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市場調査レポート
商品コード
1632095

インドのリアルタイム決済-市場シェア分析、産業動向と統計、成長予測(2025年~2030年)

India Real Time Payments - Market Share Analysis, Industry Trends & Statistics, Growth Forecasts (2025 - 2030)


出版日
ページ情報
英文 199 Pages
納期
2~3営業日
カスタマイズ可能
適宜更新あり
価格
価格表記: USDを日本円(税抜)に換算
本日の銀行送金レート: 1USD=144.06円
インドのリアルタイム決済-市場シェア分析、産業動向と統計、成長予測(2025年~2030年)
出版日: 2025年01月05日
発行: Mordor Intelligence
ページ情報: 英文 199 Pages
納期: 2~3営業日
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概要

インドのリアルタイム決済市場は予測期間中にCAGR 33.5%を記録する見込み

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主要ハイライト

  • インドでは、インターネット対応機器へのアクセスが飛躍的に伸びています。例えば、BharatNetプログラムの下、2025年までに全村を光ファイバー化するという政府の計画は、インドの銀行部門に恩恵をもたらし、携帯電話を通じて金融サービスにアクセスするデジタル手段を導入することで、銀行の仕組みに決定的な変化をもたらすことができました。即時決済システムにより、インドのトップ銀行は直感的なだけでなく、顧客満足度を重視した革新的でインタラクティブなモバイルバンキングアプリケーションを発表しました。
  • 2010~2020年までの10年間は、インドにおける決済進化の10年と呼ぶことができます。インドは過去30年間、決済システムを変革してきました。物々交換システムから統一決済インターフェース(UPI)決済システムへと、インドが長い道のりを歩んできた主要理由は、伝統的銀行の回復力の低下と、デジタル変革によるリアルタイム決済システムの台頭です。
  • インドの中央銀行(RBI)は重要な役割を果たし、こうした変革のすべてを監督してきました。例えば、2022年3月、RBIは2022~23年のデジタル重視計画を発表しました。中央銀行はデジタルプラットフォーム向けの融資基準を発表し、中央銀行デジタル通貨を展開し、75のデジタルバンクの設立を促進し、POS端末のジオタギングフレームワークを実施しました。中央銀行は、デジタル決済とフィンテックのセグメントに構造改革をもたらすためのいくつかの施策を提案しており、これは国内のリアルタイム決済の成長にプラスの影響を与えています。
  • IMPSやUPIなど、消費者が24時間いつでも資金移動が可能な高速決済システムの導入や、Bharat bill pay system(BBPS)、請求書の決済や商品サービスの購入を容易にするPPI、通行料金の電子決済を容易にする全国電子料金徴収(NETC)などのモバイルベースの決済システムの導入により、インドは、受益者に即時信用を提供する革新的な決済システムの採用向けた施策に取り組んできました。
  • これらの決済システムの利便性は、消費者に現金や紙を使った決済に代わる手段を提供したため、急速に受け入れられました。PPI発行者、BBPOUs、UPIプラットフォームにおける第三者アプリケーションプロバイダとして、決済エコシステムにおけるノンバンクのFinTech企業の利用が促進されたことで、国内でのデジタル決済の導入がさらに進みました。
  • COVID-19の流行は、インドのリアルタイム決済システムに様々な影響を与えました。eウォレットは、封鎖により、請求書決済、P2P送金、必要不可欠なサービスのためのP2B決済への利用が増加しました。ペイメントゲートウェイは、取引がオンライン化され、現在オンラインプレゼンスを確立しようとしている必需品を販売する小規模店舗と提携したため、取引量が増加しました。
  • データベースの悪用、IDの盗難、フィッシング攻撃、カード決済関連の詐欺など、オンライン詐欺はインドでは一般的であり、その数はパンデミック中に増加しました。Microsoftの世界技術サポート詐欺調査2021年報告書によると、インドの消費者はかなり高いオンライン詐欺を経験しています。インド人の31%が詐欺によって金銭を失っており、過去1年間の詐欺遭遇率は世界最高の69%でした。インターネット帯域幅の低さeコマースでは、取引完了までに複雑な手順を踏む必要があり、ちょっとした不具合でも作業が中断される可能性があります。

