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市場調査レポート
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1683913

欧州の豆腐:市場シェア分析、産業動向・統計、成長予測(2025年~2030年)

Europe Tofu - Market Share Analysis, Industry Trends & Statistics, Growth Forecasts (2025 - 2030)


出版日
ページ情報
英文 203 Pages
納期
2~3営業日
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適宜更新あり
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欧州の豆腐:市場シェア分析、産業動向・統計、成長予測(2025年~2030年)
出版日: 2025年03月18日
発行: Mordor Intelligence
ページ情報: 英文 203 Pages
納期: 2~3営業日
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概要

欧州の豆腐市場規模は2025年に6億6,000万米ドルと推定され、2030年には11億8,000万米ドルに達し、予測期間(2025-2030年)のCAGRは12.27%で成長すると予測されています。

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菜食主義者の増加と外食店の増加が需要を押し上げる

  • 豆腐全体の販売額は2020年から2022年にかけて11.57%の成長を記録しました。消費者の食動向の変化と環境問題への関心の高まりが売上を後押しし、ビーガン人口の増加が2022年時点で欧州のビーガン人口は260万人に達しました。しかし、予想外の需要の高まりは、すべての経済圏で豆腐価格の上昇をもたらしました。欧州の場合、需要増加により豆腐価格は2016年から2020年にかけて2.37%上昇しました。
  • オンライン・チャネルは、非接触型配送、デジタル決済、消費者の関心に応える短時間配送などの技術の進歩により、予測期間中にCAGR 15.89%で最も急成長すると予想されます。しかし、欧州におけるインターネット普及率の増加は、2022年には89.7%に達し、同年のユーザー数は7億5,080万人となり、売上を増加させています。
  • オフ・トレードが市場の最大シェアを占め、その中でスーパーマーケットとハイパーマーケットだけで2022年時点で市場シェアの68.01%を占めています。労働人口の増加は2022年には1億9,350万人(74.6%)に達し、需要を促進しています。豆腐販売の主要eコマース・プラットフォームは、DtoC、クリック・アンド・コレクト、食料品小売デリバリー、コンシェルジュ・サービスの4つです。
  • しかし、オン・トレード・チャネルは予測期間中に金額ベースで11.37%のCAGRで推移すると予測されています。レストランや外食店での豆腐料理の需要増加により、2022年には85~90万丁に達しました。レストランや外食事業者は、植物由来の代替食品が受け入れられつつあることから、豆腐を献立に取り入れるようになっています。豆腐はまた、食生活に敏感な人々にとって、無農薬で環境に優しい選択肢とみなされています。

ビーガン人口の増加が市場成長を牽引

  • 2022年の同地域の豆腐市場は英国がトップでした。英国では菜食主義者と乳糖不耐症の人口が増加しているため、肉の代替品としての豆腐の需要が絶えず伸びています。2022年には、英国の270万世帯が菜食主義者またはベジタリアンです。英国では、2022年3月現在、人口の8%が植物ベースの食生活を送っています。2021年1月と比較して、アルディは2022年1月のヴィーガン食品の売上が500%増加したと報告しています。アルディは、より多くの種類を顧客に提供し、市場の需要に応えるため、ビーガンメニューを50%拡大しました。ヴィーガン食品に関するウェブ検索は、英国だけでも過去3ヶ月で1,100万回、投稿は4,500件にのぼり、ネット上で最も議論されているトピックのひとつとなっています。
  • フランスは欧州の豆腐市場で最も急成長している国であり、予測期間中のCAGRは12.05%と予想されています。2022年のフランスの大豆生産量は45万7,000トンで、前年は43万9,000トンでした。また、主にブラジルから大豆を輸入しています。フランスでは過去10年間に大豆栽培が大幅に増加しました。植物性タンパク質サプリメントに対する消費者のニーズは高まっています。そのため、豆腐のようなヴィーガンタンパク源は、そのような栄養素の健康上の利点に対する意識の高まりから人気が高まっています。
  • 大豆および大豆タンパクをベースとしたミルク(SPF)は、IgEおよび非IgE介在性の食物アレルギーを誘発する可能性があります。チューリッヒやユトレヒトのような欧州の都市では、2021年に大豆アレルギーの有病率はそれぞれ0.8%と0.11%でした。そのため、ひよこ豆や黄えんどう豆由来の大豆不使用豆腐が市場の動向となっています。

