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市場調査レポート
商品コード
1692075

欧州のテクスチャード植物性タンパク質:市場シェア分析、産業動向・統計、成長予測(2025年~2030年)

Europe Textured Vegetable Protein - Market Share Analysis, Industry Trends & Statistics, Growth Forecasts (2025 - 2030)


出版日
ページ情報
英文 199 Pages
納期
2~3営業日
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欧州のテクスチャード植物性タンパク質:市場シェア分析、産業動向・統計、成長予測(2025年~2030年)
出版日: 2025年03月18日
発行: Mordor Intelligence
ページ情報: 英文 199 Pages
納期: 2~3営業日
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概要

欧州のテクスチャード植物性タンパク質市場規模は2025年に19億8,000万米ドルと推定され、2030年には33億4,000万米ドルに達し、予測期間(2025-2030年)のCAGRは10.95%で成長すると予測されています。

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TVP製品の革新が売上を牽引

  • TVPの売上は、2016年の130万人から2022年には約260万人へと倍増した菜食主義者の増加により、2020年には前年比11.32%増という最高の成長率を記録しました。同市場では、食肉製品の食感と風味を再現するTVP製品の採用率が高いです。各社はさらなる市場拡大を目指し、製品の革新を進めています。フレキシタリアン人口は非ベジタリアンに次ぐ最大の食生活グループであるため、TVP市場に大きな影響を与えています。
  • スーパーマーケット/ハイパーマーケットは、2022年の非売品チャネルによる売上の65.9%を占めました。スーパーマーケットでは様々な商品を割引価格で卸売りしており、忙しいライフスタイルの消費者にとって便利です。欧州では、新製品やイノベーションの市場導入により、より多くの消費者が味、価格、利便性の面で動物性食品に匹敵する次世代の植物性肉・乳製品を購入できるようになったため、植物性食品の小売売上が近年急増しています。同地域では、2020年から2022年にかけて小売部門の売上高が21%成長しました。
  • 2022年には約244万人が菜食主義者となり、全人口の6.4%を占める。eコマースの開発を牽引しているのは、北イタリアの6倍のスピードで成長しているイタリア中南部地域です。アマゾン・フレッシュやコープを含む大手オンライン小売業者は、ビヨンド・ミートやインポッシブル・フーズが製造する植物由来の豆腐バーガーの販売を開始しました。2022年、イタリアでは消費者の28%近くが食品や食料品をオンラインで購入しています。したがって、この地域では、オンライン・チャネルがイタリアにおけるTVP製品の販売で最も急成長するセグメントとなり、予測期間中に15.61%のCAGR値を記録すると予想されます。

フレキシタリアン・ダイエットを実践する若年人口が増加している英国が市場を独占している

  • 欧州では、テクスチャード植物性タンパク質の消費量は過去一定期間、横ばいでした。しかし、予測期間中は急速に増加すると予想されます。2021年現在、欧州の総人口の約22%がフレキシタリアンであり、非ベジタリアンよりも肉や魚の消費頻度が低いです。非ベジタリアンは、タンパク質の必要量を満たすために、肉の代替品へと徐々にシフトしています。ヴィーガン人口は、持続可能な食生活の必要性と気候変動への懸念から、2023年から25年にかけて29~33%増加すると予想されています。フレキシタリアン人口は、非ベジタリアンに次ぐ最大の食生活グループであるため、TVP市場に大きな影響を与えます。
  • 欧州では英国が主にテクスチャード植物性タンパク質を消費しています。テクスチャード植物性タンパク質を含む食肉代替製品がスーパーマーケットの棚から田舎のパブまで幅広い店舗で入手できるようになり、市場の成長を助けています。TVPの販売額は拡大し、予測期間中に金額ベースでCAGR 7.31%を記録すると予想されます。2021年に総人口の約14~16%を占めるZ世代人口の増加は、植物性食品や菜食主義といった新しい動向を試すことに熱心です。こうした要因が英国のTVP市場の成長を後押ししています。
  • 英国の他に、フランスはテクスチャード植物性タンパク質の急成長市場の1つになると予測されており、予測期間中のCAGRは10.23%と予測されています。これは、同国でフレキシタリアンやビーガンの人口が増加していることと、消費者の選択肢が動物性タンパク質源にシフトしていることによる。フレキシタリアン(半ベジタリアン)食を実践するフランス人の割合は2021年時点でほぼ30%に達し、18~21歳の11%近くがビーガン食を実践しています。