インドのリアルタイム決済市場動向

P2Bセグメントが大きな市場シェアを占める

  • インドにおけるP2B取引のリアルタイム決済ソリューションは、主にインド国家決済公社(NPCI)によって管理されています。リテール決済セグメントは、NPCIが運営・導入するさまざまなシステムによって開発・成熟してきました。インド人一人ひとりの生活に密着するため、NPCIはRuPayカードスキーム、IMPS、UPI、National Automated Clearing House(NACH)、Aadhaar-enabled Payments System(AePS)、Aadhaar Payments Bridge System(APBS)、National Electronic Toll Collection(NETC)、Bharat bill pay system(BBPS)など、さまざまな革新的なリテール決済商品を展開してきました。さらに、NPCIは国際的なネットワーク・パートナー(Japan Credit Bureau、 Discover Financial Services、China Union Pay)との提携により、インドのリアルタイム決済システムに世界のソリューション・プロバイダーとしての道を開いた。
  • Aadhaarは、2009年にインドで開始されて以来、127,000,000人以上の個人に発行されているインド固有のID番号です。Aadhaarに対応したe-KYC(電子顧客情報)は、インドにおけるリアルタイム決済の飛躍的な成長をもたらしました。また、Aadhaarの利用は、加盟店への決済(P2B)やビジネスコルレス(BC)を通じた取引(B2B)の認証と処理にも活用されています。
  • インドのUPI決済システムは、インドで最も包括的な決済手段となっています。RBIのデータによると、2億6,000万人以上のユニークユーザーと5,000万の加盟店がUPIプラットフォームに登録しています。2022年5月には、(P2B)と(P2C)の取引を含め、約594.63クローの取引(100万4,000インドルピー)がUPIを通じて処理されました。UPIは、利用者のデビットカードを通じて普通預金口座と当座預金口座をリンクさせることで取引を容易にし、インドにおけるリアルタイム決済ソリューションを発展させる重要な要因の1つとなっています。
  • さらに、インド準備銀行は2021年1月、mPoS(モバイルPOS)、物理的POS、QRコードなどの決済インフラを北東部諸州やTier-3からTier-6の中心地に展開するインセンティブを与えるため、決済インフラ開発基金(PIDF)スキームを運用しました。このスキームは、P2B取引の増加に対応するため、3年間(2023年末まで)で9万台のPOS(販売時点情報管理)端末とクイック・レスポンス(QR)コードを配備することを目標としており、加盟店の決済手段を容易にすることを目的としています。
  • ACIワールドワイドが発表した報告書によると、インドは2021年においてリアルタイム決済取引で世界をリードしており、486億件の取引が世界の商取引の40%以上を占める。インドのリアルタイム決済取引件数は、中国の約2.6倍、米国、フランス、英国、カナダ、ドイツのリアルタイム決済取引件数の合計の約7倍となっています。

