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市場調査レポート
商品コード
1692549

欧州のクロスボーダー道路貨物輸送:市場シェア分析、産業動向と統計、成長予測(2025年~2030年)

Europe Cross Border Road Freight Transport - Market Share Analysis, Industry Trends & Statistics, Growth Forecasts (2025 - 2030)


出版日
ページ情報
英文 227 Pages
納期
2~3営業日
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本日の銀行送金レート: 1USD=147.28円
欧州のクロスボーダー道路貨物輸送:市場シェア分析、産業動向と統計、成長予測(2025年~2030年)
出版日: 2025年03月18日
発行: Mordor Intelligence
ページ情報: 英文 227 Pages
納期: 2~3営業日
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概要

欧州のクロスボーダー道路貨物輸送市場規模は、2024年に1,767億4,000万米ドルと推定され、2030年には2,213億米ドルに達すると予測され、予測期間中(2024~2030年)のCAGRは3.82%で成長すると予測されます。

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欧州の自動車市場は2020~2030年にかけてCAGR 3.38%を記録する見込み

  • 欧州の自動車産業は活況を呈しており、将来的には世界のリーダーとして欧州の成長と繁栄を牽引する存在になると期待されています。また、欧州の自動車市場は2020~2030年にかけてCAGR 3.38%を記録し、2030年には2,159万台に達すると予想されています。その結果、市場の成長を牽引することが期待されます。さらに、「メイドイン欧州」パートナーシップは、今後数年間にわたり、競合、持続可能性、技術的リーダーシップの面で欧州の製造業の世界的地位を強化することを目指しています。
  • Brexitは2021年1月1日に発生し、これにより国境の制約が強まり、いくつかの小売業者や企業は英国からの配送の削減や遅延を余儀なくされました。ブレグジットの影響はフランスにも及び、複数の顧客が他のオンライン注文の配送トラブルに見舞われ、2021年のクリスマス小包の受け取りに遅れが生じました。しかし、欧州連合(EU)の小売業数量指数は、2021年に前年比5.47%増加しました。
  • 欧州の越境道路貨物輸送市場の建設部門は、2022~2025年にかけて年平均2.1%の成長が見込まれるスウェーデンの建設産業と同様に成長すると予想され、インフラ産業と住宅産業の継続的な成長が商業部門の落ち込みを相殺するとみられます。2022~2025年にかけて、スペインの建設市場も年率4%以上の成長が見込まれています。農業・林業・漁業セグメントの成長を促進すると予想される要因のひとつは、EUの生乳生産量が年率0.5%で成長し、2031年までに約1億6,200万トンに達すると予測されることです。

国境を越えたB2C eコマース市場が、欧州における国境を越えた輸送需要を増大させています。

  • 北欧の国境を越えたB2Ceコマース市場は活況を呈しています。eコマース総売上高に占めるスウェーデンのB2C eコマースの海外シェアは最も高く、2022年には市場シェア全体の49.4%に達します。同様に、国境を越えたeコマースはスペインの国際道路貨物輸送市場の成長を促進する主要な要因となっています。例えば、2021年には、スペインで登録されたオンラインショッピングのほとんどが国境を越えたものであったため、国際道路貨物輸送市場は回復しました。2021年には、オンラインショッピングの55.4%がスペイン国外のeコマースサイトから行われています。また、イタリア企業の55%以上がeコマースを利用して海外に商品を販売していました。イタリア企業は主に他のEU諸国に商品を販売しており、そのシェアはフランスが24%、次いでスペインが22%、ドイツが21%でした。
  • 国境を越えた輸送に関しては、英国は他の欧州諸国と強力な国境を越えた関係を築いています。2022年には、英国登録のHGV車両による英国発着の国際貨物輸送量は660万トンとなり、前年比26%の伸びを記録しました。2022年、中国はロシアの主要貿易相手国のひとつとなりました。同年、中国とロシアの貿易額は1,900億米ドルを超え、前年比29.3%の伸びを記録しました。
  • 英国政府は、電気トラックへの移行を進め、2040年までに道路貨物からの排出量を正味ゼロにするための行動計画を策定しました。また、2035年までに重量3.5~26トンの排出ガスゼロでない大型貨物車の新規販売を終了し、2040年までに排出ガスゼロでないHGVの新規販売をすべて終了することを目指しています。およそ200万台と予測される電気自動車とハイブリッド車の生産を支援するため、フランス政府は、フランス2030投資計画の枠組みの中で、道路貨物産業を強化するために25億ユーロ(26億6,000万米ドル)を投資しています。