欧州のテクスチャード植物性タンパク質市場動向

需要増が価格抑制に寄与する見込み

  • テクスチャード植物性タンパク質(TVP)は、欧州で最も高価な代用肉です。2022年の価格は豆腐より約136%高いです。欧州市場では通常、TVPはさまざまな色とサイズのダイス、チャンク、クランブル、ミンチとして販売され、幅広い用途に対応しています。これには、牛ミンチをTVPミンチに置き換えることも含まれます。ほとんどの場合、チャンクは2022年にはTVPミンチより10%ほど高いです。TVPは、需要の急増と生産量の増加により、同地域で競合価格が発生しているため、予測期間中に価格が下落すると予想されます。
  • 大豆、小麦、トウモロコシ、空豆、エンドウ豆の価格がTVPの価格に重要な役割を果たしています。2021年、欧州は低収量に苦しみ、小麦の生産量は2017年比で1.17%減少しました。植物由来タンパク質の価格平準化を達成するためのもう一つの大きな障壁は、植物由来企業は通常受託製造業者を利用するため、製造施設が不足していることです。
  • この地域の小麦価格の上昇により、小麦を原料とするTVPの価格は予測期間中に上昇する可能性があります。欧州では、世界第2位の小麦生産国であるインドからの輸出禁止により、小麦価格が2022年にはトン当たり453米ドルに達しました。ロシアによる農業大国ウクライナへの侵攻と進行中の戦争は、小麦価格の上昇を予測しています。より広範な消費者は、倫理的要因や環境要因にあまり関心がなく、植物性食品を考慮しながらも価格帯にこだわる、価格に敏感な消費者で主に構成されています。植物性食肉カテゴリーにおける味覚の改善と低価格化を含む製品開発と機能強化が、将来機会を生み出すと予想されます。

欧州のテクスチャード植物性タンパク質産業の概要

欧州のテクスチャード植物性タンパク質市場は断片化されており、上位5社で4.20%を占めています。この市場の主要企業は以下の通りです。 Associated British Foods PLC, Do It Organic, Ingredion Inc., Roquette Freres and Univar Solutions Inc.(sorted alphabetically).

その他の特典

  • エクセル形式の市場予測(ME)シート
  • 3ヶ月のアナリストサポート

目次

第1章 エグゼクティブサマリーと主な調査結果

第2章 イントロダクション

  • 調査の前提条件と市場定義
  • 調査範囲
  • 調査手法

第3章 主要産業動向

  • 価格動向
    • テクスチャード植物性タンパク質
  • 規制の枠組み
    • フランス
    • ドイツ
    • イタリア
    • 英国
  • バリューチェーンと流通チャネル分析

第4章 市場セグメンテーション

  • 流通チャネル
    • オフトレード
      • コンビニエンスストア
      • オンライン・チャネル
      • スーパーマーケットとハイパーマーケット
      • その他
    • オントレード
    • フランス
    • ドイツ
    • イタリア
    • オランダ
    • ロシア
    • スペイン
    • 英国
    • その他欧州

第5章 競合情勢

  • 主要な戦略動向
  • 市場シェア分析
  • 企業情勢
  • 企業プロファイル
    • Associated British Foods PLC
    • Axiom Foods Inc.
    • Do It Organic
    • GEMEF Industries
    • ICL Group Ltd
    • Ingredion Inc.
    • International Flavors & Fragrances Inc.
    • MGP Ingredients Inc.
    • Roquette Freres
    • Sudzucker AG
    • Univar Solutions Inc.