技術の進歩がリアルタイム決済をさらに促進する

  • スマートフォンユーザーの増加と待望の5G技術により、インドはリアルタイムモバイル決済市場を牽引しています。例えば、インド国家決済公社(NPCI)は、オフライン決済を可能にするため、UPI Liteサービスのオンデバイスウォレットを開始しました。2022年2月、UPIは852万6,843ルピーのオンライン取引を45億2,749万件処理しました。オフラインサービスを提供するUPI Liteは、インドの即時決済市場をさらに押し上げると考えられます。
  • インドの決済システムをアップグレードするため、RBIはVSAT技術を利用した衛星ベースのインド金融ネットワーク(INFINITE)という通信バックボーンを金融・銀行部門に提供しました。IDRBTは、この通信ネットワークの設計と開発を任されました。クローズドユーザーグループ(CUG)ネットワークはVSAT技術を使用しています。時分割多重アクセス(TDMA)/時分割多重(TDM)ネットワークで、データ用にはSTARトポロジーを採用し、ビデオと音声トラフィック用にはメッシュトポロジーにDAMASCPC(Demand Assigned Multiple Access-Single Channel Per Carrier)をオーバーレイしています。
  • インドの金融システムは、非接触技術を使用しています。非接触技術は、カード所有者が"タップ・アンド・ゴー"することを可能にするカード決済エコシステムの革新のひとつです。これらのカードはますます普及しています。このようなカードの使用に利便性を提供するため、RBIは、近距離無線通信(NFC)対応のEMVチップ&PINカードを使用したカード・プレゼント(CP)取引の場合、少額(2,000インドルピー)の追加認証要素(AFA)の緩和を許可しました。この限度額は2021年1月1日から5,000インドルピーに改定されました。
  • IMPSは2010年に導入された24時間365日の「高速決済」システムであり、P2Pモード間の決済手段として広く受け入れられています。このような決済システムを導入したのは、英国、韓国、南アフリカに次いでインドが4カ国目です。このシステムは、受取人と送金人の間でリアルタイムの資金移動を提供し、銀行間のネット決済は繰り延べられます。このシステムは、1回あたりの取引限度額を2,000インドルピーに設定し、プッシュ取引を促進しています。
  • UPI(Unified Payments Interface)は、プッシュやプルによる即時送金、公共料金の決済、QRコード(スキャン&ペイ)ベースの決済、加盟店決済などを容易にします。取引中、UPI PINは公開鍵基盤(PKI)技術を使用して暗号化されます。UPIの枠組みは、Google PayやWhatsAppなどのTPAPとは別に、ネットワークと決済サービスプロバイダーとしてのNPCI、決済システムプロバイダー(PSP)としての銀行、発行銀行と受益銀行で構成されています。インド市場では、銀行以外のPPI発行会社もこの機能を提供しています。

インドのリアルタイム決済産業概要

消費者の嗜好が急速に変化する中、この市場は有利な選択肢となり、巨額の投資を集めています。大きな成長の可能性があるため、新規参入により市場は細分化に向かっています。サービスプロバイダーは製品イノベーションを促進するためにパートナーシップを結んでいます。

  • 2022年 6月-WhatsAppはインドユーザーに1.35米ドルのキャッシュバックを提供し、NPCIからユーザーベースを1億人に拡大することを許可されました。
  • 2022年6月-インドのUnicorn Pine Labs FintechがAPIインフラプロバイダーのSetuを7,000万~7,500万米ドルで買収。買収完了後も、SetuのブランドID確認、チーム、ビジネス、顧客は維持されます。Setuはアプリケーションプログラミング・インターフェース(API)インフラプロバイダーで、請求書決済、貯蓄、クレジット、決済などのサービスを提供しています。
  • 2022年3月-PhonePeは企業向けサービスを強化するため、GigIndiaを買収。この買収により、GigIndiaのフリーランスの零細起業家のネットワークを活用し、企業や法人がより多くの顧客を獲得し、流通チャネルを拡大できるようになります。 PhonePeは、技術・金融プラットフォーム事業を強化するため、今年さらに2-3件の買収を視野に入れています。

その他の特典

  • エクセル形式の市場予測(ME)シート
  • 3ヶ月間のアナリストサポート

目次

第1章 イントロダクション

  • 調査の前提条件と市場の定義
  • 調査範囲

第2章 調査手法

第3章 エグゼクティブサマリー

第4章 市場洞察

  • 市場概要
  • 産業の魅力-ポーターのファイブフォース分析
    • 供給企業の交渉力
    • 買い手/消費者の交渉力
    • 新規参入業者の脅威
    • 代替品の脅威
    • 競争企業間の敵対関係
  • 国内における決済環境の進化
  • 国内におけるキャッシュレス取引の拡大に関連する主要市場動向
  • COVID-19が同国の決済市場に与える影響

第5章 市場力学

  • 市場促進要因
    • スマートフォンの普及
    • 従来型バンキングへの依存度の低下
    • 利便性の向上
  • 市場課題
    • 決済詐欺
    • 現金への依存
  • 市場機会
    • デジタル決済の成長を奨励する政府の施策により、庶民の間でのリアルタイム決済の成長が期待
  • デジタル決済産業における主要規制と基準
    • 世界各国の規制状況
    • 規制上の障害となりうるビジネスモデル
    • ビジネス情勢の変化に伴う開発余地
  • 主要事例と使用事例の分析
  • 全取引に占めるリアルペイメント取引のシェアと主要国の取引量・取引額の地域別分析
  • 非現金取引に占めるリアルペイメント取引の割合と主要国の地域別取引量分析

