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市場調査レポート
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1644350

アジア太平洋のモバイル決済-市場シェア分析、産業動向・統計、成長予測(2025年~2030年)

APAC Mobile Payments - Market Share Analysis, Industry Trends & Statistics, Growth Forecasts (2025 - 2030)


出版日
ページ情報
英文 120 Pages
納期
2~3営業日
カスタマイズ可能
適宜更新あり
価格
価格表記: USDを日本円(税抜)に換算
本日の銀行送金レート: 1USD=143.57円
アジア太平洋のモバイル決済-市場シェア分析、産業動向・統計、成長予測(2025年~2030年)
出版日: 2025年01月05日
発行: Mordor Intelligence
ページ情報: 英文 120 Pages
納期: 2~3営業日
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概要

アジア太平洋のモバイル決済市場は予測期間中に23.91%のCAGRで推移する見込み。

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主要ハイライト

  • アジア太平洋のモバイル決済の状況は、デジタル変革の不安により急速に変化しています。スマートフォンの技術開拓により、小売端末でのPOSや外出先での資金移動が可能になり、世界市場の成長に拍車をかけています。中国を拠点とするTencentなどのモバイル決済プラットフォームは堅調な成長を遂げています。Tencentはタイなど他のアジア諸国にも進出しており、同国でのサービスのローカライズを支援してくれる主要なパートナーを探しています。
  • India Brand Equity Foundation(IBEF)によると、2021年10月現在、インドのモバイル接続数は11億8,000万を超え、インターネットユーザーは7億人、スマートフォンは約6億台となっています。四半期ごとに、これらの数字は急激に増加しています。2020年のリアルタイム決済取引量は255億件超で、インドが世界をリードしました。その結果、スマートフォンへのニーズが高まっています。それが結果的にモバイル決済市場を拡大させ、市場拡大をさらに加速させています。また、政府の取り組み、資金提供、支援、複数の大企業からの資金提供の増加により、市場も拡大しています。
  • eコマースやO2O市場の台頭により、近年モバイル決済を導入するシナリオが豊富に生まれています。WorldPayによると、アジア太平洋では2024年までにeコマース決済の60.2%をデジタル/モバイルウォレットが占め、クレジットカード(16.1%)がこれに続くと予想されています。一方、モバイル決済は、この地域でオンデマンドの小額決済サービスが登場し始めた当初、摩擦を減らし、簡単に導入できるようにする上で重要な役割を果たしました。こうしたセグメントの急速な開発が、モバイル決済の利用拡大をさらに後押ししています。
  • 国境を越えた決済における標準化と相互運用性の向上は、規制機関にとって最優先事項のひとつです。金融機関間の電子データ交換のための標準規格は、SWIFTが当初予定していた2021年11月ではなく、2022年後半に開始される見込みであり、こうした遅れも市場の成長を妨げています。
  • 中国商務部(MOFCOM)と国家衛生委員会(NHC)は共同で、「新型コロナウイルス感染性肺炎の蔓延を防止・制御するためのライフサービス企業業務の適切な実施に関する通知」を発表しました。この通達は、COVID-19が流行している間、中国の消費者が決済目的でスワイプカード決済や各種モバイル決済を利用することを求めています。

