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市場調査レポート
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1632110

中国のモバイル決済:市場シェア分析、産業動向と統計、成長予測(2025年~2030年)

China Mobile Payments - Market Share Analysis, Industry Trends & Statistics, Growth Forecasts (2025 - 2030)


出版日
ページ情報
英文 100 Pages
納期
2~3営業日
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中国のモバイル決済:市場シェア分析、産業動向と統計、成長予測(2025年~2030年)
出版日: 2025年01月05日
発行: Mordor Intelligence
ページ情報: 英文 100 Pages
納期: 2~3営業日
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概要

中国のモバイル決済市場は予測期間中にCAGR 8.1%を記録する見込みです。

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主なハイライト

  • デジタルトランスフォーメーションにより、中国におけるモバイル決済の状況は急速に変化しています。スマートフォンの技術進歩により、外出先での資金移動や小売端末でのPOSが可能になり、世界市場の成長に拍車をかけています。
  • 中国のモバイル決済事業の成長は、友好的な規制環境、決済サービスの供給不足、最近の技術動向という3つの要因に起因しています。実質的なアクセス、低コスト、信頼性の高い取引により、商業ビジネスモデルと人々の日常生活は大きく変化しています。
  • 中国の2大モバイル決済サービス事業者であるアリババとテンセントは、それぞれeコマース事業とメッセージング事業ですでに膨大な顧客基盤を持ちながら、決済業界に参入しました。こうした固有の優位性に加え、中国の消費者は一般的に、モバイル決済がもたらす利便性、スピード、金融手段へのアクセス能力といったメリットを重視しているようです。
  • クレジットカードの利用が限られていることと、中国のeコマース市場が中央集権的であることが、中国におけるモバイル決済の急速な拡大を促しています。また、中国ではQRコードを利用した決済が他国に比べて非常に簡単で、QRコードはどこでも簡単に入手できるため、農村部でもモバイル決済が普及しているという事実も、このことを強調しています。
  • モバイルユーザーの増加に伴い、モバイル決済に関連するセキュリティ上の懸念も増加傾向にあり、市場の成長を妨げています。例えば、アンドロイド端末の場合、悪意のあるアプリのクローンが大きな問題となっています。こうしたアプリは、規制の緩い別のアプリストアで公開されるか、スタンドアロンの.apkパッケージとして配布されます。iOSの場合、詐欺師はジェイルブレイクしたデバイスをターゲットにしています。

中国のモバイル決済市場の動向

近接型決済が市場成長を牽引する見込み

  • 調査対象市場における近接型モバイル決済には、NFCとQRコードベースの決済が含まれます。このタイプの決済では、携帯電話がすぐ近くにある決済ハードウェアと接触する必要があります。
  • 近接型支払いは、このような支払円滑化のために近距離無線通信(NFC)技術を利用します。NFCはスマートフォン内の小型アンテナで構成され、NFCリーダ(非接触 POS)との双方向通信を可能にし、非接触型決済取引を行う。NFCの採用は、NFC対応スマートフォンの普及と、非接触型クレジットカード/デビットカードをサポートするPOSインフラがすでに確立されていることが背景にあります。
  • 近接モバイルベースの支払いは、店舗数の増加とともに、新型スマートフォンの大半がNFCチップを搭載していることに依存しています。このような技術が主流となることで、消費者は携帯電話を使って店頭で商品やサービスを直接購入できるようになります。
  • さらに小売業者は、顧客にとっての導入や利用のしやすさ、小売業者にとっての導入のしやすさに基づいて、採用・サポートするモバイル決済ソリューションを決定する必要があります。さらに小売業界全体では、スマートフォンを利用できる若い世代の消費者が世界的に増加しており、店舗での買い物の利便性と近接型決済を求める主な要因の一つとなっているとしています。
  • COVID-19のインパクトは、NFCベースの非接触型決済の潜在的な方法として、決済端末に物理的に触れる必要性を減らすと見ています。

