市場調査レポート
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1640459

ソーシャルメディア分析-市場シェア分析、産業動向・統計、成長予測(2025年~2030年)

Social Media Analytics - Market Share Analysis, Industry Trends & Statistics, Growth Forecasts (2025 - 2030)


出版日
ページ情報
英文 125 Pages
納期
2~3営業日
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適宜更新あり
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ソーシャルメディア分析-市場シェア分析、産業動向・統計、成長予測(2025年~2030年)
出版日: 2025年01月05日
発行: Mordor Intelligence
ページ情報: 英文 125 Pages
納期: 2~3営業日
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概要

ソーシャルメディア分析市場規模は、2025年に74億4,000万米ドルと推定され、予測期間(2025~2030年)のCAGRは24%で、2030年には218億1,000万米ドルに達すると予測されます。

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ソーシャルメディア分析は、現在のビジネスシナリオにおいて重要なビジネスマーケティングツールと広く考えられています。消費者の認識に関する実用的な洞察を得て、サービスや製品ポートフォリオを改善するために、世界中の企業がソーシャルメディア分析を利用しています。

主要ハイライト

  • インターネットにアクセスできる携帯電話やタブレットの台頭は、ソーシャルメディアプラットフォームのユーザー数の増加とともに、予測期間におけるソーシャルメディア分析市場の成長を後押ししています。
  • 技術的進歩の増加は、ソーシャル分析ツールを世界中の中小規模の組織にとってより身近なものにすることで、いくつかの成長機会への道を開く可能性があります。
  • ソーシャル分析ツールの需要は、消費者のフィードバックが重視されるようになり、市場における消費者の交渉力が高まったことで強化されています。現在、消費者はソーシャルメディアプラットフォームを通じてアクセスできるため、世界中の企業にとってソーシャルメディア分析ツールの必要性がさらに高まっています。
  • Facebookによると、2022年第2四半期時点の月間アクティブユーザー数は29億3,000万人。実際、ツイッターは毎日8億件以上のツイートが送信されていると述べており、世界レベルでソーシャルメディア・ネットワークの浸透が進んでいることを裏付けています。
  • 市場ではいくつかの戦略的開拓が行われています。例えば、2021年4月、MeltwaterはLinkfluenceを買収し、AI主導のソーシャルメディア分析を強化しました。Linkfluenceはフランスを拠点とするSaaS企業で、人工知能を採用して消費者洞察のためのソーシャルメディアインテリジェンスプラットフォームを改善しています。この買収により、Meltwaterはソーシャルリスニングと分析を通じて、AIを活用した消費者洞察を世界企業に提供することができます。
  • 設置に多大な労力を要し、重要な技術スキルが要求されるため、ソーシャルメディア分析組織は分析プロセスの不一致に悩まされています。さらに、データ分析とカスタマイズには時間がかかり、課題も多いです。これは、ソーシャルメディア分析産業全体の成長にとって大きな障害となっています。
  • COVID-19の流行は、オンラインショッピングやeコマースの増加により、産業に大きな影響を与えました。COVIDの時期、例えばIBMとInfluentialは、企業が信頼できるソーシャル・インフルエンサーを特定するのを支援するソーシャル・ターゲティングソリューション(AI対応)を発表しました。これは、パンデミックの後でも、自然言語処理、人工知能、機械学習、拡張現実などの技術の利用が大幅に伸びており、市場の成長を後押ししていることを示しています。

ソーシャルメディア分析市場の動向

対象マーケティングと競合情報の重視の高まり

  • 従来の広告キャンペーンの効果が着実に低下し、ソーシャルメディアの利用が増加していることから、企業はマーケティング戦略によりデータ指向のアプローチを採用するようになっています。ソーシャルメディア・分析の出現は、今日のマーケティング・キャンペーンの計画・実施方法を一変させました。
  • COVIDの流行中、多くの政府、病院、公的機関がソーシャルメディア・チャネルを利用して、パンデミックに関する認識を高め、一般市民とつながりました。こうした分析手法は、パンデミックの状況を分析・評価するために使われています。
  • Facebookなどのソーシャル・ネットワークは、有料ソリューションを通じて企業に提供するターゲティング広告の重要性に気づいており、消費者の位置情報、デモグラフィック、エンドデバイス情報を利用できるようにして、企業が対象とする消費者層にアプローチできるようにしています。
  • ホスピタリティ、小売、旅行、その他の産業では、クラウドベースでAIを搭載したソーシャルメディア分析ソリューションの利用が増加しており、市場の拡大を後押しします。AIベースの分析サービスは世界中で普及し、人気が高まっている
  • 2022年には、より多くのブランドがオンラインカスタマーサービスを強化し、WhatsAppやMessengerのような、オンラインを繁栄させるカスタマーサービスにより効果的な技術を提供する可能性のある新しいプラットフォームに移行する可能性さえあります。