欧州のクロスボーダー道路貨物輸送市場動向

欧州連合(EU)、景気回復を後押しする135の輸送プロジェクトに57億6,000万米ドルを割り当て

  • 輸送・倉庫部門は、さまざまな産業の業務をサポートする上で重要な役割を担っており、ドイツがフランスや英国を抑えて圧倒的な存在感を示しています。世界的に見ても、ドイツは商品の輸出入ともに第3位です。ドイツ連邦政府は交通インフラへの投資を拡大する意向を表明し、2022年に連邦高速道路に120億ユーロ(128億米ドル)以上、水路に約17億ユーロ(18億1,000万米ドル)を割り当て、交通網の改善へのコミットメントを示しました。
  • ドイツ政府は、道路網よりも鉄道網に投資する意向です。2022年には、ドイツ鉄道、連邦政府、地方政府が鉄道インフラにおよそ136億ユーロ(145億1,000万米ドル)を投資します。ニーダーザクセン州、ハンブルク州、ブレーメン州、メクレンブルク=西ポメラニア州、シュレースヴィヒ=ホルシュタイン州はDBと提携し、2030年までに鉄道網の近代化に投資します。
  • 2022年、欧州連合(EU)は約135の交通インフラプロジェクトへの助成金54億ユーロを承認しました。これらのプロジェクトは、EU加盟国の大洪水後の経済回復を支援し、交通網を強化し、サステイナブル輸送を促進し、安全性を高め、雇用機会を創出することを目的としています。支援されるプロジェクトはすべて欧州横断交通ネットワークの一部であり、EU加盟国を結び、2030年までにTEN-Tコアネットワークを、2050年までに包括的ネットワークを完成させるというEUの目標に沿うものです。

2023年2月以降、ロシアからの輸入禁止により、中東、アジア、北米からのディーゼル輸入が増加しています。

  • ガソリン価格は2022年第1四半期にユーロ圏19カ国の大半で1リットル当たり2ユーロ(2.13米ドル)を超えました。価格上昇の主要理由は、ロシアとウクライナの紛争による供給問題で、ロシアはEUの石油需要の4分の1以上を供給していました。2021年、ユーロ圏のガソリン1リットルの平均価格は1.30ユーロ(1.38米ドル)だったが、2022年の年初には1リットル当たり約1.55ユーロ(1.65米ドル)となりました。
  • ロシアは欧州最大のディーゼル供給国です。2023年、欧州ではディーゼル価格が下落しました。EUがロシアからの石油製品輸入禁止を実施した2023年2月以降、ロシアから欧州へのディーゼル輸出は平均24,000バレル/日で、2022年にロシアが欧州に送った630,000バレル/日から96%減少しました。2月から5月までの欧州向けディーゼル輸出は、中東から51%(16万b/d)、アジアから97%(14万7,000b/d)、北米から65%(4万7,000b/d)増加しました。
  • デンマークはガソリン価格が最も高く、フィンランドはディーゼル価格が最も高いです。オーストリアはガソリンが最も安く、スペインはディーゼルが最も安いです。英国の燃料価格は2022年に過去最高を記録し、7月の平均ガソリン価格は191.53ペソ/リットル、ディーゼル価格は199.05ペソ/リットルに達しました。2023年に入ってから、英国のガソリンスタンドの平均価格はリッター150ペソ(1.80米ドル)を突破し、ディーゼルはリッター152.41ペソ(1.83米ドル)に上昇しました。2023年1月のスペインの燃料価格は、英国よりもガソリンでリッターあたり約20セント、ディーゼルで40セント低かりました。

欧州のクロスボーダー道路貨物輸送産業概要

欧州のクロスボーダー道路貨物輸送市場はセグメント化されており、上位5社で3.63%を占めています。この市場の主要企業は、 Dachser、DB Schenker、DHL Group、DSV A/S(De Sammensluttede Vognmaend af Air、Sea)and XPO、Inc.などです。

