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市場調査レポート
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1644793

中国のリアルタイム決済市場:市場シェア分析、産業動向と統計、成長予測(2025年~2030年)

China Real Time Payments - Market Share Analysis, Industry Trends & Statistics, Growth Forecasts (2025 - 2030)


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英文 100 Pages
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2~3営業日
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中国のリアルタイム決済市場:市場シェア分析、産業動向と統計、成長予測(2025年~2030年)
出版日: 2025年01月05日
発行: Mordor Intelligence
ページ情報: 英文 100 Pages
納期: 2~3営業日
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概要

中国のリアルタイム決済市場規模は2025年に72億4,000万米ドルと推定され、予測期間(2025~2030年)のCAGRは32.6%で、2030年には296億8,000万米ドルに達すると予測されます。

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インターネットやモバイルユーザーの増加、銀行口座数の増加、即時決済へのニーズの高まりを背景に、市場は拡大しています。

主要ハイライト

  • 中国は、デジタル技術へのアクセスが急増している人口の多い国であり、デジタルウォレットの導入が急速に進んでいます。また、中国では主にAliPayとWeChat Payが提供するモバイルウォレットの普及率が高いことから、この地域ではリアルタイム決済の成長余地が大きいです。
  • National Library Board Catalogueによると、2023年までに中国の人口13億人の約60%がモバイル決済で購入するようになるといいます。同地域におけるリアルタイム決済の取引件数の大幅な増加は、同地域のリアルタイム決済市場をさらに押し上げると予想されます。
  • さらに、中国では過去10年間にBuy now pay laterサービスへの関心が急上昇しています。BNPLを後押しする要因としては、BNPL決済に関連する前例のない低金利、AlipayやWeChat Payを通じたオンライン決済の成長、新規顧客の獲得を目指す資金力の高いフィンテック新興企業などが挙げられます。BNPLサービスは、この地域のさまざまなECプラットフォームが顧客に提供しています。
  • 中国の5Gインフラの急速な発展に伴い、低遅延ネットワークが利用可能になるため、中国のリアルタイム決済市場に新たな機会が生まれると予想されます。
  • しかし、同地域ではフィンテック企業に対する一連の厳しい規則や規制も実施されており、同地域のリアルタイム決済市場の成長を妨げる可能性があります。
  • さらに、COVID-19の流行は金融包摂にさらに拍車をかけ、中国における正式な金融サービスが拡大するなか、デジタル決済の大幅な急増を促しました。COVID-19の流行後、中国は非接触型決済を利用したキャッシュレス社会を実現するため、デジタル通貨であるデジタル人民元(RMB)を立ち上げました。こうした動向は、COVID-19後の調査対象市場の成長にプラスの影響を与えると予想されます。

中国のリアルタイム決済市場の動向

中国全土におけるスマートフォンの普及がリアルタイム決済市場の成長を促進

  • 中国全土におけるスマートフォンの普及率の高さが、中国におけるリアルタイム決済の導入拡大を支えています。AliPayやWeChat Payといった主要なリアルタイム決済プロバイダーがモバイルアプリケーションを通じてリアルタイム決済を提供しているため、スマートフォンの普及率の向上は中国におけるリアルタイム決済の隆盛に必要な後押しとなっています。
  • GSMAによると、中国の5G契約数は2030年までに世界全体の3分の1近くに達する見込みです。さらに、この技術は2030年の中国経済に2,900億米ドルを追加し、産業全体に恩恵をもたらすと予想されています。
  • さらに、中国本土の消費者は現金からモバイルベースのリアルタイム決済への移行を進め、決済カードの利用を控えているため、リアルタイム決済は予測期間中に成長すると予想されます。さらに、銀行口座を持つ人口が多く、ここ数年でインターネット普及率が高まっていることも、市場の成長をさらに後押ししています。
  • インターネット普及率の高さも、中国におけるリアルタイム決済の成功と成長を左右しています。例えば、China Internet Network Information Center(CNNIC)によると、中国のインターネット人口は2022年12月と比較して2023年6月には1,100万人増加しました。同国では10億人以上がインターネットにアクセスしています。これらすべての要因が相まって、予測期間中、同地域のリアルタイム決済市場は活性化するとみられます。

