 La Piadineria Group
    • 6.4.8 Lagardere Group
    • 6.4.9 McDonald's Corporation
    • 6.4.10 QSR Platform Holding SCA
    • 6.4.11 Starhotels SpA
    • 6.4.12 Yum! Brands Inc.

7 KEY STRATEGIC QUESTIONS FOR FOODSERVICE CEOS

8 APPENDIX

  • 8.1 Global Overview
    • 8.1.1 Overview
    • 8.1.2 Porter's Five Forces Framework
    • 8.1.3 Global Value Chain Analysis
    • 8.1.4 Market Dynamics (DROs)
  • 8.2 Sources & References
  • 8.3 List of Tables & Figures
  • 8.4 Primary Insights
  • 8.5 Data Pack
  • 8.6 Glossary of Terms