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市場調査レポート
商品コード
1642108

リアルタイム決済-市場シェア分析、産業動向・統計、成長予測(2025年~2030年)

Real-Time Payments - Market Share Analysis, Industry Trends & Statistics, Growth Forecasts (2025 - 2030)


出版日
ページ情報
英文 120 Pages
納期
2~3営業日
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適宜更新あり
価格
価格表記: USDを日本円(税抜)に換算
本日の銀行送金レート: 1USD=144.06円
リアルタイム決済-市場シェア分析、産業動向・統計、成長予測(2025年~2030年)
出版日: 2025年01月05日
発行: Mordor Intelligence
ページ情報: 英文 120 Pages
納期: 2~3営業日
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概要

リアルタイム決済市場規模は2025年に349億9,000万米ドルと推定され、2030年には1,569億1,000万米ドルに達すると予測され、予測期間中(2025~2030年)のCAGRは35%です。

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リアルタイム決済は通常、低額のリテール決済システム(RPS)に焦点を当てており、リアルタイム総決済システム(RTGS)や分散型台帳決済システムとは異なります。需要や期待に応えるだけでなく、リアルタイム決済は規制当局、競合当局、決済サービスプロバイダーからの関心も集めています。規制当局は、即時決済が銀行サービスへのアクセスを拡大し、経済成長を支え、Visa/Mastercardネットワークに代わる選択肢を提供し、現金や小切手の使用を減らすと考えています。

主要ハイライト

  • 世界のリアルタイム決済(RTP)エコシステムは急成長しており、企業や政府はより迅速で効率的な決済システムの導入によるメリットを実感しています。ACIワールドワイドの2023年3月レポートによると、現在、6大陸の70カ国以上でリアルタイム決済がサポートされており、今年の取引額は前年比63%増の1,950億米ドルに達します。
  • スマートデバイスの普及とオンライン小売商取引の世界の活況が、リアルタイム決済の急速な普及を後押ししています。要求の厳しい消費者は、加盟店や請求者、同業者などに決済を行う際にスマートフォンを利用することが増えています。
  • モバイルアプリケーションを利用したオープンAPI対応のリアルタイム決済システムなど、Fintechセグメントで先端技術の利用や新たなビジネスモデルへの注目が高まっていることも、市場の成長に寄与しています。昨年のFinastraの調査によると、Baas(Banking-as-a-Service)は今後3年間で25%の成長が見込まれており、リアルタイム決済やリテールバンキングなど、システムに組み込まれたさまざまな機能をユーザーに提供し、市場の86%の参入企業が利用可能なバンキング機能を実現するためにオープンAPIの採用を計画しています。
  • COVID-19の大流行により、世界中でデジタル決済の利用が増加しました。Global Findex Database 2021によると、中低所得国(中国を除く)では、COVID-19が始まって以来初めて、カード、電話、インターネットを通じて加盟店の店頭またはオンライン決済を行った成人の割合が40%を超えました。
  • しかし、リアルタイム決済の普及に伴い、不正行為のリスクは大幅に高まっています。ほとんどの決済タイプでは、顧客は誤って行った決済を処理される前に取り消すことができます。しかし、即時決済は数秒で完了し、取り消すことができないため、支払者は取引をキャンセルすることができないです。このような要因により、リアルタイム決済における不正行為への対策が課題となっています。

