デフォルト表紙
市場調査レポート
商品コード
1640546

モバイル決済-市場シェア分析、産業動向・統計、成長予測(2025年~2030年)

Mobile Payments - Market Share Analysis, Industry Trends & Statistics, Growth Forecasts (2025 - 2030)


出版日
ページ情報
英文 120 Pages
納期
2~3営業日
カスタマイズ可能
適宜更新あり
価格
価格表記: USDを日本円(税抜)に換算
本日の銀行送金レート: 1USD=143.57円
モバイル決済-市場シェア分析、産業動向・統計、成長予測(2025年~2030年)
出版日: 2025年01月05日
発行: Mordor Intelligence
ページ情報: 英文 120 Pages
納期: 2~3営業日
GIIご利用のメリット
  • 全表示
  • 概要
  • 目次
概要

モバイル決済市場規模は2025年に1,266億8,000万米ドルと推定され、予測期間(2025~2030年)のCAGRは34.04%で、2030年には5,481億3,000万米ドルに達すると予測されます。

Mobile Payments-Market-IMG1

主要ハイライト

  • Pay、Samsung Pay、AliPay、Apple Pay、WeChat Payなどのモバイル決済サービスは、世界中の企業やサービスで決済の受送信に急速に採用されています。インターネット利用の増加とオンライン商取引の急成長により、この動向は予測期間中も続くと予測されます。
  • 音波ベースのモバイル決済が広く利用されるにつれ、産業は拡大すると予想されます。音波ベースの金融取引の処理は、銀行アプリケーション、モバイルウォレット、NFC、カード端末などの従来技術とは対照的に、取引に関する暗号化された情報を含む特定の音波を通じて行われます。
  • スマートフォン市場の拡大は、AndroidとiOSに代表される、いくつかの必須オペレーティングシステムが受け入れられつつあることに起因しています。GoogleのAndroidは、世界中で最も広く使われているスマートフォン用OSのひとつです。Android携帯には数多くの機能が搭載されているため、ユーザーの間でAndroid OSの人気が高まっています。その普及により、複数のスマートフォンメーカーがOSをAndroidに切り替えています。このように、Androidベースのスマートフォンに対する需要の高まりと、多数のAndroidベースのスマートフォンの採用より、調査対象市場は拡大すると予想されます。
  • 世界の新興経済諸国や開発途上諸国では、モバイル決済の導入が顕著な成長率を示しているが、これは取引の容易さやスマートフォンの普及によるものだけでなく、この技術が提供する金融包摂機能によるものでもあります。
  • しかし、モバイル決済システムのセキュリティ問題が産業の拡大を妨げる可能性もあると予想されます。予測期間中、世界的に注目されるデータ漏洩の増加がモバイル決済産業の開発を抑制すると予想されます。

モバイル決済市場の動向

インターネット普及率の上昇とMコマース市場の成長が市場成長を牽引

  • Mコマースとして知られるモバイルコマースは、モバイル機器(一般的にはスマートフォン)を使ってすべての商取引を行うことです。主要目標は、スマートフォンでのCXを向上させることであり、その結果、コンバージョン率と収益が向上
  • 多くの小売企業やeコマース企業は、モバイルデバイスの膨大な開発とインターネットサービスの普及の結果、よりモバイル中心の戦略を積極的に採用しています。モバイルは、企業にとって顧客とのコミュニケーションに欠かせないチャネルであると同時に、友人や家族とのコミュニケーション手段でもあります。
  • Mコマースは、新しい世代を席巻しているモバイル機器の驚異的な台頭とインターネットへのアクセスのしやすさによって可能になりました。eコマースの成長における次の段階であるMコマース(モバイルコマース)は、ますます人気が高まっている
  • さらに、チャットボットが注目されており、モバイルバンキングはますますチャットボットを取り入れるようになると考えられます。消費者の習慣は、モバイルアクセシビリティによって進化しています。ブランドのウェブサイトと比較して、モバイル端末での購買体験は同じであり、むしろモバイルアプリのユーザーはより多くの新しいオプションやカスタマイズを受けることができます。