アジア太平洋のモバイル決済市場の動向

小売産業が市場を牽引する要因のひとつ

  • アジア太平洋は、中国やインドなどの国々がデジタルウォレットやモバイルウォレットを利用したデジタル決済を導入していることから、市場の大幅な成長が見込まれています。ユビキタスなモバイルデバイス、先進的デジタルインフラ、アプリの利用拡大が、アジア太平洋で急成長しているデジタル/モバイルウォレットを後押ししています。世界決済レポート2020によると、デジタル/モバイルウォレットはアジア太平洋のeコマース決済の58%を占めており、2023年には68.2%に達すると予想されています。
  • さらに、eコマースセグメントでは、消費者の多くがデジタル決済を好むeコマースサイトを通じて、食品や衣料品などの必需品を注文するため、需要が急増しています。インド準備銀行(RBI)が2021年1月に発表したインドにおける決済のデジタル化の度合いを示すデジタル決済指数(DPI)によると、2021年9月の指数は3月の270.59に対し304.06となりました。これは、インド全土でモバイル決済が急速に普及し、深化していることを示しています。
  • 産業の大手企業の中には、投資を通じて、消費者に安全でセキュアなモバイル決済ゲートウェイを提供することで、より良いサービスを提供できるようになった企業もあります。例えば、2021年7月、インドで最も価値のある新興企業の一つであるデジタル決済大手のPaytmは、新規株式公開で22億米ドルの資金調達を計画しています。最近までインドで最も価値のある新興企業だったPaytmは、プレIPOラウンドで2億6,800万米ドルを調達する予定です。
  • 2021年8月、日本で設立された小売企業のAeonは、2021年9月にモバイル決済サービス「Aeon Pay」をイントロダクションすると発表しました。Aeonは、オンラインショッピング事業とプリペイドカードをAeon Payに統合し、モバイル決済サービスを小売業者なら誰でも利用できる気の利いたアプリにする計画です。Aeonは、日本のモバイル決済市場参入企業の中でも新しい部類に入ります。インターネット企業は、銀行、旅行、電話など、さまざまなサービスのワンストップショッピングを開発しようと競い合っています。
  • 中国国家統計局によると、2021年、中国の小売総売上高は、2109年の8.1%に比べ、約14.2%増加しました。このような小売売上高の増加は、この地域の研究市場を牽引すると考えられます。

モバイル決済の導入が最も急速に進むインド

  • eコマースやMコマース文化の高まりにより、カードやデジタルウォレットが台頭しています。インドではさまざまなデジタルウォレット企業が成長しており、モバイル決済の増加が見込まれています。
  • 2016年にナレンドラ・モディ首相が発表した悪魔化計画により、インド全土でデジタル決済の導入が急増しました。政府は2016年、統一決済インターフェース(UPI)によるBHIMアプリケーションを発表し、モバイル機器を通じたキャッシュレス取引をさらに強化しました。
  • コロナウイルスが流行する中、インド政府は消費者に対し、予防と安全対策としてデジタル決済を利用するよう促しました。また、RBIは顧客にデジタルバンキングシステムの利用を提案しています。NPCIはまた、現金のやり取りがコロナウイルスを蔓延させる可能性があるため、デジタル決済を促進する「India pay safe」キャンペーンを開始しました。
  • UPIは多くのインド人ユーザーの生活をより快適なものにしています。UPIは、ある銀行口座から他の銀行口座へ瞬時に送金できる、人気のあるリアルタイム決済方法です。UPI決済システムには、どこでも手間のかからないオンライン決済、安全でセキュアな送金モード、QRコードのスキャンによる決済など、いくつかの利点があります。これらの要因により、UPI決済システムはインドで好まれる決済システムとして飛躍的に上昇しました。
  • さらに、UPI決済システムは、個人のすべての銀行口座のための単一のユーザーインターフェースとなり、複数の銀行アプリをダウンロードする必要性をなくすことで、モバイル決済をさらに増加させています。ほとんどの銀行とノンバンクがUPI決済システムを採用しています。例えば、NPCIのデータによると、UPIに対応した銀行の数は2021年4月の220行から2022年4月には316行に増加しました。

アジア太平洋のモバイル決済産業概要

アジア太平洋のモバイル決済市場は、Google LLC、Apple Inc.、PayPal Inc.、MasterCard Inc、Visa Inc.、American Express Coのような重要な市場参入企業の存在により、適度に統合されています。各社は、市場シェア拡大を目指し、新サービスの導入、パートナーシップや買収への継続的な投資、製品開発を行っています。各社の最近の動きをいくつか以下に挙げます。