リアルタイム決済市場の動向

市場を牽引するP2Bセグメント

  • P2Bペイメントとは、企業と顧客の間(または顧客から)での金銭取引を指します。モバイルベースの取引やeコマースの成長が止まらないことが、このセグメントの開発を促進する重要な要因となっています。
  • オンラインショッピングとeコマースの継続的な成長は、同セグメントの開発を促進すると予想されます。P2B決済により、企業は顧客満足度を向上させることができます。P2Bの仕組みは、規制改革の変化とともにペースを上げています。オンラインや店舗での請求書決済は、カードよりもリアルタイムで安いコストを維持するために必要な膨大な量の次の波を約束します。
  • また、低コストのP2B取引は、即時決済によるリアルタイムの流動性と、取引状況の即時通知による消費者への付加的なサービスレベルの恩恵を受けることができる企業に、新たなレベルのキャッシュ管理を記載しています。
  • ギグエコノミーでは、労働市場は一時的に特徴付けられます。ジャスト・イン・タイムの労働力を構成する仕事の例としては、フードデリバリーサービス、ライドヘイリングサービス(UberやBoltなど)、ハウスシッター、ドッグウォーカーなどが挙げられます。リアルタイム決済は、ギグエコノミーの労働者にとって大きなメリットとなります。なぜなら、労働者は迅速に報酬を受け取ることができるため、現金関連の取引について心配することなく、資金計画を立てることができるからです。
  • クラウドベースのリアルタイム決済ソリューションの動向の高まりは、小売業者にリアルタイムの決済洞察を提供する柔軟性に起因しています。世界中の大規模小売店舗でデジタル決済方法の採用が進んでいることから、予測期間中の市場の牽引役となることが予想されます。

アジア太平洋が最も急成長する市場

  • 新興諸国におけるリアルタイム取引の成長予測は、市場を新たなレベルに引き上げる鍵となり、インドのような国々が先進国をリードし、凌駕します。リアルタイム決済を可能にする世界各国の政府は、企業や消費者により速く、より安く、より効率的な決済手段を提供することで、繁栄と経済成長を促進しています。
  • United Payments Interface(UPI)は、インド人の決済方法を一変させ、ある銀行口座からによる銀行口座へ、つまり顧客から企業へ、あるいは個人間での迅速な送金を可能にしました。Mastercardの2022 New Payments Indexによると、インド人はアジア太平洋の消費者の中で最もキャッシュレス決済の利用意向が高く、93%が前年度にキャッシュレス決済を利用したことがあると回答しています。
  • CEBRによると、インドは世界の企業の中で最もリアルタイム決済の利用が多く、昨年1年間を通じて行われたリアルタイム決済の40%以上がインド発となっています。インドの昨年のリアルタイム決済件数は486億件で、185億件で2位の中国を約2.6倍上回りました。
  • CEBRによると、中国ではリアルタイム決済が全取引の5.7%を占め、企業と消費者にとっての正味利益は153億9,700万米ドルに達しました。中国における現在のリアルタイム決済の普及水準別では、即時決済によって、浮動時間が短縮されたことにより、昨年は1日当たり1,708億米ドルの取引総額が創出されたことになります。この運転資金により、同年の事業生産高は124億1,100万米ドルに上ったと推定されます。
  • 香港では昨年、リアルタイム決済のシェアが7.3%に達したが、CEBRによると、2026年までに3倍の22.8%になると予測されています。リアルタイムの普及が強く予測されることから、2026年には消費者と企業の利益は2億6,000万米ドルに達すると考えられます。リアルタイム決済の利用によるマクロ経済的利益は、昨年推定3億4,000万米ドルの経済生産高(正式GDPの0.09%)で、これは3,355人の労働者の生産高に相当します。

リアルタイム決済産業概要

リアルタイム決済市場の競争企業間の敵対関係は、確立された流通網にアクセスできることに加え、圧倒的な市場シェアを誇る多くの大手ベンダーで構成されているため、中程度に高いです。消費者の嗜好が急速に変化する中、リアルタイム決済市場は有利な選択肢となり、巨額の投資を集めています。サービスプロバイダーは、製品イノベーションを促進するためにパートナーシップを結んでいます。同市場の著名ベンダーには、ACI Worldwide Inc.、Fiserv Inc.、Paypal Holdings Inc.、Mastercard Inc.などがあります。

ACI Worldwideは2022年6月、新しいモバイルエンゲージメントプラットフォーム「ACIスマートエンゲージ」を発表し、世界中の加盟店が音声、位置、画像認識技術を使って消費者のスマートフォンに直接サービスや商品の在庫を提供できるようにし、外出先でのショッピングを新たなレベルに引き上げることを可能にしました。

さらに、2022年4月、Fiservは金融機関向けにAppmarketを立ち上げ、金融機関は、より効率的な業務運営、新規顧客の開拓、より効果的な競争を支援するための厳選されたフィンテックソリューション一式にアクセスできるようになりました。AppMarketは、フィサーブの金融機関の顧客を強化し、新たなギグエコノミー・バンキングや暗号金融の機会、中小企業(SMB)向け融資、その他の優先事項に対処します。