その他の特典

  • エクセル形式の市場予測(ME)シート
  • 3ヶ月のアナリストサポート

目次

第1章 エグゼクティブサマリーと主要調査結果

第2章 レポートのオファー

第3章 イントロダクション

  • 調査の前提条件と市場定義
  • 調査範囲
  • 調査手法

第4章 主要産業動向

  • 経済活動別GDP分布
  • 経済活動別GDP成長率
  • 経済パフォーマンスとプロファイル
    • eコマース産業の動向
    • 製造業の動向
  • 運輸・倉庫業のGDP
  • 物流実績
    • アルバニア
    • ブルガリア
    • クロアチア
    • チェコ共和国
    • デンマーク
    • エストニア
    • フィンランド
    • フランス
    • ドイツ
    • ハンガリー
    • アイスランド
    • イタリア
    • ラトビア
    • リトアニア
    • オランダ
    • 北欧
    • ノルウェー
    • ポーランド
    • ルーマニア
    • ロシア
    • スロバキア共和国
    • スロベニア
    • スペイン
    • スウェーデン
    • スイス
    • 英国
  • 道路の長さ
  • 輸出動向
  • 輸入動向
  • 燃料価格動向
  • トラック輸送コスト
  • タイプ別トラック保有台数
  • 主要トラックサプライヤー
  • 道路貨物トン数の動向
  • 道路貨物価格動向
  • モーダルシェア
  • インフレ率
  • 規制の枠組み
  • バリューチェーンと流通チャネル分析

第5章 市場セグメンテーション

  • エンドユーザー産業
    • 農業、漁業、林業
    • 建設業
    • 製造業
    • 石油・ガス、鉱業、採石業
    • 卸売・小売業
    • その他
  • 国名
    • フランス
    • ドイツ
    • イタリア
    • オランダ
    • 北欧
    • ロシア
    • スペイン
    • 英国
    • その他の欧州

第6章 競合情勢

  • 主要な戦略動向
  • 市場シェア分析
  • 企業情勢
  • 企業プロファイル
    • C.H. Robinson
    • Dachser
    • DB Schenker
    • DHL Group
    • DSV A/S(De Sammensluttede Vognmaend af Air and Sea)
    • Nippon Express Holdings.
    • NYK(Nippon Yusen Kaisha)Line
    • Rhenus Group
    • XPO, Inc.

第7章 CEOへの主要戦略的質問

第8章 付録

  • 世界の物流市場概要
    • 概要
    • ファイブフォース分析フレームワーク
    • 世界バリューチェーン分析
    • 市場力学(市場の促進要因、抑制要因、機会)
  • 情報源と参考文献
  • 図表一覧
  • 主要な洞察
  • データパック
  • 用語集
  • 為替レート
目次
Product Code: 92366

The Europe Cross Border Road Freight Transport Market size is estimated at 176.74 billion USD in 2024, and is expected to reach 221.30 billion USD by 2030, growing at a CAGR of 3.82% during the forecast period (2024-2030).

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The European automotive vehicle market is expected to record a CAGR of 3.38% from 2020 to 2030

  • The European automotive industry has been booming and is expected to become a global leader and driver of Europe's growth and prosperity in the future. In addition, the European automotive vehicle market is expected to record a CAGR of 3.38% from 2020 to 2030 and reach 21.59 million units by 2030. As a result, it is expected to drive the market's growth. Moreover, the Made in Europe partnership aims to reinforce the European manufacturing global position in terms of competitiveness, sustainability, and technological leadership over the coming years.
  • Brexit occurred on January 1, 2021, which led to increased border constraints, and several retailers and businesses were forced to reduce or delay their deliveries from the United Kingdom. The consequences of Brexit were also felt in France as several customers encountered delivery troubles for other online orders and experienced delays in receiving their Christmas parcels in 2021. However, the total retail trade sales volume index in the European Union increased by 5.47% in 2021 compared to the previous year.
  • The construction segment of the European cross-border road freight transport market is expected to grow in line with the Swedish construction industry, which is anticipated to grow by an average of 2.1% annually between 2022 and 2025, with continued growth in the infrastructure and residential industries offsetting a decline in the commercial sector. Between 2022 and 2025, the construction market in Spain is also anticipated to rise by more than 4% annually. One of the factors expected to drive the growth of the agriculture, forestry, and fishing segment is that milk production in the European Union is projected to grow at 0.5% per year and reach around 162 million tons by 2031.

