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市場調査レポート
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1690979

欧州のプロテイン:市場シェア分析、産業動向・統計、成長予測(2025~2030年)

Europe Protein - Market Share Analysis, Industry Trends & Statistics, Growth Forecasts (2025 - 2030)


出版日
ページ情報
英文 324 Pages
納期
2~3営業日
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適宜更新あり
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欧州のプロテイン:市場シェア分析、産業動向・統計、成長予測(2025~2030年)
出版日: 2025年03月18日
発行: Mordor Intelligence
ページ情報: 英文 324 Pages
納期: 2~3営業日
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概要

欧州プロテイン市場規模は2025年に63億7,000万米ドルと推定され、2030年には81億3,000万米ドルに達すると予測され、予測期間中(2025~2030年)のCAGRは5.00%で成長する見込みです。

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菜食主義者やフレキシタリアン人口の増加と天然製品への嗜好の高まりが、このセグメントの成長を後押ししています。

  • 用途別では、飲食品産業がこの地域のプロテイン市場をリードし、主要な数量シェアを占めました。このシェアは、2023年に同地域の飲食品産業で消費されるプロテイン全体の38.67%を占めた乳製品と食肉代替産業の影響を強く受けています。このシェアは主に、動物性食品を使用しない製品にますます依存する、あるいは動物性食品を使用しない製品を受け入れるようになったヴィーガンやフレキシタリアン消費者の増加によってもたらされます。イタリアのヴィーガン人口は2022年の1.3%から2023年には2.4%に増加しました。飲食品セグメントは、2024~2029年にかけて4.31%の数量CAGRで推移すると予測されています。
  • 植物性プロテインは動物飼料セグメントで主要なシェアを占めており、2024~2029年にかけて金額ベースで4.27%の最速成長率を記録すると予測されています。これは、植物プロテインセグメントにおける政府のイニシアティブの高まりによるところが大きいです。例えば、EU加盟国は2023年に、ウクライナ戦争を考慮して「これまで以上に」必要であるとする大陸全体の植物プロテイン戦略を呼びかけるために力を合わせた。この欧州戦略は、2018年の報告書でEUにおける植物プロテインの開発を呼びかけたEU執行部の、すでにあるコミットメントを強化することになります。
  • 金額ベースでは、すべてのエンドユーザーセグメントの中で、パーソナルケアと化粧品セグメントは、2024~2029年にかけて5.43%という金額ベースで最も速い成長率を記録すると予測されています。天然製品への嗜好の高まりと成分リストへの関心の高まりが、市場の成長を大きく後押ししています。2023年現在、イタリアで新たに発売された化粧品の約64%が天然/持続可能性を謳っています。

地域全体における健康食品への需要の高まりが市場を牽引しており、ロシア、フランス、その他の欧州が市場を独占しています。

  • 菜食主義の動向とベジタリアン人口の増加が、ベルギーやオーストリアなどの国々で植物性プロテインの需要を牽引しています。ベルギーでは2022年に人口の約3分の1がベジタリアンバーガーを消費しました。知らない人のために説明すると、オーストリアでは2022年に住民の25.8%以上がフレキシタリアンであり、プロテイン食品の消費を促進しています。
  • ロシアは依然としてこの地域最大のタンパク質消費国のひとつです。製品開発、政府の取り組み、投資、飲食品産業からの高い需要がこの需要を牽引しました。全プロテインタイプの中で、同国のプロテイン消費は植物性プロテインセグメントが大きく牽引しており、2023年の市場シェアは数量ベースで85.27%です。同国ではベジタリアンが増加しており、動物性プロテインを含まない代替プロテインの需要が高いです。同国では大豆プロテインが消費を支配しており、2023年の植物性プロテイン全体の数量シェアは58.95%です。
  • フランスは2024~2029年にかけて最も急成長する市場の一つで、数量ベースのCAGRは4.9%です。同国のプロテイン消費は、消費者の間で植物ベースの肉製品への嗜好が高まっている肉と肉代替品セグメントによって大きく牽引されています。同国では菜食主義者やベジタリアンの人口が増加しており、これがこのセグメントの成長を大きく牽引しています。例えば、フードデリバリーサービスのDeliverooが世論研究機関のYouGovと共同で2022年12月に実施した調査では、18歳以上のフランスの成人1,030人を対象に調査を行りました。その結果、フランス人の4分の1以上(26%)が菜食主義を1ヶ月間試してみたいという意思を示したことが明らかになりました。

