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市場調査レポート
商品コード
1643228

クラウドITサービス管理(ITSM):市場シェア分析、産業動向と統計、成長予測(2025年~2030年)

Cloud Information Technology Service Management (ITSM) - Market Share Analysis, Industry Trends & Statistics, Growth Forecasts (2025 - 2030)


出版日
ページ情報
英文 100 Pages
納期
2~3営業日
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クラウドITサービス管理(ITSM):市場シェア分析、産業動向と統計、成長予測(2025年~2030年)
出版日: 2025年01月05日
発行: Mordor Intelligence
ページ情報: 英文 100 Pages
納期: 2~3営業日
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概要

クラウドITサービス管理(ITSM)市場規模は、2025年に49億9,000万米ドルと推定され、予測期間中(2025-2030年)のCAGRは2.33%で、2030年には56億米ドルに達すると予測されます。

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クラウド・コンピューティングの登場は、ビジネスの運営方法に大きな影響を与えています。クラウド・ソリューションの採用率が高まることで、ITインフラ・コストの削減によるオペレーティング・モデルの変化がもたらされています。クラウド・ソリューションの導入により、企業は中核となるビジネス・コンピテンシーに集中できるようになります。

主なハイライト

  • 一般的なものから特殊なものまで、さまざまなビジネス・アプリケーションをサポートするクラウド・サービスが幅広く利用できるようになったことで、企業のデジタル企業への変革が加速しています。クラウド・サービスを利用する場合、サービス・プロバイダーのITサービス管理(ITSM)プロセスは組織の延長となり、不可欠なプロセス依存関係を生み出します。この依存関係は、企業のIT運用に時間の遅れ、不必要な複雑さ、セキュリティの脆弱性、リスクをもたらさないよう、慎重に統合・管理されなければならないです。
  • 新興企業や中小企業の間でクラウドベースのアプリケーションの利用が拡大していることが、クラウドITサービス管理業界を牽引しています。クラウドベースのアプリケーションは、企業がITインフラのランニングコストを削減し、スケーラビリティ、コラボレーション効率、作業プロセスの柔軟性、企業の安定性などを高めるのに役立ちます。
  • クラウドITMSソリューションとサービスの高度な人工知能(AI)プラットフォームとの統合は、クラウドITサービス管理(ITSM)業界の開発動向の1つです。AIプラットフォームによって、企業は幅広いITおよび企業管理サービスを自動化できるようになると同時に、拡張性の高いクラウドプラットフォームを提供できるようになります。
  • クラウドITMSにはいくつかの利点があるが、エンドユーザーの大半はその利用可能性を知らないです。さらに、サイバー攻撃が増加している新興諸国では、個人データや企業運営に対するセキュリティ上の懸念が市場拡大の妨げになると予測されています。
  • COVID-19の流行は、リモートワークの増加や企業のデジタル変革の拡大により、市場に有益な影響を与えました。企業は、シームレスで効率的で、どこからでもアクセスできるビジネスプロセスを求めています。さらに、多くの企業がデジタルトランスフォーメーションを完了し、一部の企業は完全な遠隔地にとどまるか、デジタルとオフィスのハイブリッドモデルで運営することを決定しました。そのため、ITチームは社内ITサポートとクラウドITSMのニーズの急増を期待でき、調査対象市場の成長を後押ししています。
  • 全体として、パンデミックはクラウドITSM市場に拍車をかけており、ほとんどの組織がハイブリッドワークプレイスモデルに移行していることから、パンデミック後の市場も大きな成長が見込まれています。また、クラウドITSMツールの導入によるサポートとサービスの強化も、パンデミック後の調査対象市場を押し上げる重要な要因であり続けると思われます。

