デフォルト表紙
市場調査レポート
商品コード
1644813

インドネシアのモバイル決済:市場シェア分析、産業動向、成長予測(2025年~2030年)

Indonesia Mobile Payments - Market Share Analysis, Industry Trends & Statistics, Growth Forecasts (2025 - 2030)


出版日
ページ情報
英文 99 Pages
納期
2~3営業日
カスタマイズ可能
適宜更新あり
価格
価格表記: USDを日本円(税抜)に換算
本日の銀行送金レート: 1USD=143.57円
インドネシアのモバイル決済:市場シェア分析、産業動向、成長予測(2025年~2030年)
出版日: 2025年01月05日
発行: Mordor Intelligence
ページ情報: 英文 99 Pages
納期: 2~3営業日
GIIご利用のメリット
  • 全表示
  • 概要
  • 目次
概要

インドネシアのモバイル決済市場は予測期間中にCAGR 16.42%を記録する見込み

Indonesia Mobile Payments-Market-IMG1

主要ハイライト

  • インドネシア経済の急成長に伴い、携帯電話、特にスマートフォンは人々の生活に欠かせない存在に進化しました。さらに、今や世界中の大半の人々が日常生活の大半をインターネットに依存しています。このため、スマートフォンとインターネットユーザーの普及に伴い、モバイル決済市場が大きく急成長しました。インドネシア銀行によると、固定ブロードバンドインターネットの利用者は1,000万人を超え、3Gと4G携帯電話の利用者は2億4,820万人に上るなど、金融技術へのアクセスは広範囲に及んでいます。
  • Gojek、DANAなど多くの産業参加者は、既存のモバイル決済サービス利用者の維持と新規利用者の獲得のために、報酬システムを利用しています。例えば、いくつかのサービスプロバイダーは、アプリケーションを通じた取引を促進するため、特定の金額がチャージされたスクラッチ・カードを提供しています。このような補償制度により、顧客はモバイル決済アプリを利用するようになり、モバイル決済市場が活性化します。
  • スマートフォンのようなワイヤレス機器を利用してオンラインビジネスを行うMコマースの人気が高まっていることから、モバイル決済市場は予測期間中に拡大すると見込まれます。App Annieの2021年第3四半期レポートによると、世界で最もモバイル指向の強い地域はインドネシアです。驚くべきことに、インドネシアの人々は毎日5.5時間をモバイルアプリの利用に費やしています。
  • さらに、Mコマースによって、消費者は無線インターネットにアクセスできる場所ならどこでも取引ができます。さらに、LinkAjaやPaytrenのような企業は、すでにモバイルコマースをデビューさせています。GoPay、OVO、ShopeePayなどのデジタルウォレットの採用のおかげで、顧客はカードをスワイプする手間をかけずに店頭で即座に買い物ができるようになりました。
  • モバイルペイメントの市場は成長しているが、データ漏洩やセキュリティ問題の増加によって制約を受けています。加えて、セキュリティや個人データの不法利用に対する懸念から、多くの顧客が新技術の受け入れをためらっています。
  • COVID-19が流行した際、世界中の顧客がデジタル取引を利用し始めました。顧客は複数の銀行や金融機関を通じてデジタルバンキングシステムにアクセスしています。その結果、COVID-19の流行時には、モバイル決済が全国的に増加しました。特にインドネシアでコロナウイルスが流行して以来、モダントレード方法への移行が進んでいたインドネシアのバティック中小企業(SME)セクターに見られるように、デビットカードやクレジットカードに代わる現代的な手段として、消費者や取引業者の間でM-ペイメントへの関心が高まっていました。