北米が市場の主要シェアを占める

  • 調査対象産業の主要市場参入企業のひとつが北米地域です。調査期間中、モバイル決済の受け入れはやや控えめであったが、COVID-19の大流行とeコマースの急増によって大幅に加速しました。
  • モバイル決済の普及に伴い、eコマースの売上も増加しています。この増加はまた、顧客がオンライン購入に慣れ親しむようになり、ハンドヘルドやモバイル機器の利用が増加していることも反映しています。
  • 新興国でのモバイル技術の普及とともに、キャッシュレス化に向けたこの地域の政府の取り組みも活発化しており、市場の成長機会になると予想されます。これにより、フィンテック企業や銀行は、遠隔地のサービスが行き届いていない顧客や銀行口座を持たない顧客にモバイルバンキングソリューションを提供する新たな手段を得ることができます。
  • 決済システムの近代化、国内外の決済イノベーション、決済サービスプロバイダー、将来の決済部門再編に向けた規制当局の取り組みは、カナダのデジタル決済市場に影響を与え続けています。
  • eコマース部門に対抗するため、実店舗も地域全体でモバイルペイ・アンド・ゴー購入を導入し、店舗での体験を変えようと計画しています。小売業者は、世界的に普及しつつあるモバイルペイ&ゴーソリューションを導入することで、ユーザー1人当たりの平均売上高(ARPU)を増やし、顧客体験を向上させ、ロイヤルティを高め、業務効率を高めることができると考えられます。

モバイル決済産業概要

モバイル決済市場は、American Express Co.、Apple Inc.、PayPal Inc.、MasterCard Inc.、Google LLC、Visa Inc.などの重要企業が参入しており、競争は緩やかです。各企業は、より大きな市場を獲得するために、新製品開拓、提携、買収に絶えず投資しています。

2023年5月、Visaはインド国内のトークン化されたクレデンシャルにCVV(Cardholder Verification Value)フリーのオンライン取引を導入しました。トークンの使用が増えたため、Visaカード取引をトークン化する事業者は、トークン化されたクレデンシャルを使用した国内オンライン取引についてCVV2を収集する必要がなくなりました。これまでは、カードが最初にトークン化されたときに処理されていました。私たちは、このアプローチによって、消費者が国内のインターネット取引で前向きでわかりやすい決済を体験できると確信しています。

2022年10月、PayPalはアカウントが迅速かつ安全にログインする方法としてパスキーを導入すると発表しました。パスキーは、FIDO AllianceとWorld Wide Web Consortiumによって開発された新しい産業標準であり、パスワードの代わりに暗号キーペアを使用し、プラットフォーム間でパスキー情報が共有されることを防ぐフィッシング耐性のある技術を使用して、顧客に迅速かつ安全なPayPalへのアクセス方法を記載しています。顧客にとってはオンライン取引が簡素化され、企業にとってはレジでの障害が取り除かれます。

その他の特典

  • エクセル形式の市場予測(ME)シート
  • 3ヶ月間のアナリストサポート

目次

第1章 イントロダクション

  • 調査の前提条件と市場定義
  • 調査範囲

第2章 調査手法

第3章 エグゼクティブサマリー

第4章 市場洞察

  • 市場概要
  • 世界のモバイル決済市場の市場規模・推定
  • 産業の魅力-ポーターのファイブフォース分析
    • 供給企業の交渉力
    • 買い手の交渉力
    • 新規参入業者の脅威
    • 代替品の脅威
    • 競争企業間の敵対関係の強さ
  • COVID-19の市場への影響評価

第5章 市場力学

  • 市場促進要因
    • インターネット普及率の上昇とMコマース市場の成長
    • モバイル環境におけるロイヤルティ特典の増加
  • 市場課題
    • モバイル決済に伴うセキュリティ問題
  • モバイル決済の主要ビジネスモデルとサブスクリプションモデルの分析
  • モバイル決済産業の情勢
  • 規制の枠組み(ETFA/Regulation E、EU PSD2など)
  • モバイル決済の将来(キャッシュレス進化、ウェアラブルの台頭、バイオメトリクス決済、ブロックチェーン技術の影響)
  • eコマースにおけるモバイル決済(eウォレットの有用性、デジタルコマース支出(2021年と2025年)、モバイルコマースの普及率、今後の開発など)
  • 銀行産業への影響(モバイル技術への投資、銀行とMNOの提携、政府間(G2P)決済の機会など)

第6章 モバイル決済に関する主要指標

  • 世界のセグメント別モバイル支出(送金、商品購入、請求書決済、通信時間トップアップ、チケット購入)
  • 2020年における世界のeコマース総取引量に占める特定決済手段のシェアと2024年の予測(モバイルウォレット、デビットカード、クレジットカード、銀行振込など)
  • 世界の消費者モバイル決済、2014~2020年(単位:10億米ドル)

第7章 市場セグメンテーション

  • 決済タイプ(近接・遠隔)別(概要、動向、市場内訳、成長インフルエンサー、市場展望)
    • NFC
    • QRベース
    • オンラインデジタル決済
    • テキストベース
    • その他の決済タイプ(MSTなど)
  • 地域別
    • 北米
    • 欧州
    • アジア
    • オーストラリアとニュージーランド
    • ラテンアメリカ
    • 中東・アフリカ

第8章 競合情勢

  • 企業プロファイル
    • Google LLC(Alphabet Inc.)
    • Samsung Group
    • Amazon.com Inc.
    • Apple Inc.
    • Paypal Inc.
    • Mastercard PLC
    • Visa Inc.
    • American Express Co.
    • Comviva Technologies Limited(A Tech Mahindra Company)
    • WeChat(Tencent Holdings Limited)
    • Alipay.com Co. Ltd(Ant Financial)

第9章 投資分析

第10章 市場の将来

目次
Product Code: 54559

The Mobile Payments Market size is estimated at USD 126.68 billion in 2025, and is expected to reach USD 548.13 billion by 2030, at a CAGR of 34.04% during the forecast period (2025-2030).

