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市場調査レポート
商品コード
1635409

世界のB2B eコマース-市場シェア分析、産業動向と統計、成長予測(2025年~2030年)

Global B2B E-commerce - Market Share Analysis, Industry Trends & Statistics, Growth Forecasts (2025 - 2030)


出版日
ページ情報
英文 100 Pages
納期
2~3営業日
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価格
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世界のB2B eコマース-市場シェア分析、産業動向と統計、成長予測(2025年~2030年)
出版日: 2025年01月05日
発行: Mordor Intelligence
ページ情報: 英文 100 Pages
納期: 2~3営業日
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概要

世界のB2B eコマース市場規模(商品総額ベース)は、2025年の28兆8,600億米ドルから2030年には60兆4,900億米ドルに成長し、予測期間(2025~2030年)のCAGRは15.95%となる見込みです。

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B2B eコマース市場は、拡大性、分析の正確性、デジタル機能、顧客中心のアプローチなど、さまざまなメリットを記載しています。

主要ハイライト

  • 人工知能やクラウド技術などの技術進歩により、B2B eコマース企業は顧客体験の向上を実現できるようになりました。顧客の期待の変化と注文の複雑化により、B2B eコマースのデジタル化が必要とされています。
  • B2B用途のeコマース導入の増加に伴い、企業の業績を分析し、顧客行動による変化にさらに適応するために、顧客を認識し、パーソナライズされた製品推奨を行うことが増加しています。
  • 最近では、顧客は信頼するブランドとつながってビジネスを行うようになっています。また、さまざまなスマートデバイスなどの技術導入の増加により、顧客は複数のチャネルで商品やサービスを比較しやすくなっています。このような課題を背景に、B2B eコマース企業はオムニチャネル・アプローチを採用してビジネスを展開しています。
  • しかし、B2B eコマースの普及に伴い、サイバーセキュリティやデータ保護に対する懸念も高まっています。企業は市場競合を維持するために技術革新を進めており、サイバー攻撃者は常に脆弱性を悪用しようと研鑽を積んでいるため、サイバーセキュリティの脅威は増大しています。
  • パンデミックの発生に伴い、B2B eコマースは、買い手と売り手がデジタルセルフサービスと遠隔地での人的関与を好むようになり、デジタル化へと大きくシフトしました。さらに、世界中でさまざまな閉鎖措置が取られたため、B2B eコマースは深刻なサプライチェーンの混乱に直面し、注文時間の遅延やビジネスの損失につながりました。

B2B eコマース市場の動向

B2B eコマース全体におけるデジタル化の進展が成長を促進

  • 顧客の期待に応え、顧客体験を向上させるためには、効率的な情報交換が必要です。企業はますますデジタルソリューションを採用し、CMS、ERP、CRM、PIMなど、eコマースをサポートするシステムを統合しています。これらのソリューションにより、さまざまな部門が貴重なデータを共有し、オンラインセールスを促進することができます。
  • デジタル技術の導入が進むにつれて、B2B eコマース企業は、オーダー・フルフィルメントソフトウェアを統合することで、注文の確認状況、納期厳守の実績、注文管理のさまざまな側面を把握し、理解することで、オーダー・フルフィルメント業務への意識が高まっている
  • さらに、技術の進歩により、企業とその顧客は、ロジスティクス・プロバイダー、フォワーダー、エクスプレス会社などの複数のパートナーと協力しながら、注文のエンド・ツー・エンドの配送を追跡できるようになりました。
  • オーダー・フルフィルメントを追跡することで、企業の業績に関する包括的で洞察に満ちたデータが生成されます。生成されたデータを分析することで、企業は不必要な高コストが発生しているセグメントの非効率性を分析・追跡し、是正することができます。
  • 機械学習や人工知能などの技術は、地理的な障壁を越えてサプライチェーンを最適化するために企業に導入されています。こうした技術の導入により、B2B eコマース企業は、サプライチェーンにおけるすべてのタッチポイントを最適化し、自動化を実現して顧客満足度とブランドロイヤルティを高めることを目指しています。

