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市場調査レポート
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1644579

ベトナムのeコマース:市場シェア分析、産業動向と統計、成長予測(2025年~2030年)

Vietnam E-commerce - Market Share Analysis, Industry Trends & Statistics, Growth Forecasts (2025 - 2030)


出版日
ページ情報
英文 95 Pages
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2~3営業日
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ベトナムのeコマース:市場シェア分析、産業動向と統計、成長予測(2025年~2030年)
出版日: 2025年01月05日
発行: Mordor Intelligence
ページ情報: 英文 95 Pages
納期: 2~3営業日
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概要

ベトナムのeコマース市場規模は2025年に161億8,000万米ドルと推定され、予測期間(2025~2030年)のCAGRは10.09%で、2030年には261億7,000万米ドルに達すると予測されます。

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ベトナムでは、新市場の形成と既存市場の成長機会により、eコマースの売上が急増し続けています。中間層の増加とオフラインショッピングのインフラ整備の遅れにより、中東と東南アジアがこの動向を牽引すると予想されます。

主要ハイライト

  • ベトナム政府はキャッシュレス社会を積極的に推進し、現金取引を総支払額の10%以下に抑え、銀行利用人口の70%に到達させようとしています。最近、ベトナム政府は国家eコマース成長マスタープランを承認しました。このマスタープランは、現在のベトナムの第4次産業革命の戦略と施策に完全に合致しており、デジタル経済を確立し、国家のデジタル変革を促進するという包括的な目標を掲げています。
  • さらに、同計画は、企業や消費者のeコマース利用を奨励し、大都市と地方都市との格差を縮め、サステイナブルバーチャル市場を創出し、国境を越えたオンライン取引を増加させることを意図しています。特にベトナム政府はキャッシュレス社会を積極的に推進しており、2025年までにキャッシュレス決済率を50%以上にする意向です。
  • ベトナムはASEAN地域で最も恵まれた法的環境のひとつです。eコマース活動を規制することを目的とした6つの法律のうち、5つが同国で成立しています。eコマース・セクターは、ベトナムの輸送、流通、フルフィルメントサービスのエコシステムの最近の開発を支配しています。

ベトナムのeコマース市場動向

ベトナム全土におけるデジタル決済の台頭

  • ベトナムのデジタル決済セクターの成長は、従来の実店舗販売に代わるeコマースの拡大によって後押しされています。デジタル金融技術(フィンテック)の受け入れ向上やCOVID-19の流行により、非接触型取引やキャッシュレス取引へのニーズが高まっています。ベトナムでは、eコマース取引のうち現金決済が大きな割合を占めています。しかし、デジタル決済への関心の高まりに伴い、この数字は2025年までに減少すると予想されています。
  • さらに、ベトナムでデジタル決済の利用が増加している背景には、急成長する電子商取引経済と積極的な規制改革があります。電子財布は、他のデジタル決済方法と比較して、予測期間中、すべての決済方法の中で最も大きな成長を予測しています。
  • ベトナムの4Gインフラの急速な拡大により、モバイルインターネットのコストが削減されました。手頃な料金でモバイルインターネットにアクセスできるため、ベトナムの携帯電話基地は1億件以上の登録数を誇るまでに成長しました。ベトナムにおけるeコマースとデジタル決済の迅速な導入の柱のひとつは、多くのインターネットユーザーと安価なインターネット接続です。
  • 楽天が2022年6月に実施したオンラインショッピング行動に関する調査によると、ベトナムの回答者の71%が、過去3ヶ月間にオンラインショッピングの代金を代引きで支払ったことがあると回答しました。回答者の54%が回答したように、モバイルウォレットはオンラインショッピングで2番目に人気のある決済方法でした。

