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市場調査レポート
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1644814

中東・アフリカのリアルタイム決済:市場シェア分析、産業動向、統計、成長予測(2025年~2030年)

Middle East and Africa Real Time Payments - Market Share Analysis, Industry Trends & Statistics, Growth Forecasts (2025 - 2030)


出版日
ページ情報
英文 100 Pages
納期
2~3営業日
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中東・アフリカのリアルタイム決済:市場シェア分析、産業動向、統計、成長予測(2025年~2030年)
出版日: 2025年01月05日
発行: Mordor Intelligence
ページ情報: 英文 100 Pages
納期: 2~3営業日
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概要

中東・アフリカのリアルタイム決済市場は予測期間中に13.7%のCAGRで推移する見込み。

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主要ハイライト

  • 決済システムプロバイダーのCheckout.comが2020年12月に発表した、アラブ首長国連邦、サウジアラビア、エジプト、バーレーン、ヨルダン、カタール、クウェート、パキスタンの消費者5,000人以上を対象とした調査によると、消費者の47%が今後1年間でオンラインショッピングの頻度を増やす可能性があることが分かった。しかし
  • 中東・アフリカでは、デジタル決済市場が急成長しており、多くの市場参入企業がさまざまなサービスを提供しています。特にアラブ首長国連邦では、利用可能なモバイル決済サービスの数が急増しています。
  • Mastercardの同地域における最新レポート「The Cashless Journey」によると、小売業者の63%が、デジタル決済の導入により来店者数が増加し、売上が68%増加したと述べています。さらに、この地域では、Sharafdg、Emax、Jumbo、Bodyshop、Babyshop、Cineroyal、Novo Cinemas、Joyalukkasなど、アラブ首長国連邦のすべての大手ブランドで利用可能なPay itなどの決済方法を通じて、モバイル金融サービスの変革が見られています。
  • 南アフリカ国民のオンラインショッピングの増加に伴い、デジタルウォレットプロバイダーはフィンテック・パートナーと仮想決済ソリューションを開発しています。さらにTelkomは、Mastercard、ネッドバンク、フィンテックを可能にする大手パートナーのUkheshe Technologiesと協力し、このバーチャルプリペイドカードを立ち上げました。
  • COVID-19の大流行中、中東の消費者はリアルタイムの決済方法を採用しました。多くの銀行やeコマースサイトが顧客にリアルタイム決済の利便性を提供した結果、この地域ではリアルタイム決済の利用が急増しています。

中東・アフリカのリアルタイム決済市場動向

スマートフォン普及率の上昇が市場成長を牽引

  • 多くの通信事業者がより多くの融資オプションを備えた手頃な価格のスマートフォンを導入し、モバイルブロードバンドの普及が進むにつれて、同地域におけるスマートフォンの普及は急成長を続けています。今後5年間で、同地域のスマートフォン接続数は約2億台増加し、2025年末には5億6,500万台となる見込みで、普及率は約80%に達します。
  • Mastercardの最近の調査によると、中東におけるデジタル決済は今後急速に増加し、70%以上の消費者が携帯電話での決済に前向きであると回答しています。モバイルへの移行は、多大な経済効果をもたらすと考えられます。
  • さらに、即時決済サービスは消費者にも企業にもさまざまなメリットをもたらします。ユーザーは多くの場合、銀行口座情報ではなく携帯電話番号で特定される受取人に送金できるモバイルアプリを通じて、こうした決済システムにアクセスできます。このようなサービスは、オンラインショッピングの迅速で簡単な方法を求める消費者や、友人や実店舗の小売店への決済に携帯電話を使用する消費者を満足させることができます。このようなオプションがあれば、消費者は現金やカードを持ち歩く必要がなくなります。
  • 例えば、サウジアラビアの通信会社はデジタルウォレットアプリ「STC Pay」を発表しました。
  • さらに2021年10月には、モロッコの通信事業者が5Gのパイロットテストを完了し、まもなく独自の5Gネットワークを展開すると発表し、この地域の社会全体のデジタル変革を加速しようとしています。