Mobile Payments - Market - IMG1

Key Highlights

  • Mobile payment services like Pay, Samsung Pay, AliPay, Apple Pay, and WeChat Pay are being quickly adopted by businesses and services worldwide to receive and transmit payments. Due to increasing internet usage and the rapid growth of online commerce, this trend is projected to continue during the projection period.
  • The industry is anticipated to expand as sound wave-based mobile payments are widely used. The processing of sound wave-based financial transactions takes place through particular sound waves that contain encrypted information about the transactions, as opposed to conventional technologies like banking applications, mobile wallets, NFC, or card terminals.
  • The expansion of the smartphone market can be ascribed to the rising acceptance of a few essential operating systems, most notably Android and iOS. Google's Android is one of the most widely used smartphone operating systems worldwide. The availability of numerous features in Android phones increases the popularity of Android OS among users. Due to its widespread use, multiple smartphone manufacturers are switching to Android as their operating system. Thus, the market under study is anticipated to increase due to the rising demand for and the introduction of numerous Android-based smartphones.
  • Emerging economies and developing countries worldwide are observing prominent growth rates in the adoption of mobile payments, not only due to the ease of transactions or penetration of smartphones but also because of the financial inclusion features offered by the technology.
  • However, it is anticipated that security issues with mobile payment systems may impede industry expansion. Over the forecast period, the rise in high-profile data breaches worldwide is expected to restrain the development of the mobile payment industry.

Mobile Payment Market Trends

Increasing Internet Penetration and Growing M-commerce Market To Drive the Market Growth

  • Mobile commerce, often known as m-commerce, is the practice of doing all of one's business transactions using a mobile device, most commonly a smartphone. The primary goal is to improve CX on smartphones, which will subsequently result in improved conversion rates and earnings.
  • Many retail and eCommerce firms have aggressively adopted more mobile-centric strategies as a result of the enormous development of mobile devices and the widespread adoption of internet services. It serves as a vital channel for firms to communicate with their customers as well as a means of communication with friends and family.
  • M-commerce was made possible by the incredible rise of mobile devices and the accessibility of the internet, which are dominating the new generation. M-commerce (mobile commerce), which is the next phase in the growth of eCommerce, is becoming more and more popular.
  • Additionally, chatbots are receiving more attention, and mobile banking will increasingly incorporate them. Consumer habits are evolving due to mobile accessibility. Compared to brand websites, the purchasing experience is the same on mobile devices; in fact, users of mobile apps receive more new options and customization.

North America Holds the Major Share of the Market

  • One of the major market participants in the industry under study is the North American area. Although acceptance of mobile payments was somewhat modest during the study period, the COVID-19 pandemic and the surge in e-commerce have significantly sped it up.
  • With the country's mobile payment experience improving, e-commerce sales are also rising. This rise also reflects customers' growing familiarity with online buying and the rise in handheld and mobile device usage.
  • Along with the widespread adoption of mobile technology in emerging countries, the region's growing government initiatives to go cashless are anticipated to offer growth opportunities for the market. This gives fintech companies and banks a new way to provide mobile banking solutions to underserved and unbanked customers in remote areas.
  • The modernization of payment systems, domestic and foreign payment innovations, payment service providers, and regulatory initiatives to restructure the future payments sector continue to impact the Canadian market for digital payments.
  • To compete with the e-commerce sector, brick-and-mortar stores are also planning to alter the in-store experience by implementing mobile pay-and-go purchasing across the region. Retailers may increase their average revenue per user (ARPU), improve customer experience, foster greater loyalty, and increase operational efficiencies by implementing mobile pay-and-go solutions, which are gaining traction globally.

Mobile Payment Industry Overview

The Mobile Payments Market is moderately competitive with important firms, including American Express Co., Apple Inc., PayPal Inc., MasterCard Inc., Google LLC, and Visa Inc. Corporations are constantly spending on new product development, collaborations, and acquisitions to gain a larger market.