地域のeコマースプラットフォームの台頭

  • ベトナムのeコマース育成能力は、Tiki、Sendo、Tegioididongなど、さまざまなベトナム発のeコマースプラットフォームの成功によって実証されています。これらのプラットフォームは、日本、ドイツ、米国、韓国、中国、シンガポールからの投資により、eコマース大国に成長しました。
  • 郵便は、eコマースと密接に関係する重要インフラです。eコマース向けの郵便サービスは、eコマースの驚異的な成長により、従来の配送サービスに徐々に取って代わりつつあります。海外のeコマースプラットフォームは、国際的な郵便・配送会社を頻繁に優遇しています。外資系取引所は産業を支配しており、国内の郵便・配送企業に大きなリスクと課題を与えています。海外のeコマース取引所もまた、郵便事業を拡大・強化しています。例えば、JD.comはTikiに1,0兆ドン(40.57)を投資しました。
  • さらに、国内の競合に打ち勝つために、加盟店はモバイルコマースを優先させるべきです。JP Morganによると、ベトナムのオンライン購入ではブラウザよりもアプリが好まれ、全取引の62%を占めています。
  • 訪問者数は、同市場における外資系eコマースプラットフォームの優位性を示しています。2022年2月の情報通信省のデータによると、Shopeeのユーザー数は7,850万人、Lazadaのユーザー数は1,480万人、Tikiのユーザー数は1,410万人、Good Market(ベトナム)のユーザー数は12.7人となっています。

ベトナムのeコマース産業概要

gioididong.comはベトナムのeコマース市場における主要参入企業のひとつです。その他の主要企業には、fptshop.com.vnとshopee.vnがあります。この3大参入企業が調査した市場を独占しています。これらは、訪問者数、競合、どのようなタイプのeコマース消費者を惹きつけるかについて、ユーザーのアイテムに最も適したサイトを決定するための人気サイトです。

  • 2024年1月-ベトナムは、世界で最もeコマースの成長率が高い上位10カ国の1つとして認識されており、東南アジアをリードしています。ベトナム最大のeコマースプラットフォームは2024年も力強い成長を続け、売上高と販売額は2023年から35%増の310兆VND(約125億円)を超えると予想されています。

その他の特典

  • エクセル形式の市場予測(ME)シート
  • 3ヶ月間のアナリストサポート

目次

第1章 イントロダクション

  • 調査の前提条件と市場定義
  • 調査範囲

第2章 調査手法

第3章 エグゼクティブサマリー

第4章 市場洞察

  • 市場概要
  • 産業の魅力-ポーターのファイブフォース分析
    • 供給企業の交渉力
    • 買い手/消費者の交渉力
    • 新規参入業者の脅威
    • 代替品の脅威
    • 競争企業間の敵対関係
  • 小売業におけるeコマースの主要市場動向とシェア
  • COVID-19がeコマース売上に与える影響

第5章 市場力学

  • 市場促進要因
    • フォーマルなeコマースプラットフォームがソーシャルコマースとともに成長
    • 幅広い品揃えと迅速な配送により、消費者は食料品のニーズをオンラインプラットフォームへ誘導
  • 市場課題
    • 現金以外の決済利用率の低さ
    • 電子決済に対するセキュリティリスクと懸念
  • ベトナムのeコマース産業に関する主要な人口統計学的動向とパターンの分析(人口、インターネット普及率、eコマース普及率、年齢・所得などを含む)
  • ベトナムのeコマース産業における主要な取引形態の分析(現金、カード、銀行振込、ウォレットなどの一般的な決済手段を含む)
  • ベトナムの越境eコマース産業の分析(越境の現在の市場規模と主要動向)
  • アジア太平洋のeコマース産業におけるベトナムの現在の位置づけ

第6章 市場セグメンテーション

  • B2C eコマース別
    • 2017~2027年の市場規模(GMV)
    • 市場セグメンテーション-用途別
      • 美容・パーソナルケア
      • 民生用電子機器
      • ファッション・アパレル
      • 飲食品
      • 家具&ホーム
      • その他(玩具、DIY、メディアなど)
  • B2B eコマース別
    • 2017~2027年の市場規模

第7章 競合情勢

  • 企業プロファイル
    • Shopee Pte. Ltd.
    • Lazada Vietnam
    • TiKi Corporation
    • Cho Tot
    • Sendo Vietnam
    • The Gioi Di Dong
    • Dien May Xanh
    • FPT Shop
    • Cellphone S
    • Bach Hoa Xanh
    • Dien May Cho Lon
    • Hoang Ha Mobile
    • Meta
    • Nguyen Kim
    • Mediamart
    • Viettel Store

第8章 投資分析

第9章 市場の将来展望

目次
Product Code: 90702

The Vietnam E-commerce Market size is estimated at USD 16.18 billion in 2025, and is expected to reach USD 26.17 billion by 2030, at a CAGR of 10.09% during the forecast period (2025-2030).