インドネシアのモバイル決済市場動向

電子ウォレットプラットフォームの台頭が市場を牽引

  • インドネシアの消費者は、デジタル経済における新しい商品に対して非常にオープンです。インドネシアでは、取引量や企業数の増加に見られるように、フィンテック商品の市場が拡大しています。インドネシア銀行の統計によると、インドネシアにおけるデジタルバンキング取引は11月までで前年同期比47%増の3,877兆ルピア(2,695億2,000万米ドル)に達したが、これは主に現在のCOVID-19パンデミックの世界的拡大の結果です。
  • 2021年第3四半期、電子マネーとデジタルバンキングを利用した決済取引額は、それぞれ52.5%(前年同期比)、60.7%(同)増加しました。デジタル決済システムの開発と簡素化、デジタルバンキングの加速化、オンラインショッピングに対する国民の嗜好の高まりはすべて、デジタル取引の急成長に寄与しています。
  • さらに、インドネシア政府当局は2020年2月時点で41の認可済み電子ウォレットシステムを認可しており、2019年10月にはSamsungペイがインドネシア市場に参入し、これは外資系フィンテック企業にとって特筆すべき進展でした。インドネシアの人口の半分近く1億200万人が、2017~2018年の間に6,400万人から1億200万人のデジタル顧客へと増加しました。オンラインショッピングは、デジタル顧客の増加により、2017年の取引額131億米ドルから2025年には483億米ドルへと3.7倍に拡大すると予想されています。
  • 2021年の前2年間で、インターネットベースの企業が保有する電子ウォレットアプリの数は50%上昇しました。GoPay、DANA、Paytrend、DOKUは、インドネシアの電子ウォレットアプリの上位10に入るこれらの企業の4つです。インドネシアの2億6,000万人のうち4分の3は、まだ基本的な金融サービスを利用できないです。そのため、同国の規制当局である金融サービス機構(OJK)は、国家経済を強化するためにこの拡大を推進しました。BTPNのJenius、CIMBのGo Mobile by CIMB、BCAのSakukuは、銀行が所有する最もダウンロードされた電子ウォレットアプリの上位10のうちの3つです。
  • また、海外の電子ウォレットプロバイダーもインドネシアのデジタル決済セグメントに関心を示しています。WeChatPay、AliPay、WhatsApp Payは市場の成長を注視しています。インドネシアのe-Wallet産業に参入しようとする海外の競合企業は、BUKU 4(Bank Umum Kegiatan Usaha)と呼ばれる地方銀行と協力しなければならないです。現在、インドネシアの7つの銀行がBUKU 4銀行に指定されています。BNI、Mandiri、BRI、BCA、CIMB Niaga、Bank Danamon、Bank Paninの7行が、インドネシア銀行を通じたクロスボーダーe-ウォレットに対応しています。QRISによるインドネシアマネーの使用と、オープンアプリケーションプログラミング・インターフェースの標準化への準拠が、外資系電子ウォレットシステムの要件です。

リテールが大きなシェアを占める

  • 国民経済の回復を加速するための決済システムのデジタル変革」をテーマに、インドネシア銀行は事実上、インドネシア銀行高速決済(BI-FAST)システムを導入しました。一般消費者のリテール決済取引を促進する目的で、インドネシア銀行はBI-FAST決済システムインフラを構築し、決済システム産業が提供するアプリからアクセスできるようにしました。顧客に多様な決済手段を提供するという各銀行の戦略に従い、BI-FASTは消費者に徐々に普及しています。
  • BIの統計によると、インドネシアのデジタルバンキング取引は11月までに前年同期比47%増の3,877兆ルピア(2,695億2,000万米ドル)に達したが、これは主に現在のCOVID-19パンデミックの世界的拡大の結果です。
  • 既存の銀行間送金手数料が1回の取引につき6,500ルピア(46セント)であるのに対し、新しいBI-Fastシステムは、消費者に最大2億5,000万ルピア(約17万米ドル)のリアルタイムで安全な送金を1回につき最大2,500ルピア(17セント)で記載しています。
  • インドネシアで最も広く利用されているフィンテックサービスは電子マネーで、eウォレット決済として知られることもあります。これにウェブベースの投資や後払いサービスが続きます。インドネシアがキャッシュレス社会に近づくにつれ、2020年1月の同国小売セクターにおける電子マネー取引は前年同月比で173%増加しました。ノンバンクのフィンテックが市場を席巻し、電子マネー取引は15兆8,000億IDRとなりました。インドネシアで最大のデジタル取引は、小売(28%)、オンライン輸送(27%)、食事注文(20%)、eコマース(15%)、請求書決済(7%)です。
  • 特にMSMEと小売商の間では、クイック・レスポンスコード・インドネシア標準(QRIS)を普及させる国や地域の取り組みが、デジタル経済と金融を前進させています。2019年8月の採用以来、インドネシア銀行はインドネシア唯一のデジタル決済規格であるQRISの認知度を高めるため、大規模な広報活動を行ってきました。
  • さらに、インドネシアにおける電子マネーやデジタルバンキングを利用した決済額は、前年比58.70%(前年比)、42.90%(前年比)と大幅に増加しており、2021年にはそれぞれ49.06%(前年比)、45.64%(前年比)まで増加する見込みです。これは、QRコードインドネシア標準(QRIS)エコシステムの成長によって強化されており、2021年に1,200万加盟店という目標を突破し、主に零細企業や小規模企業の増加によって牽引されています。