北米が大きなシェアを占める

  • 北米は、他の地域市場と比べて大きな収益シェアを占めると予想されます。同地域の財政状況、最先端技術への多額の投資が理由です。米国は北米におけるB2B eコマース導入の最大地域のひとつです。
  • クラウドコンピューティング、AI、ビッグデータ、分析、モビリティ/ソーシャルメディア、サイバーセキュリティ、IoTなどの洗練された技術の利用が革新と変化をもたらし、北米のB2B eコマースの発展を支えています。
  • B2Bセグメントの企業は、通信費とインフラ経費の削減のため、デジタル化によるeコマースへの移行を進めています。B2Bのeコマース・チャネルによって、企業はさらなる顧客と接触することが可能になり、その結果、企業の露出が不可欠になります。
  • 様々なB2Bビジネスにとって、マーケティングはより大きな展望です。eコマースは、製品やサービスを販売し、ブランドのリーチを拡大するためのより良いプラットフォームを記載しています。この地域のB2B eコマース企業も、リーチを拡大するためにさまざまなマーケティング手法を駆使しています。
  • 米国には、AmazonやWorld Tradeなど、この市場の主要企業が複数存在します。2015年にスタートしたAmazon Businessは、米国最大のB2B eコマース・市場であり、45近い州と、Citigroup、Intel、Cisco、ExxonMobilなど、フォーチュン100社のうち80社にサービスを提供しています。

B2B eコマース産業概要

B2Bのeコマースビジネスでは、多くの企業が市場を拡大し、参入してきたため、熾烈な競争が繰り広げられています。主要参入企業としては、Amazon.com Inc.、Alibaba Group Holding Limited、eBay、Indiamart、Flipkartなどが挙げられます。製品投入、研究開発費の高騰、買収、提携などが、激しい競争を維持するために各社が採用している成長戦略です。

  • 2022年7月-Aditya Birla Group傘下のGrasim Industriesは、建材に特化した企業間(B2B)eコマースプラットフォームの開発に5年間で200億インドルピーを投資すると発表しました。
  • 2022年7月-B2B市場とeコマース決済のBalanceは、Forerunner Venturesが主導し、Salesforce Ventures、Hubspot Ventures、Lyra Ventures、Gramercy Venturesが支援する5,600万米ドルのシリーズB資金調達を発表しました。同社は今回の資金調達により、新たな世界eコマースプラットフォームへの提供を拡大し、B2B事業者のデジタル収益の拡大を目指します。

その他の特典

  • エクセル形式の市場予測(ME)シート
  • 3ヶ月間のアナリストサポート

目次

第1章 イントロダクション

  • 調査の前提条件と市場の定義
  • 調査範囲

第2章 調査手法

第3章 エグゼクティブサマリー

第4章 市場洞察

  • 市場概要
  • 予測期間の市場規模
  • 産業の魅力-ポーターのファイブフォース分析
    • 供給企業の交渉力
    • 買い手/消費者の交渉力
    • 新規参入業者の脅威
    • 代替品の脅威
    • 競争企業間の敵対関係の強さ
  • COVID-19の市場への影響評価

第5章 市場力学

  • 市場促進要因
    • 革新的なビジネスソリューションとB2B eコマースにおけるデジタル化の進展
    • オムニチャネルビジネスモデル
  • 市場課題
    • 複雑な調達プロセス
    • データとサイバーセキュリティに関する問題
  • 市場機会
    • 業務効率の向上
  • B2B eコマース市場で普及している決済手段に関する分析
  • 顧客獲得動向の分析
  • 主要事例の分析
  • 主要国(米国、日本、中国、韓国、英国、フランス、ドイツ、イタリア、オーストラリア、スペイン)の地域別内訳によるeコマース全体に占めるB2B eコマースのシェア分析

第6章 市場セグメンテーション

  • チャネル別
    • 直接販売
    • 市場販売
  • 地域別
    • 北米
    • 欧州
    • アジア
    • オーストラリア・ニュージーランド
    • ラテンアメリカ
    • 中東・アフリカ