成長が期待されるP2Bセグメント

  • 中国のリアルタイム決済は、商店主やレストラン、各種eコマースプラットフォームで広く採用されています。これは、スマートフォンやインターネットの普及率の高さにも支えられています。また、数秒での迅速な決済が可能なため、即時性と利便性の高さから、同地域の企業や個人はリアルタイム決済によるP2B取引に魅力を感じています。
  • オンラインショッピングの人気の高まりは、中国におけるモバイルインターネットの高い普及率とリアルタイム決済のような高速決済チェックアウトソリューションに支えられ、同地域のオンライン買い物客数を増加させました。例えば、CNNICが報告したように、2023年6月現在、中国の約8億8,400万人がオンラインで商品を購入しており、2018年は6億1,011万人でした。このことは、予測期間中、同地域のP2Bリアルタイム取引をさらに押し上げると予想されます。
  • この成長が持続すると予想されることから、調査対象市場は予測期間中、eコマースセグメントで成長動向が上昇すると予測されます。
  • さらに、AlipayやWeChat Payなどの大手企業は、eコマースプラットフォームに好まれる決済ソリューションとして急速に成長しています。これらのプラットフォームは、オンラインショッピング利用者に革新的なリアルタイム決済ソリューションを提供し、同地域におけるP2Bリアルタイム取引を増加させています。したがって、これらすべての要因が組み合わさることで、予測期間中、中国のP2B取引が促進される可能性が高いです。

中国のリアルタイム決済産業概要

中国のリアルタイム決済市場は、現在大きなシェアを持つ参入企業が少なく、半固体化しているように見えます。主要市場参入企業は革新的な決済ソリューションを提供し、競合を高めるために製品革新、買収、提携などさまざまな戦略に取り組んでいます。主要市場参入企業には、Paypal Holdings Inc.などがいます。

  • 2024年1月、PayPal Holdings, Inc.は、再創造されたチェックアウトとゲストのチェックアウト体験、加盟店向けの新しい先進的オファープラットフォーム、キャッシュバックを獲得し、顧客がPayPalで買い物をする理由を増やす新しい消費者向けアプリを発表
  • 2023年4月、江蘇省に位置する常熟市は、5月に新しい決済プロセスを開始する計画を発表しました。開始後、中国東部のある都市では、公務員は給与の全額を電子人民元で受け取ることになります。

その他の特典

  • エクセル形式の市場予測(ME)シート
  • 3ヶ月間のアナリストサポート

目次

第1章 イントロダクション

  • 調査の前提条件と市場定義
  • 調査範囲

第2章 調査手法

第3章 エグゼクティブサマリー

第4章 市場洞察

  • 市場概要
  • 産業の魅力-ポーターのファイブフォース分析
    • 供給企業の交渉力
    • 買い手/消費者の交渉力
    • 新規参入業者の脅威
    • 代替品の脅威
    • 競争企業間の敵対関係
  • 中国における決済環境の進化
  • 中国におけるキャッシュレス取引の拡大に関連する主要市場動向
  • COVID-19が中国の決済市場に与える影響

第5章 市場力学

  • 市場促進要因
    • スマートフォンの普及がリアルタイム決済市場を押し上げる見込み
    • より迅速な決済ニーズの高まりと従来型銀行への依存度の低下
  • 市場課題
    • 決済詐欺とセキュリティの問題
    • 厳格なフィンテック規制に関する課題
  • 市場機会
    • デジタル決済の成長を奨励する政府施策により、庶民の間でのリアルタイム決済の成長が期待されます。
  • デジタル決済産業における主要規制と基準
    • 中国全体の規制状況
    • 規制上の障害となりうるビジネスモデル
    • ビジネス情勢の変化に伴う開発余地
  • 主要事例と使用事例の分析
  • 全取引に占めるリアル決済取引のシェアと主要国の取引量・取引額の地域別分析
  • 非現金取引に占めるリアル決済取引の割合と主要国の地域別取引量分析

第6章 市場セグメンテーション

  • 決済タイプ別
    • P2P
    • P2B

第7章 競合情勢

  • 企業プロファイル
    • AliPay(Alibaba Group)
    • WeChat Pay(Tencent Holdings Ltd.)
    • Paypal Holdings Inc.
    • ACI Worldwide Inc.
    • JDPay.com(JD.com)
    • FIS Global
    • Mastercard Inc.
    • VISA Inc.
    • Fiserv Inc.
    • Apple Inc.