欧州の豆腐市場動向

飼料用大豆の需要が豆腐の生産と価格に脅威を与える

  • 需要の増加に伴い、豆腐の価格は2017年から2022年にかけて3.41%上昇しました。バーベキュー豆腐、シラチャー豆腐、スイートチリ・バイツ、スクランブル豆腐など数多くの付加価値製品の追加は、製品価格の上昇をさらに後押ししています。消費者に植物性タンパク質を試してもらうためには、取引チャネルが重要な役割を果たします。欧州では、大豆が豆腐の主な供給源です。従って、この地域における大豆の生産量が絶えず増加していることが、豆腐価格の名目的な上昇の主な理由です。しかし、豆腐の価格は、主にウクライナとスペイン(それぞれ生産量の22.4%と10.12%を占める)の食料インフレの影響も受けています。ウクライナの農地破壊は、同国の大豆供給に大きな影響を与えています。
  • 欧州は高い需要に応えるため、大豆の輸入に頼っています。豆腐の原料となるおからが、いくつかの異常な市場力学のために高くなっています。アジア諸国、特に中国は、養豚業を改善する一環として、大豆在庫を飼料用穀物に投資しています。世界中から飼料用穀物を調達し、備蓄しているのです。このようなバルクフーズによって、家畜に与える大豆の価格は、人間の食品に使われる高級大豆よりもさらに高騰しました。動物飼料用の大豆は1ブッシェル当たり約27米ドルであるのに対し、人間用の大豆は23米ドルです。従って、生産者は通常人間用として販売される豆を畜産用として販売しています。しかし、メーカーが先渡契約を利用して事前に供給量の多くを確保しているため、供給不足による急激な価格上昇は起こらないであろう。

欧州の豆腐産業の概要

欧州の豆腐市場は細分化されており、上位5社で15.79%を占めています。この市場の主要企業は以下の通りです。Clearspring Limited, House Foods Group Inc., Pulmuone Corporate, Taifun-Tofu GmbH and The Tofoo(sorted alphabetically).

その他の特典

  • エクセル形式の市場予測(ME)シート
  • 3ヶ月のアナリストサポート

目次

第1章 エグゼクティブサマリーと主な調査結果

第2章 イントロダクション

  • 調査の前提条件と市場定義
  • 調査範囲
  • 調査手法

第3章 主要産業動向

  • 価格動向
    • 豆腐
  • 規制の枠組み
    • フランス
    • ドイツ
    • イタリア
    • 英国
  • バリューチェーンと流通チャネル分析

第4章 市場セグメンテーション

  • 流通チャネル
    • オフトレード
      • コンビニエンスストア
      • オンライン・チャネル
      • スーパーマーケットとハイパーマーケット
      • その他
    • オントレード
    • フランス
    • ドイツ
    • イタリア
    • オランダ
    • ロシア
    • スペイン
    • 英国
    • その他欧州

第5章 競合情勢

  • 主要な戦略動向
  • 市場シェア分析
  • 企業情勢
  • 企業プロファイル(世界レベルの概要、市場レベルの概要、主要な事業セグメント、財務、従業員数、主要情報、市場ランク、市場シェア、製品・サービス、最近の動向分析を含む)
    • Clearspring Limited
    • Dragonfly Foods Ltd.
    • Dorte Ulrich und Freddy Ulrich-Lord of Tofu
    • House Foods Group Inc.
    • LE SOJAMI
    • Morinaga Milk Industry Co. Ltd
    • Pulmuone Corporate
    • SCOP TOSSOLIA
    • Taifun-Tofu GmbH
    • Tazaki Foods Limited
    • The Tofoo Co. Ltd
    • Zeevi Kichererbsen GmbH

第6章 CEOへの主な戦略的質問

第7章 付録

  • 世界概要
    • 概要
    • ファイブフォース分析フレームワーク
    • 世界のバリューチェーン分析
    • 市場力学(DROs)
  • 情報源と参考文献
  • 図表一覧
  • 主要洞察
  • データパック
  • 用語集
目次
Product Code: 50001603

The Europe Tofu Market size is estimated at 0.66 billion USD in 2025, and is expected to reach 1.18 billion USD by 2030, growing at a CAGR of 12.27% during the forecast period (2025-2030).