北米が主要シェアを占める

  • 予測期間中、北米はソーシャルメディア加入者数の増加により、世界市場で大きなシェアを占めると予想されます。この地域の企業は、消費者体験を向上させるためにソーシャルメディアを利用しています。ほとんどの企業は、ユーザーのエンゲージメントとオンライン活動をモニタリングすることで、ソーシャルメディアデータの利点を最適化しています。
  • 2022年、米国とカナダにおけるFacebookの月間アクティブユーザー数は2億6,400万人でした。Facebookは米国の約69%の人が利用しており、そのうちの23.6%は24歳から34歳です。米国の人々がFacebookに費やす時間は月平均16.1時間。
  • しかし、Facebookのユビキタス性にもかかわらず、他のソーシャル・ネットワーキング・サイトも、特に青年や若年層の間でシェアを伸ばしています。インスタグラムとスナップチャットは、アメリカの若いインターネットユーザーの間で継続的に人気が高まっている
  • ソーシャルメディアへの参加者が多いことから、Amazon、IBM、Oracleなどの企業は、ソーシャルメディア分析を導入し、洞察を生み出し、消費者行動をより深く理解することで、ビジネスや戦略的意思決定の指針としています。
  • 2022年3月、BrandwatchはインフルエンサーマーケティングプラットフォームのPaladinを買収しました。この買収により、Brandwatchはポートフォリオを拡大し、インフルエンサーマーケティング機能をさらに充実させました。また、ブランドが顧客との重要なつながりを確立するのを支援します。Paladinプラットフォームは、インフルエンサーの発見、キャンペーンの管理、世界の主要なソーシャルメディアプラットフォームでのレポート作成を行っています。

ソーシャルメディア分析産業概要

ソーシャルメディア分析市場は競争が激しく、複数の参入企業によって構成されているため、市場は比較的細分化されています。市場の特定の業種に特化した複数の参入企業や、モニタリングツールだけを提供する他の参入企業が、調査した市場で活動しています。主要企業のほとんどは、幅広い機能を備えた包括的なソリューションを提供しています。しかし、新しい機能はニッチ参入企業によって開発されています。例えば、Dataromaは最適化の機会を示すリアルタイム分析プラットフォームを開発しました。こうした新興国市場の開拓により、市場にはM&Aによる統合の余地が大きく広がっています。各社はまた、市場シェアを拡大し収益性を高めるために、戦略的協業イニシアティブを活用しています。

Qualtricsは2022年2月、Clarabridgeの技術を活用し、企業の顧客理解を深めるXM Discoverを発表しました。人工知能と機械学習を活用したXM Discoverにより、企業はチャット、ソーシャルメディアへの投稿、レビューサイトなどの構造化・非構造化データソースからの入力を単一のプラットフォームに統合することができます。

その他の特典

  • エクセル形式の市場予測(ME)シート
  • 3ヶ月間のアナリストサポート

目次

第1章 イントロダクション

  • 調査の前提条件と市場定義
  • 調査範囲

第2章 調査手法

第3章 エグゼクティブサマリー

第4章 市場力学

  • 市場概要
  • 産業バリューチェーン分析
  • 産業の魅力-ポーターのファイブフォース分析
    • 供給企業の交渉力
    • 消費者の交渉力
    • 新規参入業者の脅威
    • 競争企業間の敵対関係
    • 代替品の脅威
  • COVID-19の市場への影響
  • 市場促進要因
    • ソーシャルメディアユーザー数の指数関数的成長
    • 対象マーケティングと競合情報重視の高まり
  • 市場抑制要因
    • データとセキュリティに関する問題

