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市場調査レポート
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1635438

アジア太平洋のB2B eコマース-市場シェア分析、産業動向と統計、成長予測(2025年~2030年)

Asia Pacific B2B E-commerce - Market Share Analysis, Industry Trends & Statistics, Growth Forecasts (2025 - 2030)


出版日
ページ情報
英文 95 Pages
納期
2~3営業日
カスタマイズ可能
適宜更新あり
価格
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アジア太平洋のB2B eコマース-市場シェア分析、産業動向と統計、成長予測(2025年~2030年)
出版日: 2025年01月05日
発行: Mordor Intelligence
ページ情報: 英文 95 Pages
納期: 2~3営業日
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概要

アジア太平洋のB2B eコマース市場は予測期間中に15.2%のCAGRで推移する見込み。

Asia Pacific B2B E-commerce-Market-IMG1

主要ハイライト

  • Indian Brand Equity Foundation(IBEF)によると、eコマースはインドにおけるビジネスのあり方を変えました。インドのeコマース部門は、2020年の462億米ドルから2025年には1,880億米ドルに増加すると予測されています。2030年には3,500億米ドルに達すると推定されています。インドのeコマース市場は2022年までに21.5%成長し、748億米ドルに達すると予想されています。このような収益の大幅な増加は、B2B eコマースの成長機会を生み出すと期待されています。
  • B2Bのeコマース・マーケティングにおいて没入型体験が重要視される中、VR(仮想現実体験)やAR(拡張現実)がかつての隆盛を取り戻す可能性があります。一部のB2Bベンダーは、交換部品やカスタム設計を含む複雑な製品の仮想テストや確認を顧客に提供する必要がある可能性があります。
  • IoTとAIの技術的進歩は、現在もB2Bのeコマースに影響を与えています。サプライヤー、経営者、マーケティング担当者、営業担当者、顧客に至るまで、プロセスに参加するすべての人が、希望する結果をより正確に予測し、最善の行動をアドバイスすることで利益を得ることができます。購入の半分強はモバイルのみ。
  • パンデミックの間、物理的な買い物からバーチャルな買い物へのシフトが加速し、ほとんどの企業がオンプレミス運用からクラウドへの切り替えを余儀なくされました。COVID-19は、eコマースを利用する消費者層を、ミレニアル世代やデジタルネイティブ世代だけでなく、高齢者層にまで広げました。多くの消費者は、ロックダウン(避難)注文が撤回されてもこの流通チャネルを利用し続け、小売の状況を根本的に変えていくと考えられます。
  • eコマースでは、電子決済システムが重要な役割を果たします。電子決済システムは、しばしばペーパーレス金銭取引として知られ、eコマースビジネスで利用されています。事務処理、取引費用、人件費の削減は、商業処理を変えました。eコマースの処理は、手作業による処理よりも使いやすく、時間もかからないです。電子商取引により、企業は市場範囲を広げることができます。電子決済の仕組みには特有のリスクがあります。