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Rising vegan population and increased foodservice establishments boost the demand

  • The overall tofu sales registered a growth of 11.57% in value from 2020 to 2022. The shift in consumer eating trends and rising environmental concerns fuel the sales and the rising vegan population, which reached 2.6 million vegans in Europe as of 2022. However, the unexpected boost in demand resulted in higher tofu prices in all economies. In the case of Europe, the tofu price increased by 2.37% from 2016 to 2020 due to increased demand.
  • Online channels are expected to grow the fastest at a CAGR of 15.89% during the forecast period due to advancements in technologies like contactless deliveries, digital payments, and short-time deliveries catering to consumers' interests. However, the increased internet penetration rate in Europe reached 89.7% in 2022, with 750.8 million users in the same year, increasing sales.
  • Off-trade accounted for the largest share of the market, within which supermarkets and hypermarkets alone accounted for 68.01% of the market share as of 2022. The rising working population reached 193.5 million (74.6%) in 2022, fueling the demand. Direct-to-consumer, click-and-collect, retail grocery delivery, and concierge services were the four primary e-commerce platforms for tofu sales.
  • However, on-trade channels are projected to register a CAGR of 11.37% by value during the forecast period. Due to the increased demand for tofu dishes at restaurants and food service establishments, it reached 0.85-0.9 million in 2022. Restaurants and food service operators are including tofu in their offerings due to the growing acceptance of plant-based alternatives. Tofu is also regarded as a cruelty-free and eco-friendly option for diet-conscious individuals.

Rising vegan population in the region drives market growth

  • The United Kingdom was the leading market for tofu in the region in 2022. Demand for tofu as a meat alternative in the United Kingdom is constantly growing because of the rising vegan and lactose-intolerant populations. In 2022, 2.7 million households in the United Kingdom were vegan or vegetarian. In the United Kingdom, 8% of the population followed a plant-based diet as of March 2022. Compared to January 2021, Aldi reported a 500% sales increase for its vegan food products during January 2022. Aldi expanded its vegan menu by 50% to offer customers more variety and meet market demand. There have been 11 million web searches and 4,500 posts on vegan food in the United Kingdom alone over the past three months, making it one of the most discussed topics online.
  • France is expected to be the fastest-growing country in the European tofu market, and it is anticipated to register a CAGR of 12.05% during the forecast period. In 2022, France produced 457,000 tons of soybeans compared to 439,000 tons in the previous year. It also imported soybeans, primarily from Brazil. In France, soy cultivation increased significantly during the last decade. Consumers' need for plant protein supplements is growing. Therefore, the popularity of vegan protein sources like tofu has grown due to the increased awareness of the health benefits of such nutrients.
  • Soy and soy protein-based formulas (SPFs) can induce IgE and non-IgE-mediated food allergies. In European cities like Zurich and Utrecht, the prevalence of probable soy allergy was 0.8% and 0.11%, respectively, in 2021. Therefore, soy-free tofu derived from chickpeas and yellow peas is trending in the market.

Europe Tofu Market Trends

The demand for soybeans from the animal feed industry is posing a threat to tofu production and prices

