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市場調査レポート
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1687719

スペインの外食産業:市場シェア分析、産業動向、成長予測(2025年~2030年)

Spain Foodservice - Market Share Analysis, Industry Trends & Statistics, Growth Forecasts (2025 - 2030)


出版日
ページ情報
英文 194 Pages
納期
2~3営業日
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適宜更新あり
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スペインの外食産業:市場シェア分析、産業動向、成長予測(2025年~2030年)
出版日: 2025年03月18日
発行: Mordor Intelligence
ページ情報: 英文 194 Pages
納期: 2~3営業日
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概要

スペインの外食産業市場規模は2025年に1,668億米ドルと推定・予測され、2030年には2,734億米ドルに達し、予測期間中(2025年~2030年)のCAGRは10.39%で成長すると予測されています。

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特にアジア大陸からの観光客の増加が、スペインにおけるメニュー革新のような最新開発の原動力となっています。

  • カフェとバーのセグメントがスペインの外食産業市場を独占しています。同セグメントの2022年の売上高は、2020年比で46.52%の伸びを示しました。スペインではナイトクラブ、ディスコ、ライブ音楽コンサートを行うバルの市場浸透率が高いです。観光客の増加に伴い、パブの人気も高まっています。2022年には、3,020万人の外国人観光客がスペインを訪れます。そのため、事業者は多様な前菜や輸入アルコールの提供に力を入れ、雰囲気づくりにさらに投資しています。
  • フルサービス・レストランの分野では、主にフィリピン、韓国、日本からのアジア人観光客の増加により、アジア系レストランが市場を独占しています。例えば、2022年には日本から149万人、フィリピンと韓国からそれぞれ43万1,628人の観光客がスペインを訪れています。そのため、大規模な事業者は、地元客と観光客の双方を取り込むために、高級レストランで汎アジア料理を提供しています。
  • 同市場のクイック・サービス・レストラン部門は肉料理が中心で、2022年の推定市場シェアは24.84%でした。スペインは欧州で3番目に肉の消費量が多い国です。例えば、2021年の一人当たりの肉製品消費量は51kgに達しています。そのため、テレピザ、バーガーキング、マクドナルドなど少数のQSRが、肉類を使った商品を提供しています。QSR市場は予測期間中に成長し、CAGR 12.10%を記録すると予測されています。
  • クラウドキッチン部門は、消費者がオンラインでの食品注文を好むようになったため、パンデミック後に大きな成長を示し、2022年時点で総数214に達しています。運営コストが低いため、一部の事業者は厳選された持ち帰り食品を提供するためのバーチャルキッチンにシフトしています。

スペインの外食産業市場動向

スペインのカフェ・バーの数は、アルコールとグルメ・コーヒーの需要に牽引されて急増しています。

  • スペインのカフェ・バー数は2020年から2022年にかけて前年比成長率12.94%を記録。スペインの人口はアルコール飲料に投資する傾向が強く、バルを頻繁に訪れるようになります。2021年、一人当たりのアルコールビールへの支出は27.49米ドルでした。グルメ・コーヒーへの親近感の高まりも、主要都市でのコーヒー・チェーンの拡大を促しています。
  • 2020年から2022年にかけて、クラウド・キッチン・アウトレットが最も急成長するセグメントとして浮上しました。予測期間中のCAGRは9.43%と予測されています。パンデミックの影響により、オンラインでの食品注文が急増し、スペインでは人口のかなりの部分(約42%)がデリバリーサービスを通じて食品を注文することにお金を費やしています。その結果、多くの外食企業がバーチャルキッチンを作り始め、クラウドキッチン市場の競合が激化しています。
  • ピザ、ハンバーガー、サンドイッチ、チキンベースのスナックといったファーストフード・オプションに対する消費者の嗜好に応えて、クイックサービス・レストランの数も増加しています。2021年には、スペインの人口の23%がさまざまなファーストフード店を訪れたと報告しています。ほとんどのクイック・サービス・レストランは、限られたメニューを素早く提供します。スペインで最も店舗数の多い大手クイックサービス・レストラン・チェーンは、テレピザ、マクドナルド、ピザハット、バーガーキングなどです。2022年現在、テレピザの店舗数は714店以上、マクドナルドは569店、ピザハットは765店、バーガーキングは約650店あります。その結果、スペインのクイックサービス・レストランの店舗数は予測期間中にCAGR 5.77%を記録すると予想されます。