クラウドITサービス管理(ITSM)市場の動向

企業のクラウドベース技術へのシフトが市場を牽引

  • ITインフラの状況は急速に変化しています。さまざまなエンドユーザー業種の企業が、ITインフラ機能とコスト管理のバランスに苦慮しています。今後の技術採用計画は、企業が時代遅れのインフラを置き換えるために、飛躍的な成長が期待される新興技術の採用に集中しています。グーグルやAWSのようなパブリック・クラウドの大手企業は、オンデマンドでダイナミックかつ膨大なスケーラビリティ・ニーズを必要としています。
  • クラウド・サービスを利用する企業は、一時的に利用するリソースに対してのみ料金を支払えばよく、長期にわたって利用されないままになっている追加のリソースや機器を購入し、プログラミングし、維持する必要はないです。これにより、企業は収益を生まないコストを最小限に抑えることができます。このように、クラウドITSMツールは急成長を遂げています。
  • クラウドベースのITSMソリューションは、テクノロジー・エコシステムにおける最高の労力削減発明の1つです。膨大なデータのための安全なスペースを提供することで、クラウドITSMサービス・デリバリー・プランは、ITインフラ・コストを節約し、コア・ビジネス戦略に集中する時間を節約します。
  • Hashicorpによると、2021年には大企業の90%がマルチクラウドを採用しており、2023年には94%に達すると予想されています。このように、クラウドベースの採用拡大は、調査対象市場にとって大きな可能性を秘めています。
  • さらに、レガシー・アプリケーションのクラウド移行も、今後数年間で動向となるITSM戦略の1つです。このITSMソリューションは、IT運用を合理化し、セキュリティギャップに効果的に対処します。Spiceworks Ziff Davisの「2022 State of the IT」レポートによると、企業の約44%は2022年に5G技術が主要なIT能力であると予測しています。調査対象となった企業の54%は、IoTが主要な予算促進要因になると考えています。このように、これらすべての技術開発において、クラウドベースのITSMソリューションが調査対象市場で成長を遂げると思われます。
  • また、2022年5月、ServiceNowの音声対応とクラウドコンタクトセンターソリューションのリーディングカンパニーであるCLogicは、アメリカ最大級のフルサービスレストランチェーンのフランチャイズ経営者であるDenny'sが同社のプラットフォームを採用したことを発表しました。今回の技術提携は、デニーズの3,000人以上の従業員と1,600以上の店舗のITテクニカルサービス、ゲストサービス、人事業務をサポートすることになります。

北米が大きなシェアを占める見込み

  • 北米はクラウドITSMの有力市場であるが、これは同地域におけるクラウド技術の採用率の高さと、エンドユーザー業界によるITサービス向上のニーズの高まりによるものです。Site24*7が発表したITマネジメントに関する調査レポートによると、回答者の62%がクラウドシフトの最大の要因として「管理の容易さ」を挙げており、次いで「事業継続性」(60%)、「拡張性」(59%)が僅差で続いています。
  • さらに、2022年3月に発表された900人以上のIT専門家を対象とした「ハイブリッド・クラウドの導入に関する調査」というレポートでは、ほとんどの企業(93%)がハイブリッド・クラウドとオンプレミス・ソリューションを採用するか、5年以内にクラウドに完全移行することが示唆されています。この調査は主に北米と欧州で行われ、北米からの回答者は43.8%だった。このように、クラウドプラットフォームへの移行が進んでいることから、今後数年間はITサービス管理ソリューションの需要が高まると思われます。
  • さらに、この地域はクラウドITSMベンダーの足場が強固であり、市場の成長に貢献しています。IBM Corporation、ServiceNow Inc.、BMC Software Inc.などです。
  • 同地域では、組織の効率性を高め生産性を維持するために、ITサービス・ソリューションの導入が加速しています。IT・通信大手、BFSI、政府機関などで採用が進んでいます。
  • さらに、カナダ政府は「クラウドファースト」戦略を掲げており、情報技術への投資、イニシアチブ、戦略、プロジェクトを開始する際に、主要な提供オプションとしてクラウドサービスを特定・評価しています。クラウドはまた、カナダ政府が民間プロバイダーのイノベーションを活用し、情報技術をより俊敏にすることを可能にすると期待されています。

クラウドITサービス管理(ITSM)業界の概要

クラウドITサービス管理(ITSM)市場は、IBM Corporation、BMC Software Inc.、Micro Focus International PLC、Atlassian Inc.、ASG Technologies Group, Inc.などの大手企業が存在し、非常に細分化されています。市場各社は、ITSM製品のクラウド版のみに新機能を追加しているほか、パートナーシップ、イノベーション、買収などの戦略を採用し、製品ラインナップの強化と持続的な競争優位の獲得に努めています。

