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市場調査レポート
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1644861

ベトナムのモバイル決済:市場シェア分析、産業動向と統計、成長予測(2025年~2030年)

Vietnam Mobile Payments - Market Share Analysis, Industry Trends & Statistics, Growth Forecasts (2025 - 2030)


出版日
ページ情報
英文 95 Pages
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2~3営業日
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適宜更新あり
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ベトナムのモバイル決済:市場シェア分析、産業動向と統計、成長予測(2025年~2030年)
出版日: 2025年01月05日
発行: Mordor Intelligence
ページ情報: 英文 95 Pages
納期: 2~3営業日
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概要

ベトナムのモバイル決済の市場規模は2025年に475億6,000万米ドルと推計され、予測期間(2025-2030年)のCAGRは9.84%で、2030年には760億4,000万米ドルに達すると予測されています。

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ベトナムでは、全国の企業やサービスによるM_Service、Viettel Digital Services、ZaloPay、National Payment Corporation of Vietnam、GrabPayなどのモバイル決済システムが急速に普及しています。インターネット利用の増加とオンラインショッピングの急速な拡大により、この動向は予測期間中も続くと予想されます。

主なハイライト

  • 世界経済の急速な拡大に伴い、携帯電話、特にスマートフォンの重要性が高まっています。また、国民のほとんどがインターネットを日常生活の基本的な必需品と考えています。このため、携帯電話やインターネットの利用者数は大幅に増加し、同国のモバイル決済市場を牽引しています。
  • ZaloPayやGrabPayのような業界参加者の多くは、既存のモバイル決済サービス利用者を維持し、新規利用者を獲得するために報酬システムを利用しています。例えば、いくつかのサービスプロバイダーは、自社のアプリケーションを通じた取引を促進するために、相応の金額を備えたスクラッチカードを提供しています。このような報酬制度は、顧客にモバイル決済アプリの利用を促し、ベトナムのモバイル決済市場を後押ししています。
  • さらに、ベトナムの党と政府は最近、デジタル化と非現金決済の改善に大きな関心を寄せ、確固とした指示を出しています。こうした指令に基づき、ベトナム国家銀行(SBV)は、銀行業界のデジタルトランスフォーメーションとキャッシュレス取引の採用を支援するため、法的枠組みと規制手続きを継続的に強化してきました。決済インフラへの投資額も着実に増加しています。金融リテラシーとコミュニケーションはともに重視されてきました。これらは、デジタル決済と銀行のデジタル化の急速な開発にとって極めて重要な柱となった。
  • さらに、銀行業務のデジタル化は、特に決済業務において大きく進展し、個人や企業に真のメリットを提供しています。こうした成果は、ベトナム国家銀行が発表した、成人の70%近くが過去1年間に決済口座を開設したというデータが示しています。決済システムはスムーズかつ安全に運用され、モバイル決済取引のCAGRが高い中、ほぼすべての経済決済需要を満たしています。新規口座開設や銀行カードの発行、預金、送金など、現在では多くの銀行サービスがすべてデジタル・チャネルで利用されています。
  • ベトナムでは、スマートフォンなどのワイヤレス機器を活用したオンラインビジネスを行うMコマースの人気が高まっているため、モバイル決済市場は予測期間中に拡大すると見込まれています。さらに、Mコマースにより、消費者はワイヤレスでインターネットにアクセスできる場所であればどこでも取引を行うことができます。さらに、ZaloPayのような企業はすでにモバイル・コマースをデビューさせています。ベトナム国家支払公社(National Payment Corporation of Vietnam)やM_Serviceのようなデジタル・ウォレットのイントロダクションより、顧客はカードをスワイプする手間をかけずに、店頭で即座に買い物ができるようになった。
  • モバイル決済の市場は拡大しているが、データ漏洩やセキュリティ問題の増加によって制約を受けています。また、セキュリティや個人情報の不正使用に対する懸念を理由に、多くの顧客が新技術の導入を躊躇しています。