インド料理、日本料理、タイ料理が牽引するアジア料理がスペインで人気を集める

  • スペインの食品産業は、顧客の需要と進化する消費者行動に対応するために大きな変化を遂げています。同国ではクイック・サービス・レストラン(QSR)が成長を遂げており、特にアジア料理やメキシコ料理といった従来とは異なるファスト・フード・オプションを提供するレストランが伸びています。ピッツェリアの成長は、新規出店と、顧客がよりエキゾチックな種類を選ぶことによる1店舗当たりの売上増に起因しています。スペインの消費者は、利便性やスピードとともに、革新性や異国情緒を求めています。2022年のハンバーガー、ナチョス、ピザの平均価格は、それぞれ1食あたり9.5米ドル、11.5米ドル、10.8米ドルでした。
  • クラウドキッチンの平均注文額は、2022年には前年比8.83%増となりました。クラウドキッチン分野の拡大は、オンライン給食デリバリー需要の増加が牽引しています。スペインの消費者は、1回の注文につき平均約24米ドルをオンライン食事宅配に費やしています。パンデミックの後、オンライン食事注文・配達サービスの人気が高まりました。人気のオンライン・デリバリー・アプリは、Glovo、Uber Eats、Just Eat、Deliverooです。スペインのクラウドキッチンが提供する人気料理は、ハンバーガー、ピザ、ポロ・マンテキーリャ、インドカレーで、2022年の1食あたりの価格はそれぞれ9.5米ドル、10.8米ドル、13.5米ドル、12米ドルでした。スペインではアジア料理が大きなシェアを占めており、インド料理、日本料理、タイ料理が最も人気があります。特にインド料理は、風味豊かなカレーとパンを特徴とする北インドの手法が特徴です。スペインのインド人人口は2021年時点で約7万人であり、インド料理を提供するフルサービス・レストラン(FSR)が充実しています。2022年のインドカレーとチャナマサラの価格は、300g当たりそれぞれ約12.2米ドルと8.9米ドルでした。

スペインの外食産業の概要

スペインの外食産業市場は断片化されており、上位5社で1.30%を占めています。この市場の主要企業は以下の通りです。 Alsea SAB de CV, AmRest Holdings SE, McDonald's Corporation, Restaurant Brands Iberia and Areas SAU(sorted alphabetically).

その他の特典

  • エクセル形式の市場予測(ME)シート
  • 3ヶ月のアナリストサポート

目次

第1章 エグゼクティブサマリーと主な調査結果

第2章 レポートのオファー

第3章 イントロダクション

  • 調査の前提条件と市場定義
  • 調査範囲
  • 調査手法

第4章 主要産業動向

  • アウトレット数
  • 平均注文額
  • 規制の枠組み
    • スペイン
  • メニュー分析

第5章 市場セグメンテーション

  • 外食産業タイプ
    • カフェ&バー
      • 料理別
      • バー&パブ
      • カフェ
      • ジュース/スムージー/デザートバー
      • コーヒー&ティー専門店
    • クラウドキッチン
    • フルサービスレストラン
      • 料理別
      • アジア料理
      • ヨーロピアン
      • ラテンアメリカ料理
      • 中東料理
      • 北米料理
      • その他のFSR料理
    • クイックサービスレストラン
      • 料理別
      • ベーカリー
      • ハンバーガー
      • アイスクリーム
      • 肉料理
      • ピザ
      • その他QSR料理
  • アウトレット
    • チェーン店
    • 独立店舗
  • ロケーション
    • レジャー
    • 宿泊施設
    • 小売
    • 独立型
    • 旅行

第6章 競合情勢

  • 主要な戦略動向
  • 市場シェア分析
  • 企業情勢
  • 企業プロファイル.
    • Alsea SAB de CV
    • AmRest Holdings SE
    • Comess Group
    • Compass Group PLC
    • Food Delivery Brands
    • Groupo Ibersol
    • McDonald's Corporation
    • Restalia Grupo De Eurorestauracion SL
    • Restaurant Brands Iberia
    • Areas SAU

第7章 CEOへの主な戦略的質問

第8章 付録

  • 世界概要
    • 概要
    • ファイブフォース分析フレームワーク
    • 世界のバリューチェーン分析
    • 市場力学(DROs)
  • 情報源と参考文献
  • 図表一覧
  • 主要洞察
  • データパック
  • 用語集
目次
Product Code: 64587

The Spain Foodservice Market size is estimated at 166.8 billion USD in 2025, and is expected to reach 273.4 billion USD by 2030, growing at a CAGR of 10.39% during the forecast period (2025-2030).

