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市場調査レポート
商品コード
1644284
日本のコールドチェーンロジスティクス-市場シェア分析、産業動向・統計、成長予測(2025年~2030年)Japan Cold Chain Logistics - Market Share Analysis, Industry Trends & Statistics, Growth Forecasts (2025 - 2030) |
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適宜更新あり
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日本のコールドチェーンロジスティクス-市場シェア分析、産業動向・統計、成長予測(2025年~2030年) |
出版日: 2025年01月05日
発行: Mordor Intelligence
ページ情報: 英文 150 Pages
納期: 2~3営業日
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日本のコールドチェーンロジスティクス市場規模は、2025年に215億5,000万米ドルと推定され、予測期間中(2025~2030年)のCAGRは5%で、2030年には275億米ドルに達すると予測されます。
COVID-19の施行に伴い、日本の通産省は2020年3月のドラッグストアの売上高が前年同月比7.5%増加したと報告しました。これに伴い、日本スーパーマーケット協会は、自主検疫と家庭での調理ニーズに対応するため、2020年3月のスーパーマーケットでの食料品の需要と販売に前年同月比7.4%増を反映させました。これらすべての要因が日本のコールドチェーンロジスティクス市場にマイナスの影響をもたらしました。COVID-19は、食品の安全性に対する懸念の高まりなど、日本のコールドチェーン事業に影響を与えました。
日本はコールドチェーンロジスティクスの成熟市場と見なされており、複数の参入企業によって支配されています。バイオ医薬品と再生医療の急速な進歩により、日本では最近、コールド医薬品チェーンの需要が高まっています。この動向は、COVID-19ワクチンの採用やその他の治療でも続くと予想されます。日本におけるコールドチェーンロジスティクスは当初、生鮮、冷蔵、冷凍食品産業向けに確立されました。コールドチェーンロジスティクスは、常に温度と湿度が管理された環境内で製品をタイムリーに流通させることに重点を置いています。
日本の冷蔵倉庫のほとんどは、大手コールドチェーン企業が所有・運営しており、リース可能な施設はごく少数です。冷凍・冷蔵品の販売にeコマースを活用する開発が進めば、潜在ニーズがある地域での冷蔵倉庫開発が加速します。
冷蔵倉庫数の増加や医薬品セグメントの成長といった要因が、日本のコールドチェーンロジスティクス市場の成長を牽引すると予想されます。市場課題としては、冷蔵倉庫容量の不規則な分布、適切なロジスティクス接続サポートの欠如、高額な設備投資の必要性などが挙げられます。
高齢者の自立、共働き世帯の増加、単身世帯の増加など、現代家庭の解決策として、食品ロスの危険性や飲食品産業全体の労働力不足の増加とともに、チルド/冷凍食品の需要が増加しています。
2021年には、日本の冷凍食品の消費量は約290万トンに達しました。日本で製造される人気の冷凍食品には、餃子、コロッケ、小麦粉麺(うどん)などがあります。近年、日本食は農産物を中心に世界でも爆発的に売れています。
日本では高齢化が進み、健康寿命へのシフトが冷凍食品の売れ行きを後押ししています。スーパーマーケット、ハイパーマーケット、ドラッグストアでも大幅に増加しました。日本の冷凍食品は、冷蔵技術の進歩やCOVID-19パンデミックの中でのイート・アット・ホーム製品の需要の高まりにより、より多様化しました。
有名レストランによる高価格の惣菜や、海外の本格的な再現料理が市場を席巻し、百貨店やスーパーマーケットは売り場拡大への取り組みを加速させました。
日本は、高齢化社会を主因とする世界最大級の医薬品市場です。また、ジェネリック医薬品を推進する政府の積極的なイニシアチブを背景に、先進医療施設の主要な生産・輸入国の一つでもあります。
同国の生物製剤部門は、米国に次いで第2位です。政府が低コストの模倣品支援に力を入れていることも相まって、バイオシミラーには大きな機会があります。日本では革新的な医薬品メーカーが寛大な独占販売期間の恩恵を受けてきたが、ジェネリック医薬品の普及に関しては他の成熟市場に追いつきつつあります。
この制度への信頼は、国内の医薬品メーカーがますます製品を世界に展開しているという事実にも反映されています。日本の主要企業の海外売上高比率が着実に上昇する中、コールドチェーン保管・輸送施設に対する需要も増加しています。日本の医薬品セクターへの関心が高まるもう一つの重要な要因は、日本の創薬エコシステムを強化する必要性です。
日本ではCOVID-19感染者が増加し、処方薬やワクチンの需要が高まった。これは医薬品需要に影響を与えました。COVID-19ワクチンの輸入増加により、医薬品需要が増加しました。例えば、2021年5月、日本政府はPfizer-BioNTechと、2021年末までに1億9,400万(133万米ドル)のワクチン用量を輸入する契約を締結しました。IQVIAによると、2021年の日本の医療用医薬品市場は約10兆6,000億円(800億米ドル)と評価され、2020年の約10兆4,000億円(790億米ドル)から増加しました。
市場は比較的細分化されており、Nippon Express、Yamato、Sagawa Express、Itochu Logistics Corp.、Kintetsu World Expressなど、国内外に多数の参入企業が存在します。市場の競合は、コスト、保管料、スペース、梱包包装資材の価格上昇に関連しています。サービスプロバイダーは、プロセスの標準化を提供する能力の開発にまだ取り組んでいます。保管温度や作業手順に関する標準化の欠如は、産業が直面するさらに重要な課題です。利用可能な冷蔵倉庫スペースの質と柔軟性は、かなりの懸念事項です。
The Japan Cold Chain Logistics Market size is estimated at USD 21.55 billion in 2025, and is expected to reach USD 27.50 billion by 2030, at a CAGR of 5% during the forecast period (2025-2030).