ベトナムのモバイル決済の市場動向

モバイル普及率の上昇が同国市場を牽引

  • スマートフォンの利用が増えれば、M-決済に切り替えることができ、その利便性と迅速なプロセスにより決済が容易になります。GSMAによると、2021年から2025年にかけて、ベトナムの新規モバイル・インターネット・ユーザーは1,500万人に達します。2025年までに、ベトナムにおける接続の85%以上をスマートフォンが占めるようになり、近年の62%から増加します。
  • さらに、現在ベトナムの73.5%がスマートフォンを使用しています。前年に提案された2025年国家デジタルインフラ戦略では、ベトナムはこの割合を85%まで引き上げたいと述べています。情報通信省(MIC)の一部門である通信局によると、近年、ベトナムのスマートフォン利用者は9,130万人だった。スマートフォンの顧客は200万人増え、前年には9,350万人に増加しました。
  • モバイルウォレットは、銀行口座を持たない人口が多く、10万ドン(4.41米ドル)未満の商品を現金で購入する人が多いベトナムにおいて、キャッシュレス決済を促進すると期待されています。スマートフォンの普及により、人々はモバイル決済に慣れ親しみ、その利便性を実感しています。
  • さらに、モバイルの普及が進むにつれて、国内でのMコマースの成長も後押ししています。Tiki、Sendo、The gioididongなど、さまざまなベトナム発のeコマース・プラットフォームの成功は、ベトナムのeコマース育成能力を証明しています。これらのプラットフォームは、日本、ドイツ、米国、韓国、中国、シンガポールからの投資により、eコマース大国に成長しました。オンライン・ショッピングの成長は、ベトナムのモバイル・ウォレットの成長をさらに促進しています。
  • ベトナム統計局によると、2023年、ベトナムは約1億9,730万台の携帯電話を生産しました。2019年からのCOVID-19パンデミックによる顕著な減少の後、同国の携帯電話生産は回復傾向にあることを示す回復を始めています。特に、携帯電話はベトナムの輸出品目の上位にランクされています。

大幅な成長を遂げる小売業

  • 最近、ハノイのダン・ヴァン・グー(Dang Van Ngu)通りにあるバインミー(ベトナム風サンドイッチ)店は、サンドイッチの価格が20,000ドン(0.8米ドル)以下であったためだけでなく、この店の新しい決済の仕組みに若い顧客が喜んだため、多くの若い消費者を引き付けた。このような経験は、同国におけるモバイル決済市場の成長の可能性を示しています。
  • さらに、客はサンドイッチを収納するガラスキャビネットに直接貼られたQRコードをスワイプすることで、現金を使わずに購入することができます。支払いをより迅速かつ利用しやすくするため、同店は10種類以上の電子財布に対応しています。
  • パンデミックが始まって以来、特に銀行口座を持たない人々や銀行口座を持たない人々の間で、eウォレットの利用、携帯電話やQRコードを使った支払い、そしてbuy-now-pay-laterのような即時信用ソリューションに対する強い需要が顕著に増加しています。
  • StatCounterのレポートによると、ベトナムではスマートフォンの利用が急増し、モバイルインターネットはユビキタスになっています。注目すべきは、ベトナムの消費者がモバイルアプリへの支出を増やしていることです。2023年には、その支出額は5億4,990万米ドルに達します。

ベトナムのモバイル決済産業の概要

ベトナムのモバイル決済市場は適度に統合されており、複数の大手プレーヤーで構成されています。M_Service、Viettel Digital Services、ZaloPay、National Payment Corporation of Vietnam、GrabPayなど、市場で圧倒的なシェアを誇る大手企業は、様々なテクノロジーの採用を通じて、海外における顧客基盤の拡大に注力しています。

  • 2022年4月-ZaloPayは、様々なユーザーメリットを持つ電子財布として、累積口座製品を開発しました。投資して儲けるために、誰でも最大1万ドンの遊休資金を使うことができます。利益は年率5%で毎日支払われます。同商品はBIDVとACB Fund Management Company Limited(ACBC)によって管理され、ベトナムの銀行で貯蓄預金を行うことができます。
  • 2023年6月- サムスン電子の子会社であるサムスンビナ電子は、企業ユーザーに様々な銀行・金融サービスを提供する新韓銀行ベトナムと覚書を締結し、新韓銀行の金融商品とサムスンウォレットの戦略的関係を構築。このパートナーシップは、モバイル決済がベトナムの顧客のあらゆる活動や娯楽に利用されるようになるというシナリオの中で、ギャラクシーユーザーと新韓銀行の顧客にとって便利で快適なライフスタイルを加速させる基盤となります。

その他の特典

  • エクセル形式の市場予測(ME)シート
  • 3ヶ月間のアナリストサポート

目次

第1章 イントロダクション

  • 調査の前提条件と市場定義
  • 調査範囲

第2章 調査手法

第3章 エグゼクティブサマリー

第4章 市場洞察

  • 市場概要
  • ベトナムのモバイル決済市場の市場規模・推計
  • 業界の魅力度-ポーターのファイブフォース分析
    • 供給企業の交渉力
    • 消費者の交渉力
    • 新規参入業者の脅威
    • 代替品の脅威
    • 競争企業間の敵対関係の強さ
  • COVID-19の市場への影響評価

第5章 市場力学

  • 市場促進要因
    • インターネット普及率の上昇とMコマース市場の成長
    • モバイル環境におけるロイヤルティの増加
  • 市場抑制要因
    • モバイル決済に関連するセキュリティ問題
  • モバイル決済業界における主な規制と基準
  • 業界におけるビジネスモデルの分析
  • 実現技術に関する分析(NFC、QRなどを含む範囲)
  • モバイルコマースの成長と市場への影響に関する解説