  • With the increase in demand, the price of tofu rose by 3.41% between 2017 and 2022. The addition of numerous value-added products, such as barbeque tofu, Sriracha tofu, sweet chili bites, and scrambled tofu, is further aiding the rising price of the product. On-trade channels play an important role in driving consumers to try plant-based proteins as taste and flavor experiences are major factors considered, and price plays a lesser role as a barrier to consumption. In Europe, soy is the major source of tofu. Thus, the constantly rising production of soybeans in the region is a key reason for the nominal increase in tofu prices. However, the price of tofu is also impacted by food inflation in most parts of the region, mainly in Ukraine and Spain, which account for 22.4% and 10.12%, respectively, in terms of production. The destruction of Ukraine's agricultural land has had a major impact on the soybean supply in the country.
  • Europe depends on soybean imports to cater to the high demand. Bean curd, which is used to make tofu, is getting expensive due to a few unusual market dynamics. Asian nations, especially China, are investing their soy stocks into feed grain as a part of improving their hog industry. They are sourcing feed grains from across the world and are stockpiling. This bulk purchasing caused the prices of soybeans fed to animals to rise even above higher-grade beans that go into human foods. The soy for animal feed costs around USD 27 per bushel compared to USD 23 per bushel for the human type. Hence, growers are selling beans that are usually destined for human products to livestock channels. However, the market will not experience sudden increases in prices due to the shortages as manufacturers secure much of their supplies in advance using forward contracts.

Europe Tofu Industry Overview

The Europe Tofu Market is fragmented, with the top five companies occupying 15.79%. The major players in this market are Clearspring Limited, House Foods Group Inc., Pulmuone Corporate, Taifun-Tofu GmbH and The Tofoo Co. Ltd (sorted alphabetically).

Additional Benefits:

  • The market estimate (ME) sheet in Excel format
  • 3 months of analyst support

TABLE OF CONTENTS

1 EXECUTIVE SUMMARY & KEY FINDINGS

2 INTRODUCTION

  • 2.1 Study Assumptions & Market Definition
  • 2.2 Scope of the Study
  • 2.3 Research Methodology

3 KEY INDUSTRY TRENDS

  • 3.1 Price Trends
    • 3.1.1 Tofu
  • 3.2 Regulatory Framework
    • 3.2.1 France
    • 3.2.2 Germany
    • 3.2.3 Italy
    • 3.2.4 United Kingdom
  • 3.3 Value Chain & Distribution Channel Analysis

4 MARKET SEGMENTATION (includes market size in Value in USD, Forecasts up to 2030 and analysis of growth prospects)

  • 4.1 Distribution Channel
    • 4.1.1 Off-Trade
      • 4.1.1.1 Convenience Stores
      • 4.1.1.2 Online Channel
      • 4.1.1.3 Supermarkets and Hypermarkets
      • 4.1.1.4 Others
    • 4.1.2 On-Trade
  • 4.2 Country
    • 4.2.1 France
    • 4.2.2 Germany
    • 4.2.3 Italy
    • 4.2.4 Netherlands
    • 4.2.5 Russia
    • 4.2.6 Spain
    • 4.2.7 United Kingdom
    • 4.2.8 Rest of Europe

5 COMPETITIVE LANDSCAPE

  • 5.1 Key Strategic Moves
  • 5.2 Market Share Analysis
  • 5.3 Company Landscape
  • 5.4 Company Profiles (includes Global level Overview, Market level overview, Core Business Segments, Financials, Headcount, Key Information, Market Rank, Market Share, Products and Services, and analysis of Recent Developments)
    • 5.4.1 Clearspring Limited
    • 5.4.2 Dragonfly Foods Ltd.
    • 5.4.3 Dorte Ulrich und Freddy Ulrich - Lord of Tofu
    • 5.4.4 House Foods Group Inc.
    • 5.4.5 LE SOJAMI
    • 5.4.6 Morinaga Milk Industry Co. Ltd
    • 5.4.7 Pulmuone Corporate
    • 5.4.8 SCOP TOSSOLIA
    • 5.4.9 Taifun-Tofu GmbH
    • 5.4.10 Tazaki Foods Limited
    • 5.4.11 The Tofoo Co. Ltd
    • 5.4.12 Zeevi Kichererbsen GmbH

6 KEY STRATEGIC QUESTIONS FOR MEAT SUBSTITUTES INDUSTRY CEOS

7 APPENDIX

  • 7.1 Global Overview
    • 7.1.1 Overview
    • 7.1.2 Porter's Five Forces Framework
    • 7.1.3 Global Value Chain Analysis
    • 7.1.4 Market Dynamics (DROs)
  • 7.2 Sources & References
  • 7.3 List of Tables & Figures
  • 7.4 Primary Insights
  • 7.5 Data Pack
  • 7.6 Glossary of Terms