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市場調査レポート
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1635352

ドイツのモバイル決済:市場シェア分析、産業動向と統計、成長予測(2025年~2030年)

Germany Mobile Payments - Market Share Analysis, Industry Trends & Statistics, Growth Forecasts (2025 - 2030)


出版日
ページ情報
英文 100 Pages
納期
2~3営業日
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ドイツのモバイル決済:市場シェア分析、産業動向と統計、成長予測(2025年~2030年)
出版日: 2025年01月05日
発行: Mordor Intelligence
ページ情報: 英文 100 Pages
納期: 2~3営業日
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概要

ドイツのモバイル決済市場は、予測期間中に12.32%のCAGRで推移する見込みです。

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ドイツでは、モバイル決済サービスが緩やかながらも着実に増加しています。現金とデジタルの両チャネルはモバイル決済にシェアを奪われつつあります。同国のモバイル決済事業が拡大しているのは、消費者の嗜好の変化とイノベーションを優先したサービスの進歩が背景にあります。

主なハイライト

  • ドイツの全産業がモバイルユーザーのデジタル化に支配されつつあり、特に金融取引は銀行部門にまで広がっています。ドイツのモバイル決済は、イノベーションの最前線にいるモバイルバンクほど急速に普及していないです。日常的な買い物に関しては、ドイツ人は歴史的に現金に強い忠誠心を示してきました。以前は、モバイル決済のマーケットリーダーであるグーグルペイとアップルペイしか参入していなかったが、今では国際的なプレーヤーがこぞってドイツでモバイル決済を開始しています。例えば、ドイツのサムスンペイやサムスンパスの顧客は、互換性のあるギャラクシーデバイスからこれらのアプリを開き、サムスンウォレットへのアップデートと移行を促すプロンプトに従うか、ギャラクシーストアで詳細を確認することができます。
  • 企業や顧客にとってより便利なため、国内のモバイル決済市場は拡大しています。モバイル決済では通常、特典プログラムや請求書分割オプションが利用できるため、顧客にとってはより有益な取引となります。企業は、モバイル決済アプリケーションを通じて、より効率的で経済的なマーケティング手法であるテーラーメイドマーケティングを行うことができます。例えば、ドイツでは、ペイパルが「後で支払う」オプションを拡張しています。同社は「30日後支払い」という新しい支払いオプションを導入しました。1.000ユーロまでの買い物であれば、顧客はこの新しい機会を選択し、30日後にそれ以上の手数料を負担することなく支払うことができます。
  • さらに、ドイツのサービスステーションで直接ガスポンプでのモバイル決済を容易にするため、ペイパルはPACE Telematicsと提携しました。顧客は携帯電話だけでなく、アップルウォッチやアンドロイド腕時計でも支払いができるようになり、これは欧州で初めてのことです。
  • ドイツ人はモバイル・バンキングの安全性とセキュリティを強く重視し、現金での支払いを好みます。これは同国市場にとって大きな課題であり、市場の成長率を低下させています。プロバイダーは、ID保護(指紋または音声/顔認証)、高度な暗号化、OTP認証コードなどさまざまなセキュリティ機能を通じて、モバイルバンキングを最も安全な銀行アクセス方法にしています。
  • COVID-19の大流行はドイツの経済、企業、人々に影響を与えたが、ドイツのモバイル決済市場にとっては大きなチャンスとなった。COVID-19蔓延の脅威から、企業や顧客はますますキャッシュレス購入を好むようになっています。パンデミック時には主流であったこの傾向は、パンデミック後にも強まっており、ドイツはモバイルを通じたキャッシュレス決済の拡大へと変貌を遂げつつあります。