市場成長を牽引すると期待される小売業界

  • 中国のeコマース分野は、モバイル決済の普及とアリババ、JD.com、Tmallといった主要プレイヤーの存在により、高い成長を記録すると予想されます。モバイルショッピングの利便性と、特に小規模都市や農村部における消費者の支出増加により、オンライン決済手段の利用が増加しています。CNNICによると、2021年12月の時点で、中国のインターネット・ユーザーの約81.6%がオンライン・ショッピングを利用しており、2020年末の約79.1%から増加しています。
  • COVID-19の世界の流行により、中国ではオンライン小売やeコマースが大幅に停止し、世界の封鎖につながった。しかし、中国国民が家にいることを奨励され、食料品をオンラインで購入することが増えているため、オンライン食料品は市場での存在感を大幅に高めています。また、オンライン食料品小売業者は、安全対策としてキャッシュレス決済に取り組むようオンライン購入者を刺激しており、これがモバイル決済の牽引力をさらに高めると予想されます。
  • モバイルベースのPOS(mPOS)の進化には、タブレットやスマートフォンで動作する基本的なePOSアプリに接続されたカードリーダーが含まれます。加盟店のオンボーディングは簡単で、サービスは「従量課金」モデルで提供されます。当初のターゲットは小規模小売店だったが、その利便性、競争力のある価格設定、ビジネスへの価値、新しい店舗コンセプトの追加などを理由に、大企業にも急速に普及しています。このようなPOS端末は、端末を通じて生成されたQRコードをスキャンすることで、モバイルウォレットを通じた支払いを受け付ける。
  • オンライン小売やeコマースは、COVID-19の流行の結果、中国で大きなブームを示しました。中国国民は家にいることを強く求められ、食料品をオンラインで購入することが増えているため、オンライン食料品店は市場での存在感を著しく高めています。また、オンライン食料品小売業者は安全対策として、オンライン購入者にキャッシュレス決済を行うよう促しており、これがモバイル決済市場をさらに押し上げると予想されます。

中国のモバイル決済業界の概要

中国のモバイル決済市場は、かなりの数の地域および世界プレーヤーが存在し、競争は中程度です。主なプレーヤーは、WeChat(Tencent Holdings Limited)、Paupal Inc.、AliPay、Huawei Device Co.、99billなどです。

  • 2021年10月- アリペイとウィーチャットペイは、国有銀行カード決済機関である銀聯(UnionPay)のモバイル決済エコシステムへのアクセスをさらに拡大します。アント・グループ傘下のアリペイは、中国全土の各都市で、銀聯のクラウド・クイックパス・アプリを通じたオフライン決済用の決済QRコードを発表しました。北京、広州、深セン、天津、成都、重慶、西安など中国の重要都市でQRコード機能が利用できます。
  • 2021年1月- ペイパル・ホールディングスは、中国で初めて決済プラットフォームを完全に掌握した外資系企業となった。National Enterprise Credit Information Publicity Systemの株主データによると、PayPalは2020年12月、中国のGoPay(正式名称はGuofubao Information Technology Co.)の残り30%の所有権を購入しました。

その他の特典:

  • エクセル形式の市場予測(ME)シート
  • 3ヶ月間のアナリストサポート

目次

第1章 イントロダクション

  • 調査想定と市場定義
  • 調査範囲

第2章 調査手法

第3章 エグゼクティブサマリー

第4章 市場洞察

  • 市場概要
  • ポーターのファイブフォース分析
    • 供給企業の交渉力
    • 買い手の交渉力
    • 新規参入業者の脅威
    • 代替品の脅威
    • 競争企業間の敵対関係の強さ
  • COVID-19の市場への影響評価

第5章 市場力学

  • 市場促進要因
    • インターネット普及率の上昇とMコマース市場の成長
    • モバイル環境におけるロイヤリティ特典の増加
  • 市場の課題
    • モバイル決済に伴うセキュリティ問題
  • 市場機会
  • モバイル決済業界における主な規制と基準
  • 業界におけるビジネスモデルの分析
  • 実現技術に関する分析(NFC、QRなどを含む範囲)
  • モバイルコマースの成長と市場への影響に関する解説