In May 2023, Visa introduced CVV (Cardholder Verification Value) free online transactions for domestic tokenized credentials in India. Due to the increased use of tokens, businesses that tokenize Visa card transactions are no longer required to collect the CVV2 for domestic online transactions made using tokenized credentials. This was previously taken care of when the card was initially tokenized. We are convinced this approach will give consumers positive and straightforward payment experiences for domestic Internet transactions.

In October 2022, PayPal announced that it would introduce passkeys as a quick and safe way for accounts to log in. Passkeys, a new industry standard developed by the FIDO Alliance and the World Wide Web Consortium, replace passwords with cryptographic key pairs, providing customers with a quick and secure way to access PayPal using phishing-resistant technology that prevents passkey information from being shared between platforms. Simplifies online transactions for customers while removing obstacles at the checkout for businesses.

Additional Benefits:

  • The market estimate (ME) sheet in Excel format
  • 3 months of analyst support

TABLE OF CONTENTS

1 INTRODUCTION

  • 1.1 Study Assumptions and Market Definition
  • 1.2 Scope of the Study

2 RESEARCH METHODOLOGY

3 EXECUTIVE SUMMARY

4 MARKET INSIGHTS

  • 4.1 Market Overview
  • 4.2 Market Sizing and Estimates of Global Mobile Payments Market
  • 4.3 Industry Attractiveness - Porter's Five Forces Analysis
    • 4.3.1 Bargaining Power of Suppliers
    • 4.3.2 Bargaining Power of Buyers
    • 4.3.3 Threat of New Entrants
    • 4.3.4 Threat of Substitute Products and Services
    • 4.3.5 Intensity of Competitive Rivalry
  • 4.4 Assessment of the Impact of COVID-19 on the Market

5 MARKET DYNAMICS

  • 5.1 Market Drivers
    • 5.1.1 Increasing Internet Penetration and Growing M-commerce Market
    • 5.1.2 Increasing Number of Loyalty Benefits in Mobile Environment
  • 5.2 Market Challenges
    • 5.2.1 Security Issues Associated with Mobile Payments
  • 5.3 Analysis of the Major Business Models and Subscription Models in Mobile Payments?
  • 5.4 Mobile Payment Industry Landscape
  • 5.5 Regulatory Framework (ETFA/Regulation E, EU PSD2, etc.)
  • 5.6 Future of Mobile Payments (Cashless Evolution, Rise of Wearables, Biometrics Payments, Impact of Blockchain Technology)
  • 5.7 Mobile Payments in E-Commerce (Utility of e-wallets, Digital Commerce Spending (2021 and 2025), Mobile Commerce Penetration, Future Developments, etc.)
  • 5.8 Impact on Banking Industry (Investments in Mobile Technology, Bank-MNO partnership, Opportunities in Government to Person (G2P) Payments, etc.)

6 KEY METRICS vis-vis MOBILE PAYMENTS

  • 6.1 Global Mobile Spending by Segment (Money Transfers, Merchandise Purchases, Bill Payments, Airtime Top Ups, Ticketing)
  • 6.2 Share of Selected Payment Methods as Percentage of Total e-commerce Transaction Volume Worldwide in 2020, with a Forecast for 2024 (Mobile Wallet, Debit Card, Credit Card, Bank Transfer etc.)
  • 6.3 Worldwide Consumer Mobile Payments, 2014 to 2020 (In USD Billion)

7 MARKET SEGMENTATION

  • 7.1 By Payment Type (Proximity & Remote) (Overview, Trends, Percentage Breakdown, Growth Influencers and Market Outlook)
    • 7.1.1 NFC
    • 7.1.2 QR-based
    • 7.1.3 Online digital payments
    • 7.1.4 Text-based
    • 7.1.5 Other Payment Types (MST, etc.)
  • 7.2 By Geography
    • 7.2.1 North America
    • 7.2.2 Europe
    • 7.2.3 Asia
    • 7.2.4 Australia and New Zealand
    • 7.2.5 Latin America
    • 7.2.6 Middle East and Africa

8 COMPETITIVE LANDSCAPE

  • 8.1 Company Profiles
    • 8.1.1 Google LLC (Alphabet Inc.)
    • 8.1.2 Samsung Group
    • 8.1.3 Amazon.com Inc.
    • 8.1.4 Apple Inc.
    • 8.1.5 Paypal Inc.
    • 8.1.6 Mastercard PLC
    • 8.1.7 Visa Inc.
    • 8.1.8 American Express Co.
    • 8.1.9 Comviva Technologies Limited (A Tech Mahindra Company)
    • 8.1.10 WeChat (Tencent Holdings Limited)
    • 8.1.11 Alipay.com Co. Ltd (Ant Financial)

9 INVESTMENT ANALYSIS

10 FUTURE OF THE MARKET