アラブ首長国連邦が最大の市場シェアを占める

  • デジタル決済の普及が進むにつれ、同地域でこれらの決済を採用する企業や消費者はますます増えていくと予想されます。即時決済サービスは、消費者や企業に多くのメリットをもたらします。ユーザーは多くの場合、銀行口座情報ではなく携帯電話番号で特定される受取人に送金できるモバイルアプリを通じて、このようなリアルタイム決済システムにアクセスできます。
  • 企業はまた、リアルタイム決済とデジタル請求書発行オプションや支払依頼機能を組み合わせることで、B2B取引を合理化する機会もあります。これらのオプションは、企業が決済に関連データを添付することを保証し、迅速な照合につながる可能性があります。取引スピードの向上は、企業の流動性管理の向上にもつながります。
  • eコマースの普及は急速に進んでおり、現金決済に比べて利便性と安全性が向上することから、同地域ではデジタル決済の利用が進んでいます。また、多くの買い物客がeコマースで買い物をするため、消費者もデジタル決済を受け入れているようです。顧客は、物理的な金銭を介したCOVID-19への感染を恐れて、オフラインの店舗での購入に消極的であったためです。
  • この地域は国境を越えて営業しているため、よりスムーズで、より安く、より迅速な決済プロセスが求められています。したがって、この地域でこのようなリアルタイム決済システムを立ち上げることは、市場成長を増加させ、促進する可能性が高いです。

中東・アフリカのリアルタイム決済産業概要

中東・北アフリカのリアルタイム決済市場は、Paypal Holdings Inc.、Alphabet Inc.、ACI Worldwide Inc.、Samsung Electronics Inc.、CIB Bankなど、少数の主要企業によって適度に集中・支配されています。市場で突出したシェアを持つこれらの大手企業は、海外における顧客基盤の拡大に注力しています。

  • 2022年4月-Marocはデジタル戦略に従い、通信セグメントへの直接投資を奨励することで、アフリカ大陸におけるデジタル技術セグメントの主導的ハブを確立することを計画しています。
  • 2021年6月-南アフリカの有線・無線通信事業者であるTelkomは、同社のデジタルウォレット「Telkom Pay」ユーザー向けにWhatsAppで使用できるバーチャルカードを導入し、Mastercard、Nedbank、大手フィンテック実現パートナーのUkheshe Technologiesと協力してこのバーチャルプリペイドカードを発売しました。

その他の特典

  • エクセル形式の市場予測(ME)シート
  • 3ヶ月間のアナリストサポート

目次

第1章 イントロダクション

  • 調査の前提条件と市場の定義
  • 調査範囲

第2章 調査手法

第3章 エグゼクティブサマリー

第4章 市場洞察

  • 市場概要
  • 産業の魅力-ポーターのファイブフォース分析
    • 供給企業の交渉力
    • 買い手/消費者の交渉力
    • 新規参入業者の脅威
    • 代替品の脅威
    • 競争企業間の敵対関係
  • 国内における決済環境の進化
  • 国内におけるキャッシュレス取引の拡大に関連する主要市場動向
  • COVID-19が同国の決済市場に与える影響

第5章 市場力学

  • 市場促進要因
    • スマートフォンの普及
    • 従来型バンキングへの依存度の低下
    • 利便性の向上
  • 市場課題
    • 決済詐欺
    • 現金への依存
  • 市場機会
    • デジタル決済の成長を奨励する政府施策により、庶民の間でのリアルタイム決済の成長が期待
  • デジタル決済産業における主要規制と基準
    • 世界各国の規制状況
    • 規制上の障害となりうるビジネスモデル
    • ビジネス情勢の変化に伴う開発余地
  • 主要事例と使用事例の分析
  • 全取引に占めるリアル決済取引のシェアと主要国の取引量・取引額の地域別分析
  • 非現金取引に占めるリアル決済取引の割合と主要国の地域別取引量分析

第6章 市場セグメンテーション

  • 決済タイプ別
    • P2P
    • P2B
  • 国別
    • サウジアラビア
    • アラブ首長国連邦
    • ケニア
    • ナイジェリア
    • その他の中東・アフリカ

第7章 競合情勢

  • 企業プロファイル
    • Paypal Holdings Inc.
    • Samsung Corporation
    • ACI Worldwide Inc.
    • CIB Bank
    • Alphabet Inc.
    • Apple Inc.
    • Fiserve Inc.
    • Fawry
    • Mastercard Inc.
    • VISA Inc.
    • Saudi Digital Payment Company
    • Denarii Cash

第8章 投資分析

第9章 市場の将来展望

目次
Product Code: 91141

The Middle East and Africa Real Time Payments Market is expected to register a CAGR of 13.7% during the forecast period.

