デフォルト表紙
市場調査レポート
商品コード
1440430

日本のモバイル決済:市場シェア分析、業界動向と統計、成長予測(2024~2029年)

Japan Mobile Payments - Market Share Analysis, Industry Trends & Statistics, Growth Forecasts (2024 - 2029)

出版日: | 発行: Mordor Intelligence | ページ情報: 英文 95 Pages | 納期: 2~3営業日

● お客様のご希望に応じて、既存データの加工や未掲載情報(例:国別セグメント)の追加などの対応が可能です。  詳細はお問い合わせください。

価格
価格表記: USDを日本円(税抜)に換算
本日の銀行送金レート: 1USD=156.76円
日本のモバイル決済:市場シェア分析、業界動向と統計、成長予測(2024~2029年)
出版日: 2024年02月15日
発行: Mordor Intelligence
ページ情報: 英文 95 Pages
納期: 2~3営業日
ご注意事項 :
本レポートは最新情報反映のため適宜更新し、内容構成変更を行う場合があります。ご検討の際はお問い合わせください。
  • 全表示
  • 概要
  • 目次
概要

日本のモバイル決済市場規模は2024年に2,111億3,000万米ドルと推定され、2029年までに8,157億9,000万米ドルに達すると予測されており、予測期間(2024年から2029年)中に31.04%のCAGRで成長します。

日本のモバイル決済- マーケット

主なハイライト

  • 日本の国民はテクノロジーを早期に導入することで知られています。彼らは現代の電子商取引に熱心に参加しているだけでなく、近距離無線通信(NFC)とQRコードという2つの主要なキャッシュレス決済技術の発明者でもあります。史上初のモバイルウォレットも20年前に日本で発売されました。
  • さらに、非接触対応カードでの支払いの容易さにより、非接触対応カードと比較してユーザーの総支出行動が増加し、カードの使用が増加しました。ただし、モバイルウォレットの有効化は、支出全体にさらに大きな影響を与えました。パンデミックにより、モバイル決済の急速な導入により、非接触型決済への移行が加速しました。さらに、レストランやクイックサービスのレストランでは、非接触型決済の使用率が信じられないほど高かったです。
  • 決済ビジネスは前例のない変化を目の当たりにしています。新しい決済ソリューション企業は市場シェアをめぐって既存企業と競争し、テクノロジーを利用して小売および卸売決済全体にわたる従来のネットワークやビジネスモデルを破壊します。一方で、規制は増加しており、決済プラットフォームと市場インフラは統合、更新、再設計されています。
  • 確かに、決済サービスを提供する携帯電話アプリケーションは引き続きデータプライバシーの危険にさらされています。ポリシーのセキュリティと信頼性を高めるために、企業は顧客の身元を特定するためのより迅速かつ安全なソリューションを常に探しています。一部の企業は、ユーザーを認証し、架空または詐欺的なアカウントを防止するために、運転免許証などの公的書類を統合することに熱心です。これらの取り組みにより、モバイル決済が強化されています。
  • COVID-19以降、デジタル決済方法の受け入れが増加し、時間の経過とともにより重要になることが予想されました。ウイルス媒介の可能性があると考えられているため、政府や規制当局は通貨の使用を禁止しています。例えば、政府がロックダウンを発動して以来、日本では現金の使用量が半分に減り、必需品を販売する店は現金での取引を避けた。