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The rising number of tourists, especially from the Asian continent is driving the latest development like menu innovations in Spain

  • The cafes and bars segment dominates the Spanish foodservice market. The segment witnessed a growth of 46.52% in sales in 2022 compared to 2020. There is a higher market penetration of nightclubs, discos, and bars with live music concerts in Spain. The popularity of pubs is also growing with the rising number of tourists. In 2022, 30.2 million international tourists arrived in Spain. Thus, operators are focusing more on offering a diverse range of appetizers and imported alcohol and investing more in developing the ambiance.
  • In the full-service restaurants segment, Asian restaurants dominate the market, owing to the rising number of Asian tourists, mainly from the Philippines, South Korea, and Japan. For instance, in 2022, 1.49 million tourists from Japan and 431,628 tourists each from the Philippines and South Korea visited Spain. Thus, large-scale operators offer Pan-Asian cuisine in fine-dining restaurant setups to encourage both locals and tourists.
  • The quick service restaurant segment of the market was dominated by meat-based cuisines, which accounted for an estimated market share of 24.84% in 2022. Spain is the third-largest country in Europe with the highest meat consumption. For instance, in 2021, the per capita consumption of meat products amounted to 51 kg. Thus, a few QSRs, such as Telepizza, Burger King, and McDonald's, offer a range of meat-based products. The QSR market is anticipated to grow during the forecast period, anticipated to register a CAGR of 12.10%.
  • The cloud kitchen segment witnessed significant growth post-pandemic as consumers preferred to make more online food orders, with a total count of 214 as of 2022. Due to low operating costs, a few operators have shifted toward virtual kitchens for offering selected takeaway foods.

Spain Foodservice Market Trends

The number of cafes and bars in Spain is growing tremendously, driven by the demand for alcohol and gourmet coffee

  • The number of cafes and bars in Spain experienced a YoY growth rate of 12.94% from 2020 to 2022. The Spanish population tends to invest more in alcoholic beverages, leading to frequent visits to bars. In 2021, the per capita expenditure in alcoholic beer was USD 27.49. The growing affinity for gourmet coffee has also prompted operators to expand their coffee chains in major cities.
  • From 2020 to 2022, cloud kitchen outlets emerged as the fastest-growing segment. They are projected to register a notable CAGR of 9.43% during the forecast period. The effects of the pandemic have resulted in a surge in online food ordering, with a significant portion of the population in Spain, around 42%, spending money on ordering food through delivery services. As a result, many foodservice companies have begun creating virtual kitchens, intensifying competition in the cloud kitchen market.
  • The number of quick service restaurants is also growing in response to consumer preferences for fast-food options such as pizza, hamburgers, sandwiches, and chicken-based snacks. In 2021, 23% of the population in Spain reported visiting different fast-food restaurants. Most quick service restaurants offer a limited menu selection that can be delivered quickly. The leading quick service restaurant chains in Spain with the highest number of stores include Telepizza, McDonald's, Pizza Hut, and Burger King. As of 2022, there were over 714 Telepizza outlets, 569 McDonald's, 765 Pizza Hut, and approximately 650 Burger King outlets. Consequently, the quick service restaurant outlets in Spain are expected to register a CAGR of 5.77% during the forecast period.

Asian cuisine gains popularity in Spain, driven by Indian, Japanese, and Thai cuisines

  • The food industry in Spain has undergone significant changes to cater to customer demand and evolving consumer behavior. Quick service restaurants (QSRs) are experiencing growth in the country, particularly those offering non-traditional fast-food options such as Asian or Mexican cuisine. The growth of pizzerias can be attributed to new store openings and higher revenues per outlet as customers opt for more exotic varieties. Spanish consumers are seeking a touch of innovation and exoticism alongside convenience and speed. In 2022, the average prices for burgers, nachos, and pizza were USD 9.5, USD 11.5, and USD 10.8 per serving, respectively.
  • The average order value for the cloud kitchen grew by 8.83% in 2022 compared to the previous year. The expansion of the cloud kitchen segment is being driven by an increase in the demand for online meal delivery. Consumers in Spain spend an average of around USD 24 on online food delivery per order. Online meal ordering and delivery services grew in popularity after the pandemic. Popular online delivery apps are Glovo, Uber Eats, Just Eat, and Deliveroo. Popular dishes offered by cloud kitchens in Spain were burgers, pizza, Pollo Mantequilla, and Indian curries priced at USD 9.5, USD 10.8, USD 13.5, and USD 12, respectively, per serving, in 2022. Asian cuisine holds a significant market share in Spain, with Indian, Japanese, and Thai cuisines being the most popular. Indian cuisine, in particular, is characterized by the Northern Indian approach, featuring flavorful curries and bread. The Indian population in Spain was approximately 70,000 as of 2021, leading to a wide range of full-service restaurants (FSRs) offering Indian cuisine. The prices of Indian curries and Chana Masala were around USD 12.2 and USD 8.9 per 300 g, respectively, in 2022.

