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市場調査レポート
商品コード
1693881

インドの乳製品-市場シェア分析、産業動向と統計、成長予測(2025年~2030年)

India Dairy - Market Share Analysis, Industry Trends & Statistics, Growth Forecasts (2025 - 2030)


出版日
ページ情報
英文 252 Pages
納期
2~3営業日
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適宜更新あり
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インドの乳製品-市場シェア分析、産業動向と統計、成長予測(2025年~2030年)
出版日: 2025年03月18日
発行: Mordor Intelligence
ページ情報: 英文 252 Pages
納期: 2~3営業日
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概要

インドの乳製品市場規模は2025年に299億米ドルと推定され、2030年には418億2,000万米ドルに達すると予測され、予測期間中(2025~2030年)のCAGRは6.94%で成長します。

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クリーンラベル製品の入手可能性がインドの小売業の成長を促進

  • インドでは、乳製品がより多く消費される主要チャネルは非商業流通チャネルです。商取引外の流通チャネルの中では、スーパーマーケットとハイパーマーケットがインドの乳製品市場における最大の流通チャネルです。乳製品はインド人の食生活に欠かせないものであり、インドのスーパーマーケットでは消費者の多様なニーズと嗜好に応えるため、幅広い選択肢を取り揃えています。2022年には、スーパーマーケットとハイパーマーケットが他の小売チャネルと比較して47.4%以上の金額シェアを占めています。
  • インドでは、コンビニエンスストアが乳製品の販売においてスーパーマーケット、ハイパーマーケットに次いで第2位につけています。2022年、コンビニエンスストアを通じた乳製品の販売額は2021年から6.2%増加しました。コンビニエンスストアが提供する乳製品の品揃えが豊富なため、都市部の消費者はコンビニエンスストアでの購入を誘引しています。
  • 外食チャネルからの乳製品ベースのレシピに対する需要が増加しており、これが市場の成長をさらに後押ししています。オンチャネルにおける乳製品販売は、2022年の19億6,700万米ドルから2025年には22億600万米ドルの成長が見込まれます。このセグメントの成長は、レストランでの外食やテイクアウトの注文など、家庭外で調理された食品を消費することに起因しています。2021年現在、インドの消費者は月に7回近く外食しており、80%以上の人が外食するなら手頃な価格のカジュアルダイニングやファーストサービスレストランを好むと回答している一方、カフェ、デザート、アイスクリーム・パーラーが最も頻繁に利用されています。
  • その他の乳製品と比較すると、小売チャネル全体では牛乳がシェアの大半を占めています。2022年には、牛乳はカテゴリー全体の67.4%を占め、ヨーグルトは金額シェア18.2%で2位につけています。

インドの乳製品市場の動向

健康志向の高まりと欧米文化の浸透が乳製品消費に影響

  • 消費に関しては、インドの一人当たり牛乳消費量は2023~2024年にかけて2.12%増加すると推定されます。ウッタル・プラデシュ州、ラジャスタン州、グジャラート州、マハラシュトラ州、ビハール州が同国の乳製品消費の主要州です。
  • 健康志向の消費者が増え、身体に必要な栄養を食品で補うために牛乳や関連製品に移行しています。ほとんどの人が、紅茶、コーヒー、シェイク、その他の飲み物と一緒に牛乳を摂取しています。国民の約3分の1は14歳以下であり、牛乳の消費量が多い傾向にあります。
  • 西洋文化の導入と食習慣の変化に伴い、インドではチーズの需要が高まっています。さらに、ファストフードセグメントからの需要も強く、外資系外食産業が戦略的にプレゼンスを拡大しています。2021年、インドにはドミノ・ピザの店舗が14095店あったが、2014年には830店でした。
  • ヨーグルトは同国ではカードと呼ばれ、インド人の日常生活の中で食事や軽食の一部として消費されることが一般的であるため、プレーンヨーグルトの消費量が多いです。
  • アイスクリームはインド人にとって人気のある軽食であり、消費量は年々増加しています。この需要の増加は、初夏とその後の気温の上昇、さまざまなフレーバーの入手可能性、アイスクリーム・パーラーの開店によるところが大きいです。バスキン・ロビンスは現在、230以上の都市で800以上のアイスクリーム専門店を展開しており、インド最大級のアイスクリーム専門小売チェーンとなっています。やがて、アイスクリームの消費拡大に伴い、生産量も増加しました。2020年、インドのアイスクリーム生産量は2億リットルを超えました。これは2015年から大幅に増加しました。