その他の特典

  • エクセル形式の市場予測(ME)シート
  • 3ヶ月間のアナリストサポート

目次

第1章 イントロダクション

  • 調査の前提条件と市場定義
  • 調査範囲

第2章 調査手法

第3章 エグゼクティブサマリー

第4章 市場洞察

  • 市場概要
  • バリューチェーン分析
  • 産業の魅力-ポーターのファイブフォース分析
    • 新規参入業者の脅威
    • 買い手の交渉力
    • 供給企業の交渉力
    • 代替品の脅威
    • 競争企業間の敵対関係
  • COVID-19の市場への影響評価

第5章 市場力学

  • 市場促進要因
    • スマートフォン普及率の増加
    • 利便性の向上
    • 従来型バンキングへの依存度の低下
  • 市場課題
    • 決済詐欺
    • 現金への依存
  • 市場機会
    • デジタル決済の利用を奨励する政府施策がリアルタイム決済の成長を後押しする見込み
  • デジタル決済産業における主要規制と基準
  • 主要事例と使用事例の分析
  • 全取引に占めるリアルペイメント取引の割合と主要国の地域別取引量分析
  • 非現金取引に占めるリアルペイメント取引の割合と主要国の取引量別地域別内訳分析

第6章 市場セグメンテーション

  • 決済タイプ別
    • P2P
    • P2B
  • 地域別
    • 北米
      • 米国
      • カナダ
    • 欧州
      • 英国
      • ドイツ
      • スペイン
      • スウェーデン
      • フィンランド
      • その他の欧州
    • アジア太平洋
      • 中国
      • インド
      • 韓国
      • タイ
      • 日本
      • その他のアジア太平洋
    • ラテンアメリカ
      • ブラジル
      • アルゼンチン
      • コロンビア
      • メキシコ
      • その他のラテンアメリカ
    • 中東・アフリカ
      • アラブ首長国連邦
      • 南アフリカ
      • ナイジェリア
      • その他の中東・アフリカ

第7章 競合情勢

  • 企業プロファイル
    • ACI Worldwide Inc.
    • Fiserv Inc.
    • Paypal Holdings Inc.
    • Mastercard Inc.
    • Montran Corporation
    • Temenos AG
    • Volante Technologies Inc.
    • Wirecard AG
    • FIS Global
    • Visa Inc.
    • Finastra

第8章 投資分析

第9章 市場の将来

目次
Product Code: 66643

The Real-Time Payments Market size is estimated at USD 34.99 billion in 2025, and is expected to reach USD 156.91 billion by 2030, at a CAGR of 35% during the forecast period (2025-2030).

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Real-time payments typically focus on low-value retail payment systems (RPS); they differ from real-time gross settlement systems (RTGS) and distributed ledger payment systems. In addition to meeting the demands and expectations, real-time payments have generated interest from regulators, competition authorities, and payment service providers. Regulators believe that instant payments will expand access to banking services, support economic growth, provide alternatives to Visa/Mastercard networks and reduce the use of cash and cheques.

Key Highlights

  • There is rapid growth in the global Real-Time Payment (RTP) ecosystem, with businesses and governments realizing the benefits of implementing faster, more efficient payment systems. Currently, over 70 countries on six continents support real-time payments, with USD 195 billion in transaction volume this year, presenting a year-on-year growth of 63%, according to ACI Worldwide's March 2023 report.
  • The growing penetration of smart devices and booming online retail commerce across the world are driving the rapid adoption of real-time payments. Increasingly, demanding consumers are turning to their smartphones when they need to pay merchants, billers, peers, and others.
  • The increasing focus on using advanced technologies and new business models in the Fintech sector, like open API-enabled real-time payment systems using mobile applications, has contributed to market growth. As per a study by Finastra last year, Baas (Banking as a Service) is expected to grow by 25% over the next three years, providing various features to users embedded in the system like real-time payment, retail banking, etc., and 86% players in the market are planning to adopt open APIs to enable available banking capabilities.
  • The COVID-19 pandemic resulted in increased use of digital payments across the world. According to the Global Findex Database 2021, in low and middle-income economies (excluding China), more than 40% of adults who made merchant in-store or online payments by using a card, phone, or through the internet did so for the first time since the start of COVID-19.
  • However, with real-time payments gaining widespread adoption, there is a significant increase in the risk of fraud. With most payment types, a customer has the ability to recall a payment made in error before it is processed. However, an instant payment is completed in a few seconds, and as it is irrevocable, the payer cannot cancel the transaction. Such factors increase the challenges in combating fraud in the case of real-time payments.

