デフォルト表紙
市場調査レポート
商品コード
1685758

欧州のエンドウ豆たんぱく質:市場シェア分析、産業動向・統計、成長予測(2025年~2030年)

Europe Pea Protein - Market Share Analysis, Industry Trends & Statistics, Growth Forecasts (2025 - 2030)


出版日
ページ情報
英文 100 Pages
納期
2~3営業日
カスタマイズ可能
適宜更新あり
価格
価格表記: USDを日本円(税抜)に換算
本日の銀行送金レート: 1USD=144.06円
欧州のエンドウ豆たんぱく質:市場シェア分析、産業動向・統計、成長予測(2025年~2030年)
出版日: 2025年03月18日
発行: Mordor Intelligence
ページ情報: 英文 100 Pages
納期: 2~3営業日
GIIご利用のメリット
  • 全表示
  • 概要
  • 目次
概要

欧州のエンドウ豆たんぱく質市場規模は2025年に2億2,331万米ドルと推定され、予測期間中(2025-2030年)のCAGRは9.2%で、2030年には3億4,676万米ドルに達すると予測されます。

Europe Pea Protein-Market-IMG1

主なハイライト

  • 欧州市場では、栄養面での利点、低コレステロール、肉製品の代替品として、植物性製品の需要が増加しています。さらに、代替蛋白質に対する消費者の関心、植物性食生活の利点に対する認識、畜産が環境に与える影響などから、欧州地域では植物性蛋白質の需要が伸びています。このため、最終的には植物由来の肉や乳製品への需要が高まり、スポーツやパフォーマンス栄養、サプリメント、自然食品やオーガニック食品におけるプロテイン飲料の人気が高まり、同地域の市場成長を牽引しています。
  • エンドウ豆のタンパク質は濃縮されたタンパク質源であり、1食あたり約80~90%のタンパク質を含むことが多いため、この地域では主にスポーツ愛好家からエンドウ豆のタンパク質を含むスポーツ栄養製品の需要が高まっています。この高いタンパク質密度は、アスリートが1日に必要なタンパク質を満たし、筋肉の回復と成長をサポートすることで利益をもたらします。
  • さらに、エンドウ豆たんぱく質は大豆、乳製品、グルテンといった一般的なアレルゲンを含んでいないです。また、他の植物性タンパク質では制限されがちな必須アミノ酸、特にリジンが豊富に含まれているため、食事制限や過敏症のある人にも適しています。このような要因により、多くのメーカーが製品にタンパク質を組み込むことに目を向け、エンドウ豆タンパク質の用途が増加しています。エンドウ豆たんぱく質は、植物由来の肉、プロテインバー、シェイク、焼き菓子など、様々な食品に利用され、タンパク質含有量を高め、全体的な栄養を改善しています。
  • 例えば、2023年7月、バウ・ニュートリション社は、エンドウ豆たんぱく質質を使用した高タンパクドリンク、Sparkleanを発売しました。同社はこれらの製品を英国の1400のBoot店舗を通じて発売しました。さらに、消費者はクリーンでシンプルな成分表を持つ製品を求めるようになっており、エンドウ豆たんぱく質はこのクリーンラベルの傾向に合致しています。このような要因が、同地域におけるクリーンラベルの動向と相まって、市場の成長を牽引しています。

欧州のエンドウ豆たんぱく質市場動向

植物ベースの代替食品への需要の高まり

  • この地域の健康志向の消費者は、さまざまな健康状態や環境上の理由から、肉や乳製品の代わりにビーガンや植物ベースの食品を摂取することを選択しています。また、乳糖不耐症のため、従来の乳製品よりも植物性ミルクに移行する消費者の動向も増加しています。これに伴い、多くの企業が食品や飲食品に多様な応用が可能な原料を提供しており、メーカーがエンドウ豆たんぱく質のような植物性原料を製品に取り入れるのに役立っています。
  • 加えて、気候変動や資源枯渇といった環境問題に対する意識の高まりが、消費者により持続可能な選択肢を求めるよう促し、市場の成長を支えています。植物由来の代替ミルクは、従来の畜産に比べて二酸化炭素排出量が少なく、生産時に必要な資源も少なくて済みます。
  • また、植物性ミルクは穀物タンパク質のような様々な植物性原料を利用できるため、メーカー各社はエンドウ豆タンパク質の原料を製品に組み込み、魅力的な健康訴求を打ち出しています。例えば、2022年1月、植物性ブランドOZOは英国でエンドウ豆たんぱく質質をベースにした植物性製品を発売し、これらの製品はクリーンな成分とともに良質なタンパク源を提供すると主張しています。従って、この地域の様々なメーカーからエンドウ豆タンパク質原料の需要が伸びています。従って、中期的には、同地域における植物性代替食品に対する需要の増加により、同市場は成長すると予想されます。