インドネシアのモバイル決済産業概要

  • 2021年11月-GoPayとインドネシア上場の技術系銀行Bank Jagoは、インドネシアの一般市民がGojekアプリケーションから直接Jago銀行口座を開設できるようにする新しいサービス統合を発表しました。オンデマンドプラットフォームとデジタルバンクの統合はインドネシアで初めての試みであり、銀行口座を持たない数百万人の消費者にデジタルバンキングへの便利なアクセスを記載しています。
  • 2022年3月-インドネシア有数のコングロマリットであるSinar Mas Groupは、電子ウォレットプラットフォームのDanaに2億2,500万米ドルを投資しました。エネルギーとインフラに特化したSinar Masの子会社DSST Dana GemilangはDanaに2億米ドルを投資し、残りの2,500万米ドルはシナールマス銀行が出資します。このパートナーシップは、DSSTとその他の利害関係者のデジタルエコシステムの成長に有益な影響を与えることを目的としています。

その他の特典

  • エクセル形式の市場予測(ME)シート
  • 3ヶ月間のアナリストサポート

目次

第1章 イントロダクション

  • 調査の前提条件と市場定義
  • 調査範囲

第2章 調査手法

第3章 エグゼクティブサマリー

第4章 市場洞察

  • 市場概要
  • 産業の魅力-ポーターのファイブフォース分析
    • 供給企業の交渉力
    • 消費者の交渉力
    • 新規参入業者の脅威
    • 代替品の脅威
    • 競争企業間の敵対関係の強さ
  • COVID-19の市場への影響評価

第5章 市場力学

  • 市場促進要因
    • インターネット普及率の上昇とMコマース市場の成長
    • モバイル環境におけるロイヤルティの増加
  • 市場抑制要因
    • モバイル決済に伴うセキュリティ問題

第6章 市場セグメンテーション

  • タイプ別
    • 近接型決済
    • 遠隔決済
  • エンドユーザー産業別
    • BFSI
    • IT・通信
    • 小売
    • 医療
    • 政府機関
    • メディア娯楽
    • 運輸・物流
    • その他

第7章 競合情勢

  • 企業プロファイル
    • GoPay S.R.O.
    • DANA
    • DOKU
    • LinkAja
    • Paytren
    • Gojek
    • Sakuku
    • Jenius Pay
    • i.saku

第8章 投資分析

第9章 今後の動向

目次
Product Code: 91137

The Indonesia Mobile Payments Market is expected to register a CAGR of 16.42% during the forecast period.

Indonesia Mobile Payments - Market - IMG1

Key Highlights

  • Mobile phones, especially smartphones, have evolved into a necessary component of a person's life as a result of the nation's economy's fast growth. Additionally, the majority of people worldwide now depend on the internet for most of their daily activities. This led to a large surge in the market for mobile payments as smartphones and internet users spread around the region. According to Bank Indonesia, access to financial technology is extensive, with over 10 million fixed-line broadband internet customers and 248.2 million users of 3G and 4G mobile phones.
  • Many industry participants, like Gojek, DANA, etc., use reward systems to both retain existing mobile payment service users and attract new ones. In order to facilitate transactions through their applications, several service providers, for instance, provide scratch cards that are loaded with a specific amount. Such compensation schemes encourage customers to use mobile payment apps, which boosts the market for mobile payments.
  • The market for mobile payments is expected to expand over the course of the forecast period as a result of the growing popularity of M-commerce, which entails doing online business utilizing wireless devices like smartphones. The world's most mobile-oriented area, according to App Annie's Q3 report for 2021, is Indonesia. Remarkably, Indonesian people spend 5.5 hours every day utilizing mobile apps.
  • Additionally, M-commerce enables consumers to transact anywhere there is wireless internet access. Additionally, businesses like LinkAja and Paytren have already debuted their mobile commerce offerings. Customers can now instantly make in-store purchases without the hassle of swiping a card, thanks to the introduction of digital wallets like GoPay, OVO, ShopeePay, etc.
  • The market for mobile payments is growing but is being constrained by rising data breaches and security problems. Additionally, due to worries about security and unlawful use of personal data, many customers are hesitant to accept the new technology.
  • Customers all across the world started using digital transactions during the COVID-19 epidemic. Customers have access to digital banking systems through several banks and financial institutions. As a result, during the COVID-19 epidemic, mobile payments increased across the nation. As seen in the Indonesian Batik small- and medium-sized enterprise (SME) sector, which was experiencing a shift in modern transaction methods, particularly since the coronavirus outbreak spread in Indonesia, interest in m-payment was growing among consumers and traders because it was a contemporary alternative to debit and credit cards.