第7章 競合情勢

  • 企業プロファイル
    • Amazon.com, Inc.
    • ChinaAseanTrade.com
    • DIYTrade.com
    • eBay Inc.
    • eworldtrade.com
    • Flipkart
    • IndiaMART InterMESH Ltd.
    • KOMPASS
    • Quill Lincolnshire, Inc.
    • Alibaba Group

第8章 投資分析

第9章 市場の将来展望

目次
Product Code: 91678

The Global B2B E-commerce Market size in terms of gross merchandise value is expected to grow from USD 28.86 trillion in 2025 to USD 60.49 trillion by 2030, at a CAGR of 15.95% during the forecast period (2025-2030).

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B2B e-commerce marketplaces offer various benefits, including scalability, accuracy in analytics, digital capabilities, and a customer-centric approach.

Key Highlights

  • Technological advancements such as artificial intelligence and cloud technologies enabled B2B e-commerce companies to deliver improved customer experience. The changing customer expectations and increasing order complexity have necessitated the digitalization of B2B e-commerce.
  • With the increased adoption of e-commerce for B2B applications, recognizing and making personalized product recommendations to the customer has increased to analyze the company's performance and further adapt to the changes based on customer behavior.
  • Recently, customers are connecting with the brands they trust to perform business. Also, the increase in technology adoption, such as various smart devices, makes it easy for the customers to compare the products and offerings across multiple channels. With such challenges, B2B e-commerce companies are adopting an omnichannel approach for performing business.
  • However, with the increasing adoption of B2B E-commerce, there has been a growing concern about cyber security and data protection. Companies are innovating with technology to stay competitive in the market, increasing cybersecurity threats as cyber attackers are constantly honing for vulnerabilities to exploit.
  • With the onset of the pandemic, B2B E-commerce has had a massive shift towards digitalization as buyers and sellers have preferred digital self-serve and remote human engagement. Further, due to various lockdowns imposed worldwide, B2B e-commerce has faced severe supply chain disruptions leading to delayed order times and loss of business.

B2B E-Commerce Market Trends

Increase in Digitalization across the B2B e-commerce is driving growth

  • Efficient information exchange is needed to ensure enhanced customer experience by businesses to meet customer expectations. Companies are increasingly adopting digital solutions and are integrating systems supporting E-commerce such as CMS, ERP, CRM, PIM, and many more. These solutions enable various departments to share valuable data and boost online sales.
  • With the increase in the adoption of digital technologies, B2B E-commerce companies have become increasingly aware of order fulfillment operations by integrating order fulfillment software to gain insights and understand the status of order confirmations, on-time delivery performance, and various aspects of order management.
  • Further, with technological advancements, businesses and their customers can track end-to-end delivery of orders while operating with multiple partners such as logistics providers, forwarders, and express companies.
  • Tracking of order fulfillment generates comprehensive and insightful data on the company's performance. The analysis of the generated data enables companies to analyze and track inefficiencies in areas where the company incurs high and unnecessary costs and rectify them.
  • Technologies such as machine learning and artificial intelligence are implemented by businesses to optimize supply chains to transcend geographical barriers. With the implementation of such technologies, B2B E-commerce companies aim to optomise all touchpoints in the supplychain and achieve automation to increase customer satisfaction and brand loyalty.

North America to Account for a Significant Share

  • North America is expected to have a significant revenue share compared to other regional markets. Due to the region's financial status, significant investments in cutting-edge technology. The United States is one of the largest regions in North America for B2B e-commerce adoption.
  • The use of sophisticated technologies such as cloud computing, AI, big data and analytics, mobility/social media, cybersecurity, and IoT, among others, resulted in innovation and change, supporting development in the North American B2B e-commerce.
  • Because of lower communication and infrastructure expenses, enterprises in B2B segment are shifting their operations to e-commerce by digitalization. The B2B E-commerce channel enables the company to reach out to additional clients, resulting in essential firm exposure.
  • Marketing is a bigger prospect for various B2B businesses. E-commerce provides a better platform to market the product or services and increase the brand's reach. B2B e-commerce companies in the region also exhibit various marketing techniques to increase their reach.
  • United States is home to several key players of the market including Amazon and World Trade. Amazon Business, which started in 2015, is the largest B2B eCommerce marketplace in the U.S., serves nearly 45 states and 80 of the Fortune 100 firms, including Citigroup, Intel, Cisco, and ExxonMobil, to name a few