インドの乳製品産業概要

インドの乳製品市場は適度に統合されており、上位5社で40.10%を占めています。この市場の主要企業は、Gujarat Cooperative Milk Marketing Federation Ltd、Karnataka Cooperative Milk Producers Federation Ltd、Mother Dairy Fruit & Vegetable Pvt. Ltd、Rajasthan Co-operative Dairy Federation Ltd、Tamil Nadu Cooperative Milk Producers Federation Ltdなどです。

その他の特典

  • エクセル形式の市場予測(ME)シート
  • 3ヶ月のアナリストサポート

目次

第1章 エグゼクティブサマリーと主要調査結果

第2章 レポートのオファー

第3章 イントロダクション

  • 調査の前提条件と市場定義
  • 調査範囲
  • 調査手法

第4章 主要産業動向

  • 一人当たりの消費量
  • 原料/商品生産量
    • バター
    • チーズ
    • 牛乳
  • 規制の枠組み
    • インド
  • バリューチェーンと流通チャネル分析

第5章 市場セグメンテーション

  • カテゴリー
    • バター
      • 製品タイプ別
      • 培養バター
      • 未加工バター
    • チーズ
      • 製品タイプ別
      • 天然チーズ
      • プロセスチーズ
    • クリーム
      • 製品タイプ別
      • ダブルクリーム
      • シングルクリーム
      • ホイップクリーム
      • その他
    • 乳製品デザート
      • 製品タイプ別
      • チーズケーキ
      • フローズンデザート
      • アイスクリーム
      • ムース
      • その他
    • 牛乳
      • 製品タイプ別
      • コンデンスミルク
      • フレーバーミルク
      • フレッシュミルク
      • 粉ミルク
      • UHTミルク
    • サワーミルクドリンク
    • ヨーグルト
      • 製品タイプ別
      • フレーバーヨーグルト
      • ノンフレーバーヨーグルト
  • 流通チャネル
    • オフトレード
      • コンビニエンスストア
      • オンライン小売
      • 専門小売店
      • スーパーマーケットとハイパーマーケット
      • その他(倉庫クラブ、ガソリンスタンドなど)
    • オントレード

第6章 競合情勢

  • 主要な戦略動向
  • 市場シェア分析
  • 企業情勢
  • 企業プロファイル
    • Britannia Industries
    • Dodla Dairy Ltd
    • Gujarat Cooperative Milk Marketing Federation Ltd
    • Hatsun Agro Product Ltd
    • Karnataka Cooperative Milk Producers Federation Ltd
    • Mother Dairy Fruit & Vegetable Pvt. Ltd
    • Nestle SA
    • Parag Milk Foods Ltd
    • Rajasthan Co-operative Dairy Federation Ltd
    • Tamil Nadu Cooperative Milk Producers Federation Ltd

第7章 CEOへの主要戦略的質問

第8章 付録

  • 世界概要
    • 概要
    • ファイブフォース分析フレームワーク
    • 世界のバリューチェーン分析
    • 市場力学(DROs)
  • 情報源と参考文献
  • 図表一覧
  • 主要な洞察
  • データパック
  • 用語集
目次
Product Code: 50000750

The India Dairy Market size is estimated at 29.9 billion USD in 2025, and is expected to reach 41.82 billion USD by 2030, growing at a CAGR of 6.94% during the forecast period (2025-2030).

