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市場調査レポート
商品コード
1431604

日本の乳製品:市場シェア分析、産業動向・統計、成長予測(2024~2029年)

Japan Dairy - Market Share Analysis, Industry Trends & Statistics, Growth Forecasts (2024 - 2029)

出版日: | 発行: Mordor Intelligence | ページ情報: 英文 240 Pages | 納期: 2~3営業日

● お客様のご希望に応じて、既存データの加工や未掲載情報(例:国別セグメント)の追加などの対応が可能です。  詳細はお問い合わせください。

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日本の乳製品:市場シェア分析、産業動向・統計、成長予測(2024~2029年)
出版日: 2024年02月15日
発行: Mordor Intelligence
ページ情報: 英文 240 Pages
納期: 2~3営業日
ご注意事項 :
本レポートは最新情報反映のため適宜更新し、内容構成変更を行う場合があります。ご検討の際はお問い合わせください。
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  • 概要
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概要

日本の乳製品の市場規模は、2024年に313億4,000万米ドルに達し、2024~2029年の予測期間中にCAGR 4.30%で成長し、2029年には386億8,000万米ドルに達すると予測されています。

Japan Dairy-Market

組織小売チャネルの強力な浸透が市場成長を後押し

  • 日本では、乳製品は主に非商業小売チャネルを通じて販売されています。スーパーマーケットとハイパーマーケットは、市場で入手可能な多種多様な乳製品の中から消費者の購買決定に影響を与えるという付加的な利点を提供するため、非売品チャネルの中で最大の市場シェアを占めています。その結果、このチャネルは乳製品の主要販売チャネルと見なされ、日本全体の売上の62%以上を占めています。
  • 日本では、コンビニエンスストアは乳製品の販売においてスーパーマーケット、ハイパーマーケットに次いで第2位です。2022年、コンビニエンスストアを通じた乳製品の販売額は2021年比で3.5%増加しました。日本の多くのコンビニエンスストアは従来の小売店よりも営業時間が長く、その結果、同社の製品が販売される時間が長くなっています。
  • 乳製品は本格的な日本食レストランや外食チャネルで一般的に使用されており、市場の成長をさらに後押ししています。日本の大手ファーストフードチェーンは牛乳、ヨーグルト、チーズをメニューに加えています。オントレードチャネルを通じた乳製品の売上は、2022年と比較して2025年には9.6%の成長が見込まれます。この成長は、消費者が外食やテイクアウトを好むことによって助長される可能性があります。2021年現在、消費者の23%が月に2~3回程度外食すると回答しています。
  • 他の乳製品と比較すると、ヨーグルトは全ての小売チャネルで過半数のシェアを占めています。2022年には、ヨーグルトはカテゴリー全体の35%を占め、牛乳は金額シェア24.6%で2位でした。

日本の乳製品市場の動向

ピザ、モルタデッラ入り焼きマカロニ、その他のチーズをベースとした製品のような焼き食品の需要の高まりが、国内のチーズ需要を押し上げています。

  • 日本の酪農業の成長と乳製品の輸入増加により、日本の生乳はここ数十年で普及しました。2021年には、日本の牛乳製品に対する1人当たりの年間支出は平均39米ドルに達しました。
  • ピザ、モルタデッラ入り焼きマカロニ、その他のチーズを使った製品など、焼き食品の需要が高まっていることが、同国のチーズ需要を押し上げています。日本の1人当たりチーズ消費量は、欧州の平均を大きく下回っているもの、ここ数年で増加しています。2020年には、日本のチーズ生産量は約16万5,000トンに達しました。日本におけるチーズ製品の販売量の大半はプロセスチーズが占め、ナチュラルチーズのシェアはわずかです。日本で販売されている外国産チーズの主な原産地は、米国、ニュージーランド、オーストラリア、欧州です。近年、ホームベーカリーの人気が高まっており、バターが重要な材料となっています。26~40歳の女性消費者がホームベーカリー人口の約94%を占めています。2021年、日本におけるバターへの1人当たり年間支出額は平均3.5米ドル近くに達したが、2017年は2.6米ドルでした。
  • アイスクリームは、日本人にとって最も人気のあるスイーツの1つと考えられています。日本で最も売れているアイスクリームの種類は、ファミリーサイズのマルチパックで、紙コップで提供されるアイスクリームがそれに続く。オントレード業界、特にカフェからの乳製品に対する需要は強いです。平均して、日本人のほぼ4分の3が毎日コーヒーを飲んでいます。Starbucks、Doutor Coffee、Komeda Coffee、Tulley's Coffeeが日本の4大コーヒーチェーンです。

日本の乳製品産業の概要

日本の乳製品市場は断片化されており、上位5社で34.86%を占めています。この市場の主要企業は、Danone SA、Megmilk Snow Brand、Meiji Dairies Corporation、 Morinaga Milk Industry、Yakult Honshaです。(アルファベット順)

その他の特典:

  • エクセル形式の市場予測(ME)シート
  • 3ヶ月間のアナリストサポート

目次

第1章 エグゼクティブサマリーと主な調査結果

第2章 レポートのオファー

第3章 イントロダクション

  • 調査の前提条件と市場定義
  • 調査範囲
  • 調査手法

第4章 主要産業動向

  • 一人当たりの消費量
  • 原材料/商品生産量
    • バター
    • チーズ
    • 牛乳
  • 規制の枠組み
    • 日本
  • バリューチェーンと流通チャネル分析

第5章 市場セグメンテーション(市場規模(米ドル・数量)、予測(~2029年)、成長見通し分析

  • カテゴリー
    • バター
      • 製品タイプ別
      • 加工バター
      • 未加工バター
    • チーズ
      • 製品タイプ別
      • ナチュラルチーズ
      • プロセスチーズ
    • クリーム
      • 製品タイプ別
      • ダブルクリーム
      • シングルクリーム
      • ホイップクリーム
      • その他
    • 乳製品デザート
      • 製品タイプ別
      • チーズケーキ
      • フローズンデザート
      • アイスクリーム
      • ムース
      • その他
    • 牛乳
      • 製品タイプ別
      • コンデンスミルク
      • フレーバーミルク
      • フレッシュミルク
      • 粉ミルク
      • UHTミルク
    • ヨーグルト
      • 製品タイプ別
      • フレーバーヨーグルト
      • ノンフレーバーヨーグルト
  • 流通チャネル
    • オフトレード
      • コンビニエンスストア
      • オンライン小売
      • 専門小売店
      • スーパーマーケットとハイパーマーケット
      • その他(倉庫クラブ、ガソリンスタンドなど)
    • オントレード

第6章 競合情勢

  • 主要な戦略動向
  • 市場シェア分析
  • 企業情勢
  • 企業プロファイル
    • Bel Japon KK
    • Danone SA
    • Megmilk Snow Brand Co. Ltd
    • Meiji Dairies Corporation
    • Morinaga Milk Industry Co. Ltd
    • NH Foods Ltd
    • Rokko Butter Co. Ltd
    • Takanashi Dairy Co. Ltd
    • Yakult Honsha Co. Ltd
    • Yotsuba Milk Products Co. Ltd

第7章 CEOへの主な戦略的質問

第8章 付録

  • 世界概要
    • 概要
    • ファイブフォース分析フレームワーク
    • 世界バリューチェーン分析
    • 市場力学(DROs)
  • 情報源と参考文献
  • 図表一覧
  • 主要洞察
  • データパック
  • 用語集
目次
Product Code: 50000752

The Japan Dairy Market size is estimated at USD 31.34 billion in 2024, and is expected to reach USD 38.68 billion by 2029, growing at a CAGR of 4.30% during the forecast period (2024-2029).

Japan Dairy - Market

Strong penetration of organized retail channels is fueling the market growth

  • Dairy products are primarily sold through the off-trade retail channel in Japan. Supermarkets and hypermarkets account for the largest market share among off-trade channels, as they provide the added advantage of influencing the consumer's decision to purchase from a large variety of dairy products available in the market. As a result, this channel is considered the primary sales channel for dairy products, holding more than 62% of overall sales across the country.
  • In Japan, convenience stores stand second in the sales of dairy products, behind supermarkets and hypermarkets. In 2022, the sales value of dairy products through convenience stores increased by 3.5% compared to 2021. Many convenience stores in Japan stay open longer than traditional retail stores, resulting in more time for the company's products to be sold.
  • Dairy products are commonly used in authentic Japanese restaurants and foodservice channels, further boosting the market's growth. Major fast-food chains in Japan add milk, yogurt, and cheese to their menus. Dairy sales through the on-trade channel are anticipated to grow by 9.6% in 2025 compared to 2022. The growth may be aided by consumers preferring dining out or ordering takeout. As of 2021, 23% of consumers said they dined out about two to three times per month.
  • Compared to other dairy products, yogurt accounted for the majority share in all retail channels. In 2022, yogurt accounted for 35% of the total category, and milk was in second place with 24.6% of the value share.

Japan Dairy Market Trends

The rising demand for baked foods, like pizza, baked macaroni with mortadella, and other cheese-based products, is boosting the demand for cheese in the country

  • Fresh milk in Japan has become popular over the decades due to the growing Japanese dairy farming industry and increased imports of dairy products. In 2021, the annual per capita expenditure on milk products in Japan amounted to USD 39 on average.
  • The rising demand for baked foods, including pizza, baked macaroni with mortadella, and other cheese-based products, is boosting the demand for cheese in the country. While still well below the European average, Japan's per capita cheese consumption increased in the past few years. In 2020, the production volume of cheese in Japan reached around 165 thousand metric tons. Processed cheeses account for most cheese product sales in Japan, with a small share attributable to natural cheeses. The main origins of foreign cheese sold in Japan are the United States, New Zealand, Australia, and Europe. Home baking has gained popularity in recent years, with butter as an important ingredient. Female consumers aged 26-40 years accounted for approximately 94% of the home baking population. In 2021, the annual per capita expenditure on butter in Japan amounted to nearly USD 3.5 on average, while it was USD 2.6 in 2017.
  • Ice cream is considered one of the most popular sweet treats among the Japanese population. The most sold ice cream type in Japan was family-sized multipacks, followed by ice cream served in paper cups, whereas vanilla ice cream was rated the most popular flavor in 2022. There is a strong demand for dairy products from the on-trade industry, especially from cafes. On average, almost three-quarters of Japanese people drink coffee daily. Starbucks, Doutor Coffee, Komeda Coffee, and Tulley's Coffee are the four major coffee chains in Japan.