B2B E-Commerce Industry Overview

In the B2B e-commerce business, many firms have expanded and entered the market, resulting in fierce competition. Some of the key players are Amazon.com Inc., Alibaba Group Holding Limited, eBay, Indiamart, Flipkart, and many more. Product launches, high expenses on R&D, acquisitions and partnerships, etc. are the growth strategies such companies adopt to sustain the intense competition.

  • July 2022 - Aditya Birla Group-owned Grasim Industries has announced an investment of INR 2,000 Crores over 5 years in developing a business-to-business (B2B) e-commerce platform focused on building materials.
  • July 2022 - Balance, the player in B2B marketplace and eCommerce payments, announced Series B Funding of USD 56 million led by Forerunner Ventures with support from Salesforce Ventures, Hubspot Ventures, Lyra Ventures, and Gramercy Ventures. The company aims to utilize the funding to expand its offerings to new, global eCommerce platforms and enable B2B merchants to grow their digital revenue.

Additional Benefits:

  • The market estimate (ME) sheet in Excel format
  • 3 months of analyst support

TABLE OF CONTENTS

1 INTRODUCTION

  • 1.1 Study Assumptions and Market Definitions
  • 1.2 Scope of the Study

2 RESEARCH METHODOLOGY

3 EXECUTIVE SUMMARY

4 MARKET INSIGHTS

  • 4.1 Market Overview
  • 4.2 Market Size for the Forecast Period
  • 4.3 Industry Attractiveness - Porter's Five Force Analysis
    • 4.3.1 Bargaining Power of Suppliers
    • 4.3.2 Bargaining Power of Buyers/Consumers
    • 4.3.3 Threat of New Entrants
    • 4.3.4 Threat of Substitute Products
    • 4.3.5 Intensity of Competitive Rivalry
  • 4.4 Assessment of COVID-19 Impact on the Market

5 MARKET DYNAMICS

  • 5.1 Market Drivers
    • 5.1.1 Innovative Business Solutions and Increased digitalization in B2B e-commerce
    • 5.1.2 Omnichannel Business Model
  • 5.2 Market Challenges
    • 5.2.1 Complex Procurement Process
    • 5.2.2 Issues related to data and cybersecurity
  • 5.3 Market Opportunities
    • 5.3.1 Enhancement of Operational Efficiency
  • 5.4 Analysis on Prevalent Modes of Payments in the B2B E-commerce Market
  • 5.5 Analysis of Customer Acquistion Trends
  • 5.6 Analysis of Major Case Studies
  • 5.7 Analysis of B2B E-commerce share in total E-commerce with a regional breakdown of key countries (United States, Japan, China, South Korea, United Kingdom, France, Germany, Italy, Australia, Spain)

6 MARKET SEGMENTATION

  • 6.1 By Channel
    • 6.1.1 Direct Sales
    • 6.1.2 Marketplace Sales
  • 6.2 By Geography
    • 6.2.1 North America
    • 6.2.2 Europe
    • 6.2.3 Asia
    • 6.2.4 Australia and New Zealand
    • 6.2.5 Latin America
    • 6.2.6 Middle East and Africa

7 COMPETITIVE LANDSCAPE

  • 7.1 Company Profiles
    • 7.1.1 Amazon.com, Inc.
    • 7.1.2 ChinaAseanTrade.com
    • 7.1.3 DIYTrade.com
    • 7.1.4 eBay Inc.
    • 7.1.5 eworldtrade.com
    • 7.1.6 Flipkart
    • 7.1.7 IndiaMART InterMESH Ltd.
    • 7.1.8 KOMPASS
    • 7.1.9 Quill Lincolnshire, Inc.
    • 7.1.10 Alibaba Group

8 INVESTMENT ANALYSIS

9 FUTURE OUTLOOK OF THE MARKET