日本のモバイル決済市場動向

Mコマースプラットフォームの発展と日本におけるインターネット普及の拡大が市場を牽引

  • 日本のモバイル決済環境は、国内のネットワークとインターネットインフラの拡大によって推進されています。携帯電話とインターネットへのアクセスが改善された結果、モバイル決済が国内の小規模店舗や日常サービスの標準になりつつあります。
  • インターネットの急速な普及により、調査中の市場は繁栄すると予想されています。インターネットサービスプロバイダーによる投資の増加により、インターネットの普及率はここ数年好調であり、今後も同じ軌道をたどると予想されています。
  • 日本は、自国の地域に5Gインターネットインフラを導入した最初の国の1つです。ネットワークインフラの拡大を促すため、政府は帯域を積極的に割り当て、必要な行政的・財政的支援を要請しました。
  • オンライン小売およびeコマース部門は、インターネット利用の増加により、最も大幅な成長を経験すると予想されています。日本のeコマース市場は、2022年に6.9%増加して1,943億米ドルになると予測されています。スマートフォンの使用量の増加とより包括的なオンラインプレゼンスにより、eコマースは成長し、調査対象の分野に利益をもたらすと予想されます。
  • Paytm、PhonePayなどのいくつかのアプリでモバイル決済が可能になります。銀行、店舗、小売店、ブランドは、より優れた効果的な支払いオプションを顧客に提供するためにモバイルアプリを立ち上げました。この側面は、研究対象の市場を大きく動かしています。
  • 日本では、eコマースとモバイル決済ビジネスの両方が急速に拡大しています。eコマースプラットフォームやオンライン小売業者の急速な拡大は、地元市場に影響を与えており、今後も影響を及ぼし続ける可能性があり、消費者にモバイル決済の導入を促しています。

成長を示すデジタルウォレット(モバイルウォレットを含む)

  • モバイルウォレットは、オンラインでの請求書支払いやその他の送金サービスを簡単に実現できるため、日本全国のeコマースビジネスで非常に人気が高まっています。さらに、これらの最新の手段を使用することで、迅速かつ安全な取引が可能になります。モバイルウォレットを利用することのこれらの利点により、これらの製品の使用が増加しています。
  • 予測期間中、この要因は調査対象の市場に有利な機会を生み出すと予想されます。モバイルウォレットをご利用のお客様は、使いやすいUIにより簡単に送金・受け取りが可能です。モバイルウォレットのユーザーは、使いやすいUIにより、外出先でも取引を完了できます。
  • この地域では代替デジタル通貨がすでに急速に普及しており、最も需要が高いのは仮想通貨です。将来のデジタルウォレットは、これらの代替デジタル資産へのオンデマンドでスムーズなアクセスを提供し、支払い取引を保存および可能にするでしょう。さらに、これらの多くの支払い源を使用して金融取引を実行し、この現金を保持できるようになります。
  • 決済ゲートウェイの統合は、今日のさまざまな業界のすべての企業にとって最も重要なコンポーネントの1つです。さらに、予測期間を通じて、オンライン取引の増加によって市場の拡大が促進されると予想されています。膨大な量のデジタル決済を維持するために必要なエコシステムの強化における重要な進歩は、信頼性の高い通信インフラストラクチャの構築に重点を置いたことによって支えられています。インドのYahooやAmazonなど、こうした進歩の恩恵を受けた企業は、デジタルウォレットを使用して行われた支払いに対してリベートを提供し、顧客にこれらのサービスを選択するよう促しています。

日本のモバイル決済業界の概要

日本のモバイル決済市場は適度に細分化されており、サービスプロバイダー間の競合が激しいことを示しています。いくつかの通信会社は、携帯電話経由での支払いを受け入れるために、現在のアプリとの接続を可能にしています。通信会社は自社製品で市場に参入したいと考えています。日本を通じて、この生態系には他の生態系からの新たな参加者が増えています。

マスターカードは2022年5月、非接触型スマートフォン決済サービス「Google Pay」をサポートする予定のデジタルファーストプログラムを発表しました。 Mastercardのデジタルファーストプログラムは、アプリやWebサイトなどのデジタル環境から申し込みが行われ、すぐに審査されて発行されるデジタルカードです。スマートフォンやスマートウォッチなどのデジタルデバイスを決済に使用できます。また、利用時のアラートやサービスの一時停止などの制御機能など、デジタル環境を活用した付加価値機能を提供するプログラムでした。

PayPayと「資産運用をもっと身近に」をミッションとするスマホ証券会社は、2022年5月に「PayPay証券アプリ」内で株や投資信託の取引ができる「現物購入」サービスにPayPayマネーを導入すると発表しました。」 PayPay残高(PayPayマネー)を「自分で買う」に連携すると、PayPayマネー残高を使って株式や投資信託に投資できるようになります。

2022年4月、PayPalは新たな加盟店として、男性向けアイテムを販売するスキンケア会社「BULK HOMME」と提携しました。この提携により、Bulk Hommeの顧客はPayPalアカウントを使用してオンラインで製品を購入したり、PayPalを使用して購入したりできるようになります。さらに、このビジネスはPayPal顧客にさまざまな商品を最大80%割引できる特別取引を提供しました。