第6章 市場セグメンテーション

  • タイプ別(相対的な普及率に基づく市場シェア)
    • 近接決済
    • 遠隔決済

第7章 競合情勢

  • 企業プロファイル
    • AliPay
    • 99bill
    • Google LLC(Alphabet Inc.)
    • Samsung Group
    • Apple Inc
    • WeChat(Tencent Holdings Limited)
    • Visa Inc.
    • PAYPAL INC.
    • Huawei Device Co.,

第8章 投資分析

第9章 市場の将来

目次
Product Code: 91359

The China Mobile Payments Market is expected to register a CAGR of 8.1% during the forecast period.

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Key Highlights

  • The mobile payment landscape across China is changing rapidly, owing to digital transformation. The technological advancement in the smartphone has enabled on-the-go fund transfer and POS at retail terminals, which are fueling the global market growth.
  • The growth of China's mobile payment business is attributed to three factors, a friendly regulatory environment, a supply shortage of payment services, and recent technological developments. With substantial access, low cost, and reliable transactions, commercial business models and people's daily lives have been changed significantly.
  • China's two largest mobile payment service operators, Alibaba and Tencent, ventured into the payment industry with already massive customer bases from their e-commerce and messaging businesses, respectively. On top of this inherent advantage, Chinese consumers generally seem to place more value on the benefits of convenience, speed, and the ability to access financial means brought by mobile payments.
  • Limited credit card use and the centralized nature of China's e-commerce market have facilitated the rapid expansion of mobile payments in China. This is also accentuated by the fact that making payments using QR codes in China is a lot easier as compared to other countries, as the codes are readily available everywhere, thereby, proliferating mobile payments even in rural areas.
  • With the increasing number of mobile users, the number of security concerns associated with mobile payments is on the rise, too hindering the market growth. For example, malicious app clones are a major problem when it comes to android phones as such apps are either published on alternate, less regulated app stores or distributed as standalone.apk packages. In the case of iOS fraudsters target via jail-broken devices.

China Mobile Payments Market Trends

Proximity Payment Expected to Drive the Market Growth

  • The scope for proximity-based Mobile Payments in the market studied encompasses NFC and QR code-based payments. This type of payment requires the mobile phone to make contact with a payment hardware in the immediate vicinity.
  • Proximity payment makes use of Near Field Communication (NFC) technology for such payment facilitation. It consists of a small antenna within a smartphone that allows bi-directional communication with NFC readers (contactless POS) to perform contactless payment transactions. Its adoption is favored by the growing NFC-enabled smartphone base and by the already established underlying POS infrastructure, the same that supports contactless credit/debit cards.
  • Proximity mobile based payment is dependent on the vast majority of new smartphones are equipped with a NFC chip along with increasing number of outlets. The mainstream usage of such technology will enable consumers to purchase goods and service directly at the point-of-sale using their mobile phone.
  • Retailers, in addition, are required to decide on the mobile payment solution to adopt and support based on the relative ease of adoption and use for customers and the ease of implementation for the retailer. The overall retail industry additionally observes that the global population with the younger generation of smartphone-enabled consumers are among the prime drivers of demanding the shopping convenience in-store and proximity payments.
  • The COVID-19 impact observes as a potential way for NFC-based contactless payments as it will reduce the need to physically touch a payment terminal.