Indonesia Mobile Payments Market Trends

Rise in e-Wallet Platforms Drives the Market

  • Consumers in Indonesia are highly open to new offerings in the digital economy. The market for fintech goods is expanding in Indonesia, as seen by the growth in the volume of transactions and the number of companies. According to Bank of Indonesia statistics, digital banking transactions in Indonesia increased 47% YoY through November to 3,877 trillion rupiahs (USD 269.52 billion), mostly as a result of the current COVID-19 pandemic's global expansion.
  • In the third quarter of 2021, the value of payment transactions made using electronic money and digital banking increased by 52.5 percent (YoY) and 60.7 percent (YoY), respectively. The development and simplicity of digital payment systems, the acceleration of digital banking, and the growing public preference for online shopping all contribute to the rapid growth of digital transactions.
  • Further, the Indonesian government authorities have authorized 41 licensed e-Wallet systems as of February 2020; in October 2019, SamsungPay joined the Indonesian market, which was a notable development for a foreign fintech company. Nearly half of Indonesia's population-102 million people-grew from 64 million to 102 million digital customers between 2017 and 2018. Online shopping is expected to expand 3.7 times from 13.1 billion USD in transactions in 2017 to 48.3 billion USD in 2025 due to the rise of digital customers.
  • In the previous two years of 2021, the number of e-wallet apps held by internet-based businesses climbed by 50%. GoPay, DANA, Paytrend, and DOKU are four of these businesses that are in the top 10 e-Wallet apps in Indonesia. Three-quarters of Indonesia's 260 million people still lack access to basic financial services. Therefore the country's regulator, the Financial Services Authority (OJK), promoted this expansion to strengthen the economy of the nation. Jenius from BTPN, Go Mobile by CIMB from CIMB, and Sakuku from BCA are three of the top 10 most downloaded e-Wallet apps that are owned by banks.
  • Also, some overseas e-Wallet providers have expressed interest in the digital payment sector in Indonesia. WeChatPay, AliPay, and WhatsApp Pay are keeping an eye on market growth. Any international competitor looking to break into the Indonesian e-Wallet industry must collaborate with a regional bank known as Buku 4 (BUKU 4 - Bank Umum Kegiatan Usaha). Seven banks in Indonesia are now designated as BUKU 4 banks: BNI, Mandiri, BRI, BCA, CIMB Niaga, Bank Danamon, and Bank Panin for cross-border e-Wallets through the Bank of Indonesia. The usage of Indonesian money with QRIS and compliance with the Standardization of Open Application Programming Interface are requirements for foreign-invested e-Wallet systems.