その他の特典

  • エクセル形式の市場予測(ME)シート
  • 3か月のアナリストサポート

目次

第1章 イントロダクション

  • 調査の前提条件と市場の定義
  • 調査範囲

第2章 調査手法

第3章 エグゼクティブサマリー

第4章 市場洞察

  • 市場概要
  • 業界関係者の分析
  • 業界の魅力- ポーターのファイブフォース分析
    • 供給企業の交渉力
    • 買い手の交渉力
    • 新規参入業者の脅威
    • 代替製品の脅威
    • 競争企業間の敵対関係の激しさ
  • 国内の決済情勢の進化
  • 日本におけるキャッシュレス決済の成長に関する主な市場動向
  • 新型コロナウイルス感染症(COVID-19)が国内の決済市場に与える影響
  • 主な事例とユースケースの分析

第5章 市場力学

  • 市場促進要因
    • 購買力の増加と日本におけるインターネット普及の増加に支えられた、meコマースや越境eコマースの台頭など、電子商取引の高度な普及が市場を牽引
  • 市場抑制要因
    • 特に国境を越えた取引の場合、標準的な立法政策が依然として存在しない
  • 市場機会
    • キャッシュレス社会への移行
    • 新規参入者がイノベーションを推進し、採用率の向上につながる
  • モバイル決済業界の主要な規制と基準
  • 日本の決済業界に関連する主要な人口動向とパターンの分析(人口、インターネット普及率、銀行普及率/非銀行人口、年齢、収入などを含む)
  • 顧客満足度の重視の高まりと世界の動向の日本への集中の分析
  • 日本における現金の置き換えと非接触型決済モードの台頭の分析

第6章 市場セグメンテーション

  • 決済方法別
    • POS
      • カード決済(デビットカード、クレジットカード、銀行融資プリペイドカードを含む)
      • デジタルウォレット(モバイルウォレットを含む)
      • 現金
      • その他のPOS
    • オンライン販売
      • カード決済(デビットカード、クレジットカード、銀行融資プリペイドカードを含む)
      • デジタルウォレット(モバイルウォレットを含む)
      • その他のオンライン販売(代金引換、銀行振込、今すぐ購入、後払いを含む)
  • エンドユーザー産業別
    • 小売り
    • エンターテインメント
    • ヘルスケア
    • ホスピタリティ
    • その他のエンドユーザー産業

第7章 競合情勢

  • 企業プロファイル
    • PayPay
    • Visa Inc.
    • MasterCard Inc.
    • Mitsubishi UFJ Financial Group
    • Resona Holdings
    • Rakuten Group Inc.
    • Credit Saison
    • Aeon Credit Service
    • JCB
    • PayPal

第8章 投資分析

第9章 今後の動向

目次
Product Code: 91144

The Japan Mobile Payments Market size is estimated at USD 211.13 billion in 2024, and is expected to reach USD 815.79 billion by 2029, growing at a CAGR of 31.04% during the forecast period (2024-2029).

Japan Mobile Payments - Market

Key Highlights

  • The population of Japan is known for being early technology adopters. They are eager participants in modern eCommerce, as well as an inventor of two key cashless payments technologies -- Near field communication (NFC) and QR Codes. The first-ever mobile wallet was also launched in Japan two decades ago.
  • Moreover, The ease of payment with contactless-enabled cards led to an increase in the total spending behavior of users and increased use of the card compared to the non-contactless-enabled card. However, activating mobile wallets had a far deeper impact on overall spending. The pandemic accelerated the transition toward contactless payment with the rapid adoption of mobile payments. Further, the usage of contactless payments was incredibly high in restaurants and quick-service restaurants.
  • The payments business is witnessing unprecedented change. New payment solution companies compete with incumbents for market share and use technology to disrupt traditional networks and business models across retail and wholesale payments. On the other hand, regulations are increasing, and payment platforms and market infrastructures are consolidating, renewing, and re-designing.
  • To be sure, the mobile phone applications that offer payment services continue to face danger from data privacy. To increase the security and dependability of their policies, businesses are always looking for quicker and safer solutions to identify the identities of their customers. Some companies are eager to integrate official papers, such as driver's licenses, etc., to authenticate users and prevent fictitious or fraudulent accounts. These actions are enhancing mobile payments.
  • After COVID-19, it was anticipated that acceptance of digital payment methods would increase and become more significant over time. Governments and regulatory agencies forbid currency usage because it is thought to be a possible virus carrier. For instance, since the government imposed a lockdown, cash usage in Japan decreased by half, and stores that sold necessities avoided cash transactions.