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In Vietnam, E-Commerce revenue continues to surge with the formation of new markets and the opportunities for growth for established markets. With their growing middle classes and lagging offline shopping infrastructure, East and Southeast Asia are expected to drive this trend.

Key Highlights

  • The Vietnamese government actively promotes a cashless society to lower cash transactions to less than 10% of total payments and reach 70% of the banking population. Recently the Vietnamese government approved a national e-Commerce growth master plan. This master plan perfectly aligns with current Vietnamese Fourth Industrial Revolution strategies and policies, with the overarching goal of establishing a digital economy and fostering national digital transformation.
  • Moreover, the plan intends to encourage enterprises and consumers to use e-commerce, close the gap between major cities and localities, create a sustainable virtual market, and increase cross-border online trading. The Vietnamese government, in particular, is actively promoting a cashless society, intending to reach a cashless payment rate of over 50% by 2025.
  • Vietnam has one of the most favorable legal environments in the ASEAN region. Five of the six pieces of legislation intended to regulate e-commerce activity have been passed in the country. The e-commerce sector has dominated the recent development of the country's transportation, distribution, and fulfillment services ecosystem.

Vietnam Ecommerce Market Trends

Rise of Digital Payments Across the Vietnam

  • The growth of Vietnam's digital payments sector is fueled by the expansion of e-commerce as an alternative to traditional brick-and-mortar sales. Increased desire for contact-free and cashless transactions has been facilitated by improved acceptance of digital financial technology (fintech) and the COVID-19 pandemic. Cash payments account for a significant share of all e-commerce transactions in Vietnam. Still, this figure is anticipated to decline by 2025 with increasing interest in digital payment modes.
  • Moreover, the increasing use of digital payment mechanisms in Vietnam is fueled by the country's burgeoning e-commerce economy and positive regulatory reforms. E-wallets have the most significant growth estimates of all payment modes over the forecasted period compared to other digital payment methods.
  • The rapid expansion of Vietnam's 4G infrastructure has reduced mobile internet costs. The country's mobile phone base has grown to over 100 million registered subscriptions because of affordable mobile internet access. One of the pillars for the quick adoption of e-commerce and digital payments in Vietnam has been many internet users and cheap internet connections.
  • According to a survey on online shopping behavior done by Rakuten in June 2022, 71% of respondents in Vietnam said they had paid for their online purchases with cash on delivery in the previous three months. As reported by 54% of the respondents, mobile wallets were the second most popular payment option for online shopping.

Rise in Regional E-commerce Platforms

  • Vietnam's ability to foster e-commerce is demonstrated by the success of various Vietnamese-origin e-commerce platforms, such as Tiki, Sendo, and Thegioididong. These platforms have grown into big e-commerce powerhouses due to investments from Japan, Germany, the United States, South Korea, China, and Singapore.
  • Post is a crucial piece of infrastructure that is strongly related to e-commerce. Postal services for e-commerce are gradually replacing traditional delivery services due to the phenomenal growth of e-commerce. Foreign e-commerce platforms frequently favor international postal and delivery companies. Foreign exchanges dominate the industry, placing significant risks and challenges on domestic postal and delivery enterprises. Foreign e-commerce exchanges also expand and enhance their postal businesses. For instance, JD.com invested VND 1,000,000 Million(40.57) in Tiki.
  • Furthermore, merchants should prioritize mobile commerce to beat the domestic competition: only 19% of local merchants' websites are mobile-friendly. According to JP Morgan, apps are preferred over browsers for online purchases in Vietnam, accounting for 62% of all transactions.
  • The volume of visitors demonstrates the dominance of foreign e-commerce platforms in the market. According to February 2022, the Ministry of Information and Communication data shows 78.5 million users on Shopee, 14.8 million on Lazada, 14.1 million on Tiki, and 12.7 users on Good Market (Vietnam).