Retail Industry Expected to Drive the Market Growth

  • The e-commerce sector in China is expected to register high growth due to the proliferation of mobile payments and the presence of key players, such as Alibaba, JD.com, and Tmall. The use of online payment methods is rising due to the convenience of mobile shopping and increased spending by consumers, specifically in smaller cities and rural areas. According to CNNIC, as of December 2021, around 81.6% of internet users in China had shopped online, increasing from around 79.1% by the end of 2020.
  • Online retail or e-commerce came to a significant halt in China due to the global COVID-19 outbreak, leading to a worldwide lockdown. However, online groceries have significantly increased their market presence, as Chinese citizens are urged to stay at home and are increasingly buying groceries online. Also, online grocery retailers are stimulating online buyers to engage in cashless payments as a measure of safety, which is further expected to increase the traction of mobile payments.
  • The evolution of mobile-based POS (mPOS) includes a card reader connected to a basic ePOS app running on a tablet or smartphone. Merchant onboarding is simple and the service is delivered on a 'pay-as-you-go' model. With initial target being the micromerchants, it has observed a quick adoption by large enterprises as well, for its convenience, competitive pricing, and value to the business and adding a new store concepts. Such POS terminals accept payments through mobile wallets while scanning the QR code generated through the terminal.
  • The online retail or e-commerce witnessed a major boom in China, as a result of the COVID-19 outbreak. The online groceries have significantly increased their market presence, as the Chinese citizens are urged to stay at home and are increasingly buying groceries online. Also, the online grocery retailers are stimulating the online buyers to make cashless payments, as a measure of safety, which is further expected to boost the mobile payments market.

China Mobile Payments Industry Overview

The China Mobile Payments Market is moderately competitive, with a considerable number of regional and global players. Key players include WeChat (Tencent Holdings Limited), Paupal Inc., AliPay, Huawei Device Co., and 99bill

  • October 2021 - Alipay and WeChat Pay are giving state-owned bank card clearinghouse UnionPay even more access to their mobile payment ecosystems. Ant Group-owned Alipay announced payment QR codes through UnionPay's Cloud QuickPass app for offline payments in every city across China. In Beijing, Guangzhou, Shenzhen, Tianjin, Chengdu, Chongqing, Xi'an, and other important Chinese cities, the QR code feature is available.
  • January 2021 - PayPal Holdings Inc has become the first foreign company in China to have complete control of a payment platform. According to shareholder data from the National Enterprise Credit Information Publicity System, PayPal purchased the remaining 30% ownership in China's GoPay, formally known as Guofubao Information Technology Co., on December 2020.

Additional Benefits:

  • The market estimate (ME) sheet in Excel format
  • 3 months of analyst support

TABLE OF CONTENTS

1 INTRODUCTION

  • 1.1 Study Assumption and Market Definition
  • 1.2 Scope of the Study

2 RESEARCH METHODOLOGY

3 EXECUTIVE SUMMARY

4 MARKET INSIGHTS

  • 4.1 Market Overview
  • 4.2 Porters Five Force Analysis
    • 4.2.1 Bargaining Power of Suppliers
    • 4.2.2 Bargaining Power of Buyers
    • 4.2.3 Threat of New Entrants
    • 4.2.4 Threat of Substitutes
    • 4.2.5 Intensity of Competitive Rivalry
  • 4.3 Assessment of COVID-19 Impact on the Market

5 MARKET DYNAMICS

  • 5.1 Market Drivers
    • 5.1.1 Increasing Internet Penetration and Growing M-Commerce Market
    • 5.1.2 Increasing Number of Loyalty Benefits in Mobile Environment
  • 5.2 Market Challenges
    • 5.2.1 Security Issues Associated with Mobile Payments
  • 5.3 Market Opportunities
  • 5.4 Key Regulations and Standards in the Mobile Payments Industry
  • 5.5 Analysis of Business Models in the Industry
  • 5.6 Analysis on Enabling Technologies (Coverage to include NFC, QR, etc.)
  • 5.7 Commentary on the growth of Mobile Commerce and its influence on the Market

6 MARKET SEGMENTATION

  • 6.1 By Type (Market share in percentage based on relative adoption)
    • 6.1.1 Proximity Payment
    • 6.1.2 Remote Payment

7 COMPETITIVE LANDSCAPE

  • 7.1 Company Profiles
    • 7.1.1 AliPay
    • 7.1.2 99bill
    • 7.1.3 Google LLC (Alphabet Inc.)
    • 7.1.4 Samsung Group
    • 7.1.5 Apple Inc
    • 7.1.6 WeChat (Tencent Holdings Limited)
    • 7.1.7 Visa Inc.
    • 7.1.8 PAYPAL INC.
    • 7.1.9 Huawei Device Co.,

8 INVESTMENT ANALYSIS

9 FUTURE OF THE MARKET