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Availability of clean label products is enhancing the growth of retailing unit in India

  • The off-trade distribution channel is the primary channel through which dairy products are consumed more in the country. Among the off-trade channels, supermarkets and hypermarkets are the largest distribution channels in the Indian dairy market. Dairy products are an essential part of the Indian diet, and supermarkets in India stock a wide range of options to cater to the diverse needs and tastes of consumers. In 2022, supermarkets and hypermarkets accounted for more than 47.4% of the value share compared to other retail channels.
  • In India, convenience stores stand in second place in the sales of dairy products, behind supermarkets and hypermarkets. In 2022, the sales value of dairy products through convenience stores increased by 6.2% from 2021. The wider range of dairy products provided by convenience stores entices urban consumers to purchase their products from convenience stores.
  • There is an increasing demand for dairy-based recipes from foodservice channels, which is further boosting the market growth. Dairy sales in the on-trade channel are anticipated to grow by USD 2206 million in 2025, up from USD 1967 million in 2022. The growth in the segment is attributed to consuming food prepared away from home, whether while eating out at a restaurant or ordering takeout. As of 2021, Indian consumers are eating out nearly seven times a month, and over 80% of the people stated that they would prefer affordable casual dining options and fast-service restaurants to eat out, while cafes, desserts, and ice-cream parlors are the most frequented.
  • Compared to other dairy products, milk accounted for the majority of share in overall retail channels. In 2022, milk accounted for 67.4% of the total category, and yogurt stood in second place with 18.2% of the value share.

India Dairy Market Trends

Growing health consciousness and increasing Western culture impact the consumption of dairy products

  • In terms of consumption, India's per capita milk consumption is estimated to increase by 2.12% during 2023-2024. Uttar Pradesh, Rajasthan, Gujarat, Maharashtra, and Bihar are the major states for the country's dairy consumption.
  • Increasing health-conscious consumers are moving toward milk and related products to supplement food with the nutrition required for the body. Most people consume milk with tea, coffee, shakes, or other drinks. About a third of the national population is under the age of 14, a group inclined to consume higher quantities of milk.
  • With the adoption of Western culture and changing food habits, the demand for cheese has increased in India. Additionally, there's a strong demand from the fast-food sector as well, where foreign food service is strategically expanding its presence. In 2021, India had 1,4095 Domino's Pizza outlets, while it was 830 in 2014.
  • Yogurt is referred to as curd in the country, and there is high consumption of plain yogurt as it is typically consumed as part of a meal or refreshment by the Indian population in their daily routine.
  • Ice cream is a popular refreshment for Indians and is registering an increase in consumption every year. This upswing in demand is largely due to early summers and subsequent rises in temperatures, the availability of various flavors, and the opening of ice cream parlors. Baskin Robbins currently operates more than 800 exclusive ice cream parlous across over 230 cities, making it one of the largest exclusive ice cream retail chains in India. Eventually, the production also increased to suffice the growing consumption of ice cream. India produced more than 200 million liters of ice cream in 2020. This was a significant increase from 2015.

India Dairy Industry Overview

The India Dairy Market is moderately consolidated, with the top five companies occupying 40.10%. The major players in this market are Gujarat Cooperative Milk Marketing Federation Ltd, Karnataka Cooperative Milk Producers Federation Ltd, Mother Dairy Fruit & Vegetable Pvt. Ltd, Rajasthan Co-operative Dairy Federation Ltd and Tamil Nadu Cooperative Milk Producers Federation Ltd (sorted alphabetically).