  • 2022年1月-デジタルP2P決済開発の主要企業であるMoneyGram International, Inc.は、最近、世界のフィンテック企業であり、日本でモバイル送金サービスとデジタルウォレットを提供するSmiles Mobile Remittance(Smiles)を運営するDigital Wallet Corporationとの戦略的提携を発表しました。Digital Wallet Corporationは、Smilesも所有しています。MoneyGramの世界の決済レールとほぼリアルタイムの機能により、日本の顧客はスマイルズのモバイルアプリを使って200以上の国と地域に送金できるようになりました。
  • 2021年12月-ベトナムのモバイル決済アプリMoMoが、国際投資家からのシリーズE投資ラウンドで2億米ドルを確保。みずほ銀行がラウンドの主導権を握り、Mizuho、Ward Ferry、Goodwater Capital、Kora Managementが出資。追加資本により、同社は市場での地位を強化し、ソリューションの範囲を広げ、エコシステムを発展させるためにベトナム企業への外国投資を奨励する意向です。さらに、地方、第2、第3の都市、小さな町でのサービス拡大を目指します。

その他の特典

  • エクセル形式の市場予測(ME)シート
  • 3ヶ月間のアナリストサポート

目次

第1章 イントロダクション

  • 調査の前提条件と市場定義
  • 調査範囲

第2章 調査手法

第3章 エグゼクティブサマリー

第4章 市場洞察

  • 市場概要
  • 産業の魅力-ポーターのファイブフォース分析
    • 供給企業の交渉力
    • 買い手の交渉力
    • 新規参入業者の脅威
    • 競争企業間の敵対関係
    • 代替品の脅威
  • COVID-19の市場への影響評価

第5章 市場力学

  • 市場促進要因
    • インターネット普及率の上昇とMコマース市場の成長
  • 市場抑制要因
    • モバイル決済に伴うセキュリティ問題

第6章 市場セグメンテーション

  • タイプ別
    • 近接決済
    • 遠隔決済
  • エンドユーザー産業別
    • BFSI
    • IT・通信
    • 小売
    • 医療
    • 政府機関
    • メディア娯楽
    • 運輸・物流
    • その他
  • 国別
    • 中国
    • インド
    • 日本
    • 韓国
    • その他のアジア太平洋(フィリピン、ベトナム、マレーシア、オーストラリアを含む)

第7章 競合情勢

  • 企業プロファイル
    • Google LLC
    • Samsung Group
    • Amazon.com Inc.
    • Paypal Inc.
    • Mastercard Inc.
    • Visa Inc.
    • American Express Co.
    • Comviva Technologies Limited(A Tech Mahindra Company)
    • WeChat(Tencent Holdings Limited)
    • Alipay.com Co. Ltd
    • Paytm(One97 Communications Limited)

第8章 投資分析

第9章 市場の将来

目次
Product Code: 71285

The APAC Mobile Payments Market is expected to register a CAGR of 23.91% during the forecast period.

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Key Highlights

  • The mobile payment landscape across the Asia-Pacific region is changing rapidly, owing to unsettling digital transformation. The technological developments in the smartphone have enabled POS at retail terminals and on-the-go fund transfer, which are fueling the global market growth. Mobile payment platforms, such as Tencent, based in China, have witnessed robust growth. Tencent also expanded in other Asian countries, like Thailand, and it is searching for major partners that can help it localize its services in the country.
  • According to the India Brand Equity Foundation (IBEF), India had over 1.18 billion mobile connections, 700 million internet users, and about 600 million smartphones as of October 2021. Each quarter has seen a sharp increase in these numbers. India led the world in terms of the volume of real-time payment transactions in 2020, with over 25.5 billion. Consequently, there is a raising need for smartphones. It is ultimately expanding the mobile payments market, further accelerating market expansion. The market is also growing due to increasing government efforts, funding, support, and funding from several large businesses.
  • The rise of e-commerce and the O2O market has created an abundance of scenarios for people to adopt mobile payments in recent years. According to WorldPay, digital/mobile wallet is expected to occupy 60.2% of e-commerce payments by 2024 in the Asia-Pacific region, followed by credit card (16.1%). On the other hand, mobile payment played a crucial role in reducing friction and making on-demand, small-ticket services easily adoptable when they first began to emerge in the region. Rapid developments in these sectors, in turn, further drive the uptake in mobile payment usage.
  • Increasing standardization and interoperability in cross-border payments are among the highest priorities for regulatory bodies. One such initiative is the ISO 20022 standard for messages across cross-border payments; the standard for electronic data interchange between financial institutions is expected to begin in late 2022 instead of November 2021 as SWIFT had initially planned; these delays are also hindering the market growth.
  • The Ministry of Commerce (MOFCOM) and the National Health Commission (NHC) ministries of China collaborated to issue the 'Notice Concerning Properly Performing Life Services Enterprise Work to Prevent and Control the Spread of the Novel Coronavirus Infectious Pneumonia.' The notice requires the Chinese consumers to use swipe card payments and various types of mobile payments methods for settlement purposes during the COVID-19 outbreak.