Real Time Payments Market Trends

P2B Segment Holds the Key to Drive the Market

  • P2B payments refer to monetary transactions between (to or from) businesses and customers. The unabated growth of mobile-based transactions and e-commerce is a key factor driving the development of the segment.
  • The continuous growth of online shopping and e-commerce sales is expected to drive the development of the segment. P2B payments allow businesses to improve customer satisfaction. The P2B structure has been picking up the pace with the change in regulatory reforms. Online and in-store bill payments promise the next wave of huge volumes needed to keep real-time costs cheaper than cards.
  • Also, lower-cost P2B transactions offer a new level of cash management to businesses that can benefit from real-time liquidity owing to instant settlement along with the added level of service to the consumer related to the instant notification of the status of the transaction.
  • In the gig economy, the labor markets are characterized temporarily. Examples of jobs that comprise the (just-in-time workforce) include food delivery services, ride-hailing services (such as Uber or Bolt), house sitters, and dog walkers. Real-time payments make it big and beneficial to gig economy workers because workers are paid quickly, allowing them to better plan their finances without worrying about cash-related transactions.
  • The increasing trends for cloud-based real-time payment solutions can be attributed to their flexibility in providing real-time payment insights to retailers. The growing adoption of digital payment methods in big retail stores across the globe is anticipated to drive the market in the forecasted period.

Asia Pacific will be the Fastest Growing Market

  • Real-time transaction growth forecasts for emerging countries will be the key to taking the market to a new level, with countries like India leading and outpacing developed nations. Governments around the world that enable real-time schemes are driving prosperity and economic growth by providing businesses and consumers with faster, cheaper, and more efficient payment methods.
  • United Payments Interface (UPI) has transformed how Indians make payments, allowing them to quickly transfer money instantly from one bank account to another: from a customer to a business or between individuals. According to Mastercard's 2022 New Payments Index, Indians are the most willing of any consumers in the Asia-Pacific region to use emerging cashless payment methods, with 93% likely to have made such a payment in the previous year.
  • As per the CEBR, India accounted for the highest volume of real-time payments among businesses globally, with over 40% of all such payments made throughout last year originating in the country. India made 48.6 billion real-time payments last year, which was around 2.6 times higher than China, which was in second place with 18.5 billion real-time transactions.
  • According to the CEBR, net benefits for businesses and consumers of real-time payments hit USD 15.397 billion in China, supported by real-time accounting for 5.7% of all transactions. Based on current real-time adoption levels in China, instant payments unlocked a total transaction value of USD 170.800 billion per day last year through a reduced float time. This working capital facilitated an estimated USD 12.411 billion in business output in the same year.
  • In Hong Kong, real-time payments share was recorded at 7.3% last year, which is estimated to triple (22.8% by 2026), as per CEBR. The strongly predicted real-time uptake will result in consumer and business benefits reaching USD .26 billion in 2026. The macroeconomic benefits of using real-time payments were an estimated USD .34 billion of economic output (0.09% of formal GDP) last year, equivalent to the output of 3,355 workers.

Real Time Payments Industry Overview

The competitive rivalry in the Real-Time Payments Market is moderately high, as the market comprises many large vendors that command a prominent market share besides having access to well-established distribution networks. With consumer preferences changing rapidly, the Real-Time Payments Market has become a lucrative option and, thus, has attracted huge investments. The service providers are engaging in partnerships to promote product innovation. Some of the prominent vendors in the market include ACI Worldwide Inc., Fiserv Inc., Paypal Holdings Inc., and Mastercard Inc.

In June 2022, ACI Worldwide announced its new mobile engagement platform ACI Smart Engage, enabling merchants worldwide to serve up their inventory of services and goods directly to consumers' smartphones using voice, location, and image recognition technology, taking shopping-on-the-go to a new level.