  • 2022年5月-IBMは、Amazon Web Services Inc.(AWS)と戦略的協業契約(SCA)を締結し、同社のソフトウェアカタログの幅広いラインナップをAWS上でSaaS(Software-as-a-Service)として提供する計画を発表しました。IBMとAWSの間で初めて結ばれたこの契約により、Red Hat OpenShift Service on AWS(ROSA)上に構築され、AWS上でクラウドネイティブに動作する自動化、データおよびAI、セキュリティ、持続可能性機能にまたがるIBMソフトウェアへの迅速かつ容易なアクセスが顧客に提供されることになります。
  • 2022年5月-ServiceNowは、サービス運用管理、ローコード・ガバナンス、政府サービスを改善するための重要なソリューションを発表しました。サービス・オペレーション・ワークスペース:サービスおよび運用データを単一のエクスペリエンスに統合し、チーム全体で問題を共有できる可視性を提供:App Engine Management Center:ローコード開発のガバナンスを統合します。パブリック・セクター・デジタル・サービス:政府機関のサービス提供を改善します。

その他の特典:

  • エクセル形式の市場予測(ME)シート
  • 3ヶ月間のアナリスト・サポート

目次

第1章 イントロダクション

  • 調査の前提条件と市場定義
  • 調査範囲

第2章 調査手法

第3章 エグゼクティブサマリー

第4章 市場洞察

  • 市場概要
  • 業界の魅力度-ポーターのファイブフォース分析
    • 新規参入業者の脅威
    • 買い手/消費者の交渉力
    • 供給企業の交渉力
    • 代替品の脅威
    • 競争企業間の敵対関係の強さ
  • COVID-19の市場への影響評価

第5章 市場力学

  • 市場促進要因
    • 企業のクラウドベース技術へのシフト
    • AI機能の統合による使い勝手の向上
  • 市場抑制要因
    • データの所有権、安全性、セキュリティへの懸念

第6章 市場セグメンテーション

  • 用途別
    • 構成管理
    • パフォーマンス管理
    • ネットワーク管理
    • データベース管理システム
    • その他用途
  • エンドユーザー産業別
    • BFSI
    • IT・通信
    • 小売
    • ヘルスケア
    • その他のエンドユーザー産業(製造業、旅行・接客業、政府・教育機関)
  • 地域別
    • 北米
    • 欧州
    • アジア太平洋
    • ラテンアメリカ
    • 中東・アフリカ

第7章 競合情勢

  • 企業プロファイル
    • IBM Corporation
    • BMC Software Inc.
    • Micro Focus International PLC
    • Atlassian Inc.
    • ASG Technologies Group, Inc.
    • Citrix Systems Inc.
    • Cherwell Software, LLC
    • Ivanti Inc.
    • Servicenow Inc.
    • CA Technologies Inc.
    • Axios Systems PLC
    • Sunrise Software Ltd.

第8章 投資分析

第9章 市場の将来

目次
Product Code: 70313

The Cloud Information Technology Service Management Market size is estimated at USD 4.99 billion in 2025, and is expected to reach USD 5.60 billion by 2030, at a CAGR of 2.33% during the forecast period (2025-2030).

Cloud Information Technology Service Management (ITSM) - Market - IMG1

The emergence of cloud computing has significantly impacted the way businesses are being operated. The increasing adoption rate of cloud solutions has brought changes in the operating models by reducing IT infrastructure cost. The deployment of cloud solutions enables enterprises to focus on core business competencies.