Japan Dairy Industry Overview

The Japan Dairy Market is fragmented, with the top five companies occupying 34.86%. The major players in this market are Danone SA, Megmilk Snow Brand Co. Ltd, Meiji Dairies Corporation, Morinaga Milk Industry Co. Ltd and Yakult Honsha Co. Ltd (sorted alphabetically).

Additional Benefits:

  • The market estimate (ME) sheet in Excel format
  • 3 months of analyst support

TABLE OF CONTENTS

1 EXECUTIVE SUMMARY & KEY FINDINGS

2 REPORT OFFERS

3 INTRODUCTION

  • 3.1 Study Assumptions & Market Definition
  • 3.2 Scope of the Study
  • 3.3 Research Methodology

4 KEY INDUSTRY TRENDS

  • 4.1 Per Capita Consumption
  • 4.2 Raw Material/Commodity Production
    • 4.2.1 Butter
    • 4.2.2 Cheese
    • 4.2.3 Milk
  • 4.3 Regulatory Framework
    • 4.3.1 Japan
  • 4.4 Value Chain & Distribution Channel Analysis

5 MARKET SEGMENTATION (includes market size in Value in USD and Volume, Forecasts up to 2029 and analysis of growth prospects)

  • 5.1 Category
    • 5.1.1 Butter
      • 5.1.1.1 By Product Type
      • 5.1.1.1.1 Cultured Butter
      • 5.1.1.1.2 Uncultured Butter
    • 5.1.2 Cheese
      • 5.1.2.1 By Product Type
      • 5.1.2.1.1 Natural Cheese
      • 5.1.2.1.2 Processed Cheese
    • 5.1.3 Cream
      • 5.1.3.1 By Product Type
      • 5.1.3.1.1 Double Cream
      • 5.1.3.1.2 Single Cream
      • 5.1.3.1.3 Whipping Cream
      • 5.1.3.1.4 Others
    • 5.1.4 Dairy Desserts
      • 5.1.4.1 By Product Type
      • 5.1.4.1.1 Cheesecakes
      • 5.1.4.1.2 Frozen Desserts
      • 5.1.4.1.3 Ice Cream
      • 5.1.4.1.4 Mousses
      • 5.1.4.1.5 Others
    • 5.1.5 Milk
      • 5.1.5.1 By Product Type
      • 5.1.5.1.1 Condensed milk
      • 5.1.5.1.2 Flavored Milk
      • 5.1.5.1.3 Fresh Milk
      • 5.1.5.1.4 Powdered Milk
      • 5.1.5.1.5 UHT Milk
    • 5.1.6 Yogurt
      • 5.1.6.1 By Product Type
      • 5.1.6.1.1 Flavored Yogurt
      • 5.1.6.1.2 Unflavored Yogurt
  • 5.2 Distribution Channel
    • 5.2.1 Off-Trade
      • 5.2.1.1 Convenience Stores
      • 5.2.1.2 Online Retail
      • 5.2.1.3 Specialist Retailers
      • 5.2.1.4 Supermarkets and Hypermarkets
      • 5.2.1.5 Others (Warehouse clubs, gas stations, etc.)
    • 5.2.2 On-Trade

6 COMPETITIVE LANDSCAPE

  • 6.1 Key Strategic Moves
  • 6.2 Market Share Analysis
  • 6.3 Company Landscape
  • 6.4 Company Profiles (includes Global Level Overview, Market Level Overview, Core Business Segments, Financials, Headcount, Key Information, Market Rank, Market Share, Products and Services, and Analysis of Recent Developments).
    • 6.4.1 Bel Japon KK
    • 6.4.2 Danone SA
    • 6.4.3 Megmilk Snow Brand Co. Ltd
    • 6.4.4 Meiji Dairies Corporation
    • 6.4.5 Morinaga Milk Industry Co. Ltd
    • 6.4.6 NH Foods Ltd
    • 6.4.7 Rokko Butter Co. Ltd
    • 6.4.8 Takanashi Dairy Co. Ltd
    • 6.4.9 Yakult Honsha Co. Ltd
    • 6.4.10 Yotsuba Milk Products Co. Ltd

7 KEY STRATEGIC QUESTIONS FOR DAIRY AND DAIRY ALTERNATIVE CEOS

8 APPENDIX

  • 8.1 Global Overview
    • 8.1.1 Overview
    • 8.1.2 Porter's Five Forces Framework
    • 8.1.3 Global Value Chain Analysis
    • 8.1.4 Market Dynamics (DROs)
  • 8.2 Sources & References
  • 8.3 List of Tables & Figures
  • 8.4 Primary Insights
  • 8.5 Data Pack
  • 8.6 Glossary of Terms