第8章 投資分析

第9章 市場の将来展望

目次
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The China Real Time Payments Market size is estimated at USD 7.24 billion in 2025, and is expected to reach USD 29.68 billion by 2030, at a CAGR of 32.6% during the forecast period (2025-2030).

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In view of the increasing number of Internet and mobile users, the growing number of bank accounts, and the increasing need for instant payments, the market is growing.

Key Highlights

  • China has a one of large population with booming access to digital technology, and the country has quickly adopted digital wallets, which are now a dominant force in the china payments market. In addition, there is a lot of room for realtime payments to grow in the region, given the high level of mobile wallet adoption in China, mainly offered by AliPay and WeChat Pay.
  • According to National Library Board Catalogue, around 60 percent of China's 1.3 billion population will have purchased via mobile payment by 2023. The significant increase in the number of transactions of real-time payments in the region is further expected to boost the real-time payments market in the region.
  • Furthermore, there's been a surge of interest in Buy now pay later services in China over the last decade. A few factors driving BNPL are unprecedentedly low-interest rates associated with BNPL payments, the growth of online payments through Alipay and WeChat Pay, as well as highly funded fintech startups that are looking to attract new clients. The BNPL services are provided by various ECommerce Platforms in the region to their customers.
  • With the country's rapid development of 5G infrastructure, new opportunities are anticipated to emerge in the Chines real-time payments market owing to the availability of a low latency network.
  • However, a series of stringent rules and regulations on fintech companies has also been implemented in the region, which may hamper the growth of the real-time payments market in the region.
  • Moreover, the COVID-19 pandemic has further spurred financial inclusion, driving a large surge in digital payments amid the expansion of formal financial services in China. After the COVID-19 pandemic, China launched its digital currency, the digital Yuan or RMB, to become a cashless society using contactless payments. Such trends are anticipated to positively influence the studied market's growth post-COVID-19.

China Real Time Payments Market Trends

Increasing Penetration of Smartphone across China to Propel the Real Time Payments Market Growth

  • The high smartphone penetration across the region supports the increasing adoption of real-time payments in China. As major real-time payment providers such as AliPay and WeChat Pay offers real-time payments through mobile applications, increased smartphone penetration is a much-needed push to flourish real-time payments in China.
  • According to GSMA, 5G subscriptions in China will likely account for nearly a third of the global total by 2030. Furthermore, the technology is expected to add USD 290 billion to the Chinese economy in 2030, spreading benefits across industries.
  • Further, with consumers in Mainland China increasingly shifting from cash to mobile-based real-time payments and skipping payment cards, real-time payments are expected to grow over the forecast period. Moreover, the high banked population and increasing internet penetration over the past few years further fuel the growth of the market.
  • The country's high internet penetration also governs the success and growth of real-time payments in China. For instance, according to China Internet Network Information Center (CNNIC), China's internet population grew by 11 million in June 2023 compared to December 2022. Over one billion people had access to internet in the country. All of the factors combined are expected to boost the real-time payments market in the region over the forecast period.

P2B Segment is Expected to Witness the Growth

  • China's real-time payments are adopted widely by shopkeepers, restaurants, and various E-commerce platforms. This is further supported by high smartphone and internet penetration. Additionally, fast and immediate payments in seconds are attracting businesses and individuals in the region to perform P2B transactions through real-time payments owing to the immediacy and ease of convenience.
  • The growing popularity of online shopping increased the number of online shoppers in the region, supported by high mobile internet penetration and fast payment checkout solutions such as real-time payments in China. For instance, as reported by CNNIC, there were about As of June 2023, about 884 million people in China had purchased goods online, compared to 610.11 million in 2018. This is further expected to boost the P2B real-time transaction in the region over the forecast period.
  • With this growth anticipated to sustain, the studied market is projected to witness an upward growth trend in the e-commerce segment during the forecast period.
  • Moreover, major players such as Alipay and WeChat Pay rapidly grow as preferred payment solutions for E-commerce platforms. These platforms offer innovative real-time payment solutions to online shoppers, increasing the P2B real-time transactions in the region. Hence, all these factors combined will likely boost the P2B transactions in China over the forecast period.