Key Highlights

  • The broad availability of cloud services to support various generalized and specialized business applications is fuelling companies' transformations into digital enterprises. When utilizing cloud services, the service provider's Information Technology Service Management (ITSM) processes become an extension of an organization creating an essential process dependency that must be carefully integrated and managed to avoid introducing time delays, unnecessary complexity, security vulnerabilities, and risk to the company's IT operation.
  • The growing usage of cloud-based applications among startups and small and medium-sized businesses drives the cloud IT service management industry. Cloud-based apps help firms reduce IT infrastructure running expenses and increase scalability, collaboration efficiency, work process flexibility, company stability, and other benefits.
  • Integration of cloud ITMS solutions and services with advanced artificial intelligence (AI) platforms is one of the developing cloud IT service management (ITSM) industry trends. The AI platform enables enterprises to automate a wide range of IT and enterprise management services while also providing a scalable cloud platform.
  • Although the fact that cloud ITMS provides several benefits, the majority of end users are unaware of its availability. Moreover, security concerns for personal data and corporate operations in developing countries where cyber-attacks are on the increase are projected to hinder market expansion.
  • The COVID-19 pandemic had a beneficial impact on the market, owing to the rise in remote working and the expanding digital transformation of enterprises. Businesses are looking for business processes that are seamless, efficient, and accessible from any location. Further, many businesses completed their digital transformation, and some have decided to remain fully remote or operate on a digital and in-office hybrid model. Thus, IT teams can expect a sharp rise in the need for internal IT support and cloud ITSM, thereby boosting the studied market growth.
  • Overall, the pandemic has fueled the cloud ITSM market, and the market is also expected to witness prolific growth post-pandemic, with most organizations shifting to a hybrid workplace model. The enhancing support and services from deploying the cloud ITSM tool would also remain a significant factor in boosting the studied market post-pandemic.

Cloud Information Technology Service Management (ITSM) Market Trends

Shift Among Businesses Towards Cloud Based Technologies Drives the Market

  • The landscape of IT infrastructure is changing rapidly. Enterprises across various end-user verticals struggle to balance their IT infrastructure functioning and cost management. The future technology adoption plans hover around adopting emerging technologies expected to grow exponentially as businesses look to replace outdated infrastructure. Public cloud giants like Google and AWS require on-demand, dynamic, enormous scalability needs.
  • Companies using cloud services are required to pay only for resources they temporarily use instead of purchasing, programming, and maintaining additional resources and equipment that remain idle over long periods. This helps the companies in minimalizing costs that do not generate revenue. Thus, cloud ITSM tools are witnessing prolific growth.
  • Cloud-based ITSM solutions are one of the best effort-saving inventions of the technology ecosystem. By providing a safe space for colossal data, a cloud ITSM service delivery plan economizes IT infrastructure costs and saves time to focus on core business strategies.
  • According to Hashicorp, 90% of large enterprises have adopted multi-cloud in 2021, and this is expected to reach 94% by 2023. Thus, growth in cloud-based adoption holds prominent potential for the studied market.
  • Moreover, cloud migration of legacy applications would be another ITSM strategy trending in the coming years. This ITSM solution streamlines IT operations and effectively addresses security gaps. According to Spiceworks Ziff Davis' 2022 State of the IT report, about 44% of enterprises foresee 5G technology as a major IT capability in 2022. 54% of companies surveyed believe IoT would be a major budget driver. Thus, for all these technology development, cloud-based ITSM solutions would witness growth in the studied market.
  • Also, in May 2022, CLogic, the leading voice-enabling and cloud contact center solution for ServiceNow, announced the selection of its platform by Denny's, franchisor and operator of one of America's largest franchised full-service restaurant chains. The latest technology partnership would support Denny's IT Technical Services, Guest Services, and Human Resources operations for its more than 3,000 employees and over 1,600 locations.

North America is Expected to Hold Major Share

  • North America is a prominent market for cloud ITSM, owing to the high adoption of cloud technology and the growing need for improving IT services by the end-user industries in the region. According to a survey report on IT Management by Site24*7, 62% of respondents reported ease of management as the top factor in cloud shift, closely followed by business continuity (60%) and scalability (59%).
  • Further, a report published in March 2022 with a survey named "A hybrid cloud adoption survey" with 900+ IT professionals suggested that most businesses (93%) are adopting a hybrid cloud and on-premise solutions or migrating fully to the cloud within five years. The survey was majorly done in North America and Europe, where 43.8% of respondents were from North America. Thus, the growing transition toward cloud platforms would drive the demand for IT service management solutions in the coming years.
  • Additionally, the region has a strong foothold on the cloud ITSM vendors, contributing to the market's growth. Some include IBM Corporation, ServiceNow Inc., and BMC Software Inc., among others.
  • The region is witnessing an influx in the adoption of IT service solutions to increase efficiency and maintain the productivity of organizations. The adoption has been adopted by IT and telecommunication giants, BFSI, and government agencies.
  • Furthermore, the government of Canada has a "cloud-first" strategy, whereby cloud services are identified and evaluated as the principal delivery option while initiating information technology investments, initiatives, strategies, and projects. The cloud is also expected to allow the government of Canada to harness the innovation of private-sector providers to make its information technology more agile.