欧州プロテイン市場動向

動物性プロテインの消費拡大が材料カテゴリーの主要企業に機会を与える

  • 英国では、2016~2019年にかけて、19~64歳の個人の1日平均プロテイン摂取量は1人当たり76gで、成人の1日平均必要摂取量の64g/日を上回りました。この数値は、1日あたり体重0.83g/kgの摂取基準値を用いて算出されました。1人当たりの1日平均動物性プロテイン消費量は39.6gと予測され、25.9gが肉と肉製品から、9.9gが牛乳と牛乳製品から摂取されています。それに伴い、国内の牛乳生産量は増加しています。国内生産量の7%以下が輸出され、メーカーが容易に入手できるようになっています。
  • ホエイプロテイン市場は、主にフィットネスセンターやヘルスクラブの人気の高まりによって、ホエイ消費量の増加に繋がっています。ホエイ・プロテインの年間輸入量は、2019~2021年にかけて15.09%飛躍的に増加しました。しかし、健康全般に大きな注目が集まり、消費者のクリーンラベル製品への関心が高まる中、スポーツ栄養産業では天然材料への需要が高まっています。オーガニックや牧草飼育のホエイなどの原料は、健康と倫理的な懸念から注目されています。
  • 女性は、引き締まった体、筋力、パフォーマンスのためにスポーツ栄養サプリメントを求めています。栄養士やその他のフィットネス専門家からの働きかけも、この地域のスポーツ栄養市場のセンチメントを押し上げています。菜食主義の高まり、植物性製品に対する需要、消費者の食生活の嗜好の変化は、世界的に確認されています。消費者の間では、肉ベースの製品への志向の低さが目立ち、これが動物性プロテイン市場の主要抑制要因となっています。欧州の菜食主義者は130万人から260万人に倍増し、2021年には人口の3.2%を占めます。

肉と牛乳の生産は、植物性プロテインメーカーの原料として大きく貢献しています。

  • グラフは、牛、豚、鶏の肉(骨付き、生、チルド)、牛とヤギの生乳、牛のスキムミルク、乾燥ホエイ粉末の生産データです。ドイツはEUにおける生乳の主要生産国であり、2020年にはEUにおける生乳出荷量の21%以上を占めます。ドイツでは畜産農業従事者数が減少しているが、平均的な畜産規模は増加しています。生乳生産量の増加は、牛1頭当たりの生乳生産量の増加に起因しています。長年にわたり、生乳生産はドイツ北西部と南部の草原地帯に集中しています。
  • 英国では、乳牛の数が減少し続けているにもかかわらず、生乳生産量は絶えず増加しています。2022年12月現在、英国の12ヵ月齢以上の乳牛の総頭数は266万頭です。同年、牛1頭当たりの年間乳量は8,169リットルとなり、2017年の7,893リットルと比べて3.5%増加しました。
  • 2020年、欧州連合(EU)の牛の頭数は7,600万頭を超え、牛肉生産量は680万トンに達し、EUは米国、ブラジルに次ぐ世界第3位の生産国となりました。この部門は、牛群の規模、農場の構造、EU内の農場の地理的分布の点で多様です。3つのEU加盟国だけでEUの牛肉の半分を生産しています。フランス(21.2%)、ドイツ(17.8%)、イタリア(11.1%)です。