APAC Mobile Payments Market Trends

Retail Industry is one of the Factor Driving the Market

  • The Asia Pacific region is anticipated to witness significant growth in the market studied as countries, such as China and India, adopt the digital mode of payment using digital and mobile wallets. The ubiquitous mobile devices, advanced digital infrastructure, and the growing usage of apps drive digital/mobile wallets, which are growing rapidly in the Asia-Pacific region. According to the global payment report 2020, digital and mobile wallets account for 58% of regional e-commerce payments and are expected to reach 68.2% by 2023.
  • Further, the e-commerce sector is witnessing a spike in demand as consumers order essential items such as food and clothes, among others, through e-commerce websites, where most consumers prefer the digital mode of payment. According to the Reserve Bank of India's (RBI) digital payments index (DPI), launched in January 2021 to indicate the extent of digitization of payments in India, the index for September 2021 stood at 304.06 against 270.59 in March. This indicates the rapid adoption and deepening of mobile payments across the country.
  • Some of the prominent players in the industry, through investments, have been able to better serve their consumers by providing them with safe and secure modes of mobile payment gateways. For instance, in July 2021, Digital payments giant Paytm, one of India's most valuable startups, plans to raise USD 2.2 billion in an initial public offering. Paytm, which was until recently the most valuable startup in India, intends to raise USD 268 million in a pre-IPO round.
  • In August 2021, Aeon, a retail company established in Japan, announced the introduction of Aeon Pay, a mobile payment service, in September 2021. Aeon plans to combine its online shopping operations and prepaid cards under Aeon Pay to make its mobile payment service a nifty app that any retailer may use. The business is one of the newest participants in Japan's thriving mobile payment market. Internet companies compete to develop one-stop shopping options for various services, including banking, travel, and telephone access.
  • According to the National Bureau of Statistics of China, In 2021, the total retail sales in China increased by around 14.2% compared to the 2109 year 8.1%. Such an increase in retail sales will drive the studied market in the region.

India to be the Fastest Growing Adopters of Mobile Payments

  • The Indian market has historically been dominated by cash and is rapidly evolving to meet the demands of the digital payment culture; as a result of an increase in e-commerce and m-commerce culture, cards and digital wallets are rising in prominence. With the growth of various digital wallet companies in India, mobile payment is expected to increase.
  • The demonetization scheme announced by Prime Minister Narendra Modi in 2016 led to a surge in the adoption of digital payments across the country. The government further bolstered cashless transactions through mobile devices by launching the BHIM application in 2016, based on the unified payment interface (UPI).
  • Amid the coronavirus outbreak, India's government urged consumers to use digital payment methods as preventive and safety measures. Also, the RBI has proposed that customers use digital banking systems. NPCI also started an 'India pay safe' campaign to boost digital payments since exchanging cash could spread Coronavirus.
  • UPI has proven to make the lives of many Indian users much easier. UPI is a popular real-time payment method that allows users to instantly transfer funds from one bank account to the other. There are several benefits associated with the UPI payments system, such as hassle-free online payments anywhere, a safe and secure mode of money transfer, and Users can make payments by scanning QR codes. These factors resulted in the dramatic rise of the UPI payments system as a preferred payment system in India.
  • Furthermore, the UPI payment system is further increasing mobile payments by becoming a single user interface for all of an individual's bank accounts, eliminating the need to download multiple banking apps. Most banks and non-banks have adopted the UPI payment system. For instance, as per NPCI data, the number of banks that were live on UPI increased from 220 in April 2021 to 316 in April 2022.