Cloud Information Technology Service Management (ITSM) Industry Overview

The Cloud ITSM (Information Technology Service Management) Market is highly fragmented with the presence of major players like IBM Corporation, BMC Software Inc., Micro Focus International PLC, Atlassian Inc., and ASG Technologies Group, Inc. The companies in the market are making some new features on only the cloud version of their ITSM product, and also adopting strategies such as partnerships, innovations, and acquisitions to enhance their product offerings and gain sustainable competitive advantage.

  • May 2022 - IBM announced that it signed a Strategic Collaboration Agreement (SCA) with Amazon Web Services Inc. (AWS), with plans to offer a broad array of its software catalog as Software-as-a-Service (SaaS) on AWS. The first-of-its-kind agreement between IBM and AWS would provide clients with quick and easy access to IBM software that spans automation, data and AI, security, and sustainability capabilities built on Red Hat OpenShift Service on AWS (ROSA) and runs cloud-native on AWS.
  • May 2022 - ServiceNow announced several significant solutions to improve service operations management, low-code governance, and government services. These include, Service Operations Workspace: It consolidates service and operations data into a single experience to provide shared visibility into issues across teams, and App Engine Management Center: It consolidates governance for low-code development. Public Sector Digital Service: It improves service delivery for government organizations.

Additional Benefits:

  • The market estimate (ME) sheet in Excel format
  • 3 months of analyst support

TABLE OF CONTENTS

1 INTRODUCTION

  • 1.1 Study Assumptions and Market Definition
  • 1.2 Scope of the Study

2 RESEARCH METHODOLOGY

3 EXECUTIVE SUMMARY

4 MARKET INSIGHTS

  • 4.1 Market Overview
  • 4.2 Industry Attractiveness - Porter's Five Forces Analysis
    • 4.2.1 Threat of New Entrants
    • 4.2.2 Bargaining Power of Buyers/Consumers
    • 4.2.3 Bargaining Power of Suppliers
    • 4.2.4 Threat of Substitute Products
    • 4.2.5 Intensity of Competitive Rivalry
  • 4.3 Assessment of COVID-19 Impact on the Market

5 MARKET DYNAMICS

  • 5.1 Market Drivers
    • 5.1.1 Shift Among Businesses Towards Cloud Based Technologies
    • 5.1.2 Integration of AI Enabled Features Making it More User Friendly
  • 5.2 Market Restraints
    • 5.2.1 Concerns of Data Ownership, Safety and Security in Storing It

6 MARKET SEGMENTATION

  • 6.1 By Application
    • 6.1.1 Configuration Management
    • 6.1.2 Performance Management
    • 6.1.3 Network Management
    • 6.1.4 Database Management System
    • 6.1.5 Other Applications
  • 6.2 By End-user Industry
    • 6.2.1 BFSI
    • 6.2.2 IT and Telecommunication
    • 6.2.3 Retail
    • 6.2.4 Healthcare
    • 6.2.5 Other End-user Industries (Manufacturing, Travel and Hospitality, Government and Education)
  • 6.3 By Geography
    • 6.3.1 North America
    • 6.3.2 Europe
    • 6.3.3 Asia Pacific
    • 6.3.4 Latin America
    • 6.3.5 Middle East and Africa

7 COMPETITIVE LANDSCAPE

  • 7.1 Company Profiles
    • 7.1.1 IBM Corporation
    • 7.1.2 BMC Software Inc.
    • 7.1.3 Micro Focus International PLC
    • 7.1.4 Atlassian Inc.
    • 7.1.5 ASG Technologies Group, Inc.
    • 7.1.6 Citrix Systems Inc.
    • 7.1.7 Cherwell Software, LLC
    • 7.1.8 Ivanti Inc.
    • 7.1.9 Servicenow Inc.
    • 7.1.10 CA Technologies Inc.
    • 7.1.11 Axios Systems PLC
    • 7.1.12 Sunrise Software Ltd.

8 INVESTMENT ANALYSIS

9 FUTURE OF THE MARKET