第6章 市場セグメンテーション

  • 決済タイプ別
    • P2P
    • P2B

第7章 競合情勢

  • 企業プロファイル
    • Temenos AG
    • ACI Worldwide
    • Google LLC(Alphabet Inc.)
    • Paypal Holdings Inc.
    • Mastercard Inc.
    • Paytm
    • NPCI
    • VISA Inc.
    • Razorpay Technologies Private Limited
    • Volante Technologies Inc.
    • PhonePe Private Limited

第8章 投資分析

第9章 市場の将来展望

目次
Product Code: 91276

The India Real Time Payments Market is expected to register a CAGR of 33.5% during the forecast period.

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Key Highlights

  • India has made tremendous growth when it comes to access to Internet-enabled devices in the country. For instance, the government's plan to fiberize all villages by 2025 under the BharatNet program has benefitted the banking sector in India, which has been able to make crucial changes in banking mechanisms by introducing digital means of accessing financial services through mobile phones. With instant payment systems, top banks in India have launched not just intuitive but also innovative and interactive mobile banking applications with features revolving around customer satisfaction.
  • The decade of 2010-2020 can be termed as the decade of payment evolution in India. India has been transforming its payment systems over the past three decades. From barter systems to Unified Payments Interface (UPI) payment systems, India has come a long way primarily because of the failing resilience of traditional banking and the rise of Real-time Payment systems through digital transformation.
  • India's central bank (RBI) plays a key role and has been supervising all these transformations. For Instance, in March 2022, RBI rolled out a digital-heavy plan for 2022-23. The central bank announced lending norms for digital platforms, rolled out a central bank digital currency, facilitated the setting up of 75 digital banks, and implemented a geo-tagging framework for POS terminals. It has proposed several measures to bring about structural reforms in the digital payments and fintech space, which has positively influenced the real time payments growth in the country.
  • India has worked around its policies towards the introduction of innovative payment systems that provide instant credit to the beneficiary, with the launch of fast payment systems such as IMPS and UPI that are available to consumers round the clock for undertaking fund transfers and the introduction of mobile-based payment systems such as Bharat Bill Payment System (BBPS), PPIs to facilitate payment of bills and purchase of goods and services and National Electronic Toll Collection (NETC) to facilitate electronic toll payments.
  • The convenience of these payment systems ensured rapid acceptance as they provided consumers with an alternative to using cash and paper for making payments. The facilitation of non-bank FinTech firms in the payment ecosystem as PPI issuers, BBPOUs, and third-party application providers in the UPI platform has furthered the adoption of digital payments in the country.
  • The Covid-19 pandemic has had a mixed impact on the real-time payment system in India. The e-wallets saw increased traction for bill payments, P2P transfers, and P2B payments for essential services owing to the lockdown. Payment gateways saw an increase in volumes as transactions went online, tieing up with small stores selling essentials that are currently seeking to establish an online presence.
  • Online frauds, including database exploits, ID thefts, phishing attacks, and card payment-related scams, are common in India, and the number has only increased during the pandemic. As per Microsoft's Global Tech Support Scam Research 2021 Report, consumers in India experienced a fairly high online fraud. 31% of Indians lost money through a scam making it the highest global encounter rate of 69% in the past year. Low internet bandwidth E-commerce entails a set of complex steps while completing a transaction, and even a minor glitch can terminate the task.