Retail to Hold Significant Share

  • Under the theme "Payment System Digital Transformation to Accelerate National Economic Recovery," Bank Indonesia virtually introduced the Bank Indonesia Fast Payment (BI-FAST) system. For the purpose of facilitating retail payment transactions for the general public, Bank Indonesia has established the BI-FAST payment system infrastructure, which is accessible through apps given by the payment system industry. In accordance with each bank's strategy to provide its clients with a variety of payment methods, BI-FAST is being gradually pushed out to its consumers.
  • According to BI statistics, digital banking transactions in Indonesia increased 47% y/y through November to 3,877 trillion rupiahs (USD 269.52 billion), mostly as a result of the current COVID-19 pandemic's global expansion.
  • As compared to the existing interbank money transfer fee of 6,500 rupiahs (46 cents) for each transaction, the new BI-Fast system offers consumers real-time, secure money transfers of up to 250 million rupiahs (about USD 170,000) for a maximum cost of 2,500 rupiahs (17 cents) per transaction.
  • The most widely used fintech service in Indonesia is electronic money, sometimes known as e-Wallet payments. This is followed by web-based investing and pay-later services. As Indonesia moves closer to a cashless society, electronic money transactions in the country's retail sector increased by 173 percent in January 2020 compared to the same month the previous year. Nonbank fintech dominated the market, where e-money transactions were IDR 15.8 trillion. The biggest digital transactions in Indonesia are in retail (28%), online transportation (27%), meal ordering (20%), e-commerce (15%), and bill payments (7% ).
  • Especially among MSME and retail merchants, the national and regional initiatives to spread Quick Response Code Indonesian Standard (QRIS) have advanced the digital economy and finance. Since its introduction in August 2019, Bank Indonesia has conducted a significant public relations effort to raise awareness of QRIS as Indonesia's only digital payment standard.
  • Moreover, the value of payments made using electronic money and digital banking in Indonesia has increased significantly year over year to 58.70% (YoY) and 42.90% (YoY) and will increase to 49.06 percent (YoY) and 45.64 percent (YoY) in 2021, respectively. It is strengthened by the QR Code Indonesian Standard (QRIS) ecosystem's growth, which has surpassed the goal of 12 million merchants in 2021 and is primarily driven by a rise in Micro businesses and Small businesses.

Indonesia Mobile Payments Industry Overview

  • November 2021 - GoPay, and Bank Jago, an Indonesia-listed technology-based bank, announced a new service integration that will enable the Indonesian public to open a Jago bank account directly from the Gojek application. This integration between an on-demand platform and a digital bank is the first of its kind in Indonesia and will provide convenient access to digital banking for the millions of unbanked and underbanked consumers in the country.
  • March 2022 - One of Indonesia's prominent conglomerates, Sinar Mas Group, invested USD 225 million in the e-wallet platform Dana. The energy and infrastructure-focused subsidiary of Sinar Mas, DSST Dana Gemilang, will invest USD 200 million in Dana, with the remaining USD 25 million coming from Bank Sinarmas. The partnership aims to have a beneficial influence on the DSST and other stakeholders' digital ecosystem growth.

Additional Benefits:

  • The market estimate (ME) sheet in Excel format
  • 3 months of analyst support

TABLE OF CONTENTS

1 INTRODUCTION

  • 1.1 Study Assumptions and Market Definition
  • 1.2 Scope of the Study

2 RESEARCH METHODOLOGY

3 EXECUTIVE SUMMARY

4 MARKET INSIGHTS

  • 4.1 Market Overview
  • 4.2 Industry Attractiveness - Porter's Five Forces Analysis
    • 4.2.1 Bargaining Power of Suppliers
    • 4.2.2 Bargaining Power of Consumers
    • 4.2.3 Threat of New Entrants
    • 4.2.4 Threat of Substitute Products
    • 4.2.5 Intensity of Competitive Rivalry
  • 4.3 Assessment of Impact of COVID-19 on the Market

5 MARKET DYNAMICS

  • 5.1 Market Drivers
    • 5.1.1 Increasing Internet Penetration and Growing M-commerce Market
    • 5.1.2 Increasing Number of Loyality Benefits in Mobile Environment
  • 5.2 Market Restraints
    • 5.2.1 Security Issues Associated with Mobile Payments

6 MARKET SEGMENTATION

  • 6.1 By Type
    • 6.1.1 Proximity Payment
    • 6.1.2 Remote Payment
  • 6.2 By End-user Industry
    • 6.2.1 BFSI
    • 6.2.2 IT and Telecommunication
    • 6.2.3 Retail
    • 6.2.4 Healthcare
    • 6.2.5 Government
    • 6.2.6 Media and Entertainment
    • 6.2.7 Transportation and Logistics
    • 6.2.8 Other End-user Industries

7 COMPETITIVE LANDSCAPE

  • 7.1 Company Profiles
    • 7.1.1 GoPay S.R.O.
    • 7.1.2 DANA
    • 7.1.3 DOKU
    • 7.1.4 LinkAja
    • 7.1.5 Paytren
    • 7.1.6 Gojek
    • 7.1.7 Sakuku
    • 7.1.8 Jenius Pay
    • 7.1.9 i.saku

8 INVESTMENT ANALYSIS

9 FUTURE TRENDS