アジア太平洋 B2B電子商取引市場の動向

技術の進歩が市場成長に重要な役割を果たす

  • データと分析への依存が、将来のショッピング体験、ロイヤリティ・プログラム、決済システムの総体的な推進力となります。消費者の期待が最大のマーケティング選択を行うように進化するにつれ、人口統計学的、地理的、状況的データの利用が増加します。クラウドコンピューティングやストレージ技術、ネットワークの最適化、予測分析の重要性は、「あったらいいな」から「必要だ」へと急速に高まっています。最先端技術の導入はデジタルトランスフォーメーションを加速させ、産業のマネージャーやエグゼクティブに新たな手順と能力を要求しています。
  • IoTにより、企業は注文処理プロセスをより深く理解できるようになり、オンライン購入の多い顧客により良いサービスを提供できるようになります。IoT技術により、オンラインビジネスは、消費者の注文が発注されてから玄関先に届けられるまでを追跡することができます。管理システムにより、小売業者は在庫品がどこにあろうと、すべて追跡することができます。GPSやRFIDのようなクラウドベースの技術を使えば、交通状況、天候、位置情報、従業員ID(Radio-Frequency Identification)などの情報にアクセスすることも可能です。
  • オンライン販売業者は、eコマース・チャットボットと呼ばれる人工知能技術を使用して、購入プロセスのあらゆる段階で顧客と対話することができます。これらのeコマース・チャットボットは、会話型マーケティングに使用され、顧客が購入する前に製品に関する顧客の懸念に対処します。eコマースストアは、これらのチャットボットを使用して、ウェブサイト上で、あるいはWhatsApp、Instagram、Facebook Messengerなどの他のメッセージングプラットフォーム上で、製品に関する質問に直接回答することができます。これらのボットは会話型商取引に活用され、ライブのカスタマーサービス担当者を介さずに、インテリジェントかつ即座に販売後のサポートを記載しています。
  • GSMA Intelligenceによると、2021年1月現在、中国のインターネットユーザーは9億3,980万人を超え、インドは6億2,400万人で2位でした。アジア太平洋を支配しているだけでなく、中国とインドは世界で最も多くのインターネットユーザーを抱えています。このような巨大なインターネットユーザーは、調査された市場が成長する大きな機会を提供すると考えられます。
  • eコマース企業は、コグニティブ・サプライチェーンと呼ばれる、自己学習、予測、適応、インテリジェントな流通・在庫管理システムをますます求めるようになっています。このようなシステムは、パーソナライズされた顧客サービスの向上と在庫の削減につながります。これらのシステムはまた、リスクを軽減し、洞察力とパフォーマンスを向上させ、透明性を高めることができます。

中国が圧倒的な市場シェアを占める

  • 中国の大都市では、現金で支払う人を見かけることは珍しいです。オンラインとオフラインの日常生活の両方で、オンライン決済システムを利用するのが一般的になっています。同じことがB2B eコマースでも徐々に起こっています。B2Bのeコマース体験の重要な要素は、間もなくモバイルウォレットになると考えられます。モバイルウォレットは単なる新しい決済オプションではなく、シームレスなB2Bショッピング体験の重要な要素になろうとしています。中国は、従来の銀行振込、モバイル決済オプション、決済と融資を統合し、双方の現金の効率的な移動を保証する先進的ソリューションなど、決済手段のエコシステム全体を構築しています。
  • 現地の消費者サービス、デジタルメディア、エンターテインメントのカテゴリーを含むAlibabaの中国消費者向け企業の2021年の商品総額は約7兆9,760億人民元(1兆2,580億米ドル)でした。重複排除後の中国における消費者向け事業の年間アクティブ消費者総数は、前年比約1億1,300万人増の10億人超という歴史的な節目に達し、2022年度の目標を上回った。
  • B2Bのeコマースは、国家のデジタル化計画にとって極めて重要であり、オンライン商取引以上のものを含むことができます。企業の過剰生産能力を排除し、より良い製品への常に変化し拡大する需要を満たすために製造能力を強化することで、取得したデータは事業運営を改善することができます。
  • 2022年6月、JD.com(Jingdong)の国際部門であるJD Worldwideは、Joybuyと呼ばれる国境を越えたB2Bプラットフォームを導入しました。同社が選んだサプライヤー・ネットワークを通じて、Joybuyは海外の小売業者と中国の一流工場を結びつける。JDのB2BプラットフォームJoybuyは、eコマース・市場のベンダー、消費者直接販売(DTC)セラー、中小規模の店舗など、主に海外の顧客に対応します。
  • 中国では、質の高いウェブサイトを持つことが極めて重要です。優れたデザインのウェブサイトは、流通業者、バイヤー、事業主にとってますます重要になってきています。明確な提案、シンプルなナビゲーション、説得力のある情報が不可欠です。ウェブサイト上のすべてのことが、貴社と関わることのメリットを強調するものでなければなりません。ウェブサイトの資料を中国語に翻訳し、中国特有の画像を含めることをお勧めします。このようなウェブサイトは、B2B eコマース事業者のウェブトラフィックを促進し、売上につながる可能性があります。

アジア太平洋のB2B eコマース産業概要

アジア太平洋のB2B eコマース市場は、数社の大手企業が存在し、適度に統合されています。各社は市場シェアを拡大するため、戦略的提携や製品開拓に継続的に投資しています。最近の市場開拓動向をいくつか発表します。