ドイツがエンドウ豆たんぱく質市場で最大のシェアを占める

  • ドイツでは、植物由来の食事は健康的であると認識されることが多く、コレステロール値の低下や特定の疾患のリスク低減といった潜在的なメリットがあります。また、食生活の嗜好やライフスタイルの変化により、ドイツではビーガンやベジタリアンの消費者が増加しています。2022年の米国農務省のデータによると、ドイツでは150万人が菜食主義者であり、80億人近くが菜食主義者でした。同国の若年層は環境意識が高く、肉食が環境に与える影響を認識しています。そのため、食の嗜好がビーガンやベジタリアンにシフトしており、エンドウ豆たんぱく質市場の成長を支えています。
  • さらに、植物性タンパク質に対する需要の高まりは、肉の消費量の減少にも表れています。例えば、連邦農業食糧庁(Bundesanstalt fur Landwirtschaft und Ernahrung、BLE)によると、2022年にはドイツで約650万トンの肉が消費され、前年を下回りました。数値は特定期間中に変動したが、2018年以降は上昇することなく減少に転じています。
  • さらに、テクスチャード・プロテインやアイソレートのようなエンドウ豆タンパク質は、コレステロールゼロや高タンパク質といったその特典により食品に使用され、同国での需要をさらに高めています。エンドウ豆タンパク質がよく使われる製品としては、植物性肉代替食品、乳製品不使用のオプション、植物性スナックやコンビニエンス・フードなどがあります。さらに、こうしたエンドウ豆たんぱく質質の用途拡大に伴い、国内のプレーヤーは近年、製品ポートフォリオの充実に注力しています。例えば、2022年12月、Royal DSMは国内でテクスチャードタイプのエンドウ・カノーラ・プロテインであるVertisを発売しました。同製品は9種類の必須アミノ酸を含むと謳われており、大豆不使用でグルテンフリーです。

欧州のエンドウ豆たんぱく質産業概要

欧州のエンドウ豆たんぱく質市場は断片化されており、世界のプレーヤーと地域的なプレーヤーが市場を独占しています。この地域の有力企業には、International Flavors &Fragrances, Inc.、Ingredion Incorporated、Koninklijke DSM N.V.、Archer Daniels Midland Company、Kerry Group PLCなどがあります。同地域では、菜食主義者や植物性食品への消費者の嗜好の変化により、植物性原料の需要が伸びています。市場プレーヤーは、自社のポートフォリオと市場リーチを強化するためにM&Aを行っています。さらに、複数の用途に対応し、機能性を高めた革新的な製品の研究開発活動への投資にも注力しています。

その他の特典:

  • エクセル形式の市場予測(ME)シート
  • 3ヶ月間のアナリスト・サポート

目次

第1章 イントロダクション

  • 調査の前提条件と市場定義
  • 調査範囲

第2章 調査手法

第3章 エグゼクティブサマリー

第4章 市場力学

  • 市場促進要因
    • 植物ベースの代替食品への需要の高まり
    • 食品強化に向けたエンドウ豆たんぱく質質の用途拡大
  • 市場抑制要因
    • 添加物の認知度と応用度の低さ
  • ポーターのファイブフォース分析
    • 新規参入業者の脅威
    • 買い手/消費者の交渉力
    • 供給企業の交渉力
    • 代替品の脅威
    • 競争企業間の敵対関係の強さ

第5章 市場セグメンテーション

  • 形態
    • たんぱく質アイソレート
    • 濃縮たんぱく質
    • テクスチャードたんぱく質
  • 用途
    • ベーカリー
    • ミートエクステンダーおよび代用品
    • 栄養補助食品
    • 飲料
    • スナック
    • その他の用途
  • 地域
    • スペイン
    • 英国
    • ドイツ
    • フランス
    • イタリア
    • ロシア
    • その他欧州