India Real-Time Payments Market Trends

P2B Segment Will Hold Significant Market Share

  • The real-time payment solutions for P2B transactions in India are majorly governed by the National Payments Corporation of India (NPCI). The retail payments space developed and matured with various systems operated and introduced by NPCI. To touch the lives of every Indian, NPCI has rolled out a variety of innovative retail payment products such as RuPay card scheme, IMPS, UPI, National Automated Clearing House (NACH), Aadhaar-enabled Payments System (AePS), Aadhaar Payments Bridge System (APBS), National Electronic Toll Collection(NETC), and Bharat bill pay system(BBPS). In addition, NPCI's alliance with international network partners (Japan Credit Bureau, Discover Financial Services, and China Union Pay) has paved the way for a global solution provider for the Indian real-time payment system.
  • Aadhaar, a unique identification number in India issued to over 127 crore individuals Since its launch in 2009 in the country. Aadhaar-enabled e-KYC (electronic-Know Your Customer) has resulted in exponential growth of real-time payments in India. The use of Aadhaar also has leveraged authentication and processing of payments to merchants (P2B) and transactions made through Business Correspondents (BCs) (B2B) segments.
  • India's UPI payment system has become the most inclusive mode of payment in India. As per the RBI data, over 26 crore unique users and five crore merchants are onboarded on the UPI platform. In May 2022, approximately 594.63 crores of transactions (INR 10.40 lakh crore) were processed through UPI, which includes (P2B) and (P2C) transactions. UPI facilitates transactions by linking Savings / Current Accounts through Debit Cards of users and is one of the key factors for developing real-time payment solutions in India.
  • Further, the Reserve Bank of India operationalized the Payments Infrastructure Development Fund (PIDF) Scheme in January 2021 to incentivize the deployment of payment acceptance infrastructures such as mPoS (mobile PoS), physical Point of Sale (PoS), Quick Response (QR) codes in the North Eastern States and Tier-3 to 6 centers. The Scheme had targeted 90 lakh Points of Sale (PoS) terminals and Quick Response (QR) codes to be deployed over three years (till end-2023) in response to the rise in number of P2B transactions, aiming to ease the payment mode for merchants.
  • According to the report published by ACI Worldwide, India is leading the world in real-time payment transactions in the year 2021, with 48.6 billion transactions representing more than 40% of the global commerce emerging from the country. The number of real-time transactions in India was almost 2.6 times higher than that of China and approximately seven times higher than the combined real-time payments volume of the US, France, the UK, Canada, and Germany.

Technological advancement will Further Drive the Real Time Payment Transfer

  • With the rise in smartphone users and much-awaited 5G technology, India has been driving the real-time mobile payment market. For instance, The National Payments Corporation of India (NPCI) launched the UPI Lite service on-device wallet to enable people to conduct offline payments. In February 2022, UPI processed 4,527.49 million online transactions worth Rs 8,26,843. UPI Lite providing offline services will further boost the instant payment market in India.
  • To upgrade the country's payment systems, RBI provided a communication backbone in the form of the satellite-based Indian Financial Network( INFINITE) using VSAT technology to the financial and banking sectors. IDRBT was entrusted with the task of designing and developing the communication network. The Closed User Group (CUG) Network uses VSAT technology. It is Time-division multiple access (TDMA)/Time-division multiplexing (TDM) network with STAR topology for Data and with Demand Assigned Multiple Access-Single Channel Per Carrier (DAMASCPC) overlaying with mesh topology for video and voice traffic.
  • Indian Financial system uses contactless technology, one of the innovations in the card payments ecosystem which allows cardholders to "Tap and Go." These cards are becoming increasingly popular. To provide convenience in the use of such cards, RBI permitted relaxation in Additional Factor of Authentication (AFA) in case of Card Present (CP) transactions using Near Field Communication (NFC)-enabled EMV Chip and PIN cards for small values(INR 2,000). The limit was revised to INR 5,000, effective from January 01, 2021.
  • IMPS is a 24*7 'fast payments' system introduced in 2010 and has become a widely accepted payment method between P2P modes. India was the fourth country after the UK, South Korea, and South Africa to introduce such a payment system. The system provides real-time funds transfer between the beneficiary and remitter with a deferred net settlement between banks. The system facilitates push transactions with a per-transaction limit of INR 2 lakhs.
  • Unified Payments Interface (UPI) facilitates immediate money transfer through push and pull payments, utility bill payments, QR code (scan and pay) based payments, merchant payments, etc. While transacting, the UPI PIN is encrypted using Public Key Infrastructure (PKI) technology. UPI's framework comprises NPCI as network and settlement service provider, banks as Payment System Providers (PSPs), and issuer banks and beneficiary banks, apart from TPAPs such as Google Pay and WhatsApp. Non-bank PPI issuers have also provided this facility in the Indian market.