欧州プロテイン産業概要

欧州プロテイン市場は細分化されており、上位5社で28.53%を占めています。この市場の主要企業は、Archer Daniels Midland Company、Darling Ingredients Inc.、International Flavors & Fragrances、Inc.、Kerry Group plc、Royal FrieslandCampina N.Vなどです。

その他の特典

  • エクセル形式の市場予測(ME)シート
  • 3ヶ月のアナリストサポート

目次

第1章 エグゼクティブサマリーと主要調査結果

第2章 イントロダクション

  • 調査の前提条件と市場定義
  • 調査範囲
  • 調査手法

第3章 主要産業動向

  • エンドユーザー市場規模
    • ベビーフードと乳児用調製粉乳
    • ベーカリー
    • 飲料
    • 朝食用シリアル
    • 調味料/ソース
    • 菓子類
    • 乳製品と乳製品代替製品
    • 高齢者栄養・医療栄養
    • 肉・鶏肉・魚介類と肉代替製品
    • RTE/RTC食品
    • スナック
    • スポーツ/パフォーマンス栄養
    • 動物飼料
    • パーソナルケアと化粧品
  • プロテイン消費動向
    • 動物性
    • 植物
  • 生産動向
    • 動物
    • 植物
  • 規制の枠組み
    • フランス
    • ドイツ
    • イタリア
    • 英国
  • バリューチェーンと流通チャネル分析

第4章 市場セグメンテーション

  • 供給源
    • 動物性
      • プロテインタイプ別
      • カゼインとカゼイネート
      • コラーゲン
      • 卵プロテイン
      • ゼラチン
      • 昆虫プロテイン
      • ミルクプロテイン
      • ホエイプロテイン
      • その他の動物性プロテイン
    • 微生物
      • プロテインタイプ別
      • 藻類プロテイン
      • マイコプロテイン
    • 植物性
      • プロテインタイプ別
      • ヘンプ・プロテイン
      • エンドウ豆プロテイン
      • ジャガイモ・プロテイン
      • 米プロテイン
      • 大豆プロテイン
      • 小麦プロテイン
      • その他の植物性プロテイン
  • エンドユーザー
    • 動物飼料
    • 飲食品
      • サブエンドユーザー別
      • ベーカリー
      • 飲料
      • 朝食用シリアル
      • 調味料/ソース
      • 菓子類
      • 乳製品・乳製品代替品
      • 肉・鶏肉・魚介類と肉代替製品
      • RTE/RTC食品
      • スナック
    • パーソナルケアと化粧品
    • サプリメント
      • サブエンドユーザー別
      • ベビーフードと乳児用調製粉乳
      • 高齢者栄養と医療栄養
      • スポーツ/パフォーマンス栄養
  • 国別
    • ベルギー
    • フランス
    • ドイツ
    • イタリア
    • オランダ
    • ロシア
    • スペイン
    • トルコ
    • 英国
    • その他の欧州

第5章 競合情勢

  • 主要な戦略動向
  • 市場シェア分析
  • 企業情勢
  • 企業プロファイル
    • 3fbio Ltd
    • Archer Daniels Midland Company
    • Arla Foods AMBA
    • Darling Ingredients Inc.
    • Groupe LACTALIS
    • International Flavors & Fragrances, Inc.
    • Kerry Group plc
    • Laita
    • Roquette Frere
    • Royal FrieslandCampina N.V
    • SAS Gelatines Weishardt
    • Sudzucker AG

第6章 CEOへの主要戦略的質問

第7章 付録

  • 世界概要
    • 概要
    • ファイブフォース分析フレームワーク
    • 世界のバリューチェーン分析
    • 市場力学(DROs)
  • 情報源と参考文献
  • 図表一覧
  • 主要な洞察
  • データパック
  • 用語集
目次
Product Code: 90135

The Europe Protein Market size is estimated at 6.37 billion USD in 2025, and is expected to reach 8.13 billion USD by 2030, growing at a CAGR of 5.00% during the forecast period (2025-2030).