The cross border B2C e-commerce market is increasing the demand for cross border transportation in Europe

  • The Nordic cross border business-to-consumer (B2C) e-commerce market is booming. The foreign share of B2C e-commerce in Sweden out of the total e-commerce revenue is the highest, amounting to 49.4% of the total market share in 2022. Similarly, cross-border e-commerce has been a major facilitator for the growth of Spain's international road freight transport market. For instance, in 2021, the international road freight transport market recovered as most online shopping registered in Spain was cross border. In 2021, 55.4% of online shopping was done from e-commerce websites outside Spain. Also, over 55% of Italian businesses used e-commerce to sell goods abroad. Italian businesses primarily sold to other EU countries, with France accounting for a 24% share, followed by Spain with 22% and Germany with 21%.
  • In terms of transborder transportation, the UK has strong cross border relations with other European countries. In 2022, 6.6 million tons of goods were handled by UK-registered HGV vehicles internationally to/from the United Kingdom, registering a growth of 26% YoY. In 2022, China was one of the major trading partners of Russia. In the same year, China-Russia trade exceeded USD 190 billion, registering a growth of 29.3% YoY.
  • The UK government has created a plan of action to move toward electric trucks and achieve net zero emissions from road freight by 2040. It also aims to end the sale of new non-zero emission heavy goods vehicles ranging in weight from 3.5-26 tons by 2035 and all new non-zero emission HGVs by 2040. To support the projected production of roughly 2 million electric and hybrid vehicles, the French government is investing EUR 2.5 billion (USD 2.66 billion) to strengthen the road freight industry within the framework of the France 2030 investment plan.

Europe Cross Border Road Freight Transport Market Trends

European Union allocated USD 5.76 billion to 135 transportation projects to boost economic recovery

  • The transportation and warehouse sector plays a crucial role in supporting operations across various industries, with Germany leading as the dominant player, surpassing France and the United Kingdom. Globally, Germany ranks third in both imports and exports of goods. The German federal government expressed its intention to increase investments in transportation infrastructure, allocating over EUR 12 billion (USD 12.80 billion) for federal highways and around EUR 1.7 billion (USD 1.81 billion) for waterways in 2022, thereby demonstrating its commitment to improving transportation networks.
  • The German government intends to invest more in rail than road network. In 2022, Deutsche Bahn, the federal government, and the local and regional governments invested roughly EUR 13.6 billion (USD 14.51 billion) in rail infrastructure. Lower Saxony, Hamburg, Bremen, Mecklenburg-Western Pomerania, and Schleswig-Holstein are partnering with DB to invest in modernizing their rail network by 2030.
  • In 2022, the European Union approved EUR 5.4 billion through grants for approximately 135 transport infrastructural projects. These projects aim to aid post-pandemic economic recovery in the EU Member States, enhance transport links, promote sustainable transportation, boost safety, and create job opportunities. All supported projects are part of the Trans-European Transport Network, which connects EU Member States and aligns with the European Union's goal of completing the TEN-T core network by 2030 and the comprehensive network by 2050, all while aligning with climate objectives outlined in the European Green Deal.

Since February 2023, diesel imports from the Middle East, Asia, and North America have increased due to the ban on imports from Russia

  • Gasoline prices surpassed EUR 2 (USD 2.13) per liter in most of the 19 eurozone countries in Q1 2022. The main reason behind the increased prices was supply issues due to the conflict between Russia and Ukraine, as Russia supplied more than a quarter of the EU's petroleum needs. In 2021, the average price for a liter of gasoline in the eurozone was EUR 1.30 (USD 1.38); at the start of 2022, the price was about EUR 1.55 (USD 1.65) per liter.
  • Russia has been Europe's largest supplier of diesel. In 2023, diesel prices declined in Europe. Since February 2023, when the European Union implemented the ban on petroleum product imports from Russia, diesel exports from Russia to Europe have averaged 24,000 barrels per day (b/d), down by 96% from the 630,000 b/d Russia sent to Europe in 2022. From February through May, diesel exports to Europe increased by 51% (160,000 b/d) from the Middle East, by 97% (147,000 b/d) from Asia, and by 65% (47,000 b/d) from North America.
  • Denmark is the most expensive country for petrol, and Finland is the most expensive for diesel. Austria has the cheapest petrol, and Spain is the cheapest for diesel. Fuel prices in the United Kingdom reached record highs in 2022, with the average price of petrol hitting 191.53 p-per-litre and diesel reaching 199.05 p-per-litre in July. The average cost of petrol at UK forecourts has risen to break 150p a liter (USD 1.80) since the start of 2023, and diesel has risen to 152.41p a liter (USD 1.83). Spanish fuel prices were lower than in the United Kingdom by about 20 cents per liter for petrol and 40 cents per liter for diesel in January 2023.

Europe Cross Border Road Freight Transport Industry Overview

The Europe Cross Border Road Freight Transport Market is fragmented, with the top five companies occupying 3.63%. The major players in this market are Dachser, DB Schenker, DHL Group, DSV A/S (De Sammensluttede Vognmaend af Air and Sea) and XPO, Inc. (sorted alphabetically).