  • 2022年6月-Tech Data Indiaは、産業のデジタルコマースへのシフトを象徴するB2B eコマースプラットフォーム「Peer Connexions」を発表しました。Peer Connexionsは再販業者に比類のない利便性を提供し、Tech Dataがより効果的に再販業者をサポート・促進できるようにします。このポータルでは、チャネルパートナーは技術、商業、製品カタログ、価格、在庫状況、プロモーション、特別オファーにアクセスできます。また、共通のプラットフォーム上で24時間いつでもサインアップしてビジネスを行うことができます。
  • 2022年3月-eコマース向けSaaS(Software as a Service)新興企業Dianxiaomiが1億米ドルのCラウンド資金調達を完了したと発表。Tiger Global Management、Huaxing Growth Capital、GGV Capital、CDH VGC、Gaorong Capitalが共同で投資を主導。

その他の特典

  • エクセル形式の市場予測(ME)シート
  • 3ヶ月間のアナリストサポート

目次

第1章 イントロダクション

  • 調査の前提条件と市場定義
  • 調査範囲

第2章 調査手法

第3章 エグゼクティブサマリー

第4章 市場洞察

  • 市場概要
  • 2017~2027年の市場規模(GMV)
  • 産業の魅力-ポーターのファイブフォース分析
    • 供給企業の交渉力
    • 買い手の交渉力
    • 新規参入業者の脅威
    • 競争企業間の敵対関係の強さ
    • 代替品の脅威
  • COVID-19の市場評価

第5章 市場力学

  • 市場促進要因
    • 技術の進歩
    • 便利なショッピングソリューションに対する企業の関心の高まり
    • 規制と政府支援
  • 市場課題
    • eコマースプラットフォームにおけるサイバー犯罪の増加
    • インターネット普及率の低さ
  • 市場機会
    • 民生用電子機器製品に対する需要の増加
  • B2B eコマース市場で普及している決済手段に関する分析
  • 顧客獲得動向に関する分析
  • 主要事例の分析
  • eコマース全体に占めるB2B eコマースのシェアと主要国(日本、中国、韓国)の地域別分析

第6章 市場セグメンテーション

  • チャネル別
    • 直接販売
    • 市場販売
  • 地域別(2017~2027年の市場規模(GMV)を含む)
    • 中国
    • 日本
    • インド
    • 韓国
    • その他のアジア太平洋

第7章 競合情勢

  • 企業プロファイル
    • Alibaba Group Holding Ltd
    • Amazon.com, Inc.
    • Flipkart Online Services Pvt. Ltd.
    • B2W Companhia Digital
    • ChinaAseanTrade.com
    • DIYTrade.com
    • eBay Inc.
    • IndiaMart InterMesh Ltd
    • KOMPASS
    • EWORLDTRADE, Inc.

第8章 投資分析

第9章 市場の将来展望

目次
Product Code: 91799

The Asia Pacific B2B E-commerce Market is expected to register a CAGR of 15.2% during the forecast period.

Asia Pacific B2B E-commerce - Market - IMG1

Key Highlights

  • According to Indian Brand Equity Foundation(IBEF), E-commerce has changed the way people do business in India. The Indian e-commerce sector is predicted to increase from USD 46.2 billion in 2020 to USD 188 billion by 2025. It is estimated to reach USD 350 billion by 2030. The Indian e-commerce market is expected to grow by 21.5% by 2022, reaching USD 74.8 billion. Such huge increase in the revenue is expected to created an opportunity for the B2B E-commerce to grow.
  • Where immersive experiences matter in B2B E-commerce marketing, VR (virtual reality experiences) and AR (augmented reality) may reclaim some of their former prominence. Some B2B vendors may need to enable virtual testing and confirmation of complicated products, including replacement parts or custom designs, for customers.
  • IoT and AI technical advancements are still impacting B2B E-commerce. From suppliers, managers, marketers, sales representatives, and customers, everyone participating in the process can gain from a more accurate prediction of their desired outcomes and advice on the best course of action. Mobile-only contributes to little more than half of the purchases.
  • The shift from physical to virtual shopping accelerated during the pandemic, compelling most businesses to switch from on-premise operations to the cloud. COVID-19 has broadened the consumer base using e-commerce beyond millennials and digital natives to include older age groups. Many will continue to use this sales channel even when lockdown (shelter-in-place) orders are withdrawn, fundamentally reshaping the retail landscape.
  • In E-commerce, electronic payment systems play a critical role. Electronic payment systems, often known as paperless monetary transactions, are used by e-commerce businesses. Decreasing paperwork, transaction expenses, and labor costs changed commercial processing. E-commerce processing is easier to use and takes less time than manual processing. Electronic commerce allows a company to broaden its market reach. The electronic payment mechanism carries a particular risk.