ドイツのモバイル決済市場動向

ドイツでは、デジタル化の進展がモバイル決済市場の成長を牽引しています。

  • 新興経済諸国であり技術先進国であるドイツは、金融分野のデジタル化を進めており、同地域のモバイル決済市場開拓の機会を生み出しています。多くの投資家が同国のモバイル決済市場に投資しています。例えば、Buy Now Pay Later(BNPL)はフィンテック業界の主要成長分野の一つです。ベルリンを拠点とし、企業に柔軟な支払いオプションを提供するMonduは、新たに3,990万ユーロを調達し、事業拡大を計画しています。
  • ジロカードは通常、ドイツで銀行口座を開設した人に渡される(電子キャッシュカードやECカードと呼ばれることもある)。ドイツで最も広く使われているカード決済であるジロカードの最大の欠点は、オンラインで使えないことです。しかし、新しいデジタルECカードがすべてを変えようとしています。ドイツ銀行業界委員会によると、オンライン決済システムGiropayへの第2のエントリーポイントとしてジロカードの統合が2022年に開始される見込みです。これは、同国におけるモバイル決済市場の成長の可能性を示しています。
  • さらに、ベルリンを拠点とするドイツのネオバンクN26は、N26保険アプリケーションを開発し、顧客が保険加入、プラン管理、各種保険請求ができるようにしました。このモバイルバンクはSimplesurance社と提携し、消費者がアプリから直接保険を選択できるようにしました。
  • 国内の企業は、モバイル決済サービスのセキュリティとコンプライアンスを優先し、国内全体の信頼を高めています。例えば、PSD2に準拠したバンキングアプリでカード決済の登録と承認を行えるようにするため、Deutsche Kreditbank AG(DKB)は、ソフトウェア会社Netceteraと共同で作成した生体認証による決済承認のための近代化された3-Dセキュア方式を統合しました。
  • モバイル決済サービスに対する需要の高まりは、国内のさまざまなサービス開発企業を通じて目の当たりにすることができます。例えば、インスタント・バンク・ペイ(Instant Bank Pay)とベリファイド・マンデート(Verified Mandates)の導入により、銀行直接決済ソリューションのフィンテック企業であるGoCardlessは、ドイツで2つのオープンバンキング機能をリリースしました。これにより、加盟店は支払いへのリンクを添付した支払いリクエストを送信したり、インスタント・バンク・ペイ・オプションをチェックアウト・プロセスに組み込むことができます。支払い者は銀行と簡単に接続でき、おサイフケータイのように銀行口座から素早く支払いを承認できます。

キャッシュレス化という顧客行動の変化とeコマースの成長が、ドイツにおけるモバイル決済市場の成長を後押ししています。

  • ドイツの購買者は、価格だけでなく、購入前に他の同等製品、機能、出所などについてできるだけ多くのことを知りたがります。ドイツの顧客は世界で最も要求の厳しいバイヤーの一人です。一部の顧客は、より良い品質の製品であれば、より多く支払う用意があります。ドイツは欧州最大のeコマース市場であり、オンライン購入のスタンダードとなっています。すべてのeコマース・サイトがモバイル・アプリケーションによる支払いを受け入れているため、人々のこうした消費行動は、同国におけるモバイル決済市場の成長に間接的に貢献しています。
  • 同国地域におけるMコマース市場の成長は、ドイツのモバイル決済市場を直接的に強化しています。例えば、モバイルコマースとエンゲージメントのパイオニアであるRezolveは最近、既存のラジオ業界を覆すことでモバイルエンゲージメントに革命を起こす次のステップとして、ドイツにおけるラジオグループのすべての商業活動の独占マーケティング会社であるANY Lifestyle Marketing GmbHの全株式を取得したことを明らかにしました。
  • 多くの世界のモバイル決済企業がドイツに投資し、プレゼンスを拡大しており、ドイツにおけるモバイル決済市場の成長に大きな機会をもたらしています。例えば、米国を拠点とする多国籍金融サービス企業WU+によると、モバイルバンキングと国際送金を組み合わせたアプリがドイツで発売されました。ウエスタンユニオンの世界な金融ネットワークは、200以上の国と地域、130以上の通貨を結びつけ、国境を越えた、通貨を超えた送金や決済を可能にしています。
  • また、欧州のような市場開拓では、地域化された多種多様なウォレットがあり、高度に発達しています。サービスを提供するために、ファーウェイ・ペイはドイツのBluecodeとの地域提携を利用して地域のプロバイダーと協力しています。
  • アマゾンは現地の銀行商品の買収を開始しました。同事業は、この新しいパーソナライズされたサービスで、消費者に分割払いの便利なデジタル・オプションを提供しています。この新たな提携により、ドイツ・バークレイカードは、クレジットカードと消費者金融事業に加え、ドイツで市場融資を提供することができます。

ドイツのモバイル決済業界の概要

多くの競合他社が存在するため、ドイツのモバイル決済市場は断片化しているように見えます。この地域でより多くの消費者を引き付けるため、ドイツのモバイル決済市場の主要参入企業は、革新的で安全なサービスの開発、キャッシュバックの提供、パートナーシップの形成などの手法を駆使しています。また、フィンテック企業も台頭しており、ドイツのモバイル決済市場の競争力をさらに高めています。