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The rising number of vegan and flexitarian populations with emerging indulgence toward natural products is boosting segmental growth

  • By application, the food and beverage industry led the region's protein market, accounting for a major volume share. The share was highly influenced by the dairy- and meat-alternative industries that accounted for 38.67% of the overall proteins consumed in the food and beverage industry in the region in 2023. The share is primarily driven by the rising number of vegan and flexitarian consumers who increasingly rely on or are open to animal-free product offerings. The vegan population in Italy increased from 1.3% in 2022 to 2.4% in 2023. The food and beverage segment is anticipated to register a volume CAGR of 4.31% from 2024 to 2029.
  • Plant proteins account for a major share of the animal feed segment and are anticipated to register the fastest growth rate of 4.27% by value from 2024 to 2029. This is largely due to growing government initiatives in the plant protein segment. For instance, in 2023, EU member states joined forces to call for a continent-wide plant protein strategy, which they say is needed "more than ever" in light of the war in Ukraine. This European strategy would bolster the already existing commitment of the EU executive, which, in a 2018 report, called for the development of plant proteins in the European Union.
  • By value, among all the end-user segments, the personal care and cosmetics segment is anticipated to register the fastest growth rate in terms of value of 5.43% from 2024 to 2029. The emerging indulgence toward natural products with rising interest in the list of ingredients is highly driving the market's growth. As of 2023, around 64% of new cosmetic product launches in Italy had natural and/or sustainable claims.

The growing demand for healthy food across the region is driving the market, dominated by Russia, France, and Rest of Europe

  • The rise in the trend of veganism and the vegetarian population is driving the demand for plant proteins in countries such as Belgium and Austria. About one-third of the population in Belgium consumed vegetarian burgers in 2022. For the uninitiated, over 25.8% of residents in Austria were flexitarian in 2022, driving the consumption of protein foods.
  • Russia remained one of the largest protein consumer in the region. Product developments, government initiatives, investments, and high demand from the food and beverage industry drove this demand. Among all protein types, the country's protein consumption is largely driven by the plant protein segment, with a market share of 85.27% by volume in 2023. The market is witnessing high demand for animal-free protein alternatives, with a growing number of vegetarians in the country. Soy protein dominates consumption in the country, with a value share of 58.95% by volume of all the plant proteins in 2023.
  • France is one of the fastest growing market during 2024 to 2029, registering a CAGR of 4.9% by volume. The country's protein consumption is largely driven by the meat and meat alternatives segment, with a growing preference for plant-based meat products among consumers. The country has a growing vegan and vegetarian population, largely driving the segmental growth. For instance, a study conducted by Deliveroo, a food delivery service, in collaboration with the polling institute YouGov in December 2022, surveyed 1,030 French adults aged 18 and over. The results revealed that more than a quarter of French people (26%) expressed willingness to try veganism for a month.

Europe Protein Market Trends

The growing consumption of animal protein fuels opportunities for key players in the ingredients category

  • In the United Kingdom, from 2016 to 2019, the average daily protein intake of individuals aged 19-64 years was 76 g per person, which was more than the 64 g/day average adult daily requirement. This number was calculated using a reference intake value of 0.83 g/kg of body weight per day. The average daily consumption of animal protein per person is projected to be 39.6 g, with 25.9 g coming from meat and meat products and 9.9 g from milk and milk products. Accordingly, the total domestic milk production has risen. Less than 7% of the domestic production is exported, thereby providing easy access to manufacturers.
  • The market for whey protein is mainly driven by the growing popularity of fitness centers and health clubs, leading to a rise in whey consumption. The annual whey protein import increased exponentially by 15.09% in 2021 from 2019. However, with a great focus on overall health and consumers' interest in clean-label products, the sports nutrition industry's demand for natural ingredients has been growing. Ingredients, such as organic and grass-fed whey, have gained prominence due to health and ethical concerns.
  • Women seek sports nutrition supplements for lean body, strength, and performance. Encouragement from nutritionists and other fitness experts is also boosting the market sentiment for sports nutrition in the region. Growing veganism, demand for plant-based products, and changing dietary preferences among consumers are being witnessed globally. The low inclination toward meat-based products is visible among consumers, which is a major restraining factor for the animal protein market. The number of vegans in Europe doubled from 1.3 million to 2.6 million, representing 3.2% of the population in 2021.