APAC B2B Ecommerce Market Trends

Advancement in Technologies Plays a Significant Role in Market Growth

  • Dependence on data and analytics will drive the total future shopping experience, loyalty programs, and payment systems. The use of demographic, geographic, and situational data will increase as consumer expectations evolve to make the greatest marketing choices. The importance of cloud computing and storage technology, network optimization, and predictive analytics is swiftly rising from a nice-to-have to a need. Implementing cutting-edge technology is accelerating digital transformation, necessitating new procedures and abilities from managers and executives in the industry.
  • IoT gives businesses a greater understanding of the order fulfillment process so they may better serve customers who make more online purchases. IoT technology enables online businesses to track consumer orders from when they are placed until they are delivered to their doorsteps. Due to management systems, retailers can track every inventory item, no matter where it is. Using cloud-based technologies like GPS and RFID, it is possible to access information like traffic conditions, weather, location, and employee IDs (Radio-Frequency Identification).
  • Online merchants can use artificially intelligent technologies called E-commerce chatbots to interact with clients at every stage of the buying process. These E-commerce chatbots are used for conversational marketing and addressing customers' concerns regarding the product before they make the purchase. E-commerce stores can use these chatbots to answer questions about their products directly on the website or even on other messaging platforms like WhatsApp, Instagram, Facebook Messenger, etc. These bots are utilized for conversational commerce and intelligently and immediately offer post-sale support without involving a live customer service representative.
  • According to GSMA Intelligence, China had over 939.8 million internet users as of January 2021, while India came in second with 624 million subscribers. In addition to dominating the Asia Pacific region, China and India had the most internet users worldwide.Such huge internet users will provide a significant opportunity for the studied market to grow.
  • E-commerce companies are increasingly seeking distribution and inventory management systems that are self-learning, predictive, adaptive, and intelligent, which are known as cognitive supply chains. They result in improved, personalized customer service and decreased inventory. These systems can also mitigate risk, improve insight and performance, and increase transparency.

China Holds Prominent Share of the Market

  • In the largest Chinese cities, it is uncommon to see someone paying with cash. Online and offline daily life now both commonly use online payment systems. The same thing progressively occurs in B2B E-commerce. A significant component of the B2B E-commerce experience will soon be the mobile wallet. It is not merely a new payment option; it is on the verge of becoming a key element of a seamless B2B shopping experience. China has created an entire ecosystem of payment alternatives, which includes conventional bank transfers, mobile payment options, and sophisticated solutions that integrate payments and financing, and guarantee the efficient movement of cash for both sides.
  • The gross merchandise value of Alibaba's China consumer-facing companies, including those in the local consumer services, digital media, and entertainment categories, was about CNY 7,976 billion (USD1,258 billion) in 2021. After de-duplication, the total yearly active consumers of its consumer-facing businesses in China reached a historic milestone of over 1 billion, up roughly 113 million years over year, and surpassed its fiscal year 2022 target.
  • B2B e-commerce is crucial to a nation's digitalization plan and can include more than just online business transactions. By eliminating corporate overcapacity and enhancing manufacturing capacities to fulfil the always changing and expanding demands for better products, data acquired can improve business operations.
  • In June 2022, a cross-border B2B platform called Joybuy was introduced by JD Worldwide, the international division of JD.com (Jingdong). Through the company's chosen supplier network, Joybuy links international retailers with top-notch Chinese factories. JD's B2B platform Joybuy will primarily cater to foreign clients, including vendors on e-commerce marketplaces, direct-to-consumer (DTC) sellers, and small- and medium-sized stores.
  • In China, having a quality website is crucial. A well-designed website is becoming increasingly important to distributors, buyers, and business owners. Clear offerings, simple navigation, and persuading information are essential. Everything on your website should highlight the benefits of engaging with your company. It is advisable to translate website material into Mandarin and include Chinese-specific images. Such websites will drive web traffic for B2B E-commerce businesses which may turn into sales.