第6章 CEOへの主な戦略的質問

第7章 付録

  • 世界概要
    • 概要
    • ファイブフォース分析フレームワーク
    • 世界のバリューチェーン分析
    • 市場力学(DROs)
  • 情報源と参考文献
  • 図表一覧
  • 主要洞察
  • データパック
  • 用語集
目次
Product Code: 90380

The Europe Textured Vegetable Protein Market size is estimated at 1.98 billion USD in 2025, and is expected to reach 3.34 billion USD by 2030, growing at a CAGR of 10.95% during the forecast period (2025-2030).

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Innovation in TVP products is driving sales

  • TVP sales observed the highest Y-o-Y growth rate of 11.32% in 2020 due to an increase in the number of vegans, which doubled from 1.3 million in 2016 to around 2.6 million in 2022. The market observed a high adoption rate for TVP products as they reproduce the texture and flavor of meat products. Companies are innovating products to further expand in the market. The flexitarian population heavily impacts the TVP market as it is the largest dietary group after non-vegetarians.
  • Supermarkets/hypermarkets accounted for 65.9% of the sales through the off-trade channel in 2022. Supermarkets offer a variety of products at discounted prices and wholesale, which is convenient for consumers with busy lifestyles. In Europe, plant-based food retail sales have surged in recent years due to the introduction of new products and innovations in the market, enabling more consumers to purchase next-generation plant-based meat and dairy products that are comparable to animal products in terms of taste, price, and convenience. In the region, the retail sector saw a growth of 21% in sales from 2020 to 2022.
  • Around 2.44 million people were vegans in 2022, accounting for 6.4% of the total population. The development of e-commerce is being driven by the center-south region of Italy, which is growing six times faster than northern Italy. Major online retailers, including Amazon Fresh and Coop, started selling plant-based tofu burgers made by Beyond Meat and Impossible Foods. In 2022, in Italy, nearly 28% of consumers bought food or groceries online. Thus, in the region, the online channel is expected to be the fastest-growing segment for the sales of TVP products in Italy, registering a CAGR value of 15.61% during the forecast period.

The United Kingdom is dominating the market with an increasing young population that follows flexitarian diets

  • In Europe, the consumption of textured vegetable protein was static during the historical period. However, it is expected to increase rapidly during the forecast period. As of 2021, around 22% of Europe's total population was flexitarian, meaning they consumed meat and fish less frequently than non-vegetarians. Non-vegetarians are slowly shifting toward meat substitutes to fulfill their protein requirements. The vegan population is expected to grow by 29-33% due to the need for sustainable diets and the concerns about climate change over 2023-25. The flexitarian population heavily impacts the TVP market as it is the largest dietary group after non-vegetarians.
  • The United Kingdom majorly consumes textured vegetable protein in Europe. There is an increasing availability of meat substitute products, including textured vegetable protein, in outlets ranging from supermarket shelves to country pubs, aiding the market's growth. The sales value of TVP is expected to expand, registering a CAGR of 7.31% by value over the forecast period. The growing Gen Z population, which accounted for around 14-16% of the total population in 2021, is eager to try new trends, such as plant-based foods and veganism. These factors are propelling the growth of the TVP market in the United Kingdom.
  • Besides the UK, France is projected to be one of the fastest-growing markets for textured vegetable protein, with a projected CAGR of 10.23% over the forecast period, owing to the growing flexitarian and vegan populations in the country and the shift in consumer choices toward animal protein sources. The share of French people who follow a flexitarian (semi-vegetarian) diet reached almost 30% as of 2021, with nearly 11% of people between 18 and 21 years admitted to following a vegan diet.