With COVID-19 in effect, the Japanese Trade Ministry reported a 7.5% Y-o-Y increase in the sale of drugstores in March 2020. Along with this, the Japan Supermarkets Association, in response to the self-imposed quarantines and the need to cook at home, reflected a 7.4% Y-o-Y increase in the demand and sales of groceries at the supermarkets in March 2020. All these factors led to a negative impact on the cold chain logistics market in Japan. COVID-19 impacted Japan's cold chain operations, including increased food safety concerns.
Japan is regarded as a mature market for cold chain logistics and is dominated by several players. Rapid advancements in biopharmaceuticals and regenerative medicine recently increased the demand for the cold pharmaceutical chain in Japan. This trend is expected to continue with the COVID-19 vaccines introduction and other treatments. Cold chain logistics in Japan was initially established for the fresh, refrigerated, and frozen food industries. Cold chain logistics focuses on the timely distribution of products within a constantly controlled temperature and humidity environment.
Most cold storage facilities in Japan are owned and operated by major cold chain corporations, with only a small number available for lease. Advances in using e-commerce to sell frozen and chilled goods will accelerate cold storage development in areas with latent needs.
Factors such as an increase in the number of refrigerated warehouses and growth in the pharmaceutical sector are expected to drive the growth of Japan's cold chain logistics market. Some of the challenges in the market are the irregular distribution of cold storage capacity, lack of proper logistical connectivity support, and the need for high capital investment.
The demand for chilled/frozen foods is increasing as a solution for modern-age families, such as independent elderly citizens, increase in dual-income households and single people, along with the danger of food loss and increasing overall labor shortages in the food and beverage industry.
In 2021, the consumption volume of frozen food in Japan amounted to about 2.9 million tons (USD 0.020 million tons). Popular frozen food products manufactured in Japan include dumplings (gyoza), croquettes, and wheat-flour noodles (udon). In recent years, Japanese food also exploded worldwide, especially agricultural products.
As the Japanese population ages, the shift to healthy life expectancy is a common desire of the people aiding the sale of frozen products. It also significantly increased in supermarkets, hypermarkets, and drugstores. Frozen food items in Japan became more diverse due to advances in refrigeration technology and growing demand for eat-at-home products amid the COVID-19 pandemic.
High-priced delicacies from well-known restaurants and authentic reproductions of food from abroad grew across the market, prompting department stores and supermarkets to speed up efforts to expand sales spaces.
Japan is one of the largest pharmaceutical markets in the world, primarily due to its aging population. It is also among the major producers and importers of advanced medical facilities backed by active government initiatives to promote generic drugs.
The country's native biologics sector is second after the USA. Coupled with the government's focus on supporting lower-cost copycat products, this entails a massive opportunity for bio-similars. While innovative drugmakers long benefited from generous exclusivity periods in Japan, the country is catching up with other mature markets regarding generics penetration.
The confidence in the system is reflected by the fact that domestic drugmakers are increasingly going global with their products. With the share of top Japanese companies' overseas sales rising steadily, the demand for cold chain storage and transportation facilities is also increasing. Another critical factor for increased interest in Japan's pharmaceuticals sector is the need to enhance Japan's drug discovery ecosystem.
The increased COVID-19 infection cases in the country increased the demand for prescription drugs and vaccines. It impacted the pharmaceutical product demand. The increasing import of COVID-19 vaccines increased the pharmaceutical product demand. For instance, in May 2021, the Japanese government signed a contract with Pfizer-BioNTech to import 194 million (USD 1.33 million)vaccine doses by the end of 2021. In 2021, the Japanese prescription drug market was valued at approximately JPY 10.6 trillion (USD 0.080 Trillion), up from about JPY 10.4 trillion (USD 0.079 Trillion) in 2020, according to IQVIA.
The market is relatively fragmented, with many local and international players, including Nippon Express, Yamato, Sagawa Express Co., Ltd, Itochu Logistics Corp., and Kintetsu World Express. The competition in the market pertains to costs, storage fees, and space, along with the rising prices of packing and packaging materials. The service providers are still working on developing the ability to provide standardization in the processes. Lack of standardization related to storage temperature and operating procedures are a few more significant challenges the industry faces. The quality and flexibility of available cold warehousing space are a considerable concern.