Furthermore, in April 2022, Fiserv launched Appmarket for financial institutions, where they can access a curated set of fintech solutions to help them operate more efficiently, reach new customers, and compete more effectively. AppMarket would empower Fiserv financial institution clients and address emerging gig economy banking and crypto finance opportunities, small and mid-size business (SMB) lending and other priorities.

Additional Benefits:

  • The market estimate (ME) sheet in Excel format
  • 3 months of analyst support

TABLE OF CONTENTS

1 INTRODUCTION

  • 1.1 Study Assumptions and Market Definition
  • 1.2 Scope of the Study

2 RESEARCH METHODOLOGY

3 EXECUTIVE SUMMARY

4 MARKET INSIGHTS

  • 4.1 Market Overview
  • 4.2 Value Chain Analysis
  • 4.3 Industry Attractiveness - Porter's Five Forces Analysis
    • 4.3.1 Threat of New Entrants
    • 4.3.2 Bargaining Power of Buyers
    • 4.3.3 Bargaining Power of Suppliers
    • 4.3.4 Threat of Substitutes
    • 4.3.5 Intensity of Competitive Rivalry
  • 4.4 Assessment of the Impact of COVID-19 on the Market

5 MARKET DYNAMICS

  • 5.1 Market Drivers
    • 5.1.1 Increased Smartphone Penetration
    • 5.1.2 Ease of Convenience
    • 5.1.3 Falling Reliance on Traditional Banking
  • 5.2 Market Challenges
    • 5.2.1 Payment Fraud
    • 5.2.2 Existing Dependence on Cash
  • 5.3 Market Opportunities
    • 5.3.1 Government Policies Encouraging the Usage of Digital Payment is Expected to Aid the Growth of Real-Time Payment Methods
  • 5.4 Key Regulations and Standards in the Digital Payments Industry
  • 5.5 Analysis of Major Case Studies and Use-cases
  • 5.6 Analysis of Real Payments Transactions as a Share of all Transactions with a Regional Breakdown of Key Countries by Transaction Volume
  • 5.7 Analysis of Real Payments Transactions as a Share of Non-Cash Transactions with a Regional Breakdown of Key Countries by Transaction Volume

6 MARKET SEGMENTATION

  • 6.1 By Type of Payment
    • 6.1.1 P2P
    • 6.1.2 P2B
  • 6.2 By Geography
    • 6.2.1 North America
      • 6.2.1.1 United States
      • 6.2.1.2 Canada
    • 6.2.2 Europe
      • 6.2.2.1 United Kingdom
      • 6.2.2.2 Germany
      • 6.2.2.3 Spain
      • 6.2.2.4 Sweden
      • 6.2.2.5 Finland
      • 6.2.2.6 Rest of Europe
    • 6.2.3 Asia-Pacific
      • 6.2.3.1 China
      • 6.2.3.2 India
      • 6.2.3.3 South Korea
      • 6.2.3.4 Thailand
      • 6.2.3.5 Japan
      • 6.2.3.6 Rest of Asia-Pacific
    • 6.2.4 Latin America
      • 6.2.4.1 Brazil
      • 6.2.4.2 Argentina
      • 6.2.4.3 Colombia
      • 6.2.4.4 Mexico
      • 6.2.4.5 Rest of Latin America
    • 6.2.5 Middle-East and Africa
      • 6.2.5.1 United Arab Emirates
      • 6.2.5.2 South Africa
      • 6.2.5.3 Nigeria
      • 6.2.5.4 Rest of Middle-East and Africa

7 COMPETITIVE LANDSCAPE

  • 7.1 Company Profiles
    • 7.1.1 ACI Worldwide Inc.
    • 7.1.2 Fiserv Inc.
    • 7.1.3 Paypal Holdings Inc.
    • 7.1.4 Mastercard Inc.
    • 7.1.5 Montran Corporation
    • 7.1.6 Temenos AG
    • 7.1.7 Volante Technologies Inc.
    • 7.1.8 Wirecard AG
    • 7.1.9 FIS Global
    • 7.1.10 Visa Inc.
    • 7.1.11 Finastra

8 INVESTMENT ANALYSIS

9 FUTURE OF THE MARKET