China Real Time Payments Industry Overview

The China real-time payments market appears to be semi-consolidated, as few players currently hold significant market share. Major market players provide innovative payment solutions and are involved in various strategies, such as product innovations, acquisitions, and partnerships, among others, to gain a competitive edge. Some key market players include Paypal Holdings Inc.,

  • In Januray 2024, PayPal Holdings, Inc introduces reimagined checkout and guest checkout experiences, new advanced offers platform for merchants, and new consumer app to earn cash back and give customers more reasons to shop with PayPal
  • In April 2023, Changshu, located in the province of Jiangsu, announced its plans to start a new payment process in May, which is expected to be the biggest rollout of the currency, also known as the e-CNY, in China. After the launch, In a city in eastern China, government workers will receive full pay in the electronic yuan.

Additional Benefits:

  • The market estimate (ME) sheet in Excel format
  • 3 months of analyst support

TABLE OF CONTENTS

1 INTRODUCTION

  • 1.1 Study Assumptions and Market Definition
  • 1.2 Scope of the Study

2 RESEARCH METHODOLOGY

3 EXECUTIVE SUMMARY

4 MARKET INSIGHTS

  • 4.1 Market Overview
  • 4.2 Industry Attractiveness- Porter's Five Forces Analysis
    • 4.2.1 Bargaining Power of Suppliers
    • 4.2.2 Bargaining Power of Buyers/Consumers
    • 4.2.3 Threat of New Entrants
    • 4.2.4 Threat of Substitute Products
    • 4.2.5 Intensity of Competitive Rivalry
  • 4.3 Evolution of the payments landscape in China
  • 4.4 Key market trends pertaining to the growth of cashless transaction in China
  • 4.5 Impact of COVID-19 on the payments market in China

5 MARKET DYNAMICS

  • 5.1 Market Drivers
    • 5.1.1 Rising Penetration of Smartphone is Expected to Boost the Real Time Payments Market
    • 5.1.2 Growing Need For Faster Payments and Falling Reliance on Traditional Banking
  • 5.2 Market Challenges
    • 5.2.1 Payment Fraud and Security Issues
    • 5.2.2 Challenges Related to Strict FinTech Regulations
  • 5.3 Market Opportunities
    • 5.3.1 Government Policies Encouraging the Growth of Digital Paymentis expected to aid the growth of Real Time Payment methods amongst commoners
  • 5.4 Key Regulations and Standards in the Digital Payments Industry
    • 5.4.1 Regulatory Landscape Across China
    • 5.4.2 Business Models with Potential Regulatory Roadblocks
    • 5.4.3 Scope for Development in Lieu of Evolving Business Landscape
  • 5.5 Analysis of major case studies and use-cases
  • 5.6 Analysis of Real Payments Transactions as a share of all Transactions with a regional breakdown of key countries by volume and transacted value
  • 5.7 Analysis of Real Payments Transactions as a share of Non-Cash Transactions with a regional breakdown of key countries by volumes

6 Market Segmentation

  • 6.1 By Type of Payment
    • 6.1.1 P2P
    • 6.1.2 P2B

7 Competitive Landscape

  • 7.1 Company Profiles
    • 7.1.1 AliPay (Alibaba Group)
    • 7.1.2 WeChat Pay (Tencent Holdings Ltd.)
    • 7.1.3 Paypal Holdings Inc.
    • 7.1.4 ACI Worldwide Inc.
    • 7.1.5 JDPay.com (JD.com)
    • 7.1.6 FIS Global
    • 7.1.7 Mastercard Inc.
    • 7.1.8 VISA Inc.
    • 7.1.9 Fiserv Inc.
    • 7.1.10 Apple Inc.

8 Investment Analysis

9 Future Outlook of the Market