Spain Foodservice Industry Overview

The Spain Foodservice Market is fragmented, with the top five companies occupying 1.30%. The major players in this market are Alsea SAB de CV, AmRest Holdings SE, McDonald's Corporation, Restaurant Brands Iberia and Areas SAU (sorted alphabetically).

Additional Benefits:

  • The market estimate (ME) sheet in Excel format
  • 3 months of analyst support

TABLE OF CONTENTS

1 EXECUTIVE SUMMARY & KEY FINDINGS

2 REPORT OFFERS

3 INTRODUCTION

  • 3.1 Study Assumptions & Market Definition
  • 3.2 Scope of the Study
  • 3.3 Research Methodology

4 KEY INDUSTRY TRENDS

  • 4.1 Number Of Outlets
  • 4.2 Average Order Value
  • 4.3 Regulatory Framework
    • 4.3.1 Spain
  • 4.4 Menu Analysis

5 MARKET SEGMENTATION (includes market size in Value in USD, Forecasts up to 2030 and analysis of growth prospects)

  • 5.1 Foodservice Type
    • 5.1.1 Cafes & Bars
      • 5.1.1.1 By Cuisine
      • 5.1.1.1.1 Bars & Pubs
      • 5.1.1.1.2 Cafes
      • 5.1.1.1.3 Juice/Smoothie/Desserts Bars
      • 5.1.1.1.4 Specialist Coffee & Tea Shops
    • 5.1.2 Cloud Kitchen
    • 5.1.3 Full Service Restaurants
      • 5.1.3.1 By Cuisine
      • 5.1.3.1.1 Asian
      • 5.1.3.1.2 European
      • 5.1.3.1.3 Latin American
      • 5.1.3.1.4 Middle Eastern
      • 5.1.3.1.5 North American
      • 5.1.3.1.6 Other FSR Cuisines
    • 5.1.4 Quick Service Restaurants
      • 5.1.4.1 By Cuisine
      • 5.1.4.1.1 Bakeries
      • 5.1.4.1.2 Burger
      • 5.1.4.1.3 Ice Cream
      • 5.1.4.1.4 Meat-based Cuisines
      • 5.1.4.1.5 Pizza
      • 5.1.4.1.6 Other QSR Cuisines
  • 5.2 Outlet
    • 5.2.1 Chained Outlets
    • 5.2.2 Independent Outlets
  • 5.3 Location
    • 5.3.1 Leisure
    • 5.3.2 Lodging
    • 5.3.3 Retail
    • 5.3.4 Standalone
    • 5.3.5 Travel

6 COMPETITIVE LANDSCAPE

  • 6.1 Key Strategic Moves
  • 6.2 Market Share Analysis
  • 6.3 Company Landscape
  • 6.4 Company Profiles (includes Global Level Overview, Market Level Overview, Core Business Segments, Financials, Headcount, Key Information, Market Rank, Market Share, Products and Services, and Analysis of Recent Developments).
    • 6.4.1 Alsea SAB de CV
    • 6.4.2 AmRest Holdings SE
    • 6.4.3 Comess Group
    • 6.4.4 Compass Group PLC
    • 6.4.5 Food Delivery Brands
    • 6.4.6 Groupo Ibersol
    • 6.4.7 McDonald's Corporation
    • 6.4.8 Restalia Grupo De Eurorestauracion SL
    • 6.4.9 Restaurant Brands Iberia
    • 6.4.10 Areas SAU

7 KEY STRATEGIC QUESTIONS FOR FOODSERVICE CEOS

8 APPENDIX

  • 8.1 Global Overview
    • 8.1.1 Overview
    • 8.1.2 Porter's Five Forces Framework
    • 8.1.3 Global Value Chain Analysis
    • 8.1.4 Market Dynamics (DROs)
  • 8.2 Sources & References
  • 8.3 List of Tables & Figures
  • 8.4 Primary Insights
  • 8.5 Data Pack
  • 8.6 Glossary of Terms