Meat and milk production contributes majorly in terms of raw material for plant protein manufacturers

  • The graph given depicts the production data for raw materials such as meat of cattle, pigs, and chicken (with bone, fresh or chilled), raw milk from cattle and goats, skim milk from cows, and dry whey powder. Germany is the leading producer of milk in the European Union, accounting for more than 21% of milk deliveries in the European Union in 2020. Although the country has been observing a decline in the count of cattle farms, the average size of the farms is witnessing an upsurge. The rise in milk production is attributed to the escalated volume of milk production per cow. Over the years, milk production has been concentrated in the grassland regions of northwestern and southern Germany.
  • Milk production is constantly rising in the United Kingdom despite the continuous decline in the number of dairy cows. As of December 2022, the total number of dairy cows in the United Kingdom that were greater than 12 months old stood at 2.66 million heads. In the same year, milk production per cow amounted to 8,169 liters per annum, an increase of 3.5% compared to 7,893 liters in 2017.
  • In 2020, there were over 76 million cattle in the European Union (EU), and beef production reached 6.8 million tonnes, making the European Union the world's third-largest producer after the United States and Brazil. The sector is diverse in terms of herd size, farm structure, and geographical distribution of farms in the European Union. Three EU member states alone produce half of the EU's beef: France (21.2%), Germany (17.8%), and Italy (11.1%).

Europe Protein Industry Overview

The Europe Protein Market is fragmented, with the top five companies occupying 28.53%. The major players in this market are Archer Daniels Midland Company, Darling Ingredients Inc., International Flavors & Fragrances, Inc., Kerry Group plc and Royal FrieslandCampina N.V (sorted alphabetically).

Additional Benefits:

  • The market estimate (ME) sheet in Excel format
  • 3 months of analyst support

TABLE OF CONTENTS

1 EXECUTIVE SUMMARY & KEY FINDINGS

2 INTRODUCTION

  • 2.1 Study Assumptions & Market Definition
  • 2.2 Scope of the Study
  • 2.3 Research Methodology

3 KEY INDUSTRY TRENDS

  • 3.1 End User Market Volume
    • 3.1.1 Baby Food and Infant Formula
    • 3.1.2 Bakery
    • 3.1.3 Beverages
    • 3.1.4 Breakfast Cereals
    • 3.1.5 Condiments/Sauces
    • 3.1.6 Confectionery
    • 3.1.7 Dairy and Dairy Alternative Products
    • 3.1.8 Elderly Nutrition and Medical Nutrition
    • 3.1.9 Meat/Poultry/Seafood and Meat Alternative Products
    • 3.1.10 RTE/RTC Food Products
    • 3.1.11 Snacks
    • 3.1.12 Sport/Performance Nutrition
    • 3.1.13 Animal Feed
    • 3.1.14 Personal Care and Cosmetics
  • 3.2 Protein Consumption Trends
    • 3.2.1 Animal
    • 3.2.2 Plant
  • 3.3 Production Trends
    • 3.3.1 Animal
    • 3.3.2 Plant
  • 3.4 Regulatory Framework
    • 3.4.1 France
    • 3.4.2 Germany
    • 3.4.3 Italy
    • 3.4.4 United Kingdom
  • 3.5 Value Chain & Distribution Channel Analysis

4 MARKET SEGMENTATION (includes market size in Value in USD and Volume, Forecasts up to 2030 and analysis of growth prospects)