Middle East and Africa Real Time Payments - Market - IMG1

Key Highlights

  • A study published by Checkout.com, a payment systems provider, in December 2020, which surveyed over 5000 consumers in the UAE, Saudi Arabia, Egypt, Bahrain, Jordan, Qatar, Kuwait, and Pakistan, found that 47% of consumers are likely to shop online more frequently over the next year. However,
  • The Middle East and Africa region is witnessing a burgeoning digital payment market with many market players offering various services. The United Arab Emirates (UAE), in particular, has observed a boom in the number of available mobile payment services.
  • Mastercard's recent report in the region "The Cashless Journey" stated that 63% of the retailers claimed an increase in foot traffic with a 68% increase in revenue with the acceptance of digital payments. Further, in the region, mobile financial services' transformation has been witnessed through payment methods such as Pay it, which is accepted across all the big brands in the UAE like Sharafdg, Emax, Jumbo, and Bodyshop, Babyshop, Cineroyal, Novo Cinemas, Joyalukkas.
  • With the rise in online shopping among South Africans, digital wallet providers are developing virtual payment solutions with fintech partners. Further, Telkom collaborated with Mastercard, Nedbank, and leading fintech enablement partner Ukheshe Technologies to launch this virtual prepaid card.
  • During the Covid -19 pandemic, consumers over the Middle East have adopted real-time payment methods. Many banks and E-commerce websites have offered customers the convenience of using real-time payment methods, which has resulted in an upsurge in using Real-time payments in the region.

MEA Real Time Payments Market Trends

Increased Smartphone Penetration to Drive the Market Growth

  • Smartphone adoption in the region continues to grow rapidly as many operators introduce affordable smartphones with more financing options, leading to increased mobile broadband adoption. Over the next five years, there would be about 200 million additional smartphone connections in the region, taking the total to 565 million by the end of 2025, at an adoption rate of almost 80%.
  • A recent survey from MasterCard indicates that digital payments in the Middle East will increase rapidly with over 70% and stating that consumers were willing to use mobile phones to make payments. The shift to mobile will be causing a tremendous economic impact.
  • Additionally, immediate payment services provide various benefits to consumers and businesses alike. Users can often access such payment systems through mobile apps that allow them to send money to recipients identified by their mobile phone numbers rather than their bank account details. Such services can satisfy consumers who want fast, easy ways to shop online as well as those who use their mobile phones to pay for friends or brick-and-mortar retailers. Such options can spare consumers from carrying cash or cards.
  • For instance, Saudi Arabia's telecommunications company launched a digital wallet app, STC Pay, which allows people to send money to other users and pay restaurants and stores digitally.
  • Further, in October 2021, Morocco's telecommunication operators announced that they had completed pilot tests for 5G and soon will deploy its own 5G network and seeks to accelerate the region's whole-of-society digital transformation.

United Arab Emirates to hold largest Market share

  • As digital payment options continue to grow in popularity, an increasing number of businesses and consumers are expected to adopt these payments in the region. Immediate payment services can confer a multitude of benefits to consumers and businesses. Users can often access such real-time-payment systems via mobile apps that allow them to send money to recipients identified by their mobile phone numbers rather than their bank account details, whereas 71% of UAE consumers are already using digital methods to make payments in stores.
  • Businesses also have the opportunity to streamline B2B transactions by pairing real-time payments with digital invoicing options and request-to-pay features. These options could help companies ensure that their payments are attached to relevant data, leading to swifter reconciliation. Accelerated transaction speeds can also help firms better manage liquidity.
  • The adoption of E-commerce has been proliferating, which favors the use of digital payments in the region due to the increased convenience and security compared to that when using cash. Consumers also appear to be receptive to the usage of digital payments, as many shoppers turn to e-commerce for their purchasing needs. As Customers were reluctant to purchase from offline stores due to fear of contracting COVID-19 through physical money.
  • As the region is operating cross-border, it requires smoother, cheaper, and quicker payment processes. Hence, launching such a real-time payment system in the region is likely to increase and drive market growth.