APAC Mobile Payments Industry Overview

The Asia Pacific Mobile Payments Market is moderately consolidated with the presence of significant market players such as Google LLC, Apple Inc., PayPal Inc., MasterCard Inc, Visa Inc., and American Express Co. The companies are introducing new offerings, continuously investing in partnerships and acquisitions, and product development to increase the market share. A few of the recent actions by the companies are listed below.

  • January 2022 - MoneyGram International, Inc., a key player in the development of digital P2P payments, recently announced a strategic alliance with Digital Wallet Corporation, a global fintech firm and the operator of Smiles Mobile Remittance (Smiles), a mobile money transfer service and digital wallet in Japan. Digital Wallet Corporation also owns Smiles. With the use of MoneyGram's worldwide payment rails and near real-time capabilities, customers in Japan may now send money to more than 200 countries and territories using the Smiles mobile app.
  • December 2021 - Vietnamese mobile payment app, MoMo secured USD 200 million in a Series E investment round from international investors. Mizuho Bank took the lead in the round, with contributions from Mizuho, Ward Ferry, Goodwater Capital, and Kora Management. With the additional capital, the company intends to strengthen its position in the market, broaden the scope of its solutions, and encourage foreign investment in Vietnamese firms to develop the ecosystem. Additionally, it intends to expand its services in rural areas, tier two and three cities, and smaller towns.

Additional Benefits:

  • The market estimate (ME) sheet in Excel format
  • 3 months of analyst support

TABLE OF CONTENTS

1 INTRODUCTION

  • 1.1 Study Assumptions and Market Definition
  • 1.2 Scope of the Study

2 RESEARCH METHODOLOGY

3 EXECUTIVE SUMMARY

4 MARKET INSIGHTS

  • 4.1 Market Overview
  • 4.2 Industry Attractiveness - Porter's Five Forces Analysis
    • 4.2.1 Bargaining Power of Suppliers
    • 4.2.2 Bargaining Power of Buyers
    • 4.2.3 Threat of New Entrants
    • 4.2.4 Intensity of Competitive Rivalry
    • 4.2.5 Threat of Substitutes
  • 4.3 Assessment of Impact of COVID-19 on the Market

5 MARKET DYNAMICS

  • 5.1 Market Drivers
    • 5.1.1 Increasing Internet Penetration and Growing M-commerce Market
  • 5.2 Market Restraints
    • 5.2.1 Security Issues Associated with Mobile Payments

6 MARKET SEGMENTATION

  • 6.1 By Type
    • 6.1.1 Proximity Payment
    • 6.1.2 Remote Payment
  • 6.2 By End-User Industry
    • 6.2.1 BFSI
    • 6.2.2 IT and Telecommunication
    • 6.2.3 Retail
    • 6.2.4 Healthcare
    • 6.2.5 Government
    • 6.2.6 Media and Entertainment
    • 6.2.7 Transportation and Logistics
    • 6.2.8 Other End User
  • 6.3 By Country
    • 6.3.1 China
    • 6.3.2 India
    • 6.3.3 Japan
    • 6.3.4 South Korea
    • 6.3.5 Rest of Asia Pacific (includes Philippines, Vietnam, Malaysia, Australia)

7 COMPETITIVE LANDSCAPE

  • 7.1 Company Profiles
    • 7.1.1 Google LLC
    • 7.1.2 Samsung Group
    • 7.1.3 Amazon.com Inc.
    • 7.1.4 Paypal Inc.
    • 7.1.5 Mastercard Inc.
    • 7.1.6 Visa Inc.
    • 7.1.7 American Express Co.
    • 7.1.8 Comviva Technologies Limited (A Tech Mahindra Company)
    • 7.1.9 WeChat (Tencent Holdings Limited)
    • 7.1.10 Alipay.com Co. Ltd
    • 7.1.11 Paytm (One97 Communications Limited)

8 INVESTMENT ANALYSIS

9 FUTURE OF THE MARKET