Vietnam Ecommerce Industry Overview

The gioididong.com is one of the key players in the Vietnamese e-commerce market. Other major players include fptshop.com.vn and shopee. vn. These three major players dominate the studied market. These are popular sites to decide which would best fit users' items regarding visitor volume, competition, and the types of e-commerce consumers they attract.

  • January 2024 - Vietnam is recognized as one of the top 10 countries in the world with the highest e-commerce growth rates, leading Southeast Asia. Vietnam's largest e-commerce platforms are expected to continue their strong growth in 2024, with revenue and sales volume exceeding VND310 trillion (USD12.5 billion), a 35% increase from 2023.

Additional Benefits:

  • The market estimate (ME) sheet in Excel format
  • 3 months of analyst support

TABLE OF CONTENTS

1 INTRODUCTION

  • 1.1 Study Assumptions and Market Definition
  • 1.2 Scope of the Study

2 RESEARCH METHODOLOGY

3 EXECUTIVE SUMMARY

4 MARKET INSIGHTS

  • 4.1 Market Overview
  • 4.2 Industry Attractiveness-Porter's Five Forces Analysis
    • 4.2.1 Bargaining Power of Suppliers
    • 4.2.2 Bargaining Power of Buyers/Consumers
    • 4.2.3 Threat of New Entrants
    • 4.2.4 Threat of Substitute Products
    • 4.2.5 Intensity of Competitive Rivalry
  • 4.3 Key market trends and share of E-Commerce of Total Retail sector
  • 4.4 Impact of COVID-19 on the E-Commerce sales

5 MARKET DYNAMICS

  • 5.1 Market Drivers
    • 5.1.1 Formal E-Commerce Platforms Grow alongside Social Commerce
    • 5.1.2 Consumers are Driven to Online Platforms for Grocery needs by Wider Assortment and Fast Delivery
  • 5.2 Market Challenges
    • 5.2.1 Low Non-cash Payment Usage
    • 5.2.2 Security Risks and Concerns over Electronic Payment
  • 5.3 Analysis of key demographic trends and patterns related to the E-Commerce industry in Vietnam (Coverage to include Population, Internet Penetration, E-Commerce Penetration, Age & Income etc.)
  • 5.4 Analysis of the key modes of transaction in the E-Commerce industry in Vietnam (coverage to include prevalent modes of payment such as cash, card, bank transfer, wallets, etc.)
  • 5.5 Analysis of cross-border E-Commerce industry in Vietnam (Current market value of cross-border & key trends)
  • 5.6 Current positioning of Vietnam in the E-Commerce Industry in Asia-Pacific

6 MARKET SEGMENTATION

  • 6.1 By B2C E-Commerce
    • 6.1.1 Market size (GMV) for the period of 2017-2027
    • 6.1.2 Market Segmentation - By Application
      • 6.1.2.1 Beauty & Personal Care
      • 6.1.2.2 Consumer Electronics
      • 6.1.2.3 Fashion & Apparel
      • 6.1.2.4 Food & Beverage
      • 6.1.2.5 Furniture & Home
      • 6.1.2.6 Others (Toys, DIY, Media, etc.)
  • 6.2 By B2B E-Commerce
    • 6.2.1 Market size for the period of 2017-2027

7 COMPETITIVE LANDSCAPE

  • 7.1 Company Profiles
    • 7.1.1 Shopee Pte. Ltd.
    • 7.1.2 Lazada Vietnam
    • 7.1.3 TiKi Corporation
    • 7.1.4 Cho Tot
    • 7.1.5 Sendo Vietnam
    • 7.1.6 The Gioi Di Dong
    • 7.1.7 Dien May Xanh
    • 7.1.8 FPT Shop
    • 7.1.9 Cellphone S
    • 7.1.10 Bach Hoa Xanh
    • 7.1.11 Dien May Cho Lon
    • 7.1.12 Hoang Ha Mobile
    • 7.1.13 Meta
    • 7.1.14 Nguyen Kim
    • 7.1.15 Mediamart
    • 7.1.16 Viettel Store

8 INVESTMENT ANALYSIS

9 FUTURE OUTLOOK OF THE MARKET