  • 2022年6月:ドイツを含む18拠点で、Klarnaアプリがデジタル・ロイヤリティカードスペースを提供。世界トップのリテールバンク、ペイメント、ショッピングサービスのKlarnaによると、Klarnaアプリで新しいロイヤリティカード機能が正式に開始されました。これにより、アプリのユーザーは、物理的なロイヤルティカードのデジタル版を保存し、アクセスできるようになります。店舗で買い物をする際、プラスチック製の代替品を持ち歩く必要がなく、どの加盟店でもすべてのポイントや特典を獲得することができます。
  • 2022年5月:ドイツのコンサルティング会社FINCON Unternehmensberatung GmbHは、銀行・保険業界のデジタルトランスフォーメーションプロジェクトのリーダーであり、このセクターの世界的リーダーであるREPLY社が、この事業の100%を買収する契約を締結したと発表しました。モバイルバンキング、ペイメント、コアバンキング、内部統制システムと規制遵守、BIPRO、保険システムなど、金融サービス部門で使用される基本的なシステムとプロセスは、ハンブルクに本拠を置く純粋なコンサルティング会社FINCONの焦点です。
  • 2022年6月:ドイツは、アップルの「App Tracking Transparency」プライバシーフレームワークについて、新たな独占禁止法調査を開始しました。欧州委員会は現在、追加の独占禁止法調査の一環として、アップルペイとその音楽ストリーミングサービスを調査しています。

その他の特典

  • エクセル形式の市場予測(ME)シート
  • 3ヶ月間のアナリストサポート

目次

第1章 イントロダクション

  • 調査の前提条件と市場の定義
  • 調査範囲

第2章 調査手法

第3章 エグゼクティブサマリー

第4章 市場洞察

  • 市場概要
  • ドイツのモバイル決済市場の市場規模・推計
  • 業界の魅力度-ポーターのファイブフォース分析
    • 供給企業の交渉力
    • 買い手/消費者の交渉力
    • 新規参入業者の脅威
    • 代替品の脅威
    • 競争企業間の敵対関係の強さ
  • COVID-19の市場への影響評価

第5章 市場力学

  • 市場促進要因
    • 国内におけるデジタル化の進展
    • 特に若年層におけるキャッシュレス化とeコマースの成長による顧客行動の変化
  • 市場の課題
    • モバイル決済におけるプライバシーとセキュリティへの懸念
  • 市場機会
    • モバイル決済はより受け入れられ、便利な決済手段となってきています。
  • モバイル決済業界における主な規制と基準
  • 業界におけるビジネスモデルの分析
  • ドイツにおけるモバイルウォレットの普及拡大に関する分析
  • 実現技術に関する分析(NFC、QRなどを含む範囲)
  • モバイルコマースの成長と市場への影響に関する解説

第6章 市場セグメンテーション

  • タイプ別(相対的な普及率に基づく市場シェア)
    • 近接型
    • リモート

第7章 競合情勢

  • 企業プロファイル
    • Google pay(Google LLC(Alphabet Inc.))
    • Samsung pay(Samsung Group)
    • Amazon Pay(Amazon.com Inc.)
    • Apple Pay(Apple Inc.)
    • Paypal Inc.
    • Mastercard PLC
    • Visa Inc.
    • American Express Co.
    • Skrill
    • Alipay.com Co. Ltd(Ant Financial)

第8章 投資分析

第9章 市場の将来展望

目次
Product Code: 91506

The Germany Mobile Payments Market is expected to register a CAGR of 12.32% during the forecast period.

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Germany has seen a moderate but steady increase in mobile payment services. Both cash and digital channels are losing market share to mobile payment. The country's mobile payment business is expanding because of shifting consumer preferences and service advancements prioritizing innovation.