第5章 市場セグメンテーション

  • タイプ別
    • ソフトウェア(SaaSとオンプレミス)
    • サービス(プロフェッショナル、マネージド)
  • モジュール別
    • ソーシャルメディアのモニタリングとトラッキング
    • ソーシャルメディア測定/リスニングと分析
  • エンドユーザー産業別
    • メディアとエンターテイメント
    • IT・通信
    • BFSI
    • 小売(eコマースを含む)
    • 旅行・ホスピタリティ
    • その他のエンドユーザー産業(医療、公共サービスなど)
  • 地域別
    • 北米
    • 欧州
    • アジア太平洋
    • ラテンアメリカ
    • 中東・アフリカ

第6章 競合情勢

  • 企業プロファイル
    • Sprinklr
    • Synthesio
    • BrandWatch(Crimson Hexagon)
    • Oracle Corporation
    • NetBase Solutions Inc.
    • Meltwater(Sysomos Inc.)
    • Talkwalker
    • Sprout Social
    • Digimind Social
    • Brand24

第7章 投資分析

第8章 市場の将来

目次
Product Code: 53219

The Social Media Analytics Market size is estimated at USD 7.44 billion in 2025, and is expected to reach USD 21.81 billion by 2030, at a CAGR of 24% during the forecast period (2025-2030).

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Social media analytics is widely considered a significant business and marketing tool in the present-day business scenario. To gain actionable insights into consumer perceptions and improve their services and product portfolio, businesses worldwide use social media analytics.

Key Highlights

  • The rise of mobile phones and tablets with access to the internet, coupled with the ever-growing user volume on social media platforms, is boosting the growth of the social media analytics market over the forecast period.
  • Incremental technological advancements may pave the way for several growth opportunities by making social analytics tools more accessible to small/medium-scale organizations worldwide.
  • The demand for social analytics tools has been bolstered by the increased emphasis on consumer feedback, as they exhibit greater bargaining power in the market. Currently, the consumer is accessible through social media platforms, further reinforcing the need for social media analytics tools for enterprises globally.
  • According to Facebook, it had 2.93 billion active monthly users as of the second quarter of 2022. In fact, Twitter stated that more than 800 million tweets are sent each day, reinstating the growing penetration of social media networks at a global level.
  • Several strategic developments are taking place in the market. For instance, in April 2021, Meltwater acquired Linkfluence to increase AI-driven social media analytics. Linkfluence is a SaaS company based in France that employs artificial intelligence to improve social media intelligence platforms for consumer insights. Through this acquisition, Meltwater can deliver AI-enabled consumer insights to global companies through social listening and analytics.
  • Due to the high installation effort and the demand for critical technical skills, social media analytics organizations suffer discrepancies in analytical processes. Furthermore, data analysis and customization are both time-consuming and challenging. This is a significant obstacle to the overall growth of the social media analytics industry.
  • The COVID-19 pandemic significantly impacted the industry due to increased online shopping and e-commerce. During COVID times, for example, IBM and Influential announced a social targeting solution (AI-enabled) to assist companies in identifying credible social influencers. That shows even after the pandemic, there is a significant growth in the usage of technologies like natural language processing, artificial intelligence, machine learning, and augmented reality, boosting the market growth.

Social Media Analytics Market Trends

Increased Emphasis on Targeted Marketing and Competitive Intelligence

  • A steady decline in the effectiveness of traditional advertising campaigns and rising social media usage has prompted businesses to adopt a more data-oriented approach to their marketing strategies. The emergence of social media analytics has transformed how marketing campaigns are planned and carried out in the present day.
  • During the COVID outbreak, numerous governments, hospitals, and public authorities used social media channels to raise awareness about the pandemic and connect with the public. These analytical methods are used to analyze and evaluate the pandemic condition.
  • Social networks, such as Facebook, have realized the importance of targeted advertising that they offer through paid solutions to businesses, wherein location, demographics, and end-device information of consumers are made available for businesses to reach out to the targeted section of consumers.
  • Rising usage of cloud-based and AI-powered social media analytics solutions in hospitality, retail, travel, and other industries will boost market expansion. AI-based analytics services are becoming more popular and prevalent across the globe.
  • In 2022, more brands may strengthen their online customer service practices and even move to new platforms that may potentially offer more effective technology for customer service to thrive online, such as WhatsApp and Messenger.