  • 4.1 Source
    • 4.1.1 Animal
      • 4.1.1.1 By Protein Type
      • 4.1.1.1.1 Casein and Caseinates
      • 4.1.1.1.2 Collagen
      • 4.1.1.1.3 Egg Protein
      • 4.1.1.1.4 Gelatin
      • 4.1.1.1.5 Insect Protein
      • 4.1.1.1.6 Milk Protein
      • 4.1.1.1.7 Whey Protein
      • 4.1.1.1.8 Other Animal Protein
    • 4.1.2 Microbial
      • 4.1.2.1 By Protein Type
      • 4.1.2.1.1 Algae Protein
      • 4.1.2.1.2 Mycoprotein
    • 4.1.3 Plant
      • 4.1.3.1 By Protein Type
      • 4.1.3.1.1 Hemp Protein
      • 4.1.3.1.2 Pea Protein
      • 4.1.3.1.3 Potato Protein
      • 4.1.3.1.4 Rice Protein
      • 4.1.3.1.5 Soy Protein
      • 4.1.3.1.6 Wheat Protein
      • 4.1.3.1.7 Other Plant Protein
  • 4.2 End User
    • 4.2.1 Animal Feed
    • 4.2.2 Food and Beverages
      • 4.2.2.1 By Sub End User
      • 4.2.2.1.1 Bakery
      • 4.2.2.1.2 Beverages
      • 4.2.2.1.3 Breakfast Cereals
      • 4.2.2.1.4 Condiments/Sauces
      • 4.2.2.1.5 Confectionery
      • 4.2.2.1.6 Dairy and Dairy Alternative Products
      • 4.2.2.1.7 Meat/Poultry/Seafood and Meat Alternative Products
      • 4.2.2.1.8 RTE/RTC Food Products
      • 4.2.2.1.9 Snacks
    • 4.2.3 Personal Care and Cosmetics
    • 4.2.4 Supplements
      • 4.2.4.1 By Sub End User
      • 4.2.4.1.1 Baby Food and Infant Formula
      • 4.2.4.1.2 Elderly Nutrition and Medical Nutrition
      • 4.2.4.1.3 Sport/Performance Nutrition
  • 4.3 Country
    • 4.3.1 Belgium
    • 4.3.2 France
    • 4.3.3 Germany
    • 4.3.4 Italy
    • 4.3.5 Netherlands
    • 4.3.6 Russia
    • 4.3.7 Spain
    • 4.3.8 Turkey
    • 4.3.9 United Kingdom
    • 4.3.10 Rest of Europe

5 COMPETITIVE LANDSCAPE

  • 5.1 Key Strategic Moves
  • 5.2 Market Share Analysis
  • 5.3 Company Landscape
  • 5.4 Company Profiles (includes Global Level Overview, Market Level Overview, Core Business Segments, Financials, Headcount, Key Information, Market Rank, Market Share, Products and Services, and Analysis of Recent Developments).
    • 5.4.1 3fbio Ltd
    • 5.4.2 Archer Daniels Midland Company
    • 5.4.3 Arla Foods AMBA
    • 5.4.4 Darling Ingredients Inc.
    • 5.4.5 Groupe LACTALIS
    • 5.4.6 International Flavors & Fragrances, Inc.
    • 5.4.7 Kerry Group plc
    • 5.4.8 Laita
    • 5.4.9 Roquette Frere
    • 5.4.10 Royal FrieslandCampina N.V
    • 5.4.11 SAS Gelatines Weishardt
    • 5.4.12 Sudzucker AG

6 KEY STRATEGIC QUESTIONS FOR PROTEIN INGREDIENTS INDUSTRY CEOS

7 APPENDIX

  • 7.1 Global Overview
    • 7.1.1 Overview
    • 7.1.2 Porter's Five Forces Framework
    • 7.1.3 Global Value Chain Analysis
    • 7.1.4 Market Dynamics (DROs)
  • 7.2 Sources & References
  • 7.3 List of Tables & Figures
  • 7.4 Primary Insights
  • 7.5 Data Pack
  • 7.6 Glossary of Terms