Japan Mobile Payments Market Trends

Development of M-Commerce Platforms and Increasing Internet Penetration in Japan Driving the Market

  • Japan's mobile payment environment is driven by the nation's expanding network and internet infrastructure. As a result of improved cellular and internet access, mobile payments are becoming the standard in the nation's small shops and everyday services.
  • Because of the internet's quick spread, the market under investigation is anticipated to prosper. Due to increased investments by internet service providers, the internet penetration rate has been strong over the previous few years and is expected to continue on the same trajectory.
  • Japan was one of the first nations to install 5G internet infrastructure in their areas. To encourage the expansion of network infrastructure, the government actively allocated the bands and requested the necessary administrative and financial assistance.
  • The online retail and e-commerce sectors are expected to experience the most significant growth due to rising internet usage. Japan's e-commerce market was projected to increase 6.9% to USD 194.3 billion in 2022. With rising smartphone usage and a more comprehensive online presence, e-commerce is expected to grow and benefit the sector under study.
  • Several apps, including Paytm, PhonePay, etc., enable mobile payments. Banks, shops, retail outlets, and brands have launched mobile apps to provide customers with better and more effective payment options. This aspect has considerably driven the market under study.
  • In Japan, e-commerce and the mobile payments business are both expanding at a rapid rate. The rapid expansion of e-commerce platforms and online retailers has had and will likely continue to impact local markets, pushing consumers to embrace mobile payments.

Digital Wallet (includes Mobile Wallets) to Witness the Growth

  • Due to their simplicity in enabling online bill payments and other money transfer services, mobile wallets are becoming extremely popular all over Japan for e-commerce businesses. Additionally, the usage of these modern instruments enables quick and secure transactions. These advantages of utilizing a mobile wallet have led to increased use of these products.
  • During the forecast period, this factor is anticipated to create lucrative opportunities in the studied market. Customers of mobile wallets can transfer and receive money with ease due to the user-friendly UI. Users of mobile wallets can finish their transactions even while on the go due to the user-friendly UI.
  • Alternative digital currencies are already quickly embraced in the region, with cryptocurrencies being the most in demand. Future digital wallets will offer on-demand and frictionless access to these alternative digital assets and store and enable payment transactions. Furthermore, they will make it possible to carry out financial transactions using these many payment sources and keep this cash.
  • Integrating a payment gateway is one of the most essential components of every firm in various industries today. Furthermore, throughout the projected period, market expansion has been anticipated to be fueled by increased online transactions. The crucial advancement in fortifying the ecosystem required to sustain enormous volumes of digital payments has been supported by the focus on building a reliable communication infrastructure. Companies that have benefited from such advances, like Yahoo and Amazon in India, are providing rebates on payments made using digital wallets, encouraging customers to choose these services.

Japan Mobile Payments Industry Overview

The Japanese mobile payments market is moderately fragmented, demonstrating fierce competition between the service providers. Several communication firms are enabling connection with their current apps to accept payments via cell phones. Telecom companies are eager to enter the market with their products. Through Japan, the ecosystem is seeing new participants from other ecologies grow.

In May 2022, Mastercard announced Digital First Program, which was expected to support Google Pay, a contactless smartphone payment service. Mastercard's Digital First Program is a digital card issued after an application is submitted from a digital environment, such as an app or website, and is immediately reviewed. Digital devices such as smartphones and smartwatches could be used for payments. In addition, it was a program that provided value-added functions that utilize the digital environment, such as alerts at the time of use, and control functions, such as temporary suspension of service.

In May 2022, PayPay Co., Ltd. and a smartphone securities company whose mission is "Making asset management more accessible," announced that PayPay Money would be used in the "Purchase as Remains" service, which enabled stock and investment trust transactions inside the "PayPay Securities App." Connecting PayPay balance (PayPay Money) to "Buy as Own," would allow clients to invest in stocks and mutual funds using their PayPay Money balance.