APAC B2B Ecommerce Industry Overview

The Asia Pacific B2B E-commerce market is moderately consolidated, with the presence of a few major companies. The companies are continuously investing in making strategic partnerships and product developments to gain more market share. Some of the recent developments in the market are:

  • June 2022 - Peer Connexions, a B2B E-commerce platform created to represent the industry's shift toward digital commerce, has been released by Tech Data India. Peer Connexions give resellers unmatched ease, enabling Tech Data to support and facilitate their company more effectively. The portal gives its channel partners access to technical, commercial, and product catalogs, price and inventory status, promotions, and special offers. It also allows them to sign up and do business around the clock on a common platform.
  • March 2022 - Software as a service (SaaS) startup for e-commerce named Dianxiaomi announced the conclusion of a USD 100 million C-round fundraisings. Tiger Global Management, Huaxing Growth Capital, GGV Capital, CDH VGC, and Gaorong Capital jointly led the investment.

Additional Benefits:

  • The market estimate (ME) sheet in Excel format
  • 3 months of analyst support

TABLE OF CONTENTS

1 INTRODUCTION

  • 1.1 Study Assumptions and Market Definition
  • 1.2 Scope of the Study

2 RESEARCH METHODOLOGY

3 EXECUTIVE SUMMARY

4 MARKET INSIGHTS

  • 4.1 Market Overview
  • 4.2 Market size (GMV) for the period of 2017-2027
  • 4.3 Industry Attractiveness - Porter's Five Forces Analysis
    • 4.3.1 Bargaining Power of Suppliers
    • 4.3.2 Bargaining Power of Buyers
    • 4.3.3 Threat of New Entrants
    • 4.3.4 Intensity of Competitive Rivalry
    • 4.3.5 Threat of Substitutes
  • 4.4 Assesment of COVID-19 on the Market

5 MARKET DYNAMICS

  • 5.1 Market Drivers
    • 5.1.1 Advancement in Technologies
    • 5.1.2 Increasing Business Interest towards Convenient Shopping solutions
    • 5.1.3 Regulatory and Government Support
  • 5.2 Market Challenges
    • 5.2.1 Increasing Incidents of Cybercrime on E-commerce Platforms
    • 5.2.2 Low Internet Penetration
  • 5.3 Market Opportunities
    • 5.3.1 Increase in demand for Consumer Electronics
  • 5.4 Analysis on Prevalent Modes of Payments in the B2B E-commerce Market
  • 5.5 Analysis on Customer Acquistion Trends
  • 5.6 Analysis of Major Case Studies
  • 5.7 Analysis of B2B E-commerce share in total E-commerce with a regional breakdown of key countries (Japan, China, South Korea)

6 MARKET SEGMENTATION

  • 6.1 By Channel
    • 6.1.1 Direct Sales
    • 6.1.2 Marketplace Sales
  • 6.2 By Geography (includes Market size (GMV) for the period of 2017-2027)
    • 6.2.1 China
    • 6.2.2 Japan
    • 6.2.3 India
    • 6.2.4 South Korea
    • 6.2.5 Rest of APAC

7 COMPETITIVE LANDSCAPE

  • 7.1 Company Profiles
    • 7.1.1 Alibaba Group Holding Ltd
    • 7.1.2 Amazon.com, Inc.
    • 7.1.3 Flipkart Online Services Pvt. Ltd.
    • 7.1.4 B2W Companhia Digital
    • 7.1.5 ChinaAseanTrade.com
    • 7.1.6 DIYTrade.com
    • 7.1.7 eBay Inc.
    • 7.1.8 IndiaMart InterMesh Ltd
    • 7.1.9 KOMPASS
    • 7.1.10 EWORLDTRADE, Inc.

8 INVESTMENT ANALYSIS

9 FUTURE OUTLOOK OF THE MARKET