MEA Real Time Payments Industry Overview

The Middle East & North Africa, the Real-Time payments market is moderately concentrated and dominated by a few major players like Paypal Holdings Inc., Alphabet Inc., ACI Worldwide Inc., Samsung Electronics Inc., and CIB Bank. These major players, with a prominent share in the market, are focusing on expanding their customer base across foreign countries.

  • April 2022 - Maroc, as per its Digital strategy, is planning to establish a leading hub in the field of digital technologies on the African continent by encouraging foreign investments directly in the telecommunications sector, So it can easily accelerate the transformation of digital society.
  • June 2021 - South African wireline and wireless telecommunications provider Telkom introduced a virtual card for use on WhatsApp for its digital wallet, Telkom Pay, users and has collaborated with Mastercard, Nedbank, and leading fintech enablement partner Ukheshe Technologies to launch this virtual prepaid card.

Additional Benefits:

  • The market estimate (ME) sheet in Excel format
  • 3 months of analyst support

TABLE OF CONTENTS

1 INTRODUCTION

  • 1.1 Study Assumptions and Market Definitions
  • 1.2 Scope of the Study

2 RESEARCH METHODOLOGY

3 EXECUTIVE SUMMARY

4 MARKET INSIGHTS

  • 4.1 Market Overview
  • 4.2 Industry Attractiveness-Porter's Five Forces Analysis
    • 4.2.1 Bargaining Power of Suppliers
    • 4.2.2 Bargaining Power of Buyers/Consumers
    • 4.2.3 Threat of New Entrants
    • 4.2.4 Threat of Substitute Products
    • 4.2.5 Intensity of Competitive Rivalry
  • 4.3 Evolution of the payments landscape in the country
  • 4.4 Key market trends pertaining to the growth of cashless transaction in the country
  • 4.5 Impact of COVID-19 on the payments market in the country

5 MARKET DYNAMICS

  • 5.1 Market Drivers
    • 5.1.1 Increased Smartphone Penetration
    • 5.1.2 Falling Reliance on Traditional Banking
    • 5.1.3 Ease of Convenience
  • 5.2 Market Challenges
    • 5.2.1 Payment Fraud
    • 5.2.2 Existing Dependence on Cash
  • 5.3 Market Opportunities
    • 5.3.1 Government Policies Encouraging the Growth of Digital Paymentis expected to aid the growth of Real Time Payment methods amongst commoners
  • 5.4 Key Regulations and Standards in the Digital Payments Industry
    • 5.4.1 Regulatory Landscape Across the World
    • 5.4.2 Business Models with Potential Regulatory Roadblocks
    • 5.4.3 Scope for Development in Lieu of Evolving Business Landscape
  • 5.5 Analysis of major case studies and use-cases
  • 5.6 Analysis of Real Payments Transactions as a share of all Transactions with a regional breakdown of key countries by volume and transacted value
  • 5.7 Analysis of Real Payments Transactions as a share of Non-Cash Transactions with a regional breakdown of key countries by volumes

6 MARKET SEGMENTATION

  • 6.1 By Type of Payment
    • 6.1.1 P2P
    • 6.1.2 P2B
  • 6.2 By Country
    • 6.2.1 Saudi Arabia
    • 6.2.2 United Arab Emirates
    • 6.2.3 Kenya
    • 6.2.4 Nigeria
    • 6.2.5 Rest of Middle-East and Africa

7 COMPETITIVE LANDSCAPE

  • 7.1 Company Profiles
    • 7.1.1 Paypal Holdings Inc.
    • 7.1.2 Samsung Corporation
    • 7.1.3 ACI Worldwide Inc.
    • 7.1.4 CIB Bank
    • 7.1.5 Alphabet Inc.
    • 7.1.6 Apple Inc.
    • 7.1.7 Fiserve Inc.
    • 7.1.8 Fawry
    • 7.1.9 Mastercard Inc.
    • 7.1.10 VISA Inc.
    • 7.1.11 Saudi Digital Payment Company
    • 7.1.12 Denarii Cash

8 INVESTMENT ANALYSIS

9 FUTURE OUTLOOK OF THE MARKET