In April 2022, as a new merchant, PayPal collaborated with "BULK HOMME," a skincare company that sold items for guys. Due to the partnership, customers of Bulk Homme would be able to use their PayPal accounts to shop for products online and make purchases using PayPal. Additionally, the business offered PayPal customers special deals that could save up to 80% on various products.

Additional Benefits:

  • The market estimate (ME) sheet in Excel format
  • 3 months of analyst support

TABLE OF CONTENTS

1 INTRODUCTION

  • 1.1 Study Assumptions and Market Definition
  • 1.2 Scope of the Study

2 RESEARCH METHODOLOGY

3 EXECUTIVE SUMMARY

4 MARKET INSIGHTS

  • 4.1 Market Overview
  • 4.2 Industry Stakeholder Analysis
  • 4.3 Industry Attractiveness - Porter's Five Forces Analysis
    • 4.3.1 Bargaining Power of Suppliers
    • 4.3.2 Bargaining Power of Buyers/Consumers
    • 4.3.3 Threat of New Entrants
    • 4.3.4 Threat of Substitute Products
    • 4.3.5 Intensity of Competitive Rivalry
  • 4.4 Evolution of the payments landscape in the country
  • 4.5 Key market trends pertaining to the growth of cashless transaction in Japan
  • 4.6 Impact of COVID-19 on the payments market in the country
  • 4.7 Analysis of major case studies and use-cases

5 MARKET DYNAMICS

  • 5.1 Market Drivers
    • 5.1.1 High Proliferation of E-commerce, including the rise of m-commerce and cross-border e-commerce supported by the increase in purchasing power andand Increasing Internet Penetration in Japan Driving the Market
  • 5.2 Market Restraints
    • 5.2.1 Lack of a standard legislative policy remains especially in the case of cross-border transactions
  • 5.3 Market Opportunities
    • 5.3.1 Move towards Cashless Society
    • 5.3.2 New Entrants to Drive Innovation Leading to Higher Adoption
  • 5.4 Key Regulations and Standards in the Mobile Payments Industry
  • 5.5 Analysis of key demographic trends and patterns related to the payments industry in Japan (Coverage to include Population, Internet Penetration, Banking Penetration/Unbanking Population, Age and Income, etc.)
  • 5.6 Analysis of the increasing emphasis on customer satisfaction and convergence of global trends in Japan
  • 5.7 Analysis of cash displacement and rise of contactless payment modes in Japan

6 MARKET SEGMENTATION

  • 6.1 By Mode of Payment
    • 6.1.1 Point of Sale
      • 6.1.1.1 Card Payments (includes Debit Cards, Credit Cards, and Bank Financing Prepaid Cards)
      • 6.1.1.2 Digital Wallet (includes Mobile Wallets)
      • 6.1.1.3 Cash
      • 6.1.1.4 Other Points of Sale
    • 6.1.2 Online Sale
      • 6.1.2.1 Card Payments (includes Debit Cards, Credit Cards, Bank Financing Prepaid Cards)
      • 6.1.2.2 Digital Wallet (includes Mobile Wallets)
      • 6.1.2.3 Other Online Sales (includes Cash on Delivery, Bank Transfer, and Buy Now, Pay Later)
  • 6.2 By End-user Industry
    • 6.2.1 Retail
    • 6.2.2 Entertainment
    • 6.2.3 Healthcare
    • 6.2.4 Hospitality
    • 6.2.5 Other End-user Industries

7 COMPETITIVE LANDSCAPE

  • 7.1 Company Profiles
    • 7.1.1 PayPay
    • 7.1.2 Visa Inc.
    • 7.1.3 MasterCard Inc.
    • 7.1.4 Mitsubishi UFJ Financial Group
    • 7.1.5 Resona Holdings
    • 7.1.6 Rakuten Group Inc.
    • 7.1.7 Credit Saison
    • 7.1.8 Aeon Credit Service
    • 7.1.9 JCB
    • 7.1.10 PayPal

8 INVESTMENT ANALYSIS

9 FUTURE TRENDS