第6章 競合情勢

  • 最も採用されている戦略
  • 市場シェア分析
  • 企業プロファイル
    • Cargill, Incorporated
    • Kerry Group PLC
    • Roquette Freres SA
    • Archer Daniels Midland Company(ADM)
    • Koninklijke DSM N.V.
    • Emsland Food GmbH
    • Ingredion Incorporated
    • Cosucra Groupe Warcoing SA
    • International Flavors & Fragrances, Inc.
    • Ceresal Gmbh

第7章 市場機会と今後の動向

目次
Product Code: 47017

The Europe Pea Protein Market size is estimated at USD 223.31 million in 2025, and is expected to reach USD 346.76 million by 2030, at a CAGR of 9.2% during the forecast period (2025-2030).

Europe Pea Protein - Market - IMG1

Key Highlights

  • The demand for plant-based products is increasing in the European market owing to their nutritional benefits, low cholesterol, and as an alternative to meat products. Additionally, the demand for plant protein is growing in the European region due to consumer interest in alternative proteins, awareness of the benefits of plant-based diets, and the environmental impact of animal husbandry. This has eventually increased the demand for plant-based meat and dairy and raised the popularity of protein beverages in sports and performance nutrition, supplements, and natural and organic food products, driving the market growth in the region.
  • As pea protein is a concentrated source of protein, often containing around 80-90% protein content per serving, demand for sports nutrition products with pea protein is rising in the region, mainly from sports enthusiasts. This high protein density benefits athletes by helping them meet their daily protein requirements and supporting muscle recovery and growth.
  • Moreover, pea protein is free from common allergens like soy, dairy, and gluten. Also, it is rich in essential amino acids, particularly lysine, which is often limited in other plant-based proteins, making it suitable for individuals with dietary restrictions or sensitivities. Such factors have increased the number of applications of pea protein as many manufacturers are turning toward incorporating protein into their products. Pea protein is utilized in various food products, including plant-based meats, protein bars, shakes, and baked goods, to enhance protein content and improve overall nutrition.
  • For instance, in July 2023, Vow Nutrition launched Sparklean, a high-protein drink with pea protein. The company launched these products through 1400 Boot stores in the United Kingdom. Moreover, consumers increasingly seek products with clean, simple ingredient lists, and pea protein aligns with this clean-label trend. Such factors, coupled with the clean-label trend in the region, are driving the market growth.

Europe Pea Protein Market Trends

Growing Demand for Plant Based Alternatives

  • Health-conscious consumers in the region opt to consume vegan and plant-based food instead of meat and dairy products due to different health conditions and environmental reasons. Also, there is an increased trend of consumers shifting to plant-based milk over conventional milk products owing to lactose intolerance. In line with this, many players offer ingredients with multiple application capabilities in food and beverages, aiding manufacturers to incorporate plant-based ingredients like pea protein into their products.
  • Additionally, growing awareness of environmental issues, such as climate change and resource depletion, has prompted consumers to look for more sustainable choices, thus supporting market growth. Plant-based alternatives have a lower carbon footprint and require fewer resources during production compared to traditional animal agriculture.
  • Plant-based milk is also available in various plant-based ingredients like grain proteins, attracting manufacturers to incorporate pea protein ingredients into their products and launch with attractive health claims. For instance, in January 2022, plant-based brand OZO launched pea protein-based plant-based products in the United Kingdom, claiming that these products offer a good source of protein alongside clean ingredients. Hence, the demand for pea protein ingredients is growing from various manufacturers in the region. Hence, over the medium term, the market is expected to grow owing to the increasing demand for plant-based alternatives in the region.