Europe Textured Vegetable Protein Market Trends

Rising demand is expected to help control the prices

  • Textured vegetable protein (TVP) is the highest-valued meat substitute in Europe. It was priced around 136% higher than tofu in 2022. In the European market, TVP is usually available as diced, chunks, crumbles, or minced in different colors and sizes, aiming to cater to an extensive range of applications. These include replacing minced beef with minced TVP. In most cases, chunks cost about 10% more than minced TVP in 2022. TVP is expected to observe a decline in prices during the forecast period, owing to the product experiencing competitive prices in the region due to the surging demand and higher production.
  • The prices of soybeans, wheat, corn, fava beans, and peas play a key role in the price of TVP. In 2021, Europe suffered from low yields, with wheat production down by 1.17% compared to 2017. Another major barrier to achieving price parity for plant-based proteins is the lack of manufacturing facilities, as plant-based companies typically use contract manufacturers.
  • The price of TVP sourced from wheat may rise during the forecast period due to the region's rising wheat prices. In Europe, the price of wheat reached up to USD 453 per ton in 2022 due to the export ban from India, the second-largest wheat producer globally. Russia's invasion of agricultural superpower Ukraine and the ongoing war are projected to increase the price of wheat. The broader consumers consist largely of price-sensitive consumers who are less concerned about ethical or environmental factors and stick to price points while considering plant-based eating. Product development and enhancements, including improved taste and lower prices in the plant-based meat category, are expected to create opportunities in the future.

Europe Textured Vegetable Protein Industry Overview

The Europe Textured Vegetable Protein Market is fragmented, with the top five companies occupying 4.20%. The major players in this market are Associated British Foods PLC, Do It Organic, Ingredion Inc., Roquette Freres and Univar Solutions Inc. (sorted alphabetically).

Additional Benefits:

  • The market estimate (ME) sheet in Excel format
  • 3 months of analyst support

TABLE OF CONTENTS

1 EXECUTIVE SUMMARY & KEY FINDINGS

2 INTRODUCTION

  • 2.1 Study Assumptions & Market Definition
  • 2.2 Scope of the Study
  • 2.3 Research Methodology

3 KEY INDUSTRY TRENDS

  • 3.1 Price Trends
    • 3.1.1 Textured Vegetable Protein
  • 3.2 Regulatory Framework
    • 3.2.1 France
    • 3.2.2 Germany
    • 3.2.3 Italy
    • 3.2.4 United Kingdom
  • 3.3 Value Chain & Distribution Channel Analysis

4 MARKET SEGMENTATION (includes market size in Value in USD, Forecasts up to 2030 and analysis of growth prospects)

  • 4.1 Distribution Channel
    • 4.1.1 Off-Trade
      • 4.1.1.1 Convenience Stores
      • 4.1.1.2 Online Channel
      • 4.1.1.3 Supermarkets and Hypermarkets
      • 4.1.1.4 Others
    • 4.1.2 On-Trade
  • 4.2 Country
    • 4.2.1 France
    • 4.2.2 Germany
    • 4.2.3 Italy
    • 4.2.4 Netherlands
    • 4.2.5 Russia
    • 4.2.6 Spain
    • 4.2.7 United Kingdom
    • 4.2.8 Rest of Europe

5 COMPETITIVE LANDSCAPE

  • 5.1 Key Strategic Moves
  • 5.2 Market Share Analysis
  • 5.3 Company Landscape
  • 5.4 Company Profiles (includes Global level Overview, Market level overview, Core Business Segments, Financials, Headcount, Key Information, Market Rank, Market Share, Products and Services, and analysis of Recent Developments)
    • 5.4.1 Associated British Foods PLC
    • 5.4.2 Axiom Foods Inc.
    • 5.4.3 Do It Organic
    • 5.4.4 GEMEF Industries
    • 5.4.5 ICL Group Ltd
    • 5.4.6 Ingredion Inc.
    • 5.4.7 International Flavors & Fragrances Inc.
    • 5.4.8 MGP Ingredients Inc.
    • 5.4.9 Roquette Freres
    • 5.4.10 Sudzucker AG
    • 5.4.11 Univar Solutions Inc.

6 KEY STRATEGIC QUESTIONS FOR MEAT SUBSTITUTES INDUSTRY CEOS

7 APPENDIX

  • 7.1 Global Overview
    • 7.1.1 Overview
    • 7.1.2 Porter's Five Forces Framework
    • 7.1.3 Global Value Chain Analysis
    • 7.1.4 Market Dynamics (DROs)
  • 7.2 Sources & References
  • 7.3 List of Tables & Figures
  • 7.4 Primary Insights
  • 7.5 Data Pack
  • 7.6 Glossary of Terms