Additional Benefits:

  • The market estimate (ME) sheet in Excel format
  • 3 months of analyst support

TABLE OF CONTENTS

1 EXECUTIVE SUMMARY & KEY FINDINGS

2 REPORT OFFERS

3 INTRODUCTION

  • 3.1 Study Assumptions & Market Definition
  • 3.2 Scope of the Study
  • 3.3 Research Methodology

4 KEY INDUSTRY TRENDS

  • 4.1 Per Capita Consumption
  • 4.2 Raw Material/commodity Production
    • 4.2.1 Butter
    • 4.2.2 Cheese
    • 4.2.3 Milk
  • 4.3 Regulatory Framework
    • 4.3.1 India
  • 4.4 Value Chain & Distribution Channel Analysis

5 MARKET SEGMENTATION (includes market size in Value in USD and Volume, Forecasts up to 2030 and analysis of growth prospects)

  • 5.1 Category
    • 5.1.1 Butter
      • 5.1.1.1 By Product Type
      • 5.1.1.1.1 Cultured Butter
      • 5.1.1.1.2 Uncultured Butter
    • 5.1.2 Cheese
      • 5.1.2.1 By Product Type
      • 5.1.2.1.1 Natural Cheese
      • 5.1.2.1.2 Processed Cheese
    • 5.1.3 Cream
      • 5.1.3.1 By Product Type
      • 5.1.3.1.1 Double Cream
      • 5.1.3.1.2 Single Cream
      • 5.1.3.1.3 Whipping Cream
      • 5.1.3.1.4 Others
    • 5.1.4 Dairy Desserts
      • 5.1.4.1 By Product Type
      • 5.1.4.1.1 Cheesecakes
      • 5.1.4.1.2 Frozen Desserts
      • 5.1.4.1.3 Ice Cream
      • 5.1.4.1.4 Mousses
      • 5.1.4.1.5 Others
    • 5.1.5 Milk
      • 5.1.5.1 By Product Type
      • 5.1.5.1.1 Condensed milk
      • 5.1.5.1.2 Flavored Milk
      • 5.1.5.1.3 Fresh Milk
      • 5.1.5.1.4 Powdered Milk
      • 5.1.5.1.5 UHT Milk
    • 5.1.6 Sour Milk Drinks
    • 5.1.7 Yogurt
      • 5.1.7.1 By Product Type
      • 5.1.7.1.1 Flavored Yogurt
      • 5.1.7.1.2 Unflavored Yogurt
  • 5.2 Distribution Channel
    • 5.2.1 Off-Trade
      • 5.2.1.1 Convenience Stores
      • 5.2.1.2 Online Retail
      • 5.2.1.3 Specialist Retailers
      • 5.2.1.4 Supermarkets and Hypermarkets
      • 5.2.1.5 Others (Warehouse clubs, gas stations, etc.)
    • 5.2.2 On-Trade

6 COMPETITIVE LANDSCAPE

  • 6.1 Key Strategic Moves
  • 6.2 Market Share Analysis
  • 6.3 Company Landscape
  • 6.4 Company Profiles (includes Global Level Overview, Market Level Overview, Core Business Segments, Financials, Headcount, Key Information, Market Rank, Market Share, Products and Services, and Analysis of Recent Developments).
    • 6.4.1 Britannia Industries
    • 6.4.2 Dodla Dairy Ltd
    • 6.4.3 Gujarat Cooperative Milk Marketing Federation Ltd
    • 6.4.4 Hatsun Agro Product Ltd
    • 6.4.5 Karnataka Cooperative Milk Producers Federation Ltd
    • 6.4.6 Mother Dairy Fruit & Vegetable Pvt. Ltd
    • 6.4.7 Nestle SA
    • 6.4.8 Parag Milk Foods Ltd
    • 6.4.9 Rajasthan Co-operative Dairy Federation Ltd
    • 6.4.10 Tamil Nadu Cooperative Milk Producers Federation Ltd

7 KEY STRATEGIC QUESTIONS FOR DAIRY AND DAIRY ALTERNATIVE CEOS

8 APPENDIX

  • 8.1 Global Overview
    • 8.1.1 Overview
    • 8.1.2 Porter's Five Forces Framework
    • 8.1.3 Global Value Chain Analysis
    • 8.1.4 Market Dynamics (DROs)
  • 8.2 Sources & References
  • 8.3 List of Tables & Figures
  • 8.4 Primary Insights
  • 8.5 Data Pack
  • 8.6 Glossary of Terms