Germany Holds the Largest Share in Pea Protein Market

  • In Germany, plant-based diets are often perceived as healthier, with potential benefits like lower cholesterol levels and reduced risk of certain diseases. Also, due to changing dietary preferences and lifestyles, Germany has a growing number of vegan and vegetarian consumers. According to United States Department of Agriculture data from 2022, 1.5 million people in Germany were vegan, and nearly 8 billion people in Germany followed a vegetarian diet. The young population in the country is eco-conscious, and they are aware of the environmental effects of meat consumption. Due to this, they are shifting their food preferences to vegan and vegetarian food, supporting the growth of the pea protein market.
  • Furthermore, the increased demand for plant proteins can be depicted by the fall in meat consumption. For instance, according to the Federal Agency of Agriculture and Food (Bundesanstalt fur Landwirtschaft und Ernahrung, BLE), in 2022, around 6.5 million tons of meat were consumed in Germany, which was less than the year before. Figures varied during the specified period but have begun decreasing since 2018 without any rise.
  • Additionally, pea proteins like textured proteins and isolates are used in food products due to their benefits, such as zero cholesterol and high protein, further raising demand in the country. The product often incorporated with pea proteins includes plant-based meat alternatives, dairy-free options, and a wide range of plant-based snacks and convenience food. Moreover, with these increased applications of pea protein, players in the country have focused on improving their product portfolio in recent years. For instance, in December 2022, Royal DSM launched Vertis, a textured pea canola protein in the country. The product was claimed to contain nine essential amino acids, and the product is soy-free and gluten-free.

Europe Pea Protein Industry Overview

The European pea protein market is fragmented, with global and regional players dominating the market. The prominent players in the region include International Flavors & Fragrances, Inc., Ingredion Incorporated, Koninklijke DSM N.V., Archer Daniels Midland Company, and Kerry Group PLC. The demand for plant-based ingredients is growing in the region due to shifting consumer preferences toward vegan and plant-based food. The market players are engaged in mergers and acquisitions to strengthen their portfolios and market reach. Moreover, they are focused on investing in research and development activities for innovative products with multiple application capabilities and enhanced functional qualities.

Additional Benefits:

  • The market estimate (ME) sheet in Excel format
  • 3 months of analyst support

TABLE OF CONTENTS

1 INTRODUCTION

  • 1.1 Study Assumptions and Market Definition
  • 1.2 Scope of the Study

2 RESEARCH METHODOLOGY

3 EXECUTIVE SUMMARY

4 MARKET DYNAMICS

  • 4.1 Market Drivers
    • 4.1.1 Growing Demand for Plant Based Alternatives
    • 4.1.2 Expanding Application of Pea Protein Toward Food Fortification
  • 4.2 Market Restraints
    • 4.2.1 Low Awareness and Application of the Additive
  • 4.3 Porter's Five Forces Analysis
    • 4.3.1 Threat of New Entrants
    • 4.3.2 Bargaining Power of Buyers/Consumers
    • 4.3.3 Bargaining Power of Suppliers
    • 4.3.4 Threat of Substitute Products
    • 4.3.5 Intensity of Competitive Rivalry

5 MARKET SEGMENTATION

  • 5.1 Form
    • 5.1.1 Protein Isolate
    • 5.1.2 Protein Concentrate
    • 5.1.3 Textured Protein
  • 5.2 Application
    • 5.2.1 Bakery
    • 5.2.2 Meat Extender and Substitute
    • 5.2.3 Nutritional Supplement
    • 5.2.4 Beverage
    • 5.2.5 Snacks
    • 5.2.6 Other Applications
  • 5.3 Geography
    • 5.3.1 Spain
    • 5.3.2 United Kingdom
    • 5.3.3 Germany
    • 5.3.4 France
    • 5.3.5 Italy
    • 5.3.6 Russia
    • 5.3.7 Rest of Europe

6 COMPETITIVE LANDSCAPE

  • 6.1 Most Adopted Strategies
  • 6.2 Market Share Analysis
  • 6.3 Company Profiles
    • 6.3.1 Cargill, Incorporated
    • 6.3.2 Kerry Group PLC
    • 6.3.3 Roquette Freres SA
    • 6.3.4 Archer Daniels Midland Company (ADM)
    • 6.3.5 Koninklijke DSM N.V.
    • 6.3.6 Emsland Food GmbH
    • 6.3.7 Ingredion Incorporated
    • 6.3.8 Cosucra Groupe Warcoing SA
    • 6.3.9 International Flavors & Fragrances, Inc.
    • 6.3.10 Ceresal Gmbh

7 MARKET OPPORTUNITIES AND FUTURE TRENDS