第6章 市場セグメンテーション

  • タイプ別(相対的な普及率に基づく市場シェア)
    • 近接決済
    • 遠隔決済

第7章 競合情勢

  • 企業プロファイル
    • MoMo(M_Service)
    • Viettel Digital Services Corporation
    • ZaloPay
    • Grab
    • National Payment Corporation of Vietnam
    • OnePay
    • PayPal Pte. Ltd.
    • VNPAY

第8章 投資分析

第9章 市場の将来展望

目次
Product Code: 91507

The Vietnam Mobile Payments Market size is estimated at USD 47.56 billion in 2025, and is expected to reach USD 76.04 billion by 2030, at a CAGR of 9.84% during the forecast period (2025-2030).

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Mobile payment systems like M_Service, Viettel Digital Services, ZaloPay, National Payment Corporation of Vietnam, and GrabPay by businesses and services nationwide are progressing quickly in Vietnam. This trend is anticipated to persist during the projection period due to rising internet usage and the rapid expansion of online shopping.

Key Highlights

  • Mobile phones, particularly smartphones, have elevated to essential significance in the context of the world economy's fast expansion. Additionally, most people in the country consider the Internet a basic necessity for daily living. Due to this, the number of cell phones and internet users grew massively, driving the country's mobile payment market.
  • Many industry participants, like ZaloPay and GrabPay, use reward systems to retain existing mobile payment service users and attract new ones. Several service providers, for instance, provide scratch cards equipped with a reasonable amount to facilitate transactions through their applications. Such compensation schemes encourage customers to use mobile payment apps, boosting the mobile payment market in Vietnam.
  • Additionally, the Party and the Government of Vietnam have recently given digitalization and improved non-cash payment a great deal of attention and firm directives. Based on such directives, the State Bank of Vietnam (SBV) has continuously enhanced the legislative frameworks and regulatory procedures to support the banking industry's digital transformation and adoption of cashless transactions. The payment infrastructure has received steadily increasing amounts of investment. Financial literacy and communication have both been emphasized. These have produced crucial pillars for the rapid development of digital payments and banking digitalization.
  • Further, banking digitalization has made significant progress, particularly in payment operations, offering real advantages to individuals and companies. These outcomes are indicated by the data published by the State Bank of Vietnam that nearly 70% of adults have payment accounts in the past year. The payment systems have operated smoothly and safely, meeting almost all economic payment demands with a high average annual growth rate in mobile payment transactions. Many banking services are now entirely used in digital channels, like opening new accounts and issuing bank cards, deposits, money transfers, etc.
  • The market for mobile payments is expected to expand over the forecast period due to the growing popularity of M-commerce in Vietnam, which involves online businesses utilizing wireless devices like smartphones. Furthermore, M-commerce enables consumers to transact anywhere there is wireless internet access. Additionally, businesses like ZaloPay have already debuted their mobile commerce offerings. Customers can now instantly make in-store purchases without the hassle of swiping a card due to the introduction of digital wallets like the National Payment Corporation of Vietnam and M_Service.
  • The market for mobile payments is growing but is being constrained by rising data breaches and security problems. Additionally, citing concerns about security and unlawful use of personal data, many customers hesitate to accept the new technology.

Vietnam Mobile Payments Market Trends

Increased Mobile Penetration Drives the Market in the Country

  • Increased utilization of smartphones can switch to m-payments, which make payments easier due to their convenience and quick process. As per GSMA, between 2021 and 2025, 15 million new mobile internet users in Vietnam will come from Vietnam. By 2025, smartphones will account for more than 85% of connections in Vietnam, up from 62 % in recent years.
  • Moreover, 73.5 % of Vietnam currently use smartphones. In the previous year, the proposed National Digital Infrastructure Strategy for 2025 states that Vietnam wants to raise the rate to 85%. In recent years, Vietnam had 91.3 million smartphone customers, according to the Department of Telecommunications, a division of the Ministry of Information and Communications (MIC). There were two million more smartphone customers, increasing to 93.5 million in the previous year.
  • Mobile wallets are expected to push toward cashless payment in Vietnam, a country with a higher unbanking population, and most people pay for goods valued at less than VND100,000 VND (USD 4.41) by cash. Through increased penetration of smartphones, people get acquainted with mobile payments and experience the convenience of using them.
  • Further, the increasing mobile penetration has driven the growth of m-commerce in the country. The success of various Vietnamese-origin e-commerce platforms, such as Tiki, Sendo, and The gioididong, demonstrates Vietnam's ability to foster e-commerce. These platforms have grown into big e-commerce powerhouses thanks to investments from Japan, Germany, the United States, South Korea, China, and Singapore. The growth of online shopping has further facilitated the growth of mobile wallets in the country.
  • According to General Statistics Office of Vietnam, in 2023, Vietnam produced around 197.3 million mobile phones. Following notable declines due to the COVID-19 pandemic starting in 2019, the country's cell phone production has begun to rebound, indicating a recovery trend. Notably, mobile phones rank as one of Vietnam's top export products.