India Real-Time Payments Industry Overview

With consumer preferences changing rapidly, the market has become a lucrative option and thus, has attracted a huge amount of investments. Due to the huge growth potential, the market is moving towards fragmentation due to the new entrants. The service providers are engaging in partnerships to promote product innovation.

  • June 2022 - WhatsApp has been offering Indian users USD 1.35 cashback and was allowed by the NPCI to expand its user base to 100 million, an incentive for the users to leverage WhatsApp Payments for sending money to family members, friends, and more.
  • June 2022 - Unicorn Pine Labs Fintech from India Acquires API infrastructure provider Setu in a USD 70-75 Mn deal. After the deal completion, Setu will keep its brand identity, teams, business, and customers. Setu is an application programming interface (API) infrastructure provider that offers services across bill payments, savings, credit, and payments.
  • March 2022 - PhonePe acquires GigIndia, to strengthen enterprise offerings. The acquisition will allow it to leverage GigIndia's network of freelance microentrepreneurs to help enterprises and corporates reach more customers and scale their distribution channels PhonePe is eyeing 2-3 more acquisitions this year to boost its tech and financial platform play. Individuals who are aware of the company's internal plans told ET on condition of anonymity.

Additional Benefits:

  • The market estimate (ME) sheet in Excel format
  • 3 months of analyst support

TABLE OF CONTENTS

1 INTRODUCTION

  • 1.1 Study Assumptions and Market Definitions
  • 1.2 Scope of the Study

2 RESEARCH METHODOLOGY

3 EXECUTIVE SUMMARY

4 MARKET INSIGHTS

  • 4.1 Market Overview
  • 4.2 Industry Attractiveness-Porter's Five Forces Analysis
    • 4.2.1 Bargaining Power of Suppliers
    • 4.2.2 Bargaining Power of Buyers/Consumers
    • 4.2.3 Threat of New Entrants
    • 4.2.4 Threat of Substitute Products
    • 4.2.5 Intensity of Competitive Rivalry
  • 4.3 Evolution of the payments landscape in the country
  • 4.4 Key market trends pertaining to the growth of cashless transaction in the country
  • 4.5 Impact of COVID-19 on the payments market in the country

5 MARKET DYNAMICS

  • 5.1 Market Drivers
    • 5.1.1 Increased Smartphone Penetration
    • 5.1.2 Falling Reliance on Traditional Banking
    • 5.1.3 Ease of Convenience
  • 5.2 Market Challenges
    • 5.2.1 Payment Fraud
    • 5.2.2 Existing Dependence on Cash
  • 5.3 Market Opportunities
    • 5.3.1 Government Policies Encouraging the Growth of Digital Payments is expected to aid the growth of Real Time Payment methods amongst commoners
  • 5.4 Key Regulations and Standards in the Digital Payments Industry
    • 5.4.1 Regulatory Landscape Across the World
    • 5.4.2 Business Models with Potential Regulatory Roadblocks
    • 5.4.3 Scope for Development in Lieu of Evolving Business Landscape
  • 5.5 Analysis of major case studies and use-cases
  • 5.6 Analysis of Real Payments Transactions as a share of all Transactions with a regional breakdown of key countries by volume and transacted value
  • 5.7 Analysis of Real Payments Transactions as a share of Non-Cash Transactions with a regional breakdown of key countries by volumes

6 MARKET SEGMENTATION

  • 6.1 By Type of Payment
    • 6.1.1 P2P
    • 6.1.2 P2B

7 COMPETITIVE LANDSCAPE

  • 7.1 Company Profiles
    • 7.1.1 Temenos AG
    • 7.1.2 ACI Worldwide
    • 7.1.3 Google LLC (Alphabet Inc.)
    • 7.1.4 Paypal Holdings Inc.
    • 7.1.5 Mastercard Inc.
    • 7.1.6 Paytm
    • 7.1.7 NPCI
    • 7.1.8 VISA Inc.
    • 7.1.9 Razorpay Technologies Private Limited
    • 7.1.10 Volante Technologies Inc.
    • 7.1.11 PhonePe Private Limited

8 INVESTMENT ANALYSIS

9 FUTURE OUTLOOK OF THE MARKET