North America to Hold Major Share

  • During the forecast period, North America is anticipated to have a substantial market share in the global market due to the growing number of social media subscribers in the region. Companies in this region use social media to improve the consumer experience. Most organizations optimize the benefits of social media data by monitoring user engagement and online activity.
  • In 2022, there were 264 million monthly active Facebook users in the United States and Canada. Facebook is used by around 69% of US people, with 23.6% of those aged between 24 and 34 years. People in the United States spend an average of 16.1 hours a month on Facebook.
  • However, in spite of Facebook's ubiquity, other social networking sites have also gained market share, especially among teenagers and young adults. Instagram and Snapchat are growing in popularity continually among young American internet users.
  • Owing to the high participation of the population in social media, companies, such as Amazon, IBM, and Oracle, have been deploying social media analytics to generate insights and gain a better understanding of consumer behavior, which further guides their business and strategic decision making.
  • In March 2022, Brandwatch acquired Paladin, an influencer marketing platform. With this acquisition, Brandwatch expanded its portfolio to include more influencer marketing features. It also assists brands in establishing significant connections with their customers. The Paladin platform discovers influencers, manages campaigns, and reports across the globe's major social media platforms.

Social Media Analytics Industry Overview

The social media analytics market is highly competitive and consists of several players that make the market relatively fragmented. Multiple players specializing in a particular vertical of the market, as well as other players with just monitoring tools, are active in the market studied. Most of the major players offer all-encompassing solutions with a broad range of capabilities. However, new capabilities are being developed by niche players; for instance, Dataroma developed a real-time analytics platform indicating opportunities for optimization. Owing to such developments, there is immense scope in the market for consolidation through mergers and acquisitions. The companies are also leveraging strategic collaborative initiatives to increase their market share and increase their profitability.

In February 2022, Qualtrics introduced XM Discover, which makes use of Clarabridge technology to help businesses better understand their customers. Using artificial intelligence and machine learning, XM Discover enables businesses to consolidate input from structured and unstructured data sources such as chat, posts on social media, and review websites onto a single platform.

Additional Benefits:

  • The market estimate (ME) sheet in Excel format
  • 3 months of analyst support

TABLE OF CONTENTS

1 INTRODUCTION

  • 1.1 Study Assumptions and Market Definition
  • 1.2 Scope of the Study

2 RESEARCH METHODOLOGY

3 EXECUTIVE SUMMARY

4 MARKET DYNAMICS

  • 4.1 Market Overview
  • 4.2 Industry Value Chain Analysis
  • 4.3 Industry Attractiveness - Porter's Five Forces Analysis
    • 4.3.1 Bargaining Power of Suppliers
    • 4.3.2 Bargaining Power of Consumers
    • 4.3.3 Threat of New Entrants
    • 4.3.4 Intensity of Competitive Rivalry
    • 4.3.5 Threat of Substitute Products
  • 4.4 Impact of COVID-19 on the Market
  • 4.5 Market Drivers
    • 4.5.1 Exponential Growth of Number of Social Media Users
    • 4.5.2 Increased Emphasis on Target Marketing and Competitive Intelligence
  • 4.6 Market Restraint
    • 4.6.1 Data and Security-related Issues

5 MARKET SEGMENTATION

  • 5.1 By Type
    • 5.1.1 Software (SaaS and On-premise)
    • 5.1.2 Services (Professional and Managed)
  • 5.2 By Module
    • 5.2.1 Social Media Monitoring and Tracking
    • 5.2.2 Social Media Measurement/Listening and Analytics
  • 5.3 By End-user Industry
    • 5.3.1 Media and Entertainment
    • 5.3.2 IT and Telecom
    • 5.3.3 BFSI
    • 5.3.4 Retail (including E- commerce)
    • 5.3.5 Travel and Hospitality
    • 5.3.6 Other End-user Industries (Healthcare, Public Services, etc.)
  • 5.4 By Geography
    • 5.4.1 North America
    • 5.4.2 Europe
    • 5.4.3 Asia-Pacific
    • 5.4.4 Latin America
    • 5.4.5 Middle East & Africa

6 COMPETITIVE LANDSCAPE

  • 6.1 Company Profiles
    • 6.1.1 Sprinklr
    • 6.1.2 Synthesio
    • 6.1.3 BrandWatch (Crimson Hexagon)
    • 6.1.4 Oracle Corporation
    • 6.1.5 NetBase Solutions Inc.
    • 6.1.6 Meltwater (Sysomos Inc.)
    • 6.1.7 Talkwalker
    • 6.1.8 Sprout Social
    • 6.1.9 Digimind Social
    • 6.1.10 Brand24

7 INVESTMENT ANALYSIS

8 FUTURE OF THE MARKET