Retail to Experience Significant Growth

  • Recently, a banh mi (Vietnamese sandwich) store on Dang Van Ngu Street in Hanoi drew a lot of young consumers not just because the price of the sandwich was under VND 20,000 (USD 0.8) but also because the young customers were delighted with the shop's new payment mechanism. Such experiences indicate the potential for growth of the mobile payments market in the country.
  • Moreover, customers may use the QR code attached directly to the glass cabinet housing the sandwich to purchase without using cash by swiping it. To make payments quicker and more accessible, the business accepts more than ten types of e-wallets.
  • Since the pandemic began, there has been a noticeable rise in the usage of e-wallets, payments made through cellphones and QR codes, and a strong demand for instant credit solutions like buy-now-pay-later, particularly among the underbanked and unbanked populations.
  • StatCounter reports that as smartphone usage surges in Vietnam, mobile internet has become ubiquitous. Notably, Vietnamese consumers have ramped up their spending on mobile apps. In 2023, their expenditure reached USD 549.9 million.

Vietnam Mobile Payments Industry Overview

The Vietnam mobile payments market is moderately consolidated and consists of several major players. The major players with a prominent share in the market such as M_Service, Viettel Digital Services, ZaloPay, National Payment Corporation of Vietnam, GrabPay, etc., are focusing on expanding their customer base across foreign countries through the adoption of various technologies.

  • April 2022 - ZaloPay developed the Accumulation Account product as an electronic wallet with various user advantages. To invest and make money, anyone may use idle funds up to a maximum of 10,000 VND. Profit is paid daily at a rate of 5% annually. The product is controlled by BIDV and ACB Fund Management Company Limited (ACBC) to make savings deposits at Vietnamese banks.
  • June 2023 - Samsung Vina Electronics, a subsidiary of Samsung Electronics, signed a memorandum of understanding (MOU) with Shinhan Bank Vietnam, which offers corporate users various banking and financial services, to establish a strategic relationship between the financial products of Shinhan Bank and Samsung Wallet. The partnership will serve as a foundation to accelerate a convenient and comfortable lifestyle for Galaxy users and Shinhan customers within the scenario of mobile payment making its way to all activities and entertainment of Vietnamese customers.

Additional Benefits:

  • The market estimate (ME) sheet in Excel format
  • 3 months of analyst support

TABLE OF CONTENTS

1 INTRODUCTION

  • 1.1 Study Assumptions and Market Definition
  • 1.2 Scope of the Study

2 RESEARCH METHODOLOGY

3 EXECUTIVE SUMMARY

4 MARKET INSIGHTS

  • 4.1 Market Overview
  • 4.2 Market Sizing and Estimates of Vietnam Mobile Payments Market
  • 4.3 Industry Attractiveness - Porter's Five Forces Analysis
    • 4.3.1 Bargaining Power of Suppliers
    • 4.3.2 Bargaining Power of Consumers
    • 4.3.3 Threat of New Entrants
    • 4.3.4 Threat of Substitute Products
    • 4.3.5 Intensity of Competitive Rivalry
  • 4.4 Assessment of COVID-19 Impact on the Market

5 MARKET DYNAMICS

  • 5.1 Market Drivers
    • 5.1.1 Increasing Internet Penetration and Growing M-commerce Market
    • 5.1.2 Increasing Number of Loyality Benefits in Mobile Environment
  • 5.2 Market Restraints
    • 5.2.1 Security Issues Associated with Mobile Payments
  • 5.3 Key Regulations and Standards in the Mobile Payments Industry
  • 5.4 Analysis of Business Models in the Industry
  • 5.5 Analysis on Enabling Technologies (Coverage to include NFC, QR, etc.)
  • 5.6 Commentary on the growth of Mobile Commerce and its influence on the Market

6 MARKET SEGMENTATION

  • 6.1 By Type (Market share in percentage based on relative adoption)
    • 6.1.1 Proximity Payment
    • 6.1.2 Remote Payment

7 COMPETITIVE LANDSCAPE

  • 7.1 Company Profiles
    • 7.1.1 MoMo (M_Service)
    • 7.1.2 Viettel Digital Services Corporation
    • 7.1.3 ZaloPay
    • 7.1.4 Grab
    • 7.1.5 National Payment Corporation of Vietnam
    • 7.1.6 OnePay
    • 7.1.7 PayPal Pte. Ltd.
    • 7.1.8 VNPAY

8 INVESTMENT ANALYSIS

9 FUTURE OUTLOOK OF THE MARKET