Key Highlights

  • All industries in the country are being dominated by digitalization among mobile users, particularly financial transactions, which have spread to the banking sector. Mobile payments in Germany have not taken off as quickly as mobile banks, which have been at the forefront of innovation. When it comes to everyday buying, Germans have historically demonstrated a strong loyalty to cash. All the international players are now launching their mobile payment systems in Germany, unlike before, when only the two market leaders in mobile payments, Google Pay and Apple Pay, did so. For instance, Samsung Pay or Samsung Pass customers in Germany can open those apps from their compatible Galaxy devices and follow the prompt to update and migrate to Samsung Wallet, or they can go to the Galaxy Store to learn more.
  • Because it is more convenient for businesses and customers, the mobile payments market in the nation is expanding. Reward programs and bill splitting options are typically available with mobile payments, making the transactions more profitable for the customers. The companies can do tailored marketing, a more efficient and economical marketing technique through mobile payment applications. For example, In Germany, PayPal is extending its "Pay later" option. The company has introduced a new payment option called "Payment after 30 days." For purchases up to 1.000 euros, customers can choose the new opportunity and pay for it without incurring any further fees after 30 days.
  • In addition, to facilitate mobile payment at the gas pump directly in service stations in Germany, PayPal has partnered with PACE Telematics. Customers can now pay with their Apple Watch or Android wristwatch in addition to their cell phones, making this the first time in Europe that this is possible.
  • Germans strongly emphasize the safety and security of mobile banking and prefer the cash mode of the payment process. This poses a significant challenge for the country's market and lowers the market's growth rate. Providers have made mobile banking the most secure method of accessing the bank through various security features such as ID protection (fingerprint or voice/face recognition), high encryption, and OTP verification code.
  • The COVID-19 pandemic has impacted the country's economy, businesses, and people, but it has created an incredible opportunity for the mobile payments market in Germany. Companies and customers are increasingly favoring cashless purchases because of the threat of COVID-19 spreading. This trend which was predominant during the pandemic is increasing after the pandemic also, and the country is transforming towards more cashless payments through mobiles.

Germany Mobile Payments Market Trends

The growing digitalization level in the country is driving the Mobile Payments Market growth in Germany.

  • Germany, a developed and technologically advanced economy, is moving forward with the digitalization process in its financing sector, creating an opportunity for the Mobile Payments Market growth in the region. Many investors are investing in the mobile payments market in the country. For example, Buy Now Pay Later (BNPL) is one of the fintech industry's key growth sectors. Berlin-based Mondu, which offers flexible payment options to businesses, has raised Euro 39.9 million in new capital and is planning to expand.
  • Girocard is typically given to those who open bank accounts in Germany (sometimes called an Electronic Cash or EC card). The biggest drawback of the Girocard, the most widely used card payment in Germany, is that it cannot be used online. However, a new digital EC card is going to change everything. The integration of the Girocard as a second entry point to the online payment system Giropay is expected to begin in 2022, according to the German Banking Industry Committee. This shows the growth potential of the Mobile Payments Market in the country.
  • In addition, the German neobank N26 based out of Berlin has developed an N26 insurance application to allow its customers to buy coverage, manage plans, and initiate claims for various insurances. The mobile bank has collaborated with Simplesurance to allow consumers to choose policies directly from the app, with the option to buy monthly plans with a flexible cancellation policy or annual covers.
  • Companies in the country prioritize the security and compliance of Mobile Payment Services to increase trust across the country. For example, to allow users to register and authorize card payments via a banking app compliant with PSD2, Deutsche Kreditbank AG (DKB) has integrated a modernized 3-D Secure method for biometric payment approval created jointly with software company Netcetera.
  • The rising demand for Mobile Payments services can be witnessed through various service development companies in the country. For example, With the introduction of Instant Bank Pay and Verified Mandates, GoCardless, a FinTech in direct bank payment solutions, has released two open banking features in Germany. This allows merchants to send a payment request with a link to pay or integrate the Instant Bank Pay option into their checkout process. Payers are effortlessly connected to their bank and can quickly authorize payment from their bank account, much like a mobile wallet payment.

The changes in customer behavior to go cashless and the growth of E-Commerce in the country are driving the Mobile Payments Market to grow in Germany.

  • Beyond pricing, German buyers prefer to learn as much as possible about other comparable products, features, provenance, etc., before making a purchase. German customers are among the most demanding buyers in the world. Some customers are prepared to pay more for a product of better quality. Germany is Europe's largest e-commerce market, and the country has become the standard for online buying. This consumer behavior of the people is indirectly helping the Mobile Payments Market grow in the country because all the e-commerce sites accept payments through mobile applications.
  • The growing M-Commerce market in the region in the country is directly enhancing the Mobile Payments Market in Germany. For example, Rezolve, a pioneer in mobile commerce and engagement, recently revealed that as its next step in revolutionizing mobile engagement by upending the established radio industry, it had acquired all the shares of ANY Lifestyle Marketing GmbH, the exclusive marketer for all commercial activities of Radio Group in Germany.
  • Many global mobile payment companies are investing and expanding their presence in Germany, creating a huge opportunity for Mobile Payments Market growth in the country. For example, according to the US-based multinational financial services firm WU+, a combined app for mobile banking and international money transfers, has been launched in Germany. The global financial network of the Western Union Company connects more than 200 nations and territories and more than 130 currencies, enabling cross-border, cross-currency money transfers and payments.
  • In addition, Markets like Europe have a broad variety of localized wallets and are highly developed. To deliver the services, Huawei Pay is collaborating with regional providers using a regional collaboration with Bluecode in Germany.
  • Amazon has started acquiring local banking products. The business offers consumers a convenient digital option for paying by installments with this new and personalized service. With this new partnership, Barclaycard Germany can offer market financing in Germany in addition to its credit card and consumer credit businesses.