Additional Benefits:

  • The market estimate (ME) sheet in Excel format
  • 3 months of analyst support

TABLE OF CONTENTS

1 EXECUTIVE SUMMARY & KEY FINDINGS

2 REPORT OFFERS

3 INTRODUCTION

  • 3.1 Study Assumptions & Market Definition
  • 3.2 Scope of the Study
  • 3.3 Research Methodology

4 KEY INDUSTRY TRENDS

  • 4.1 GDP Distribution By Economic Activity
  • 4.2 GDP Growth By Economic Activity
  • 4.3 Economic Performance And Profile
    • 4.3.1 Trends in E-Commerce Industry
    • 4.3.2 Trends in Manufacturing Industry
  • 4.4 Transport And Storage Sector GDP
  • 4.5 Logistics Performance
    • 4.5.1 Albania
    • 4.5.2 Bulgaria
    • 4.5.3 Croatia
    • 4.5.4 Czech Republic
    • 4.5.5 Denmark
    • 4.5.6 Estonia
    • 4.5.7 Finland
    • 4.5.8 France
    • 4.5.9 Germany
    • 4.5.10 Hungary
    • 4.5.11 Iceland
    • 4.5.12 Italy
    • 4.5.13 Latvia
    • 4.5.14 Lithuania
    • 4.5.15 Netherlands
    • 4.5.16 Nordics
    • 4.5.17 Norway
    • 4.5.18 Poland
    • 4.5.19 Romania
    • 4.5.20 Russia
    • 4.5.21 Slovak Republic
    • 4.5.22 Slovenia
    • 4.5.23 Spain
    • 4.5.24 Sweden
    • 4.5.25 Switzerland
    • 4.5.26 United Kingdom
  • 4.6 Length Of Roads
  • 4.7 Export Trends
  • 4.8 Import Trends
  • 4.9 Fuel Pricing Trends
  • 4.10 Trucking Operational Costs
  • 4.11 Trucking Fleet Size By Type
  • 4.12 Major Truck Suppliers
  • 4.13 Road Freight Tonnage Trends
  • 4.14 Road Freight Pricing Trends
  • 4.15 Modal Share
  • 4.16 Inflation
  • 4.17 Regulatory Framework
  • 4.18 Value Chain & Distribution Channel Analysis

5 MARKET SEGMENTATION (includes market size in Value in USD, Forecasts up to 2030 and analysis of growth prospects)

  • 5.1 End User Industry
    • 5.1.1 Agriculture, Fishing, and Forestry
    • 5.1.2 Construction
    • 5.1.3 Manufacturing
    • 5.1.4 Oil and Gas, Mining and Quarrying
    • 5.1.5 Wholesale and Retail Trade
    • 5.1.6 Others
  • 5.2 Country
    • 5.2.1 France
    • 5.2.2 Germany
    • 5.2.3 Italy
    • 5.2.4 Netherlands
    • 5.2.5 Nordics
    • 5.2.6 Russia
    • 5.2.7 Spain
    • 5.2.8 United Kingdom
    • 5.2.9 Rest of Europe

6 COMPETITIVE LANDSCAPE

  • 6.1 Key Strategic Moves
  • 6.2 Market Share Analysis
  • 6.3 Company Landscape
  • 6.4 Company Profiles
    • 6.4.1 C.H. Robinson
    • 6.4.2 Dachser
    • 6.4.3 DB Schenker
    • 6.4.4 DHL Group
    • 6.4.5 DSV A/S (De Sammensluttede Vognmaend af Air and Sea)
    • 6.4.6 Nippon Express Holdings.
    • 6.4.7 NYK (Nippon Yusen Kaisha) Line
    • 6.4.8 Rhenus Group
    • 6.4.9 XPO, Inc.

7 KEY STRATEGIC QUESTIONS FOR ROAD FREIGHT CEOS

8 APPENDIX

  • 8.1 Global Logistics Market Overview
    • 8.1.1 Overview
    • 8.1.2 Porter's Five Forces Framework
    • 8.1.3 Global Value Chain Analysis
    • 8.1.4 Market Dynamics (Market Drivers, Restraints & Opportunities)
  • 8.2 Sources & References
  • 8.3 List of Tables & Figures
  • 8.4 Primary Insights
  • 8.5 Data Pack
  • 8.6 Glossary of Terms
  • 8.7 Currency Exchange Rate