Germany Mobile Payments Industry Overview

Due to the presence of many competitors, the German mobile payments market looks to be fragmented. To attract more consumers in the area, major participants in the German Mobile Payments Market are using techniques like developing innovative, secure services, offering cash back, and forming partnerships. Fintech companies are also emerging in the country which is making Germany's Mobile Payments Market even more competitive.

  • June 2022: Throughout 18 locations, including Germany, the Klarna App offers a digital Loyalty Card space. The new Loyalty Card function has officially launched in the Klarna App, according to the top global retail bank, payments, and shopping service, Klarna. This enables app users to save and access digital versions of their physical loyalty cards. Without having to carry plastic alternatives when buying in-store, they can then accrue all points and rewards at any merchant.
  • May 2022: The German consulting firm FINCON Unternehmensberatung GmbH, a leader in digital transformation projects for the banking and insurance industries, has announced that REPLY a global leader in the sector has entered an agreement to purchase 100% of the business. The basic systems and processes used by the financial services sector, such as mobile banking, payments, core banking, internal control systems and regulatory compliance, BIPRO, and insurance systems, are the focus of Hamburg-based pure consulting firm FINCON.
  • June 2022: Germany has opened a new antitrust investigation into Apple's "App Tracking Transparency" privacy framework. The European Commission is currently looking at Apple Pay and its music streaming service as part of additional antitrust investigations.

Additional Benefits:

  • The market estimate (ME) sheet in Excel format
  • 3 months of analyst support

TABLE OF CONTENTS

1 INTRODUCTION

  • 1.1 Study Assumptions and Market Definitions
  • 1.2 Scope of the Study

2 RESEARCH METHODOLOGY

3 EXECUTIVE SUMMARY

4 MARKET INSIGHT

  • 4.1 Market Overview
  • 4.2 Market Sizing and Estimates of Germany Mobile Payments Market
  • 4.3 Industry Attractiveness-Porter's Five Force Analysis
    • 4.3.1 Bargaining Power of Suppliers
    • 4.3.2 Bargaining Power of Buyers/Consumers
    • 4.3.3 Threat of New Entrants
    • 4.3.4 Threat of Substitute Products
    • 4.3.5 Intensity of Competitive Rivalry
  • 4.4 Assessment of COVID-19 Impact on the market

5 MARKET DYNAMICS

  • 5.1 Market Drivers
    • 5.1.1 The growing digitalisation level in the country
    • 5.1.2 The changes in customer behavior especially in the younger population to go cashless and the growth of E-Commerce in the country
  • 5.2 Market Challenges
    • 5.2.1 Privacy and security concerns of payments through Mobile
  • 5.3 Market Opportunities
    • 5.3.1 Mobile Payments are getting more accepted and convenient way of payments
  • 5.4 Key Regulations and Standards in the Mobile Payments Industry
  • 5.5 Analysis of Business Models in the Industry
  • 5.6 Analysis of the Increasing Market Penetration of Mobile Wallets in Germany
  • 5.7 Analysis on Enabling Technologies (Coverage to include NFC, QR, etc.)
  • 5.8 Commentary on the growth of Mobile Commerce and its influence on the Market

6 MARKET SEGMENTATION

  • 6.1 By Type (Market share in percentage based on relative adoption)
    • 6.1.1 Proximity
    • 6.1.2 Remote

7 COMPETITIVE LANDSCAPE

  • 7.1 Company Profiles
    • 7.1.1 Google pay (Google LLC (Alphabet Inc.))
    • 7.1.2 Samsung pay (Samsung Group)
    • 7.1.3 Amazon Pay (Amazon.com Inc.)
    • 7.1.4 Apple Pay (Apple Inc.)
    • 7.1.5 Paypal Inc.
    • 7.1.6 Mastercard PLC
    • 7.1.7 Visa Inc.
    • 7.1.8 American Express Co.
    • 7.1.9 Skrill
    • 7.1.10 Alipay.com Co. Ltd (Ant Financial)

8 Investment Analysis

9 FUTURE OUTLOOK OF THE MARKET